Kostschool
BAKHUIS'
Oude Couranten te koop
k: gebr. beausar
d^ABÖOÏCR^
Gasten?.... Soepen
van Zwanenberg be
hoeven slechts opge
warmd te worden.
JONGELUI
TROUWPLANNEN
Complete Woninginrichting
KLEIME-AmCnCE
ADVERTENTIEN
f
f
f
f
Sh h tï V> T; j) h
éff tv,' «-?«y frt
Kasper Hiddink's
gevraagd
ONZE UITVERKOOP DUURT VOORT
In alle afd. BIJZONDERE KOOPJES
MAANDAG 6 FEBRUARI 1933
PAPINI EN HET SCHULDIG
INTELLECT.
Lo scrittore come maestro
HENRY SAYCE.
DE E YDOUX-A FF AIRE.
DE S. MARIA MAGGIORE.
De restauratie van de oude
mozaieken.
Mifiiiiiiimiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiriiiiiriiiiiifnifiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiini
JOHANNES WILHELMUS
MARTENS
M. A. L. DE PAUW
GERLINGS—Thirion.
JOHANNES GERARDUS
JOSEPH WESSELS
MARIA FRANCINA
VAN DER PARREN
Johanes Theodorus
Marie Orth
DIRK SCHNABEL
DIRK SCHNABEL
5T. JOSEPHSTICHTING
MEVROUW I
Vraagt voor Uw middagtafel
S0 EP EN
GROENTEN
IN BLIK
door kwaliteit, vulling en
lagen prijs geven zij U
volkomen bevrediging.
1832 - 103 JAAR 1932
TT f"
/':(w~f%. -e?—; "fcr- asn
EENDRACHTSWEG 8 en 9
Ongebruikte exemplaren.
Tot en met 1000 Ko4 ct. p. Ko.
Boren 1000 Ko. tot en ftiet 2500 Ko3V& ct. p. Ko.
Boren 2500 Ko. tot en met 5000 Ko3 ct. p. Ko.
Af te halen aan het hoofdbureau van DE MAASBODE,
Groote Markt '30, Rotterdam en onze verschillende bijkan
toren. Groote hoeveelh. bijzondere prijzen, franco wal R dam
Een Advertentie
doet gedenken
VOORBURG
een succes
f 1.80 per flesch
ROTTERDAM
Hoogstraat 185
Tel. 10115
Pretorialaan 27
Tel. 15575
FLINK DIENSTMEISJE
MISSIE
NAAIKRANSEN
GEVRAAGD
Als gij alles geprobeerd
hebt, geef dan onzen ka
bouters nog *s een kans.
GEVRAAGD
NETTE JONGEN
1.50 PERMANENT
R. K. DIENSTMEISJE
1,— PER WEEK
(Van onzen H.-correspondent).
Rome, 31 Januari 1933.
De waarschuwing, door Julien Benda neer
gelegd in zijn „Trahison des Clercs", is ook op
de Apennijnen tot de litteraire gemeenschap
doorgedrongen. En daar heeft een een bijzonder
heftige reactie opgewekt. Dit kon moeilijk
anders, want vooral in Italië hebben de dichters
en schrijvers zich op de politiek geworpen en
trachten ze een creatieve' onmacht te verber
gen achter politieke tendenzen, achter -"n
zich warm maken -voor sociale en organisa
torische idealen, die elk op zich weinig met
literatuur of kunst te maken hebben.
Juist in Italië, het land der futuristen, die
zich de uitvinders van het fascisme en van nog
veel meer noemen, hebben speciaal de' schrij
vers het gebied van den zuiveren geestesarbeid
verlaten en de diepe en innerlijke cultuur ver
waarloosd.
Ên derhalve is Benda met een vloed van min
achting overladen als de man, die den nieuwen
tijd niet begrijpt en niet inziet, dat de moderne
kunstenaars en schrijvers juist bezig zijn met
het zoeken naar de innerlijke waarde van dezen
mechanischen tijd, naar het opbouwen van een
cultuur, waarin de eeuw der machine haar
spiritueele fundamenten vestigen kan. Men
spreekt hier van een overgangstijdperk, waarin
geen plaats is voor meditaties en bespiege
lingen, waarin alleen de daad geldt, de' daad
gericht op het laten doordringen van den
nieuwen geest in de groote massa, opdat ook
aldus de basis ontstaan zal van de nieuwe
cultuur.
