DEFICIT.
DE OOSTERSCHE VROUW ALS
ECHTGENOOTE.
MODEPRAATJE.
ZATERDAG 17 JUNI 1933
DE PLAATS VAN DE VROUW.
LEVENSKRISTALLEN.
GRAALWACHTNIEUWS.
KUNT U MIJ OOK ZEGGEN.
KLEINIGHEDEN.
LAAT RIJST U HELPEN
WAT VROUW MODE IN DE
KAARTEN LAS.
FRANSCHE KERSENGERECHTEN.
Een zomer-ïclylle, die weinig commentaar
behoefteen hoed van korenkleurig
manilla met een krans van bonte bloemen
II.
IN ASSYRIE VOOR RUIM DRIE
DUIZEND JAREN.
KRUISBESSEN-RECEPT.
Wanneer men in de wereld om zich heen ziet,
vooral in de wereld van maatschappelijk werk,
speciaal dat werk hetwelk ons voert op een ter
rein, waar men soms meent met beide voeten
in de modder te staan, werk onder de geval
lenen en uitgestooten, dan vraagt men zich af:
„Hoe in Godsnaam zijn ze zoover gekomen, had
den ze dan geen veilig ouderhuis, geen vader
of moeder? Zij waren toch allen eens een
onschuldig wichtje op moeders schoot?"
Want men kan alles loochenen en omverwer
pen, doch dat men 'n moeder heeft gehad, dat
nooit
Daar moet toch eenmaal liefde en teederheid
in ieders leven gekend zijn.
Maar ach! Als de bedoelde personen eens los
breken in tranen van jammer en ellende, blijkt
bijna altijd de oorzaak, een vreugdelooze, harde
jeugd in een onéénig gezin; 'n tehuis, waar meer
geslagen dan gekust, meer gescholden dan ge
prezen, meer gevloekt dan gebeden werd. Een
tehuis, dat ze zoo gauw mogelijk ontvloden, om
'n leven in te gaan van gedroomde vrijheid,
gedroomde weelde en geluk, 'n leven, waarin
ze hartstocht identificeerden met de liefde, die
ze nooit gekend hadden.
Wat is de oorzaak dier verwording, der ont
wrichting van gezin en staat? Het is dat groot
deficit, dat tekort aan waarachtige liefde, aan
een altruïsme, dat ieder in de eigene omgeving
en de gemeenschap gelukkig moet maken en
dat gebaseerd moet zijn op godsdienst en naas
tenliefde.
Ouders hebt uw kinderen lief, kinderen be
mint uwe ouders, elkander broers en zusters;
hebt toch veel voor elkaar over. Het zit 'm niet
in flikflooierijen en aanhalingen alleen,-maar in
dat echte begrip van saamhoorigheid, elkanders
lasten te dragen en te verlichten. Dat is pas
echte ware liefde.
't Is zoo bedroevend, dat tekort aan liefde
te hooren uitklagen: ouders, die weenen over
de kinderen, die ze toch alles gaven en toeston
den
Want niet altijd zijn de ouders schuldig; soms
gaven ze te veel liefde en bestaat hun tekort in
'n onbeheerscht en onverstandig geuit gevoel.
Maar 't jongere geslacht heeft ook schuld,
beheerscht als het is door een afschuwelijk
egoïsme; alles voor het ik,' genieten wat je kunt.
Thuis is voor velen een gevangenis, waaraan
je zoo snel en zooveel mogelijk moet ontvlieden
„We zijn jong, hebben toch recht op vrijheid;
Wij weten 't veel en ve*4 beter wat ons past
Sommige ouders klagen: „Hoe komen de kin
deren toch zoo. we houden hun 't beste voor,
om hen en voor hen hebben wij geleefd, alles
geofferd en nu? Wij waren toch heel anders in
onze jeugd; hadden wij niet veel meer eerbied
en ontzag voor onze ouders, onderwijzers en
anderen?"
't Lijkt wel of 't in de lucht zit, of ze het
vergif inademen.
En terecht! Maar dat is ook niet van van
daag! Reeds in zijn 6den brief aan de Epheseërs
schrijft Paulus: „Want wij hebben den strijd te
voeren niet tegen vleesch en bloed, maar tegen
de geestelijke machten, tegen de boosheden in
de lucht"?
Daartegen hebben wij te strijden, met alleen
met uiterlijke middelen, maar met al ons gees
telijk kunnen en willen.
Waarachtig, wij zijn niet geschapen om het
eigen ik je gelukkig te maken, doch zijn een
werktuig in Gods Hand om anderen ten hemel
te voeren.
