BRIEVEN AAN DE VRIENDEN
HOE STEM IK OP 26 APRIL
No. 1 van lijst 25.
ZATERDAG 22 APRIL 1933
WENKEN VOOR DE
KIEZERS.
MAX EN ZIJN VRIENDEN.
Wil bij 't stemmen er
voor waken
Slechts EEN HOKJE ROOD
te maken
ONS PROGRAM VAN ACTIE.
EEN NEDERLANDSCH OTTAWA.
(r
TE BEZORGEN VOOR 26 APRIL
NEDERLANDSCHE PELGRIMS TE
ROME.
GEBEDEN VOOR DE VERKIEZINGEN
IV. Het epistel aan den jongen
leeraar.
Jaap wordt tot koning gekroond.
'S.
DE BENEDICTIJNEN VAN BEURON
IN JAPAN.
DE INDISCHE POSTVLUCHTEN
VIJFDE EEUWFEEST H. LIDUINA.
Een schrijven van Z. H. den
Paus.
PAUS PIUS XI.
WAAR men de eenheid als het hoogste goed beschouwt, daar is de
eensgezindheid niet ver te zoeken. Zij zal ontstaan, niet door het
onderwerpen der eigen meening aan die van anderen, maar door het in
overeenstemming brengen der eigen overtuiging met de redelijke eischen
der algemeene zaak". SCHAEPMAN.
INTERN.
KOLONIAAL CONGRES-
DE ELECTRICITEITSRAAD.
VEILIG VERKEER.
Een zeer bijzonder en hoogst belangrijk
onderdeel van' de door Nederland te voeren
handelspolitiek bevat het tweede program*
punt, luidende:
„Nauwere samenwerking tusschen Neder
land en de deelen van het Koninkrijk buiten
Europa".
Met opzet is hier het groote woord: een
tolverbond, vermeden, en vervangen door het
zachter klinkende, maar in wezen uitgebrei
der horizont biedende woord: nauwere
samenwerking.
Het spreekt eigenlijk vanzelf, dat deze
gedachte bij ons volk moet opkomen.
De buitenlandsche grenzen vinden wij
voor onze producten steeds meer gesloten.
Ons gezegende land produceert veel meer,
dan de Nederlandsche bevolking, al is zij
nog zoo dicht, bij mogelijkheid kan ver
bruiken. Als we al onze groenten, eieren,
koeien, kalveren, schapen, boter, melk, kaas,
enz. enz. zelf zouden moeten opeten, dan
werd ons land een heerlijk toevluchtsoord
voor de talrijke in Duitschland wegge-
boycotte doctoren En waar te blijven met
de producten van onze nijverheid, die wjj
onmogelijk alle zelf kunnen gebruiken En
als men dan ziet, dat onze afzet naar onze
Overzeesche Gewesten, met haar meer dan
zestig millioen inwoners, steeds meer ver
mindert, omdat wij ook daar weggeconcur
reerd worden door de landen, die in eigen
land, door hooge tolmuren beschermd, nog
behoorlijke prijzen kunnen maken, hun over
productie naar Indië vervoeren en daar vaak
beneden kostprijs verkoopen, is het dan niet
begrijpelijk, dat wij ook in deze richting
denken aan zelfbehoud
Een voordeel voor Indië, zegt men. Zeker,
zoo is het ook een voordeel voor de stad
bewoners, dat ze nu allerlei landbouw- en
zuivel-producten beneden kostprijs kunnen
koopen, en zoo, onbedoeld, het platteland
uitplunderen. Maar is dat rechtvaardig
En nu wij Indië met honderden millioenen
moeten bijspringen,- is het dan onredelijk,
wanneer wy aan Indië vragen, bij voor
keur onze Nederlandsche producten te
koopen
Zoo heeft men het in het Britsche wereld
rijk ingezien. Denk aan Ottawa 1
Zoo hgeft men het ook in Frankrijk reeds
ingezien en bereidt men daar een Fransch
Ottawa voor.
Zoo moge er ook hier komen: nauwere
samenwerking tusschen Nederland en de
deelen van het Koninkrijk buiten Europa.
De stembus is op Woensdag 26 April a.s.
geopend van 8 tot 5 uur.
Voor het geval men geen oproepingskaart
heeft ontvangen wat b.v. by verhuizing
vaak geschiedt ga men toch naar het
stembureau, waar men gewoon is zijn stem
uit te brengen.
Zonder geldige reden van de stembus
wegblijven is voor de wet strafbaar.
Men brengt zijn stem alleen dan geldig
uit, als men zich bepaalt tot het rood kleu
ren van één stipje op het stembiljet. Wie
meer dan één stipje kleurt, namen onder
streept of schrijft etc., verknoeit zijn stem,
omdat hij het biljet ongeldig maakt.
Heeft men zich vergist, dan kan men één
maal van den voorzitter van het stembureau
een nieuw biljet krijgen.
Hulpbehoevende kiesgerechtigden kunnen
zich bij het uitbrengen hunner stem doen
bijstaan.
