stadsnieuws GANDHI'S LAATSTE ZET. mmmm DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. L JA APfiANG MAANDAG 14 NOVEMBER 1932 No. 16489 BUREAU KOEMARKT 4, SCHIEDAM TELEFOON INTERCOMM. No. 68085 een NOTEERING MOUTWIJN EN SPIRITUS UIT KETHEL DE VERDEELDHEID IN HET KAMP DER PARIAHS- „DE TEMPELS OPEN". DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. De ABONNEMENTSPRIJS van de NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT bedraagt tranc" bt) vooruitbetaling: Per drie maanden f S.25; per maand 1-10» per week 25 cent. Bij bezorging franco per post bedraagt de abonnementsprijs per drie maanden tS-7B' vooruitbetaling. LOSSE EXEMPLAREN zijn steeds aan ^ona bureau Koemarkt 4 verkrijgbaar a 6 cen oer stuk. POSTCHEQUES- en GIRODIENST No. 81440. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt. Voor 1—6 regels 1.55 elke regel meer 25 et. BU contract aanzienlijke reductie. Geen prijsverhooglng voor deD Zaterdagavond. Reclames tusschen den tekst dubbel adv.tarief. Liefdadlgheldsadv half tarief. Voor Liefdadig- heidsadv. worden geen contracten afgesloten. Kabouter-advertenties: 6 regels 0.60; 10 regels f 1.16 regels f 1.60, bjj vooruit- betaling. Porto voor opzending van brieven gelieve men bU te voegen. Gratis-Ongevallenverzekering: ƒ500. bij overlijden door een ongeval; 500.bij verlies van beide banden, voeten of oogen; 250.bij verlies van één hand, één voet of één oog; ƒ150.— bij verlies van een duim; 75.— bij verlies van wijsvinger; 50.— *>0 ver^es van twee voorste ledematen alle vingers van een hand; ƒ25.bij verlies van eiken anderen vinger. De Verzekering loopt op de voorwaarden als eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt. DE GROEI DER GEMEENTE Weer p'm- 399 z'e'en vooruit Bevolking °P 30 Sept' 1932 57721.. Vermeerde ring door geboorte 111; vestiging 393, meer 504. Vermindering door vertrek 271; overlijden 38 vermindering 309 meer 195. Bevolking op 31 October 1932 57916. Het aantal huwelijken be droeg 29. DE NOODWET-TERPSTRA Het plaatselijk comité van actie tegen het wetsontwerp Terpstra, (gevormd door de ver- eeniglng Volksonderwijs, Schiedamsche Bestuur- dersbond, Vrijz. Dem. Bond, S.D.A.P., aló Schiedam, Ned. Onderwijzers Genootschap en Bond van Ned. Onderwijzers) kwam dezer dageh in vergadering bijeen ter bespreking van de zoogenaamde „noodwet Terpstra", welke bin- p«nkort in de Tweede Kamer behandeld zal worden. Het comité besloot een adhaesie-adres te zenden aan de Tweede Kamer ter ondersteuning van een uitvoerig adres, ingediend door het landelijk comité Terpstra, waarin op verwer ping van de noodwet wordt aangedrongen. KUNST EN ONTWIKKELINIG De Sctoiedarosche tooneelvereeniging Kunst en Ontwikkeling S0! gisteravond in Musis Sa crum een tooneeluitvoering. Opgevoerd werd 6en blijspel in dr'e bedrijven, getiteld „Een Paardenmiddel". o£ -,<le Gebr. van Buuiren in Manufacturen", van G. Ni el en. Dit vroalijke BPel werd prettig gespeeld onder leiding van den heer G. v- d. Meij. De aardige to-oineeltjes werdien volkomen uitgebuit en het geheel ia een succes geweest, zoowel voor de spelers als voor den regisseur. Na afloop was er nog een gezellig samenzijn, dat werd opgeluisterd door de Merry Makers, onder leiding van dien heer B. Janae. GIJ ZULT NIET DOODEN Voor een goed bezette zaal gaf de tooneelver- eeniging „St. Genesius", onder-afdeelmg der St. Jozefsgezellenvereeniging Schiedam II, gis terenavond een uitvoering in het parochiehuis. De Weleerw. heer J. v. d. Meer opende den avond met een korte toespraak over het werk der tooneelvereeniging. Spr. zei o.m. dat het moeilijk was geweest een stuk in studie te ne men, dat op hooger peil stond dan het laatste, ni. „Oesin Blanda". De keuze was nu gevallen op „Gij zult niet dooden", een anti-oorlogsspel in vier bedrijven, dat een goede kijk op bet verschrikkelijke van den oorlog geeft. Het spel verliep vlot en er waren verschillen de goede momenten in te genieten. Ook de décors zooals de loongraven. waren door de leden keurig verzorgd Onder de belangstellenden bevonden zich pastoor Vis en kapelaan v. Seggelen. SOIREE O. N. I. Het mandoline-gezelschap O. N. I. zal Woens dag 16 November a.s. in Musis Sacrum voor leden en donateurs een intiem solree geven. Naast het Sympbomiia Septet en het O.N.I.. tooneelgezelschap, zal medewerking verleenen het The Famous Hakkert Band en voor afwis seling optreden de humorist. L. de Bruin. ERNSTIG VERKEERSONGEVAL Vanmorgen om half 12 uur heeft op het ge vaarlijke punt BroersvestOverschiescheplein een ernstige aanrijding plaats gehad. De motor rijder C. D. v. Rey, wonende Vlaardingerdijk 315, kwam in botsing met een vrachtauto, be stuurd door P V. uit Rotterdam. De berijder werd er afgeslingerd, brak zijn rechter been en liep enkele ernstige hoofdwonden op Per Doli tiebrancard is de man naar het Gem Zieken huis vervoerd. Het motorrijwiel bleek in eree mate beschadigd te zijn. m erge NOG WAT TE GOED De politie heeft in een logement alhier aan gehouden A. K., los-werkman, gedomicilieerd te ^en Haag, die in het Alg. Politieblad voor twee gen hechtenis stond gesignaleerd. MISLUKTE ACROBATIEK lnV(te ftb^kdag 18 de 29-jarige A. J. die H. metaalchemie IZ f6 *'V' Ned' lBdu8trie v°°r on voorzichtigheid Nieuwe Haven door gevallen Hij vm J*n 3 M- hoo^e ladder liggen. Op advies xZ ZuZ" S" blwf V0rsuft per politiebrancand Meijer is de man S. Vervoerd. ^eente-ziekeu- ZWIJNTJE D. A. O. deed bij die politie aangitte Van d, «tal van zijn rijwiel, hetwelk hij gepiaatBt b.u] In de openbare leeszaal en bibliotheek aan 'de Dangie Haven. BURGERLIJKE STAND Aangittt van 1112 November GEBOREN: Evalijntje, dochter vam A. Sluy- ters en M. Ram, van S male velt Straat 31 Ine C., dochter van a. w. Bruins en E. W. Maans, Graaf Florisetraat 70 ©en als leven loos aangegeven kind van W. Nlemamld en J- Mulder, Voorhaven. OVERLEDEN; J. Scbeffere. 76 Jaar, Buiten havenweg 168. SCHIEDAM, 14 Nov. Officieele noteering van de commissie uit de Kamer van Koopnan del. Moutwijn Spoeling f 0.80 a 0.90. Spoeling Moutwijn per H.L. ad 46 pet. 8.50. DE TANDHEELKUNDIGE STUDENTENVER EENIGING „Pohn Tomes" te Utrecht Viert haar zevende lustrum, waarbij de reünisten feestelijk aan het station ontvangeneen ruiterstoet op weg naar het station. YO-YO-STEP Zaterdagavond heeft de heer J. Weisltihuis met mevrouw Westhuis in zijn instituut aan de Nieuwe Haven een demonstratie gegeven voor zijn leerlingen van de Yo-Yo-step. SCHEEPVAART SCHIEDAM, 14 November. Aangekomen de motorschoener Capricornus, kapt. A. Lameijer, met steenen van Hoganas in de Nieuwe Haven; Noorsch s.s. Temeraire, met stukgoed van Ham burg, in de