Leeren wij het reeds aan de kleinen, hoe jong
ook, om het leven niet als een bloeiend gazon
te zien, waarvan alléén zij de madeliefjes mogen
plukken, maar dat die bloemen voor iedereen
^D^en 6wijZijotlS best, dat het jonge geslacht
groeie en bloeie in een sfeer van echten Room-
schen gemeenschapszin, gezinsliefde en verdraag
zaamheid, opdat het groote tekort worde omgezet
in een glansrijk gewin aan vrede, liefde en geluk.
HELLENEN.
De „Avondpost" publiceert het volgend vers
van een vrouw, dat het blad aantrof in het
Orgaan van de Vereeniging van Huisvrouwen,
té Soerabaja.
Dit is de moeilijkste taak van ons, vrouwen
Blijde te zijn
Al onze dagen, in rustig vertrouwen,
Blijde te zijn.
Of we de dingen soms anders ons wenschen,
Of we teleurgesteld zijn in de menschen.
Aan onze kinderen blijdschap te geven,
Dat is de taak van de moeders in 't leven.
Iedere moeder, die dat heeft getracht,
Die heeft iets goeds in de wereld volbracht
Was moeder mooi Kon ze zwemmen 7
Chauffeeren
Was zij geleerd
Heeft moeder altijd het huis en de kleeren
Keurig beheerd 7
Dat zullen later de kindren niet weten,
Maar, wat ze nooit in hun leven vergeten
Is, dat hun moeder zoo vriendelijk lachte
Als zij hen thuis bij de theetafel wachtte.
Ieder, die dit aan haar kinderen geeft,
Heeft niet voor niets in de wereld geleefd
Licht zal het leven in latere jaren
Moeite en strijd.
Droefheid en rouw onzen kind'ren niet sparen.
Maar wat altijd
In hun herinnering zal blijven leven,
Dat is de blijdschap, die wij hun nu geven.
Blijde te zijn, ook al nijpen de zórgen,
Blijde te zijn, ook al daagt er geen morgen
Iedere moeder, die dat heeft verstaan.
Die heeft iets groots in de wereld gedaan
'Het blad „Avondpost" teekent hierbij aan;
Het is een ongekunsteld, onopgesmukt vers,
zonder eenige pretentie.Maar het is van een
nobele zuiverheid.
Wij geven het ter lezing en overweging aan
de dogmatische feministen, die strijden voor
„het recht" van de gehuwde vrouw voor haar
„vrijmaking", d. w. z. voor haar wegloopen van
den post, waar zij hoort; in het gezin.
Een grijze, shetland-zomermantel, die dezer
dagen op de gala-voorstelling van de
maitres-tailleurs te Parijs een groot succes
behaalde.
Daar is slechts ééne consequentie: „Verzet de
bakens, bouwt woningen, plant boomen, ver
nieuwt de levenswijze, herziet 't leven, opdat
de menschen opnieuw kunnen ademen en uit
groeien, dat het huwelijk in eere hersteld bloeie
en gedije, als bloemen op 't veld".
Dr. CARL SONNENSCHEIN.
Een huis gesticht te hebben, wil niet zeggen,
het vol te proppen met schatten en goederen,
doch dat men zijn kinderen in de vreeze des
Heeren, en 't beoefenen van deugden heeft op
gevoed. Daarvoor mogen wij moeite noch arbeid
sparen, want de kinderen zijn de kroon der
ouders
FRANC. V. SALES.
Zij, de in het huwelijk treden, mogen zich
wel afvragen, of zij bekwaam zijn, elkaar naar
hun stand in de wisselvalligheden des levens
bij te staan, nog meer elkander te steunen en
te helpen in de zorgen voor wederzijdseh eeuwig
heil, als goede en volmaakte Christenen.
PIUS XI (Het Chr. huw.)
PARIJS, 14 Juni 1933
De sierlijke creatie, die men op het teeke-
ningetje weergegeven vindt, leent zich uit
stekend voor de mooie achtermiddagen, wan
neer men geen mantel wil dragen. Zooals men
ziet, wordt over de robe een kort jacquet
gedragen, dat niet te warm is en dat toch
gekleed staat, zoodat men niet den indruk heeft
alleen in japon uit te zijn.
Daarom dan ook hebben al de ensembles van
dit genre, hetzij ze
gecompleteerd worden
met een kort wijd
jaquet, of met een
icape, over het alge
meen zooveel succes.
Een belangrijke voor
waarde intusschen is,
dat die ensembles
makkelijk in het dra
gen zijn. Men kiest er
het beste een stof
voor van een sober
aspect, hoewel men de
fantasie-stoffen, die op
het oogenblik heel ge
wild zijn, niet behoeft
te verwaarloozen. In
de faiitasiestQffen zijn
er zelfs deggins, die
voor deze modellen
prachtig geschikt zijn:
kleine ruiten, dambor
den, kippepootjes, of
kleine geometrische
figuren in één tint op
een effen fond. De
combinaties van zwart,
of marine en wit do-
mineeren intusschen.
