LEZERS VAN ONS BLAD
GEADVERTEERDE ARTIKELEN.
ALS DINGEN KONDEN SPREKEN.
DE INTELLECTUEELE ONTWIKKELING DER
VROUW IN DE OOSTERSCHE LANDEN.
XX, «e,»,..
T „GROOTE GEHEIM
KUNT U MIJ OOK
ZEGGEN.
i
EEN GOEDE GEDACHTE
VOOR ET .KEN DAG.
ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1932
RECEPTEN OP VERZOEK.
ALCOHOLISME EN VRIJE LIEFDE
IN SOVJET RUSLAND.
COMPLEMENTEN.
NIEUWE UITGAVEN.
Moderne kooplieden geven door hunne advertentiën
in de dagbladen blijk, met hunne aanbiedingen de
concurrentie het hoofd te kunnen bieden.
Zij treden met hunne producten en de prijzen, welke
zij er voor rekenen, openlijk op en leveren hierdoor
het bewijs, aan het publiek de beslissing in daden
van koop te durven overlaten.
De meest geadverteerde goederen vinden den groot
sten aftrek. Zij zijn bijna altijd de beste en de goed
koopste. Koopt dus uitsluitend
5. Eem per manen tswa veil
Roofd.
ui.
TUNIS, ARABIE EN MESOPOTAMIE.
it
De gast of gasten tegenover gastvrouiu en
gastheer, gezin en personeel.
't Is zoo eenvoudig een invitatie te aanvaar
den, om eenige dagen door te brengen bij lieve
iamiiiiie, vrienden, kennissen.
Het is zoo eenrvouidiig en tooit er is zooveel
tact noodig, om onze aanwezigheid tot een ge
noegen, een vreugde voor geheel bet gezin te
maken.
Wanneer men een gezellige logeergast Wil
zijn, diene men zich geheel en al aan te passen
aan datgene, wat men met fijne intuïtie be
grijpt de gewoonten van het huis te zijn.
Vooral bij een logeerpartij in 'n groot gezin
mag men zódh zeker wei voornemen, niet veeil-
eischemd te zijn, niet al te zeer beslag te leg
gen op het personeel, op tijd aan maaltijden te
verschijnen, bij voorkomende gelegenheden een
kleine hulp te bieden, of wel te eclipaeeren, zoo
tnen bespeurt eendgszins storend op het familie
leven te werken. Er kunnen zich honderd gele
genheden voordoen, waarbij men doet, alsof
men niets bespeurt niets merkt van mogelijke
ontstemming; verschil van meening enz.
Wanneer men gewaar wordt, dat de een of
andere dag bijzonder veel van die huisvrouw
vergt, kan men hartelijk en spontaan zonder
vnagen Ingrijpen; vooral voor vrouwen ®n
meisjes valt dit zoo gemakkelijk. Men moet niet
al te duidelijk aantoonen: „ach stakkerd, wat
heb je 't druk, ik zal je eens helpen". Heele-
anaal niet, alsof 't vanzelf spreekt vraagt ge
ouderen of kleinen eens mede op 'n wandeling,
en gunt de vrouw des huizes aldus een rustdgea
znorgen. of middag.
Dan brengt ge eens wat bloemen mede, of 'n
versnapering, dut fleurt 'n vermoeide huisvrouw
zoo op, 'n nieuw boek, zaligheid.
Of wel: „mag ik je bloemen eens verzorgen,
Ik doe dat zoo graag; laat mij de kleintjes eens
naar bed brengen, dat vind ik zoo leuk. 't Gaat
dan alles zooweel vlotter, al komt moeder er bij,
dan als de gastvrouw heneden komt: „au schenk
Sk eens thee, jij gaat rusten enz."
Br zijn zoovele manderen om zich gezellig aan
te passen.
