m
DE „BEKENDSTE N" ONDER ONS.
KERSTMIS 1932.
ZATERDAG DECEMBER 1932
EEN GOEDE GEDACHTE VOOR
ELKEN DAG
LOEKBE'S KEKSTs
MODEPRAATJES.
BONTGARNEERING.
VOOR DE KERSTTAFEL.
KUNT U MIJ OOK ZEGGEN.
RECTIFICATIE.
BIJ LIZZY ANSINGH.
GEVRAAGDE RECEPTEN.
V
150 gr. broodkruim.
125 gr. krenten.
Nu wij dit neerschrijven, op een morgen, dat
de hemel zoo blauw, de zon zoo vriendelijk
schijnt, is het moeilijk om zich in de pessimis
tische sfeer, waarin dit zorgenvolle jaar ten
einde loopt, in te denken.
Helaas het feit is er, dat Kerstmis 1932 niet
den zoozeer gewenscliten, afgebeden, haast af
gedwongen wereldvrede en rust, herstel en
vooruitgang bracht. Het is alsof de vraag moet
oprijzen: „Is er wel ooit vrede, verbetering,
vooruitgang mogelijk?"
,.So lange es Menschen gibt wird es Streit
geben" lazen wij dezer dagen. En zóó is het.
Hoeveel verkeerd begrip, trots, eerzucht, eigen
waan en tegenslag hebben als 't ware den vrede
op de vlucht gejaagd.
Maar Kerstmis blijft, de liefde, de vreê van
't Kindeke van Bethlehem is eindeloos getrouw.
„Alle Jahren wieder
kommt das Christuskind
auf der Erde n ieder
wo wir Menschen sind".
Oud liedeke en toch zoo waar: „wij men
schen op de aarde", wij die zoo smachten naar
geluk en vreê, alles en allen verlieten ons, maar
Jesus, de kleine Jesus in de kribbe, is ons
trouw
En die gedachte voert ons weg, ver weg van
den haat, de ontrouw, de liefdeloosheid van
velen. De vleugelen onzer ziel spannen zich en
trillen en brengen ons daarheen, ginds naar
't stalleke van Betthlehem, de heilige wonder
bare grot.
Daar vonden wij 't kleine, wonderschoone
Kindje, het Kindje, dat God is. En de Majes
teit, de lieflijke Majesteit straalt van dat he-
wielsch aangezichtje. En de liefde weeft gou
den glansen om Sint Joseph en Maria, en de
atmosfeer is vervuld van engelenzang en wie-
kenslag. Ge valt op de knieën, buigt 't hoofd
tegen den ruwen rand der kribbe.... j
Maar dan eerst voelen wij wat wij zijn. n
niets, 'n armzalig hoopje menscb, n mengsel
van angst en leed, berouw, tranen, en wij
weten, dat alles, wat wij najoegen, al die
wereldsche schijn, vreugde, weelde, was n zeep
bel, die spatte en verging....
Maar dit, dit is echt. En troost, vrede, n
groots machtige liefde herleven in ons De
kleine handjes, de lokkende, wenkende, zege
nende handjes van Maria's kindeke. Zijn stra
lende oogjes zeggen het ons, en wij w orden
mild en zacht, hoopvol en sterk in 't zoet be
trouwen op Jesus' liefde en hulp
In die teere bandjes van 't Goddelijk Wicht
spant zich gansch een wereld, in Zijn klein
handje is plaats voor allen, die belast en be
laden zijn.
Vluchten wij dan allen naar die kribbe. Daar
worden wij klein, daar leeren wij weer kind
van God te zijn, van den vader, die wel tuch
tigt, maar om onzentwille.
Want het kind in ons sterft nooit. En kind
zijn, kind van God, is gelukkig zijn.
Zalig Kerstfeest.
HELLENEN.
Zondag.
Waarschijnlijk zal hij die nooit een fout
maakte ook nimmer een ontdekking doen.
Maandag.
Een onderneming die niet in staat is iets
anders te scheppen dan geld is een armzalig
soort onderneming.
Dinsdag.
Hoe meer men weet. hoe meer men vindt
te leeren het niet-weten houdt gelijken
tred met het weten, of liever het bewustzijn
van het niet-weten.
Woensdag.