Wilhelminahaven; s.s. Kota Pinang, van Hamburg, om te dokken in de Wiltonhaven. SCHIEDAM, 13 November. Vertrokken Eng. s.s. Guildford Castle, met stukgoed, naar Afrika. MARIA'S MACHT TE LOURDES Voor een eivolle zaal gaf gisteravond de St Agniasvereenigi-ng voor liaar donateurs en be gunstigers een opvoering van ,,MaTia's macht te Lourdieis", drama dn 4 bedrijven dioor Frans Heggel ma,ii. Pastoor Saulenn zei in zijn ope ningswoord, dat deze feestavond was belegd ter dankbare herinnering aan het tweede lus- trum der St. Agneevereeniglng, die in de afge- loopen jaren zulk een vruchtbaren arbeid in de pastorie had verricht. Zijn Eerwaarde rele veerde dan in korte trekken den inhoud van het drama. Het schelletje rinkelt (gelukkig maar één keer) en als het doek vaneen splijt, zien we Nora Boiton, de vrijdemkster, de laatste band leggen aan een anti-katholieke brochure over het genadeoord Lourdes. De inhoud van het stuk zullen wij verder niet verklappen. Die er meer vgn weten wil ga het morgenavond zelf zien. Men zal er geen spijt van hebben. De avond is een groot succes voor de leden van St. Agnes geworden. Was de tijd voor repe- teeren niet zoo kort geweest, mogelijk was er van enkele tooneelen meer te maken geweest. Na de pauze ging nog „De kat van juffrouw Jotta", een dolle klucht door Jac. van Diemeu, waarin vooral „Ouwe Mietje", de lachspieren in bewegifS wist te brengen. GEVONDEN Gevonden; twee in goede staat verkeerende h ee ren rij wielen. Inlichtingen verstrekt de poli tie te Ketbel. ERISCH BAD Toen Zaterdagmorgen de tuindeTSknedht J. Ham zich met de groentenkar van zün haas in den polder bevond, werd hij door een pas- seerenJen spoedngwagen aange. eden, waardoor H. en de kar in de Poldervaart terecht kwa men De knecht kwam er met oen nat pak af, de groenten, die op de kar stond ging®11 ver" loren. De boer betaalde de schade. PREMIE UITGELOOFD In verband met de herhaaldelijk in deze ge meente voorgekomen aanvallen op schapen, Zaterdag werd in den Oostabtspolder weder n 20 ven tal schapen door een hond doodgebeten hebben B en W. thans een bedrag van 19 uitgeloofd aan hem, diie aan de politie aanwij zig kan do-en van den hond, die bij herhaling onder deze gemeente schapen' vermoordt. Indien verschillende personen zidb hiervoor met bedoelde inlichtingen tegelijk zullen aan melden, zai het bedrag gelijkelijk ondier hen wonden verdeeld. HET EERSTE BRANDWEER-MATERIAAL In de Wieringermeer arriveerde te Slootdorp en i jrord meteen „ui tgeprobeerd.". Gandhi heeft een hongerstaking geprobeerd, en we moeten toegeven, dat deze laatste zet van Gandhi geheel Indië in beroering heeft gebracht. De laatste zes maanden raakten we ervan overtuigd, dat Gandhi's invloed zijn hoog tepunt bereikt had en nu aan het tanen was; de congrespartij liet veel minder van zich hoo- ren en het lijdelijk verzet scheen vrijwel aan het uitsterven. Maar de hongerstaking van Gandhi heeft de beweging nieuw leven inge blazen en de gevolgen zijn nog niet te over zien. Toen weken geleden het nieuwe kiesstelsel werd afgekondigd, kwamen de tongen los, wat trouwens wel te voorzien was geweest en, zo°" als ook te verwachten was, een groot gedeelte van de bevolking, of tenminste de leiders na men er geen genoegen mee. Het nieuwe kies stelsel voert het afzonderlijke kiesrecht der ver schillende