m DE „BEKENDSTE N" ONDER ONS. KERSTMIS 1932. ZATERDAG DECEMBER 1932 EEN GOEDE GEDACHTE VOOR ELKEN DAG LOEKBE'S KEKSTs MODEPRAATJES. BONTGARNEERING. VOOR DE KERSTTAFEL. KUNT U MIJ OOK ZEGGEN. RECTIFICATIE. BIJ LIZZY ANSINGH. GEVRAAGDE RECEPTEN. V 150 gr. broodkruim. 125 gr. krenten. Nu wij dit neerschrijven, op een morgen, dat de hemel zoo blauw, de zon zoo vriendelijk schijnt, is het moeilijk om zich in de pessimis tische sfeer, waarin dit zorgenvolle jaar ten einde loopt, in te denken. Helaas het feit is er, dat Kerstmis 1932 niet den zoozeer gewenscliten, afgebeden, haast af gedwongen wereldvrede en rust, herstel en vooruitgang bracht. Het is alsof de vraag moet oprijzen: „Is er wel ooit vrede, verbetering, vooruitgang mogelijk?" ,.So lange es Menschen gibt wird es Streit geben" lazen wij dezer dagen. En zóó is het. Hoeveel verkeerd begrip, trots, eerzucht, eigen waan en tegenslag hebben als 't ware den vrede op de vlucht gejaagd. Maar Kerstmis blijft, de liefde, de vreê van 't Kindeke van Bethlehem is eindeloos getrouw. „Alle Jahren wieder kommt das Christuskind auf der Erde n ieder wo wir Menschen sind". Oud liedeke en toch zoo waar: „wij men schen op de aarde", wij die zoo smachten naar geluk en vreê, alles en allen verlieten ons, maar Jesus, de kleine Jesus in de kribbe, is ons trouw En die gedachte voert ons weg, ver weg van den haat, de ontrouw, de liefdeloosheid van velen. De vleugelen onzer ziel spannen zich en trillen en brengen ons daarheen, ginds naar 't stalleke van Betthlehem, de heilige wonder bare grot. Daar vonden wij 't kleine, wonderschoone Kindje, het Kindje, dat God is. En de Majes teit, de lieflijke Majesteit straalt van dat he- wielsch aangezichtje. En de liefde weeft gou den glansen om Sint Joseph en Maria, en de atmosfeer is vervuld van engelenzang en wie- kenslag. Ge valt op de knieën, buigt 't hoofd tegen den ruwen rand der kribbe.... j Maar dan eerst voelen wij wat wij zijn. n niets, 'n armzalig hoopje menscb, n mengsel van angst en leed, berouw, tranen, en wij weten, dat alles, wat wij najoegen, al die wereldsche schijn, vreugde, weelde, was n zeep bel, die spatte en verging.... Maar dit, dit is echt. En troost, vrede, n groots machtige liefde herleven in ons De kleine handjes, de lokkende, wenkende, zege nende handjes van Maria's kindeke. Zijn stra lende oogjes zeggen het ons, en wij w orden mild en zacht, hoopvol en sterk in 't zoet be trouwen op Jesus' liefde en hulp In die teere bandjes van 't Goddelijk Wicht spant zich gansch een wereld, in Zijn klein handje is plaats voor allen, die belast en be laden zijn. Vluchten wij dan allen naar die kribbe. Daar worden wij klein, daar leeren wij weer kind van God te zijn, van den vader, die wel tuch tigt, maar om onzentwille. Want het kind in ons sterft nooit. En kind zijn, kind van God, is gelukkig zijn. Zalig Kerstfeest. HELLENEN. Zondag. Waarschijnlijk zal hij die nooit een fout maakte ook nimmer een ontdekking doen. Maandag. Een onderneming die niet in staat is iets anders te scheppen dan geld is een armzalig soort onderneming. Dinsdag. Hoe meer men weet. hoe meer men vindt te leeren het niet-weten houdt gelijken tred met het weten, of liever het bewustzijn van het niet-weten. Woensdag. Als vrouwen liefhebben, vergeven zij alles zelfs misdrijven als zij niet liefhebben vergeven ze niets zelfs niet de uit blinkende goede eigenschappen. Donderdag. De grootste vreugde is geluk te kunnen schenken, en. zij die dit niet weten, hebben nog veel