Vooral wees voorkomend voor het personeel
kort maar vriendelijk, laat zoo min mogelijk om',
uw kamer slingeren, ruim zelf alles op. Geloof
me, daar beneden in keuken of mangelkamer
heerscht een onverbiddellijke kritiek, die haar
terugslag vindt in de manier, waarop gij zich
tegenover uwe gastvrouw gedraagt. Geef bij het
beëindigen van uw logies een -behoorlijke fooi;
t is misschien ouiderwetsdh, maar een zekere
categorie is vaak alleen vatbaar voor deze be
looning barer diensten en bij ontstentenis Mer-
>an is veelal de huisvrouw de dupe
Wat de maaltijden betreft, maak gerust een
compliment, als het u bijzonder smaakt, zoo
niet, zwijg maar niet zóó, dat men aan uw mis
prijzend gezicht bespeurt dat 't u niet aan
staat. Natuurlijk gebruikt men de eene ©pije
liever dan de andere, maar, och, ais ge iets
maar slikken kunt, wees dan verstandig en doe
zonder iets te zeggen, 't Is iets wat wij oaize
"lm eien ook van de prille jeugd moeten in
prenten alles leeren eten, want niets in onaan
genamer dan iemand aan ta/feü, die van niets
oudt, overal den neus voor optrekt (al -is 't nog
2oo n schattig neusje) -dat verveelt reusachtig
gauw.
Heeft iemand een onoverwinnelijke «versie
tegen m bepaalde spijs, dan is or wel 'm exous©
e .vinden, maar mees-tal kan men 't wel ver
mijden en 't fatsoen houden.
Zeg vooral nooit iets ten nadeel© van kinde
ren of personeel, voor zoover dit niet met uw
geweten dn strijd is, 't zijn wapenen die al-s een
boomerang terugkieeren naar diegenen, die den
Pijl wist af te schieten, en ge wünt er uiiets mede
dan wederzajdsche ontstemming.
Weest vrooflijk, inschikkelijk, meegaand, een
voudig, wanneer ge ziet, dat het geen gewoonte
is, grand toilet te maken, kom dan eenvoudig
aan tafel, leer de ongeschreven wetten verstaan
die in '-t huis uwer gastvrouw heerschen. Dan
«alt ge u zeker amuseeren, er zal tijd te
over zijn, om tussohen hare -bezigheden door,
u -uit te spreken met u-w gastvrouw, knusse
uurtjes te vinden en genoeglijke avonden.
Met igroote voldoening zal men uw verblijf
gadeslaan, ja met oprechte spijt, zal men het
uur van uw vertrek zien naderen, en gij zelve
zult met 'leedwezen, misschien op 't hoogtepunt
van tevredenheid en ,jhien ai-se" uwe afscheids
woorden spreken.
Er zou nog zooveel te zeggen e(jn, laten- wij
echter eindigen, wij allien, verstaan em begrijpen
elkaar, miet het minst dn. ornjzen bartel-ijken
wenscihprettig» vacantie en. 'u 'knus logeer-
partijtje.
HELLENEN.
Aarheienjam ongeveer 3 jampotjes
Bereiding: Verwijder van de aardbeien de
groene kroontjes, wasch en weeg ze en breng
ze aan de kook. Laat ze onder roeren inkoken.
Voek dan van het gewicht der vruchten
aan suiker toe (ongeveer 700 gram) en laat de
jam verder Inkoken tot ze voldoende dik is
(leg wat jam op een bordje en laat het vlug
koud worden). Voeg dan d.L. gezeefd
citroensap toe en doe de jam zoo heet moge
lijk in de goed schoongemaakte potten. Bedek
de jam met gesmolten paraffine.
Bessenjam.
1 K.G. roode, zwarte of witte bessen, 700 gr.
suiker.
Bereiding: Rits de bessen van de steeltjes,
met een vork. Wasch en weeg ze, en bereid de
jam verder als voor aardbeienjam i3 beschre
ven, alleen geen citroensap toevoegen.
Tomaten jam.
1 K.G. rijpe tomaten, ongeveer 700 gr. sui
ker, ongeveer 1 d.L. gezeefd citroensap, schil
van 1citroen.
Bereiding: Verwijder de kelkblaadjes, wasch
de tomaten en snijd ze in stukken. Kook ze 'n
half uurtje tot ze geheel zacht zijn. Wrijf ze
door een paardenharen of rieten zeef. Weeg de
massa en neem van het gewicht aan suiker.
Laat de moes met de citroenschil nog eenige
tijd inkoken, voeg dan suiker toe en laat de jam
verder inkoken tot ze dik genoeg te. Voeg het
citroensap erbij en doe de jam vlug in de uit
gekookte of met heet sodawater schoongemaak
te potten. Sluit se af met parafine.
Inmaken van perziken.