De redders van de menschheid en de wereld
waarover Julien Benda zich kregel maakt, zijn
in overvloed in het huidige Italië voorhanden.
En ze meenen Italië, de menschheid en de
wereld gered te hebben met hun fascisme, ter
wijl ze inmiddels tot dusver niet in staat zijn
gebleken met behulp van dit fascisme een
levensbeschouwing op te bouwen, die iets meer
is dan dilettantisme.
Zoo Benda aan het intellect van Frankrijk
kan verwijten, dat het de wereldcrisis toelaat,
het intellect te dooden, hij mag zulks met nog
veel meer reden ten opzichte van het Italiaan-
sche intellect doen, in zooverre althans de hui
dige generatie in het spel is.
Belangrijke figuren in het Italiaansche gees
tesleven, die voor zich niet meer de eer mogen
of willen opeischen, tot de huidige generatie
te behooren, zien dit heel duidelijk in en juist
dezer dagen heeft Papini zich tot tolk gemaakt
van de rustige beschouwers van het moderne
Italiaansche geestesleven.
„Nuova Antalogia" publiceerde hij een
artikel, waarin hij, ofschoon Benda niet noe
mend en uit een anderen gezichtshoek rMe-
neerend dan deze, heel interessante en rake
dingen zegt, die au fond Benda's ideeën dek
ken of er een aanvulling van zijn.
Papini, nog steeds de felle polemist, heeft
het in zijn artikel over „lo scrittore come
maestro". En met maestro bedoelt hij den lei
der, den richting gevende, den ziener, den
mensch, die zich boven het gewone peil ver
heft en als het ware de profeet is van de
nieuwe gedachten.
Welnu, als maestro faalt volgens Papini de
Italiaansche schrijver op weinige uitzonderin
gen na volkomen. En ook den dichter zondert
hij niet uit. Enkele jaren geleden constateerde
hij al, dat de roman een litteraire creatie is,
die op de Apennijnen niet kan gedijen en hij'
vervreet den Italiaanschen schrijvers, dat ze
zich nog steeds, als in de dagen van Carducci
die hetzelfde constateerde voor hun voor
beelden geregeld naar de andere zijde van de
Alpen moeten wenden,
Hierom reeds is hij met smaad overladen. Hij
werd uitgemaakt voor iemand, die uit pure
sensatielust het bestond, zijn vaderland te be
kladden en als een zuurpruim en een senielen
geest gekwalificeerd.
Tot dusver is de Italiaansche literatuur en
de Italiaansche dichtkunst in het bijzonder
er evenwel nog niet in geslaagd zijn woorden
met daden te logenstraffen. Het wachten is nog
steeds op het meesterwerk, dat een vergelijking
kan doorstaan met die van Fransche, Duitsche
of Russische schrijvers.
Het huidige artikel van Papini is vermoe
delijk een verweer tegen de aan zijn adres ge
uite beschuldigingen. Hij toont er in volkomen
op de hoogte te zijn van wat er omgaat bij de
jongeie generatie. Zelfs wat de kranten pu-
bliceeren, ontgaat zijn aandacht niet.
Hij heeft zich tot taak gesteld, de ware
functie van den schrijver aan een nader onder
zoek te onderwérpen. Hij meent, dat de schrij
ver tegenwoordig meer doet aan een soort mo-
zaiekkunst in woorden en verbeeldingen, en
geen „maestro" is van leerstellingen, waarmee
de geest en de geesten verheven kunnen wor
den.
De schrijvers die door middel vai. litteraire
werken van goed gehalte trachten, de men-
sclien terug te voeren naar het genot der gees
telijke goederen, zijn weinig talrijk, zoowel in
Europa als in Italië. En ze worden haast niet
gelezen. De anderen, aldus Papini, zijn on
vruchtbaar of betaalde fabrikanten van werken
wier doel het is den tijd te dooden, of fantasten
van allergaraffineerdste psychologische ana
lyses, of uitvinders van intriges, die slechts een
gedeelte van het menschelijk verstand in actie
brengen, of producenten van den gemaakten
lach. Summa summarum: hersengymnasten,
kooplieden en clowns. Een en ander aangevuld
door critici, die de camorra van dit alles met
hun eigen kuiperijen bekronen
„Moet dit zoo zijn?" vraagt hij zich af. „Moet
de litteratuur een verzameling handigheidjes
zijn, een serie bedaohte avontuurtjes of dient ze
de expressie te wezen van den mensch en
schrijver met al zijn sentimenten en al zijn
gedachten, zoodat ze tot uitdrukking brengt en
tevens instrueert, datgene, wat juist is en
diepte heeft en zich niet uitsluitend beperkt tot
een streelen van de ooren en wat fantasische
invallen?"