Als stoffen komen
vooral de matte crêpes
in aanmerking, maro-
cain en ook wel een
goede kwaliteit crêpe-
de chine.
Het hiernaast weer
gegeven model is uit
gevoerd uit mat crêpe, heel dun geruit, zwart
op wit. De coupe van het jacquet vormt het
meest interessante deel van het ensemble: het
vormt een pelerine over de lange mouwen van
de robe. Col en manchetten zijn van dun wit
linnen en dragen het hunne bij tot het een
voudig maar sierlijk aspect van het geheel.
Zondag 18 Juni, Sassenheim, ledenbijeen
komst 2.30.
Maandag 19 Juni: Wormer, ledenbijeenkomst
7.30; Rhoon, ledenbijeenkomst 8.
Dinsdag 20 Juni: Purmerend, alg. ledenbijeen
komst 7.30.
Woensdag 21 Juni: Haarlem, 2 uur vergade
ring voor Stadscommissie en huisoversten van
de stad; Leiden, 4 uur vergadering Graalwacht-
leidsters Centrum Leiden. Iedereen wordt ver
wacht! Berkel, Volkszangmiddag; Sassenheim,
Volkszangavond, 8 uur.
Denk om de afwerking van de punten van het
leidstersblaadje! De 20ste verschijnt het nieuwe
alweer. (Op punt 7 zijn pas 24 antwoorden bin
nen, dat is nog niet een derde deel).
We moeten doorwerken!
Wanneer de plant nooit gebloeid heeft, raad
pleeg dan een deskundige.
Bruidjes. Eene a.s. bruidsmoeder vraagt of er
nog sleepen gedragen worden; zoo ja, of deze
van de schouders af of van de taille gehecht
worden.
Beide manieren zijn in gebruik; echter van de
schouders af is veel decoratiever. De sluier even
lang als de sleep, zoodat deze als 'n wolk het
bruidje omgeven kan, doet beeldig.
'n Diadeem of band van levende oranjebloesem,
op 'n glad met paarlen bestikt kripje, zijn snoe
zig; de sluier komt daar glad onder uit.
Biervlekken. Uit 'n dikke wollen jas kan men
biervlekken verwijderen met 'n borstel gedoopt
in warm water en met zachte zuivere Zeep be
streken. Naspoelen met schoon water en droog-
wrijven met 'n linnen lap. Niet strijken.
Regenjassen. Het gebeurt wel eens, dat regen
jasjes zijde op gummi hard worden; dit geschiedt
alleen, wanneer men de jasjes ook Hij warm zon
nig weer, draagt. Zij zijn alleen op vochtig kil
weer berekend. Uithangen op een knaapje als
men thuiskomt is geraden, nu en dan bij lang
durige droogte eens in de vochtige nachtlucht
hangen en 't jasje zal niet verharden.
Vlekken. Cocosmatten kan men best afschrob
ben met zeepsop, waarin wat ammoniak is ge
daan. Goed naspoelen met schoon water, buiten
onder de kraan of met de tuinslang uitspuiten,
ophangen op een winderige plaats, dat de mat
goed droogt.
Een vlek uit 'n samoamat is 't best te verwij
deren door op de vlekken een papje van borax
te leggen. Goed aandrukken; is het papje droog
dan wegvegen; meestal zijn de vlekken verdwe
nen. Zoo niet dan herhalen.
Zijn het vetvlekken dan met een lauw ijzer
op grauw papier eerst uithalen; blijft er dan
nog een spoor over, dan met borax behandelen.
Landhuis, Op aanvrage naar eene uitgave be
treffende 't landhuis, kunnen wij mededeelen,
dat er een zeer mooie op dit gebied bestaat, n.l.
Het eigen huis, landhuizen, villa's en anderen,
door ingenieur Fokker, huis- en tuinarchitect.
De uitgave bevat schitterende foto's benevens
plattegrondjes. Kortom het boek geeft een hij
zonderen'indruk van alles wat op dit gebied te
bereiken valt. De prijs is 4.90 ten volle waard;
bij iederen boekhandel te bestellen. Er ziin er
ook nog duurder en nog uitgebreider, doch dit
zal u ten zeerste voldoen.
HUISMOEDER.
Verven. De eigenaresse van het lichtgroen
wollen pakje met beige, dat zulks gaarne licht
blauw wil kleuren, raden wij ten zeerste aan
zich tot eene inrichting te wenden, daar de
verschillende tinten ook verschillend verven.
