D.P. W Geld a contant STAMPEND SHAKESPEARE AAN DE LAHN. - V"-™ - f f 6 CL •X f L. J. BERNARD SPOED C. C. G. v. d. AREND WIJNKOOPERIJ 'n Adverteerder vergaat niet mg Vacantietijd is Fototijd <s» ,<ss G0EDK00PE TREIN VRIJ Wl ELREMN A AF G0EDKQ0PE TREIN ARNHEM EN NIJMEGEN FIRMA A. J. VAN DE VEN I HOOGSTRAAT 51 <2 levert BELEGEN WIJNEN VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1933 S ENfeELSCHE EN DUITSCHE ROMANTIEK. De Festspiele van Marburg. MAX REINHARDT BIEDT „LEO- POLDSKRON" TE KOOP AAN. C0RNELIS VAN LOON Johanna Klijs JAN BAPTIST ARNAUD KESSELS A. M. J. Verheyden PANATELLA f?* .^6>eS V O*8 «V. v JAN HAASNOOT PAULA VAN WENSEN-Statz A. KESSELS AFWEZIG tot 23 AUGUSTUS Vacantie-aanbieding Alle soorten wafels 20 ets. per half pond met 1 ons Fruitblokjes cadeau en verder bij 2\ ons Demi-lune, Marie, Vanille-cro- quets enz. van 15 c., of bij 3 ons Social- Provincial biscuits van 15 cents, 2 cocos- macrons of 2 eier koeken cadeau e* QO1" o^'qC' U ^0° rP DELFTSCHE POST FABRIEKEN DELFT BREDA, LIESBOSCH, OISTERWIJK EN EINDHOVEN LAAT U NIET I. KUIPERS KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS ,0^ \V^ .Y*>' o <S al* a^- luiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii: ""iiiiiiiii'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Denkt aan premie bons! ziet men ze langs de wegen gaan, afs er tegenwind 7s! Inplaats van genot, wordt de mooie fietssport op die manier een kwelling. Met een „TORPEDO"-naaf in Uw rijwiel, waardeert U echter eerst echt. het „ware" fietsgenot. „TORPEDO" immers loopt spelend licht' en' vermijdt' daardoor lederq krachtsinspanning. „TORPEDO" is de meest ingenieuse constructie vat> aandrijfkracht, vrijwiel en rem, onverwoestbaar en zeker-werkend, ^TORPEDO" houdt Uw rijwiel netter, bij elke weersgesteldheid, ver* eischt nooit bijstelling en geen speciale behandeling: Kortom: „TORPEDO" brengt, U het fietsparadijs' op aarde; Laaf daarom nog heden Üw rijwiel handel 'n „TORPEDO" monteeren. Lét goed op het stempel op de naaf, dan kunt gij naar hartelust genieten en is absolute veiligheid. Üw. deel. „TORPEDO" is en blijft de trouwe Vriend van den wielrijder Past irrïeder rijwiel Hetzij oud of nieuw Te koop wegens opheffing Wij hebben een ruime keuze camera's, tasschen, statieven, films, platen, enz. Wij zijn speciaal ingericht tot het ont wikkelen en afdr. van platen en films. HOOGSTRAAT 91 - TELEF. 68814 Box Camera's vanaf f 2.- - Rolfilm 6 x 9 f 0.39 - enz. TELEF. 68546. SEDERT 1803 Op een verkenningstocht door het „Derde Rijk" waar men ondanks alle alarmeerende berichten even veilig en rustig reist en ver blijft als ooit voorheen in Duitschland bracht een relatie in de Duitsche tooneelwereld ons naar het lieflijke Hessen-Nassau, waar boven de idyllische dalen van Lahn, Dill en Sieg over de heuvelklingen van Nassau, Siegen, Dillen burg, Usingen, Weilburg, Herbom, Hadamar, Idstein en Diez, de stamsloten of burcht-ruïnes liggen gestrooid, die vooral in dit jubeljaar bij zondere aantrekkingskracht hebben voor den vacantie-toerist uit het land van Willem den Zwijger. Eerst in den loop van Augustus hebben daar intusschen de verschillende feestelijkheden plaats ter herdenking van het eeuwgetij en ons bezoek gold dan ook meer bijzonder de parel van Hessenland, het romantische stedeke Marburg, waar door de enge trap-straatjes tus- schen de prachtig-geconserveerde oude gevels der huizen, opgetast tegen den berg, de geest der middeleeuwen nog rondwaart terwijl daar hoog boven uit, het breede Lahn-dal beheer- schend, het gaaf bewaarde slot rijst, welks ge schiedenis nauw verbonden is met den bege nadigden levensloop der H. Elisabeth, wier zuiver gothisch heiligdom op de eerste glooiing van den berg (helaas