LEVENSAPOSTOLAAT.
AKKEH.CACHET5 ("AKKERTJES")
Hebt Gij het gevoel
te leven achter een traliehek
MAANDAG 30 OCTOBER 1933
UITVOERING BEDRIJFSRADEN-
WET.
De „Vaste Kern' der advies
commissie.
Inschakeling en aanvulling naar
behoefte.
HET CADEAUSTELSEL.
Kans op wettelijke regeling.
omdat Gij gedwarsboomd wordt in Uw vrijheid van
handelen, omdat Ge niet kunt uitgaan, elk plan moet
opgeven, doordat telkens martelende hoofdpijnen U
overvallen en voor U een dag doen verloren gaan.
Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en
borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan
zullen AKKER-CACHETS voor U uitkomst brengen.
R.K. MIDDENSTANDSBOND IN HET
BISDOM HAARLEM.
Bestuursdagen te Bergen en te
Noordwijkerhout.
Wat wil de katholieke Middenstands-
beweging?
DE ARBEIDERSWEER DER S.D.A.P.
VERHOOGING VAN DE STRIJD-
VAARDIGHEID DER PARTIJ.
DE C. A. O. IN DE TYPOGRAFIE.
DE BOUWVAKARBEIDERSSTAKING
TE GRONINGEN.
WATERBOUWKUNDIG
LABORATORIUM TE DELFT.
DE BOTEREXPORT NAAR BELGIE.
RIJKSBIJDRAGEN VOOR WERKLOOS-
HE1DSZORG.
PROVISIE VOOR LEVENS
VERZEKERINGEN.
Ons leven worde zoo godgeval
lig, dat God het gebruiken kan
als de kinderstem, die een ont
erfden zoeker roept tot God.
Het ongeloof heeft de lichten aan den he
mel gedoofd, God weggejaagd uit s men-
schen hart, de hoop gedood in s menschen
ziel, maar het eeuwig verlangen naar de
zaligheden van geloof en hoop, heeft het
ongeloof niet kunnen smoren. Het verlangen
zonder hoop is de martelende hel geworden,
die het ongeloof, dat beweerde de hel op te
ruimen, reeds in dit leven ontsteekt in de
zielen. Niet ten onrechte noemde de zoeker
Frederik van Eeden het leven: „Eén brand
van begeerten."
Door de ziel giert de storm van hooplooze
verlangens: het wilde lied van niet te sussen
zaligheidsdrang, waarop het ongeloof geen
tegenzang laat hooren van hoopvolle belof
ten.
Kan het anders? Kan het ongeloof iets
anders brengen dan benauwende levensver -
sombering. Het ongeloof heeft de hoop, het
immer veerkrachtige betrouwen gebannen
van de wereld. Is dat dan het leven, te
gloeien van begeerte naar het eeuwig onbe
reikbare. Bij zulk een leven zonder hoop,
een onzinnig, doelloos leven, dat verdwijnen
gaat in de nevelen van het onzekere, moet
de ziel wel neerzitten in grauwe melancho
lie en alle vreugde en alle bloei in zich voe
len verschrompelen; het wordt een vale
mistsluier over ons bestaan, waarin alles
druipt en druilt van wanhoopstranen.
De zwervers buiten benijden ons, rustige
geloovers, onze kalme woon in de schutten
de schaduwen van het geloof. Zijn wij dan
geen menschen met harten van levend
vleesch evenals zij, waarin het ook steken
en vlijmen kan van levenspijn? Maar waar
om wringen wij de handen niet? Waarom
is ons eenig gebaar een blik naar den hemel,
wijd van beloften en verwachtingen? Die
wankele, kranke twijfelzielen, ze begeeren
de weelde van ons gelooven, dat waar alles
valt en verzinkt de hoop op een zalige eind-
bevrediging levend houdt in de ziel.
Waarlijk als wilde gillen van schipbreu
kelingen in den storm klinken de zielekre-
ten om God van die rampzalige zoekers over
naar ons, veilige geloovers. De armen, zij
voelen hun vrede en geluk met al hun ver
wachtingen verzinken in den vloed, den bit
teren vloed van den twijfel met den diepen
donkeren afgrond daaronder hun graf. Hun
klagen snijdt ons door de ziel. Als een ge
balde vuist van machtelooze wraak, heft
Hel. Swarth haar aanklacht tegen de sloo-
pers van haar jeugd-geloof, haar levens
basis:
„Wee, wie aan flarden al de rozen reet
Van mijn blij gelooven, in mijn zielwarand
Door hemelhedmwee meelijvol geplant!
Wee, wie den tempel, waar ik God beleed
In brand stak! Wee, wie 't leemen huis van leed
Mij bouwde in hoon, met zwartgeschroeide hand".
Die zielekreten van zoekers en twijfelaars,
die met martelbloed de weldaad van het ge
loof zouden willen koopen, zijn voor ons
een ernstige aansporing, om in ons zeiven te
treden. Wij, die zonder eenige verdiensten,
de weldaad'van het geloof van God hebben
meegekregen als een wiegegift, waardeeren
wij ten volle ons geloof, dat minder bevoor
rechten zoo duur zouden willen betalen?
