wwm
■I
LEZERS VAN ONS BLAD.
GEADVERTEERDE ARTIKELEN-
DE INTELLECTUEELE ONTWIKKELING DER
VROUW IN DE OOSTERSCHE LANDEN.
mw
MOEDER EN KIND.
KERSEN.
HANDWERKRUBRIEK.
ZATERDAG 23 JULI 1932
EEN AFSCHEID.
MODEPRAATJE.
EEN GOEDE GEDACHTE VOOR
ELKEN DAG.
„HET DUIMPJE'
VOOR MINDER
MOOIE DAGEN.
VOOR DE HUISVROUWEN.
HET ZOUT.
jfhkv
AfinsHii
Moderne kooplieden geven door hunne advertentiën
in de dagbladen blijk, met hunne aanbiedingen de
concurrentie het hoofd te kunnen bieden.
Zij treden met hunne producten en de prijzen, welke
zij er voor rekenen, openlijk op en leveren hierdoor
het bewijs, aan het publiek de beslissing in daden
van koop te durven overlaten.
De meest geadverteerde goederen vinden den groot
sten aftrek. Zij zijn bijna altijd de beste en de goed
koopste. Koopt dus uitsluitend
WAT MOHAMMED ERVAN ZEGT
VOOR DE BADKAMER.
Ik heb verstomd gestaan toen ik Maandag
avond het bericht las omtrent de onherroepe
lijke sluiting der tentoonstelling voor Moeder
en Kind.
Minstens tot October had het op de tentoon
stelling storm moeten loopen.
Welk een fascineerende invloed ging er niet
hit van het affiche, dat teedere kinderkopje
oplichtend uit de nobele gelaatstrekken der
moeder. Het moest bekoren en trekken.
Dat heeft 't ook gedaan, maar niet zoo lang
als wij wel wensehelijk achten voor de velen,
die een dergelijke demonstratie zoo noodig
zouden hebben.
Met hoeveel toewijding, ambitie, en liefde is
deze tentoonstelling ontworpen en uitgevoerd.
'n Dag had men minstens noodig, om alles te
zien. Daar viel heel wat te leeren, ook voor
ouders met groote gezinnen.
Er waren afdeelingen vol humor en geest, er
■waren afdeelingen heilig en devoot, er waren
er, die angst en vrees inboezemden, ja die te
recht deden walgen
Alle afdeelingen waren af en ze boeiden. De
meeste mannen zijn niet bepaald tentoonatel-
lings-enthousiasten, maar hier, op deze tentoon
stelling hoorde ik een business-man zeggen
nog nooit heb ik een tentoonstelling gezien,
die zoo keurig, zoo volledig, zoo hygiënisch
zuiver en frisch als pas geopend er uit zag.
En dit was half Juli.
Maar, we weten 't, er waren menschen, die
tegenwerkten, waarschuwden er niet met kin
deren te komen.
„Jakkes, je ziet niet3 als narigheid" hoor
den we iemand krassen, „ga er niet heen"
En ongemerkt heeft zoo'n tegenwerking, he
laas een funesten invloed!
Jammer, dood jammer dat de tentoonstelling
ten einde is. Er was waarlijk wel méér te
zien dan „narigheid".
Trouwens alles was even practisch Ingericht.
Buiten aan de stands kreeg men n begrip van
wat daarbinnen te zien was en wie kinderen of
jongelui bij zich had, kon rustig verder gaan
zonder aanstoot te nemen of te laten nemen.
„Moeder en Kind" is voorbij. En 't zal wel
tot de vrome wenschen behooren ook in Rot
terdam, den Haag en andere plaatsen, eens in
dat leuke schooltje te kunnen gaan om een
tien minuten cursus ln baby verzorging te vol
gen, of de uiterst primitieve wijze van baren
en baby-verzorging in onze koloniën gade te
slaan, of de zorg voor abnormale en gebrek
kige jeugd te bestudeeren: ontroerend schoon,
of ook de heillooze uitwerking van het alcohol
misbruik der grootouders na te gaan tot in
het derde en vierde geslacht, zoo realistisch
uitgebeeld door T. Raemakers.
