W. F. J. MILATZ m STENO-TYPIST(E) BELOONING! HET CHRISTUS-KONING-CONGRES TE BERLIJN. Onze Kabouters. OPSPORING VERZOCHT! Jhr. Dr. E. J, de Ranitz is weer te consulteeren f f f f HET ONDERHOUD. TRAP Schiedam - C. C. H. HARM - Tel. 69898 MAANDAG 5 SEPTEMBER 1932 DE STRIJD TEGEN DE GOD LOOZEN-BEWEGING. DE VIJAND NIET IN RUSLAND, MAAR IN WEST-EUROPA. DE BERLINER SEZESSION. NIEUWE BRITSCHE KRUISER TE WATER GELATEN. CQRNELIS MERKX. WILHELMINA CHRISTINA JANSSEN Gerhard Hendricks. LAMBERDINA MARIA SERNé A. C. Kreeft WILHELMUS BERNARDUS WUISMAN heeft de PRAKTIJK HERVAT middelen ELECTRO MOTOREN 21 TROUWEN 29 AMEUBLEMENT JOHANNES ADRIANUS WILHELMUS LUPPES Albertina Elisabeth Geertruida Mattaar (Van onzen correspondent.) B e r 1 ij n 29 Augustus 1932 Eerst heeft men den Paus afgeschaft of al thans het willen deen. Dat was destijds in Wit tenberg en volgens het jaartallenboekj' in 1517. Toen kreeg de koning z'n beurt; in Parijs in de groote revolutie. En nu komt Onze Lie re Heer zelf aan de beurt. Hij is de laatste bron van gezag, die nog onaangetast gebleven is en het is Moskou, dat de koene taak op de schou ders genomen heeft deze bron te vernietigen. Dat alles hangt met on verbreekbare banden en konsekwent te zamen en daarom steekt er in deze volgorde niets verrassends en kan "edereen van te voren uitrekenen, dat het eenmaal zoo ver komen zou. We behoeven ons over het feit in zich niet al te zenuwachtig te maken, want de booze opzet draagt zijn mis lukking reeds op het voorhoofd geschreven. Maar we weten eveneens, dat de beide aan vallen op het geestelijk en het burgerlijk gezag een massa slachtoffers hebben gevergd, vóór zij in het dorre zand doodliepen en bij de hui dige campagjie ter onttroning van God zal dat natuurlijk ook het geval wezen. Het komt er nu maar op aan dit getal slacht offers zoo klein mogelijk te houden en om over de middelen daartoe te beradein, dfcagt er momenteel te Berlijn een internationaal oon- gres ter eere van Christus-Koning en ter be strijding van dat vage iets, dat men de Rus sische godloosheid noemt. We zeggen, dat we allemaal reeds een vaag begrip hebben van een vermetelen aanslag op de positie, die God in het wereldbestel inneemt, welke aanslag van Moskou uitgaat. Deze mis. dadige opzet is op 2 manieren te bestrijden en wel met bovennatuurlijken en met natuurlijke middelen. Over de 1ste kan geen meeningsver. schil heerschen en voor hun ontdekking is ook geen wereldcongres noodi. Hoogstens aan de toepassing ervan wat aangevuurd worden en wellicht is dat ook met internationale midde len te doen. Anders staat het met den strijd met natuuT. lijke middelen, met den leekenstrijd, om het zoo maar uit te drukken, geschapen. Wil men het ongedierte der godloozenbeweging met het woord, met de pen en met dergelijke vormen van actie te lijf gaan, dan 'behoort men eerst van zijn wezen en gewoonten, van zijn stand plaats en aanverwante details op de hoogte te wezen en het is de vraag, of wij al zoover zijn. Ter eigen bevrediging kan men natuurlijk van verontwaardiging zoo luid trillen, dat de buren geen oog dicht kunnen doen, telkens wanneer men op een spoor van het monster stoot. Velen (houden veel van zulk soort ontladingen, doch hebben er nog nimmer iets nuttigs mee bereikt zooals we erkennen zullen, wanneer we maar eens vijf minuten in ons zelf keeren. Men kan ook in allerlei onbehouwen vormen van po lemiek uitbreken, maar de verhoudingen tot andersdenkenden zullen eerst dragelijk worden van het oogenblik af, dat wij onze verwenschte polemieken beginnen in te binden. Zulke gedachten borrelden onwillekeurig in het brein van den toehoorder op, op dit con gres, dat de getrouwen Gods onder de vaan van Christus Koning