BIJ HET GOUDEN JllBILE DER
AUSPICATO-ENCYCLIEK.
OrÏ ïtït
HET ZOU ANDERS
GEGAAN ZIJN"...
W^T WILDE LEO XIII?
wit! fSt, e6n getal lang niet allés. - de
bijna honderdduizend Tertiarissen die er op
KATHOLIEKE KARAKTERS.
katholieke cultuur.
DE WERELD ZUCHT NAAR
FRANCISCUS.
RADICALE DOORVOERING VAN
AUSPICATO.
I
Christus bezielt.
naaste omgeving, en na hun dood zelfs
nog spreken tot gansch de katholieke
wereld? Alleen wist ge misschien niet,
dat zij allen vurige leden
waren der Derde Orde
Het grpotsche monument op het graf van den grooten Kleine te AssisttL,
HOE REAGEERDE NEDERLAND?
Monument voor Broeder Franste Rome onthuld bij het zevende eeuwfeest van zijn
dood, 1926,
„Het zou met Frankrijk anders gegaan zijn,
als het beter naar mijn woorden over de Derde
Orde geluisterd had"
Dit heeft eens Paus Leo XIII gezegd. De witte
Man: die in 't licht van den goddelijken vuur
toren de wereld en haar nooden oversohouwde
en doorzag.
Leo XIII, die op sociaal gebied een christe
lijk réveil blies door zijn Rerum Novarum
encycliek. En die, beseffende dat alle omkeer
tot Christus, alle toestandenverbetering van
binnenuit moet komen, 'n bazuinstoot liet hoo-
ren tot inwendig diep godsdienstig leven, door
de wereld in te sturen: zijn encycliek „Auspi-
cato".
Maar hier doet zich 't haast onverklaarbaar
verschijnsel voor, dat iedereen wél weet, wat
Rerum novarum van Paus Leo te beteekenen
bad en nog heeft, maar dat de katholieken
massaal vergeten hebben, hoe die Wijze, door
God geleide Man met zijn ruimen wereldblik
een probaat middel heeft aangekondigd, om
thoPet t istene wereld door-en-door ka
tholiek te maken en te houden
e en hebben Leo's bedoeling niet begrepen;
*_n «220 Auspicate over Sint Franciscus
Zijn Dei (ie Orde bleef op-geborgen in 't ar-
Chief van historische stukken. JDe wereldomvat
tende portee van Auspicato ontging velen te
oenen-male.
Zoodat nu 't vijftig jaar geleden is, dat
deze encycliek de wereld werd ingezonden, 17
September 1882, - met 'n geringe variatie
Leo's woord over Frankrijk mag worden her-
haaid: „Het zou met de wereld anders gegaan
züh, als het beter naar zijn (Leo's) woorden
«ver de Derde Orde geluisterd hfd"-
katholieken van Nederland, die immer
sroot gaan op onze kinderlijke aanhanke
lijkheid en gehoorzaamheid aan den Paus zijn
t aan den grooten' Leo verplicht, om eindelijk
haast onze aandacht aan zijn Rerum Novarum
gegeven, ook wat meer kennis te nemen
«P z'n zachtst uitgedrukt van wat HÜ ge
dacht en gewild heeft ter bereiking van 'n we-
eropbloei van *-t echt godsdienstig leven.
De eeuwen-oude instelling van Franciscus,
aardoor hij in de 13e eeuw Kerk en samen
ging herstelde, was langzamerhand in ver
tal geraakt. Op het einde der 19e eeuw was
de Derde Orde niet meer de enorme kracht
ten goede in Gods Kerk zooals in de eeuw van
haar oorsprong.
Zeker, er waren nog duizenden Tertiarissen,
er waren ongetwijfeld toekomstige heiligen on
der; maar t vuur, (je energie, de jonge alles
overwinnende geestdrift was eruit. Door de
groote massa werd de Derde Orde aangezien
als 'n soort congregatie Van oude afgeieefde
Vrouwen
Ziet naar ons eigen land. Er waren in Leo's
tijd -nog meerdere afdeelln-gen der Derde Orde,
maar die idee van de Derde Orde zat en
zit zoowaar hij sommigen in 1932 nog voor
aan in de beoordeeling van Franciscus' insti
tuut. Er ging hier en daar wel w&t van uit,
maar 't was allesbehalve de wereldhervormer
de dertiend' eeuwsche beweging.