te leeren. Vrijdag. De geschiedenis maakt den mensch wijs de poëzie geestig de wiskunde spitsvondig de wijsbegeerte diepzinnig moraal ern stig logica en thetorica vaardig om te strijden maar de echte liefde maakt ons gelukkig. Zaterdag. Wees niet al te heftig in uw liefde voor de dieren ge doet den menschen soms te kort. «•jRv: c-'- Lizsg Ansingh. Klein Loekie huilde, Klein Loekie pruilde, „Altijd alleen", wat is dat naar En telken avond klonk zijn bede: „Zie engeltjes eens naar beneden, Er staat zoo'n snoezig wiegje klaar. En moesje lachte, In blij gedachte: „Bidt jij maar goed, m n kleine man, Het Kerstmiskindje zal gauw komen, En brengt misschien wel in je droomen Een zusje in het wiegje dan." Het Kerstfeest naakte, Klein Loekie blaakte In 't wiegje ligt een kleine schat En ieder die 't maar wil hooren, Fluistert klein Loekie in de ooren „Heb ik van 't Kerstmiskind gehad." HELLENEN. P a r ij s, 21 December 1932. De meeste dames zullen het practisch nut van een wollen petite-robe reeds hebben leeren waardeeren. Zoo'n petite-robe kan reusachtig veel diensten bewijzen, is prettig in het dragen en heeft in haar aan- trekkslijken eenvoud 'n zekere elegance. Geen wonder, dat ze zoo ge wild en populair is. Niet alleen 's morgens maar ook in den micldag wordt ze op het oogen- blik dan ook heel veel gedragen. Nu zijn er ook bui tengewoon veel mooie stoffen voor deze mo dellen en de keuze neemt nog steeds toe. De kleuren zijn over het algemeen effen. Als garneering past men voor het heel eon- voudige genre het liefst knoopen toe, of agraven van metaal, galalithe, of nacremen, schikt ze op een orlgineele ma nier, om een aardig en leuk effect te krijgen. Op de ruime mate, waarvan men voor deze garneering van metaal gebruikt maakt, hebben wij vroeger al eens gewezen. Op het oogenblik zijn het vooral de verkoperde gameeringen, die erg gewild zijn. Een nieuwigheid is ook, dat men voor één robe knoopen, vaak met me taal omzet, gebruikt van verschillende kleuren. Zoo bijv. op een zwarte robe knoopen van blauw en kastanje. Ook de vorm der knoopen varieert op al lerlei manieren; rond, vierkant, driehoekig, conisch enz. Een aardig voorbeeld van knoo- pengarneering in afnemende grootte geeft het model weer op het teekeningetje hiernaast. Op de sobere petite-robe maakt deze simpele gar neering een alleraardigst effect. De met bont gegarneerde robe behoort tot de meest markante modeverschyningen van dit seizoen. Natuurlijk kan voor 'n garneering, als hier bedoeld, niet willekeurig elke bontsoort wor den gebruikt. Voor dit doel komt slechts kn aanmerking kortharig buigzaam bont; ook teel langharig, maar, dan moet 't in ieder geval soepel zijn. Door 'n smaakvolle afstemming van de kleur van den bontrand zijn zeer verrassende effec ten te verkrijgen: grijs bont op rood of groen, bij gekleurd pelswerk op bruin en^wart op alle nieuwe modekleuren. De wijze, ivaarop het bont wordt aangebracht, is natuurlijk geheel afhankelijk van den smaak. Heel dikwijls geeft men er den vorm van een das of een sjaalkraag aan, niet zelden dien van eew cape of schouderdoekje, maar meerma len ook wordt het rond de mouwen gelegd. Iloe het bont in rollen, die, als afsluiting van den hals gebruikt, het hoofd een aantrekkelijke om lijsting schenken, toegepast wordt, toont ons het laatste model. Het betreft een chique thea- Menige vrouw des huizes zal dit jaar mis schien den mooien grooten Kerstboom, de weel derige versiering van huis en tafel moeten missen, omdat dat