vereenigen wil om ge zamenlijk de Russische godloosheid te be strijden. De onttroning van God. Vandaag voerde de heer Xwan Pusino, vroe ger professor aan de staatsuniversiteit van St. Petersburg, het woord en al luisterend naar dezen deskundige voelde men zich wel sterk door de vraag verontrust, of wij den vijand al wel voldoende verkend hebben om hem op groote schaal en internationaal georganiseerd te lijf te gaan. Want, volgens gezegden professor, zit de vij and, die men bestrijden wil, heelemaal niet in Rusland, zooals we dat allemaal vermoeden, maar vlak bij ons, in West-Europa. Er zijn, zoo zei de heer Pusino bijvoorbeeld in Rusland twee millioen bolschewiki en daarmede is alles gezegd. Door allerlei druk, door bedreigingen en door voordeelen hebben de leiders van Mos kou achter deze twee millioen wel een indruk wekkende menigte verzameld, maar deze staat innerlijk vijandig tegenover het bolschewisme. Hoe heel anders is de toestand echter in een land als Duitschland. In Duitsohland is ieder een vrij te denken en te gelooven gelijk hij ver kiest. Maar hier bekennen vijf millioen men- schen zich geheel vrijwillig, zonder eenigen druk en zonder er eenig voordeel bij te be halen, tot de z.g. Russische heilsleer. In zoover de godloosheid dus een uiting van het bolsche wisme is, moet men zijn brandhaard beter in Europa zoeken dan in Azië, waarbij we Rus land maar tot het laatste werelddeel rekenen, waar het trouwens zelf graag toe behooren wil en waar men het nimmer van had moeten scheiden. Hoe slecht we op den strijd, dien we aan wil len binden, zijn toegerust, blijkt wel daaruit, dat we niet eens een juist woord hebben om onzen vijand aan te duiden. We spreken van „godloosheid", maar die uitdrukking is toch niet meer dan een weinig overlegde vertaling van een buitenlandsch woord. Werkelijk, zon der God leeft er in Rusland niemand, zegt al weer professor Pusino; zelfs geen atheist. Dat kunststuk brengt alleen een Europeaan tot stand. In Europa kan men menschen vinden, en zelfs vele menschen, die van hun opstaan 's morgens af, tot hun slapen gaan toe niet één seconde aan een Opperwezen denken, aan iets heiligs, aan iets onstoffelijks. In Rusland en dat geldt wel voor heel Azië, is zoo iets onmogelijk en totaal ondenkbaar. Een Rus mag God haten; hij mag probeeren Hem te ver achten; hij mag Hem uitschelden; hij mag Hem bestrijden één ding kan hij niet doen: hij kan niet ophouden in Hem te gelooven. De zelfgenoegzame, gebalanceerde onverschillig heid, die zelfs geen ongeloof genoemd kan worden, is een louter Westersch verschijnsel. De Russische 'bolschewiki streven die innerlijke onttroning in de harten der menschen niet na, wijl zij tot het begrip ervan niet kunnen doordringen. Zij streven een uiterlijke ont troning na. De Westerling wil niet in God ge- looven en Hem op die manier automatisch af schaffen. Nu heeft professor Pusino deze mentaliteits verschillen en nog een paar andere, op den koop toe, wel op een boeiende en overtuigende wijze voorgedragen, maar zijn woord is geen evangelie en 'n ander houdt er weer een andere opinie over het geval op na. Er zijn geen twee menschen, die een zelfde meening over Rus land hebben en hoe meer ze er van weten, hoe verwarder en onzekerder hun opvattingen worden, een verschijnsel, dat uit den aard der zaak nogal goed in Berlijn met zijn talrijke Russische bevolking valt waar te nemen. Ook over dat speciale onderdeel van het bolsche wisme den strijd tegen God, heerschen vele ver schillende meeningon en nog een beetje meer over de middelen om tegen dat kwaad te keer te gaan. Het achtste Sacrament, Het ziet er niet erg naar uit, alsof het mo menteel dagende congres op dit gebied een klaren