groepen, die de bevolking van Indië uitmaken, veel verder door dan het oude. Het is misschien niet overbodig om hier even in het kort het afzonderlijk en gemeenschappelijk kiesstelsel uiteen te zetten. Het gemeenschappelijk kiesrecht is niet het stelsel, dat we in Holland kennen. Onder dit stelsel worden in Indië de gemeenteraadsver kiezingen gehouden. De verschillende partijen krijgen onder dit stelsel een zeker aantal zetels toegewezen, maar ieder lid krijgt twee stem men. Een voor zijn eigen partij en een voor een andere partij naar verkiezing Het beste is waarschijnlijk om u een concreet voorbeeld te geven uit de laatste gemeenteverkiezing in Kurnool. De christelijke protestante en katho lieke partij krijgt een zetel toegewezen, welke tot nu toe steeds door een protestant bezet was geweest. Het Christelijke kiezerscorps in Kur nool is niet groot, want om kiezer te zijn moet men belastingplichtig zijn, dat beteekent een inkomen hebben van ineer dan 30 in de maand en de meesten hebben maar 15. De ka tholieken konden bogen pp 5, zegge en schrüve 5 kiezers; de protestanten over 40 S, 50. Het natuurlijkste zou geweest zijn, zelfs al houdt men rekening met een splitsing- in het protes- tantsche kamp tusschen Anglicanen en Ameri- kaansche doopsgezinden, dat de protestanten hun man in den raad kregen, maar de katho liek werd gekozen en wel op de volgende wijze: De protestanten hebben hun bekeerlingen uit sluitend onder de pariahs, terwijl een groot gedeelte van de katholieke bevolking caste is. De katholieke candidaat in dit geval was een caste-man en het gevolg was, dat hij alle stem men van de caste-Hindoes, nl. de tweede stem, die zij aan een andere partij naar verkiezen kunnen geven, op zich vereenigde. Als tegen- praestatie gaven de katholieke kiezers hun tweede stem aan een hindoe-candidaat, maar ik kan me niet voorstellen, dat die 5 stem men veel invloed hebben gehad, zeker niet in vergelijking met wat hij van de protestanten had kunnen krijgen. Nu zien we meteen het gevolg van het ge meenschappelijk kiesstelsel. De tegenpartij heeft een zeer grooten invloed op onze partij, die zoo groot kan zijn, dat de verlangens van het eigen kiezerscorps totaal niet tot hun recht komen. Nu krijgen de pariahs ook een afge vaardigde en omdat het baantjesjagen erg is Ingeworteld in de natuur van een Indiër zul len er vanzelfsprekend' veel gegadigden voor den zetel zijn. Het behoort dan ook in het ge heel niet tot de onmogelijkheden, dat het Hin doe-kiezerscorps zich vereenigt om den minst competenten man, van wien zij de minste te genwerking verwachten, op het kussen te helpen. Nemen we nu liet geval van het afzonder lijke kiesstelsel, waar ieder kiezer één stem uitbrengt op een candidaat van zijn eigen partij en niet meer, dan zou in dat geval in Kurnool zeker een protestant in den raad zijn gekomen, hetgeen voor ons wellicht minder pleizierig, maar meer rechtvaardig zou zijn ge weest. Dit is het vraagstuk van den dag Zooals ik reeds opmerkte, had het besluit van Gandhi om in hongerstaking te gaan de ge- heele Hindoe-gemeenschap in vuur en vlam ge zet. In sommige punten is deze beslissing van Gandhi voor ons. Westerlingen, niet geheel te volgen, vooropgezet altijd dat hij geheel te goeder trouw en uit onbevooroordeelde oog merken tot dezen uitersten