alles met elkaar toch te kostbaar wordt. Toch zijn er wel ideetjes om t zoo goedkoop en toch zoo aardig te maken. Wat rood lint is er nog wel van andere jaren, 'n paar velletjes crêpe, Kerstboomversie ringen zijn er ook nog, wat slingers of engelen haar, 't zal best gaan. Leg op 't tafellaken wat kanten kleedjes en daaronder rood papier, precies op maat van de kleedjes. In het midden een eenvoudig schaaltje met zand gevuld, waarin wat hulst gestoken, misschien wel uit eigen tuin. En laat van dat milieutje wat roode of groene lintjes uitgaan, aan wier uiteinde 'n takje hulst of 'n vuurrood appeltje geplaatst wordt. Het appeltje is uitgestoken en in de holte een kaarsje, ook niet kostbaar. Wat lametta en slingers rondom de andere kleedjes, in wier midden een kleiner schaaltje prijkt, ook met hulst of dennetakjes. Draai wat caramels of bonbons in rood papier, u kunt zou gemakkelijk zelf pistaehe's maken. Rood en wit vloeipapier, fijn ingeknipt aan weerszijden, ongeveer een 5 a 6 c.M., de bon bon wordt er in gerold, de uiteinden met een draad ijzergaren even omgetrokken, dan blij ven ze goed zitten. Er is altijd nog wel iets ter-toilet van zijde of fluweel, dat tenville van liet contrast, bewerkt is met hermelijn, waar van de bij eikander gevoegde pootjes den in druk van een corsage geven. Ook op het eenvoudigste trotcurkleed voldoet een dergelijke bontgarneering uitstekend. Men zie onze eerste slihouetteeen groen stofkleed met klokrok, ingesneden zakken en een dicht geknoopt lijfje, dat een van voren zich kruisend boordje en op de mouwen „vleugeltjes" van bont bezit. De tiveede figuur laat een zwarten Angora japon zien, waarvan de breede sjaalkraag van dun zicart bont onder een keurslijfachtig borst stuk verdwijnt. Dit maakt den indruk alsof het heupstuk de logische voortzetting er van is. Ook de met bont gegarneerde benedenmou- wen zijn zeer origineel. De derde teekening geeft een aardig visite kleed. Over borst, rug en armen heen loopt een cape. In dit genre zijn zeer mooie effecten te bereiken met grijsachtig konijnenvel van de beste kwaliteit op kardinaal roode zijde of met bijgekleurd bont op groen of wijnrood mate riaal. R. te vinden: 'n gouddrdadje, een leukigheidje of dingsigbeidje om deze pistaehe's er aardig te doen uitzien. Zus heeft nog wel wat goud- of zilverhrons in de verfdoos, sprenkelt er wat op enz. Hier en daar wat brandende kaarsen !n- plaats van electriseh licht, een los neergelegd takje spar of'hulst, 't ziet er zoo vriendelijk uit. En als 't feest voorbij is, verheugt men zich jnet bijna geen hosten toch van een gezellig buis en een feestelijken dlsch genoten te heb ben. Die zich niet weet te behelpen is de armoede niet waard, zegt een oud spreekwoord. En de huisvrouw mogen wij gerust het monopolie In dat vindingrijk behelpen toedichten. H. V. 1Vintereuvels. De abonné, welke ons om een middel tegen wintervoeten vraagt, zouden wij raden deze nu en dan een flink zout bad te geven. Zeelieden hebben nimmer deze kwaal, daar zij altijd zoutwater gebruiken. Mocht dit niet baten, raadpleeg dan uw huis dokter, daar de oorzaak dikwijls in den slech ten bloedsomloop te zoeken is. Ook wel in te na uwe schoenen. Een bleeke teint. Ook een verschijnsel, dat wij 't liefst naar den dokter verwijzen. Waneer de al te dikke huid niet de oor zaak is, kan ook hier de bloedcirculatie een woordje mede spreken. Crème en poeder verbergen wel de gevolgen doch nemen niet weg. Probeer u eens het volgende: iederen avond het