HOOFDPRIJS 100000 TREKRINO 8 MEI Witte Kruis ONBEGRIJPELIJK! 'I 3.95 JUBILEUM 12' JARIG BESTAAN HET LIDUINA-SPEL VAN DE GRAAL. - BERIJDT 6 CENTS SIGAREN Een betere Miieit dan „el mi" beslaat nol JAVA-KAPOK WIJNKOOPERIJ De 500ste kooper boven 10.- is geweest, dus de Ford Auto kan ook voor U zijn als U de 1000ste kooper bent boven 10.- Bent U dat niet en koopt U wel, dan krijgt U tot 15 Mei alsnog een theelicht, een strijkijzer of een schemerlamp cadeau VIERT FEEST MET ONS. KABOUTER G. v. d. SPEK, Koogstraat 61, eS™! SOOMERS' RUW IJLEN vanaf f 19.75 J. Soomers Alléén Groenelaan 40 10x6 40 GUM" is zuiver Nederlandscli Fabrikaat „GUM" is zeer concurreerend „GUM" geeft steeds de volle maat (geen diepe ziel) „GLIM" is alom verkrijgbaar FIRMA A. J. VAN DE VEN HOOGSTRAAT 51 VRIJDAG 28 APRIL 1933 EEN VERHAAL IN BEWEGINGS DANS EN -KOOR. Eigen fabrikaat - 10 jaar garantie Lotisico, J. v. Stolbergplein 11, Den Haag Zu jedem kommt einmal das Glük! Wie gekweld wordt door allerlei pijnen, kan niet z'n beste krachten ontwikkelen. Verjaag deze dus eerst .met DE POEDERS VAN HET jcjox alUjyifWn uitllw fausl PER STUK 7 CENT. PER DOOS VAN 8 POEDERS 45 CENT. VERKRIJGBAAR BIJ APOTHEKERS EN DROGISTEN. HET WITTE KRUIS X PIET WITTE KRUIS X Wij kochten weer een likwidatie-partij welke wij weer gaan verkoopen onder 't parool Dus 10 zes cent sigaren voor 40 cent. Dat moetU probeeren II Prijzen 6-deelige Java^apok M JO 75 matrasstellen vanaf Pondzakken 59 cent SPECIAAL BEDOEtëHUlS, - «--wo tg.- Waterslang25 cent per Mater Koperen pijproede14 cent per Mater Roehouders9 cent per paar Gordijnringen1 cent per stuk Koperen traproede71/, cent enz. enz. Alléén „Waar dat wiel draait" Hoogstraat 69. Telefoon Ko. 68436. Als de advertentie het best is is de redding het meest nabij TELEF. 68546. I SEDERT 1803 LEVERT BELEGEN WIJNEN Reeds driemaal heeft de Graal in indrukwek kend massa-spel een solemneele en openbare belijdenis van warm en levend geloof afgelegd: Paaschkruis, Pinksterzegen en Roratiespel ge tuigden van de drie grootste mysteries uit het wereldgebeuren: Menschwording, Verlossing en Heiligmaking. Na het Rorate-spel hoorde men in goeden ernst veronderstellen, dat de Graal hiermee de onderwerpen, grootsch en diep genoeg om een massa-vertolking en een massa-getuigenis te motiveeren, zou hebben uitgeput. Dat het niet zoo gemakkelijk zou vallen, wilde de Graal voortgaan op deze wijze haar idealen te belij den, haar blijde boodschap te prediken in de toekomst nog evenzeer te verrassen en te im- poneeren, als zij met haar machtige hoogtij- spelen had gedaan. Wie hiervoor vreesden, mogen oprechte be wonderaars van de Graal geweest zijn, echte kenners waren ze zeker niet! Immers, van de menschelijke deugden, die de jonge beweging Bieren, zijn de meest opvallende wel: frlssche originaliteit, durf, alles-verwinnend optimisme en last not least bruisende vindingrijkheid. Hadde het vijfde eeuwfeest van onze groote nationale Heilige Liduina niet als vanzelf de volle aandacht van de Graalleiding op dit rijke onderwerp gevestigd, dan ware deze ons zeker met een der vele schatten uit de magazijnen van overvloed der Katholieke Kerk komen verrassen. Maar nu het jubeltij v~n Liduina tot feestuiting noodde, moesten de T' ;!ige en de Graalmeisjes elkaar wel vinden. Dat dit in wederzij dsche uitverkiezing, in Wederzijdsch begrijpen en verstaan geschied is, heeft de eerste uitvoering van Zondag j.l. in