Nog eens „Moeder en Kind" gingen voorbij:
moge de tentoonstelling voor ons volk geen
„voorbijgaande schepen in donkeren nacht" ge-
"wee$t zijn.
Hulde aan hen die aldus „Moeder en Kind"
ten troon verkiezen, de plichten, en rechten van
het hoogheilig huwelijk als lichten deden schit
teren aan den donkeren einder van kinderbe
perking en gezinsontwrichting.
HELLENEN.
Kersentaart.
100 gram suiker
150 gram boter
200 gram bloem
1 ei
iets zout
600 gram gestoofde kersen.
Kneed alles goed dooreen tot een soepelen
bal: rol het 1 cM. dik uit en voer er een on-
diepen vorm mee; bak de taart gaar in een
matig warmen oven, laat ze in den vorm be
koelen en doe er dan de gestoofde kersen in.
Flensjes met kersen
Leg op elk gebakken flensje een streep ge
stoofde kersen zonder pitten en rol het op.
Broodschotel met kersen.
200 gram oud brood
3 eieren
3 dL. melk
1 ons suiker
0.5 ons boter.
500 gram gestoofde kersen zonder pitten.
Klop de eidooiers met 75 gram suiker, voeg
de melk toe, het gekruimelde brood, de helft
van de boter (gesmolten) en het stijfgeslagen
eiwit. Leg laag om laag in een vuurvasten
schotel wat gestoofde kersen en broodmeng
sel. Bedek de bovenste laag broodmengsel met
wat suikeT en klontjes boter en laat het zoo
een half uur in den oven staan.
Kersenmarmelade.
Wasch de kersen en verwijder de pitten,
maar zorg dat niets van hét vocht verloren
gaat. Nu weegt men de kersen met het uitge-
loopen nat en neemt men drie-vierden van dit
gewicht aan suiker. Men laat de vruchten 10
min. koken, waarna de suiker toegevoegd
wordt en zoolang ingekookt tot de jam de
goede dikte heeft verkregen. Vervolgens doet
met een laagje paraffine,
met een laage paraffine.
Kersen in flesschen.
Wasch de kersen, pit ze naar verkiezing.
Doe ze in de flesschen en vul deze bij met
water en suiker (1 ons suiker op 0.5 L. water)
en pasteuriseer ze 20 min. op 85 gr. Celsius.
M. M.
Nu de kersen goed en overvloedig zijn, moet
men zeker van deze gezonde vruchten profl-
teeren. Behalve om rauw te eten, kan men
ze ook in veel andere vormen gebruiken, zoo
als de volgende recepten aangeven:
Gestoofde kersen.
1 K.G. kersen
1 ons suiker
5 gram sago of aardappelmeel,
Wasch de kersen en verwijder desverkiezen-
de de pitten, maar zorg dan dat niets van het
vocht verloren gaat. Zet de kersen op met het
vocht (bij ongeipitte kersen doet men 1 d.L.
water erbij). Laat ze gaar koken (ongeveer 10
min.) voeg er de suiker bij en bind het vocht
met de aangemengde sago of aardappelmeel.
Kersencompote.
Als gestoofde kersen zonder pitten, alleen
wordt het nat niet gebonden, maar laat men
het wat inkoken.
Kersensoep.
1 L. water.
600 gram kersen
60 gram suiker
10 gram sago en desverkiezende een
stukje pijpkaneel.
Wasch de kersen, verwijder de pitten, laat
de vruchten in het kokende water met het
vocht en het stukje kaneel langzaam gaar
worden (ongeveer 15 min.), roer er de suiker
door en bind de soep met de aangemengde
sago.
Kersenpudding.