als buit der Reformatie in vreemde handen gevallen) den toegang schijnt te bewaken tot de binnenstad als niet te ontgane herinnering aan de deugdenrijke beschermvrouwe. Het middeleeuwsche stadsbeeld krijgt een typisch accent door de oude volksdracht, waar aan nog vele der vrouwelijke bewoners van de streek vasthouden en niet minder door het gerucht eener talrijke studenten-bevolking; want Marburg heeft een beroemde, druk-be- gochte universiteit. Sinds een zevental jaren intusschen heeft de Oude stad zich een nieuwe reputatie verwor ven, nu daar hoog op den bergtop, in den romantischen slottuin, jaarlijks in Juni en Juli de Festspiele van zich spreken doen en door aldoor stijgend succes van heinde en verre uit alle Duitsche landen en van over de grenzen bezoekers lokken; de Festspiele, waaraan dr. Fritz Budde zijn naam en volle artistieke toe wijding gaf en nog geeft zonder iets anders blijkbaar te beoogen dan kunstzinnig tooneel- spel te bieden van het allerbeste allooi. Van openluchtspelen weten wij Nederlanders mee te praten en ware de onderneming van dr. Budde niets meer dan een Duitsche variatie op het bekende thema, we zouden geen speciale reden vinden van onze kennismaking met Mar- burgs „Freiluftbühne" hier te gewagen. Op de tegenstelling, die gegeven is door het maken van de distinctie Freitich-t- en Freilujt- bühne, legt dr. Budde, als we hem in een ge moedelijk onderhoud naar doel en eigenaard zijner voorstellingen vragen, den vollen nadruk. Naast den man van onbedwingbare geest drift voor zijn idealen herkent men in hem aanstonds den geboren docent, die geheel op gaat in het uiteenzetten zijner inzichten en bij den toehoorder zelfs na uren van ingespannen gedachtenwisseling geen vermoeidheid schijnt te bevroeden. Wij kunnen de theorie, die in het tooneel- beeld tot uitdrukking is gebracht, slechts heel beknopt weergeven. Anders dan bij de gewone openluchtspelen wordt hier van elk element, dat de natuur tot de kunstuiting zou kunnen bijdragen, van meet-af afgezien. Volgens dr. Budde zijn natuur en kunst n.l. twee grootheden, die niet harmonisch kunnen samengaan. De tooneelbouw is dan ook volkomen „künst- lich" gedacht. Hij vormt een geheel op zich. aan beide zijden afgesloten door torens en naar boven begrensd door drie betonnen spits bogen, waarvan de middelste een hoogte van 15 meter heeft. Wat daar af en toe of vrijwel geregeld nog van de buitenwereld komt door heen kijken het zij een brokstuk van het slot, hetzij wat blinkend loof van zilverberken doet verder niets ter zake; alleen de on metelijke natuurlijke rondhorizon, welke zich welft achter en boven den tooneelbouw, geeft aan dit maaksel van menschenhanden een absoluut bijzonder aspect als van een innige verbondenheid met den kosmos. De toeschouwer waant zich als het ware in een gewonen schouwburg met ongewone afme tingen voor de tooneelruimte, die immers bij Rob. Bürkner als Autolycus. de aangegeven hoogte niet minder dan 30 meter breed is en 20 diep doch waarvan dan het dak is weggebroken en vervangen door den wijden hemelkoepel, die over speler en publiek heenstolpt en hen tezamen opvoert in de sfeer van het bovenaardsche. De drie bogen bieden de bekende mogelijk heden van een wisselend speelplan voor de elkaar opvolgende scènes; maar met dit al is in het geheel nauwkeurig naar evenwicht ge streefd. Langs driemaal drie trappen en verhoo gingen schijnt van weerszijden het bouwsel omhoog te zweven naar het middelste plan, evenzeer in een climax van drie rijzend naar de apotheose. Een enkele maal vooral bij scènes met veel beweging over de geheele tooneelbreedte heeft dit golvend aspect der Bühne zijn bezwa ren, tenzij de dansplastiek er een welkom ge bruik van