het Xerxes-stadion te Schiebroek bewezen. De duizenden diep ontroerde toeschouwers bij het kleurenspel van lijn en beweging, bij dit aan grijpende verhalen in bewegingsdans en -koor hebben het aangevoeld, dat Liduina de belicha ming van den Graal-geest was, en dat, als wij het zoo mogen zeggen, de Graalmeisjes de aan gewezen vertolksters zijn van het wondere le ven van dienende liefde van de Schiedamsche Maagd, de heilige en allerverduldigste. Zoo is het massa-spel van de Graal aller minst geworden tot een propagandistisch in strument voor de beweging zelf. Alles wat de Graal als zoodanig kenmerkt is geheel, op den versten achtergrond gedrongen. Liduina is hoofdfiguur en middelpunt van het geheele spel. En waar de Graal niet kan vermijden om zelf op te treden, schaart hij zich om haar Hei lige, in eerbiedige bewondering, in volle over gave van zich zelf, in de nobelste, onbaatzuch tige liefde; alleen vragend om te mogen navol gen, niet alleen in de uren van hemelsche vreugde, maar meer nog in de dagen van leed en lijden. Dan wordt Liduina: „die eind'loos opvoed bare Hollandsche vrouw, die onwankelbare, steeds weer terugkomende, geen offers ontzien de, geen inspanning schromende tot in 't rust- roovend lijden". Dan wordt de Graal de volg ster van Liduina op het harde lijdenspad: „Geef ook ons weer den moed om opvoedbaar te zijn, want het lijden maakt groot." Dit spel is een program, en daarom van zelf een propaganda. Maar alleen, wijl dit program het heerlijke levensprogram van een Liduina is geweest, de Heilige, die zoo volkomen in onze tijden van leed en lijden past, De Heilige, die langen tijd verwaarloosd werd, doch juist nu, door de leiding der Goddelijke Voorzienig heid, voor ons volk, voor de geheele wereld straalt in het aureool van een der moeilijkste actieve deugden: de in Gods liefde opgaande lijdzaamheid. Wie dit spel volgt, begrijpt, hoe de Graal zijn leden opvoedt met deze spelen; hoe die duizenden geestdriftige deelneemsters, al stu- deerend, al „korend" en gebarend en dansend, worden doordrenkt en doordeesemd van de .verhevenste lessen der Christelijke volmaakt heid? Hoe zij met die zoo vaak gesmade „niet- litteraire" teksten gedachten en gevoelens in zich opnemen èn verwerken, waarvoor groote heiligen zich niet zouden behoeven te schamen, tot tenslotte de eind-manifestatie geen na-zeg gen meer is, maar een vurig en onweerstaan baar uitjubelen, van eigen diepste overtuiging? Dit is het, hetgeen de stadiön-spelen beoogen, wat ook het nieuwe Lyduina-spel weer na streeft, inniger en sterker wellicht dan ooit. Het poogt in deemoed en eenvoud de spelenden en de toeschouwers te heiligen, en pretendeert geenszins, een artistieke delicatesse voor fijn proevers te zijn, al streeft het, en allerminst zonder succes, maar schoone en nobele hulse- len voor de levende heilkern der idee, die hoofdzaak blijft Dat alles inzien is den juisten blik hebben op de Graalspelen, uit de conventioneele vor men van het moderne spreekkoor gegroeid tot iets heel eigens, omgebouwd tot een eigen wil lig instrument met machtigen en sterk-persoon- lijken klank; de Graalspelen, die we in het ka tholieke gemeenschapsleven niet gaarne meer zouden missen. Zondag a.s. zal de Graal het Liduinaspel, op den grooten jubeldag der Heilige weer opvoe ren. Het zal een grootsch gebeuren zijn, in tegenwoordigheid van talrijke Bisschoppen, van het nationale comité voor de Liduina-hulde, van