maatregel is over gegaan. Aan deze hongerstaking is zeker het godsdienstig motief niet vreemd. Hoewel de doorsnee-Hindoe niet genoeg vastheid van ka rakter bezit, om zich zelf veel te ontzeggen, of misschien juist om die reden, kan hij op een bijna onbegrijpelijke wijze onder den invloed komen van een man, die de zelfverloochening in hooge mate beoefent. Zeker, deze verlooche ning moet uitwendig goed zichtbaar zijn, en zal dan ook in de gevallen van fakirs dikwijls niet vrij te pleiten zijn van phariseisme, maar er zijn genoeg gevallen van werkelijke zelfver loochening, die een geweldigen omkeer hebben gebracht in het Hindoe-leven. Boeddha is een van de grootste geweest, en ook de H. Franciscus Xaverius en de groote Jesuieten-missionarissen na hem hebben deze methode gevolgd, welke belangrijke resultaten heeft opgeleverd. Gandhi nu predikt zijn geloof in God en zijn zelfverloochening, zooals hij zijn hongerstaking betitelt, voor dien God; hij gaat gekleed in het allerminste en ontzegt zich alle mogelijke gerieven, die hij zich gemakke lijk zou kunnen veroorloven. Is het dan zoo wonderbaarlijk, dat de Hindoewereld hem als een Heilige vereert, ja zelfs zoover gaat hem een wedergeboorte van den Christus te noe men, zooals een briefschrijver in „The Madras Mail" deed. Uit Hindoe-godsdienstig oogpunt beschouwd is deze hongerstaking zeer goed verklaarbaar en we behoeven volstrekt niet aan te nemen, dat de vereering en verheerlijking zijner vol gelingen op Gandhi's besluit eenigen invloed hebben. Gandhi is oprecht in zijn behoefte om op een zelfverloochenende manier zijn droef heid te uiten over het feit, dat de tweespalt in het Hindoe-kamp tusschen caste- en onaan- raakbaren (pariahs) nu op politiek terrein ten minste voor 20 jaren een voldongen feit zou worden door toekenning van een afzonderlijk Kiezerscorps. Maar uit politiek-sociaal oogpunt beschouwd ziet de zaak er eenlgszins anders uit. Het schijnt ons, Westerlingen, toe, dat Gandhi de koe niet bij de horens maar bij den staart heeft genomen. De reden van een afzonderlijk kiesstelsel vloeit voort uit het feit der onaanraakbaar heid, der slbvenpositie van de pariahs. Om hen eenigszins uit deze verdrukte positie op te heffen heeft het gouvernement hun een af zonderlijk kiesstelsel toegestaan, en zoolang niet alleen in theorie, maar ook in praktijk deze ten achterstelling niet is weggenomen, schijnt het gemeenschappelijk kiesstelsel hun veel meer nadeelen te bezorgen dan het af zonderlijke. Gandhi en enkele leiders prediken weliswaar afschaffing van onaanraakbaarheid, openstelling der tempels voor de pariahs, het veroorloven van water-putten en eten in caste huizen, maar in de practijk is daar nog niets van te bekennen. Tot nu toe heeft Gandhi trouwens daadwerkelijk weinig meer voor de pariahs gedaan en het is dan ook niet te ver wonderen, dat zijn nalatigheid op dit punt hem nu voor de voeten wordt geworpen. Lang niet alle pariahs zijn op het oogen- blik toeschietelijk gezind en het bitter verwijt, toen Gandhi twee jaar geleden zout ging win nen, hij geen tijd had voor pariahs dat zou later wel terecht komen, zei hij is mijns inziens niet geheel onrechtvaardig. Als de pariah-kwestie die toch van het grootste be lang is voor Indië toen met een glimlachje weggevaagd kon worden, waarom zou dat ook