lumnG!
TENTOONSTELLING
DOUWE EGBERTS
P BAKKERIJ
„PERSOON"
DRIE NEDERLANDSCHE FILMS.
f
BELASTING BETALEN
af haaldienst
a
1 De Spaarbank,
Oud-Nederlandsche Schilderijen
Onze Kabouters.
merk M.&P.S.
STOP.,..!
ca 3 ^VérscftdftUuHrtkefcinmgenof.
VERGUNNING.
EERETE SCHIEDAMSCHE RUBBER INDUSTRIE
DE KABOUTERS
WONINGBUREAU JACQ. GROOTE
GEBR. TH. en B. RIETVELD
Ned. R.K. Volksbond - Lange Haven 71
Maandelijks
Halfjaarlijks
«Jaarlijks
mÊÊBÊÊmmÊKÊÊÊ
iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiii
K. ROVERS - ACCOUNTANT
Ook gebotteld in de Brouwerij
verkrijgbaar vanaf 8 December a.s.
Echte Friesche Heeren-Baai
ZATERDAG 3 DECEMBER 1932
ANTONIUS FRANCISCUS
NIEUWENHUIS
Koop en Verkoop - Huur en Verhuur
Administratie van Huizen
Hypotheken - Assurantiën
JOANNES HENRICUS ALBERTUS THUS
wordt vergemakkelijkt door den
der Spaarbank van den
Vraagt inlichtingen. Zitting op werkdagen van 3-5u.n.m.
Rente ingaande 1®^ en/0f i0den Van elke maand
Wekelijks
Anno 1820
„CORNELIA HOEVE"
1.—PER WEEK!!
COPIEERINRICHTING
„VEHA"
boekhouden
ANTONIUS FRANCISCUS
NIEUWENHUIS
theodorus
VAN WITTMARSCHEN
JOANNES HENRICUS ALBERTUS THUS
VRAAGT HET AANGEWEZEN MIDDEL TEGEN
HOEST, VERKOUDHEID EN GRIEP
Prima Engelsche Coupe
Billijke Prijzen
St. Nicolaas is aanwezig Zaterdag
Maandag n.m. vanaf 3 uur in den
winkel VLAARD' NGERSTRAAT om
de kinderen der koopers verrassingen
aan te bieden.
■alleërt Echte' Friesche Heeren-
Baai van Douwe Egberts in Uw
pijp, dan pas weet U wat een
geurige pijp tabak is!
Gezellig zoo'n pijpje 'Douwe
Egberts Echte Friesche Heeren-
Baai. Slechts 50 cents per half
pond, 20 cents per ons of 10 cents
per half ons kost ons Paarsmerk.
't Is toch geen geld voor zoo'n
tabak! Ga ze ook rookenl.
11898S is A,»b,v«„d j BROEKZITTER.
J. LOUREN3
STAAT HET MENSCHDOM OP ZUN KOP,
E.S.R.I. RUBBER ZOLEN EN HAKKEN ZIET U DAN BOVEN OP
Als drie verheugende bewijsstukken van de
activiteit der Nederlandsche filmkunstenaars
zagen dezer dagen op een ochtend in „De
Uitkijk" de films „De Trekschuit" van O. van
Nijenhof en M. K. H. Franken, „De Steeg"
van Johan Koelinga en „Boy" van Dick Laan.
De beide eerste films zijn te beschouwen als
twee korte documentairen; in „Boy" daarente
gen waagt Dick Laan zich in de richting van
de speelfilm.
Dat is nog vrijwel iets nieuws voor ons land,
dat op het gebied van de speelfilm nog op
niet veel meer kan wijzen, dan op het als
speelfilm mislukte „Branding" van Ivens en
op eenige gefilmde tooneelstukken. Een van
de struikelblokken voor de speelfilm is het
gebrek aan outillage, doch Dick Laan heeft,
hoewel hij met hetzelfde euvel te kampen had
het ondankbare werk aangedurfd om het toch
nog eens met de speelfilm te probeeren.
Hij koos daartoe een eenvoudig psycholo
gisch onderwerp, dat met enkele woorden te
vertellen is. Een schooljongen wordt ziek. De
dokter constateert beentuberculose. Hij wordt
twee jaren in een Zwitsersch sanatorium ver
pleegd en komt daarna genezen weer thuis en
op school. Hier echter is hij twee klassen
achter gebleven. Hij vindt geen vriendjes meer
in zijn klas en voelt zich eenzaam. Maar als hij
's middags triestig thuis zit, komen een paar
van zijn oude vrienden hem halen en dat kik
kert hem weer op. We zouden niet willen be
weren, dat Dick Laan zelfs van dit eenvou
dige gegeven een prachtige speelfilm gemaakt
heeft. Zijn ervaring inzake het maken van
speelfilms en zijn middelen waren stellig te
beperkt. Maar wel heeft Laan een korte film
gemaakt, die het aanzien zeer goed waard is,
verschillende mooie opnamen heeft en, waar
zij tekoft schiet toch altijd nog den indruk
wekt, dat Laan het zal leeren m.a.w. dat hij
talent heeft.