gelaat met beste eau de cologne met een watje afdoen, 's Morgens eerst een warme af- wassching (zonder zeep) van de huid, daar overheen 'n ijskoud, 3 X herhalen, flink af drogen. Baat dit niet raadpleeg dan uw arts. Tegen een rooden neus is het beste middel: er zoo min mogelijk aan te denken, wat koele crème, 'n ietsje poeder. Doch de eerste raad is de beste. Naar mijn bescheiden leekenmeening, schijnt de neus 'n bizonder gevoelig object te zijn, met veel gevoelszenuwen, waarbij kalmte redding brengt. Winterhanden. Tegen dit euvel bestaan vele middelen, de voornaamste oorzaak zit allicht weder in min der goeden bloedsomloop en het niet tijdig ver zorgen der handen. „Voorkomen Is beter dan genezen Een eenvoudig middel is als volgt: de han den sparen en niet te veel in water n00jt zóó onder de kraan wasschen. Neem eenigen tijd liefst lauwwater, droog de handen af en wrijf ze in niet een mengsel kamferspiritus en olijfolie in, apotheek of bij drogist verkrijgbaar. Flink met vette talk In wrijven en goed afvegen. Deze behandeling eenige malen daags heeft verrassende uitwerking. Men neemt ook wel glycerine, vaseline, purol, enz, enz., echter niet iedere huid kan dit verdragen. Vindt u geen haat, raadpleeg uw huisarts die u voorzeker een uitnemende behandeling zal voorschrijven. Bobbed haar. Iemand wenscht den haargroei te bevorde ren, doch vreest het afknippen van het haar. Wanneer het haar dun en armzalig er uit ziet, kunt u het veel beter laten knippen. Als dan kunt u het geregeld masseeren met wat zui vere witte vaseline of olijfolie, niet te veel enkele druppels regelmatig eens om de 14 dagen wasschen, veel borstelen en met zijden doek na wrijven. Volhouden, u zult eens zien hoezeer het er op vooruitgaat. Moeht 't een ziekelijk verschijnsel zijn wendt u dan tot een huidarts, die u waarschijnlijk bestralingen zal voorschrijven. Vetvlek in Japon. Het herhaalde wasschen heeft de vlekken ingebeten, laat dit japonnetje eens chemisch behandelen, dan is u van de ergernis af. Het drukfouten-dulveltje heeft vorigen Zon dag aan het slot van „Kinderen" aardig wat verrassing gesticht. De zin moet aldus luiden: „Kweeken wij een blij zorgeloos kindergeslacht, gunnen wij den kleinen hun onbevangen vreug de, den zonneschijn, hun goed en heilig recht, HELLENEN. Hoe prepareer ik een konijnenvel vraagt een lezeres. Als volgt: Om een konijnenhuid of andere kleine velletjes te looien bedient men zich van een looisel van 135 gram aluin, 120 gram zout in 2 liter kokend water opgelost. In dit meng sel wordt na afkoelen en bijvoeging van een beetje zwavelzuur het huidje 24 uur gelegd, daarna met de haarzijde naar beneden op een plank gespannen, alle vleesch en vetdeelen er afgeschrapt en in de lucht (buiten) gedroogd. Daarna wrijft men tot poeder te samen: „2 lood salamoniak, 1 lood gebrande aluin, 6 lood gezeefde tabaksasch, 1 drachme alvoeMen bestrijkt de binnenzijde met terpentijnolie en legge hierop een dikke laag van het gemengde poeder. Na eenige dagen, is het huidje gereed. Men wrijve het alsdan om bet soepel te maken met wat vette talk en flink door de handen. Aan de achterzijde wat kloppen met 'n liniaal, dan gaan de haren opstaan. Schilderes „par droit de naissance". Kleindochter van een bekend portret-schil der uit het jnidden der vorige eeuw en nicht van Holland's groote schilderes mevrouw Thé- rèse van Duyl-Schwartzemogen we Lizzy An singh wel zoo betitelen! Ze is als het ware met teekenstift en pen seel opgegroeid. Nog maar een