Mieren. Een goed middel tegen mieren is het
strooien van naphtallnesnippers, het overgieten
met kokend water, spuiten met Rids, Shell Tox,
Flit, enz. enz.
.Agapantus. Deze plant, welke reeds vijf jaar
lang niet bloeien wil, heeft waarschijnlijk be
hoefte aan nieuwen grond, wat kamerplanten-
mest en 'n rustig plaatsje, niet te veel zon, niet
te veel schaduw.
Ter completeering van onze
zomertoiletten heeft de mo
de allerlei leuke klenigheden
uitgedacht, die het karak
ter van het geheel ietwat
onderstrepen. Zoo zijn eenige
van die dingsigheden on
miskenbaar bestemd voor
stranduitrustingenandere
voor dat wat men in de stad
draagt, weer andere voor de
avondkleedij.
Origineel en actueel tevens
zijn die aan het zeemans
leven ontleende attributen
welke gehecht worden aan
japons, waarmee men door
de badplaats wandelt. Bij
wijze van uitzondering kan
men met dit soort motieven
ook het steedsche tenue gar-
neeren.
V/at ziet men al zoo op dit
gebied Veel metalen ankers
in verschillende grootte, het
zij als japongarneering, hetzij
op een witten linnen hoed
ofwel als gesp van een cein
tuur of anders als sluiting
van een handtasch. Verder
dienen deze ankers nog als
hangertjes aan colliers, die
dan bij voorkeur in een vrij
dik koordje bestaan om zoo
veel mogelijk aan een echt
ankertouw te herinneren.
Voorts ziet men reddings
boeien, zeilbootjes en sein
vlaggen en dit alles in me
taal, emaille of geborduurd,
maar immer in levendige
kleuren uitgevoerd. Dit soort
leuke fantasietjes hebben geen lang leven, maar
als ze nieuw zijn en bij het costuum passen,
staan ze alleraardigst.
Voorts ziet men reddingsboeien, zeilbootjes
en seinvlaggen en dit alles in metaal, emaille
of geborduurd, maar immer in levendige kleu
ren uitgevoerd. Dit soort leuke fantasietjes heb
ben geen lang leven maar als ze nieuw zijn en
bij het costuum passen, staan ze alleraardigst.
Fantasie-colliers zijn nog altijd erg in zwang;
op het oogenblik draagt men graag kleine wlt-
porceleinen bloempjes met een kleurigen bal in
het midden, vervolgens combinaties van harige
kunstzijde en metaal ofwel die heele origineele
dingen, die nog maar nauwelijks aan de
klassieke halssnoeren doen denken en vooral
de auto-sport en de techniek schijnen te sym-
boliseeren.
De handschoenen zijn thans in alle opzichten
charmant en van een ongekende verscheiden
heid. Modellen van zacht leer worden vaak
met heele kleine gaatjes verlevendigd, soms
over den gcheelen handschoen heen, waardoor
deze dan den indruk maakt van gepointilleerd
leer vervaardigd te zijn.
De korte mouwen van onze huidige japonnen
en mantels maken, dat de lange handschoen
weer in eere wordt hersteld. Dezen ziet men
het liefst aan één stuk gemaakt, hetzij van
suède hetzij van tule. Dit jaar gebruikt men
daar ook dikwijls stof voor; naast handschoenen
van Schotsch jersey treft men er van zijden
De eertijds zoo geliefde zijden en batisten
mille fleur» patroontjes, komen dezen hoogzomer
meer en meer in trek. In katoen, linnen, zijden
stoffen, zullen ze overal te vinden zijn.
Voor iedere sport wordt linnen, wol of zijde
gebruikt.
Zelfs bij de bridgesport zal linnen, zij "t dan
voor de kaarten, gebruikt worden.
Hoe is 't mogelijk dat er zooveel vrouwen
zijn, die nog vuurroode, bloedroode nagels dra
gen. De ideale vrouwenhand moet toch door den
slanken vórm der vingers en den paarlsnoer-
achtigen glans der nagels bekoren, inplaats van
door afschrikwekkende kleuren de opmerkzaam
heid te trekken. Bij bruingebrande handen, staan
zulke nagels veel beter.
Eigenaardig hoezeer de begrippen van sneeuw
witte huid, een melkachtige tint veranderd zijn.
Wij zijn zonvereersters geworden, en laten ons
dag aan dag braden en stoven,
Reizen is 'en blijft voor velen een geschenk
der goden. De alleenreizende heer of dame wordt
niet meer als iets exentrieks beschouwd.