Behandel de kersen als voor kersencompóte
en haal dan de kersen uit het vocht. Doe in 't
vocht agar-agar of gelatine (op 1 L. vocht een
stang agar-agar óf 30 gram gelatine). Als dit
stijf begint te worden, roer er dan de kersen
door en doe alles in een puddingvorm. Geef hij
dezen pudding geslagen room.
Kersenbroodjes.
Eenfge dunne sneedjes brood.
wat boter
gestoofde kersen zonder pitten.
Snyd ieder sneed je in tweeën (in recht- of
driehoeken). Besmeer de stukjes aan één kant
met de gestoofde kersen en bak ze aan den
anderen kant met de boter lichtbruin en
knappend.
Omelette met kersen
4 eieren
20 gram suiker
25 gram boter
snufje zout.
Klop de eieren met de suiker, doe er iets zout
hij. Smelt de boter in de koekenpan en giet
daarin de geklopte eieren. Als ze beginnen te
stollen, een paar maal met den lepel of vork
er door Toeren zoodat het vocht, dat bovenop
Is, ook stolt. De omelette aan den onderkant
lichtbruin bakken; de gestoofde kersen er op
doen, de omelette in drieën vouwen; op een
verwarmden schotel schuiven en met suiker
bestrooien,
Parijs, 20 Juli 1932.
De mode evolueert niet met schokken, maar
ontwikkeLt zich langzaam en geleidelijk. Tee
kenend in dit opzicht is de tendenz, die zich
afteekent naar een nauwere, hoogere, of van
voren oploopende taille. Als gevolg van dit
streven zijn de jupes-corselets verschenen en de
combinaties met décou-
pes, plastons en hauts-
de-oorsage in oontras-
teerende tinten. In de
zelfde idee maakt men
ook gebruik van cein
turen, die van voren
hooger vallen.
In verband hiermede
valt nog op te merken,
dat de stijl-reminiscen
ties, die een tijd lang
zich vrij sterk in de
lijn der mode deden
gelden, op den achter
grond geraken; alleen
valt als gevolg van het
streven naar een kor
tere buste een lichten
invloed van den Direc
toire-stijl waar te ne
men.
Het meest karakte
ristieke van dit seizoen
is voorts het streven
naar grootere breedte
In de hoogte van het
silhouette, doordat men
de schouderlijn sterker
uit laat komen door
épaulette-effecten bijv.,
of een speciale coupe van de mouwen.
Hierboven geven wij een typisch en in alle
opzichten aantrekkelijk model van een jupe-
oorselet waarin de moderne lijnen heel inte
ressant tot uiting komen.
Zondag.
Do verhouding Moeder en Kind is de natuur-
lijkste, voornaamste en schoonste welke de
wereld kent.
PROF. VAN ROOY.
(Cyclus Moeder en Kind).
Maandag.
Herinneringen aan een sfeer van onbaatzuch
tige toewijding, waarachtig altruïsme, zelfver
loochenende liefde worden bij het uitspreken
van de woorden „Moeder en Kind" gewekt.
DE VLUGT
purgemeester van Amsterdam
Dinsdag.
„Moeder en Kind" is het niet de primitiefste
meest directe verhouding die wij ons denken
kunnen?
SCHOLTEN
Rector Magnificus der
Universiteit te Amsterdam.
Woensdag.
„Moeder en Kind" dat beteekent vooral in
dezen tijd de kern van heden, en grondslag
voor de toekomst. De Moeders die in het Moe
derschap haar hoogste roeping in deze wereld
zien, verheffen den man en maken het gezin.
LIETAERT PEERBOLTE.
Dir. Gen. van de Volksgezondheid.
Donderdag.
De Moeder heeft oneindig grooter invloed
in de maatschappij dan de woordvoerster in
vergaderingen en wat dies meer zij.
En het Kind! Wee het volk, dat voor de be
koring van de jeugd niet meer vatbaar is
LIETAERT PEERBOLTE.