maakt ter verhooging van effect; maar te ontkennen valt toch niet dat hier in den too neelbouw een rhythmiek is bereikt als we ner gens elders nog aantroffen. Slechts bij enkele hoogtepunten van het spel doet het geheele tooneel dienst. Daar ook het natuurlijke licht wordt versmaad als factor van aesthetische werking, krijgt het kunstlicht de kans, zich op elke scène afzonderlijk in te stel len en nu eens door openzetten van alle regis ters de geheele ruimte met schijnwerpers vol te gieten dan weer voor een intiem tafreeltje een enkel onderdeel van het doorgaans schets matige decor te belichten. Nadeel hierbij is wel, dat men in den mid- zomertijd niet laat genoeg kan beginnen om van den aanvang af de ongewenschte medewerking der dagvorstin buiten te sluiten. En dan maakt b.v. een nog maar zwakjes door kunstlicht be schenen koningszetel als decoratief concentra tiepunt voor het tafreel uit Schillers „Roovers", waarin de oude vorst zich met allerlei intriges om den tuin laat leiden, te midden van de in het halfduister rommelig aandoende omgeving van den breeden tooneelbouw, die uit drama tisch oogpunt geheel uitgeschakeld behoorde te zijn, een onbevredigenden indruk. Doch is een maal het groote licht gedoofd, dan krijgt het geheel een wondere aantrekkingskracht: het spel van het licht in al zijn nuances langs den zwierigen en tevens rijzigen bouw en tegen den donkeren achtergrond, waarover een ondoor- zichtbaar gordijn van wolkgevaarten gespannen ligt ofwel als een diamanten schrijn de sterren hemel welft met Cassiopea als vertrouwde wach- teres boven den linker spitsboog; het spel der tooneelisten, onder de besten van Duitschlands gezelschappen uitgelezen, dat vóór alles door voornamen stijl opvalt en een straffe regie ver raadt, welke nochtans aan individueele kwalitei ten alle recht doet wedervaren. Naast Schillers „Rauber", dat we reeds noem den, zagen we een „goldige" opvoering van Shakespeare's Winter's tale" en we kregen aldus volop gelegenheid veel omvattend talent in de regie te bewonderen. Want stond de wel erg verouderde lamentabele geschiedenis, die Schil ler dramatiseerde, van het begin tot het eind in donkere tinten en vol schaduw, wat nochtans niet in 't minst de expressiviteit van het tooneel- beeld schaadde hoe tintelde vooral de robuste scène in het kampement der roovers van leven door verfijnd samenspel! treffend was het contrast waartoe de Engelsche muze de regie in spireerde, die het luchtige sprookje in een kader zette, den sprankelenden geest en levenswijzen humor, welke van alle tijden is, volkomen waardig. Hier ontmoetten op bij uitstek romanti schen bodem Engelsche en Duitsche roman tiek elkander in gelukkige harmonie om te za- men naar het hoogste te streven. En 't leek wel, of de schilder der talrijke tafreelen naast de blij-teere kleuren, die het accent vor men van elke Shakespeare-comedy, louter goud op zijn palet had genomen. De glans van het koninklijk metaal voerde althans den bo ventoon, in elk der scène-beelden weer, die zonder verpoozen elkander volgden, met niet meer tusschenruimten van tijd tenminste dan noodig is om een schijnwerper aan te knippen of van kleur te doen verschieten. A propos van dit laatste verdient vermelding, dat de regie zelfs de entre-actes tot tiental len van seconden heeft teruggebracht bij deze opvoeringen en zulks uit beginsel zoodat de toeschouwer niet wordt afgeleid door pauzes maar aan één stuk in contact blijft met de dra matische handeling, welke aldu: niet belaagd wordt door de belangen van buffethouders en wat dies meer zij. Ons lijkt deze methode zeer navolgenswaar dig, met name als men zooals hier verze kerd kan zijn, dat inhoud en spelkwaliteit aan de aandacht der