In de keuze van zijn hoofdpersoon is Laan
zeer gelukkig. Boy is dezelfde jongen, die ook
de held was in zijn film „Voetbal". Hij heeft
niet alleen een gevoelig filmgezicht, hij is ook
een echte jongen en dat werkt er in niet ge
ringe mate toe mede, dat deze film die een
kleine tragedie in een jongensziel wil uit
beelden, niet sentimenteel wordt, hoe aan
doenlijk de scène ook mag zijn. Zoo kan Boy
als hij op school terugkomt, plotseling naast
een groepje jongens staan, dat hem vreemd is
terwijl zijn gezicht betrekt. Later thuis, trom
melt hij zenuwachtig aan een bloem, een traan
rolt stiekum uit zijn linkeroog en valt op een
brief, dien hij aan zijn vrienden in het sana
torium bezig is te schrijven. De traan maakt
een plek en in zijn indolentie maakt Boy er
een inktvlek van, die hij met zijn pen weer
verder uitkrast. Dit is een goede vondst van
Laan en zulke vondsten steeds psychologisch
verantwoord, zijn er dikwijls, waarbij hij ook
heel gelukkig dood materiaal in toepassing
brengt. De parallel tusschen een tulpenveld en
een klas met jongens riekt eenigszins naar
literatuur, doch de uitwerking van dit motief
dobr de film heen geschiedt dikwijls in een
goeden vorm.
De zwakke kant van „Boy" is het gebrek
aan continuïteit. De film springt nogal eens
van de eene korte scène op .de andere over,
er wordt ook te weinig gedaan om een situatie
of een gemoedstoestand te vervolledigen. Maar
als geheel geeft deze fiilm hoop, dat wij het
ook nog eens tot de speelfilm zullen brengen.
Het talent is ér tenminste.
Als prachtige voorbeelden, van wat de echt
nationaal georiënteerde documentaire kan zijn
dienen „De Trekschuit" en „De Steeg", twee
finis van geheel verscheiden karakter geroemd
te worden.
„Da Steeg" van Johan Koelinga Wie had
ooit van Koelinga gehoord? „De Steeg" is een
debuut en het is een groote verrassing gewor
den. Misschien voor Koelinga wel het meest,
want zijn film maakt den indruk meer voor
de aardigheid gemaakt te zijn, dan met het
voorop gezette doel een film tot stand te bren
gen, die aan de eischen van den strengsten
criticus moest beantwoorden.
Koelinga is er met een camera op uitgetrok
ken. In Rotterdam, Goudschei Singel of zooiets.
Trams en auto's schuiven onafgebroken voorbij
Het gaat een tikje halsoverkop, wat al te op
gewonden.
Maar dan steekt de camera de straat over en
komt in de steeg terecht. En het begint. Iedere
steeg is een wereld op zichzelf en de camera
waart rond door zoo'n wereld, pakt de men-
schen, waar ze haar voor de lens komen, be
spiedt hen in hun leven, droomen en kletsen
in het spel der kinderen, snapt de stille dra
ma's, die zich in de steeg afspelen. Het is alle
maal heel doodgewoon, er valt bijna niets van
na te vertellen. Het komt er maar op aan, hoe
dit alles in scène is gezet, hoe het gefotogra
feerd is, of er sprekende typen zijn en hoe
tenslotte het rhythme is, waarin de film dit
leven uitdrukt.
Dit alles is meer dan knap gedaan, het is
op menig moment overweldigend. De steeg is
vol van de prachtigste typen, vol van gebeur
tenissen, die in deze montage de suggestie van
enorme beteekenis verwekken.
Alles, wat de camera ziet, is zeer bekend.