Papini wijs er dan op, dat de groote mees
ters der letterkunde zich altijd een soort mis
sionarissen en profeten hebben gevoeld. Home
rus wilde nieuwe helden maken en historisch
werk verrichten. Eschylos was in zijn trage-
dieën priester en burger. Vergilius hoopte met
zijn religieuze dichtkunst den Romeinen een
diep begrip van godsdienst en het vaderland te
geven. Hij acht het verder onnoodig, op Dante
te wijzen, die de profetisohe leeraar van den
godsdienst, de moraal en de politiek zijn wilde.
Zelfs Petrarca, de amoureuze Petrarca, aar
zelde niet in zijn gedichten elementen van bur
gerlijke leering én warme vroomheid te leggen.
Ook Macchiavelli schreef zijn politieke ver-
toogen niet ter wille van de leegloopers van
Italië en zoo hebben/ na al dezen degenen
gedaan, die in de Italiaansche literatuur op
het predikaat groot aanspraak kunnen maken.
Dan wijst Papini op voorbeelden buiten Italië!
Göethe had de ambitie, de „praeceptor Germa-
niae" na Luther en Leibniz te wezen. De be
kendste romans van Victor V ig3 zijn apologieën
of beschuldigingen. Dickens streefde een so
ciale moraal na en Zola heeft eveneens zijn
aanvechtingen van maestro".
De patriarch der Russische letterkunde, Go
gol, herhaalde telkens, met zijn werken Rusland
en de menschheid te dienen. Dostojewski voel
de zich een „maestro" der Evangelische waar
heid en éen nationale profeet. En geen schrij
ver is wel meer paedagoog geweest dan Tolstoi.
- Wat de modernen aangaat, Papini vestigt er
de aandacht op, hoe Lawrence zich van zijn ro
mans bediende, om zijn filosofie te verkondigen.
Hij noemt hem een puriteinsohe gorilla, maar
wijst op Lawrence's ambitie tot hernieuwing
van Engeland en de wereld.
Terugkomend op de huidige literatuur, meent
Papini, dat de poëzie thans bij de intellectueele
snobs dezelfde taak vervult als de andere,
maar in den grond komt het toch op hetzelfde
neer. En het proza is geen vreugde meer en
voedsel voor de ziel, maar hersengymnastiek.
Er is niets in, dat den waren mensch raakt, die
gelooft en hoopt, den mensch, vervuld van zijn
vaderland of de vrouw, den mensch, die me
diteert en lijdt, kortom den volledigen mensch
met zijn volledige, gepassioneerde, smartelijke
en mensohelijke mènsohelijkheid.
Indien de moderne schrijver den al .„maestro"
is, dan is hij het slechts van woorden en per
versiteiten. Hij geeft zijn lezers niets anders
dan wat tijdpasseering.
„Maar zijn de menschen daarvoor gemaakt?
En zijn de schrijvers daarvoor gemaakt, de
menschen, aan wién God zooveel privileges van
ziel en intelligentie heeft gegeven?" vraagt
onze polemist zich af.
Papini zegt dan, dat hij niet slechts om
litteraire redenen weinig bewondering heeft
voor den modernen roman. Hij heeft veel ern
stiger redenen, die speciaal dezen bijzonderen
tijd raken.
„Deze tijd is een schrikwekkendé, één met
een somber uitzicht Een groot deel van de
mensohheid verkeert in het voortdurende ge
vaar te verhongeren en een ander deel, mis
schien nog grooter kan elk oogenblik door een
oorlog omkomen. Dat erkennen zij, dié de hui
dige situatie kunnen overzien.
En temidden van al die dreiging meenen
de schrijvers niets anders te kunnen doen, dan
in kostelijk proza de avonturen van meneer
A met juffrouw B na te gaan
Papini blijkt vervolgens allerminst te spre
ken over de novelle. Hij noemt ze een vermaak
voor kinderen. En de volgroeide mensch, die
zich met het lezen van novellen vermaakt, ge
draagt zioh als een kind.