nu weer niet kunnen gebeuren. De pariahs hebben geen groot vertrouwen in Gandhi of tenminste niet in het practisch resultaat, dat hij met zijn aanmaningen zal verkrijgen. De Brahmanen zijn ten zeerste gekant tegen de openstelling van de tempels en hebben zich zelfs georganiseerd om dit te voorkomen. De Hindoepariahs daarentegen staan er op dat dit zal gebeuren, en wel in de naaste toekomst. De andere bijkomstigheden die tezamen de onaanraakbaarheid uitmaken, schijnen zij ge concentreerd te hebben in het ééne slagwoord: „De tempels open". Met de tempels zijn ook te tempelputten voor hen ontsloten en dan verdwijnen de andere punten van achterstel ling vanzelf. Wanneer nu Gandhi niet het kiesstelsel, maar het openen der tempels tot hoofddoel van zijn hongerstaking had gemaakt, dan had den de pariahs hem het heele kiesstelsel met liefde en pleizier cadeau gedaan en behalve dat zou hij de geheele publieke opinie, ook die der Europeanen, op zijn hand hebben ge had. Nu is het schijnbaar weer het oude lied je; Een afzonderlijk kiesstelsel is niet goed voor de Hindoes, dat moeten jullie opgeven, en over die onaanraakbaarheid zullen we later wel eens spreken. Een tragi-comisch incident is het gebeurde in een stad in Zuid-Indië. Niet zoo gauw was het besluit van Gandhi bekend, of de pariahs hebben er een groote vergade- i ring belegd en besloten om er. ook een schep je boven op te doen. Ze deelen mede, dat hun voorzitter zich zal posteeren voor de groote Hindoe-tempel en daar een hongerstaking zal beginnen, zelfs vóór Gandhi er mee begon. Wanneer hij sterft, zal een ander het over nemen en zoo voort. Ze schijnen wel in te zien, dat des presidenten leven niet geheel op weegt tegen dat van Gandhi, maar met vier of vijf hopen ze het toch wel zoo ver te bren gen. Om de houding der pariahs in dit conflict te begrijpen moeten we voorop stellen, dat hun partij nog heel wat politieke scholing te kort is gekomen om zich werkelijk te laten gelden in verhouding tot haar werkelijke ge talsterkte, en zelfs de leiders, ontwikkelde mannen met een doctorsgraad, voelen zich schijnbaar nog niet op hun gemak. Dat ver klaart de oogenschijnlijke tegenstrijdigheden, die hun nu verweten worden De groote leiders der pariahs zijn M. C. Rajah en dr. Ambedkar, en op deze twee persoonlijkheden zijn de oogen van geheel Indië gericht Toen mr. Rajah zich uitsprak vóór de ronde-tafel-conferentie was hij voorstander van het afzonderlijk kiesstel sel. Dr. Ambedkar daarentegen schijnt veel meer te hebben rondgeloopen met het idee van Hindoe-bestuur tegenover Britsch bestuur, en dientengevolge een groote aaneengesloten Hin doe-partij. Voor hij naar Londen, naar de con ferentie vertrok heeft mr. Rajah hem tot zijn eigen zienswijze overgehaald en dr. Ambed kar werd een vurig voorstander van het af zonderlijke kiesstelsel. Tot dien toe liep alles goed en als het hier bij gebleven was. had niemand hun redelijk eenig verwijt kunnen maken. Maar gedurende de conferentie neemt mr. Rajah een draai en wordt voorstander van het gemeenschappelijke kiesstelsel. Of dit te wijten was aan de konke- lingen en mooie beloften van de Hindoe-partij, ofwel dat het iets te doen had met het feit, dat sinds dr. Ambedkar tot zijn zienswijze was overgekomen deze laatste het roer in handen had genomen en mr. Rajah