Iedereen heeft het bij het wandelen door een
havelooze buurt gezien. De schoenmaker, die
het druk heeft in zijn werkplaats, maar de
buren, die op kapotte schoenen loopen, de ge
zichten van achterlijke kinderen, hun stoeien
in het vuil van de straat, de afgesloofde licha
men van vrouwen, de ruwe koppen van man
nen, de harmonica-speler, die suf en wezenloos
op zijn harmonica jengelt, terwijl hij tegen een
muur hangt. Het is alles bekend, maar Koe
linga heeft het gezien met een breede en diep
indringende visie, hij fotografeerde het met
een feilloos gevoel voor beeldverhoudingen en
hij monteerde het in een onstuimig rhythme
en met openzwaaiende gezichtsvelden, die soms
als contrast dienen, maar soms ook tot het
visioenaire stijgen.
Naar het uiterlijk kan het een oogenblik den
indruk maken, alsof Koelinga zich aan klein
geestige vergelijkingen of aan goedkoope imita
ties wil vergrijpen. Niets is minder waar. Het
café-terras met tafeltjes waar beter gesitueer
de menschen naar muziek luisteren, de mond
van den Waterweg, waar een schip uitvaart,
een enkel shot van de branding, dit alles werkt
hier als verbreiding en verheldering, als span
ning en ontspanning en soms ook zooals in
de branding-beelden als het met een driftigen
ruk bereiken van den hoogsten top
Deze film is vol van verrassende wendingen
en zij blijft bij heel den indruk van trillend
leven, dien zij geeft, zelf onaandoenlijk, geheel
zakelijk in haar middelen, als het logisch ge
volg van haar machinale opname- en productie
techniek Deze film is niet sentimenteel, omdat
de camera, die de steeg en zijn bewoners zag,
niet sentimenteel kan zijn. Nochtans is zij in
hooge mate aangrijpend, maar dat komt, door
dat camera en celluloid bediend werden door
een kunstenaar die boven zijn onderwerp stond,
het materiaal beheerschte en het wist te mon-
teeren met een elan en een drift, zooals wij
het van een Nederlandschen cineast nog niet
hebben gezien.
Als derde film tenslotte „De Trekschuit" van
O. van Nijenhof en Franken. Een geheel andere
gedachten wereld. De trekschuit (Edam—Volen-
dam natuurlijk) vaart. Zij doet van het begin
tot het einde der film niet anders dan varen
en het is, alsof in haar zoetjes voortglijdend
tempo het filmpoëem van het Hollandsche
landschap de Nederlandsche filmwereld binnen
glijdt.
Ge kunt u zoo'n geval indenken. De trek
schuit vaart op een mooien Augustusdag met
bolle wolken aan den hemel door een vaartje,
riet aan de kanten, knotwilgen, op de uitge'
strekte weiden molens en koeien, het paard
stapt maar gestaag langs het jaagpad, een boer
zit in gezapige rust boven op de kajuit tegen
de mast aan op de harmonica te spelen, on
verstoorbaar kwebbelen de vrouwen in het-
roefje en de schuit glijdt verder.
Dit is al het materiaal voor deze film. Het
eene beeld maakt plaats voor het andere, het
keert weer eens terug, iets gevariëerd, het
verdwijnt weer, het verschijnt opnieuw. Zoo
schuiven de beelden door elkaar, een tikje ge
zapig, langzaam en dikwijls herhaald. We zien
elkaar en de dingen om ons heen immers
lang en herhaaldelijk op een reis in de trek
schuit. Maar bovenal zien we alles in een
sfeer van volmaakte rust. We kennen geen
tijd. In dit prachtige tempo en deze langzame,
nergens kortende montage, ook al hebben
Nijenhof en Franken geen gebruik gemaaï'
van af- of opblenden, maar stellen zij beetf
voor beeld scherp naast elkaar, in heel de&e
trage bewogenheid hebben zij de trekschoi'
en het loome Hollandsche landschap volkom®"
gevangen.
Zij hebben het gedaan met een dichterlijk
visie, afgewisseld met kleine, realistisch®
accenten, die even de aandacht prikkel®®'
doordat zij den nadruk leggen op het wenscb®"
lijke in dit gedoe. Soms wordt het tempo oof
een oogenblik vertraagd om het beeld te 1®'
ten uitvloeien in een prachtig absoluut rsSr
tief van het gespeel van het water om de roef
pen of het langzame ineen vloeien van d®
golfjes in het kielzog.
En dan: ge kent de kleine verdrletighed®4
van zoo'n reis. De vrouwen praten aan ee®
stuk door met zoetjes knikkende hoofden-
Maar er zit nog een man in de roef en hij
ook wel eens iets willen zeggen. Hij probeert
er tusschen te komen, herhaaldelijk, maar zoo
bescheiden, alsof hij reeds van te voren ervan
overtuigd is, dat het toch niets geeft.
