PRIJSPUZZLE No. 56 CONTRACT-BRIDGE. K.R.O.-VREDESVLOOT OP HOLLAND'S SCHOONSTE WATEREN. MAANDAG 17 JULI 1933 EEN GELUKKIG IDEE, DAT TOT MASSA-PROPAGANDA VOERDE. RADIO-PROGRAMMA RADIO-BERICHTEN UITLOTINGEN. LAAT U NIET MISLEIDEN. EISCHT DIT MERK MET KROON OP HET PAKJE, ANDERS KOOPT U NIET DE ECHTE RADEMAKER'S HOPJES. SLAM-BIEDINGEN. Een bemanning van vierduizend koppen, door tienduizenden begeesterd toegejuicht. Het hartje van Holland heeft gisteren gestaan in het teeken van den Katholieken Radio Om roep, die een schitterenden vloottocht over Hol land's schoonste wateren heeft gehouden.... 'n Eenvoudig idee van den geestelijk adviseur van den K. R. O. is geworden tot een massale propaganda voor het schoone werk, dat de Ka tholieke Radio Omroep zich ten doel stelt. Pater de Greeve S.J. heeft ervoor gezorgd, dat de Zondag van 16 Juli 1933 met gouden letteren zal worden opgeteekend in de historie van den Katholieken Omroep, omdat hij het initiatief nam tot dezen vredelievenden vloottocht, die alom enthousiasme en begeestering onder de vrienden van den K. R. O. heeft weten te wekken. Nog geen organisatie heeft het aangedurfd een dergelijken tocht te organiseeren, nog nim mer zag men op de Hollandsche wateren zulk een glorievolle uitvaart van bewonderaars van een ideaal, nog nimmer ook heeft iemand op een dergelijke manier propaganda weten te maken onder een schare leden van duizenden en bewondering weten af te dwingen aan tien duizenden. Wie had durven hopen, dat die enkele korte gedachte: een K. R. O.-vloot zooveel bijval zou wekken 't Is waar, er is hard aan de plannen gewerkt; dag in dag uit werd vooral door middel van de radio zelf, aangespoord tot deelnemingen de K. R. O.-vrienden hebben de verwachtingen niet teleurgesteld en toch: wie had in den och tend nog aan een glorieuzen tocht gedacht van een vloot, die dreigde ten onder te gaan in een zee van water? Inderdaad, na een onafgebroken regennacht en bij een nog steeds droevig zwarte lucht in den morgen waaruit nog herhaaldelijk de regen neerplaste, zag hpt er allesbehalve mooi uit, maar niets vermocht het reeds aanwezige en thousiasme te dooven. Meer dan vierduizend K. R. O.-leden hadden toegezegd mede te wer ken aan den vloottocht, zij zouden hun woord gestand doen en zoo werd de aloude sleutel stad Zondagmorgen overstroomd door een schare van bezoekers en bezoeksters. Van het station tot aan den Burcht vormde zich een keten van K. R. O.-leden, welke van even negen uur tot ongeveer half 11 aanhield. En behalve per trein uit het Noorden, van den Helder af, uit het Oosten tot zelfs uit Venlo en uit het Zuiden van Brabant en Zeeland, kwa men er talrijk velen per auto, per motor en per rijwiel en alles begraf zich naar het cen trum der stad, naar den schoonen Burcht. Op den Burcht. 't Is ongetwijfeld een schoone gedachte ge weest, dezen propaganda-dag met een plechtige H. Mis in de open lucht te beginnen. Daar cele breerden te kwart over tien en te elf uur de ZeerEerw. pater H. de Greeve S.J. tot intentie van den Katholieken Radio-bond en de Zeer Eerw. pater Lector J. Dito O.P. tot intentie van den K. R. O. Katholieke Verkenners dienden de H. Mis, leden van de gemengde zangvereeniging „Pul- chri Studio" voerden onder leiding van den heer Th. van Niekerk eenige geestelijke gezangen uit en de geheele regeling op den Burcht was in goede handen bij de Leidsche K. J. M. V.-ers, die alles tot in de puntjes hadden verzorgd. Evenwel, waarvoor ze niet hadden kunnen zorgen, dat was het weer, maar ook hierover kon men gelukkig tevreden zijn. De regen had reeds opgehouden, de luchten klaarden op.... de optimisten hadden gelijk: een stralende zon nedag zette aan den vloottocht luister bij. Op het water. Na de H. Missen begaven de deelnemers zich naar het Utrechtsche Jaagpad, waar zeventien groote stoombooten, met de K. R. O.