We mogen Grod danken, dat Leo XIII met
schijnbaar uitgeleefde oude vrouwtje 'n ver
jongingskuur liet ondergaan em de Derde Orde
weer aan het katholicisme voorstelde als de
jeugdige frissche sterke vrouw, levend ideaal
van" oerkrachtlg christendom, gevoed met de
sappige vruchten van offer en liefde.
Ziehier Paus Leo's gedachte-ngan-g.
De mens-chheid week af van het Evangelie;
daar moe-st het naar teruggebracht.
Franciscus had in dezelfde omstandigheden
zeven ée-uwen vroeger de mensohheid tot het
Evangelie -teruggevoerd, door zijn Derde Orde.
Datzelfde middel bestond nog-altijd,- behoefde
niets van zijn kracht verloren te hebben
omdat de D- 0. opgetrokken was op evangeli
sche fundamenten moest wellicht in over
eenstemming worden gebracht met de veran
derde tijdsomstandigheden.
Dus: dan weer dit probate middel te baat
genomen
In deze -gesteltenis schreef Leo zijn encycliek
over Sint Franciscus en zijn Derde Orde, de
wereld ingebazuind bij gelegenheid van 't ze
vende eeuwfeest van Franciscus' geboorte. Kort
daarop schonk Hij door zijn constitutie Mise-
ricors Dei Filius den leefregel der Derde Orde
een nieuwen vorm, meer aangepast aan de
nooden van den tijd, zonder nochtans 'n jota
of -s-tip af te doen aan 't essen-tiëele der Orde.
Zoo werd Leo XIII met recht de tweede stich
ter van Franciscus' glorieuze instelling.
Sindsdien -liet de groote Paus geen gelegen
heid onbenut, om overal de Franciscaansche
Derde Ord-e te propagee-ren. Dit was voor Hem
een levenszaak.
Tot de Provinciale ministers der Capucijnen
van Lyon en Toulouse sprak Hij op 12 Maar-t
1886: „Het is onze over-tuigin-g, dat het geluk
der wereld te verwachten is van de Derde
Orde en den geest van Franciscus. In de mid
deleeuwen waren de volkeren afgedwaald en
zij keerden tot God terug door de Derde Orde;
ook in onzen tijd zal de Derde Orde de afge
dwaalde samenleving tot God terugvoeren."
En kort tevoren had *Hij gesproken: „Wij
willen, dat de Derde Orde steeds groeie. Laten
wjj werken, werken, werken voor de Derde
OrdeWij wens-chten, dat er tien, twintig
m-illioen tertiarissen waren, dat alle geloovi-
<*en Tertiaris werden; en bijzonder verlangen
wij daf de Rranciscaansche geest alom heer-
Zoo -werd de Derde Orde van Sint Franciscus
't middelpunt gezet van de Katholieke
weer in 1
belangstelling-
Daar hadt ge te: in haar eeuwenouden en
weer
ren.
Leo's woorden drongen door in ons land.
Door zeer velen werd ernaar geluisterd. Met
'n heilig enthousiasme werden slapende ver-
eenigingen der Der-de Orde tot een frisch,
'bloeiend leven gebracht; honderden nieuwe
fefdeelingen werden opgericht. Duizenden aan
vaardden den leefregel van Sint Franciscus.
Er voer een wind als van den Heiligen
Geest in de Franciscaansche apostelschaar.
De Sin-t-Paschalisvereenigingen, Eucharis
tische bonden, moderne armen- en ziekenzorg
in allerlei vorm: zooals Hulp in de Huis
houding, verzorging van behoeftige kraam
vrouwen, ziekenverpleging, zorg voor ver
waarloosde jeugd, Kerstbedeelingen, bibliothe
ken en verspreiding van goede Lectuur, pers
actie, missieclubs; kortom, van al wat maar
goed was, dienen kon tot eigen zieleheil en
dat van hun medemensehen allen im-mers
zijn broeders en zusters in Christus hon
den de Tertiarissen hun van actie jeukende
handen niet afhouden.
Het monumentale Sint Franciscus Gast-huis
te Rotterdam, de R K. Kraamverzorging in
diezelfde stad, „Be-thlehem" in Den Haag,
Hulp in de Huishouding te Amsterdam
om maar iets te noemen dankton hun
ontstaan aan de geestdrift der Derde-Orde-
lingen.