duizenden en duizenden vereerders der Heilige Schiedamsche Maagd. Dan zal de geest drift hoog oplaaien, dan zal de groote lijdens figuur in machtige trekken voor de toeschou wers verschijnen, met alle middelen der mo derns techniek, als de Heilige van alle eeuwen en levensomstandigheden, als de moderne Hei lige, spiegel en toonbeeld van den modernen mensch. Die mensch van heden zal zien in een voorspel en vier tafereelen, hoe een leven van uitverkiezing zich voltrekt, hoe het einddoel en de te bereiken graad van heiligheid van lederen ziel God van alle eeuwigheid af voor oogen staan. Voor den troon der Godheid staan de bewaar engelen van Europa en klagen over de rampen, die de menschheid zichzelf door eigen schuld berokkend heeft. God belooft hun een reeks heiligen, die het aanschijn der aarde zullen ver nieuwen. Maria en de heilige vrouwen meenen echter, dat hun rijen nog moeten worden aan gevuld door een „prinses van smarten", die door lijden en door lijden alleen de wereld zal verlossen, met en in den Goddelijlcen Lijder. Haar bede wordt haar toegestaan en aan de be waarengelen van Holland wordt opgedragen, zulk een ziel te vinden. Dit tooneel speelt zich af in den hemel, vijf jaar vóór Liduina's ge boorte. In het tweede tafereel, dat speelt wanneer Liduina vijftien jaar oud is, roepen de bewaar engelen van Holland alle jonge meisjes van hun land op tot een wapenschouw, opdat God uit haar Zijn lijdensbruid kan kiezen. Verscheidene Hollandsche steden bidden, elk op haar eigen manier, om de uitverkorene te mogen zijn; deze gunst blijkt tenslotte voorbehouden aan de groep Schiedam, die het laatst, op schaatsen, komt binnengereden. De andere groepen trek ken af, de Schiedamsche groep blijft zich op de „ijsbaan" vermaken. Plotseling wordt in hun midden Liduina door een wild troepje rijdsters omvergeworpen; zij slaat achterover en blijft liggen tot zij door haar verschrikte vriendinnetjes wordt weggedragen. Met het koor der bewaarengelen, die haar uit verkiezing bezingen, eindigt dit tafereel. Het derde tafereel toont ons Liduina in de leerschool van het lijden. Liduina's gevoelens en ervaringen worden uitgezegd door een dee! der Liduina-groep, terv ';1 'n ander deel dit met zwijgende gebaren illustreert een geheel nieuw experiment bij dit soort spelen. Liduina staat echter nog slechts onder aan den berg der offervreugde: plotseling stormen wild de wen- schen harer hartstochten en zintuigen op haar aan; zij wordt een oogenblik zwak en keert zich onwillig af van haar kruis. Doch weldra smeekt zij God om vergeving en geeft zich als boete zonder eenig voorbehoud aan Hem over. Als een visioen verschijnt de Calvarieberg. Zij smeekt de Moeder van Smarten om bijstand en dan begint het in haar te dagen: zij dankt voor haar kruis als voor een genade, wijl het haar aan God gelijkvormig maakt. Nu kunnen haar oogen opengaan voor de schatten, die in het lijden verborgen liggen. In het vierde tafereel bloeit haar kruisliefde open tot volle bloedroode bloesemweelde. Wat wij tot nu toe zagen, was slechts een oefentijd; drie en dertig jaren van extatisch lijden wach ten haar nog. Zij zal de diepste beteekenis van het leed doorgronden: boeten voor anderen, genaden verdienen voor wie zichzelf niet meer helpen kunnen, aanvullen wat aan Christus' lijden ontbreekt. Het slottafereel toont ons, hoe de verheer lijkte Liduina in den hemel gekroond wordt. Het Magnificat, beurtelings