-vlaggen in top, gereed lagen om de duizenden leden van den K. R. O. op te nemen voor den tocht over de Hollandsche meren. Allerlei schoons namen, Sonja, Geisha, Pau line, Twee Provinciën, Jan van Arkel enz. enz. sierden de booten en het behoeft niet gezegd, dat deze ongewone gebeurtenis niet naliet hon derden en duizenden belangstellenden langs den weg te trekken. Langzaam zette de vloot, de mooie, vredelie vende vloot van den K. R. O. zich in beweging. Voorop voer de „Kagerplas", het vlaggeschip. Daarop bevonden zich o.m. het bestuur van den Katholieken Radicbond van het Bisdom Haar lem met den geestelijk adviseur, den Zeereerw. pater H. de Greeve S.J., de Zeereerw. pater lector J. Dito O.P., verdere genoodigden en de persvertegenwoordigers. Toegejuicht door een ontelbare massa voer de vloot dan uit van den Rijn door het Nieuwe Kanaal naar den Ouden Rijn en langs Leider dorp en Hazerswoude ging het naar Alphen aan den Rijn. Overal langs den weg geestdriftig enthousiasme, hetgeen den geest aan boord niet weinig verhoogde. Peter de Greeve, de bezielen de leider, gaf zelf al heel spoedig het voorbeeld door de bekende K. R. O.-leuze: „Win er één bij voor den K. R. O." aan te heffen, welke dr> door de duizenden vlootvaarders werd herhaald, 't Was ook K. R. O. wat men zag, want met kwistige hand werden overal de K. R. O.-vlag getjes verspreid en de muziek aan boord zorg de er wel voor, dat men zich niet behoefde te vervelen. Dat was trouwens heelemaal niet noodig, want behalve dat een boottocht langs den Rijn en over de mooie meren alleen reeds voldoende afwisseling biedt, wist men van het vlagge schip af nog wel voor attracties te zorgen, in den vorm b.v. van een zangwedstrijd, waarbij alle schepen het stilliggende vlaggeschip voor bijvoeren. Bovendien was er aan dezen tocht een fotowedstrijd verbonden, zoodat de vele fo tografen hun hart hebben opgehaald. Er heerschte aan boord van het vlaggeschip natuurlijk een prachtstemming. Geen wonder ook. Reeds bij den aanvang van den tocht stond het welslagen ervan bijna zoo goed als vast. Toen werd ook door den voorzitter van den Kath. Radiohond een woord van welkom ge sproken, in de eerste plaats tot pater de Greeve en pater Dito, tot den heer F. van Essen, den leider van het Centraal Vlootbureau, enz. Te ongeveer 3 uur werd de Brasemermeer bereikt, waar de zeilvereeniging van dien naam haar jaarlijksche nationale wedstrijden hield. Het mooie meer was vol met groote en kleine schepen, zeiljachten en motorbooten, hetgeen vooral voor degenen, die dergelijke wedstrijden nooit hebben medegemaakt, een interessanten aanblik opleverde. Majestueus stevende de vloot over de breede plassen en het bestuur van de vereeniging de Brasemermeer had de attentie bij het passeeren der eerste booten enkele sa luutschoten te lossen. In Oudewetering bereikte het enthousiasme zijn toppunt. Daar zag het zwart van de men- schen, van heinde en verre uit de omliggende dorpen gekomen, ieder wilde deze prachtmani- festatie zien Daar werden besloten eenige telegrammen te verzenden aan mgr. J. D. J. Angenent, bisschop van Haarlem „Meer dan 4000 K. R. O.-leden, bijeen op de K. R. O.-vloot, varend over de meren, brengen Uw Hoogw. Excellentie eerbiedigen groet on der het motiefde zender dienstbaar aan de zending!" Cw. g.) JANSEN, voorz. aan H. M. de Koningin „Meer dan 4000 K. R. O.-leden, die tezamen een glorieuzen K. R. O.-vloot bemand hebben, brengen Uwe Majesteit een groet vanaf de schoone Hollandsche meren." (w. g.) JANSEN, voorz. Aan Pastoor L. H. Perquin, die juist een dag te voren zijn zeven en zestigsten verjaardag had gevierd „Meer dan 4000 K. R. O.-vrienden, terugko mend van het groote K. R. O.-waterfeest, wen- schen ter gelegenheid van Uw verjaardag nog vele jaren en beste gezondheid. Leve de K. R. O. (w. g.) JANSEN, voorz. Van het post- en telegraafkantoor te Oude wetering uit, alwaar de boot van het K. R. O.- personeel voor den wal gemeerd lag, gaf Paul de Waart een kort verslag voor de radio, maar pater de Greeve, die zijn enthousiasme nauwe lijks kon bedwingen, sprak er eveneens de luisteraars uit Holland toe. Een mooi intermez zo, dat het enthousiasme nog deed toenemen. Daarna ging het verder: door de Ringvaart van de Haarlemmermeer en nabij de Leeghwa- ter de Kagerplassen op. Daar is genoten, dat het een lust was. Hier toch vindt men alles, wat Holland aan water- en natuurschoon heeft in een zoo eng mogelijk bestek bijeen. Door de Zijl werd tenslotte het laatste gedeelte van den tocht afgelegd, maar daar groeide de belang- De oplossing van puzzle No. 54 is HORIZONTAAL 1. Noorwegen, 3. geleerden, 5. losplaats, 6. schadelijk, 8. fone tisch, 9. Harlingen, 11. Rotterdam, 12 programma, 14. Eindhoven, 15. theeketel. VERTICAAL: 1. Natal, 2. niets, 3. graaf, 4. Noach, 6. stier, 7. kolom, 9. horde, 10. negen, 12. poort, 13. angel. Als winnaars werden door het lot aangewezen A. Schermer, St. Jansgasthuis, Hoorn; L. Grossier, Vrijthof 