Beschouwen wij het geloof toch niet als
een lastig servituut, dat God op ons leven
gelegd heeft of laat het niet in vergetelheid
sluimeren in ons, zoodat het iets onbewust
wordt of een machinale routine, gelijk een
onbedachtzaam kruisje 's morgens bij het
opstaan. Neen, zij voor ons het geloof de
diep doorleefde gedachte en aandoening
onzer ziel, de diepdoorproefde weeldegenie-
ting van het vredig hart, zij het voor ons,
wat het dien onterfden zwervers lijkt, de
hoogste levensgave, de hoogste begenadiging
Gods, die ons gansche bestaan met zaligheid
doortintelen kan. Beleven wij ons geloof zoo,
dat heel ons leven voor die zwervers worde
een licht op hun levensweg.
In een groote liefde moeten wij onze an
dersdenkende, andersvoelende broeders en
zusters omvatten, die, hoever zij ook van
ons afstaan, ons toch zoo nabij zijn door dien
oneindigheidsdrang van het gemeenschappe
lijke menschenhart dat zucht in ons bin
nenste. Achten wij ons in geestelijk opzicht
bevoorrecht, wij voeden deze gedachte enkel
uit dankbaarheid jegens den grooten Gever
en uit angst voor ons zeiven, brooze vaten
vol rijke schatten, van wie veel zal geëischt
worden, omdat hun veel is gegeven. Achten
wij, door goddelijke ontferming ons bevoor
recht, toch past ons niet de Phariseeërspose,
die den Heer dankte, dat hij niet was als
die tollenaar.
In het besef van onze hooge begenadiging,
moeten wij toch het liefst de gestie en de
bede imiteeren van den deemoedigen tolle
naar, die kloppend op de borst verzuchtte:
„Heer wees mij armen zondaar genadig
Wij moeten ons klein voelen niet enkel
tegenover den Alziener, maar ook tegenover
die zoekers en twijfelaars. Hun schuldenaars
zijn wjj, omdat wij onnutte dienstknechten
zijn, onnut voor den Heer, maar ook onnut
voor hen, die bij ons zoo weinig vinden van
den rijkdom, dien wij bezitten. Zijn wij voor
die zoekers, die onterfde zwervers wel het
licht op den berg? het licht op den
kandelaar? Is ons leven voor hen de stem,
u* -u j l®ruSroept en den weg wijst naar
het Vaderhuis, waarvan zij zijn afgedwaald?
Kan Christus van ons verwachten, dat zij
onze goede werken ziende, spontaan den
Vader zullen verheerlijken?
Wij geestelijk bevoorrechten, wij moeten
door en in ons leven apostelen zijn; priester
of leek wij nebben een spostolaat te vervul-
len, wij moeten het geloof uitbreiden over
de wereld, het Licht des Levens doen schij
nen. En wij menschen van kleine levenspro-
wagen op het slagveld te midden van het
krijgsgewoel: wij weten, dat ons de zware
wapenrusting der wetenschap veel te wijd
zit en dat onze spieren te slap zijn om
zwaard of speer te hanteeren.
porties, wier dagen gaan ïn den beperkten
cirkel van huiselijke en ambtelijke plichten
zonder diepgaand contact met de groote
wereld buiten ons, wij kleine menschen met
kleine idealen, wij zijn zoo licht geneigd om
onzen invloed buiten ons te onderschatten.
Als wij hooren spreken van een wereld
apostolaat uit te oefenen door ieder van ons,
dan glimlachen wij heimelijk om onszelven.
In de wereldworsteling der geesten voelen
wij ons onstrijdvaardig en hulpeloos als kin
deren. Wij droomen er niet van om ons te
Maar wat wij kleine zielen kunnen wezen
voor den terugkeer der wereld, dat leert ons
het beslissend bekeeringsmoment van St.
Augustinus.
De huidige geestestoestand der wereld ge
lijkt volkomen op dien van den rijperen
Augustinus: al de menschelijke aandoenin
gen had zijn ziel doorloopen: de lust, de
walging, de twijfel en de wanhoop; alles,
wat er kan opwoeien in de menschenziel
had hij ervaren; nu begon hem de waarheid
aan te lichten vaor zijn half gewilligen, half
weerbarstigen geest; deze inwendige twee
strijd tusschen den drang naar waarheid en
den lust deed het in hem gisten, als nooit
te voren, 't Werd een orkaan in zijn binnen
ste. St. Augustinus verhaalt het ons zelf, hoe
hij opgejaagd door gewetensangsten over
zijn ontredderde ziel, de onstuimige opge
wondenheid van zijn hart niet meer meester
kon blijven, het gezelschap ontvluchtte, zich
op een stille plek in den tuin plat ter aarde
wierp, om daar al de opgekropte zuchten
lucht te geven in een kermen, ja janken om
Gods barmhartige genade. Hoe lang nog
Heer, hoe lang nog? Morgen, Morgen, klonk
het in zijn binnenste. Maar hij jammerde
voort: Waarom nitt nu, waarom niet nu? En
Gods antwoord kwam niet uit de wolken
gelijk bij St. Paulus' bekeering, maar eens
klaps vernam Augustinus boven het bulde
ren van zijn zieleorkaan een helle kinder
stem uit het naburige huis, aldoor maar zin
gend, als een kinderwijsje, de woorden:
Neem en lees, neem en lees. En het dartele
kinderlied werd een Godsbevel voor St.