door bewaarengelen en Liduina-groep gezongen, prijst Hem, Die heeft neergezien op de geringheid Zijner dienstmaag den en groote dingen aan haar heeft gedaan. Met het Gloria der troonengelen besluit het grootsche spel. Het muzikale element speelt in het Liduina spel een grooter rol dan bij de vorige spelen. Gregoriaansche zang wisselt af met marsch- muziek en eigen composities. Veel gedeelten van spreekkoren worden beklemtoond door mu zikale accenten. Zoo worden de overgangen in Liduina's gemoedsstemmingen zeer treffend en suggestief door wisselend wilde en diep-devote muziek uitgebeeld. Zoo zal dit nieuwe Graalspel ook voor de be zoekers van vorige spelen een geheel nieuwe openbaring zijn, van wat er met oud-beproef de zoowel als modernste middelen te bereiken valt. Niemand behoeft achter te blijven op grond van de bewering, dat hij het nu al meermalen heeft meegemaakt en wel weet hoe het zijn zal. Hij weet het niét! Het zal hem verrassen als weer iets geheel oorspronkelijks van op vatting zoowel als van uitbeelding, van inhoud zoowel als van techniek. Een Middeleeuwsch gegeven verlangt den vorm, dien de menschen van dien tijd voor de uitbeelding van Gods wonderwerken en den levensgang Zijner heiligen plachten te kiezen. De Graal heeft dit zeer juist ingezien. Met fris- schen, origineelen durf en zuivere intuitie heeft zij echter de ingetogen strakheid der oude wijze van voorstellen en uitzeggen wonderwel weten te vereenigen met de stoute trouvailles der nieuwste leekenspel-techniek, zoodat een ge heel eigen, harmonisch geheel is ontstaan, dat het beste van beide systemen, schijnbaar door een zoo diepe kloof gescheiden in zich besluit. Joegen in „Pinksterzegen" de helsche mach ten op fietsen, aangevoerd door een racenden motor, het veld op in het Liduina-spel komen de Schiedamsche meisjes, met de heilige in hun midden, op rolschaatsen aanzwieren. Dat werkt niet bevreemdend, of lachwekkend Het toont weer te duidelijker, dat het een fout zou zijn, niet alle moderne mogelijkheden te mobi- liseeren en uit te buiten. Welke poëet van zes tig jaar geleden zou 't voor dienlijk hebben ge houden, een waarachtig vers te wijden aan het gedaver van een machinefabriek, aan het stor ten van beton aan het gieren van een stoom fluit Maar zoo goed als dat in ons jaar 1933 mogelijk is, zoo goed zijn er poëtische moge lijkheden en dan in den stoersten, breed- sten zin van het woord in het gebruik van rolschaatsen, motoren, en wat de Graal straks misschien nog in zijn speltechniek zal introdu- ceeren. Zoo zal zich Zondag voor den toeschouwer dat heerlijke leven van Sinte Liduina, en van velen, die haar in haar groote deugden wil len volgen, ontplooien. Het zal een genot voor oog en oor, maar niet minder voor verstand en hart zijn. VERKIEZINGSUITSLAGEN MAASSLUIS. 3. Alg. Dem. Unie 8; 4. R. K. V. P. 0; 5. lijst Dekker 0; 6. Plattelandersbond 1; 7. lijst Wols winkel 0; 11. S. D. A. P. 809; 12. lijst Vocht, 2; 13. O. S. P. 3; 14. C. P. H. 30; 15. Vrijheids bond 280; 16. Communist, lijst Kolthek 0; 18. Alg. Ned. Fascistenbond 10; 19. V. Dem. Bond 208; 20. R. K. lijst Veraart 2; 23. Chr. Hist. Unie 984; 25. R. K. S. P. 273; 28. St. Ger. P. 102; 29. Bond voor Nat. Herstel 9; 30. Herv. Ger. S. P. 19; 31. Nat. Verb. P. O. R. 2; 32. Rev, Soc. P. 8; 33. A. R. P. 1635; 35. Verbond v. Nat. 3. Blanco 98. Totaal 4476. SCHOONHOVEN. 