Dir. Gen. van de Volksgezondheid.
Vrijdag.
Geen vrouw wordt door het moeder zijn
alleen in den adelstand verheven, doch als een
stroom van moederlijkheid door haar heen
gaat, dan straalt haar gelaat van een hoogen
geestesadel.
Mevr. RIEMENS BEURSLAG,
Voorzitster V. K. en O.
Zaterdag.
Moeder zijn is tegelijk opperste levensvervul
ling en diepste levenstragiek; het is daarom
dat in alle tijden door alle Godsdiensten, het
moeder-ideaal werd verheerlijkt.
Mevr. RIEMENS BEURSLAG,
Voorzitster V. K. en O.
(Uit Moeder en Kind cyclus).
Over 't algemeen wordt beweerd, dat duim-
zulgende babies de zoetste en rustigste kinde
ren zijn.
„Ze vinden 'm van zelf." En menig baby kan
met zoo'n volkomen overgavegemoedereerd
een of meer vingertjes in 't mondje steken en
slaapt knus zuigend in.
Of 't kindje heeft honger en kan met zoo'n
aandoenlijk gebaar twist zoeken bij z'n duim
pje, dat er tusschen twee haakjes niet mooier
van wordt.
Ook beweert men, dat groote menschen, en
vooral journalisten beslist duimzuigerszijn
geweest in hun prille jeugd, welke fatale ge
woonte hun tot in hoogen ouderdom bij zal
blijven.
Duimzuigen is dus gedisqualificeerd.
Luistert maar eens naar wat een ervaren
Amsterdamsch tandarts ten opzichte van bet
duimzuigen zegt
„Er is nog iets anders in het spel dan het
duimpje of vingertje, nJ. het mondje.
En nu kennen wij, tandartsen, haast geen
geduchter vijand van een gezond kindermondje
dan een duim of anderen vinger, die, al is
deze nog zoo klein, ontstellende misvormingen
kan te weeg brengen, die niet alleen esthetische
bezwaren geven, maar ook een funesten in
vloed uitoefenen op kauwfunctie en ademha
ling, met groote vatbaarheid voor ziekten.
Als het te laat is, wordt er van ons, tand
artsen verwacht met een „machientje" een
beeld van 'n meisje, of jongen te tooveren van
een kindje met eep door eigen schuld bedor
ven snoetje, dat toch zoo lief was met z'n
kleine melktandjes."
CRONICA.
De zomer bestaat nu
eenmaal niet uit een
aaneenschakeling van
mooie dagen. Een
onweer brengt meer
malen de lucht van
streek en sombere
regendagen zijn er
voldoende.
Daarom doet men
goed steeds op slecht
weer voorbereid te
zijn en een imper
meable gereed te hou
den. Deze nuttige re
genmantels zijn overi
gens niet zonder aan
trekkelijkheid, want
de soepele waterproof
crêpes, waaruit ze
worden vervaardigd,
zijn frisch en vroolijk
van tint en de gar
neering is contrast
rijk.
'n Voorbeeld er van
geeft onze plaat.
De kleine silhouette
rechts, draagt een
marine blauwen man
tel, waarvan de kraag,
die hoog gesloten
kan worden, en de
ceintuur van ivitte, natuurlijk waterdichte,
crêpe zijn gemaakt. Een baret van dezelfde
stof completeert dit fraaie regentenue.
Op reis, hetzij per auto of trein, kan men
een comfortabelen mantel niet missen, al was
het slechts ter bescherming van het toilet.
Bij de aanschaffing van zulk een kleedingstuk
zal men echter goed doen rekening te houden
met het komend najaar en, al maken de
paletots van grof linnen nog zulk een opgang
het is 't verstandigst een degelijken wollen
mantel te kiezen.
Op het eerste gezicht lijkt de wollen mantel
misschien zwaar, maar toch zijn er vele soor
ten licht in het dragen. Van 'n bontversiering
is nog geen sprake, maar wie een reismantel
aardig wil ggmeeren moet de revers over
trekken met gestreepte wollen yersey.