Te groote reserve, zal als een teekenvan
voormaamheid gelden, maar een enkel paar in
avondcostuum beschouwt men veelal als de be
roepsdanseurs of avonturiers. Reizen werkt op
voedende en onderrichtend, maar vele menschen
doen helaas alleen die wetenschap op, dat de
matrassen thuis de beste van de wereld zijn.
In dezen tijd van zoeken naar alles wat voor-
dec!ig is, mag een aanbeveling van rijst niet
achterwege blijven.
Rijst behoort tot onze meest aanbevelens
waardige voedingsmiddelen: ze bevat een be
langrijke hoeveelheid voedsel (in den vorm
van koolhydraten en eiwit) en ze verstrekt óns
die tegen een prijs, die zeker de vergelijking
met dien van andere algemeen gebruikte levens
middelen glansrijk kan doorstaan.
Bovendien vraagt de bereiding zeer weinig
moeite en tijd twee factoren, die in onze ge
zinnen óók meetellen tegenwoordigFlink
wasschen en de rijst is voor de verdere be-
reiding geschikt: vergelijken we er in dit op
zicht de aardappelen mee, die in voedings
waarde met de rijst vrijwel overeenkomen, dan
stellen die aan voorbereiding méér elschen wat
den Jijd betreft.
Verder is rijst vlug gaar; en als we gedurende
de 20 a 30 minuten, die als kobktijd noodig
zijn, maar oppassen voor aanbranden door de
pan vooral op een zeer zacht vuurtje te zetten,
dan vraagt het gerecht weinig zorg.
Aan afwisseling in onze voeding helpt de
rijst zeer zeker: we kunnen ze als een een
voudige „toespijs" opdienen, in den vorm van
rijst met boter en suiker, rijst met bessensap,
rijst met appels (of andere vruchten), rijste
brij, enz. enz. We kunnen ze echter ook als
hoofdschotel beschouwen en ze als „hartig"
gerecht klaarmaken; in dat geval gebruiken we
ze b.v. in een stevige soep, of wel we voegen
ze samen met vleesch, met visch, met groente,
enz. enz.
Een paar voorbeelden van dergelijke moge
lijkheden laten we volgen, in de hoop, dat
menige huisvrouw en voor haar gezin een goede
hulp in mag vinden.
Meng de bloem met wat koud water tot een
gemakkelijk vloeibaar papje en bind daarmee
ten slotte den bouillon van de balletjes. Doe
de rijst in een dekschaal, schep de balletjes op
een vleeschschotel en giet de achterblijvende
saus in een sauskom (desverkiezende onder
toevoeging van wat citroensap).
Rijst met uien en tomatenpuree
(4 personen)
500 Gr. (1 pond) rijst, 1 klein blikje
tomatenpurée (4 volle eetlepels), 4
flinke uien, 80 Gr. (4 afgestreken eet
lepels) boter, 2 theelepels Maggi's Aro
ma, wat peper en zout.
Kook de rijst op de gewon» wijze gaar.
Smoor intusschen de fijngesnipperde uien in
de boter lichtbruin en gaar, vermeng ze met
de tomatenpurée en roer dit mengsel door de
gekookte rijst, echter zoo, dat de korrels niet
tot pap worden gewreven.
Maak het gerecht op smaak af met de Mag
gi's Aroma, de peper en misschien wat zout;
brengt het over in een dekschaal en rasp er
desverkiezende wat kaas over.
Rijst met gehakt (4 personen).
100
wat
50
Gr.
400 Gr. (4 ons) varkensgehakt,
Gr. (2 flinke sneden) oud brood,
peper en nootmuskaat, wat zout,
Gr, (14 ons) boter, ongeveer 30
(3 afgestreken eetlepels) bloem, 2 Mag
gi's bouillon-blokjes in Vs L. kokend
water, 600 Gr. rijst.
Maak het gehakt op de bekende wijze aan
met zout, peper, nootmuskaat en in wat water
geweekt brood; vorm er ongeveer 20 gelijke
balletjes van. Laat de boter in een braadpan
netje lichtbruin worden, doe er de balletjes in
en wentel ze in de boter rond, tot ze een licht
bruine kleur hebben; giet er dan de bouillon
bij van de Maggi's bouillonblokjes en laat de
balletjes in de gesloten pan op een zacht vuur
verder gaar worden.
Kook intusschen op de gewone wijze ook de
rijst gaar.
De kersen die ons in Parijs voorgezet worden
hebben niet veel meer dan de naam gemeen
met de onzen. Inplaats van mooi donker zien ze
meestal heel hel licht rood van kleur. Ze zijn
wel vleezig, maar hebben niet den minsten
smaak. Toch worden er wel goede kersen ver
kocht maar dan kosten ze gauw 30 of 60 cent
het pond, terwijl de andere „maar" 33 cent
kosten, en dat nu we hier midden in den ker
sentijd zitten! Het is begrijpelijk, dat men zich
gewoonlijk dan ook met de laatste tevreden
stelt.