Het zijn er honderdduizenden geweest, die
in de voorbije vijftig jaren sinds Auspicato
den heiligenden invloed van Franciscus' leef
regel hebben ondergaan; en meer dan honderd
duizenden moeten in die halve eeuw de alles-
overwinnen-de liefde van Franciscus' leeken-
volgellngen hebben ondervonden.
De Tertiarissen konden het program van
actie onderschrijven als hun levens-taak en
hoog-sten Franciscaanschen plicht, wat Pater
Scheurs M. S. C. in „Voorjaar" dichtte
Wij moeten iets melden van deur tot deur,
wij moeten iets brengen van wierookgeur,
wat licht ln den nacht en wat vreugd waar
men schreit;
zoo'n beetje geluk en wat eeuwigheid..,.
Dit alles klinkt den outsider wellicht toe
als een jubel-lied in majeur. Toch was er
modernen luister, 't Klooster zonder mu-
mannen en jongevrou-
wen, knapen en meis
jes. Adellijke standen,
middenstand arbei -
dersstand, in-tellectu-ee-
len en ongel-ette-rden.
Slechts één ding moes
ten ze willen: terug
naar 't Evangelie. En
zich dan laten mee
trekken door Fran
ciscus.
Daar badt ge Fran
ciscus' Leekenorde
kern, geur, kruim van
het christendom.
Wat zat >r 'n hoogte
en 'n vaart in deze
Derde Orde-idee Wat
■n moed kon zij ten
toonspreiden. Wat een
ontembare kracht ont
wikkelen. Zij kon held
haftige offerzielen kne
den naar Francis -
caansch Christus-mo
del, in boete en blij
heid, in eenvoud en
gebed, in stipte plichts
betrachting - uit- liefde,,
in vurig leekenaposto-
laat. Wat een vernieu
wing van den christe-
lijken geest in het
huisgezin, wat 'n bloei
in de parochie, wat 'u
doordringen van den
zuurdeesem des geloofs
in alle katholieke or
ganisaties. Wat een
zegen voor een land,
voor de maatschappij
Qn-unvhs wereld...
Het altijd blije fabrieksmeisje Margaretha
Sinclair en de heilige transportarbeider
Matt Talbot. (Ontw. Cuypers en Co.,
Roermond)
ook wel eens reden voor 'n mineur-stemming-
Onwetendheid, laksheid hebben altijd veel
goeds belet en tegengewerkt.
IS DE D. O. NOG MODERN?
Maar natuurlijk: dat de vraag geopperd
wordt, of nog altijd modern is, aangepast aan
onzen tij-d van 1932 en volgende jaren, wa*-
door Leo modern was gemaakt, aangepast
aan de tijdsomstandigheden van een vijftig
jaren terug. is de Derde Orde niet een ver
ouderd instituut geworden, onbruikbaar voor
onze menschen, die heel anders georiënteerd
zijn dan hun grootouders
Komaan, wie zulk een twijfelvraag durft
opperen, blijkt te goeder trouw hopelÜk
van de quintessence der Derde-Orde-zaak
met ge-heel op -de hoogte te zijn...
■het oogenblik in ons land zijn, behoorend
onder -de verscheidene jurisdicties der Minder-
broeders, Capucijnen en Conventuee-len, waren
toch allemaal niet zoo dom, om zich iets
oud-erwetsch, iets-totaal-uit-den-tijd op de
schouders te laten leggen?
We zouden dan ook de Pausen na Leo moe
ten verwijten, dat zij hun tijd niet begrepen
hebben: Pius x, Benedictus XV en Pius XI-
Want die he-bben toch herhaaldelijk in bun
encyclieken en allocuties de meer en nie«r
afzakkende wereld gewezen op den geest van
Franciscus, belichaamd in diens Leekenorde.
We vermoeien u niet, lezer, met citaten uit
de encyclieken der Pausen; we zouden u' ai-
leen aanraden, om ze voor den dag te halen
uit uw bibliotheek, of ze (nog eens) te lezen
in de handige brochuurtjes, die de centrale
bureaux der Derde Orde te Weert en te Til
burg hebben uitgegeven. Wie zoo iets leest,
moet zichzelf bekennen: hoe is het t-och eigen
lijk bestaanbaar, dat er door zoovel-en niet
méér notitie is genomen van den hoogsten wil
der Pausen
Maar daarmee is de vraag wellicht nog
niet voldoende opgelost: of de D. 0. nog iets
is voor onzen modernen tijd
Ook dit kon reeds een afdoend antwoord
zijn in bevestigenden zin: Ja, want de Derde
Orde steunt gansch en al op de fundamenten
van het Evangelie; de Franciscaansche geest
is zuivere evangelische geest. Het Evangelie
is bestemd voor alle menschen van alle lan
den en Tas 6-IfU tijden, blijft eeuwig inoiiern.