Ons eerste model draagt een mantel van
blauwe zachte wol; door middel van op-
naadjes is hij voldoende getailleerdeen korte
cape maakt hem op de schouders breeder. De
groote revers van blauw-uAtte bayadere yersey
bedekken gedeeltelijk den onder de kraag ge
schoven eveneens blauw-witten sjaal, die ech
ter ook rond den hals kan worden geslagen.
Van meer klassieken trant, en beter nog
voor de reis geschikt, is de tweede mantei.
Deze is gemaakt uit roestkleurige diagonaal
gestreepte wol en heeft breede revers, die het
belangrijkste onderdeel van de garneering vor
men. Twee rijen knoopen zorgen voor de slui
ting; de mouwen loopen van onder breed uit.
Tenslotte zij opgemerkt, dat de schouders
van de mantels van het hier besproken genre
breed uitloopen, bijna vierkant zijn. Om dit
aspect te verkrijgen wordt dikwerf gebruik ge
maakt van een opvulling met watten of paar
denhaar. R
Zout is een onmisbaare factor in het rader
werk van een goed-geordende hulshouding.
Luistert maar eens, voor hoevele gevallen,
buiten het maagje om, zout ons ten dienste
kan zijn. Bijv.wij hebben in de keuken mede-
geholpen, en er is vet op ons kleedje gespat
gauw een paar korreltjes zout er op gestrooid;
eenige minuten wachten, afborstelen weg is
't vet.
2. Ook bij roode wijn-vlekken doet onmid
dellijk daarop gestrooid zout deze verdwijnen.
Ouderwetscbe lieden beweerden vroeger, dat
dit te veel uitbeet en wijnvlekken credlet bij
den bleeker gaven, 'n Twijfelachtig genoegen
maar heusch, met dat uitbijten is 't zoo erg
niet de wasch doet 't zout verdwijnen.
3. Geklopt eiwit of slagroom worden door
toevoeging van 'n snufje zout gauw stijf.
4. Zeemleeren om de ramen te wasschen,
worden spoedig hard spoelt men deze in zout
water, dan blijven ze zacht en blank als nieuw.
5. Het beste tafelzilver, in buffet of keuken
kast, is lang niet gebruikt. Plotseling meldt
zich bezoek. Wij balen het zilver te voorschijn
en o schrik het is geel geworden. Gauw
even opwrijven met zout en 't wordt glanzend
wit.
Zout met azijn reinigen ook messing voor
werpen, zonder deze te bederven, maar goed
nawrijven, dat geen zout achterblijft.
6. Inktvlekken, in tafelkleed of schortje,
met zout bestrooid, verdwijnen geheel winter-
kleeding, die er zoo echt vaal en groezelig uit
ziet, wordt, -met droog zout geborsteld, als
nieuw.
7. Frisch gesneden bloemen hebben gaarne
een mespunt zout in het water, dan blijven zij
langer goed.
8. Tapijten, die vaal en smoezelig zien, krij
gen, met goed droog zout geborsteld, de frissche
oorspronkelijke kleuren terug.
9. Pitriet en rieten meubelen, afgespoeld en
geschuierd, met pekel water en in de zon ge
droogd, worden blinkend wit.
10. Gorgelen met zout water bezweert da
eerste symptomen van keelpijn en -ontsteking.
HUISMOEDER.
En wat men doet in Egypte.
Onder de gezegden, die bij overlevering aan
Mohammed worden toegeschreven, bevindt zich
aangaande de vrouwen deze spreuk: „Laat ze
niet te veel naar het dak gaan, leer ze d-e
schrijfkunst niet, 1-eer ze spinnen, en onderwijs
ze in de Soerah van het Licht.