„Is het geen tijd dat het menschelijk ge
slacht van dit kinderachtig gedoe verlost
wordt?" aldus Papini. „Is het geen tijd, den
mensch de waarheid te vertellen, van mensch
tot mensch te spreken, zonder verdichtsels en
hun met al de kracht van de kunst te leeren,
met welke middelen ze den verloren innerlijken
en uitérlijken vrede kunnen hervinden, als
mede het sustantieele geluk, dat binnen het
bereik van allen is?"
„De beschaving is in gevaar en we kunnen
niet langer de producten der romanciers slik
ken, zooals de struisvogels steenen slikken.
Terwijl de wereld reeds half in brand staat,
mogen we ons niet langer meer verdiepen in
de sentimenteele en sensueele problemen van
meneer X, dié nooit h-eeft bestaan en een juf
frouw Y. die hopelijk nooit zal bestaan.
Deze tijd is er geen van spelen, maar van
overpeinzingen, van gewetensonderzoek en van
waarschuwingen. De massa heeft zich van de
poëzie afgewend. De lyriek zegt ons niets, wapt
de lyriek is een product van tijden waarin alles
goed gaat. De groote lyrische meesterwerken
zijn ook gemaakt in perioden van voorspoed."
Papini voelt wel, dat men hem voor de
voeten zal werpen, dat hij een tendenz-litera-
tuur nastreeft. En hij haalt de woorden aan
van Gide: „c'est avec les beaux sentiments que
l'on fait la mauvaise litterature". Een nietszeg
gende frase, volgens hem. Want zoo er talrijke
slechte werken zijn, met goede bedoelingen ge
maakt, ook hef tegendeel is waar.
De schrijver moet een apostel zijn of een
heilige, aldus Papini. „Inderdaad, zijn tal van
apologetische en vrome boeken zoo slecht ge
schreven, dat men er toe zou komen, het Chris
tendom te liaten, indien dit mogelijk ware. Maar
zoodra de schrijver een groot geloof bezat ver
troebelde de religie zijn kunst niet. Daarom be
vatten de geschriften van Sint Paulus Sint
Augustinus, Bossuet, Pascal en Manzoni ge
deelten, waarvoor elk niet katholiek en ook
elk anti-katholiek, criticus of niet, zijn hoed
dient af te nemen. Aan de kunst komt mee
God's medewerking ten goede dan die van de
duivel. Laat dit gezegd zijn door iemand, di
zoowel het één als het ander ondervonden heef
Avec la main brulée kan ik met Flauber
zeggen j'ai le droit maintenant d'écrire des
phrases sur la nature du feu".
Papini blijkt, van meening, dat bezigheden,
die buiten de kunst liggen, alleen kunstenaars
van minder allooi kunnen schaden. En indien
de kunstenaar meent, zijn medemenschen iets
te kunnen leeren of beter te kunnen maken,
moet hij zich volgens hem hiervoor niet scha
men. maar zijn werken van deze gedachten
vervullen.
,,De besten onder de schrijvers hebben steeds
i« de paedagogische zending geloofd van den
man. die de pen voert. Tegenwoordig gelooven
schrijvers alleen in hun vaardigheid. Te zeg
gen hebben ze niets."
Papini spreekt tenslotte als zijn meening
uit, dat de roman minderwaardig is aan de
poëzie en aan de studie der geschiedenis en
verdedigt zich verder tegen zijn aanvallers.
MGR RUC'H GEÏNSTALLEERD ALS LID
DER „ACADéMIE MORALE".
PARIJS, 4 Februari. (H.N.) Mgr. Ruch, de
aartsbisschop van Straatsburg, is vanmiddag
geinstalleerd als lid van de „Académie Morale".
Bij zijn binnentreden werd hij verwelkomd
door den voorzitter Emile Bourgeois, terwijl
alle leden van de academie zich van hun zetels
verhieven.
LONDEN, 4 Februari. (R.O.) De bekende
Assyroloog en Egyptiloog Henry Sayce is na
een kortstondige ziekte te Bath overleden.
EEN PORTRET VAN RACINE
Onze Brusselsche correspondent meldt ons
De Gentsc.he kunsthandelaar Ileyse beweert,
dat hij onder een laag donkere verf een por
tret van Racine heeft ontdekt, dat door den
bekenden portrettist Hyacinth Rigaud zou ge
schilderd zijn. Heyse is tot deze conclusie ge
komen door vergelijking van dit werk met een
ander portret van Racine, eveneens door Ri
gaud geschilderd, dat in het Adriana-museum
van Cleuève wordt bewaard.