peuter van vijf jaar, zat ze al heele middagen zoet in het atelier van tante Térèse en amuseerde zich met teekenen! Bij voorkeur voorstellingen uit den Bijbel, want als kind uit een godsdienstig -ezin had zij een bijzondere belangstelling voor bijbelsche onderwerpen. Dochter van den bekenden, door prof. van der Wielen beschreven eerwaardigen apotheker E W. Ansingh en Clara Schwartze, kwam ze als kind 'van zeven jaar voorgoed in huis bij groot moeder Schwartze, die in die dagen een zwaar verlies geleden bad en daardoor dringend be hoefte aan afleiding. Van kind af aan heeft ze dus onder leiding van haar beroemde tante gestaan. Toen ze achttien jaar was, zond men haar bovendien nog naar de Rijks-acadenue voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, waar zij vier jaar werkte onder Allcbé, Datze en van der Waag. Nooit heeft zij spijt gehad van haar aca demietijd, zou integendeel niets liever zien dan dat alle jongeren flink studeerden om vóór alles de zoo onontbeerlijke vakkennis op te doen. Het atelier van Lizzy Ansingh bevindt zich niet in het oude familie-huis aan de Prinsen gracht te Amsterdam, waarin nu reeds het derde geslacht der Schwartzes woont. Toen Thérèse Schwartze nog leefde, had zij het groote, over drie huizen loopende atelier zelf in gebruik, tewijl na haar dood, in 1918, Lizzy Ansingh te zeer gehecht was aan haar eigen atelier op de Heerengracht 495, om aan ver huizen te denken. Heerlijk rustig ligt het op de Heerengracht, vlak bij de beroemde bocht. Wat direct opvalt in het atelier is de groote kast met antiek speelgoed. Ook de poppen, die voor zoo menig schilderij poseerden en ons daarom zoo bekend voorkomen, vinden daar onderdak. En dan die zalige poppenhuizen met alles wat je maar wenschen kunt. Op de tafel was dien middag een pic-nicpartij uitgezet. De poppen lagen schijnbaar nonchalant rond een wit lakeü met verleidelijke lekkernijen; hier en daar een ondeugend paartje, wat achteraf. Op den achtergrond een groote fontein; verder schaduwrijke plekjes en bosschages. „Het duurt meestal dagen voordat het origineel naar mijn zin is opgebouwd. Telkens valt mijn oog op iets, dat toch niet heelemaal naar mijn zin is. En ik begin niet vóór de heele compositie goed is, zoodat ik snel kan doorschilderen en niets meer hoef te veran deren onder het werk." Ondertusschen trekt een stilleven van cyn- nia's mijn aandacht. „Den laatsten tijd bent u de poppen ontrouw en schildert ook veel bloemen! Hoewel dit inderdaad het geval is. was be doeld doekje toch niet van Lizzy Ansingh, maar van haar zuster Treesje, die getrouwd is met den landschap- en portretschilder Bart Peizel, vooral bekend om zijn groote regentenportret ten voor weeshuizen. „Een van de meest eigenaardige ge vallen, die ik ken. Mijn zuster heeft een prach tige stem en heeft die ook ontwikkeld, hoewel ze nooit als zangeres 'is opgetreden. En mu een half jaar geleden begint ze half in ernst, half uit aardigheid op een middag bij mij te schil deren. De kleur trof me echter zoo, dat ik haar raadde om de zaak ernstig aan te pakken. Sindsdien werkt ze hard. Achteraf gezien heeft onze vader eigenlijk altijd gewild, dat ze deze richting zou kiezen omdat ze als kind al zoo aardig teekende" Het debuut van Lizzy Ansingh viel, toen ze vijftien jaar was. De familie logeerde in Bad- Oeynhausen en in het hotel had men zoo'n pleizier in het teekenwerk van het jonge meisje, dat men haar portretten in de gang van het hotel ophing. Natuurlijk tot groot vermaak der gasten.. 