Haal voorzichtig het schilletje van de gehal
veerde perziken, die niet al te rijp moeten
zijn. Verwijder de pitten. Schik de perziken
in de flesch, die eerst uitgekookt en wat be
koeld is, tot een paar vingerbreed onder den
rand. Zet ze geheel onder koud water, waarin
per L. 150 gr. suiker of meer is opgelost. Sluit
de flesch en steriliseer de vruchten 20 minu
ten op een temperatuur van 80 graden C.
Koninginnesoep (8 personen).
1 soepkip, 2yt L. water, 500 gr. schenkel,
vleesch, ongeveer 80 gr. crème de riz, 1 a 2
eierdooiers, 1 d.L. room, zout en foelie.
Bereiding: Trek bouillon van kip en vleesch
met zout en foelie. Neem het borstvleesch van
de kip, zoodra dit gaar is en snijd het in kleine
nette stukken, laat de rest van de kip verder
mee trekken. Zeef de bouillon door een dichte
doek. Bind de kokende bouillon met de crème
de riz die met wat koud water is aangemengd
(inplaats van crème de riz kan ook maizena ge
nomen worden of kan de soep met boter en
bloem gebonden worden).
Doe de stukjes borstvleesch in de soep Klop
in da soepterrine de eierdooiers goed met de
room, en giet er dan langzaam onder goed roe
ren de soep bij.
Blanc manger witte roompudding)
Ij. melk, L. room of alleen room, ma
rasquin, stokje vanille, 50 gr suiker, 30 gr.
gelatine.
Bereiding: Laat de melk zachtjes trekken
met de vanille, breng ze dan aan de kook met
de room. Voeg suiker toe en de gelatine, die
eenige tijd in ruim water heeft geweekt en
daarna goed is uitgeknepen. Laat de pudding
onder af en toe roeren gelei-achtig worden en
doe ze in den puddingvorm als ze stijf begint
te worden.
Garneer de pudding met oranjesnippers en
presenteer er vanillewafeltjes bij. Deel voor
een pudding in twee kleuren, de puddingmassa
in de helft. Kleur dan de eene helft roze door
er een blaadje roode gelatine hij te gebruiken
Giet 'n laag van de witte kleu-r in den vorm,
laat deze bijna stijf worden en leg er dan voor
zichtig de roode laag op, die vloeibaar is ge
houden.
M. M.;
Mevr. v. d. V. te K. vraagt wat te doen tegen
motten dn de piano geregeld, -vliegen er bij
het opendoen enkele motten uit.
Antwoord. Om het euvel grondig te bestrijden
d-ienit u er een vakman ibij te halen, daar de
lieve (beestjes waams-cihij-nilijik in hiet vilt van die
kloppertjes huizen. Ook de kleine viltjes die
om de stemstangetjes zitten (kimmen aangetast
zijn. Dit m-oet dan vernieuwd, en daarna kun-t
u den vleugel voorzichtig met een of ander
mottenwerend. middel inspuiten.
Bij afwezagtoiei-d kamfer in d-e -piano leggen.
Mevr. v. d. V. te K. vraagt eveneens hoe men
-doffe verf het Ibeste mooi kan honden.
Antwoord. Alleen met zuiver water afnemen,
niet vegen of strijken maar alleen maar deppen
met een voohtiigen doek, liefst van onder naar
boven, dat er geen, straaltjes over de verf loo-
pen. Op deze -wijze houdt u de verf mood dof
glanzend.
('t Recept van jam ontvangt u de volgende
wieek).
A bonné F. v. d. H., Delft vraagt een mdididefl
tegen gilimimende neus en wangen, ondaniks het
gebruik van. iponidBorême.
Antwoord. Waarschijnlijk doet u verkeerd, u
met zeeip 't gelaat te wasschen; niet iedereen,
kan dat verdragen. M-et gewoon ko-ud of warm
water wasechen, daarna met wat goede eau de
cologne of alcohol aft) et ten, inwrijven met Ponds
Vanishing cream met 'n watje of doekje na-
vegen, ietwat inwrijven met 'n goede droge
poeder en 't zal spoedig verholpen zijn. Zoo
niet, richt u dan tot 'n -h-uidspecialiste.
(Vooral geen. coklcxeam hij dag gebruiken,
-deze is voor den nacht wanneer men n droge
(huid heeft).
Mevr. E. M. te den Haag. Uw schrijven ont
vangen, aal -u uitvoerig per brief antwoorden»
Mevr. v. d. W. te R. vraagt op welke wijizie
men zelf sp-uitwater kan maken..