Men meldt ons nog uit Rome d.d. 19 April:
Zaterdag is alhier de eerste groep pelgrims
van de Nederl. Reisvereeniging voor Katholie
ken in den besten welstand aangekomen. Wegens
de overweldigende drukte is de groep, bestaan
de uit 80 personen, ondergebracht in geheeJ
nieuwe, modern ingerichte onderwijsinstituten.
Qp den eersten Paaschdag hebben de deel
nemers de plechtige H. Mis van Z. H. den Paus
in den St. Pieter kunnen bijwonen; de vertoo
ning van de groote reliquieën en de daarna
van de loggia van St. Pieter gegeven zegen
„Urbi et Orbimaakte óp de Hollanders een
overweldigenden indruk, nog versterkt door het
geweldig enthousiasme van de Italianen in en
buiten de kerk.
Tegen den avond werden (zooals wij reeds
uitvoerig berichtten, Red.) de deelnemers door
Z.H. in audiëntie ontvangen, tegelijk met nog
eenige andere in Rome verblijvende Nederlan
ders. Nadat allen tot de handkus waren toege
laten, waarbij Mgr. Eras de groep en haar lei
ders aan Z.H. voorstelde, hield de H. Vader
een toespraak. Onder enthousiast handgeklap
verliet de Paus ten slotte het gezelschap na
den Apostolischen Zegen te hebben gegeven.
Dinsdagavond genoot de groep de eer hei
bezoek te ontvangen van Mgr. dr. J. Olav Smit,
titulair-bisschop van Paralus en kanunnik van
St. Pieter, die het gezelschap geleidde naar het
graf van dr. Schaepman en daar de Nederlan
ders opwekte om in hun eigen land in den ko
menden verkiezingsstrijd het werk van dr.
Schaepman te consolideeren.
Woensdagmorgen droeg Mgr. J. Olav Smit
in de Kapel van het H. Kruis in de St. Pieter
een H. Mis op voor de pelgrims van de ver-
eeniging, waaronder Mgr. een korte predicatiu
hield.
Onder de H. Mis ontvingen de deelnemers
de H. Communie uit de handen van Mgr. en
daarna leidde Mgr. het gezelschap voor hel
eerste bezoek aan St. Pieter tot het verdienen
van den jubileumaflaat. De volgende bezoeken
geschiedden .onder leiding van Pater Janssen,
den geestelijken leider van de groep.
MISSIONARISSEN AAN BOORD.
Aan boord van het s.s. „Johan de Witt" dat
10 Mei afvaart, zal zich een Zeereerw. Pater
Lazarist bevinden, die naar Indië vertrekt.
Om Gods onmisbaren zegen af te bidden over
de a.s. verkiezingen op 26 April zal op dien dag
in de dekenale kerken of hoofdparochies der
gemeenten, waarin een hoofdstembureau ge
vestigd is, een H. Mis worden opgedragen tot
intentie van den goeden uitslag der verkiezin
gen.
Dr. NEDERBRAGT NAAR GENèVE.
Naar wij vernemen, heeft dr. J. A. Neder-
bragt, chef van de Economisch-consulaire di
rectie van het Departement van Buitenlandsche
Zaken zich heden voor eenigen tijd naar het
buitenland begeven, o.a. in verband met bespre
kingen te Genève als lid van een commissie
van advies inzake een economisch geschil tus
schen Polen en Danzig.
Dr. Nederbragt zal ook deelnemen aan de
eerstvolgende zitting van het Economisch co
mité van den Volkenbond, waarin besprekin-
fen zullen plaats vinden in verband met de
conomische Conferentie te Londen.
Drie brieven heb ik geschreven naar aanlei
ding van een politiek onder-onsje; je zult je
dat, beste kerel, herinneren. Die brieven had
den eenig verband met den datum van 26 April:
in den eerste werd naar voren gebracht, dat
de politieke en cultureele factoren die vóór de
verkiezingen van '29 een verstandig mensch
aan het denken konden brengen, dit momen
teel veel erger en intenser vermogen, omdat ze
heviger zijn gaan werken; in het tweede epistel
heb ik, onbescheiden, mijn opinie ten beste ge
geven over de vraag,* wie nu eigenlijk aan
politiek kunnen en ongestraft mogen doen,
maarop welke, cultureele, voorwaarden zij
dit moeten doen. En in een derde schrijven heb
ik waarschijnlijk 'n leger menschen tegen me
in het harnas gejaagd, door aan één ervan te
schrijven, dat ze voor het heil van onze hoogste
en heiligste belangen waarachtig wel wat
anders te doen hadden dan politiek te plegen.
Al dat geschrijf had meer te maken met cultuur
dan met politiek, een onderdeel van de alge
meene beschaving van een volk, in dit verband
van onze eigen belangrijke volksgroep; en.
het is in de krant gekomen.
Dat lot is ook den brief aan jou, beste en
intiemste der vrienden beschoren. En eigenlijk
is dat jammer. Het jammere wordt misschien,
ik hoop het opgeheven, wanneer ik je be
zweer, dat geen sterveling zijn inkt in mijn
vulpen heeft doen druppelenl Als je dat wilt
aannemen, dan kan ik met jou openhartiger
praten aan den eenen kant; en dan mag ik aan
den anderen kant misschien m'n éénen voet 'n
pas buiten de redactioneele verantwoordelijk-
zetten.