4 In die dagen openbaarde zich echter ook een sluimerend letterkundig talent; ze beleefde de voldoening, dat haar kinderlijke schetsen hier en daar werden opgenomen en zelfs bekroond! Overigens is het ook nu nog niet heelemaal gedaan met de liefde voor de schrijverij en af en toe prijkt een vrouwen-tijdschrift met een artikel van de bekende schilderes. Die echter meer aanleg heeft voor het schrijven van his torische romans dan voor journalistiek, want elk verwaarloosd of vergeten détail is haar een doorn in het oog. „Er Is mij al zoo dikwijls gevraagd om een biographie te schrijven over het schil ders-geslacht Schwartze, Maar ik voel me niet berekend voor die moeilijke taak, want het is eenmaal niet mogelijk om reeds nu met een volledige levens-beschrijving voor den dag te komen. En van halfheden of onjuiste voorstel lingen moet ik niets hebben, zoodat ik deze taak aan het nageslacht overdraag. Er valt anders genoeg interessants te vertellen. Dat begint al met grootvader Schwartze, die als jong schilder, op aanraden van zijn vrienden, het portret van zijn aanstaande vrouw op Arti inzond. Hij woonde eigenlijk ln Amerika en was slechts voor schilder-studie in Amsterdam. Het succes van groptmoeder's portret was ech ter zóó groot, dat het portret-bestellingen re gende en grootvader voorgoed in Amsterdam bleef. Hij ging op de Prinsengracht wonen, in hetzelfde huis, waar wij nu nög zitten. En waar ook tante Thérèse gewerkt heeft en haar zuster, de nu 78-jarige beeldhouwster Georgine Schwartze, nog steeds nieuwe kunstwerken schept. Grootvader was „peintre h la mode" en ver eeuwigde de grootheden van zijn tijd, zooala b.v. da Costa, pater Frentrop, van Lennep en de Génestet. Terwijl niemand minder dan Ai- berdingk Thym het portret van zijn bruid m een gedicht bezong. Dat het in het Fransch is typeert den tijd. Zijn dochter Thérèse, tot op den dag van heden de grootste Nederlandsche schilderes en op één lijn te stellen met b.v. madame Vigée- Lebrun, werkte ai heel jong ondei vader s leiding. En dat was een hijzonder goede, want nog heden ten dage zijn er verschillende ken ners, die het talent van den ouden J. G. Schwartze zeker niet lager aanslaan dan dat van zijn beroemde dochter. De groote Jan Veth stelde b.v. het portret van Thérèse, geschilderd door haar vader op hoogen prijs. Maar laten we liever naar de Prinsengracht gaan, dan kunt u het familie-atelier zien en werk van grootvader en tante. Verschillende portretten van dezelfde personen, maar ge schilderd door twee verschillende genera ties." Terwijl we ons laarzen en sporen voor een wandeling naar de Prinsengracht, waar het zeventiende-eeuwsche huis staat, valt mijn oog op een nog onafgemaakt schilderij. De bekende Lizzy Ansingh-poppen amuseeren zich met het modernste der spelen, de yo-yo\ „Modern en töch klassiek. Dit spel komt o.a. vaak voor op oude Grieksche reliefs. En de yo-yo van een of ander edel metaal is ook al niets nieuws, want Napoleon verblijdde zijn zuster met een gouden exemplaar." Nog een laatste blik op enkele onder handen zijnde portretten. Een oude prof in olieverf, forsch van opzet en kleur; daarnaast een kin derkopje in teere pasteltinten. Verzoek. Wil de geachte inzendster van de klacht over het met D.M.C. geborduurde kleed ons nog eens haar volledig adres zenden? De vertegenwoordiger der firma welke van ons schrijven goede nota nam, raadt deze da me ten zeerste aan zich tot haren leverancier te wenden, ofschoon de behandeling alreeds