ROME, 4 Februari. (R.O.) Een bizondere
rechtbank heeft Eydoux veroordeeld tot vijf
jaar gevangenisstraf en mej. Bonnefond tot drie
jaar en vier maanden. Op grond van de in No
vember uitgevaardigde amnestiewet zal Eydoux
echter slechts twee jaar gevangenisstraf krij
gen en mej. Bonnefond onmiddellijk in vrij
heid worden gesteld.
Onze H.-correspondent schrijft ons uit Rome:
De groote herstellingswerken in de basiliek
van Santa Maria Maggiore naderen thans hun
voltooiing. In 1931 werd met de restauratie
van het groote mozaiek in den zgn. triomfboog
begonnen en tegelijkertijd ondernam men klei
nere herstellingswerken.
Het mozaïek dateert uit de vijfde eeuw en
is een werk van Romeinsche kunstenaars, die
zich inspireerden op de belangrijke mozaïek
kunst van het tijdperk der keizers. Reeds lang
verkeerde het in een jammerlijken toestand,
hoofdzakelijk als gevolg van vroegere restau
raties, door onbekwame handen verricht. Thans,
na grondig te zijn onderzocht en schoongemaakt
prijkt het in oude glorie.
Een bijzonder moeilijk ondernemen was de
restauratie van het door .Taeopo Torriti onvol
tooid gelaten mozaïek. Dit mozaïek dateert uit
het pontificaat van Paus Bonifacius VIII, het
droevige tijdperk van Avignon. Jacopo Torriti
werkte er aan toen zijn opdrachtgever, kar
dinaal Colonna, door den Paus het beheer over
de Santa Maria Maggiore ontnomen werd. Hier
door werd Torriti gedwongen het kunstwerk
onvoltooid te laten en in de woelige tijden, die
volgden de Paus zeid.e eens niet te weten, of
hij over een troep wolven of over een troep
schapen regeerde kon de kunstenaar niet
meer aan den arbeid gaan.
In vroeger tijden heeft men het mozaïek, dat
hier en daar losraakte, op een eigenaardige
manier gerestaureerd. Men sloeg er overal spij
kers in, die begonnen te roestén en een ware
verwoesting aanrichtten. Aldus was het bijna
van den muur losgewerkt en de afzonderlijke
steentjes vielen er bij tientallen uit. Bij de res
tauratie van het mozaïek van Torriti heeft
men niet hetzelfde systeem gevolgd als bij dat
in den triomfboog Daar nam men de stukken
afzonderlijk af en herstelde den muur, waarna
alles weer op de oude plaats werd aangebracht.
Het mozaïek van Torreti is evenwel hersteld
met een systeem van cementinjecties.
Bij de herstellingswerken heeft men tevens
zekerheid gevonden aangaande den plattegrond
van de voormalige Basilica Liberiana, waar
de huidige basiliek over heen werd gebouwd.
Over dien plattegrond heeft langen tijd ver
schil van meening bestaan en de leider der
herstellingswerken, prof. Biagetti, heeft voor
de Pauselijke Academie met foto's kunnen aan-
toonen, dat de plattegrond van de SantaJVIaria
Maggiore dezelfde is als die van de Basilica
Liberiana, iets, waaraan men altijd getwijfeld
heeft.
Nog een Schotsch probleem.
Twee Schotten hadden samen een hond ge
kocht.
Macpherson zeide: „Begrijp nu goed, de hond
behoort aan ons beiden, Macnab, welke helft
wil jij hebben?
„Welke helft, hoe zoo?"
„Hier een helft, zeg ik je. Welke wil jij
hebben, de voorste helft met de oogen, ooren,
den bek, of wil je de achterste helft met den
staart?"
„Nou, als 't jou hetzelfde is, dan kies ik
natuurlijk de voorste helft met de oogen,
ooren en den bek".
„Goed afgesproken", zei Macpherson, ,,maar
dan moet jij hem ook te vreten geven".
WAGNER HERDENKING.
Te Miinchen.
Niet alleen Bayreuth, Leipzig en Dresden,
maar ook Miinchen kondigt een Richard
Wa.gner-tentoonstelling aan. Zij zal in het Re-
sidenzmuseum worden gehouden van einde
Juni tot October en worden geleid door dr.
Hanfstaengel, den directeur van de Stede
lijke Galerij. In het bijzonder zal deze ten
toonstelling gewijd zijn aan de betrekkingen,
welke hebben bestaan tusschen Wagner en
Lodewijk II, zijn vorstelijken beschermer en
vriend. De tentoonstelling zal op 26 of 27 Juni
worden geopend.