1. Belangengroep van Winkeliers en Zaken lieden 3; 3. Algem. Dem. Unie 0; 4. R. K. Volks partij 7; 5. Chr. Arbeiderspartij 1; 6. Nat. Boe ren-, Tuinders en Middenstandspartij (Braat) 14; 7. Partij v. Boerenbelangen 3; 1. S. D. A P. 426 (403); 13. R. K. Arbeiderspartij 5; 13. O. S. P. 7; 14. Communistische Partij 6; 15. Vrijheidsbond 75 (116); 16. Recht en Vrijheid 0; 18. Algem. Ned. Fascistenbond (Baars) 7 19. Vrijz. Dem. Bond 217 (205); 20. Kath. Dem. Bond (Veraar) 5; 23. Chr. Dem. Unie 16; 24. Chr. Hist. Unie 289 (372); 25. R. K. Staatspartij 378 (384); 28. Staatk. Geref. Par tij (Kersten) 152 (97): 29. Verbond van Nat. Herstel 9; 30. Herv. Geref. Staatspartij (Ling- beek) 8; 31 Verbond Plicht, Orde, Rec.ht 2; 32. Rev. Soc. Partij 3; 33. Anti Rev. Partij 679 (612); 34. Volkspartij voor Hoofd- en Handar beiders 1; 35. Verbond van Nationalisten 5. VOORZIET U VAN GOEDE HULP. HOUDT STEEDS EEN 0 BIJ DE HAND s 12405S 30 DU VAM OVERAL VERKRIJQ8AAR Stukken 2.50 verkrijgbaar bij de bekende Lotiflco -Vertegen woordigers oi rechtstreeks bl] Postgiro No. 9595 - Telefoon 770069. Vraagt gratis toezending van het prospectus VOOR NEDERLAND; DÜTIM, OEGSTGEEST (bU LEIDEN). 642DGVS 104 12408S 30 PV en lochzijn er nog Huisvrouwen die duurdere merken koopen Een doos schoencream ,,GLIM" kost 10 ct. ander merk 16 ct. Een stroolbus „SCHURA" Zacht kost 15 ct. een ander merk 20 ct. Hetzelfde geldt voor Meubel- en Zeilwas, en vooral ook Koperpoets, waarin nog meest buitenlandsch tabriktiat gekocht wordt. Laat dit even tot U doordringen, en we zijn er. Neem geen RISICO doch eischt uits uitend de allerbeste onvermengde 12409S 26 naagt JAMIN's Lcvi-nsmlddelenhedrijf. 1240GS 30 8525-50 BIEKSTUK 70 ct. Haas 60 ct. Rib 45 ct. Soepvleesch 25 ct. Gehakt 20 ct. alles per pond, Braadstukjes, rollade of lappen 3 pond 85 ct. Ma ger hamstuk of lappen 44 ct. Car- bonade 44, 39, 33 ct. per pond. Door regen carbonade 23 ct. Wij bedie nen U vlugger, beter en goedkoo- per. P. Slieker. 7C ALLEEN le KWAL. VLEESCH is een krachtgevend levensmiddel bij uitnemendheid. Koopery bij Slieker, Hoogstraat 3, Tel. 68505, waarborgt U de allerbeste kwaliteit. Alleen eigen geslacht. Nergens beter of goedkooper. 7C GEVRAAGD een nette leerling kapster. Aanmelden 89 uur. Mai- son Henri, Vlaard.dhb "n. SPECIALE AANBIEDING dassen 25, 50, 75. 90 ct., de allernieuwste dessins. Nergens grooter keus in hemden, hoeden, petten, sokken, bretels, sokkenhouders, boorden etc. Magazijn Modern, Hoogstraat 18. 2C FIRMA GEZ. WILLEMS, Broers- vest 115, Tel. 68324. Deze week spe ciale aanbieding kousen. Prijzen vanaf 9 cent. „Corset Favorite". Bébé-artlkelen. 107S AARD APPELHANDEL. Probeert ze eerst, vergelijk bij anderen en oor deelt dan den prijs. Kampman's aardappelen zlin hoog in kwaliteit en laag in prijs. Aanbevplend de HET WORDT SPANNEND! Groote Perkament Lam penkap met fijne zijden franje, zijden op hang- koorden, geheel compleet kan boo branden irjifcidriir Zware eiken voeten m. fijne perkament kap pen, geheel compleet, poot met kap dus Slaapkamer- of Serre Ampels, geheel compleet met koorden Samenwerkende Handelsbedienden 6 WINKELS IN ROTTERDAM EN SCHIEDAM - TELEFOON 15283. VOOR HET WESTEN: NIEUWE BINNENWEG 297 - WEST KRUISKADE 30 - VOOR HET CENTRUM: KORTE PANNEKOEK- STRAAT 16 - VOOR HET OOSTEN: HOOGSTRAAT 142, NAAST CITY THEATER - VOOR OVERMAAS: GROENE HILLE- DIJK 124. VOOR SCHIEDAM: BROERSVEST 97

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1933 | | pagina 9