tot tweeden stuur man verlaagd was, weet ik niet, maar in ieder geval bedankte dr. Ambedkar er voor om nog eens van opinie te veranderen. We kunnen gerust aannemen dat de overgroote meerderheid der pariahs achter dr. Ambedkar staat, maar jammer genoeg is er ook een groep, die het met mr. Rajah houdt, en dit wordt door de congres-partij uitgebuit. Mr. Rajah is tevreden met vage beloften van het congres en van Gandhi, maar dr. Ambedkar en de zijnen hebben daar nu genoeg van; die willen eerst feitem zien. Ik kan hun geen on gelijk geven. De beloften van Gandhi zijn bijna spreekwoordelijk geworden om hun onvervuld- blijven, misschien niet zoozeer door het gemis aan goeden wil van Gandhi's zijde als wel door het gemis daaraan bij de Hoi Polloi, de massa. Dit alles toont aan, dat men nog ver ver wijderd is van eenige overeenstemming in de kwestie. Wanneer dit in druk verschijnt, is de geheele zaak wellicht reeds geregeld, maar hoe de regeling ook moge uitvallen, zij kan den pariahs geen goed doen. Indien ze door de pressie, van alle zijden op hen uitgeoefend, er in toe stemmen om van hun afzonderlijk kiesstelsel afstand te doen en de regeering vereenigt zich hiermee, dan zullen ze jaren en jaren weer de slaven blijven van de groote massa, die nog lang niet rijp is voor de sehoo- ne eenigszins ptopische idealen van Gandhi. Indien ze pal blijven staan op hun recht en Ghandhi sterft, dan zullen ze een vervolging tegemoet gaan, zooals ze, sinds de Britten in Indië kwamen, niet gekend hebben. En wan neer het gouvernement er zich mee bemoeit zal het bestempeld worden als beul en de aan slagen op ambtenaren zullen zich zoo noodig nog verdubbelen. In dit geval zullen de be schermelingen van het gouvernement, de pa riah's, indien het mogelijk is nog een graadje lager vallen in de achting der Hindoes. Van welken kant we het ook bekijken, ik kan me maar niet overtuigen dat deze laatste zet van Gandhi voor Indië eenigen goeden in vloed kan hebben. Wanneer Europa de feiten loert, zal het zijn meening over Gandhi niet te zijnen gunste wijzigen. Het zal hem beti telen als een onnadenkend iealist die zich op politiek terrein heeft begeven en niet meer weet, hoe hij er de rem op moet zetten, of waarschijnlijk erger nog, als iemand die met berekende kwaadaardigheid, met fraaie frasen en hooggaande gebaren de regeering in Indië tot een onmogelijkheid wil maken, en Indië tot een ruïne, zoodat hij met de brokstukken een voetstuk kan bouwen voor den man, die dat bewerkte: Gandhi. R. C. Mission, Kurnool. Father HEIN v. DOOREN. Verwacht wordt: Meest matige, Oostelijke tot Zuid-Oostelijken wind, gedeeltelijk bewolkt, waarschijnlijk droog weer, lichte vorst des nachts, overdag weinig verandering in tempe ratuur. Lichten op van 's avonds 4.39 tot 's morgens 6.51. lederen Maandagavond repetitie Harmonie- gezelschap St. Ambrosius. R K. Volksbond, 8 uur. Aanmelding nieuwe leden. Instrumenten beschikbaar. lederen Maandagavond van 9 tot half 11 repe titie van het gemengd koor van den K. K. Gorzen in het Parochiehuis. lederen Dinsdagavond van 6—7 uur repetitie van het kinderkoor van den K. K. Gorzen in het Parochiehuis. lederen Dinsdag bestuursvergadering R. K. Metaalbewerkersbond „St. Eloy", gebouw R. K. Volksbond. lederen Woensdagavond half 9 verplichte bijeenkomst St. Jos. Gezellen