Doordat de kersen niet al te smakelijk zijn,
is men ze langzamerhand voor veel nagerech
ten gaan gebruiken inplaats van ze zoo te eten.
Voor geen al te mooie kersen is dat de beste
oplossing. In de Fransche keuken wordt het
tenminste veel toegepast en daarom geef ik,
nu de kersentijd komt, enkele Fransche ker-
sangerechten.
Clafontis: Maak een beslag van een goed ons
meel, 3 eieren 1 ons poedersuiker. Als het be
slag goed dooreengeroerd is voegt men er voor
zichtig driekwart liter kokende melk bij, maar
zoo dat het niet klontert. Bedek den bodem van
een vuurvasten schotel met een dikke laag
zwarte kersen, waar de stelen afgehaald zijn,
maar die niet ontpit zijn. Giet daar het beslag
over en zet het in een niet te warme oven, Het
beslag moet goudgeel worden maar zacht aan
den binnenkant. Strooi er suiker over. De cla
fontis kan zoowel warm als koud gegeten wor
den.
Pater Vincent Scheil O. P., de Parijsche
Dominicaan, die ons in 1901 de eerste vertaling
geleverd had, van het sindsdien beroemd ge
worden wetboek van den ouden Babylonischen
koning Hammoerapi, ontcijferde bijna 20 jaar
later (in 1921) ook een oud Assyrlsch wetboek.
Dit Assyrische wetboek, dat ons slechts ten
deele bewaard is gebleven, stamt uit ongeveer
1300 voor Christus. Op verschillende punten en
o.m. ook op het stuk van huwelijkswetgeving,
vertoont het zooals te vervvaehten was
wel eenige verwantschap met de plus minus
zeven eeuwen oudere wetgeving der Babvloniërs.
Daarnaast echter vinden we ook belangrijke ver
schilpunten. Wat de conditie van de vrouw als
echtgenoote betreft, merkt men terstond, dat
deze in Assyrië ongunstiger was dan in Babel ten
tijde van Hammoerapi.
De vaderlijke macht was in Assyrië vrijwel
onbeperkt. Een dochter werd uitgehuwelijkt door
haar vader, en had zelf geen medezeggenschap
bij de keuze van haar echtgenoot. Evenals in
Babel werd zij ook in Assyrië terstond na de
verloving als echtgenoote in wettelijke!} zin be
schouwd .De bruidegom betaalde aan den vader
van zijne bruid ook hier een soort van koop
prijs, de z.g. „zoeboelloe". Harerzijds bracht de
vróuw ook goederen uit haars vaders huis
de z.g. „sjirkoe" mede ten huwelijk. Een
getrouwde vrouw stond onder de nagenoeg on
beperkte macht van haar man.
In de Babylonische wetgeving heeft de man nooit
het recht zijn vrouw te verminken of te dooden.
Waar in bepaalde gevallen een zware straf
noodig scheen voor een zware overtieding, daar
kon de man de zaak voor een rechter brengen.
En die rechter sprak dan het strafvonnis des
noods het doodvonnis uit. Maar in Assyrië
kon de man zélf het vonnis uitspreken en vol
trekken, althans in bepaalde gevallen. Zoo b.v.
kon de man. wanneer de vrouw zonder zijn ver
lof iets verkocht had, haar straffen gelijk hem
goeddacht. Ingeval de onwettige verkoop gedaan
is aan een slaaf, kan hij haar b.v. neus en ooren
afsnijden!
Straf naar welgevallen van den man staat
eveneens op ontrouw in het huwelijk. Bij diefstal
door een getrouwde vrouw moest haar echtge
noot het gestolene teruggeven en een vergelijk
zien te treffen met de bestolene, maar de die
vegge werd in ieder geval verminkt door afsnij-
ding van neus en ooren. Werd de vrouw op
overspel betrapt, dan kon de man haar dooden.
Vergaf hij haar de begane misdaad, dan ging
ook haar medeplichtige vrij uit. Op „abortus
provocatus" van een getrouwde vrouw stond de
doodstraf; dit feit moest echter eerst gerechtelijk
bewezen worden.
De vrouw kon voor schulden van haar man
als slavin verkocht worden, gelijk ook de doch
ter voor de schulden van haar vader. De eenige
beperking bestond hierin, dat de schuldeischer
in zulke gevallen zoo'n slavin niet aan een derde
kon verkoopen.