toeschouwers niet te zware eischen stellen. Vooral bij het gouden sprookje van de verloren gewaande koningsdochter, die als kind van een eenvoudigen schaapherder wordt teruggevonden echt Shakespeariaansch is de bouw van dit blijspel, dat beurtelings op Sicilië en in Bohemen speelt stelden we het bijzonder op prijs, dat geen noodelooze onder breking de idylle kwam storen, die ons drie uren lang in haar ban gevangen hield. Voor de vertolking van de staag-wisselende handeling bewees de tooneel-triptiek haar diensten; maar vaak stond de breede bouw in zijn geheel vol goudlicht tegen den donkeren horizon als met een monumentaal schrijn over huifd door de drie gothische bogen, in welker schijnsels de nachtvlinders als stofjes goud ronddartelen boven de dwaasheid der men- schen, zooals ons die de sprankelende geest van een Shakespeare te zien geeft. Een lust voor het oog was mede de bonte cos- tumeering, die in barok gehouden werd, of schoon de handeling verder teruggrijpt in den tijd. Dit is minder te beschouwen als een po ging van de regie om op haar wijze het tijd- looze van de Shakespeare-comedy te accentu- eeren, dan wel als een consequentie uit Fritz Budde's princiep, dat onder den spitsboog, die het tooneelbeeld domineert alles past wat met de Christelijk-Westersche beschaving, vooral de Germaansche waarbij de Duitscher dan wel ietwat te veel naar zich toe rekent contact houdt, maar dat elke antieke vorm daarmee in conflict komt. Wat het spel der „prominenten" betreft, we behoeven na het voorgaande er niet meer den nadruk op te leggen, dat het veelal onverdeel de bewondering afdwong. Om zijn innerlijke waarde allermeestmaar zeker ook voor een voornaam deel om de geperfectionneerde tech niek dezer actrices en acteurs van professie, die zonder de akoustische hulpmiddelen van on zen tijd zich verstaanbaar wisten te maken tot in de uithoeken der toeschouwersruimte, plaats biedend voor duizend personen en met als eenig klankbord den wijden hemelkoepel. Als algemeene opmerking mogen we hier wel het getuigenis neerschrijven, dat we na onze Nederlandsche Shakespeare-opvoeringen uit dr. Roy aards besten tijd geen gaver vertolking ons herinneren en ook geen die in opvatting en spel-allure zooveel gelijkenis vertoonde met die van den Nederlandschen grootmeester, of schoon naar ons bleek dr. Budde met diens scheppenden arbeid nooit in aanraking is ge weest. Op de bezetting der diverse rollen kunnen wij uiteraard hier niet ingaan. Maken enkel een uitzondering voor de beweeglijkste figuur uit „Wintermarchen", die van Autolycus den schelmschen landlooper, voortreffelijk ge creëerd door den theater-intendant van Frank fort aan de Oder, Robert Bürkner. Den zwer venden vagebond koos Shakespeare uit om zijn niet-zwervenden medestervelingen met wat galgenhumor de waarheid te zeggen en aan het juiste begrip van zijn taak bij den geestigen acteur dankten we een typeering, die de fi guur verreweg op het eerste plan bracht. Ook de schuchtere Perdita, de schaapher dersdochter, die een koningskind bleek te zijn vond een goed getroffen vertolking bij Hansi Nassé, „vom Kopf bis Fusz Anmut" in ver schijning en dictie. In Marburg gaan natuur en kunst hand in hand. De velen, die het nog niet wisten, daar op met een enkel woord te wijzen, rekenden we ons tot plicht. Het kan zijn nut hebben te- oen dat in den volgenden zomer nieuwe va kantieplannen worden gemaakt. L. H. LONDEN, 3 Augustus. (V. D.) De „Daily Ex press" verneemt uit Salzburg, dat de bekende theaterdirecteur Max Reinhardt zijn slot Leo- poldskron, dat tot de grootste bezienswaardig heden der stad behoort, te koop heeft aange boden. Ook de door hem verzamelde kunstvoor werpen wil hij van de hand doen. De prijs van het geheel zou 600.000 gulden bedragen. VERLOOFD ANNY KLOMP en WIM WESTGEEST Den Haag, 6 Augustus 1933. Laan van Meerdervoort 660. De Riemerstraat 168. 