De drie eerste epistels heb je natuurlijk ge
lezen, en je herinnert je daaruit, dat ik meteen
al m'n vermoeden verraden heb, dat m'n vriend
de leeraar K.D3.'er zou zijn, en dat ik neer
geschreven heb: wat ik niet vermoed, maar
zeker weet, is, dat hij katholiek is in merg en
been, zoodat ik je met je geestdrift en je
wroeten en wringen en streven daarom voor
„ernstig" had te houden. Dit is ons uitgangs
punt. „Heilige ernst", hoogheilige ernst is de
drijfveer geweest van de actie van jou, en van
tai van andere, jonge intellectueelen, die zich
ontplooide even voordat de slagschepen, gal
joenen en branders hun nummer in den mast
kregen voor de afvaart naar de haven, waar
heel de vloot van niet minder dan drie en
vijftig schuiten a.s. Woensdag hoopt binnen te
vallen.
De ernst was zoo heilig en groot, dat de be
handeling van onze affaire in deze regelen haar
verheft boven een dispuut over de eenheid,
boven de antipathie, de verw\ten, het verweer
tegen 'n R.K.S.P., maar tot de hoogte van bree-
dere cultureele beteekenis. Die hoogte is zeer
hoog, want de kwestie van de eenheid is 'n
ernstige zaak, die al niet tenzij op hooge pla
teaux besproken dient te worden, naar ons aller
overtuiging, nietwaar?
Streven we met onze idealen nog hooger,
dan zal onze top, naar de meening van ver
scheidene anderen waarschijnlijk, zich in de
wolken verliezen, waar volgens dezulken de
idealen illusies worden. Laat het zoo zijn, als
onze eigen intentie maar zuiver blijft, als de
idealen maar ongerept blijven.
Niet een persoonlijke soort politieke onver
schilligheid, zoo een, waarvan er vier jaren
geleden sprake was, heeft jou, beste kerel, het
slagschip 25 doen verlaten, nog veel minder
een individueel ambitieus streven, maar, en dat
zal niemand me kunnen ontstrijden, een nijpend
en bijtend verantwoordelijkheidsbesef, een
deernis om het politieke en cultureele lot van
de zooveel duizenden, die in argeloosheid, in
bewuste maar intellectueel-krachtelooz^, cul-
tureel-onervaren, maar moreel-beredeneerde
ontevredenheid het slagschip verlaten hadden,
en die al te heftig maar meteen voor muiters
gescholden werden. Niet op de eerste plaats
democratie, maar demophilie deed ook jou,
voorzien van 'n uitmuntende reddingsboei, over
boord springen. Niet op de allereerste plaats
sprong je, in de verwachting dat er velen zou
den volgen; dat kwam van zelf; op de eerste
plaats waagde je, als ik me tenminste niet
grondig vergis den sprong, omdat er al in
feite dertigduizend, voor mijn part twintig dui
zend in de reddingsbooten ronddobberden.
Het was geen illusie, om den dood niet, 't
was 'n ideaal, om al die „reeërs en matroosen"
weer uiteindelijk om één commando-brug te
scharen. D'r was 'n „jonge Vaer", die 't moy
Heintgje na mocht zeggen, toen de matroosen
over schuit 25 kloegen:
Kijck, de takels en de touwen,
En de vlaggen en het schutt
Staen en pruylen in den rouw, en
Altemalen in den dutt.
Dutten? sprack moy Heintgje, dutten?
Stille Maets, een toontje min;
Dutten? wacht, dat most ik schutten,
Bin ick angders dien ick bin;
'kHebb te langh om Noord en Zuyen
Bij den Baes te roér estaan,
'k Heb te veul gesnor van buyen
Over deuse muts sien gaen.
En de „jonge Vaer" zei in twintigste eeuwsch
Nederlandsch, dat ie even den diepgang van de
schuit peilen zou en toen;
Weeranl), riepen de matroosen
en het schip kreeg „Welvaart" op den kiel en
op den wimpel, het koos diepe zee; het had 'n
verduiveld lange reis voor den boeg, heelemaal
om Kaap dè Goede Hoop heen; op dien tocht
zou het 'n paar zwervers oppikken, de schuiten,
die nu 'n groote 4 en 12 2) op de zeilen ge
schilderd hebben, en wanneer daar ergens op
den evenaar windstilte mocht vallen, dan zou
er alle tijd wezen om eens rustig te bepraten,
of er gedrieën niet meer specerijen te halen
vielen dan door de drie afzonderlijk en met
dat al wisten de matroosen, dat evengoed als
moy Heintgje een broer was van schipper Mou-
ringk, om duidelijk te wezen, even goed als
Frederik Hendrik de broer was van prins
Maurits, dat even goed de jonge vaer in de
familie zou blijven' van „Schaepman" en
„Nolens" en dat hij tenslotte in het zog van die
fregatten wel terecht zou komen. Als ze maar
eerst van Kaap de Goede hoop terugkwamen...