20, Maastricht; J. A. M. van Gent, Peperstraat 29, 's-Bosch; F. Genen p.a. Johannes de Deo, Papenhulst 26, 's-Bosch. Hieronder puzzle nr. 56, een figuur-puzzle. VAN LINKS NAAR RECHTS 3. stadsbestuurder, 5. Duitsche badplaats, 8. boom, 9. uitwendig deel van een huis, 13. wapen, 16'. insect, 17. Boeddhistisch priester, 18. kleurstof, 19. lied, 23. knaagdier, 24. drogbeeld, 26. slaapplaats, 27. Afrikaan, 28. berg, 30. Europeesch rijk. VAN BOVEN NAAR BENEDEN 2. boom, 3. voertuig, 4. opbrengst, 6. voorbij gaande smaak, 7. drink-kom, 9. vervoermiddel, 10. lucht, 11. bergplaats, 12. stad in Nederland, 14. behoeftig, 15. familielid, 20. reinigingsmiddel, 21. aanlegplaats, 22. droefenis, 25. bouwsel, 26. voedsel, 29. vod. In den middelsten cirkeleen bekende zegswijze. Inzending van oplossingen tot en met 21 Juli aan Puzzle-redacteur (oplossing 56) Bureau van dit Blad, bij voorkeur per briefkaart zonder verdere mededeelingen. Onder de goede oplossers worden vier bedragen verloot van 2.50. Prijswinnaar moet abonné zijn. Men gelieve den naam op te geven, waarop het abonnement loopt. CORRESPONDENTIE. E. W. te H. Zeker hadt U kunnen volstaan met het opgeven van de versregels. stelling bij elke bocht, die de vloot nam. Hoe meer de stad in 't zicht kwam, des te grooter werd de menschenmassa en de boorden van de Zijl hebben nog nimmer zooveel drukte gekend. Bij de Spanjaardsbrug stond bet zwart van de menschen en daartusschen stonden tal van auto's en fietsen, zoodat, toen de brug eenmaal gepas seerd was, het nog wel een half uur duurde al eer de auto's hun weg konden vervolgen. Toen waren de booten reeds weer aan het Utrechtsche Jaagpad gemeerd en begaven de duizenden zich weer naar treinen en auto's. Het was een prachtig geslaagde tocht, die nog lang aangename herinneringen bij duizenden en duizenden zal achterlaten, en waarvan we mogen verwachten, dat hij voor den Katholie ken Radio Omroep vele vruchten zal afwerpen. Het slot werd gevolgd door een intiemen maaltijd in „Den Burcht", waar de hartelijk ge sproken woorden den dank vertolkten van het K. R. O.-bestuur voor den schitterend geslaag den tocht. MASTREECHTER STAAR. Door de Koninklijke Zangvereeniging Mas- treechter Staar is onder leiding van Peter Gie- len de instudeering hervat van Das Liebes- mahl der Apostel" van Richard Wagner. Het werk zal op een der a.s. tournooien der Staar worden uitgevoerd met medewerking van het Stedelijk Orkest. VOORLICHTING INZAKE TENTOON STELLING SBELANGEN. Daar het in den laatsten tijd eenige malen is voorgekomen, dat tentoonstellingen worden voorbereid door particuliere ondernemers van welke betwijfeld moest worden of zij, uit ver schillende oogpunten beschouwd, de aangewe zen personen waren om de leiding van ten toonstellingen op zich te nemen, beveelt het bestuur van de Ned. Ver. voor tentoonstellings- belangen aan, zich tot het algemeen secreta riaat dezer vereeniging te wenden (Badhuis weg 145, Den Haag) alvorens men zich verbindt tot deelneming aan tentoonstellingen zonder dat men absoluut verzekerd is, dat bij de voor bereiding alles in orde mag worden geacht. Hierdoor kan worden voorkomen, dat men als deelnemer onaangename ervaringen als ge volg van onvoldoende organisatie eener ten toonstelling opdoet. S g'A'WTn.X HET KLEIN SEMINARIE TE APELDOORN Ter vergadering van den'bond van R.K. lood gieters. en koperslagerspatroons verleden week te Heerlen is o.m. de klacht geuit, dat het loodgieterswerk aan het klein-seminarie te Apeldoorn gegund was aan een niet-katholiek installateur. Ter rectificatie daarvan deelt men ons mede, dat zulks op een misverstand moet berusten, daar beide directeuren der betrokken N.V. katholiek zijn. DINSDAG 18 JULI. HUIZEN (296 M„ 1013 K. H.) K.R.O.-uitzen- ding; 45 H.I.R.O.: 89.15 en 1011.30 Gramo- foonpl.; 11.2012 Godsd. halfuurtje; 12.00 Pers berichten; 12.151.45 K.R.O.-sextet en gramo- foonpl., o.a. Sommernachtsfestsuite, Siede; 1.45 Pauze; 2.00 Vrouwenuurtje; 34 Gramofoonpl.; 4—5 H.I.R.O.; 5.10—6 K.R.O.-boys; 6.00 Henri 't Sas: Brabants natuurschoon; 6.20 K.R.O.-orkest o.a. fant. La fille du régiment, Donizetti; 7.00 Politieberichten: 7.15 P. Gielisse: „Hoe reis ik in mijn vacantie?" 7.35 Vervolg orkest; 7.45 Ver- bondskwartiertje; 89.30 K.R.O.-ofkest met medew. van J. Koevoets: Humor en liedjes uit het oude leger, o.a. Bei Lied und Wein, Arman- dola (c.a. 9.30 Vaz Dias); 9.30 K.R.O.