Antwoord. Dit kunt u zelf maar daarvoor
idiiemt u zich een apparaat aan te schaffen mü.
een syphon flesch.
Vroeger waren deze alleen in zeer gxoote af
metingen verkrijighaar, tegenwoordig in gewoon
formaat.
Bij d-e flesch koopt u een doos sparklets, met
koolzuur gevulde capsule's, welke door een .zeer
vernuftig machientje zich in de flesch omtiadten.
De syphons kosten ongeveer 5 gulden de
sparklets iets van 1.40 per dozijn. Iedere
flesch spuitwater kost u ongeveer 12 ct 't Is
zulk een rustig idee voor de huisvrouw e-em
flesch en de capsule's in huis te hebben.
Een onverwachte gas-t, gebrek aan "andere
dranken, even getooverd, klaar is 't.
U kunt deze hulp in de huishouding in alle
goede huishoudelijke magazijnen bekomen.
U vraagt tevens naar een goede aardappel-
sobi-lmaahine voor 'n groot gezd-n.
Deze zijn zeer zeker in den handel, oenprac-
tisoh en oer-eemvoudig.
Zij bestaan uit een van hi-nuen ruw steeuen
pot -met 'n draaiende schijf, ook van steen; een
ijzeren slin-ger en 'n houten deksel; in 3 min.
schilt deze machine 2 kg. aardappelen.
Zulk een toestel geeft een groote besparing
op da kwantiteit, daar niets verloren gaat.
Het -product heet naar ik meen ,,-Hollanidiia"
en is niet diuur.
(HUISMOEDER.
Iedere despotische regeering, moet toch min
stens den onderdanen, brood en spelen geven!!
Met 't brood ziet het er in de vereenigde
socialistische sovjetrepublieken allerellendigst
ui-t, en is de regeering er des te meer op be
dacht hun spelen te geven.
De Russen zijn bekend als groote dranklief
hebbers; alcohol vervangt voor hen vele an
dere geneugten. De sovjet heeft dit zeer goed
begrepen en is er op uit het alcoholmisbruik
te bevorderen.
De gevolgen blijven ndet uit. Naar aanleiding
van een brief uit Moskou gepubliceerd In de
„Corrière della Sera", schreef de „Osservatore
Romano" het volgende:
„De twee eenige bezittingen, die men den
Russen gelaten heeft zijn: „alcohol en vrije
liefde".
Van 1923 tot 1924 bedroeg het alcohol ver
bruik 10 milioen liter, van 1926 tot en met
1927 steeg dit tot 37 millioen en het verbruiks-
jaar 1927'28 bereikte de hoogste van 492
mil-lloen liter.
Ook onder de jeugd treft men alcoholisten
aan, en de verwildering, de verslapping van
geloof en zeden is 't gevolg der alcohol en niet
minder der vrije liefde.
De vrije liefde door het bolsjewisme wette
lijk gesanctioneerd, is een kanker, die meer
en meer invreet, en de duistere plannen der
regeering nog meer in in de hand werkt dan
de alcohol vermag.
De vrije liefde met hare wreede en misdadige
gevolgen der verstoorde zwangerschap, en ver
nietiging van het gezin. Overmatig gebruik
van alcohol bedwelmt, vergiftigt den geest; de
hartstochten breken uit en waar een regee
ring bovengenoemde misdaad wettelijk be-
Met uitzondering van
die, welke bij strand- en
vacantiecostuums gedram
gen worden, kenmerken
zich de bij de vrouwelijke
kleedij behoorende com
plementen, ondanks hun
verscheidenheid en veler
lei fantasieën, door een
opvallenden eenvoud.
De klassieke, gladde
handschoen is vervangen
door „collega's", die so
ber doch fraai met opr
naaisels of découpes zijn
bewerkt. Half lange mo
dellen en handschoenen,
die zelfs ter garneering
der mouwen van een robe
gebruikt worden, genie
ten thans een ongekende
popvMriteitm De korte
handschoen is geheel
naar het tweede plan te
ruggedrongen en ivacht
op het oogenblik, dat de
grillige mode hem in eere
zal herstellen.
De lange, stoffen mo
dellen hebben recht op de
vooraanstaande plaats,
welke zij zich veroverd
hebben, immers in élégan-
ce doen ze niet onder
voor en gelijken zeer veel
op de met bont gevoerde handschoenen.