Het verhod om het platte dak van het huis
te bezoeken, waar van dak tot dak de buur
praatjes worden gehouden en men uitzicht
heeft op de straat, is natuurlijk gericht tegen
'babbelzucht en nieuwsgierigheid.
De „Soerah van het Licht" is het vier-en-
twdntigste hoofdstuk van den Koran, waarin
o.m. eenige voorschriften worden gegeven o-ver
de zedigheid, welke de vrouwen in acht moe
ten nemen.
En het gebod om te spinnen, en vooral het
verbod om te leeren schrijven, zijn zaken,
waarop de mohammedaansohe wijzen van het
Oosten nog dikwijls terugkomenToch
ging 'het gezond verstand in dezen al spoedig
boven de leer, vooral zoodra de Islam zich bui
ten de grenzen van het eigenlijk gezegde Ara-
bië had verbreid. Feitelijk zijn er vanaf de
vroegste tijden in de mohammedaansche lan
den van het Oosten altijd meisjes en vrouwen
geweest, die de schrijfkunst wel degelijk be
oefenden, en zich zelfs een naam verworven,
vooral als dichteressen
De hoogst ontwikkelde vrouwen van het
xnohamm edaansehe Oosten, vindt mem tegen
woordig ln Egypte en in Turkije. In eerstge
noemd lahd werd de beweging voor méér ge
legenheid tot intellectueele ontwikkkeling van
de vrouw reeds ingeleid in de tweede helft der
vorige eeuw. Twee vrouwen, die ook als schrijf
sters optraden, verdienen hier in het bijzonder
genoemd te worden: Aïsjah Ismat Taimoerif-
jah (18401902) en Zainab Fawwdz (1861—
1914).
Aïsjah was vóór alles dichter-es. Zij schreef
verzen, niet alleen in hare Arabische moeder
taal, maar ook in sommige andere talen van
het Oosten, bijv. in het Perzisch en het
Turksch. Voorts toonde zij ook levendige be
langstelling voor allerlei problemen op sociaal
gebied. Zij schreef zelfs een socialen tendens
roman, en publiceerde in verschillende kran
ten en tijdschriften, ten deele onder mannelijk
pseudoniem, talrijke artikelen over sociale toe
standen en misstanden. In het bijzonder inte
resseerde zij zich voor de vraagstukken die sa
menhangen met het huwelijk, en voor alles
wat het onderwijs aan de vrouwelijke jeugd be
trof. De hoogbegaafde vrouw, die in het bezit
was van een onafhankelijk fortuin, en die door
haar geboorte in relatie stond met de meest
aanzienlijke families van het land, slaagde er
zonder veel moeite in een kring van vooruit
strevende vrouwen rondom zich te vormen, en
ook eenige mannelijke intelleetueelen te inte
resseeren voor hare idealen.
Tot dien kring Van Aïsjah behoorde ook de
twintig jaar jongere Zainab Fawwdz. Van ge
boorte was zij geen Egyptische. Zij stamde
eigenlijk uit de oude phenlcische hoofdstad
Si-don, in het gebied van de tegenwoordige Li-
banon-republiek. Maar zij trad in het -huwelijk
met oen Egyptenaar ,kwam zoodoende naar 't
-land van den Nijl, en werd al spoedig geïntro
duceerd bij Aïsjah. Ook Zainab begon gedich
ten en opstellen over sociale vraagstukken te
schrijven. Haar hoofdwerk, dat in 1895 ln druk
verscheen, bestaat uit een serie levensbeschrij
vingen van vooraanstaande m-ohammedaans-cke
vrouwen. Deze portrettengalerij was bedoeld
als een reeks van voorbeelden ter navolging
voor de hedendaagsche vrouw.