Schiedam I. Ver- eenigingsgebouw Lange Haven 70. Conferentie over: Populair Godsdienstige onderwerpen door den praeses. lederen Woensdag om half 9 bestuursvergade ring van het afdeelingsbestuur van den Ned. R. K. Volksbond. lederen Woensdagavond om half 9 repetitie „Schiedams Mannenkoor" (dirigent Paul v. d. Putten). Groote zaal van den R KL. Volksbond. lederen Donderdag om 8 uur repetitie R K. Gem. Tooneelvereeniging „Alberdingk Thijm". Gebouw R. K. Volksbond. lederen Donderdagavond van 810 uur repe titie Polyhymnia. R. K. Volksbond. lederen Vrijdag te 8 uur cursusavond der R K. E.H.B.O in het gymynasüeklokaal der Eerw. Broeders, Nieuwe Haven. lederen Vrijdagavond van half 9 tot half 10 repetitie Koninkl Zangvereeniging Schiedams Mannenkoor „Orpheus" onder leiding van Ed. Flipse Gebouw R. K.. Volksbond. lederen tweeden Vrijdag der maand bestuurs vergadering van de afd. Schiedam van den Ned* R. K. Bond van Overheidspersoneel „St. Pauius". Tusschen 8 een 8.30 uur „klachten" voor da leden. lederen' Zaterdagavond: Ned. R. K. Bond van Houtbewerkers, Meubelmakers, Behangers en aanverwante vakken „St Antonius" Van half 8 tot half 9 zitting van het bestuur. Gelegenheid tot aanmelding van leden. Maandag 14 November Demonstratie-avond van den Georg. Mid denstand, in Musis Sacrum, half 9 uur. Dinsdag 15 November Half 9 R. K. Volksbond, vergadering Alg. R. K. Propagandaclub. Spreker Th. de Graaf over „Eenheid in de R. K. Staatspartij". Wof-nsdag 16 November Concert van Schiedams Mannenkoor in den R. K. Volksbond, 8 uur. Donderdag 17 November 8 uur in Musis Sacrum, gewone maandeltjk- sche vergadering Propagandaclub St. Jan. Zondag 20 November Opvoering van „Maria's macht te Lourdes", groote zaal R. K. Volksbond, aanvang 8.15 uur ten bate van de inventaris van de nieuwbouw R. K. Weeshuis. Zondag 27 November Propaganda-feestvergadering van den Ned. R. K. Fabrieksarbeiders (sters) bond „St. Willi- brordus" ter viering van het patioonsfeest. R. K. Volksbond, 8 uur. 14 N o v.: Groote Schouwburg, De meid (Schouwtooneel) 8.15 uur (voor volw.) 15 Nov.: Vereenigingsgeb., Beethovenavond (Wilhelm Backhaus) 8 uur. 17 Nov.: Groote Schouwburg, De doofpot (Schouwtooneel) 8.15 uur (voor volw.) e v. K. en W„ die Jahreszeiten (Excelsior) voor uitvoering, 8 uur. Dagelijks; Tivoli-Schouwburg, „lm weis- sen Rössl, (Rotterd. Operette-Gezelschap), 8 uur. Zondag ook 2 uur (voor volw.) Ara"3, e kellnerin (Bouber-ensemble) 2.15 en 8.o0 uur. Zondag ook 5 uur (voor volwassenen). Bioscopen: goedgekeurde programma's tot en met Donderdag 17 November in: Studio 32, David Golder (voor volwassenen), Grand- théatre, Wer nimmt die Liebe ernst (voor volwassenen); Olympia, De geheimzinnige radio- bende (voor volw.); Royal, Een Lied ein Kuss, ein Madel (voor volw.); Capitol, De groote parade (voor volw.); Corso, De koning der rooie panners (voor volwJ; Luxor, Das schone Abenteur (voor volw.); Centraal Het geheim van de gele kamer (voor volw.); Roxy, Emmal möchte ich keine Sorgen haben. Tentoonstellingen: Rotterd Kunstkrj werken van M Bauer (tot 20 November) N V Algemeene Kunsthandel, Visschersdijk 14, werken van H. P Groen (tot 21 November) Toonzaal Ad. Donker, Witte de Withstraat 22: werken van Isaas Lichtenstein (tot 21 NovJ, J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 1