Aan de uitvoering der drie naden, welke
over den rug loopen, wordt door de ontwerpers
bijzondere zorg besteed. Ze zijn wiet plat meer,
doch men heeft hun den vorm van staven ge
geven. De stiksels loopen zeer uiteen, dikwijls
zijn ze recht en eenvoudig, doch meestal mum
ten ze uit in originaliteit van figuratie.
Wat de kleuren betreft: combinaties in loit
en zwart zijn zeer en vogue, evenzoo de tinten
liggend tusschen beige en kastanjebruin. De
versiering heeft doorgaans dezelfde kleur als
de stof van het handschoenlichaam. Daardoor
ontstaat het best geheel, 'n Enkele maal wor
den levendiger tinten als bordeaux-rood en
donkergroen toegepast.
'n Garneering met verzilverd of verguld me
taal komt voor tasschen meer en meer in aan
merkingDit schitterend materiaal doet het
uitstekend op het doffe leder en veroorlooft dan
ook allerlei combinaties voor origineele en prac-
tische sluitingen.
Tan 'n viertal interessante modellen geven
wij een afbeelding. Het eerste is een groote
sporttasch van kastanjebruin krokodillenleder
bezit drie sluitingen, welke afzonderlijk, elk
met een metalen plaatje, zijn versierdDaar
naast een model voor de stad van roode maro
kijn met decoupes en een verguld handvat,
dat over een breede, scamengestelde sluiting
is aangebracht. Eleganter nog is de creatie van
zwart hertenleer met nikkelen staaf op de
sluiting, waarin een kristallen steen is gezet
Tenslotte een origineele compositie van blauw
leer met een als sluiting fungeerenden stalen
ketting.
Weinig valt er te vertellen over de schoe
nen, omdat de na-zomermodellen nog niet heb
ben afgedaan. We kunnen slechts er op wijzen,
dat men voor de uxmdeling vast houdt aan
schoenenpractisch van vorm, met breede en
lage hakken en gemaakt van soepel en sterk
leer. Daarentegen is het materiaal van schoei
sel voor avond- en andere gelegenheden soepel
en zacht en zijn de hakken smal en hoog. Als
voorheen bestaat de garneering uit fijne inleg.
seis en decoupes. R
schermt, kan het niet anders of alcohol en vrije
liefde drijven het volk als in een roes naar den
afgrond van verwording, verdiertijking en ont
aarding.
Arm volk, arme zielen, verblinde stakkerds.
HELLENEN.
Bij G. van "Wees en Weiss te Zeist verschenen
weder een paar practische uitgaven van Beyer's
extra serie n.l. gebreide pakken voor dames,
heeren en kinderen, en Pullovers van wol en
Ik, hoofd, wiegende op den hale van een
-twintigjarige jonge dame, word op het mo
ment, dat ik deze regelen schrijf, gepermanent.
Dat wil zeggen, de eerste verschrikkingen zijn
al achter den ru-g; ik onderga nu al-leen neg
maar een simpele watergolf. En terwijl van
-boven en van -beide zijd-en de hitte op me toe
stroomt, zal ik trachten neer te pennen wat ik
van het eerste oogenblik dat wij (ik en de
rest van -de dame) de „salon de coiffure" bin
nenstapten, alzoo heb meegemaakt.
Nadat ik volgens de -gewone regels der kunst
ben gewasS'C'h-en en gedroogd, komt een kapper,
een jonge Duitscher, binnen, die een heeile in-
strumen-tenkast voor mijn nieuwsgierige oogen
neerzet. Pennen, klem-men, papieren, zwach
tels, ammonia't schijnt allemaal in mij,
arm hoofd, te moetien verdwijnen.
Het spul (begint. Een plukje haar wor-dt op
genomen, 't lijkt wel, of het uit mijn hoofd
gesneden wordt, zóó stijf wordt het (beetgepakt,
een touwtje zie ik, en een grijze pin, en een
stukje zwachtel, gedrenkt in de vreeselijkste
aller stanken, ammonia, weer een touwtje, en
de eerste pin hangt.
Heel benepen vraagt mijn mond in hoeveel
van die plukjes de kapper denkt mijn pruik te
.moeten verdeden. En ik val bijna van mijn
romp als de man met zijn Duits-ch accent ant
woordt: „gezien Uw haa-r zoo -d:i-ek is, zullen er
wo-hl vierzi-g zijn".