foutief is geweest.' Misschien kan de fabriek haar alsdan nog van dienste zijn. Wilt u s.v.p. uw adres zenden? aan HUISMOEDER. Dolgezellig zoo'n oud grachtenhuis. Tenmin ste als het zoo heelemaal in stijd gehouden is als dit! Als je de bijna 80-jarige, maar nog o zoo kranige tante Georgina achter het theeblad ziet tronen in die kamer, die er twee gene raties terug wel ongeveer hetzelfde uitgezien zal hebben, zie je de vorige eeuw, zooals lna Boudier en Jo van Ammers ons die besebreve11 hebben, herleven. Het huis is als het ware een klein, intieb1 museum. In het groote atelier, dat over d,ie huizen loopt, hangen nog vele werken van 6 onvergetelijke kunstenares, o.a. een schets van onze Koningin in Oud-Hollandsch costuU">' welk portret we in Huis ten Bosch kunnen be wonderen naasr dat van Prins Hendrik w kleeding uit dien zelfden tijd. Thérèse Schwartze vereeuwigde niet minder dan 9 maal onze Koningin, 5 maal de Frinses en maakte bovendien nog portretten van Ko ningin-Moeder en Prins Hendrik. Bij een studie voor eeu baby^portret» dflt h&Rr tante van onze Prinses maakte, vertelt Liz2y Ansingh -- „Een hestelling van de Koninslïl om den Prins te verrassenZooals in 1881 Ko ningin Emma het Portret van WilbelrolOa be stelde om aan Koning Willem III te geven" Plet is niet oninteressant om deze schilderes, die enkele jaren terug Prinses Jull&na als jong meisje schilderde, te hooren over onze Troonopvolgster. „Ik schilderde het portret op bestel ling van de Koningin op Het Loo en werd onder het werken telkens getroften hoor het prachtige coloriet van onze Prinses- Teint en haar herinnerden me soms sterk aan sommige schilderijen van oude Italianen als Veronese en Titlaan. En ook aan Rubens." Nog wel uren had ik me kunnen amuseeren in dit typische oude huis met he prachtige kunstschatten. Behalve verscheidene werken van J. G. Schwartze, waaronder het mooie vrouwenportret, dat hem in één s'aS beroemd maakte en verschillende werken van Thérèse en haar nicht Lizzy, nog een portret van prof. van Waay en schilderijen van Jozef en Isaac Israels, Bauer, Goya, Moreelse, Bosboom en Maris. En dan nog wanden vol reproducties naar beroemde kunstwerken souvenirs van de menigvuldige buiteniandsche reizen. Zoo echt gezellig was dit rustige thee-uurtje in de intieme sfeer van het oude familie-huis zoo interessant de herinneringen aan vroeger tijd en reeds lang gestorven grootheden van „tante Georgine", zoo belangwekkend de visie van Lizzy Ansingh op hedendaagsche en vroe gere kunst-uitingen, dat ik heusch geen tweede uitnoodiging afwacht om nög eens te komen thee-drinken. Den Haag, December 1932. Voor Mevrouw C. te V. Advocaat. 20 eieren. 500 Gr. suiker. 1 stukje vanille. 1 liter brandewijn. Klop de eieren met het gespleten stokje va nille en de suiker tot deze zoo goed als opge lost is. Voeg er dan langzamerhand de bran dewijn bij. Laat de advocaat om dik te worden au bain-marie lauw-warm worden, maar blijf steeds goed roeren om schiften te voorkomen. Giet ze daarna in flesschen of karaffen. Boerenjongens. 500 gr. groote rozijnen. 300 gr, suiker of kandij. 1 liter brandewijn. Yi stokje kaneel. Wasch de rozijnen en laat ze even opzwel len, doe ze in een stopflesch met de suiker, ka neel en brandewijn. Boerenmeisjes. 3 ons gedroogde abrikozen. 500 gr, suiker. 1 liter brandewijn. 1 stukje vanille. Laat de abrikozen gedurende 24 uur In w». ter weken doe ze dan in een stopflesch met de suiker, brandewijn en de vanille. Voor Mevrouw O. te S. Plumpudding voor pl.m. 10 personen) 250 gr. bloem. 