ErgoMoet ook de Derde Orde-geest
altijd modern zijn.
Beschouwt ge hat verloop der wereldge
schiedenis op dit mom-ent, dan zou men zeg
gen, dat de Derde Orde thans noodiger is dan
ooit. Want crisis en malaise zijn woorden, die
nog veel te weinig uitdrukken het radicale
faillissement der onchristelijke maatschappij.
We beleven een déb&cle, 't uiteenval
len van een God-looze cultuur. Alleen
de Katholieke Kerk kan hier redding
en nieuw leven brengen: door boete
en gebed, door diep geestelijk leven,
door ziele- en karaktervorming, door
inniger geloof en liefdeleven. Maar
beoogt juist -dit niet als haar eerste
doel de Derde Orde? Geest van broe
derschap tegenover kLasenhaat, geest
van eenvoud tegenover weeldezucht,
geest van versterving tegenover ge
notzucht?
In de katholieke wereld met haar
tallooze organisaties op gods-dienstig,
sociaal, charitatief, cultureel gebied
vraagt men thans meer dan ooit naar
model-katholieken; willen we ons ka
tholicisme ongerept overdragen aan
onze nageslachten, willen wij de ka
tholieke idee doen zegevieren in de
baaierd van wereld- en levensbe
schouwingen van dit huidig oogen
blik; -dan moet de godsdienst totaal
nummer één staan, voorop, en in het
middelpunt.
Maarals dan de Derde Orde
specifiek is ingesteld om model
christenen te vormen, de goddelijke
liefde te ontwikkelen, de navolging
van Christus te volmaken, het evan
gelie t-e doen heerschen, is zij dan niet op
het oogenblik voor honderd procent modern
te noemen?
Karakters. Katholieke karakters. Die zijn
broodnoodig in onze wereld vol slappelingen
en futloozen, die achter het kwaad in zijn
verscheidene vormen nazeulen. Die menschen
hebben geen wil. Ze worden geleld door enkele
anderen, die wel weten wat ze willen en dat
doorzetten.
Maar dan moet er 'n geweldige sieepkracht
zitten in den Derde Orde-leefregel, die zuiver
Franciscus' wilskrachtig karakter demon
streert.
Och, het is eigenlijk zoo psychologisch, als
de menschen zich aangetrokken gevoelen tot
den Poverello van Assisië. Want die heeft
het weten klaar te spelen, een der uitmun-
tendste Christus-navolgers te zijn. Die man
heeft een Christus-karakter gekregen, door ge
nade en levenslange inspanning. Hij is een
praotlsch voorbeeld: hoè het moet. Den ge-
heelen Christus navolgen Is ons, gebrekkigen,
onmogelijk; we worden moedeloos of we zul
len den een of anderen karaktertrek sterker
doen uitkomen.
Maar als we Franciscus vóór ons zien, ook
'n mensch van vleesch en bloed, die zoo dicht
bij Christus wist komen te staan in zijn
karaktervorming, dan vatten we moed. En als
die beminnelijke mensoh zijn manior-van-
doen, zijn geest, zijn evangelie-beleving dan
nog 'aangeeft, neerschrijft in zijn leefregel
voor menschen in de wereld: in welken leef
regel het wezenlijke van het Evangelie in
practische toepassing is samengevat; en daar
mee een vast richtsnoer biedt, waarbij karak
ter-verscheidenheid gewaarborgd is en gezon
de individualiteit bevorderd wat weer
houdt ons dan nog, om met béide handen den
draad vast te pakken, die ons onfeilbaar zeker
voert tot een heerlijke ontwikkeling van ons
karakter, waarvan de vrucht eigen heiliging
is en door talrijke toetreding en volkomen
beleving van den Franciscaanschen evangeli-
gees'ttot terugkeer van de wereld tot God
Franciscus: als voorbeeld, als voortrekker.