„Ik sluit m'n oogen en begin te tellen. Een,
twee, drieWat word je daar zenuwachtig
van! Acht, negen, tien..,. Mijn mond begint
een praatje:
,,Hebt U al veel dames gepermanent?"
',Ohhh! lacht de -man, ohhh! als U dat eens
wist! Ik denk U bent de vijfduizendste.'^
Mijn mond stel-t voor dit zeldzaam julbi!5u™
met een krentenbol te vieren, maar de ieie
kapper, wiens maag ('t is net koffietijd)
haar ram-mdt, zeg-t, dat een jongedame. ge
permanent wordt, veel kraft noodig bee 11
haar ho-llen zelf moet essen.
Onder de mohammedaansche landen van
Noordelijk Afrika is het vooral het mederne
Egypte, waar tot dusverre de belangrijkste
resultaten voor de vrijere intellectueels ont
wikkeling der vrouw behaald zijn. In een land
als Marokko b.v. schijnen de tijden daarvoor
nog volstrekt niet rijp te zijn.
In Tunisië werd niet lang geleden, in 1930,
heel wat stof opgeworpen door een publikatle
van den jongen universiteitslector Tahir Al-
Chaddad. Hij onderzoekt daarin de sociale posi
tie van de mohammedaansche vrouw volgens
het als algemeen geldig aanvaarde kanonische
recht van den Islam. Hij pleit voor afschaffing,
althans voor beperking van de eeuwenoude
polygamie, een instituut, dat natuurlijk uiter
aard niet geschikt is om het zelfbewustzijn der
vrouw te verhoogen. Hij komt op voor grooter
bewegingsvrijheid v-an de vrouw in het sociale
leven, en wenscht in het bijzonder, dat haar
eindelijk de gelegenheid geboden zal worden
om hare intellectueels capaciteiten onbelem
merd te ontwikkelen.
Het boek van Tahir Al-Chaddad staat merk
baar onder invloed, niet alleen van hetgeen in
Egypte op dit gebied reeds vroeger gepubli
ceerd werd, maar ook van een individueels,
tamelijk vrijzinnige, levensbeschouwing. De
schrijver geeft voor, dat hij aan de opvattingen
van den Koran vasthoudt. Maar hij doet dat
op zijn eigen wijze, en zijn uitleg van de Koran
teksten wijkt in meer dan één punt nogal sterk
af van de traditioneele, gangbare leer. Hij geeft
toe, dat de Koran de vrouw beschouwt als een.
soort van menschelijk wezen van den tweeden
rang, dat op menig punt niet als gelijkwaardig
met den man kan worden aangezien. Maar
deze uitlatingen van den Profeet, zegt hij, heb
ben voor ons geen bindend gezag in de eigen
lijke beteekenis van het woord. De waards van
deze uitspraken is slechts een betrekkelijke,
n.l. voor den tijd en voor het milieu, waarin
Mohammed optrad met zijne prediking. De
omstandigheden van tijd en plaats in aanmer
king genomen, -beteekenden die uitspraken een
werkelijk niet geringe verbetering van het lot
der vrouw. De conditie van de vrouw onder
den Islam werd daardoor dan ook aanmerke
lijk béter dan zij geweest was vóór Mohammed
zijne leer verkondigd had. Evenwel zijn de
door hem vastgelegde normen niet voor alle
tijden noch voor alle verhoudingen geschikt.
In onze dagen hebben die uitspraken herzie
ning noodig, en wel in den zin van een aan
merkelijk ruimere bewegingsvrijheid voor de
vrouw. Zulk een hervorming moge schijnbaar
in strijd zijn met den Koran: in werkelijkheid
is ze het niet! Of, zelfs toegegeven dat zij in
strijd is met de letter van het Heilige Boek,
ze zijn toch wel degelijk in overeenstemming
met den geest, dien het ademt. In werkelijk
heid bestaat de groote verdienste van Moham
med hierin: dat hij eenige beginselen over de
rechten der vrouw, die te voren geheel geen
rechten bezat, geformuleerd heeft. Al wat wij
te doen hebben, is: die beginselen nu verder
uitwerken en toepassen op de veranderde tijds
omstandigheden. Op die wijze zal eindelijk de
ware beteekenis der vrouw voor hulsgezin en
maatschappij volledig tot haar recht komen.
Dan pas zal zij ln het werkelijk bezit treden
van die sociale en Intellectueele rechten, die
haar heden ten dage niet langer kunnen noch
mogen worden onthouden.