MORGENROT-
Onze Berlijnsche correspondent meldt:
Business is business, denkt de Herr Ge-
heimra.t Hugenberg en hij heeft dus voor
een pakkende reclame gezorgd ten behoeve
van de film „Morgenrot", waarvan zijn Ufa
Donderdagavond de première op het witte doek
bracht. Hugenberg inviteerde Hitler en von
Papen en deze beiden namen aan! Meer kan
een film wel niet verlangen om er onder de
huidige omstandigheden bij het groote publiek
ingehamerd te worden, waarbij op den voor
grond gesteld zij, dat het kunstgewrocht door
zijn eigen kwaliteiten ook wel kans gezien had
het een heel eind te brengen, want het mag
onder de goede gerekend worden. De handeling
is haast, te simpel om naverteld te worden; er
speelt maar een kunstenaar van formaat in
mee; maar desondanks weet de voorstelling
het publiek twee uur lang in sprakelooze span
ning te houden.
Zoo'n première wordt altijd door een uitge
lezen menigte van geïnviteerden bijgewoond
en het was van den aanvang al duidelijk dat
deze lichtelijk onder den invloed van de ge
beurtenissen van den dag stonden en bereid
waren ijverig met de handen te klappen telken
male wanneer zulks vanwege de nationale eer
gewenscht mocht schijnen
De film „Morgenrot" is een U-bootenfilm.
Hier wordt men misschien schichtig; want de
Duitsche U-booten zijn dingen, welke bij elk
zeevarend volk in een min of meer vermale
dijde herinnering staan en men vraagt zich
af of over zulk een onderwerp wel een plai-
sante rolprent gedraaid kan worden. Maar men
rekene toch niet buiten papa Hugenberg om.
Deze weet drommels goed, dat zijn films op
internationale konsumptie berekend moeten
wezen, willen ze hem wat opbrengen en daar
om is onze vroegere landgenoote, Adele Sand-
rock, met de redding van de situatie belast.
Zij doet dat heel mooi in een speechje, waar-'
in zij vertelt, dat het heelemaal geen roemens-
waardige heldendaad is een vijandelijk schip
stiekum van onder water* uit te torpedeeren.
Het is voor de nationale Duitschers misschien
wat pijnlijk zoo iets nu juist van Hugenberg
te moeten hooren maar, gelijk reeds gezegd,
de tegenwoordige crisisminister weet, dat
business business is en daarbij vallen alle ver
dere consideraties in het niet. Erkend moet
overigens worden,flat hej, juist bij dit speechje
was, da.t het aanwezige nationalistische pu
bliek het luidste applaudisseerde.
De hoofdrol wordt vervuld door Rudolf
Forster, die een mooi gesneden kop heeft en
daarmee zeer indrukwekkend kan kijken. Spe
len ka.n hij overigens ook. Evenals trouwens
Adèle Sandrbck, die de tweede rol vervult.
Maar de allereerste rol speelt toch de techniek,
de zee en het kanongedonder. Menzel heeft
die drie grootheden tot een ^ensemble versmol
ten, waar men van staat te kijken, om het zoo
maar te zeggen.
Forster werd na het slot vijf ?n twintig keer
voor het voetlicht geroepen.
s Den 18en Febr. hopen onze s
H dierbare Ouders
WILHELMUS HERMANUS
1 STRIEDER
en
1 HENDRIKA JOHANNA I
g VAN DONGEN
hun 30-jarige Echtvereeni- H
s ging te herdenken. g
p Hun dankbare Kinderen g
H Behuwd- en Kleinkinderen m
g Rotterdam, 4 Februari 1933. M
Botersloot 35.
iliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
VERLOOFD
YVONNE TERWINDT
en
E. J. E. M. H. JASPAR
jur. cand
Ontvangdag 19 Februari a.s. van
3 5 uur.
Arnhem, Sonsbeekweg 22.
Nijmegen, Franschestraat 9.
ONDERTROUWD t
HENRI ROOZEN
Arts,
en
STEPHANIE KLEP
Huwelijksvoltrekking 28 Februari
a.s. in de Kerk van den H. Lam-
bertus te Etten N.-Br.
Heemstede, Heemsteedsche Dreef 39
's-Gravenhage, Sonderdancbstr. 30.
Geen ontvangdag.