weg zal wijzen en ons klare middelen aan de hand zal doen. Daarom is voorzichtig heid en terughoudendheid voorlooplg geboden en schijnen temperamentsontladingen mis plaatst. Misschien kan men nog het beste doen zich ijverig aan dien Parijschen kapelaan te spiegelen, die gisteren zoo ad rem in de fees telijke opening van het congres geciteerd werd. Gezegde priester was te werk gesteld in de meest verwaarloosde en van God vervreemde wijk van de Parijsche banlieue. Op zekeren dag ontmoette hij een confrater, die hem met ver bazing vroeg, hoe hij zijn weg toch kon vinden naar woningen die voor den priester zoo her metisch gesloten zijn als die, waar hij zijn dage'ijksche bezoeken bracht. ,,Ik breng hun het achtste sacrament" antwoordde de kape laan glimlachend, terwijl hij twee hemden liet zien, die hij onder zijn arm droeg. Want dit staat vast: welke demonen den strijd tegen God ook op aarde ontketend hebben zij hebben één bondgenoot en dat is de armoe de, de ellende, de sociale onrechtvaardigheid. Het ja deze bondgenoot, die meer slachtoffers op zijn rekening heeft dan de losgelaten de. monen zelf en tegen deze kan men alvast be ginnen te keer te gaan. Tnmiddels kan men het een doen en zich in tusschen op het andere voorbereiden. Dat heeft o.a. dr. Algermissen gedaan, die het Russische bolschewisme en deszelfs werkingen van Glad bach uit bestudeerd heeft en over zijn be. vindingen breedvoerig kond deed op het con gres. Ontstellende cijfers We ontleenen aan hem een handvol cijfers welke op de godloozenbeweging in Europa be. trekking hebben. Men doet wel te onderscheiden tusschen de ouderwetsche atheisten en vrijdenkers vereeni- gingen en de moderne communistische orga nisaties van godloozen. De eersten willen het geloof in God uitroeien: de tweeden willen desnoods wel in God gelooven, maar Hem toch onttronen; en ieder kan voor zichzelf wel uit maken, wat het meest satanisch aandoet. Vergeleken met de communisten zijn de ouderwetsche vrijdenkers maar stakkerige sta melaars. In Duitschland hebben zij het in alle jaren van hun bestaan „slechts" tot 650.000 leden gebracht. In Oostenrijk tot 45.000 en in Tsjechië tot 12.000 leden. De communist!?.-.he organisatie die veel actiever en otfen- siever is, bracht het in het eerste jaar harer organisatie al dadelijk tot 170.000 leden. Maar zij was toen meteen zoo hinderlijk geworden, dat Hindenburg haar op 2 Mei j.l. per noodver. ordening ontbond. Er is in Duitschland ook nog een bond van godlooze kustenaars welke ziah in het bijzonder op caricatuur-teekenen (met klewang wettend doel natuurlijk) toelegt. De de muzikanten ook niet stil zitten werd op het congres aangetoond door het afdraaien van twee gramofoonplaten. waarvan één een persiflage was op het lied ,jStille Nacht'. Door huisbezoek, door col portage, door drukwerken en door allerlei vor men van rustelooze activiteit hebben de Duit- sche God-bestórmers het ln Europa het verst gebracht. In Frankrijk is de „Union fédêrative des libre-penseurs révolutionnaires de France" op gericht, welke een tijdschrift ,,La 1-utte anii- réligieuse et prolétarienne" uitgeeft. Het cen trale bureau bevindt zich in Parijs, terwijl het land zelf in zes kringen verdeeld is. De bond heeft te kampen met conourreerende bonden van gematigder allooi en stond vaak ook met Moskou op glaspannen voet. Tegenwoordig houdt hij relatie met St. Petersburg, waarbij beide partijen zich van het Esperanto in hun briefwisseling bedienen. Tsjechië heeft twee bonden, een Duitsche en een Tsjechische, die beide ook een tijdschrift onderhouden. België heeft zijn Ligue mate. realists de Belgique met bet tijdschrift ,,La pensée proletarienne". In Zwitserland heeft de beweging zich