Zoo bezien, was 't waarachtig, of er weer kon
worden vastgeknoopt aan de jeugd van Schaep
man; achter een éigentijdsch crisisprogram
school een groot program van nieuwe bezieling,
cultureel en politiek en religieus. Gelijk de
Montalembert en de Lacordaire in de negen
tiende eeuw zich midden in de branding van
het étatisme wierpen, en met laaiend enthou
siasme den godsdienst verdedigden en naar
voren schoven als de noodzakelijke factor der
harmonische orde, gelijk Schaepman en Thijm
ten onzent zich midden in de logge massa van
't verliberaliseerde en verprotestantsche Neder
land voortstuwden, om met het beroep op de
waarde en de hoogheid van het katholicisme
onze emancipatie te bevechten, zoo was het, of
een grandiose overtuiging en 'n diepgeslagen
bezieling de schouders onder de sociale eischen
van een nieuwen tijd gingen zetten. Jongere
krachten sleepen vlugger en geestdriftiger de
pauselijke bark: Quadragesimo Anno binnen;
laat daarvoor de ouderen maar was.meesmuilen
en morren. En met de eenheid komt het in orde:
heb even geduld. In laatste instantie is het
treffend en waar wat Nieuwenhuis vier jaren
geleden voorzag en beweerde: „zij, die reeds
over het parlementarisme heenzien naar de
vooralsnog nog vage omtrekken eener nieuwe
kust, moeten het behoud der Katholieke Staats
partij willen". Kan ons het verleden niet
meer bezielen, laat het dan de toekomst wezen;
voor de toekomst vochten ook Thijm en Schaep
man.
Beste kerel, heb ik even de zaak breed en
hoog en diep genoeg gezien, zoodat zij, die aan
breedte en hoogte en diepte niet meer gewend
zijn, hun mond voelen openvallen?
En kreeg je, nauwelijks uitgevaren den snel
len schoener 12 niet in zicht, en de lagere be
manning van de galjas 4, hoe stond het daar
mee? Waarom ben je dan teruggezeild, toen
de kustwacht alle schuiten naar de kust riep,
om ze een cijfer te geven van 1 tot 53 en naar
den monsterrol van candidatenlijsten te vragen?
Groote idealen hebben tijd; ze hebben met
Gods Adem genoeg wind in de zeilen; de baren
klieven op hooge zee is wel iets anders dan
schipperen in de branding aan de kust; 'n koop
vaardij er, die om de Kaap moet, en er de een
heid van het huisgezin voor 'n half jaar voor
opoffert, is bij hel en duivel toch geen garnalen-
pink?
We hebben daarnet de namen van de Monta
lembert en van Lacordaire genoemd, 'k Her
inner je aan La Mennais, en vraag je je even
in het geheugen terug te roepen de radicale
integraliteit van ,,'s meesters" eerste werken;
hij werd door de leerlingen „de meester
genoemd, zooals je weet en „menaisien" was
'n heel gewoon adjectief, denk aan zijn be
roemden commentaar op de „Navolging", aan
den hoogen greep, dien hij waagde met l'Avenir,
aan de innigheid van z'n gebed, en de exaltatie
zijner ideeën, aan de geniale fulminaties in de
Paroles d'un Croyant" van 1834, waarin hij al
Marx en Engels de baas af is, door scherp in
zicht en rechtzinnigheid. Weet dan, dat hij
hier niet wordt opgeroepen ter wille van de
eene of andere ongare vergelijking van afval;
je kent me beter, hoop ik. Hij wordt hier
opgeroepen, opdat je moogt weten, wat bij de
bestudeering van La Mennais' streven en leven
zoo hinderlijk en opvallend is: de tegenstrijdig
heid zijner uitlatingen, de ongelooflijke incon
sequenties ter wille van de z.g. consequenties
der ideeën. Hij is hyper-gehoorzaam en hyper-
nederig, maar verderop doet hij vermoeden, dat
hij altijd 'n slinger om den arm hield. Hij was
dus politiek in den inferieuren volkschen zin.
Pas, na dit geconstateerd te hebben, wordt zijn
ondergang leerrijk.
Het is 'n feit, dat kerels met 'n taak den tijd
beiden en den tijd overwinnen ter wille van de
consequentie, ter wille van de harde logica, die
volgt uit de eenmaal vorzichtig en bewust los
gelaten uitspraken.
'n Karakter als Talleyrand, met diens aspira
ties, eischte geen consequentie; een i Bismarck
met zijn levensdoel wel, en deze struikelde niet
over den tijd, en ik vind, dat jij en de jouwen
de gave van Bismarck hadden behooren te heb
ben, zocmls Schaepman haar in z'n jonge jaren
wist te typeeren: Bismarck heeft de gave, die
de meeste revolutionnairen missen; hij weet te
wachten.
Je moet me m'n openhartigheid niet kwalijk
nemen; me dunkt: je moogt me dankbaar
wezen, dat ik 'ns in je kraaiennest geklauterd
ben, om den wijden horizon te meten voor de
anderen, die kortzichtiger zijn.
Maar vragen die mij: wat is nu de conse
quentie van deze regels, kan ik dan nog lustig
verder citeeren en zeggen: Wacht maar, straks
zullen ze 't allemaal moeten toegeven: Heintgje
heeft gelijk gehad met z'n:
'k Selt hun lichtelick soo klaeren
Dat ick vlaggen, schutt en touw,
En de maets die met me vaeren
Vryen sel van dutt en rouw.