Oolc ingeval van echtscheiding of weduwschap
was de positie van de oud-Assjrische vrouw
verre van benijdenswaardig. Een gescheiden
vrouw had eenvoudig geen enkele aanspraak
op onderhoud. Wij schrijven hier de algemeens
bepaling van 37 (38) af in al haar brutale
wreedheid:
Sjoem-ma amiloe assjat-soe e-iz-zi-ib
lib-boa-sjoe-ma mim-ma id-da-na-asj-sje
la-a lib-boe-sjoe-ma mi-im-ma
la-a i-id-dan-na-asj-sje
ra-koe-te-e-sja toe-oe-oes-sa
„Gesteld, dat een man zijn vrouw laat
heengaan:
als hem dat behaagt, zal hij haar iets geven,
als 't hem, niet behaagt, (dan geeft hij
haar) niets:
niet(s) zal hij haar geven:
ledig zal zij uitgaan!"
Als zij kinderen had, werden zelfs die haar
ontnomen.
Stierf de man, dan werd zijn weduwe door
de wet gedwongen tot een huwelijk met een
zijner erfgenamen. Alleen ingeval niemand dier
verwanten haar ten huwelijk begeerde, kreeg
zij de vrijheid om te hertrouwen met wien zij
wilde. Een weduwe ontving niet, zooals dat
door Hammoerapi was vastgesteld, het vrucht
gebruik van het huis van haar overleden man.
Had zij reeds volwassen kinderen, dan waren
die wettelijk verplicht hunne moeder te onder
houden, maar alleen ingeval de moeder huise
lijke bezigheden of anderen arbeid te hunnen
bate verrichtte. Alleen een kinderlooze weduwe
kon in bepaalde gevallen aanspraak maken op
de z.g. „doemaki" voor haar onderhoud. Deze
„doemaki" bestond uit giften en geschenken, die
de vrouw, staande de huwelijksgemeenschap
eventueel van haar man ontvangen had.
De getrouwde vrouw in Assyrië schijnt niet
zelden haar domicilie gehouden te hebben in
het huis van haar eigen vader. In dat geval
bleef zij ook na haar huwelijk in de vaderlijke
macht, inplaats van over te gaan in de macht
van haren echtgenoot. Ging zij echter bij gele
genheid van haar huwelijk inwonen in het ouder
lijk huis van haar echtgenoot, dan betaalde haar
schoonvader haar voor den arbeid in zijn huis
gezin verricht.
De Assyriërs staan in de geschiedenis bekend
als een zeer krijgshaftig volk. Hunne koningen
ondernamen soms verre krijgstochten. Het geval
was dan ook niet zeldzaam, dat een getrouwde
man jarenlang van huis was b.v. door deelname
aan een expeditie te velde, die meerdere jaren
achtereen duurde. Of ook b.v. doordat hij in een
ver verwijderd gebied in krijgsgevangenschap
was geraakt. Zulke mogelijkheden werden dan
ook in de huwelijkswetgeving voorzien en gere
geld.
De man, die deelnam aan een krijgstocht, of
die om een andere reden de stad zijner inwoning
verliet, moest vóór zijn vertrek de noodlge maat
regelen treffen voor het onderhoud van zijne
vrouw tijdens- zijne afwezigheid. Deed hij dat
niet, en liet hij gedurende vijf jaren niets van
zich hooren, dan werd aangenomen, dat hij zijn
vrouw vrijwtllig verlaten had. Waren er nu geen
kinderen, dan werd de huwelijksgemeenschap
opgeheven, en de vrouw was vrij om een nieu
wen echtgenoot te zoeken. Dook de man later
toch weer op, dan kon hij op zijn voormalige
vrouw geen enkel recht meer doen gelden- Kon
hij evenwel het bewijs leveren, dat hij door
force majeure b.v. door krijgsgevangenschap
verhinderd was geweest om vroeger terug
te keeren, dan kon hij zijn vrouw, terugeischen,
óók al was zij intusschen met een ander ge
trouwd. Hij moest dan echter op zijne kosten
den tweeden echtgenoot van een andere vrouw
voorzien. Hertrouwde de vrouw, om welke re
den óók, voor den wettelijk vastgestelden termijn
van vijf jaren was verloopen, dan had de eerste
echtgenoot het recht om niet alleen zijn vrouw,
maar ook de kinderen eventueel uit dat tweede
huwelijk geboren, als zijn eigendom op te
eischen.
jersey „a pastilles" aan, verder van wit- en
fantasie-piqué en dan worden er nog allerlei
bekoorlijke modellen gedragen, die van met
Pompadour-broderie gegarneerd organdi zijn
vervaardigd. Men ziet, dat de fantasie op dit
terrein een belangrijke rol speelt.