Als vrouwen liefhebben, vergeven zij alles
zelfs misdrijven als zij niet liefhebben
vergeven ze niets zelfs niet de uit
blinkende goede eigenschappen.
Donderdag.
De grootste vreugde is geluk te kunnen
schenken, en. zij die dit niet weten, hebben
nog veel te leeren.
Vrijdag.
De geschiedenis maakt den mensch wijs
de poëzie geestig de wiskunde spitsvondig
de wijsbegeerte diepzinnig moraal ern
stig logica en thetorica vaardig om te
strijden maar de echte liefde maakt ons
gelukkig.
Zaterdag.
Wees niet al te heftig in uw liefde voor de
dieren ge doet den menschen soms te kort.
«•jRv:
c-'-
Lizsg Ansingh.
Klein Loekie huilde,
Klein Loekie pruilde,
„Altijd alleen", wat is dat naar
En telken avond klonk zijn bede:
„Zie engeltjes eens naar beneden,
Er staat zoo'n snoezig wiegje klaar.
En moesje lachte,
In blij gedachte:
„Bidt jij maar goed, m n kleine man,
Het Kerstmiskindje zal gauw komen,
En brengt misschien wel in je droomen
Een zusje in het wiegje dan."
Het Kerstfeest naakte,
Klein Loekie blaakte
In 't wiegje ligt een kleine schat
En ieder die 't maar wil hooren,
Fluistert klein Loekie in de ooren
„Heb ik van 't Kerstmiskind gehad."
HELLENEN.
P a r ij s, 21 December 1932.
De meeste dames zullen het practisch nut van
een wollen petite-robe reeds hebben leeren
waardeeren. Zoo'n petite-robe kan reusachtig
veel diensten bewijzen,
is prettig in het dragen
en heeft in haar aan-
trekkslijken eenvoud 'n
zekere elegance. Geen
wonder, dat ze zoo ge
wild en populair is. Niet
alleen 's morgens maar
ook in den micldag
wordt ze op het oogen-
blik dan ook heel veel
gedragen.
Nu zijn er ook bui
tengewoon veel mooie
stoffen voor deze mo
dellen en de keuze
neemt nog steeds toe.
De kleuren zijn over het
algemeen effen.
Als garneering past
men voor het heel eon-
voudige genre het liefst
knoopen toe, of agraven
van metaal, galalithe,
of nacremen, schikt ze
op een orlgineele ma
nier, om een aardig en
leuk effect te krijgen.
Op de ruime mate,
waarvan men voor deze
garneering van metaal
gebruikt maakt, hebben
wij vroeger al eens gewezen. Op het oogenblik
zijn het vooral de verkoperde gameeringen,
die erg gewild zijn. Een nieuwigheid is ook,
dat men voor één robe knoopen, vaak met me
taal omzet, gebruikt van verschillende kleuren.
Zoo bijv. op een zwarte robe knoopen van blauw
en kastanje.
Ook de vorm der knoopen varieert op al
lerlei manieren; rond, vierkant, driehoekig,
conisch enz. Een aardig voorbeeld van knoo-
pengarneering in afnemende grootte geeft het
model weer op het teekeningetje hiernaast. Op
de sobere petite-robe maakt deze simpele gar
neering een alleraardigst effect.
De met bont gegarneerde robe behoort tot
de meest markante modeverschyningen van dit
seizoen.
Natuurlijk kan voor 'n garneering, als hier
bedoeld, niet willekeurig elke bontsoort wor
den gebruikt. Voor dit doel komt slechts kn
aanmerking kortharig buigzaam bont; ook teel
langharig, maar, dan moet 't in ieder geval
soepel zijn.
Door 'n smaakvolle afstemming van de kleur
van den bontrand zijn zeer verrassende effec
ten te verkrijgen: grijs bont op rood of groen,
bij gekleurd pelswerk op bruin en^wart op alle
nieuwe modekleuren.
De wijze, ivaarop het bont wordt aangebracht,
is natuurlijk geheel afhankelijk van den smaak.