in Bazel genesteld. Tijdschrif de „Proletarische Gottlose". Het land is orga nisatorisch in 12 kringen verdeeld. De stand in Holland zal wel bekend zijn. De beweging heeft er ingang gevonden, maar ligt nog in de windselen. Hetzelfde geldt van Grie kenland, waar men eens niet onder Duitschen invloed staat op dit gebied, maar zich door Frankrijk laat inspireeren. Bulgarije heeft het nog niet verder dan tot 200 leden gebracht. In Engeland is alles nog in voorbereiding en wel onder directen Russischen invloed. In Spanje is Duitsohland weer de onkruidzaaier. Hier richtte Hans Meins, dadelijk na de revolutie zijn Ligua antiolericala revolucionaria op met een uitvoerig program, dat zich niet alleen te gen God, maar ook tegen den godsdienst richt. In de Staten is alles eveneens nog in wording. In Mexico staat de zaak er natuurlijk reeds veel bloeiender voor. Alles is daar reeds zoo goed georganiseerd, als men dat van zulk een land verwachten kan en misschien zijn na Rusland hier wel de meeste offers gevallen. Japan heeft nu ook zijn Unie van godloozen met 3000 leden en Indië is onder invloed van Moskou ook begonnen. Al deze cijfers en al deze organisaties stam men uit de laatste een of twee jaar Hieruit kan men meten welk een groei er in de beweging 'zit en hoezeer het zaak is op zijn hoede te zijn. Misschien kan men zich aan Duitschland spiegelen, dat de socialistische vrijdenkersbe- weging onaangeroerd liet maar tegelijk de com munistische zusterorganisaties van wege haar kwetsend en opruiend acctivisme verbood „Er is een heer om u te spreken." Lord Rufford keek op van zijn krant. „Wie is het vroeg hij rustig. „Hij wil zijn naam niet noemen." „Wat komt hij doen „Hij zei, dat het een strikt persoonlijke zaak betreft.' „Zeg tegen dien meneer, dat ik menschen, die hun naam niet willen noemen, niet ontvan gen kan." De bediende boog en verliet de kamer. Lord Rufford ging voor het raam staan. Hij was een groote slanke man, met een vriende lijk, open gezicht. Veertien dagen geleden was hij in Nice aan gekomen, om zijn eenigen zoon, die even bui ten Nice een prachtige villa bewoonde, te be zoeken. Hij logeerde echter niet bij hem, want hij gaf de voorkeur aan de gemakken van een groot hotel boven een logeerkamer bij familie. Er werd op de deur geklopt. „Binnen!" riep lord Rufford. De bediende kwam weer binnen. „Pardon verontschuldigde hij zich. „Die meneer wil niet weggaan. Hij zegt, dat hij u beslist moet spreken. Ik moest u dit maar even laten lezen." De bediende overhandigde hem een driehoe kig toegevouwen briefje. Lord Rufford vouwde het open en las. Toen zij hij „Vraag dien meneer of hij bin nen wil komen." Geen werken van revolutionnaire kunstenaars op de Berlijnsche tentoonstelling. Aan de groote Berlijnsche kunsttentoonstel, ling, die heden in het slot Bellevue zou worden geopend, wilde ook de Bond van Revolution naire Beeldende Kunstenaars met een groot aantal stukken deelnemen. Eigenaar van het slot is de Pruisische staat. Op grond van het met het tentoonstellings- bestuur gesloten huurcontract heeft de eige naar het recht de verwijdering te verlangen van stukken, die op de een of andere manier aanstoot geven. Van dit recht heeft de Prui sische staat nu gebruik gemaakt en na overleg met de politie zijn ongeveer veertig schilderijen van leden van den bovengenoemden bond niet toegelaten omdat ze links-radicale propaganda zouden inhouden. De Bond heeft dezen maat regel beantwoord met het terugnemen ook van de andere werken, die zijn leden op de tentoon, stelling hadden geplaatst. ,U wilt me dus ook nu nog niet zeggen hoe U heet „Mijn naam heeft met deze zaak niets te maken antwoordde de bezoeker. „Integendeel, het gaat in dit geval