739741. (Geen bijschrift noodig).
Voor velen zal bovenstaande vraag niet
gemakkelijk te beantworden zijn, voor ons
katholieken wèl.
En al wil ik erkennen, dat er zijn, die
vrijwel in een zelfde positie verkeeren als
wij katholieken voor geen groep is de
zaak nog eenvoudiger .dan voor ons.
Dank het karakter en doel onzer R. K.
Staatspartij, dank de katholiek-politieke
verhoudingen, gelijk die hier te lande be
staan, kunnen wij, Nederlandsche katho
lieken, eenvoudig zeggen dat wij katho
liek stemmen wijl wij katholiek zijn.
En dat geldt niet alleen voor weinig ont
wikkelden.
Allerminst.
Zeker, noodig, dringend noodig is het, dat
er diepgaande studie worde gemaakt van
de Staatkunde in het algemeen, voor de
Katholieke Staatkunde in het bijzonder; dat
de historie onzer Katholieke Staatspartij
ernstig worde nagegaan, dat het standaard
werk van Dr. Witlox worde gelezen en her
lezen; dat nauwkeurig worde nagegaan de
politieke geschiedenis hier te lande en elders
der laatste halve eeuw; dat kennis worde
genomen van de Pauselijke Encyclieken aan
de Staatkunde gewijd van de politieke
redevoeringen, gehouden op onze algemeene
Katholiekendagen, met name van de rede
van prof. Aengenent te Maastricht, enz. enz.
Maartot welken trap van politieke
ontwikkeling men ook moge gekomen 'zijn,
voor allen geldt tenslotte, op het oogen-
blik, dat men, het stembiljet in de hand,
zijn stem uitbrengt, dat men katholiek stemt,
eenvoudig omdat men katholiek is.
Zoo staan de zaken hier te lande en span
nen wij toch alle krachten in, opdat het zóó
moge blijven.
En in 't feit, dat wij de katholieken kun
nen oproepen om, afgezien van alle andere
overwegingen, katholiek te stemmen op
grond van het katholiek-zijn, ligt zeer zeker
de krachtigste waarborg, dat de eenheid der
katholieken op staatkundig gebied bewaard
blijve de krachtigste waarborg, dat de
Katholieke Staatspartij, haar beteekenis en
haar invloed, die zij, dank den harden arbeid
van verschillende opvolgende generaties
heden nog bezit, ook in de toekomst blijve
behouden.
Op den dag, waarop men zou moeten er
kennen, dat die leuze niet meer kan wor
den aangeheven, zou tevens het gevaar zijn
ontstaan, dat te loor ging dat kostelijk bezit
van ons, Nederlandsche katholieken, waarop
geen enkel ander land bogen kan.
Gelukkig het zij nogmaals geconstateerd
verkeeren wij heden nog in die bevoor
rechte positie, en troostend en bemoedigend
is het voor ons, dat het alleen van ons zelf
afhangt, of wij die positie zullen weten te
handhaven.
De ontwikkeling der Duitsche katholieken
op staatkundig terrein zij ons daarbij tijdig
tot leering.
Heden kunnen wij nog verklaren, dat onze
R. K. Staatspartij de machtige beschermster
is van het behoud en de ontwikkeling van
het katholicisme hier te lande dat onze
R. K. Staatspartij hierin alleen staat en van
alle andere partijen verschilt, dat tot haar
taak ook behoort gelijk prof. Aengenent
het te Maastricht uitdrukte te waken
voor de vrijheid, de belangen en de rechten
van de Katholieke Kerk, een taak, die feite
lijk door de katholieken slechts verbon
den in ééne politieke part ij, ver
vuld worden kan.
De zaken zoo zijnde, is het volkomen be
grijpelijk, dat de Bisschoppen zich aller
minst mengend in practische politieke vraag
stukken hebben gesproken in het jongste
Vastenmandement, gelijk zij hebben gedaan,
nadat ook reeds op den Algemeenen Neder
landsehen Katholiekendag te Nijmegen Mgr.
van de Wetering z.g. namens het Neder
landsche Episcopaat het vertrouwen had
uitgesproken, dat alle katholieken, mannen
en vrouwen, op de officieele lijst der Katho
lieke Staatspartij hun stem zouden uit
brengen.
Juist, wijl de Katholieke Staatspartij te
onzent zich zoo heeft ontwikkeld, dat den
katholieken gevraagd kan en mag worden,
katholiek te stemmen eenvoudig wijl zij
katholiek zijn, konden de Bisschoppen spre
ken, gelijk zij het ditmaal weder hebben
gedaan.
En dan mag, gelet op de volgzaamheid,
waarop we als Nederlandsche katholieken
groot gaan, verwacht worden, dat de over
duidelijke aanwijzing, in het Vastenmande
ment gegeven, door allen zal worden opge
volgd, eenvoudig omdat we katholiek zijn.