Heel dikwijls geeft men er den vorm van een
das of een sjaalkraag aan, niet zelden dien
van eew cape of schouderdoekje, maar meerma
len ook wordt het rond de mouwen gelegd. Iloe
het bont in rollen, die, als afsluiting van den
hals gebruikt, het hoofd een aantrekkelijke om
lijsting schenken, toegepast wordt, toont ons
het laatste model. Het betreft een chique thea-
Menige vrouw des huizes zal dit jaar mis
schien den mooien grooten Kerstboom, de weel
derige versiering van huis en tafel moeten
missen, omdat dat alles met elkaar toch te
kostbaar wordt. Toch zijn er wel ideetjes om
t zoo goedkoop en toch zoo aardig te maken.
Wat rood lint is er nog wel van andere
jaren, 'n paar velletjes crêpe, Kerstboomversie
ringen zijn er ook nog, wat slingers of engelen
haar, 't zal best gaan.
Leg op 't tafellaken wat kanten kleedjes en
daaronder rood papier, precies op maat van
de kleedjes. In het midden een eenvoudig
schaaltje met zand gevuld, waarin wat hulst
gestoken, misschien wel uit eigen tuin. En laat
van dat milieutje wat roode of groene lintjes
uitgaan, aan wier uiteinde 'n takje hulst of 'n
vuurrood appeltje geplaatst wordt.
Het appeltje is uitgestoken en in de holte
een kaarsje, ook niet kostbaar.
Wat lametta en slingers rondom de andere
kleedjes, in wier midden een kleiner schaaltje
prijkt, ook met hulst of dennetakjes. Draai
wat caramels of bonbons in rood papier, u kunt
zou gemakkelijk zelf pistaehe's maken.
Rood en wit vloeipapier, fijn ingeknipt aan
weerszijden, ongeveer een 5 a 6 c.M., de bon
bon wordt er in gerold, de uiteinden met een
draad ijzergaren even omgetrokken, dan blij
ven ze goed zitten. Er is altijd nog wel iets
ter-toilet van zijde of fluweel, dat tenville van
liet contrast, bewerkt is met hermelijn, waar
van de bij eikander gevoegde pootjes den in
druk van een corsage geven.
Ook op het eenvoudigste trotcurkleed voldoet
een dergelijke bontgarneering uitstekend. Men
zie onze eerste slihouetteeen groen stofkleed
met klokrok, ingesneden zakken en een dicht
geknoopt lijfje, dat een van voren zich kruisend
boordje en op de mouwen „vleugeltjes" van
bont bezit.
De tiveede figuur laat een zwarten Angora
japon zien, waarvan de breede sjaalkraag van
dun zicart bont onder een keurslijfachtig borst
stuk verdwijnt. Dit maakt den indruk alsof
het heupstuk de logische voortzetting er van
is. Ook de met bont gegarneerde benedenmou-
wen zijn zeer origineel.
De derde teekening geeft een aardig visite
kleed. Over borst, rug en armen heen loopt een
cape. In dit genre zijn zeer mooie effecten te
bereiken met grijsachtig konijnenvel van de
beste kwaliteit op kardinaal roode zijde of met
bijgekleurd bont op groen of wijnrood mate
riaal.
R.
te vinden: 'n gouddrdadje, een leukigheidje of
dingsigbeidje om deze pistaehe's er aardig te
doen uitzien.
Zus heeft nog wel wat goud- of zilverhrons
in de verfdoos, sprenkelt er wat op enz.
Hier en daar wat brandende kaarsen !n-
plaats van electriseh licht, een los neergelegd
takje spar of'hulst, 't ziet er zoo vriendelijk uit.
En als 't feest voorbij is, verheugt men zich
jnet bijna geen hosten toch van een gezellig
buis en een feestelijken dlsch genoten te heb
ben.
Die zich niet weet te behelpen is de armoede
niet waard, zegt een oud spreekwoord. En de
huisvrouw mogen wij gerust het monopolie
In dat vindingrijk behelpen toedichten.
H. V.
1Vintereuvels.
De abonné, welke ons om een middel tegen
wintervoeten vraagt, zouden wij raden deze
nu en dan een flink zout bad te geven.
Zeelieden hebben nimmer deze kwaal, daar
zij altijd zoutwater gebruiken.
Mocht dit niet baten, raadpleeg dan uw huis
dokter, daar de oorzaak dikwijls in den slech
ten bloedsomloop te zoeken is.
Ook wel in te na uwe schoenen.
Een bleeke teint.
Ook een verschijnsel, dat wij 't liefst naar
den dokter verwijzen.