Het eerste onderwijs van eenige beteekenis,
dat in Egypte voor de vrouwelijke jeugd toe-_
gankelijk werd gesteld, ging uit van de Euro-
peesohe en Amerikaanscbe zendings» en missie
scholen. Dit feit leidde er vanzelf toe, dat men
langzamerhand ook van Egyptische zijde zijn
aandacht begon te schenken aan het onderricht
der meisjes. Tegen he-t bezoek van die scholen,
waar uiteraard natuurlijk christelijk onderwijs
werd verstrekt, werd van den kant van ortho-
dox-mohatmmedaansche ouders bezwaar ge
maakt. Maar de geest van den tijd eischte nu
eenmaal' gebiedend een zekere mate van onder
wijs, óók voor meisjes. Daarom werden dan
naast de steeds tal-rijker wordende missie-scho
len van regeerings- en gemeentewege o-ok zui
ver mohammedaansche scholen gesticht, die of
wel uitsluitend voor vrouwelijke leerlingen be
stemd, of althans mede voor vrouwelijke leer
llngen toegankelijk waren. Mettertijd zou he-
zelfs zoo ver komen, dat sommige Egyptenaren
uit beter gesitueerde kringen, hunne doe ers
naar Europa zouden zenden om daar in ver
schillende pensionaten en instituten hare op
voeding te -gaan voltooien. Aanvankelijk weit
deze nieuwigheid veel becritiseerd. voora e
mohammedaansche godsdienstleeraars hat c en
daartegen bezwaar. Daardoor duurde liet dan
ook nog geruimen tijd, eer deze praktijk, zelfs
do-or de hoogere kringen, o-p eenigszins bree-
dere schaal gevolgd werd. De meisjes, die in
de landen van het Westen een Europeesehe op
voeding hadden ontvangen, keerden met veel
ruimere opvattingen en idealen naar het va
derland terug. En zoodoende werd er langzaam
maar zeker een klein korps van pioniersters
gevormd, die over opvoeding en studie en de
al-gemeene positie der vrouw in de samenleving,
geheel nieuwe gedachten overplantten naar bet
land der oude Pharao'a,
B-oven-dien was er in EgyPte
.„„aer van de emanci-
ker en invloedrijk voorstand*
patio der vrouwen opgestaan^^ m
Arnrn, ambtenaar bü deonbekend. Alleen al
schrijver en journalist nlen. al
de -titels van zijn beide boöken „D-e vrijmaking
der vrouw" (1899) "De vro™"
(1902) waren voldoende 001 fehe&1 ket Arabisch
sprekende Oosten in
in deze boeken behandelde problemen werden
tot ver buiten TT' ln vrouwelijke
als mannelijke 0t,k
aan afbrekende crit ak h«t in geenen-
dee-le. Maar, het ni® - -ad w-as uitgeworpen,
en het sloeg worte waar het terrein maar
eenigszins was voorbereid.
In Egypt® weiden de nieuwe opvattingen
over de opvoeding er meisjes al spoedig een
integrerend bestanddeel van een -heel complex
nieuwe ideeën, ie juist toeil begonnen door
breken op politiek, artistiek, religieus, en
algemeen Mtureel gebied. De nationale partij
„Al-Oemma ie destijds onder -leiding stond
van den lateren minister van onderwijs, Aoh-
mied Loe Bey„ stichtte in 1907 een eigen dag
blad, waaraan Qasim Amin als medewerker
verbon-den werd. Deze. krant, die voor zeer vrij
zinnig gold, wa.s de eerste die hare kolommen
gei ege openstelde voor vrouwen als mede
werksters. De meest bekende daarvan was een
talentvolle jongedame, Malak Chifnt Nasef ge
naamd. Na haar -huwelijk met den sjeich van
een Bedoeïnen-stam, zette zij haar litterair
werk voort onder het pseudoniem „.Büchitat
Al-B&dijjih" (d0 „intellectueele Bedoeïnen-
vrouw zij verdedigde de nieuwe idealen van
d-e Egyptische vrouw onvermoeid oyer de g©-
-he-ele linie, en hare voortreffelijk gestelde bij
dragen werden door partij-genooten en tegen
standers met belangstelling gelezen. Malak
Ghifni was ook de eerste vrouw die te Kaïro
publiek als spreekster optrad. En in 1911 be
zocht zij als de eenige vrouw, die daaraan
deelnam het Mohammedaansche congres
van Heliopolis, waar zij een volledig program
omtrent de opvoeding der vrouwelijke jeugd
kwam voorlezen en bepleiten.