-boys; 10.10 Gramofoonpl.; 10.30 Vaz Dias; 10.3512 Aanslui ting met het feestterrein in Arnhem. Cabaret programma. HILVERSUM (1875 M„ 160 K. H.) A.V.R.O.- uitzendinp. 810 en 10.1510.30 Gramofoonpl.; 10.3012.30 Concert o.l.v. O. Hendriks, met medew. van Maartje Bierman (voordracht), o.a. serenade „Les millions d'Arlequin", Digo; 12.30 2.15 Omroeporkest met medew. van „The Hol- landia Three" (accordeon), o.a. fragm. Les dra gons de Villars, Maillart; 2.15 Pauze: 2.30 Zang door Dzobjs Ising (a. d. vleugel E. Veen); 34 Gramofoonpl.; 4.00 Pianorecital J. Rodrigues Lopes; 4.30 Kinderkoor; 5.00 Voor de kinderen; 5.307 Orgelconcert A. Palla niet medew. van Bella Polla (zang) en Boris Lensky (viool); 7.00 J. Budde: Een wandeling door 's Lands Planten tuin te Buitenzorg; 7.30 Gramofoonpl.; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Omroeporkest met medew. van Helen van Vliet (sopraan) en Bert van Bloem (tenor), operettefragm.; 9.15 „Achttien karaats", hoorspel van J. Galsworthy; 9.45 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00 Vaz Dias; 11.1012 Gramofoonpl. DAVENTRY (1554 M., 193 K. H.) 10.50 Tijdsein en berichten; 11.0511.20 Kookpraatje; 12.20 Or gelspel R. Foort; 1.05 Paramount Astoria-orkest, o.a. Rundum die Wolga, Borchert; 1.50 Midland Studio-orkest, o.a. Adios a Napoli, Murzilli; 2.35 M. Marova (sopraan) en het Phillipskwartet, o.a. Strijkkwartet op. 83, Elgar; 3.20 Gramofoonpl.; 4.35Tapponnier en zijn orkest, o.a. suite „Asca- nio", St. Saëns; 5.35 Kinderuur; 6.20 Berichten; 6.50 Radiokoor: Zeemansliedjes; 7.20 Victor Olof sextet met medew. van M. Wilkinson (sopraan), o.a. La boutique fantasque, oRssiniRespighi; 8.20 BBC-orkest met medew. van H. Stevens (bariton), o.a. Credo uit „Othello", Verdi; 9.20 Berichten; 9.40 Orkest van café Colette met medew. van A. v. Major (sopraan); 10.35 Orgel spel Q. McLean; 11.00 Declamatie; 11.0512.20 Dansmuziek. PARIJS (Radio-Paris 1724 M., 174 K. H.) 8.05, 12.20, 7.30 en 8.20 Gramofoonpl.; 8.50 Omroep orkest o.l.v. Labis, o.a. Au bois d'amour, Labis; 9.50 Les noces de Jeannette, operette van Massé. KALUNDBORG (1153 M„ 260 K. H.) 12.20—2.20 Concert uit het Bellevue Strandhotel; 3.505.50 Omroeporkest; 8.20 „De drie musketiers", Dumas- Benatzky; 11.3012.50 Dansmuziek uit rest. Nimb. LANGENBERG. (473 M., 634 K. H.) 6.25 en 7.23 Gramofoonpl.; 10.05 Gymnastiek; 10.20 Berichten 10.30 Voor de werkloozen; 11.35 Voor de scholen; 11.50 Gramofoonpl.; 12.20 Pop. concert; 1.202.50 Concert o.l.v. Wolf, o.a. ouv. Preziosa, Weber; 4.506.05 Concert; 6.507.05 Gramofoonpl.; 7.20 Stunde der Nation „Jugend auf Fahrt", voor dracht en zang; 8.25 Radio-tooneel; 9.20 Werag- orkest, Oostenrijksche muziek. ROME (441 M„ 680 K. H.) 5.50—6.35 Omroep orkest; 8.20 Gramofoonpl.; 9.05 Don Pasquale, operette, Donizetti. BRUSSEL (338 M., 887 K. H.) 12.20 Gramofoon- platen; 1.302.20 Omroep-kleinorkest, O.a. fant. Le jongleur de Notre Dame, Massenet; 5.20 Gra mofoonpl.; 6.05 Soc. kinderuurtje; 6.507.35 Gra mofoonpl.; 8.209.20 Zang en piano; 9.35 Sym phonie-orkest en solisten, o.a. Segoviane, Lacome; 10.30 Gramofoonpl. 508 M., 590 K. H.) 12.20 Omroepkleinorkest, intern, dansmuziek; 1.302.20 Gramofoonpl. en pianorecital; 5.20 Symphonie-orkest, werken van Dvorak; 5.50 Kath. kinderuurtje; 6.357.05 Kla rinetrecital; 8.20 Symphonie-orkest en solisten, werken van Brahms, o.a. Dubbel concert voor viool en orkest; 9.20 Concert uit Ostende; 11.00 Gramofoonpl. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1635 M„ 183.5 K. H.) 6.508.20 Concert; 8.55 Gymnastiek; 12.20 en 2.20 Gramofoonpl.; 33.20 Viool en piano; 4.20 5.20 Orkest, o.a. Hong. rhapsodie, Reidl; 5.556.20 Pianorecital; 6.256,50 Liederen van Schubert; 7.20 Zie Langenberg; 8.20 „Das liederliche Klee- blatt", klucht van Nestroy, muziek van Ad. Mül- ler; 9.50 Voor de Hitlerjeugd: 10.20 Berichten en toeristenpraatje; 1.05 Scheepsweerbericht; 11.20 12.20 Norag-orkest, o.a. ouv. Die lustigen Wei- ber von Windsor. LUXEMBURG (1191 M„ 252 K. H.) Belgische avond: 7.20 Omroeporkest, o.a. ouv. Martha, Flo- tow; 8.00 Weerbericht; 8.05 Omroeporkest, Bel gisch concert, o.a. ouv. Pyrrhus, de Faye; 9.10 Berichten (Fransch); 9.35 Gramofoonpl., le symphonie, Brahms; 10.05 Berichten (Duitsch); 10.15 Omroeporkest, o.a. Melodie, Tschaikowsky; 10.45 Dansmuziek (gramofoonpl.) ROTTERDAM (gem. radio-distributie). Pro gramma 1: Hilversum. Programma 2: Huizen. Programma 3: 8.00 Langenberg; 8.55 