Waneer de al te dikke huid niet de oor
zaak is, kan ook hier de bloedcirculatie een
woordje mede spreken.
Crème en poeder verbergen wel de gevolgen
doch nemen niet weg.
Probeer u eens het volgende: iederen avond
het gelaat met beste eau de cologne met een
watje afdoen, 's Morgens eerst een warme af-
wassching (zonder zeep) van de huid, daar
overheen 'n ijskoud, 3 X herhalen, flink af
drogen.
Baat dit niet raadpleeg dan uw arts.
Tegen een rooden neus is het beste middel:
er zoo min mogelijk aan te denken, wat koele
crème, 'n ietsje poeder. Doch de eerste raad is
de beste. Naar mijn bescheiden leekenmeening,
schijnt de neus 'n bizonder gevoelig object te
zijn, met veel gevoelszenuwen, waarbij kalmte
redding brengt.
Winterhanden.
Tegen dit euvel bestaan vele middelen, de
voornaamste oorzaak zit allicht weder in min
der goeden bloedsomloop en het niet tijdig ver
zorgen der handen.
„Voorkomen Is beter dan genezen
Een eenvoudig middel is als volgt: de han
den sparen en niet te veel in water n00jt
zóó onder de kraan wasschen.
Neem eenigen tijd liefst lauwwater, droog
de handen af en wrijf ze in niet een mengsel
kamferspiritus en olijfolie in, apotheek of bij
drogist verkrijgbaar. Flink met vette talk In
wrijven en goed afvegen.
Deze behandeling eenige malen daags heeft
verrassende uitwerking. Men neemt ook wel
glycerine, vaseline, purol, enz, enz., echter niet
iedere huid kan dit verdragen.
Vindt u geen haat, raadpleeg uw huisarts
die u voorzeker een uitnemende behandeling
zal voorschrijven.
Bobbed haar.
Iemand wenscht den haargroei te bevorde
ren, doch vreest het afknippen van het haar.
Wanneer het haar dun en armzalig er uit ziet,
kunt u het veel beter laten knippen. Als dan
kunt u het geregeld masseeren met wat zui
vere witte vaseline of olijfolie, niet te veel
enkele druppels regelmatig eens om de 14
dagen wasschen, veel borstelen en met zijden
doek na wrijven. Volhouden, u zult eens zien
hoezeer het er op vooruitgaat.
Moeht 't een ziekelijk verschijnsel zijn wendt
u dan tot een huidarts, die u waarschijnlijk
bestralingen zal voorschrijven.
Vetvlek in Japon.
Het herhaalde wasschen heeft de vlekken
ingebeten, laat dit japonnetje eens chemisch
behandelen, dan is u van de ergernis af.
Het drukfouten-dulveltje heeft vorigen Zon
dag aan het slot van „Kinderen" aardig wat
verrassing gesticht. De zin moet aldus luiden:
„Kweeken wij een blij zorgeloos kindergeslacht,
gunnen wij den kleinen hun onbevangen vreug
de, den zonneschijn, hun goed en heilig recht,
HELLENEN.
Hoe prepareer ik een konijnenvel vraagt een
lezeres.
Als volgt: Om een konijnenhuid of andere
kleine velletjes te looien bedient men zich van
een looisel van 135 gram aluin, 120 gram zout
in 2 liter kokend water opgelost. In dit meng
sel wordt na afkoelen en bijvoeging van een
beetje zwavelzuur het huidje 24 uur gelegd,
daarna met de haarzijde naar beneden op een
plank gespannen, alle vleesch en vetdeelen er
afgeschrapt en in de lucht (buiten) gedroogd.
Daarna wrijft men tot poeder te samen: „2
lood salamoniak, 1 lood gebrande aluin, 6 lood
gezeefde tabaksasch, 1 drachme alvoeMen
bestrijkt de binnenzijde met terpentijnolie en
legge hierop een dikke laag van het gemengde
poeder.
Na eenige dagen, is het huidje gereed. Men
wrijve het alsdan om bet soepel te maken met
wat vette talk en flink door de handen. Aan
de achterzijde wat kloppen met 'n liniaal, dan
gaan de haren opstaan.
Schilderes „par droit de naissance".