58131 7 ONDERTROUWD A. I. TH. OVERTVELD Tandarts en CORRIE P. MULDER Schiedam, Broersvest 59c. Stellendam, Villa „Eendracht". 3 Augustus 1933. Toekomstig adresBroersvest 59c. Algemeene kennisgeving. 12724S 10 ONDERTROUWD RIA HAMERS en ELIE PEIJNENBORG Tilburg, 3 Augustus 1933. Langestraat 51, Tilburg. Tilburgscheweg 35, Goirle. Huwelijksvoltrekking 29 Augustus a.s. te 10 uur Parochie H. Dyoni- siusHeike. Receptie 29 Aug. van 12 K1J4 te Goirle, Tilburgscheweg 35. 58137 12 ONDERTROUWD LEONIE A. M. DE WEVER en Mr. M. H. J. S. VAN DE WIEL Heerlen, Augustus 1933. Wilhelminaplein 13. Schaesbergerweg 2. Huwelijksvoltrekking op Zaterdag 2 September a.s. om tien uur in de Parochiekerk van den H. Pan, cratius te Heerlen. Geen ontvangdag. Toekomstig adresVlotstraat 9a, Heerlen. 58113 14 ONDERTROUWD ANTOON BELJAARS en EGI DE BEER Terheijden (N.Br.), 3 Aug. 1933. Receptie 27 Augustus a.s. des mid dags van 34 uur. Huwelijksvoltrekking 29 Augustus a.s. te 10 uur in de Kerk van den H. Antonius Abt. 58139 10 GETROUWD B. H. KATHMANN A. L. M. REIBER die mede namens wederzijdsche familie dank zeggen voor de be langstelling bij hun huwelijk on dervonden. Rotterdam, 3 Augustus 1933. Toekomstig adresMathenesser- weg 85a. 58122 10 De Heer en Mevrouw B. WOLTERING—PFEIFF geven met groote blijdschap kennis van de geboorte van hun Zoon BERNARD FREDERIK. Amsterdam, 2 Augustus 1933. Ver. v. Ziekenverpleging. Prinsengracht 769. Jac. Obrechtstraat 67. Heden overleed tot onze diepe droefheid, zacht en kalm, tij dig voorzien van de H.H. Sa cramenten der Stervenden, onze innigst geliefde en zorg zame Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer Weduwnaar van Mejuffrouw in den ouderdom van 84 jaren. M. VERMEERvan Loon W. VERMEER en kinderen G. VAN LOON G. VAN LOON—van den Heijkant en kinderen C. LEIJTENvan Loon A. LEIJTEN en kinderen H. VAN LOON A. VAN LOON—Aarden en kind J. VAN LOON J. VAN LOON-van der Put en kinderen. Dongen, 1 Augustus 1933. De plechtige Uitvaartdienst zal plaats hebben in de kerk van den H. Laurentius te Dongen, op Zaterdag 5 Aug. ten 9 y, ure. 58136 34 Heden overleed tot onze diepe droefheid, voorzien van de H.H. Sacramenten der Ster venden, onze innig geliefde Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer Oud-Lid der St. Vincentius- VereenigingOud-President der KinderbeschermingLid der Derde Orde van- den H. Franciscus Echtgenoot van Mevrouw in den ouderdom van 75 jaar. Uit aller naam Mevr. de Wed. A. KESSELS Verheyden. Culemborg, 2 Augustus 1933. Huize „St. Barbara". Geen bezoek. De plechtige Uitvaart zal plaats hebben op Zaterdag 5 Augustus 's morgens om 10 uur in de Parochiekerk van de H. Barbara in Culemborg, waarna de begrafenis op het R.K. Kerkhof aldaar. POST 58142 33 GETROUWD Dr. W. A. M. BURGERS en CORRIE A. M. LEIJEN. Wassenaar, Augustus 1933. De Heer en Mevrouw BURGERS—LEIJEN zeggen mede namens wederzijdsche familie hartelijk dank voor de ondervonden belangstelling. 58160 10 De Heer en Mevrouw KAMPHUISEN—JURGENS geven met vreugde kennis van de geboorte van een dochter. Velp, 2 Augustus 1933. Achtsprong 2. 58140 6 De Heer en Mevrouw KOOT—STAALMAN geven kennis van de geboorte van hun Dochter JOSEPHA. Amsterdam, 2 Augustus 1933. Prinsengracht 540. St. Anna Paviljoen. 58151 8 De Heer en Mevrouw SMULDERS—HELLEBREKERS berichten met vreugde de geboorte van een Zoon PAUL THOMAS. Wassenaar, 2 Augustus 1933. Wittenburgerweg 28. 