Zeker, bij verschillenden zullen bezwaren
bestaan tegen den gang van zaken hier en
daar in de R. K. Staatspartij, tegen de samen
stelling van de candidatenlijsten be
zwaren, waarvan de gegrondheid later kan
worden onderzocht. Op dit oogenblik kun
nen ze slechts dit resultaat opleveren, dat,
naarmate die bezwaren grooter zijn, ook de
verdienste en de voldoening grooter zal zijn
voor hem, die, niettegenstaande die be
zwaren, gevolgd zal hebben het Bisschoppe
lijk woord, eenvoudig omdat hij katholiek is.
En hij, die niet overtuigd is, dat hij daar
mede dient een groot landsbelang, legge
maar eens' het oor te luisteren in verschil
lende niet-katholieke kringen, om te ver
nemen, dat men daar o zoo goed inziet het
groot nationaal belang, betrokken bij het be
houd der ééne R. K. Staatsparty.
Stemmen we dus op 26 April a.s. omdat
we katholiek zijn, op de lijst der
R. K. Staatspartij en als goed-gedisciplineer-
de katholieken op no. 1 van de lijst.
A. VAN WIJNBERGEN.
VERKIEZINGSACTIE
Ach, is 'tnu geen illusie geworden:
t Scheepje (van lijst 20) gingh door 't Zee-sop
schueren
Offer Mouringk noch an stond?
't Spijt me; ik laat 'n rollende zeemansvloek
schieten, ter eere Gods, en met natte oogen,
mot 't er dan maar uit; „Kedaer, daar zeilt 't
vlaggeschip 25; maar bij God, bidt gij allen
den Hemel, dat er op de commandobrug kerels
van stavast op staan, die 'n horizon hebben,
zelfs wanneer de schuit op de klippen van 't
kapitalisme of 't parlementarisme Éju te pletter
loopen. 'tls maar bij wijze van spreken.
Ajuus.
'k Moet noodig 'n oorlam.
Die kom ik vanavond bij jou, beste, jonge,
verstandige, idealistische kerel, halen.
Kasteel en Kuiper spreken.
1) Goed zoo!
2) Om slechts dit nummer van de R. K. Arb.
Partij te noemen.
Te Rome zijn uit Tokio berichten ontvangen,
dat de stichting van een missie-statie door de
Benedictijnen van Beuron in Japan een vol
dongen feit is geworden.
Begin Maart is aarts-abt Raphael Walzer in
het verre Oosten aangekomen, om in samen
werking met twee paters, die reeds twee jaar
in Japan werkzaam zijn, een bouwterrein te
zoeken, dat niet al te ver van de hoofdstad
gelegen is en in alle opzichten voldoet aan
de eischen, welke de orde stelt aan de plaats,
waar in de toekomst een harer kloosters zal
verrijzen.
„Jong-Beuron" zal gebouwd worden aan den
voet van den Foedsji-jama, die zich ten Westen
van Jokohama tot een hoogte van 3768 meter
verheft, een der meest bekende en schoonste
bergen van Japan.
Aarts-abt Walzer heeft, naar Kipa meldt, op
17 Maart de thuisreis via Siberië aanvaard en
is kort geleden weder behouden in Beuron
aangekomen.
De „Oehoe" (thuisreis) is uit Mersamatruh
vertrokken en te Rome aangekomen.
De „Havik" (uitreis) is uit Rome vertrokken
en landde te Athene.
Het lid der Tweede Kamer de heer C. Kuiper
en de heer Piet Kasteel hebben Donderdag
avond te Tilburg voor de Katholiek georgani
seerde kiezers een politieke rede gehouden.
Eerst sprak Piet Kasteel, die op zich had
genomen een antwoord te geven, waarom wij,
Katholieken, op de lijst der R.K. Staatspartij
stemmen. Op voor ieder bevattelijke wijze
schetste spreker den toestand in de ontredder
de wereld, die een crisis doormaakt als nooit
tevoren. Ook wij in Nederland ondergaan deze
crisis al zijn er nog duizenden Nederlanders,
die eigenlijk niet weten in welke moeilijk
heden ons land verkeert. Hoelang dat nog
duren zal, weet niemand.
Spr. ontwikkelde daarna een beeld van de
moeilijkheden waarvoor onze regeering zich in
deze dagen ziet gesteld, bracht de middelen
naar voren, die voor het landsbelang aange
wend kunnen worden en deed vooral uitko
men hoe de regeering, gesteund door de R.K.
Staatspartij, deze middelen heeft aangewend.
Wij staan er moeilijk voor, besloot spreker,
en niemand weet wat de toekomst brengen zal.
We zullen niet zeggen dat ook door ons geen
fouten zijn gemaakt, maar in het internationale
leven staat Nederland nog altijd op het eerste
plan. Dat danken wij mede aan de verant
woordelijkheid die de R.K. Staatspartij heeft
weten en durft te dragen, en daarom is het
een plicht van de Katholieken in het belang
van Nederland op 26 April te stemmen op de
lijst van de R.K. Staatspartij.
De tweede spreker de heer C. Kuiper gaf een
gedocumenteerde uiteenzetting van hetgeen de
katholieke partij in Nederland beteekent, wat
zij gedaan heeft en wat zij in de toekomst doen
zal.
Uitgaande van het Program 1933 der R. K.