Kleindochter van een bekend portret-schil
der uit het jnidden der vorige eeuw en nicht
van Holland's groote schilderes mevrouw Thé-
rèse van Duyl-Schwartzemogen we Lizzy An
singh wel zoo betitelen!
Ze is als het ware met teekenstift en pen
seel opgegroeid. Nog maar een peuter van vijf
jaar, zat ze al heele middagen zoet in het
atelier van tante Térèse en amuseerde zich
met teekenen! Bij voorkeur voorstellingen uit
den Bijbel, want als kind uit een godsdienstig
-ezin had zij een bijzondere belangstelling
voor bijbelsche onderwerpen.
Dochter van den bekenden, door prof. van
der Wielen beschreven eerwaardigen apotheker
E W. Ansingh en Clara Schwartze, kwam ze als
kind 'van zeven jaar voorgoed in huis bij groot
moeder Schwartze, die in die dagen een zwaar
verlies geleden bad en daardoor dringend be
hoefte aan afleiding. Van kind af aan heeft ze
dus onder leiding van haar beroemde tante
gestaan. Toen ze achttien jaar was, zond men
haar bovendien nog naar de Rijks-acadenue
voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, waar
zij vier jaar werkte onder Allcbé, Datze en van
der Waag.
Nooit heeft zij spijt gehad van haar aca
demietijd, zou integendeel niets liever zien
dan dat alle jongeren flink studeerden om
vóór alles de zoo onontbeerlijke vakkennis op
te doen.
Het atelier van Lizzy Ansingh bevindt zich
niet in het oude familie-huis aan de Prinsen
gracht te Amsterdam, waarin nu reeds het
derde geslacht der Schwartzes woont. Toen
Thérèse Schwartze nog leefde, had zij het
groote, over drie huizen loopende atelier zelf
in gebruik, tewijl na haar dood, in 1918, Lizzy
Ansingh te zeer gehecht was aan haar eigen
atelier op de Heerengracht 495, om aan ver
huizen te denken.
Heerlijk rustig ligt het op de Heerengracht,
vlak bij de beroemde bocht.
Wat direct opvalt in het atelier is de groote
kast met antiek speelgoed. Ook de poppen, die
voor zoo menig schilderij poseerden en ons
daarom zoo bekend voorkomen, vinden daar
onderdak. En dan die zalige poppenhuizen met
alles wat je maar wenschen kunt. Op de tafel
was dien middag een pic-nicpartij uitgezet. De
poppen lagen schijnbaar nonchalant rond een
wit lakeü met verleidelijke lekkernijen; hier
en daar een ondeugend paartje, wat achteraf.
Op den achtergrond een groote fontein; verder
schaduwrijke plekjes en bosschages.
„Het duurt meestal dagen voordat het
origineel naar mijn zin is opgebouwd. Telkens
valt mijn oog op iets, dat toch niet heelemaal
naar mijn zin is. En ik begin niet vóór de
heele compositie goed is, zoodat ik snel kan
doorschilderen en niets meer hoef te veran
deren onder het werk."
Ondertusschen trekt een stilleven van cyn-
nia's mijn aandacht.
„Den laatsten tijd bent u de poppen
ontrouw en schildert ook veel bloemen!
Hoewel dit inderdaad het geval is. was be
doeld doekje toch niet van Lizzy Ansingh, maar
van haar zuster Treesje, die getrouwd is met
den landschap- en portretschilder Bart Peizel,
vooral bekend om zijn groote regentenportret
ten voor weeshuizen.
„Een van de meest eigenaardige ge
vallen, die ik ken. Mijn zuster heeft een prach
tige stem en heeft die ook ontwikkeld, hoewel
ze nooit als zangeres 'is opgetreden. En mu een
half jaar geleden begint ze half in ernst, half
uit aardigheid op een middag bij mij te schil
deren. De kleur trof me echter zoo, dat ik haar
raadde om de zaak ernstig aan te pakken.
Sindsdien werkt ze hard. Achteraf gezien heeft
onze vader eigenlijk altijd gewild, dat ze deze
richting zou kiezen omdat ze als kind al zoo
aardig teekende"
Het debuut van Lizzy Ansingh viel, toen ze
vijftien jaar was. De familie logeerde in Bad-
Oeynhausen en in het hotel had men zoo'n
pleizier in het teekenwerk van het jonge meisje,
dat men haar portretten in de gang van het
hotel ophing. Natuurlijk tot groot vermaak der
gasten.. 4
In die dagen openbaarde zich echter ook een
sluimerend letterkundig talent; ze beleefde de
voldoening, dat haar kinderlijke schetsen hier
en daar werden opgenomen en zelfs bekroond!