De schrijver maakt een vergelijking tusschen
de vrijmaking der vrouw, en de vrijmaking der
slaven. De Koran veronderstelt het bestaan der
slavernij als een algemeen aanvaard instituut.
Hij dringt alléén aan op een billijke behande
ling van de ongelukkigen, die nu eenmaal sla
ven zijn, van de zijde hunner meesters. En
dat was nuttig en noodig voor den tijd waarin
Mohammed zijn woord deed weerklinken. Maar
■wie is er in de mohammedaansche landen, die
heden nog slaven bezit? Hebben we dit insti
tuut, dat eeuwen oud was in het Oosten, niet
geleidelijk afgeschaft? En zijn wij daarom min
der goede Muzelmannen dan vroeger, toen we
slaven hielden? Heeft men door de vrijlating
der slaven zich vergrepen tegen de geheiligde
uitspraken van den Koran? Dat zal toch wel
niemand beweren! Integendeel: we hebben de
natuurlijke lijn der ontwikkeling gevolgd. "We
hebben niets anders gedaan, dan de beginselen,
.die in den Koran over de behandeling der sla
ven zijn neergelegd, verder doorvoeren tot de
opheffing van het geheele instituut der sla
vernij vanzelf kon en moest volgen. De sohi ij
ver acht het oogenblik gekomen om de para
grafen over de rechtspositie van de mohamme
daansche vrouw op dezelfde wijze praktisch te
herzien. Hij verhoopt alle goeds van een bree-
dere ontwikkeling en een vrijere opvoe in„
van de toekomstige echtgenooten en moet er s.
Wanneer de meisjes eerst maar het noodige
onderricht ontvangen, zullen de verouderde
ideëen en opvattingen op menig gebied vanzelf
veranderen en verbeteren
Niet alle Tunisiërs/bleken van dezelfde opi
nie als deze jonge geleerde, die mogelijk al
gedroomd had, dat hij in zijn vaderland dezelf
de rol ging spelen als Qhsim Amjn in Egypte.
Het boek bevat bovendien over het particuliere
leven van Mohammed, en diens persoonlijke
verhouding tot de vrouwen, nog al enkele uit
latingen, die minder eerbiedig klinken tegen
over den profeet van Mekka. Vooral laatstge
noemde passages hebben aanleiding gegeven
tot protest. Daarop volgden ^Vg^r^ver0^"
mieken zonder eind. Ofschoon <ie
voorzorg genomen had vóór e zes
mohammedaansche godgel6®1 e"
ren over de voornaamste *e N te
berde brengt, werd het hoe 61 schij
nen toch veroordeeld doo gezag-
hebbers van het land, liik o-ezae. rePre-
sentanten van het burgerlijk gezag een var.
zoek richtten om den v e hoek te
verbieden. Deze eerste stap tot intellectueele
althans voorloopig tot onvruchtbaarheid
gedoemd.
Ook op het eigeoiyk® Arabische schiereiland
laat het onderwijs aan de vrouwelijke jeugd
nog vrijwel alles te wenschen over. De verte
genwoordigster van den Chidsj&z op het
Oostersche Vrouwencongres van Damascus
(1930) moest toegeven, dat er in haar vader
land nog geen enkele meisjesschool bestond.
En dit is niet te verwonderen. De Wahhabie-
ten, die thans in Arabië wederom den toon
aangeven, zijn geen Mohammedanen met een
even vrijzinnigen Koran-uitleg als die van
Tahir Al-Chaddhd! Zij gelden met volle recht
als de meest conservatieve Islamieten van ge
heel de mohammedaansche wereld, en houden
niet van zulke Westersche nieuwigheden.
Een veel beter figutlr maakt de Iraq (Meso-
potamië). Daar zijn tegenwoordig de meisjes
scholen even talrijk als de jongensscholen. En
dat van de gelegenheid ook gebruik wordt ge
maakt, bewijst het feit, dat ook het aantal
vrouwelijke en mannelijke leerlingen vrijwel
gelijk is. Reeds in 1922 beschikte het ministe
rie van Onderwijs in dit land over eenige in-
landsche vrouwelijke leerkrachten, die hare
opleiding hadden ontvangen in Engelsch-Indië.