Het geeft ook niets. Niemand luistert naaf
hem. Hij kijkt chagrijnig en neemt dan maaf
een versche pruim. De harmonica zeurt, d®
hand van den man trommelt op den rand van
de schuit.
Een charmant filmpje, hoogst eenvoudig 8"
zeer bescheiden van inlJoud. De „copiëerlus®
des dagelijkschen levens" is ons nog steed®
niet vreemd. Maar als zulke geestige en dicb'
terlijk aangelegde menschen als van Nije°'
hof en Franken er door bezeten zijn, verschaf®
het resultaat den toeschouwer niets dan gen"®*
En dit genot zal er grooter op worden,
neer deze film, wat trouwens ook met ,»P9
Steeg" gebeuren zal, gesonoriseerd is.
g°Utv&
SPEUREN EN ZOEKEN VOOR
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, na een kortston
dige ziekte, voorzien van de
H.H. Sacramenten der Ster
venden, onze hooggeachte Pa
troon, de Weledelgestrenge
Heer
in den ouderdom van 57 jaren,
in leven Notaris te Oldenzaal.
Oldenzaal, 1 December 1932.
Het Kantoorpersoneel.
MESDAGLAAN 24
TELEFOON 69602
SCHIEDAM
Heden overleed tot onze die-- droefheid, na langdurig met
geduld gedragen lijden en voorzien van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, In den ouderdom van 75 jaren, de Zeereer-
waarde Heer
Alvorens ln te gaan op dienstbe
trekkingen aangeboden in adver
tenties, verzulme men nimmer voor
af Inlichtingen aan te vragen welke
GRATIS gegeven worden door de
R K. VER TER BESCHERMING
VAN MEISJES IN NEDERLAND.
In iedere Parochiekerk vindt men
kaarten met bet adres van dames,
waar U deze inlichtingen kunt be
komen.
Pastoor der St. Pancratiusparochie te Sassenheim. Lid van het
Nederlandsch Historisch Genootschap. Ridder in de Orde van
Oranje Nassau.
Namens de familie
H. P. A. VAN DIJK, Exec. Test.
Sassenheim, 1 December lu32.
De Heer en Mevrouw
H. FOKKER—JANSSEN
geven met groote vreugde kennis
van de geboorte hunner Dochter
MARGOT.
Hilversum, 1 December 1932.
Nassaulaan 24.
Oudewater Telefoon 72
ELECTR. FABRIEK VAN
BEDRlJFSt'ARROSSERIEëN
Zenden op aanvrage offerte
en gratis teekening.
11960S 40
kunt U zich opgeven om
kosteloos
of indien voor U gemakke
lijker
spaargelden bij U aan huis
te laten afhalen,
of indien U zulks wenscht
kunt U de kwitanties hier
van in Uw Spaarbankboekje
laten bijschrijven.
Inlichtingen aan het HOOFDKANTOOR, Lange Haven 80, van:
^l!iOIUIIIllllllllllll!lllll!l|||||||||||||||||||jj||!||||||!iii||||||||||||i|||||||lll||llJIIIII!lllllllllllllllll
van
van 416 DECEMBER 1932, Huize SCHWAGER-
MANN, Bröersvest 132, Schiedam, Telefoon 68457.
- Hsyy* 3
Waschinrichting „EDELWEISS'®
G. A. DE WINTER,
Westmolenstraat 1618. TeL 68519.
100S 20
De Notarissen Mr. G. H. LAMBERT
te Rotterdam en P. SCHABERG te
Schiedam, zullen op Woensdagen 7
en 14 December 1932, v.m. 11 uur,
in „Lommerrijk", Straatweg 99 te
Hillegersberg. bij opbod en afsla*-
in het openbaar verkoopeff!
De gunstig gelegen BOUWMANS-
WONING genaamd
c.a. aan den GRINDWEG No. 220
te Hillegersberg. rnet een complex
Weiland en Watering, jn aanmer
king komend® voor bouwterrein,
ter gez- grootte van 32.63.23 H.A„
alsmede efn,6e aangrenzende per-
ceelen Weiland en Watering onder
Bergscnenhoek, ter gez. grootte van
207.57 H.A.
Breeder omschreven bij notitiën.
p1* i-V' Perceelen en combinatiën.
Betaling (jer kooppenningen 15
Februari 1933.
Kaarten en notitiën te verkrijgen
kantore van genoemde Nota
rissen: Wijnhaven 11 te Rotterdam
en Warande 125 te Schiedam.
11901S 30
Leerameublem., moquette stellen,
tafels, bedstellen, divans, karpetten
vloerzeilen, dressoirs. Spotkoopjes.