Overigens is het ook nu nog niet heelemaal
gedaan met de liefde voor de schrijverij en af
en toe prijkt een vrouwen-tijdschrift met een
artikel van de bekende schilderes. Die echter
meer aanleg heeft voor het schrijven van his
torische romans dan voor journalistiek, want
elk verwaarloosd of vergeten détail is haar
een doorn in het oog.
„Er Is mij al zoo dikwijls gevraagd
om een biographie te schrijven over het schil
ders-geslacht Schwartze, Maar ik voel me niet
berekend voor die moeilijke taak, want het is
eenmaal niet mogelijk om reeds nu met een
volledige levens-beschrijving voor den dag te
komen. En van halfheden of onjuiste voorstel
lingen moet ik niets hebben, zoodat ik deze
taak aan het nageslacht overdraag. Er valt
anders genoeg interessants te vertellen. Dat
begint al met grootvader Schwartze, die als
jong schilder, op aanraden van zijn vrienden,
het portret van zijn aanstaande vrouw op Arti
inzond. Hij woonde eigenlijk ln Amerika en
was slechts voor schilder-studie in Amsterdam.
Het succes van groptmoeder's portret was ech
ter zóó groot, dat het portret-bestellingen re
gende en grootvader voorgoed in Amsterdam
bleef. Hij ging op de Prinsengracht wonen, in
hetzelfde huis, waar wij nu nög zitten. En
waar ook tante Thérèse gewerkt heeft en haar
zuster, de nu 78-jarige beeldhouwster Georgine
Schwartze, nog steeds nieuwe kunstwerken
schept.
Grootvader was „peintre h la mode" en ver
eeuwigde de grootheden van zijn tijd, zooala
b.v. da Costa, pater Frentrop, van Lennep en
de Génestet. Terwijl niemand minder dan Ai-
berdingk Thym het portret van zijn bruid m
een gedicht bezong. Dat het in het Fransch is
typeert den tijd.
Zijn dochter Thérèse, tot op den dag van
heden de grootste Nederlandsche schilderes en
op één lijn te stellen met b.v. madame Vigée-
Lebrun, werkte ai heel jong ondei vader s
leiding. En dat was een hijzonder goede, want
nog heden ten dage zijn er verschillende ken
ners, die het talent van den ouden J. G.
Schwartze zeker niet lager aanslaan dan dat
van zijn beroemde dochter. De groote Jan Veth
stelde b.v. het portret van Thérèse, geschilderd
door haar vader op hoogen prijs.
Maar laten we liever naar de Prinsengracht
gaan, dan kunt u het familie-atelier zien en
werk van grootvader en tante. Verschillende
portretten van dezelfde personen, maar ge
schilderd door twee verschillende genera
ties."
Terwijl we ons laarzen en sporen voor een
wandeling naar de Prinsengracht, waar het
zeventiende-eeuwsche huis staat, valt mijn oog
op een nog onafgemaakt schilderij. De bekende
Lizzy Ansingh-poppen amuseeren zich met het
modernste der spelen, de yo-yo\
„Modern en töch klassiek. Dit spel
komt o.a. vaak voor op oude Grieksche reliefs.
En de yo-yo van een of ander edel metaal is
ook al niets nieuws, want Napoleon verblijdde
zijn zuster met een gouden exemplaar."
Nog een laatste blik op enkele onder handen
zijnde portretten. Een oude prof in olieverf,
forsch van opzet en kleur; daarnaast een kin
derkopje in teere pasteltinten.
Verzoek.
Wil de geachte inzendster van de klacht over
het met D.M.C. geborduurde kleed ons nog
eens haar volledig adres zenden?
De vertegenwoordiger der firma welke van
ons schrijven goede nota nam, raadt deze da
me ten zeerste aan zich tot haren leverancier
te wenden, ofschoon de behandeling alreeds
foutief is geweest.'
Misschien kan de fabriek haar alsdan nog
van dienste zijn.