Dèt is het juist, wat d-e menschen trekt: het
levende ideaal, de onweerstaanbare macht
van het eenvoudige voorbeeld. Wilt ge weten,
vrat Franciscaansche geest is, waarvan de
Pausen redding verwachten Leer Franciscus
kennen. En als ge hem ken.t, doe hem dan
ha ,op uw wijze en met uw aanleg, maar dan
rqdicaal, flink, zonder hukken of -buigen. Dan
hebt ge het merg van het Evangelie te pak
ken; ge ziet Christus voor u. En door Fran
ciscus wordt ge voortgesleept, opgejaagd,
vooruitgeduw-d, bezield, In gloed gezet, vurig
en enthousiast gemaakt voor de heilige zaak
Christi en het rijk Gods; en ge zijt een leeken-
apostel van den eersten rang. Ge gaat per
soonlijk iets voelen en smaken van Francis
cus' ervaring, zooals dit middeleeuwsch liedje
bezingt op zuivere Celano-wijs:
Als iemand van Heer Jesus zongh,
Wast dat Franciscus hart opsprongh,
Hij lackte en hij soogh syn tongh,
Alsof syn tongh vol honinc-k hongh.
Katholieke cultuur. Juist van deze gaat 't
beken-de op dat de ziel der cultuur allereerst
zielecultuur moet zijn.
Middeleeuwsche en moderne kloosters waren
en zijn cultuurhaarden eerste klas. Omdat daar
staag gewerkt wordt aan cultiveering van t
inwendig leven. Maar dan moet de zielecultuur
der Derde-Ordelingen kloosterlingen in de
wereld wel machtig veel bijdragen tot de
innerlijke echte beschaving van 't 20-eeuwsche
menschdam.
Matt Talbot, die aan de dokken te Dublin
werkte, en tegelijk een „ouderwetsche" boete
ling was, die aan de arbeiders leert, dat er nog
hooger dingen bes-taan dan 't boordevol gevulde
loonzakje
Margaretha Sinclair, het altijd blije fabrieks
kind van Edinburg, dat aan 'de jeugd leert, hoe
'in hetzelfde jonge hart naast liefde voor sport
ook 'n geweldige liefde bestaan kan voor Jesus;
Edward Poppe, de man die den Eucharisti-
schen Kruistocht predikte, met zijn hartstoch
telijke vereering en navolging van 'den soberen
Arme van Assis-i
Marie Adelheid van Nassau, het lieve vorsten
kind uit 't Luxemburgsche huis, voorbeeld van
Charitas en offerliefde
waren zij geen keurige, „fijne" menschen
Die vêïuazead veei goed nebben gesticht in hun
van Sint Francis
cus, met een in
daden zich om
zettende be
wondering
voor bun
prachtigen,
geestelij
ken Va
der
De vier laatste Pausen, onze Nedériandsche
emancipator Dr. Schaepman, de groote priester
Dr. Ariëns, de voorzichzelf zoo streng levende
politicus Dr. Brüning, enfin, we slaan tientallen
op allerlei gebied naar voren tredende persoon
lijkheden in en buiten ons vaderland over,
zijn deze allen geen op-en-top cultuurmenschen?
En tegelijk waren ze bewust- Tertiarissen.
Het Tertiaris-zijn echter is voor hen meer
dan 't opgeschreven zijn in een vereenigïng
het is voor hen meer dan maandelijks 'n ver
gadering bijwonen, meer dan 't dragen van
koord en scapulier, meer 'dan 't bidden van hun
ordesofficie, meer dan 'n lichte manier om
talrijke aflaten te verdienen dat Tertiaris-zijn
is voor hen en Goddank, voor duizenden
andereneenvoudige menschen, vaders en
moeders en enthousiaste jeugd het is voor
hen 'n stuk van hun leven, Ingegroeid in
lichaam en ziel, vleesch en bloed geworden
het Is voor hen het essentieele van heel hun
katholieke karaktervorming en hun leefregel
voelen ze als 't practisch beleefde Francis-
caansch idealisme en het tot in zijn uitersten
doorgevoerde Evangelie.
De Derde Orde is dus allesbehalve een over
tollig devot'iebondje, een verschrompelde en
verflenste instelling, die maar netjes langza
merhand moet uitsterven en dan zonder veel
rouw begraven kan worden.