58146 Heden overleed tot onze diepe droefheid, geheel onverwacht, mijn geliefde Echtgenoot, onze goede Vader, Zoon, Behuwd zoon, Broeder, Behuwdbroe- der en Oom, de Heer in den ouderdom van 37 jaar. Wed. J. HAASNOOT— geb. J. M. Lierop ARIE JAN ADRI Rotterdam, 2 Augustus 1933. Van Speijkstraat 14. De ter aarde bestelling zal plaats hebben Zaterdag a.s. op de Algemeene Begraafplaats Crooswijk, te 2 uur. 58152MVSD 21 Heden overleed tot onze diepe droefheid, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lieve Moe der, Behuwd- en Grootmoeder Mevrouw de Wed. in den ouderdom van 74 jaar. Leiden, Mr. H. VAN WENSEN Heithuizen, Zuster MARIA HERMANDA, Religieuse 's-Gravenhage, E. BESSELINGvan Wensen W. BESSELING en kinderen Amsterdam, L. VAN WENSEN G. VAN WENSEN-d'Hersigny en kinderen Leiden, Mr. E. VAN WENSEN 's-Gravenhage, L. VAN WENSEN 's-Hertogenbosch, A. VAN WENSEN D. VAN WENSEN—Janssen en kind. Leiden, 1 Augustus 1933. Noordeindsplein 6a. Verzoeke geen rouwbeklag. De Uitvaartdiensten zullen gehouden worden in de Pa rochiekerk van O. L. V. Onb. Ontv. (Hartebrug) op Vrijdag 4 Augustus, des morgens te 7 en 7.45 uur, de plechtige H. Mis van Requiem te 9.30 uur, waarna de begrafenis op het R.K. Kerkhof alhier. Heden overleed te Culem borg, in de Sint Barbara- Stichting, de Heer Commissaris en Oud-Directeur der Abonné Sigarenfabrieken. Zijne nagedachtenis zal bij ons steeds in hooge eere blijven. De Directie der Abonné Sigarenfabrieken. Eindhoven, 2 Augustus 1933. 58143 16 TANDARTS Spoedgevallen Tandarts J. de Groot 12727S 8 van Alkmaar, Beverwijk, Velsen- IJmuiden (O.). IJmuiden, Zaan dam. Amsterdam, Haarlem t/m. Rotterdam naar op VRIJDAG 11 AUGUSTUS Strooibiljetten met alle gegevens kosteloos aan de stations. 7516VS 28 een naaimachine opdringen, zie eerst uitvoering en prRs. Inzinkbaar Kastmeubel 152.50 Luxe Inzink twee deurtjes 149. Kastm. m. Inleg Ringspoel 180. Handm. m verlengvoetstuk 76.50 Pracht eiken mod. kleur, heel nieuw 76.50 Husqvarna echt Zweedsch 72.50 HOOGSTRAAT 62 SCHIEDAM P.S. Betaling vanaf 1.p. week 12728S 15 „Oot aY- 7518-5 37 58132 44 Welke winkelier, onverschillig welke branche, wil zijn goede ren-voorraad aan een serieus koopman verkoopen. Br. onder no. 12725S Bur. Nieuwe Schied. Courant, Koemarkt 4. 14 AANGEBODEN Gem. Zit-Slaap- kamer of Zit- en Slaapkamer. Burg. Khappertlaan 241b. 742 GEVRAAGD bekwame Machine- stilrsters voor Japonnen enz. Wortelboers Confectiebedr., Nieuwe Binnenweg 310, Rotterdam. 743S KINDERWAGEN TE KOOF, zoo goed als nieuw, Wattstraat 18a. 741S BENEDENWONING te huur. Om-, trek Singelkerk. Brieven onder no. 740S Bureau van dit Blad. WERKSTERS, zoekt U werkhuizen? Wel biedt uw diensten aan per „Kleintje". In deze rubriek, voor slechts één kwartje, hebben ande ren toch ook succes gehad I OPRUIMING. Heeft U eens iets op te ruimen een kinderwagen of iets dergelijks, plaatst dan zoo'n goed- koope advertentie bij de „Kleintjes". Een kwartje is dat toch wel waard! WAAROM U ziet dagelijks onze „Kleintjes" advertenties. Wanneer U iets te verkoopen heeft, of een betrekking zoekt, of vadant hebt, probeer het dan eens met een „Kleintje". Vanaf 25 cent reeds een veel gelezen advertentie. EEN ADVERTENTIE naar uw hartje is een „Kleintje" van een kwartjelederen Woensdagavond verschijnen deze .Kleintjes" in dui zenden gezinnen van Schiedam Voor één kwartje reeds een mooie advertentie. /MKtwOrtEtt van den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam, Dordrecht, Gorin- chem, Leerdam naar op VRIJDAG 11 AUGUSTUS Strooibiljetten met alle ge gevens kosteloos a.d. stations 7Ö17VS 28 van manufacturenzaak: stellingen, kasregister, toonbank, etalages, zonneschermen, hand- of honden wagen met giaskap enz. Te zien St. Liduinastraat 51, Schiedam. Het huis is te huur voor 25. per week. 12726S 14 I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1933 | | pagina 8