In een badkamer is een Ibadmat onmisbaar.
Een mooie badmat kan men maken van oude
kousen en onder jurken; hiervoor komen alleen,
in aanmerking fil d'êcoss-e en zijden kous-en en,
onderjurken, maar nve-n moet heel kousen
helbben om een. fidnke mat te haken.
Men gaat ais volgt te werk: d'e voeten knipt
men er af en ook de boord, als dat van katoen,
is. Nu gaat men bovenaan beginnen met een
reep te knippen van. onig0veeir 1-5 C-M. 'breed,
steeds in het rond. D® elrad,en van deze roepen
naaiilt men aan elkaar en wiindt er dan een
-kluwen van ©n begin* te haken. Met een grove
haaknaaJld wondt de mat gemaakt in vaste
steken. Het aardigst ia een ovaal modleil; We]>
voor zet een elln'dje foase steken op van
ongeveer 19 c- en haakt hierop vaste steken
aan de belde kon-tem van de losse steken dan
-taakt turen weirder dn bet rond, steeds de diuibbe»
le aua opnemend; aan de smalile kanten worden,
telkens ©enige steken gemeerderd om de mat
goed plat te honden:.
Door <}l9 iveirachdliliendie Mennen kan men
wisseling brengen; bet aardigst is te be.
-glinmiem met b. v. heiige Meur en steeds donker
der vender gaan, zoodat de Ibuitenrand donker
bruin is. Het is werkelijk loonend om deze mat
*0 maken.
BADMAT No. 2.
®fin andere badmat en zoo eenvoudig en
Prettig om te maken is die volgens de teeke-
n-ing. Deze is gemaakt van itndantliren katoen,
in drie kleuren hlauiw. Er zijn 24 ruiten voor
noodig en -men haakt 3 k 4 ruiten- uit één knot.
Voor zoo'n ruit wonden 41 losse steken opgezet
en -hierop 40 vaste steken gehaakt, in heen en
teruggaande rijen, men neemt steeds de achter
ste lus op, waardoor ribbels ontstaan en zoo
worden 19 rilbbels gehaakt. M,en haakt 12 rui
ten Jiiohtbllanw en 12 muiten gewoon ibfauiw; deze
ruiten word-en met een paar toeren donker
'Miauw omlhaakt, waarlbij de diuibibelie lus wordt
opgenomen, op de hoeken haakt men 3 vaste
steken i-n één steek.
Als alle ruiten. Maar zijn, worden zij aan.
elkaar genaaid; en om de geheeie mat wordt
eerst een toer donkerblauw, dan een toer ge»
woon blauw en tenslotte nog een toer donker
blauw geihnaJkt; steeds de dubbele lussen op
nemen en ook aan de hoeken 3 vaste steken
in één steek.
Tenslotte wondt de mat gevoerd met molton
of dik flauiel; miem rijgt de ruit-en door het
dcmkeTlblaiuw, goed glad op de voering, met een
kleine steek en laat deize draad er lnhet maakt
(het geheel steviger. De buitenkant van die
voering wordt ing-eslagen en er tegen gezoomd.
Deze mat kan heel goed gewasschen worden,
omdat -het van indanthren katoen gemaakt is;
en kan ook zeer -goed gebruikt worden als
kleedje op een slaapkamer.
Natuurlijk krijgt men ook een aardig geheel
(ln andere Meuren, b.w. twee kleunen rood en
dan omihakeu miet zwart; of licht 'beige, donker
beige, geel en omihaken mleit Ibnuiin. enz. enz.
TANTE TOET.