Wilt u s.v.p. uw adres zenden? aan
HUISMOEDER.
Dolgezellig zoo'n oud grachtenhuis. Tenmin
ste als het zoo heelemaal in stijd gehouden is
als dit! Als je de bijna 80-jarige, maar nog o
zoo kranige tante Georgina achter het theeblad
ziet tronen in die kamer, die er twee gene
raties terug wel ongeveer hetzelfde uitgezien
zal hebben, zie je de vorige eeuw, zooals lna
Boudier en Jo van Ammers ons die besebreve11
hebben, herleven.
Het huis is als het ware een klein, intieb1
museum. In het groote atelier, dat over d,ie
huizen loopt, hangen nog vele werken van 6
onvergetelijke kunstenares, o.a. een schets van
onze Koningin in Oud-Hollandsch costuU">'
welk portret we in Huis ten Bosch kunnen be
wonderen naasr dat van Prins Hendrik w
kleeding uit dien zelfden tijd.
Thérèse Schwartze vereeuwigde niet minder
dan 9 maal onze Koningin, 5 maal de Frinses
en maakte bovendien nog portretten van Ko
ningin-Moeder en Prins Hendrik.
Bij een studie voor eeu baby^portret» dflt h&Rr
tante van onze Prinses maakte, vertelt Liz2y
Ansingh
-- „Een hestelling van de Koninslïl om
den Prins te verrassenZooals in 1881 Ko
ningin Emma het Portret van WilbelrolOa be
stelde om aan Koning Willem III te geven"
Plet is niet oninteressant om deze schilderes,
die enkele jaren terug Prinses Jull&na als
jong meisje schilderde, te hooren over onze
Troonopvolgster.
„Ik schilderde het portret op bestel
ling van de Koningin op Het Loo en werd
onder het werken telkens getroften hoor het
prachtige coloriet van onze Prinses- Teint en
haar herinnerden me soms sterk aan sommige
schilderijen van oude Italianen als Veronese
en Titlaan. En ook aan Rubens."
Nog wel uren had ik me kunnen amuseeren
in dit typische oude huis met he prachtige
kunstschatten. Behalve verscheidene werken
van J. G. Schwartze, waaronder het mooie
vrouwenportret, dat hem in één s'aS beroemd
maakte en verschillende werken van Thérèse
en haar nicht Lizzy, nog een portret van prof.
van Waay en schilderijen van Jozef en Isaac
Israels, Bauer, Goya, Moreelse, Bosboom en
Maris. En dan nog wanden vol reproducties
naar beroemde kunstwerken souvenirs van
de menigvuldige buiteniandsche reizen.
Zoo echt gezellig was dit rustige thee-uurtje
in de intieme sfeer van het oude familie-huis
zoo interessant de herinneringen aan vroeger
tijd en reeds lang gestorven grootheden van
„tante Georgine", zoo belangwekkend de visie
van Lizzy Ansingh op hedendaagsche en vroe
gere kunst-uitingen, dat ik heusch geen tweede
uitnoodiging afwacht om nög eens te komen
thee-drinken.
Den Haag, December 1932.
Voor Mevrouw C. te V.
Advocaat.
20 eieren.
500 Gr. suiker.
1 stukje vanille.
1 liter brandewijn.
Klop de eieren met het gespleten stokje va
nille en de suiker tot deze zoo goed als opge
lost is. Voeg er dan langzamerhand de bran
dewijn bij. Laat de advocaat om dik te worden
au bain-marie lauw-warm worden, maar blijf
steeds goed roeren om schiften te voorkomen.
Giet ze daarna in flesschen of karaffen.
Boerenjongens.
500 gr. groote rozijnen.
300 gr, suiker of kandij.
1 liter brandewijn.
Yi stokje kaneel.
Wasch de rozijnen en laat ze even opzwel
len, doe ze in een stopflesch met de suiker, ka
neel en brandewijn.
Boerenmeisjes.
3 ons gedroogde abrikozen.
500 gr, suiker.
1 liter brandewijn.
1 stukje vanille.
Laat de abrikozen gedurende 24 uur In w».
ter weken doe ze dan in een stopflesch met
de suiker, brandewijn en de vanille.
Voor Mevrouw O. te S.
Plumpudding voor pl.m. 10 personen)
250 gr. bloem.