S. P., dat spreker een voorbeeld van politieke
oprechtheid noemt, maakt hij duidelijk dat
regeeren is vooruitzien. Spreker treedt hierbij
in een uitvoerige beschouwing over de oorza
ken der economische crisis die hij in een woord
noemt de gevolgen van de wereldoorlog. Onze
nationale historische welvaartsbronnen: land
bouw, scheepvaart, handel en koloniën zijn uit
gedroogd. Voor ons verder volksbestaan moe
ten deze bronnen bewaard blijven en daarom
wacht aan de komende regeering een zware en
moeilijke taak. Die taak zullen de katholieken
evenals in het verleden, helpen dragen en
daartoe zullen zij in staat worden gesteld, in
dien zij vereenigd blijven optrekken tegen hen,
die de realiteit niet willen zien en die denken
op de ruïne een heilstaat te kunnen opbou
wen.
DE COMMUNISTISCHE RADIO-REDE VAN
L. DE VISSER.
De heer Boon heeft aan den Minister van*
Waterstaat o.m. gevraagd hoe het te verklaren
is, dat de Minister de rede van den heer L. H.
de Visser op Donderdagavond van de vorige
week voor de microfoon uitgezonden met mach
tiging van Zijn Excellentie en onder goedkeu
ring van de Radio Controle Commissie,
a. in overeenstemming acht met twee der
normen genoemd in art. 9 van het Radioregle
ment, te weten de veiligheid van den Staat en
de openbare orde;
b. in overeenstemming acht met Zijn Excel-
lentie's verklaring in de Eerste Kamer van 24
Maart j.l., dat aan alles wat opruit, onbetamelijk
is en het gezag ondermijnt een einde moet
komen?
DE V A R A. OP 30 APRIL.
Door den heer Boon zijn aan den Minister
van Waterstaat de volgende vragen gesteld:
Op welke motieven heeft de Minister aan de
V.A.R.A. op 30 April, den verjaardag van de
Prinses, zendtijd gegeven 's avonds van 812
uur, welke zendtijd onder protest van de
A.V.R.O. van deze omroepvereeniging werd
afgenomen, ten einde de eerstgenoemde om
roepvereeniging in de gelegenheid te stellen
een wijdingsprogramma voor 1 Mei uit te zen
den onder voorwaarde, dat gedurende die uren
noch de gevoelens van het overgroote deel der
natie zullen worden gekwetst noch de „Inter
nationale" zal worden uitgezonden?
Is het den Minister niet bekend, dat al
wordt de nationale feestdag dit jaar op 1 Mei
gevierd de verjaardag der Prinses op 30
April in kerken en huisgezinnen wordt her
dacht, zoodat het aanstoot moet geven, wan
neer op dien dag door de V.A.R.A. de socia
listische 1 Meidag wordt ingeluid?
Is de Minister alsnog bereid zijn beslissing
te herroepen en aan de Algemeene Vereeni-
ging Radio Omroep haar zendtijd op 30 April
te laten behouden?
„St. Bavo" van 22 April is in een feestkleed
verschenen ter gelegenheid van het vijfde
eeuwfeest der H. Liduina.
Dit keurig uitgevoerde nummer bevat o.a.
den origineelen brief door Z. H. den Paus Pius
XI geschreven aan den Bisschop van Haarlem;
een afbeelding van het boek der Acta van het
proces omtrent de vereering van de H. Liduina
met handteekeningen en regels (door bemidde
ling van den archivaris van het Bisdom).
Wij laten hier de Nederlandsche vertaling
van het Pauselijk schrijven, ontleend aan St.
Bavo volgen:
Aan Zijn Eerwaardigen Medebroeder
JOANNES, DOMINICUS, JOSEPH
AENGENENT,
Bisschop van Haarlem,
Eerwaardige Medebroeder, Heil en
Apostolischen Zegen.
Het is een gelukkig samentreffen, hetwelk
niet zonder en wonderbare beschikking der
Goddelijke Voorzienigheid plaats heeft, dat bij
het begin van dit Heilig Jaar, hetwelk bijzonder
is toegewijd aan de herdenking van het lijden
van den Goddelijken Verlosser en wel juist
op den Goeden Vrijdag vijf eeuwen voltooid
zijn sedert het afsterven der H. Lydwina.
Want wat zou in dezen tijd meer geschikt
mogen worden genoemd om de geloovigen op
te wekken tot vurige overweging en navol
ging van het lijden des Heeren dan het schit
terende voorbeeld van deze lijdende en boeten
de ziel in herinnering te brengen en voor aller
oogen te stellen?
Immers deze sterke Hollandsche Maagd on
derging en verdroeg niet alleen zeer vele en
zeer langdurige smarten, maar zij verlangde er
zelfs naar en zij aanvaardde ze met groote
vreugde, ten einde aan den gekruisten Chris
tus voortdurend meer gelijkvormig te worden,
en dagelijks als een heilige offerande zich aan
God aan te bieden ter uitboeting van de Hem
aangedane beleedigingen.