Königs- wusterhausen; 10.05 Langenberg; 12.20 Brussel (338 M.); 1.20 Londen R., orgelspel R. New, daar na H. Heard en zijn orkest, o.a. Casinodances, Gungl en Schotsch studio-orkest, o.a. 3 Engelsche dansen, Quilter; 3.20 Langenberg; 3.50 Kalund- borg; 4.20 Königswusterhausen; pl.m. 4.50 Lan genberg; 6.05 Bru.rsel (338 M.); 7.35 Parijs R.; 9.20 Londen R„ BBC-orkest en pianoduetten, o.a. pianoconcert in es, Mozart; 10.35 Brussel (508 M.); 11.20 Kalundborg of Königswusterhausen. Programma 4: 8.05 Parijs R.; 10.50 en 12.20 Da- ventry. DINSDAG Het harmoniekorps de Band of A. M. Gold- stream Guard geeft om 9.20 n.m. een concert voor Midland. Regional dat met een arrange ment van Wagner's Walkürenritt begint. Men kent deze strijdlustige maagden op rossen het luchtruim doorklievend om gevallen helden naar het Walhalla te brengen. Wagner liet zich in dit muziekdrama tot een fantastisch beeld opzweepen: de rit der Wal- küren uit het begin der derde acte in een dichtbeplant woud met een halfduister van 'n onweerslucht. Telkenmale wanneer een Wal- kürre haar vaart omhoog begint zijn er goden die haar met blisemstralen den weg willen versperren. Maar zij lachen er om in wild gekrijsch en zetten met nog woester vaart hun tocht voort, elkander in duizelende echo's be groetend en toeroepend. Wagner realiseerde dit met tot dusverre on gekende verve. Om 8.20 n.m. brengt Warschau de ouverture „Ein sommernachtstraum" van Mendelssohn naar het gelijknamig werk van Shakespeare, reeds op 17-jarigcn leeftijd door hem gecom poneerd. Wijdden wij reeds over deze muziek in het algemeen uit, van de ouverture zelf kan gezegd worden dat izij een résumé is van het Shakespeare's feëerieke komedie: men vindt er overeenkomsten met den elfenkoning Oberen de koningin Titania en de vijf burleske kome dianten. Een mysterieus motief van de violen, in vier groepen gesplitst, symboliseert de buiten-na tuurlijke wereld der elfen en geesten en ont wikkelt zich, onderbroken door de fanfare van Theseus, tot een Bergameesch rhythme, waarop de komedianten lustig dansen. Bruuske sprongen van groote intervallen en langgerekte tonen der ophicleïde (in onbruik geraakt instrument) reproduceeren het geblaat van den met een ezelskop getooiden Botton. VERWOESTE GEBIEDEN 1931 4 PCT. Trekking van 15 Juli 1933. No. 11 van serie 47426 is betaalbaar met frs. 1 millioen, de andere nos. dezer serie elk met frs. 250. VARKEiNSPRÏJZEN De Nederlandsche Varkenscentrale brengt onder de aandacht van belanghebbenden, dat de prijzen, welke door haar worden betaald voor varkens, welke als nood- en spoedgevallen worden geleverd, 2 cent lager zijn dan de normaal geldende prijzen. Tevens wordt er nogmaals op gewezen, dat het risico voor deze varkens tot na de ge slachte keuring voor rekening van den leve rancier blijft. Reel. 7448—5 26 wf Wij hebben enkele maanden geleden de nieu we slam-biadingen volgens Culbertson behandeld en willen nu eens niet iets nieuws geven, doch wel iets, wat wij reeds vroeger, zij het in anderen vorm gaven. Het is n.l. de methode van slam- bieden volgens geheel logischen gedachtengang. Het bieden van een slam is voor de meeste bridgers een emotie, waarbij echter meestal vergeten wordt, dat dergelijke biedingen nu heusch niet zooveel voorkomen. Wij willen niet zoo ver gaan als sommige schrijvers, die zeggen, dat 75 pet. van de gemaakte slams niet bied- baar zijn geweest en nog veel minder willen wij beamen, wat andere schrijvers zeggen: dat 75 pet. van de geboden slams niet gemaakt worden, want dit is eene stelling, die wij steeds hebben weersproken en in de praktijk hebben bewezen. Integendeel, wij verklaren met nadruk: in een goed bridge-partijtje. waar behoorlijk geboden wordt, worden 75 pet. van de geboden slams ook werkelijk gemaakt. Maar dan moet ook werkelijk goed geboden worden, dan moet ook behoorlijk rekening gehouden worden met de omstandigheden, die het bieden en maken van een slam mogelijk maken. Welke zijn die omstandigheden? a. Hooge kaarten en lange kleuren. Het is eiken bridgespeler bekend, dat in een lange kleur de hooge kaarten van zelf het ma ken van slagen met de lage kaarten in die kleur mogelijk maken mits die kleur troef is, de troef tijdig kan uitgeslagen worden bij de tegenpartij, indien een andere kleur troef is, danwel wan neer Zondertroef gespeeld wordt. Heeft men A-H-V-x-x-x, dan heeft men 7 kaarten in die kleur tegen, waarvan