uitsluitend om uw naam." En u beweert dus, dat u deze bankbiljetten van mijn zoon ontvangen hebt „Ja, dat heb ik en daar heb ik ook getuigen voor. Gisteren heeft uw zoon in het Casino veertig duizend francs aan mij verloren. Het geld, waarmee hij mij betaalde, is valsch. Ik achtte het mijn plicht dit op de eerste plaats aan u te komen vertellen Lord Rufford zweeg. Hij was doodsbleek ge worden. Zijn bezoeker stond op. „Als u aan mij woorden twijfelt, dan kunt u in het Casino zelf informeeren." „Blijft u zitten" verzocht hem lord Rufford. Ik weet, dat mijn zoon gisteren In het Casino is geweest. Ook weet ik, dat hij aan iemand een aanzienlijk bedrag verloren heeft. Maar wa» is eigenlijk de bedoeling van uw bezoek De onbekende glimlachte. „Ik ben een man van eer." „Met andere woorden U zult zwijgen op zekere voorwaarden Hoeveel eischt u voor dat zwijgen „Ik herhaal nog eens, dat ik een man van eer ben. Een man van eer speelt niet met val- sche spelers. Dat heb ik gisteren ook niet ge daan Maar kijkt u die biljetten eens goed na. Het zou kunnen, dat ik me vergist heb." Lord Rufford nam het bundeltje bankpapier aan en gooide het nonchalant op den schrijf tafel. „U vergist zich inderdaad, mijnheer" zei hij kalm, „die biljetten zijn wel degelijk echt. U zoudt me een heel .groot genoegen doen, als u ze aan mij zoudt willen afstaan. Dat bespaart mij een gang naar de bank. En als u nu dit geld hier wil laten, zal ik u er met gehoegen een chèque op de Nationale Bank voor in de plaats geven." Onder het spreken had lord Rufford zijn chèqueboek uit zijn zak gehaald en schreef nu haastig een chèque uit. Daarna overhandigde hij deze aan zijn bezoeker. De onbekende sloeg er slechts een vluchtigen blik op. „Tachtig duizend franks" las hij. Hij vouwde de chèque dubbel en stopte hem in z'n portefuille. „Ik was er van overtuigd" zei hij met een buiging, „dat ik me vergist had 1" De onbekende maakte nogmaals een lichte buiging en ging toen zwijgend de kamer uit Een uur later hield voor een prachtige villa een auto stil. Lord Rufford liet zich aandienen. Een jonge man kwam hem opgewekt tege moet. „Ik dacht al, dat u vandaag niet meer zoudt komen, vader „Kan ik je even onder vier oogen spreken „Ik heb visite. De directeur van de Nationale Bank en zijn vrouw hebben bij ons gegeten." „En toch moet ik je noodzakelijk spreken." „Wat doet u gewichtig Laten we dan hier maar even gaan." De jonge Rufford opende de deur van een zijkamer. Nauwelijks was de deur achter hem dicht of lord Rufford haalde het bundeltje duizend francsbiljetten uit zijn zak. „Heb jij dit geld gisterenavond in het Casino verspeeld De jonge man werd bleek. „Ja. „Ik heb het vanmiddag van Je tegenstander gekocht „Gekocht Waarom Wat bedoelt U „Omdat het geld valsch is En jij Woedend hief lord Rufford zijn hand op. „Maar dat is heelemaal niet waar 1" viel zijn zoon hem in de rede. „Ik heb dat geld gisteren ochtend pas van de bank gehaald. Bovendien... wacht u even" Haastig liep hij de kamer uit. Enkele oogen- blikken later kwam hij terug in gezelschap van een ouden heer. „Mag ik de heeren even aan elkaar voorstel len 7" „Mijn vader. Meneer Dupois, directeur van de Nationale Bank." De twee heeren bogen zwijgend. „Meneer Dupois, kijkt u dat geld eens na!" verzocht Rufford junior. „Wat moet ik er eigenlijk aan zien Het zijn keurige bankbiljetten. Ik wou, dat ik er een tasch vol van had „Weet u dat heel zeker „Absoluut. En Ik zou zoo zeggen, dat Ik er toch wel verstand van heb „Dank u. Mijn vader beweert"........ „Je vader heeft niets beweerd" viel Rufford hem opgelucht in de rede. Ik wilde je slechts deze veertigduizend francs, die je gisteren ver loren hebt, cadeau doen. Op één voorwaarde dat je nooit meer zult spelen." „Speelt u zelf nooit, lord Rufford vroeg Dupois. „Niet direct" antwoordde lord Rufford glim lachend. Toch kosten de kaarten mij wel eens geld. Vandaag bijvoorbeeld niet minder dan tachtigduizend francs 1" [NADRUK VERBODEN NIEUW TELEVISIE-SYSTEEM LONDEN, 3 September (R.O.) Gisteren werd in een donker gemaakt schoollokaal aan een aantal natuurkundigen uit York een nieuw televisie-systeem gedemonstreerd. De ,,News Chronicle" meldt, dat de proef, nemingen op initiatief van Mar-coni te Chelms ford werden gedaan. Het nieuwe systeem is het resultaat van twee jaar hard werken van Marconi's ingenieurs, wier uitvindingen thans door Marconi zelf zijn gecontroleerd. LONDEN, 3 September. (V.D.) Te Liverpoo. is de nieuwe Engelsche kruiser „Achilles", die was opgenomen in het vlootbouwprogram 1930, te water gelaten. De „Achilles" behoort tot de LeanderklaM«{ meeit 7000 ton en is o.a. bewapend met 8 stuk ken 15 c.M. geschut. De machines hebben een gezamenlijke capaciteit van 72.000 P.K. en kunnen het schip een snelheid van 32y, knoop per uur geven. In plaats van kaarten. VERLOOFD: SONJA CARLGREN i en PAUL BEYNES. Djursholm 2, Zweden. Heide Heuvel, Nijmegen. 1 Geen ontvangdag. GEBOREN: JACOBA SOPHIA ADRIANA Dochter van J. BEUDEKER en A. BEUDEKER—Ariëns Rotterdam, 3 September 1932. St. Franciscus Gasihuis. De Heer en Mevrouw CLEMENS MEULEMAN— BORGHMANS geren mei' vreugde kennis van de geboorte hunner Dochter BRIGITTE. Amsterdam, 3 September 1932. Trompenburgstraat 34. (Huize Rijnstroom). 37623 9 Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U kennis te geven, dat, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, zacht en kalm, in den gezegenden ouderdom van 80 jaar is overleden, onze zoo innig geliefde Echtgenoot, Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader Tiel M. MERKX— Lahnstein G. M. MERKX H. MERKX—Van Leeuwen Kinderen en Kleinkind. Nijmegen M. MERKX A. MERKX—Hummeling Bussum A. MERKX H. MERKX—Hulshof en Kinderen Amsterdam M. A. DE WEERDMerkx J. DE WEERD en Kinderen Bandoeng (Java) P. MERKX J. MERKX—De Vos en Kinderen Rotterdam A. M. SLEGERS—Merkx A. J. SLEGERS Tiel, 3 September 1932. De Uitvaartdiensten zullen plaats hebben in de Parochie kerk van den H. Dominicus te Tiel, op Woensdag 7 Sep tember, de stille H.H. Missen om 7, en 8 uur en de gezongen H. Mis van Requiem om 10 uur, waarna begrafenis vanuit de Kerk. Geen rouwbeklag, geen bloe men, gaarne gebed. Heden overleed, zacht en kalm, voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, in den ouderdom van 86 jaar, onze lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, Mevrouw Weduwe van den Heer Wij bevelen de ziel van onze dierbare Overledene in Uwe godvruchtige gebeden aan. Namens de Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen C. J. HENDRICKS. Hees bij Nijmegen, 2 Sept. '32. Huize „Sancta Maria". Geen bezoek. Geen bloemen. De Uitvaartdiensten zullen gehouden worden op Maandag 5 September, 10 uur, in de Kapel van Huize „Sancta Maria" te Hees en op Dinsdag 6 September om 10 y2 uur in de Kerk van den H. Dominicus te Tiel, waarna bijzetting in het Familiegraf op het R. K. Kerkhof aldaar. Heden overleed tot onze diepe droefheid, voorzien van de H.H. Sacramenten der Sterven den, onze geliefde Vrouw, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder Mevrouw Echtgenoote van den Heer in den ouderdom van 74 jaren. Uit aller naam A. C. KREEFT. Amsterdam. 