Juist in dezen tijd, nu zulk een menigte van
wederwaardigheden en rampen het geheele
menschdom teistert en drukt en kwelt, nu groo-
te^ijdzaamheid en zielskracht noodig is om den
tegenspoed te dragen, achten Wij de vrome vie
ring van dit eeuwfeest een buitengewoon feit
en Wij stemmen er dan ook volgaarne mede in
door er Zelf aan deel te nemen.
Opdat echter de geloovigen door die feest
viering overvloediger geestelijke gunsten mo
gen verwerven, geven Wij U, Eerwaardigen Me
debroeder, de volmacht om op een vast te stel
len dag alle aanwezigen in Onzen naam te ze
genen en hun een vollen aflaat overeenkomstig
de voorschriften der Kerk te verleenen. Als
onderpand der hemelsche gaven en van Onze
bijzondere liefde strekke inmiddels de Aposto
lische Zegen, dien Wij aan U, Eerwaardigen
Medebroeder, aan Uwe geheele Geestelijkheid
en aan heel het volk, dat aan Uwe zorgen is
toevertrouwd, volgaarne in den Heer verleenen.
Gegeven te Rome, bij St. Pieter, den vierden
dag van de maand April, in het jaar 1933, het
twaalfde van Ons Pausschap.
PAUS PIUS XI.
Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent deelt naar
aanleiding van dit schrijven mee
„Wij stellen Ons voor dezen Pauselijken Ze
gen en den daaraan verbonden vollen Aflaat te
verleenen op Zondag 30 April, na afloop van
het spel op het sportterrein van Schiebroek.
De gewone voorwaarden voor het verdienen
van den vollen Aflaat moeten vervuld zijn."
COMMISSIE UITGIFTE ZU1 DERZEE-
GRONDEN.
Wegens voltooiing van hare werkzaamheden
is ontbonden de commissie, ingesteld bij be
schikking van 24 December 1926, La. I„ afdee-
ling Waterstaat T., aan welke werd opgedragen
een onderzoek in te stellen naar de beste wijze,
waarop de door de uitvoering van de Zuider
zeewerken verkregen gronden zullen kunnen
worden uitgegeven.
PER SPOOR NAAR DE BLOEMBOLLEN-
VELDEN.
In verband met te verwachten druk bezoek
aan de bloembollenvelden, worden door de
Nederlandsche Spoorwegen op Zondag 23 April
uitgebreide maatregelen getroffen.
Meerdere treinen zullen desgewenscht te Hil-
legom, Lisse en Noordwijkerhout stoppen voor
het in- of uitstappen van reizigers, waardoor
veelvuldige reisgelegenheid naar en van de
bloembollenvelden ontstaat.
E.e.a. is aangegeven op aanplak- en strooi
biljetten, welke laatste aan de stations en reis-
bureatix verkrijgbaar zijn.
VOOR DE NIEUWE KERK TE DELFT.
De Kerkvoogdij der Ned. Herv. Kerk te Delft
deelt ons mede, dat in de afgeloopen week een
bedrag van 600 werd gestort ten behoeve van
het Fonds tot Restauratie van de Nieuwe of Ur-
sulakerk te Delft. De opbrengst van den speld
jesverkoop op Tweeden Paaschdag bedroeg
3560.
Dezer dagen is te Lissabon het congres ge
houden van het Internationaal Koloniaal In
stituut. Van de besprekingen, daar gevoerd, is
vermeldenswaard de energieke verzekering van
den Italiaanschen afgevaardigde, dat Italië niet
het minste verlangen koestert om zich van an-
derer bezit meester te maken.
Het volgende congres zal te Londen worden
gehouden. Tot vice-president werd gekozen
Z. Exc. mr. D. Fock.
Door minister Reymer geïnstalleerd.
De Minister van Waterstaat mr. P. J. Reijmer,
heeft gister in een der lokaliteiten van zijn
Departement geïnstalleerd den dezer dagen bij
Kon. Besluit voor den tijd van vijf jaren inge-
stelden Electriciteitsraad, welke tot taak heeft,
hem op verzoek, dan wel eigener beweging van
advies te dienen omtrent aangelegenheden be
treffende de electriciteitsvoorziening.
Centraal bureau te Utrecht opgericht.
Het Verbond van Vereenigingen voor Vei
lig Verkeer, in het leven geroepen door de
groote verkeersbonden in Nederland en in
welks bestuur zitting hebben vertegenwoor
digers van de Ministers van Justitie, Water
staat en Onderwijs, teneinde alle bemoeienis
sen op het gebied der verkeersveiligheid in
één lichaam te concentreeren, heeft thans een
centraal bureau gevestigd te Utrecht, Nachte
gaalstraat 20b, onder leiding van mr. G. Kra
mer. Van dit centrale punt uit zal alle pro
paganda op het gebied van de veiligheid van
het verkeer worden georganiseerd via de
plaatselijke vereenigingen, welke voor dit doel
reeds in verschillende steden zijn opgericht.
CONSUMPTIE MELKGEBIEDEN.
De minister van Economische Zaken en Ar
beid heeft de gemeenten Beverwijk, Velsen en
Zandvoort aangewezen als consumptie-melk-
gebieden.
OPLEVING IN DE PANNENINDUSTRIE-
Te SWalmen zijn aan de pannenfabrieken
weer een flink aantal arbeiders te werk gesteld.