125 gr. rozijnen zonder pit.
250 gr. groote rozijnen (met pit).
250 gr. kalfsnierenvet (kan ook vervangen
worden door Delfia).
150 gr. sucade.
60 gr. droge snippers.
500 gr. zure appelen.
nootmuskaat.
25 gr. kaneel,
sap en geraspte schil van 1 citroen.
250 gr. donkere bruine suiker.
6 eieren.
5 gr. zout.
25 gr. amandelen.
1 d.L. rum of melk.
Rasp of kruimel het brood fijn. Ontdoe de
krenten en rozijnen van de steeltjes (en de
groote ook van de pitten), wasch ze met lauw
water af. Snipper de sucade, hak de gepelde
amandelen fijn. Hak het niervet, waaruit de
velletjes verwijderd moeten zijn, door de bloem.
Roor de eierdooiers zoo glad mogelijk met de
Buiker, vermeni? se moi: all® ingrediënten het
laatst zoo lnrhtte mofceii.te met nm. «lij
te eiwit. Vul een met boter besmeerden en
met fijn paneermeel bestrooiden warmen pud
dingvorm voor drie-kwart met het mengsel.
Sluit hem stevig af en kook den pudding min
stens 8 uur au bain-marie. Zorg, dat het water
telkens tot even onder den rand van den vorm
wordt bijgevuld. Laat de pudding voor de open
ovendeur zonder deksel opdrogen, overgiet
hem met rum en breng bem brandende binnen,
of steek er een takje bloeiende hulst in.
Geef bij den pudding een warme saus met
of zonder alcohol.
Warme runisaus.
30 gr. boter-
15 gr, blo®1"'
3 d.L- water.
30 gr- suiker.
yt d.L- r«m.
Smelt de helft van de boter, roer de bloem
erdoor, giet onder steeds roeren en hij ge-
deelt'-'11 bet water erbij en laat de saus even
doorken. Roer dan eerst de suiker, vervol
gens de boter, tenslotte de rum er door en
dien de saus onmiddellijk op.
Warme sinaasappelsaus.
30 EL boter,
gr. bloem.
1 sinaasappel.
1 citroen.
30 gr. suiker.
1 eierdooier,
water.
Wasch den sinaasappel, rasp het geel van da
schil bij de suiker en roer hiermee den eier
dooier roomig. Pers het sap van sinaasappel
en citroen uit, maak met water 1 d.L. ervan,
zeef het zoo noodig. Smelt de boter, roer de
bloem erdoor, voeg bij gedeelten en onder
steeds roeren 2 d.L. water erbij en laat de
saus even doorkoken. Vermeng haar dan met
het verdund vruchtensap, daarna met den eier
dooier, verwarm de saus zonder haar te laten
koken en dien haar onmiddellijk op.
Bisschopwijn.
Op verzoek van mevr. B. te V. volgt bieron
der een recept van bisschopwijn.
Laat in een pannetje met goed sluitend
deksel gedurende ongeveer een half uur 1
pijpje kaneel, 1 citroenschil (zonder wit), 1
sinaasappel-schil (ook zonder wit) en 6 kruid
nagelen met'een beetje water trekken. Doe er
een flesch roode wijn en suiker naar smaak
bij. Maak het mengsel heet, doch laat het niet
koken. Giet het mengsel door een zeef of
schep er de schilletjes uit. Dien de wijn da
delijk op.
Gestoofde paling.
Een recept voor gestoofde paling °P verzoek
van mevr. A. te A.
1 K.G. paling.
75 gr. boter.
Citroen.
Zout.
Bereiding; Verdeel de gestroopte paling in
moten maak die goed schoon eu zout ze. Leg
de stukken in een vuurvaste schaal en giet
er zooveel water, vischbouillon of water met
een bouillonblokje (als het niet voor een vas
tendag is) OP- dat cle bodem ongeveer een c.M.
is bedekt. Doe er het sap bij van een kwart
citroen en de boter (in stukjes). Strooi over
het schoteltje wat paneermeel en desverkiezend
een paar schijfjes citroen. Leg een deksel op
het schoteltje en laat het zoo ongeveer 20 min.
in den oven staan. Haal er dan bet deksel af
en laat de viseh dan nog 10 minuten staan.
M. M. j