nog een deel bij den maat zit. Alleen, wanneer van die zeven kaarten er vier op één hand zitten, bestaat de mogelijkheid, dat ingeval dfe kleur troef is danwel Zonder- troef gespeeld wordt, niet alle zes kaarten een slag maken, waarbij natuurlijk alweer eveneens de mogelijkheid bestaat, dat de maat juist het grootste aantal der andere kaarten heeft, dan wel de ontbrekende, een slag vormende kaart. (Heeft de maat B-x-x dan worden beslist zes slagen in die kleur gemaakt). Men mag dus met vrij groote zekerheid een zeskaart met A-H-V aan het hoofd voor zes slagen rekenen, terwijl indien A-H-V-B aan het hoofd staan, die zeker heid al bijna 100 pet. wordt. Heeft men nu het geluk twee van die zeskaar- ten in handen te hebben, dan wordt de kans op een Klein Slam in één dier kleuren al groot, want men heeft veel kans op zes slagen in beide kleuren, dus het Klein-Slam-bod in eigen hand. De combinatie dus van hooge kaarten en lange kleuren in die hooge kaarten maakt slam- kansen. b. Direct aan slag te kunnen komen. Waar men bij geboden slams slechts hoogstens één slag mag missen is het natuurlijk zaak direct aan trek te komen na het uitspelen van de eerste kaart. Dit is natuurlijk niet anders mogelijk dan middels Azen of renonces, danwel Azen èn renonces. In het bovengenoemde spel van twee keer A-H-V-x-x-x heeft men slechts één kaart bui ten die beide kleuren en is men dus vrijwel zeker bij uiterlijk den tweeden slag aan trek te komen. Wordt dan troef geslagen, dan heeft de speler veel kans zijn contract te maken als beide kleuren althans behoorlijk verdeeld zitten. Het direct aan slag komen moet het doen. Men noemt dit: de controle op het spel uitoefenen. Begrijpt men nu goed, dat de combinatie van hooge kaarten lange kleuren en spelcontrole de slamkansen mogelijk maken, dan zal men ook begrijpen, dat het voor de maats noodzakelijk is elkaar omtrent die factoren in te lichten. Moge een spel als het bovengenoemde van twee maal A-H-V-zesde al direct slam-mogelijkheid aangeven ,?oo is zulks lang niet met elk spel het geval en veelal zal door de maats tot overeen stemming gekomen moeten worden, welke kleur gespeeld zal worden alvorens over te gaan tot het doen van een slamverzoek. Hij, die het slamverzoek doet, zegt daarmede, dat hij wel kans ziet een slam te maken, als zijn maat kan medehelpen. Waar nu de kleur bereids aangege ven is, komt het er op aan, aan te toonen of men voldoende controles in zijn spel heeft. Stel, de opener krijgt van zijn maat slechts een minimum antwoord en geeft dan zelf een slam- signaal, dus hij doet een bod gaande boven het manchebod .Wat zegt hij daar dan mede? Mijn troefkaart is na je antwoord voldoende voor een slam en ik heb contröle in drie kleuren. Heeft echter de maat geen minimum-antwoord gegeven doch een sprongbod, hetzij in de ge boden dan wel in een andere kleur, dan behoeft de maat slechts contröle in twee kleuren te hebben, want het sprongbod gaf reeds neven kracht bij den maat aan. Doet de maat van den openingsbieder echter een slamsignaal hooren. dan geeft hij daarmede slechts controle in twee kleuren aan, na een dwangopeningsbod zelfs slechts in één kleur. Wat zien wij dus? Zonder kleur te noemen wordt toch de controle, dus Azen, chicanes of singletons (de laatste liefst niet) aangegeven. Het slamsignaal zelf wordt gegeven in de kleur, welke men door het bieden reeds overeenge komen was te spelen. Men doet dus geen kunst matig bod in een kleur, die men heelemaal niet wenscht te spelen, men zegt alleen op de meest logische gronden, welke controles men heeft, waarmede men tevens tegemoet komt aan de vaak uitgesproken klacht, dat het aangeven van chinaces en van singletons vaak niet moge lijk is Moet het spel in Zondertroef gespeeld worden, dan wordt het bieden van Slam volgens het Official System beheerscht door het aantal Zt- punten, dat in beide handen wordt aangegeven. Wij weten, dat 24 Zt-punlen in de gecombi neerde handen een 3 Zt-bod rechtvaardigen en dat 4 Azen -I- 4 Heeren 4Vrouwen 4 Boe ren 4 Tienen 16+12+8+4+2=42 punten het maximum aantal punten is, dat beide han den te zamen kunnen hebben en dat dus een Groot Slam zeker rechtvaardigt maar wij weten ook, dat Groot Slam reeds te bicden is bij 38 punten en dus is het maar zaak. dat de maats elkaar vertellen of zij slamkansen in hun spel zien en hoeveel punten zij hebben. Stel er wordt geopend met 2 Zt.; dit houdt het bezit