4 Februari 1933.
Huize de Linden, Etten N.-Br.
46903 13
De Heer en Mevrouw
JOS KLINKENBERGH
FRANZEN
geven met vreugde kennis van de
geboorte van hun Zoon
RENé
Loosduinen, 3 Februari 1933.
„Op Honk". 46907 7
De Heer en Mevrouw
K. RAYMAKERS—KEULEN
geven met genoegen kennis van de
geboorte van hun Zoon
ROELAND.
Helmond, 3 Februari 1933.
6498R 6
Door het verbindend worden der
eenige uitdeelingslijst is het faillis
sement van A. G. BOUTEN, Adver
tentie-Reiziger, wonende te Schie
dam, geëindigd.
Schiedam, Tuinlaan 118.
Mr. F. BORDEWIJK,
Curator.
12142S 8
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, zacht en kalm, na
een langdurige ongesteldheid,
voorzien van de H.H. Sacra
menten der Stervenden, onze
innig geliefde Echtgenoot,
Vader-, Behuwd- en Groot
vader, de Heer
Echtgenoot van Mejuffrouw
Maria Mulders
in den ouderdom van bijna
76 jaar.
Wijchen
M. MARTENS—Mülders
R. MARTENS
A. MARTENS—Burgers
en Kinderen
Oirschot
H. MARTENS, Pr.
Wijchen
H. MARTENS
46931 27
Eenige en algemeene kennisgeving.
Heden overleed onze lieve
Moeder, Behuwd-, Groot- en
Overgrootmoeder, Mevrouw
de Wed.
in den ouderdom van 89 jaar,
na tijdig voorzien te zijn van
de H.H. Sacramenten der
Stervenden.
's-Gravenhage
A. H. C. SMITS v. BURGST—
De Pauw Gerlings
Breda
H. V. C. d. PAUW GERLINGS
H. J. J. d. PAUW GERLINGS
C. J. d. PAUW GERLINGS—
Van Maas
's-Gravenhage
J. J. C. VAN HOBOKEN—
De Pauw Gerlings
M. C. VAN HOBOKEN
Ginneken:
N. O. J. d. PAUW GERLINGS
A. A. d. PAUW GERLINGS—
Thijssen
Kleinkinderen en
Achterkleinkind.
Breda, 3 Februari 1933.
Delpratsingel 22.
Bezoeken bunnen niet worden
afgewacht.
De Uitvaartdiensten zullen
geschieden op Maandag 6 Fe
bruari a.s. in de St. Joseph-
kerk (Oranjesingel 1). De
H.H .Missen zijn te 7.30 en 10
uur (gezongen Heilige Mis)
daarna bijzetting in het Fa
miliegraf op de begraafplaats
„Zuylen" tegen 12 uur.
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, na een kortstondig
lijden, voorzien van de H.H.
Sacramenten der Stervenden,
onlte geliefde Echtgenoot, Va
der, Behuwd- en Grootvader
de Weled. Heer
in den ouderdom van 79 jaar.
Wassenaar,
C. M. WESSELS—Blom
Den Haag,
J. VAN MEIJELWessels
J. VAN MEIJEL
en kinderen
Ir. J. WESSELS
PH. WESSELS—Struycken
en kinderen
Utrecht,
G. WESSELS
C. WESSELS—Smulders
en kinderen
Den Haag,
M. WESSELS
C. WESSELS
Detroit (Mich.) U.S.A.
J. KUITEMS—Wessels
J. KUITEMS en kind
Den Haag,
A- WESSELS
Wassenaar, 3 Februari 1933.
Pension St. Willibrordus.
Geen bezoeken.
Heden overleed tot onze droef
heid. na een langdurig lijden,
meermalen voorzien van de
H.H. Sacramenten der Ster
venden, onze lieve Moedor,
Behuwd-, Grootmoeder, Be
huwdzuster en Tante, Mevr.
Weduwe van den Heer
in den ouderdom van 71 Jaar.
Uit aller naam,
M. M. TH. VAAS—Orth
- G. J. TH. VAAS
J. M. F. ORTH
R. J. H. M. ORTHSengers
M. P. TH. ORTH
Den Haag
W. J. M. ORTH
P. TH. M. ORTH
En Kleinkinderen
Rotterdam, 3 Februari 1933.
Schiekade 99.