Simonstr.57-55-44 bij Schiek. R'dam
3496
Rembrandtstraat 65, Rotterdam.
6519
Opleiding voor praktijk en alle
examens volgens mijne van 1905 af
bekende vlugge methode. Jaarlijks
vele geslaagden. Voor afgewezen
candldaten speciale examen trai
ning. Billijke conditiën. J. Rade
makers. Accountant, Telef. 32438,
Heemraadssingel 142, Rotterdam.
3470
43286 46
43287 58
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, na een kortston
dige ziekte, voorzien van de
H.H. Sacramenten der Ster
venden, onze innig geliefde
Echtgenoot, Vader en Zwager,
de Weledelgestrenge Heer
in d_.i ouderdom van 57 jaren.
In leven Notaris te Oldenzaal;
Directeur van den Algem.
Armenstaat; Lid v. h. Kerk
bestuur van de Parochie van
den H. Antonius van Padua
en Penningmeester van de
Conferentie van den H. Vin-
centius a Paulo.
Oldenzaal, 1 December 1932.
J. M. F. NIEUWENHUIS—
Rutten
JOSSE NIEUWENHUIS
GUUS NIEUWENHUIS
TONNY NIEUWENHUIS
ELSE NIEUWENHUIS
M. RUTTEN.
De plechtige Uitvaartdienst
zal plaats hebben op Maandag
5 Dec. a.s. des voorm. 9 ij uur
in de Parochiekerk van den
H. Antonius van Padua, waar
na begrafenis.
Vertrek vanaf het R. K. Zie
kenhuis.
Verzoeke van rouwbeklag ver
schoond te blijven.
Geen bloemen.
Heden overleed na een lang
durig, doch geduldig gedra-
lijden, voorzien van de
H.H Sacramenten der Ster
ver m Zacht en kalm, onze
Crnnt V®der' Behuwd-,
Groot- en Overgrootvader
Begiftigd met de zilveren me
daille van de Oranje Nassau-
orde, in den ouderdom van
76 jaar.
Uit aller naam
TH. H. v. WITTMARSCHEN.
Amsterdam, 1 December 1932.
Jozef Israëlskade 26u.
Profundis Zondag 4 Decem
ber a.s. van 2—4 uur Jozef
Israëlskade 26
De Uitvaartdiensten zullen ge
houden worden op Maandag 5
December a.s. in de Parochie
kerk van O. L. Vrouw Konin
gin des Vredes (Pijnacker-
straat), te 7, 7.30 en 9.30 uur,
waarvan die te 9.30 uur de ge
zongen H. Mis van Requiem.
Daarna zal de teraardebestel
ling plaats hebben op het
R. K. Kerkhof (Buitenvel-
dert) 11 uur. Vertrek uit
de kerk 10.15 uur.
43279 37
Ie Tuinsingel 19 ^e'efoon no. 68184
Leeraar M.O. Boekhouden Staathuishoudkunde
Heden overleed tot onze diepe droefheid, na langdurig met
geduld gedragen lijden en voorzien van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, in den ouderdom van 75 jaar, de Zeereer-
waarde Heer
Pastoor der St. Pancratiusparochie te Sassenheim. Lid van het
Nederlandsch Historisch Genootschap. Ridder in de Orde van
Oranje Nassau.
J. I. VELTHUIJSE, Kapelaan.
K. J. WESTERKAMP, Kapelaan.
Het Kerkbestuur;
J. A. v. d. VOORT
H. P. VAN NIEKERK
J. J. VAN DER GEEST.
J. A. v. d. VOORT
J. C. VERDEGAAL.
Sassenheim, 1 December 1932,
Fabrikanten
M. P. SMULDERS
Rotterdam
11902S 105
Vraagt Stalencollectie.
U556JS 40
6522DGVS 30
In het Café „COSMOS", Nieuwe Maasstraat 30, DAAR MOET JE ZIJN
DAAR DRINK JE DEN BESTEN MOUTWIJN die is fijn.
DAMES- EN HEERENKLEEBMAKER
NIEUWSTRAAT 20a - SCHIEDAM
HAGASTRAAT 71 TELEFOON 68701
5ÏÏÏÏ?LN ZOtEN HAKKEN 1.25, ZOLEN 90, HAK*®* «ent.
DAMES ZOLEN en HAKKEN 0.90, ZOLEN 65, ent'
KINDER ZOLEN en HAKKEN vanaf 0.50, ZOLEN 30, HAKKtI> -0 cent
Door de geheele stad bestelhuizen waar U uw schoenwerk kunt afgeven- U903s 36