Tenslotte 'iets over het schoeisel. Dit zal in
de naaste toekomst heel sober en bescheiden
zijn: veel wit en dan gecombineerd met marine
of zwart om de echt zomersche kleedij te
completeeren; in de stad draagt men licht-grijze
of beige schoenen, terwijl men voor den avond
nog steeds de voorkeur geeft aan de erg uit
gesneden sandaal van licht-rose of wit zijden
crêpe.
Flan aux cerises a l'alsacienne: Maak deeg van
een half pond meel, 100 gram zacht gemaakte
boter en twee eetlepels poedersuiker. Sprei dit
beslag uit op een vlavorm en zorg er voor de
kanten goed hoog te maken. Pik hier en daar
met de punt van een mes in en beleg de flan
met kersen die van de pitten ontdaan zijn. Giet
er een crème over. Daarvoor klopt men eier
dooiers, wat meel en suiker flink dooreen en
roer er daarmee wat verschen room door. Laat
de flan in een niet al te warmen oven gaar wor
den. Doe ze uit den vorm en laat ze goed koud
worden voor ze op te dienen.
Bluff aux cerises: Maak een compote van
kersen zonder pitten en wat suiker. De compote
moet zoo stijf mogelijk zijn. Laat de compote
uitdruipen en doe ze in een diepe kom. Klop
6 witten van eieren zoo stijf mogelijk en doe
ze door de compote. Goed dooreenroeren. Doe
dit alles in een met boter ingesmeerden vorm.
Zet den vorm in den oven' tot de inhoud stijf
is en giet hem daarna op een kristallen schaal
Koud iaten worden en er de jus van de com
pote omheen doen.
Men neemt zes witten van eieren voor 1 pond
kersen.
Soupe aux cerises. Snij een half pond oud
bakken brood in dobbelsteenen. Bak ze bruin
in de boter en leg ze in een diepe dessertschaal.
Doe een flink stuk boter in de pan en als de
boter gesmolten is leg er dan een pond kersen
die van pitten en stelen ontdaan zijnat/feasdLO
stukjes suiker en laat dit tezamen 10 minuten
koken. Pas vooral op, dat de kersen nieL.stuk
gaan. Schenk ze daarna op de stukjes brood en
dien ze meteen op.
Croütes aux cerises. Snij kleine zachte broodjes
in tweeën, haal er wat kruim uit en smeer ze.
Beleg ze met mooie kersen waar de pit en de
steel van verwijderd zijn. Zet ze op een slavorm.
St.rooi er grove suiker over en giet er wat
kirsch met water over. Zet ze ongeveer een.
kwartier in een tamelijk warmen oven dien.
ze warm op.
Cerises a le reine. Bindt steeds vijf mooie
kersen bij elkaar. Doopt die bouquetjes in een
gesuikerd tamelijk stijf beslag en bak ze in de
olie. Alvorens ze op te dienen strooit men er
suiker over.
Een van onze lezeressen is zoo vriendelijk ons
te schrijven
Daar ik in de courant las, dat er vermoedelijk
een groote overproductie van kruisbessen is te
verwachten en deze vruchten met geringe moeite
kunnen worden ingemaakt, meen ik goed te
doen dit recept te publiceeren. Ik hoop, dat de
huismoeders hierin aanleiding mogen vinden om
allemaal kruisbessen in te maken, wat zoowel
den kweekers als den huisgezinnen ten goede
zal komen, aangezien men deze vruchten op die
manier meer dan een jaar goed kan houden.
Even opgekookt, leveren ze een heerlijke vrueh-
tencompöte.
Voor den Inmaak kan elke flesch dienst doen,
die met een kurk kan worden afgesloten. Men.
wascht de bessen en ontdoet ze van het kleine
zwarte puntje (vruchtbeginsel) en het steeltje.
Men kookt de flessehen uit in sodawater, zwa
velt ze, doet de vruchten er rauw in, totdat de
flesch op twee vingers na gevuld is en vult
de flesch verder met kokend water, zwavelt
nog even, doet er daarna de eveneens uitge
kookte kurk op en overgiet de kurk met lak.
Zooals U hieruit zult zien, worden de vruch
ten rauw ingemaakt. Wil men ze later gebrui
ken, dan heeft men de vruchten slechts even
op te koken met een beetje suiker, en krijgt
dan een heerlijke compöte.
Op precies dezelfde wijze kan men stukjes
rabarber inmaken.
Beide vruchten kunnen, door ze een beetje
langer te laten koken met eenzelfde gewicht
aan suiker, ook tot jam worden verwerkt.
De kruisbessen moeten wolden ingemaakt,
voordat ze geheel rijp zlJn'
Een frisch en aardig meisjes-jurkje,
Parijsche creatiewit linnen met frose
geborduurd.