3 September 1932 van Baerlestraat 38. De H.H. Uitvaartdiensten zullen gehouden worden op Dinsdag a.s. in de Parochiekerk van O. L. Vr. v. d. H. Rozenkrans (Jac. Obrechtstraat). De H.H. Missen ten 7, 8 en 9% uur, waarvan ten 8 uur de gezongen Requiem, daarna de begrafenis op het R.K. Kerkhof te Buiten- veldert, tegen 10% uur. Eenige en algemeene kennisgeving. Hiermede vervullen wij den treurigen plicht U kennis te geven van het overlijden van onzen dierbaren Broeder, Zwa ger en Oom, den Heer voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, in den ouderdom van bijna 56 jaar. Overtuigd van Uwe deelne ming, bevelen wij onzen dier baren overledene in Uwe god vruchtige gebeden aan. Uit aller naam Br. GUND—Wuisman. Schiedam, 4 September 1932. Lange Kerkstraat 84. Maandag en Dinsdag ten 7% uur zal er in het R. K. Zie kenhuis voor den overledene gebeden worden. De H.H. Uitvaartdiensten zul len gehouden worden in de Parochiekerk van den H. Jo annes den Dooper, Woensdag 7 September a.s. ten 6}4, 7 en 9 34 uur, waarvan ten 9 uur de gezongen H. Mis van Re quiem, daarna de begrafenis van uit de kerk. Eenige en algemeene kennisgeving. Arts voor Orthopaedle ROTTERDAM 11540S 7 37714 MS 36 De Heer en Mevrouw NOLLEN—SMIT betuigen mede namens wederzüd- sche familie hun hartelijken dank, voor de vele blijken van belang stelling bij hun huwelijk onder vonden. 's-Gravenhage, 3 September 1932. Sportlaan 156. 6102R 9 DINSDAG Lunchworst voor Griesme»! naaimachine Singer, schitterend, spotprijs 65. Singer handnaaima chine 22.50, 27.50, 38.50, eenige ingeruilde 9, 12.50. Naaimachi- nehuis fa. ROSA MEIJER, 53 Goudsche Singel 53, Rotterdam, Tel. 12964. Reparaties billijk! Maar Iet vooral op No. 53. 6089 DG VS 10 van 1 tot 80 P.K. met 40% korting. Brieven onder no. 37621 Bureau Maasbode, Rotterdam. Leerameublem., moquette stellen, tafels, bedsteilen, divans, karpetten, vloerzeilen, dressoirs. Spotkoopjes. Simonstr. 57-55-44 by Schiek. R'dam 3316 Te koop 2 Clubfauteuils en 4 eiken Stoelen met moquette f 30.Adres Korte Haven 38. 2974S Heden overleed tot mbne diepe droefheid, voorzien van de laatste H.H. Sacramenten, mün dierbare Vader, de Hoog edel Gestrenge Heer Weduwnaar van Mevrouw Lid van de Derde Orde van den H. Franciscus en van het Par. Armbestuur, gepens. Majoor der Infanterie, in den ouderdom van 85 jaar. P. STANISLAUS Minderbr. Cap. Breda, 1 September 1932. Terheydenstraat 4a. Opleiding Ex. Ver. v. Leeraren. Aanvang nieuwe cursus Sept. PROSPECTUS GRATIS. PRINS MAURITSSTRAAT 2 (HOEK WARANDE) Inlichtingen en aanmeldingen dagelyks 103 en 79 uur. Zaterdags van 1012 uur. 11539S 30 Kinderarts 11538S 12 IN SAMENWERKING MET DE COMMISSIE VAN CONTROLE OP HET ADVERTEEREN VOOR GENEESMIDDELEN EN GENEESWIJZE WORDEN SLECHTS DIE ADVERTENTIES OP DAT GEBIED GEPLAATST, WAARTEGEN HARERZIJDS GEEN BEZWAREN BESTAAN. ■I SECRETARIAAT DER COMMISSIE: üiiiiji VAN AÊRSSENSTRAAT 176 DEN HAAG üiiüü ADMINISTRATIE „DE MAASBODE" De Robinson schoenfabrieken te Nijmegen ont vinger1 van den Heer Robinson, die momenteel voor een belangrijke huidentransactie in Mexico vertoeft, het onderstaande telegram uit Omahai Hotel Meerhom. Omaha. Dring r(?b(NSON Bedoelde modelschoenen blijken echter door een abuis aan een Nederlandsch winkelier te zijn verzonden. De directie der Robinson schoen fabrieken kan niet nagaan waar ze zich bevinden en verzoekt thans aan alle dragers van Robinson- schoenen beleefd doch dringend haar bij de opsporing behulpzaam te willen zijn. Deze modelschoenen zijn voorzien van een byzon- der kenteeken, dat nog nader per advertentie zal worden bekend gemaakt. Bij reeds gekochte of nog te koopen Robinson-schoenen is het dus zaak, scherp daarop te letten. Aan hem die het bedoelde paar modelschoenen weer in het bezit der Robinson fabrieken weet te brengen, wordt een belooning van vijfhonderd gulden in contanten ter hand gesteld. Opgelet dusl Robinson fabrieken Nijmegen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 4