De Uitvaartdiensten zullen ge
houden worden Dinsdag 7
Februari a.s. in de Parochie
kerk van den H. Dominicus
(Hoogstraat) ten 88%, 9 uur
de stille, H.H. Missen en ten
10% uur de plechtige gezon
gen H. Mis van Requiem,
waarna begrafenis van uit de
Kerk op de R.K. Begraafplaats
Crooswijk.
Hiermede vervullen wij den
treurigen- plicht U in kennis
te stellen met het overlijden
Van onzen geachten Heer
Commissarissen en Directie
N.V. Chemigrafische Kunst
inrichting v.h.
Dirk Schnabel.
Amsterdam, 3 Februari 1933.
De begrafenis zal plaats heb
ben Dinsdag a.s. twaalf uur
Nieuwe Ooster Begraafplaats.
649IR 15
Tot ons groot léedwezen ont
vingen wij het bericht van
het oveflijden van onzen
hooggeachten Directeur, den
Heer
Amsterdam. 3 Februari 1933.
Het Administratief en
Technisch Personeel der
N. V. Chemi-grafische
Kunstinrichting voorh.
DIRK SCHNABEL.
6492R 14
TE MOORDRECHT
voor JONGENS van 4 tot 14 jaar.
Bewaarschool en L. O.
HET INTERNAAT IS UITGEBREID
EN GEHEEL' NAAR DE EISCHEN
DES TIJDS INGERICHT.
Inlichtingen Eerw. Overste
Oosteinde, Moordrecht (Z.-Holl.).
6736DGVS 20
627DGVS üb
i
I I I I
Bezoekt dan vooral onze schitterende Toonkamers
waar wij momenteel zéér bijzondere aanbiedingen hebben in
verschillend meubilair, afkomstig van eerste klasse woning
inrichtingen en fabrieken, door ons verkregen wegens faillisse
ment. geheele of gedeeltelijke liquidatie van haar voorraden.
Momenteel zéér billijke aanbiedingen in Engelschc Riet
salons, Huiskamers in Engelsche oldfinish bewerking, mahonie,
noten en modern eiken. Slaapkamers in berken, nbtèn, ma
honie en eiken met. noten versiering Hecrenkamers in old
finish. Bureaux, Boekenkasten, Diverse Club- en fantasie
Fauteuils enz.
Komt U eens kijken. Het loont de moeite. Vry entree.
Alles wordt onder garantie verkocht en gekochte goederen
worden gratis onder garantie bewaard tot latere levering.
Dagelijks van 98 uur.
De Beëédigde Makelaars
3. HORNMAN ZN.
47021MS 5v
„De Wijnfirma waar gekocht
'wordt".
6688-5 20
GOED NIEUWS
uit Het Naaimachinehuis fa. ROSA
MEIJER. 53 Goudsche Singel 53,
R'dam, Tel. 12964. Schitter. Pfaff
hand- en trapnaaimachine spotprijs
72.50: Naumann inzinkbaar viér
laden 62.50: Gritzner handnaai
machine 22.50; Singer f 17. Alle
reparaties billijk Maat let vooral
goed op No. 53.
6737DGVS 10
6 regale 0.50
10 regels 1.
16 regels 1.50
voor d. en n. Aanm. Van Gurp,
Bergweg 290, bovenhuis, R'dam.
47007
Vraagt eens prijsopgave aan van
Priesterzijde cn Paramenten bij
L„ Esbes, Schiebroekschelaan 23
Rotterdam, en U zult verbaasd zijn
over de lage prijsnoteeringen.
Overal Agentessen gevraagd.
18079
als Meisje-alleen voor d. en n.,
flinke R. K Dienstbode, zelfst. kunn.
werken, als zood. ged. hebb., v.g.g.v.
Mevr. v. Dijk, Henegouwerplein 8,
Rotterdam. 47015
Lefetijd 14 jaar. Aanmelden Aléi-
dastraat 77. 3358S
Dames, allen die in de maand Febr.
bestellen, Permanent compl. ƒ1.50,
bovend. elke '0 bezoekster Perma
nent gratis. Aanbev. G. d. Ruiter,
Prof. Kam. Onneszl. 193, t.o. Stat.
3357S
Gevraagd
niet oud. dan 15 j. Aanm. 's avonds
na 7% uur, Van TienenSwinkels,
Broersvest 66c. 3356S
Leerameublem., moquette stellen,
tafels, bedstellen, divans, karpetten
vloerzeilen, dressoirs. Spotkoopjes.
Simonstr.57-55-44 b. Schieb. R'dam.
3601