Het is zelfs onmogelijk, dat zij over de
geheele linie der strijdende Kerk bezwijken
zou, want de officieele opperleiding zorgt,
wenseht, eisebt, gebiedt dat zij in leven blijft,
dat ze bloeit, dat ze kwalitatief en kwantitatief
-toeneemt. Gods Kerk heeft haar zegepraal, voor
'n groot deel, te behalen toevertrouwd aan de
Derde Orde van Sint Franciscus, 'de keurbende,
de nieuwe Macchabeeën, de soldaten van Chris
tus. De Pausen waken over het leven van dit
eeuwenoude Franciscaansche instituut-ter-we
reldhervorming.
Het lijkt wel, of de Pausen van onzen tijd
bet droomgezicht hebben ontvangen, waarin- zij
-een armen bedelaar wie herkent Franciscus
niet zijn schouders zien zetten onder de
wankelende muren van Gods Kerk. Zij leggen
de Derde Orde met goddelijke autoriteit 't bevel
op, Franciscus' w-ereldhervormend werk voort
te zetten en zijn providentieele zending te vol
tooien.
Als zij aandrongen op Franclscus-geest, be
leefd op de wijze der Derde Orde, dan doen
zij dit thans meer dan ooit. Want zij zien 'n
strooming, 'n onweerstaanbare beweging in de
wereld, ook onder niet-katholieken, naar Fran
ciscus
De wereld schreit om 'n man als Franciscus.
Van zoo iemand verwacht zij n-og redding.
De voorzitter, der Engelsche labourpartij
George Lansbury hield onlangs een zeer opval
lende rede over de noodzakelijkheid van een
■godsdienstig réveil en wees telkens naar Fran-
ciseus.
P. Lippert S. J. in „Stimmen aus Maria
Laach", P. Muckermann S. J. op een bijeen
komst te Nijmegen, en andere hervorragende
personen in 't katholieke kamp, ook van ons
vaderland, vragen om den «Franciscaanschen
geest.
Kortom, er wordt gebéden om een Franciscus
en om diens geest. Want het is alweer die
franciscaansch-evangelische geest van eenvoud
Zij, die Franciscus' Orde tot nieuw leven
wekten: de Pausen Leo XIII, Pius Xt
Benedictus XV en Pius XI. t
en opofferende liefde, die 'tgeluk aan dé
mensch-heid kan terugbrengen.
Vijftig jaren zijn nu voorbij, sinds Paus Leo
zijn Auspicato-oproep de wereld Inzond. W®
mogen gerust zeggen, dat in ons land zijn stem
is verstaan. Is die oproep ook beantwoord met
'n volmondig Ja Dit mag betwijfeld worden.
Wel zijn dan bijna honderdduizend Nederland-
scha katholieken lid van Franciscus' Derde
Orde allesbehalve een quantité négligeable
Wel zijn er globaal vierduizend jongens en
meisjes lid van afzonderlijke jeugdafdeelingen
der volwassenen. Wel is er door 'de Tertiarissen
veel tot stand gebracht op godsdienstig en
charitatief gebied. Wel heerscht er bndër de
franciscaansche jeugd een ongekend enthousias
me, wijl zij in Franciscus en zijn Derde Orde
vindt, wat ze In onzen mo'dernen tijd' nb-odig
heeft.
Maarhet is nog lang niet genoeg. De
Pausen hebben de uitbreiding der D. 0. en de
pr-opageerlng van den Franciscus-geest nog
veel intensiever en grootscher gewenscht. Leo's
Auspicato-woonden hebben in dit punt toch
zuiveren weerklank gevonden in de uitspraken
van Pius X, Benedictus XV en Pius XI.
Als 'hiernaar geluisterd wordt, behoeven wé
Leo's klacht aangaande Frankrijk niet op ona
katholiek Nederland toe te passen, maar veeleer
ondervinden we de juiste uitkomst van Leo's
herhaaldelijk uitgesproken gedachteDe her*
vorming der .maatschappij verwacht Ik van
Franciscus' Derde Orde.
Zoo zal de radicale doorvoering van AuspicaM
geheel ons katholiek Nederland tot heerlijken
zegen zijn. Dit verkrijg© ons de groote Christus-
vriend, de radicale idealist, de man van dé
daad Franciscus I
Koning Lodewijk en Landgravin Elisabeth
onder wier schutse de Derde Orde
gesteld is.
i - V<> V