in van minstens 17 punten (in vier kleu ren gedekt). De maat telt 14 Zt-punten en kan geen kleur bieden. Hij weet nu zeker, dat mins tens 31 punten in beide handen zijn en dat dus een slamkans aanwezig moet zijn. Hij kan nu direct 5 ZT bieden, die met 31 punten te maken moeten zijn, maar hij kan ook voorzichtig zijn en het slamsignaal geven aan 2 Zt„ waarbij de maat op niet meer dan 28 punten in de gecom bineerde handen mag rekenen. Hij zelf heeft niet 17 maar 3 of 4 punten meer en biedt nu 5 Zt. Hij heeft dus zijn volle kracht en zijn maat, die bij zijn 4 Zt-bod nog een overschot van 3 pun ten had, kan nu gevoegelijk het Klein Slam-bod doen. Aan Groot Slam behoeft niet meer gedacht te worden, want in het 5 en 6 Zt-bod hebben beide maats hun volle kracht gegeven. Het kan wellicht gemaakt worden, maar dan is het toeval. Wij willen nu even recapituleeren wat het slamsignaal in een kleurbod beteekent: Gegeven slamsignaal door den openingsbieder op minimum-verhooging van den maat: Ik heb drie controles. Idem op sprongbod (in geboden of andere kleur): Ik heb twee contróles. Gegeven slamsignaal door maat van openings bieder op minimum-opening: Ik heb twee con tróles. Idem op dwang-openingsbod: Ik heb één con tröle. Voorbeelden. Thans ter toelichting enkele voorbeelden: N: V C? 7-6 O A-H-V-5-4 A-H-9-7-5 Z: A A-H-B-10-9-6 C> A-8-5 9-2 .Jb 8-6 Z opent me 1 Schoppen, waarop N antwoordt met 3 Ruiten, een sprongbod dus. Hierop biedt Z 3 Schoppen en N 4 Klaveren. Nu weet Z: N deed een sprongbod, heeft twee biedbare kleu ren en hij biedt 5 Schoppen, waarmede hij een zeskaart in Schoppen aangeeft (twee keer her boden) en tevens contröle in twee kleuren, want na het sprongbod van N. behoeft slechts con tröle in twee kleuren te hebben. Waar nu N zelf contröle in Ruiten en Klaveren heeft, zal die contröle wel Harten Aas zijn, alhoewel de mogelijkheid bestaat, dat die contröle in de kleuren van N zit, doch die kans is niet groot, want N zelf heeft maar twee Harten. Nu moet N als volgt redeneeren: Z heeft minstens 6 stei-ke Schoppen en ik heb de Vrouw, Z geeft mij natuurlijk geen controle aan in mijn eigen geboden kleuren, hij heeft dus Harten Aas en met mijn sterke Ruiten en Klaveren moet hij Groot Slam Schoppen, kunnen maken: Ik bied dus 7 Schoppen. Volgens Culbertson zou het bieden zijn ver- loopen: 1 Schoppen van Z, 3 Ruiten van Noord, 4 Schoppen van Zuid, 4 Zt van Noord, waarmede 2 Azen en den Heer van een reeds geboden kleur aangetoond worden. Door nu 5 Zt te bieden geeft Z twee Azen aan, N weet nu dat Z het Aas van Harten heeft en biedt 7 Schoppen. Men ziet, dat onze natuurlijke methode tot hetzelfde resulaat leidt als de kunstmatige 4/5 Zt methode. Een ander spel: N: A V 7-6-4 O A-H-V-B-70-4 A-3-2 Z: A A-H-B-10-9-7 A-8-2 O 8-6 .f. 7-4 Z zal dit spel met 1 Schoppen openen, waar op met 3 Ruiten zal antwoorden, in welk systeem ook. Nu zal Z in ons systeem op het antwoord van N, een sprongbod, met zijn zeer sterke Schoppen-spel en zijn contröle in Harten, het slamsignaal doen hooren en 5 Schoppen biedfen N weet ,dat Z op zijn sprongbod slechts twee controles behoeft te hebben en om nu zijn eigen twee controles aan te geven, biedt hij 6 Schoppen, waarop Z 7 Ruiten, 6 Zt en 7 Schop pen kan bieden. Biedt hij 7 Ruiten, dan zal N met zijn Schoppen Vrouw gevoegelijk 7 Schop pen kunnen bieden en wordt 6 Zt geboden, dan zal ook 7 Zt geboden en gemaakt kunnen wor den, want dan behoeft geen angst voor een mogelijke chicane-contróle te bestaan, daar in dat geval zeker geen Zt geboden zou mogen worden. Volgens de kunstmatige Culbertson 4/5 Zt- methode zou na het 3 Ruitenbod van N eveneens 4 Schoppen door Z geboden worden en zou N dan 4 Zt antwoorden, daarmede zijn 2 Azen en den Heer in een reeds geboden kleur (Ruiten) aangevende. Met een 5 Zt-bod antwoordende geeft Z nu twee Azen aan en zal 7 Zt, 7 Schop pen of 7 Ruiten geboden kunnen worden. Het resultaat is alweer hetzelfde. Nog een voorbeeld: N: H-V-B-10-9-5 3-2 O V-10-5 A A-H Z: A Q? A-7-6 O A-H-8-4-3-2 4. 