125 gr. rozijnen zonder pit. 250 gr. groote rozijnen (met pit). 250 gr. kalfsnierenvet (kan ook vervangen worden door Delfia). 150 gr. sucade. 60 gr. droge snippers. 500 gr. zure appelen. nootmuskaat. 25 gr. kaneel, sap en geraspte schil van 1 citroen. 250 gr. donkere bruine suiker. 6 eieren. 5 gr. zout. 25 gr. amandelen. 1 d.L. rum of melk. Rasp of kruimel het brood fijn. Ontdoe de krenten en rozijnen van de steeltjes (en de groote ook van de pitten), wasch ze met lauw water af. Snipper de sucade, hak de gepelde amandelen fijn. Hak het niervet, waaruit de velletjes verwijderd moeten zijn, door de bloem. Roor de eierdooiers zoo glad mogelijk met de Buiker, vermeni? se moi: all® ingrediënten het laatst zoo lnrhtte mofceii.te met nm. «lij te eiwit. Vul een met boter besmeerden en met fijn paneermeel bestrooiden warmen pud dingvorm voor drie-kwart met het mengsel. Sluit hem stevig af en kook den pudding min stens 8 uur au bain-marie. Zorg, dat het water telkens tot even onder den rand van den vorm wordt bijgevuld. Laat de pudding voor de open ovendeur zonder deksel opdrogen, overgiet hem met rum en breng bem brandende binnen, of steek er een takje bloeiende hulst in. Geef bij den pudding een warme saus met of zonder alcohol. Warme runisaus. 30 gr. boter- 15 gr, blo®1"' 3 d.L- water. 30 gr- suiker. yt d.L- r«m. Smelt de helft van de boter, roer de bloem erdoor, giet onder steeds roeren en hij ge- deelt'-'11 bet water erbij en laat de saus even doorken. Roer dan eerst de suiker, vervol gens de boter, tenslotte de rum er door en dien de saus onmiddellijk op. Warme sinaasappelsaus. 30 EL boter, gr. bloem. 1 sinaasappel. 1 citroen. 30 gr. suiker. 1 eierdooier, water. Wasch den sinaasappel, rasp het geel van da schil bij de suiker en roer hiermee den eier dooier roomig. Pers het sap van sinaasappel en citroen uit, maak met water 1 d.L. ervan, zeef het zoo noodig. Smelt de boter, roer de bloem erdoor, voeg bij gedeelten en onder steeds roeren 2 d.L. water erbij en laat de saus even doorkoken. Vermeng haar dan met het verdund vruchtensap, daarna met den eier dooier, verwarm de saus zonder haar te laten koken en dien haar onmiddellijk op. Bisschopwijn. Op verzoek van mevr. B. te V. volgt bieron der een recept van bisschopwijn. Laat in een pannetje met goed sluitend deksel gedurende ongeveer een half uur 1 pijpje kaneel, 1 citroenschil (zonder wit), 1 sinaasappel-schil (ook zonder wit) en 6 kruid nagelen met'een beetje water trekken. Doe er een flesch roode wijn en suiker naar smaak bij. Maak het mengsel heet, doch laat het niet koken. Giet het mengsel door een zeef of schep er de schilletjes uit. Dien de wijn da delijk op. Gestoofde paling. Een recept voor gestoofde paling °P verzoek van mevr. A. te A. 1 K.G. paling. 75 gr. boter. Citroen. Zout. Bereiding; Verdeel de gestroopte paling in moten maak die goed schoon eu zout ze. Leg de stukken in een vuurvaste schaal en giet er zooveel water, vischbouillon of water met een bouillonblokje (als het niet voor een vas tendag is) OP- dat cle bodem ongeveer een c.M. is bedekt. Doe er het sap bij van een kwart citroen en de boter (in stukjes). Strooi over het schoteltje wat paneermeel en desverkiezend een paar schijfjes citroen. Leg een deksel op het schoteltje en laat het zoo ongeveer 20 min. in den oven staan. Haal er dan bet deksel af en laat de viseh dan nog 10 minuten staan. M. M. j

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 6