Een normaalschool voor onderwijzeressen
zorgt ervoor dat, bij vacatures of uitbreidin
gen, het dienstdoende personeel voor het lager
onderwijs geregeld kan worden aangevuld uit
inlandsche krachten
Eindelijk zie Ik nóg maar één pluk plnïooS
haar. De ma® weet er (helaas, nog drie bewer
kingen van te maken, maar dan ben ik toch
zoover klaar! Onnoozel (hoofd dat ik ben, ik
waande bet gebeel nu zoo ongeveer afgeloo-
pen! Maar neen. Een gummi'ring om iedere pin
en nog eerns een kleiner ringetje daar boven,
op, (dat is volgens Bartjes zegge tachtig rin
gen) verdwijnen zoo ongeveer in m'n hersens-
Klaar? vraagt m'n voorbarige mond, waar
op de kapper, die, naar ik boor, Heinricb heet,
een beetje boos opmerkt dait ik. oengedoeidig
ben!
Een nieuwe doos komt op de proppen. Op
treden van nieuwe specialiteiten" traebt ik te
sctuettsen. Maar Heinrich. <ilo ©r niets van
scbijnt te snappen, mompelt slechts een Ï8ÏS
nensmondsah Verzeihung.
Blauw» papieren, je reinste briefjes aan
tien, worden doordrenkt in de ammonia- Hedn-
rieh, die zeker ziet, dat ik wit om mijn neus
word, gooit de romen gelukkig open, zeggend
,dat bet wiel eens dames, geeft die die loeft
niet verdragen kunnen". Mijn pinnen knikken
bem in den spiegel dankbaar toe.
De blauwe flappen plus veertig ijzeren klem
men worden allemaal nog op en om en aan mij
bevestigd! Ik tracht nog grappig te en
vergelijkingen te maken met de Medusa, maar
Heinricb zegt slechts ,,warum denn?"
Nu nadert de helsche machine. Het eind lijkt
nabij. Iedere (blauw© pin verdwijnt nu in een
electrlsoh kokertje. De kokertjes worden in de
hoogte ge-trokken.... ik. Zoo moet
Absalon zich gevoeld hebben toen bij aan zijn
boom bungelde.
Hu voel ik mijn krachten langzaam maar
■zeker verdwijnen. Nóg is niets ingeschakeld..-,
nóg kan ik Weg_ jk aan wijlen Sacoo en
Vanzetti..., stroom! ücibt gaat aan. Maar
ik hoor nietsik voel nietsHeinrich
staat naast me, kijkt toe. Dan voel ik eenige
warmte, ©en v^ldadiga warmte op dezen kon-
den Augustusdag. Dan boor ik geknetter, zie
Dat is juist praehtieg", zegt Heinz,
biijn angstig gezicht ziende, „dat chaat cboet,
flat 13 schtoomen".
Acht minuten blijf *k ingeschakeld. Der
Heinz staat met de klok in zijn band. Daarna
tien minuten, afkoelen. En dandan word.
ik van al mijn hoofdtooisels ontheven, en voel
me weer een gewoon tooofd worden. Ik word.
nóg eens gewasschen, watergolf wordt met zorg
gelegd, en ik word te drogen gezet. Naast mij
wordt een Engetoohe behandeld, en drie hok
jes verder een Dui.tscbe. Als ik de opmerking
■wil plaatsen, dat het hier geen internationaal
permanent hof is, maar een internationaal per
manent hoofd, bemerk ik, toch wel tot mijn
verlichting, dat Heinricb onhoorbaar de cabine
.heeft verlaten.
Nu heb ik nog maar twee wenschen. En dat
wel;
lste. dat mijn DauerweJlen, zooals gegaran
deerd, minstens zes maanden zullen houden, en
2 de. dat na die zes maanden de haarmode er
plotseling een zal zijn van kale hoofden óf
stijve pieken.
Zondag.
Wees blijde, want blijdschap behoort tot de
jeugd, zij is des levens winst en de wiekslag
fler ziel.
Maandag:
De waarheid verschijnt niet als de zon door
haar eigen kracht en zonder inspanning van,
den mensch, men kan niet volstaan met op
haar verschijnen te wachten.
Dinsdag;
Een huis zonder boekenschat is een leeg
huis van cultuurlooze, leeghoofdige menschen.
Al is niet altijd een boekerij een bewijs dat men
leest.
Woensdag.
De wereld behoort aan degenen die zich.
moeite willen geven en die bij hunne pogingen
en opofferingen, niet beginnen met te zeggen:]
„Waarvoor Is dat noodig?"