5-4-3 N opent met 1 Schoppen en Z antwoordt met 3 Ruiten waarop N, die slechts één controle (in Klaveren) heeft zijn zware Schoppenkaart her- biedt dus 4 Schoppen zegt. Nu moet Z met drie controles het slamsignaal geven en 5 Schoppen bieden. N rekende door het sprongbod in Ruiten op twee controles en nu laat Z het slamsignaal hooren! Deze moet dus drie controles hebben en daar hij zelf de dubbele controle in Klaveren heeft, moet Z wel Schoppen Aas hebben, want hij mag die Schoppen, die zijn maat bood, niet als chicane-controle aanmerken! Het gevolg is natuurlijk een Groot Slam-Bod in Schoppen De 4/5 Zt-methode laat na het 4 Schoppen bod van N door Z 5 Zt bieden, daarmede 3 Azen en Ruiten Heer aangevende, waarop eveneens 7 Schoppen zal volgen, want ook nu is de Schoppen Heer bekend gemaakt, maar langs onlogischen weg. Wij hebben opzettelijk deze voorbeelden ge nomen uit de voorbeelden voor de toepassing van het 4/5 Zt. bod uit het Blue Book 1933. Er wordt zoo vaak gezegd, dat dergelijke voor beelden zijn klaar'gemaakt om de juistheid van het systeem aan te toonen, welnu, dat zal moei lijk gezegd kunnen worden, als men voorbeelden neemt, die voor een ander systeem zijn gemaakt. Wanneer die goed passen voor een ander voor gestaan systeem, dan zal toch zeker wel pleiten voor dit systeem en zal men niet kunnen spreken van een pasklaar maken der voorbeelden. Lang vóórdat het Blue Book 1033 verscheen n.l. in de eerste helft van 1932 hebben de Ame- can Head Quarters door Edward C. Wolfe de aandacht op deze wijze van slam bieden ge vestigd en hebben ook wij dit onder de aandacht onzer lezers gebracht, Culbertson echter was handiger, hij sloeg geweldig op de groote trom voor zijn nieuwe slam-biedmethode, die feitelijk al heel weinig van die der Head Quarters (Offi cial System) verschilt, echter minder goed is, daar zij alleen Azen aangeeft en wij controles aangeven, dus ook kunnen aangeven zonder Azen. Stel me heeft A-H zevende en A-H-V-B zesde, dan kan men met de 4/5 Zt-methode slechts 2 Azen aangeven en wij kunnen vier con troles aangeven, m.a.w. wij kunnen zonder hulp van onzen maat aangeven, dat wij in elk geval direct bij den eersten slag aan trek komen. Is dat geen belangrijk voordeel? Het gaat immers niet om de Azen, maar wel om de controles. In het zoo juist aangegeven spel mist de speler twee Azen, maar in die beide kleuren heeft hij renonce, chicane dus en daarom kan hij zijn Groot Slam nog best winnen. Weet nu zijn maat op het juiste oogenblik, dat con trole in al de vier kleuren aanwezig is bij den openingsbieder, dan kan hij rustig zijn biedingen doen op hetgeen hij in handen heeft. Geen psy chisch bod der tegenpartij is in staat de slam- bieding tegen te houden indien de maat maar iets heeft in de geboden kleuren van den ope ningsbieder, want deze gaf niet aan. dat hij het Aas van de eventueel psychische bieding der tegenpartij heeft, neen, hij gaf veel meer aan: het Aas, renonce of singleton in die kleur en het Aas zoodanig, dat controle aanwezig is, dus sec of als' doubleton. Bij het aantoonen van Azen weet men dan wel dat die Azen in handen zijn maar men weet niet, dat de controle in die kleur aanwezig is, n.l. dat niet meer dan één slag door de tegenpartij daarin gemaakt kan worden. (Wij spreken gemakshalve van openings bieder, maar feitelijk moeten wij spreken van: slamsignaleerder, daar deze degeen is, die de invite op slam doet, zelfs als de openingsbieder een dwangbod-opening gaf.) Wij vinden in dat controle-aangeven heel wat meer moois dan in Azen-aantooning, maar men zij voorzichtig en late Groot Slam niet anders bieden dan door den slam-verzoeker, want men moet altijd rekening houden met de mogelijkheid, dat de controle uit een single- ton bestaat. Heeft men nu zelf het Aas van die kleur, (welke kleur het is, moet wel uit het eigen spel zijn op te maken), dan is het 'natuur lijk wat anders, dan kan de singleton geen kwaad meer doen. Wij eindigen met nog een waarschuwing: Hoed u voor het dubbel rekenen van uwe controles, n.l. dat gij in beide handen dezelfde controles zoudt rekenen. In de kleur van uw maat kunt gij moeilijk een controle aantoonen, dat moet hij zelf doen, uw renonce of singleton geeft daarin niets. Neem alv?ëer dat spel van twee kleuren. Wat geeft nu de controle in de kleur van den maat? Gij kunt hem er toch niet mede aan slag brengen! Voor u is het aangeven van zijn con trole in die kleur veel waard want dit moet het bezit van het Aas inhouden, daar gij zelf renonce of singleton hebt. Komt de tegenpartij er dus in uit, dan kost het u geen troef, maar uw maat heeft uit den aard der zaak niets aan de wetenschap uv/er controle in die zelfde kleur, het sticht eer verwarring en.... verlies.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1933 | | pagina 6