Augustinus. Hij nam en las in zijn Bijbel,
waar deze openviel en hij las hat woord,
waarop hij wachtte, het woord, dat voor zijn
chaotische ziel het scheppingswoord werd:
„Omkleed U met den Heer Jesus Christus
en bezorg het vleesch niet tot wellust".
Augustinus zag en geloofde en wat ge
leerden, artiesten, vrienden, ja zijn eigen
moeder niet hadden kunnen bewerken:
Augustinus' ziel openen voor de waarheid,
dat bereikte een vreemde, toevallige kinder
stem. De geschiedenis zal nooit den naam
noemen van dat kind en toch welk een be-
teekenis kreeg die kinderstem voor Augus
tinus, de kerk, ja de wereld, wier licht hij is
geworden.
Niemand schatte zich te gering, te onbe
duidend om in den strijd der geesten de
goede zaak te kunnen dienen. Laat ons allen
ons kleine beperkte, weinig opvallende leven
zoo godwelgevallig maken, dat God het ter
gelegener tijd gebruiken kan als de kinder
stem die een afgetobden wereldstrijder, een
zoeokenden zwerver misschien roept tot God.
P. S. D.
Generaal Vuillemin, de leider van den
tocht der Fransche lucht-armada over
Afrika* met zijn gezin.
Naar wij vernemen, betreft het hier de be
noeming van de „vaste kern" der advies-com
missie. Daarin hebben zitting 3 leden, voorge
dragen door werkgeversorganisaties in de in
dustrie en 3 leden, voorgedragen door vakcen
trales van arbeiders, voorts eenige wetenschap
pelijke leden en enkele hoofdambtenaren. Tel
kens wanneer de commissie advies zal hebben
uit te brengen over de instelling of opheffing
van een bedrijfsraad, zal de „vastekern" wor
den aangevuld met werkgevers- en arbeiders
vertegenwoordigers uit het betrokken bedrijf.
Dat thans in de „vaste kern" werkgeversor
ganisaties uit de industrie zijn vertegenwoor
digd, is geschied, omdat de eerste in te stellen
bedrijfsraden waarschijnlijk niet zullen komen
in middenstands- of agrarische bedrijven, doch
in enkele takken van industrie. Wanneer t.z.t.
de instelling van bedrijfsraden voor bepaalde
middenstands- of agrarische bedrijven onder
de oogen moet worden gezien, dan zullen de
centrale werkgeversorganisaties van midden
stand en landbouw worden ingeschakeld.
Dit zal alsdan kunnen geschieden door de
thans in de vaste kern opgenomen werkgevers
vertegenwoordigers te vervangen door werk
geversvertegenwoordigers uit den middenstand,
resp. den landbouw, dan wel door het instellen
van nog twee kerncommissies, onderscheiden
lijk voor den middenstand en den landbouw,
welke commissies, behoudens althans wat de
werkgeversvertegenwoordigers betreft, uit de-
zelfde leden zullen kunnen bestaan als de nu
benoemde kerncommissie.
Dezer dagen werd te Utrecht de jaarvergade
ring van het „Nationaal Comité tot beteugeling
van het Cadeaustelsel" gehouden.
Uit het jaarverslag bleek, dat de actie steeds
krachtiger van alle kanten wordt gesteund.
Ruim 130 instellingen en organisaties op han
dels- en nijverheidsgebied, waaronder 26 Ka
mers van Koophandel zijn thans o.a. tot het
comité toegetreden.
De sprekende cijfers van het met de grootst
mogelijke objectiviteit ingestelde „Nationaal
Onderzoek naar het Cadeaustelsel", waartoe o.a.
vragenlijsten aan 9000 vereenigingen, instel
lingen en firma's zijn gezonden, hebben veel
bijgedragen om klaarheid te brengen in deze
kwestie.
Toegelicht werd, dat de kansen voor een
wettelijke regeling van het cadeaustelsel thans
gunstig zijn.
De Middenstandsraad heeft den minister van
Economische Zaken de invoering van een wet
telijke regeling van het cadeaustelsel zeer aan
bevolen. De minister, die zich in de Tweede
Kamer destijds in zeer ongunstigen zin heeft
uitgelaten over het cadeaustelsel, heeft sym
pathie voor een wettelijke regeling van dit
verkoopsysteem, doch wacht thans nog het ad
vies van den Nijverheidsraad af.
Uit de vergadering werd nog eens de aan
dacht gevestigd op de enorme bedragen, die
door de financieel minst sterken nog onnoodig
worden uitgegeven door verleiding tot het koo
pen van artikelen met cadeaux, waarbij de
cadeaux, waaraan weinig of geen behoefte
bestaat, mee moeten worden betaald.
NAAR DE MISSIE.
De weleerw. pater Pancratius Winters, van
de paters der H. H. Harten te Ginneken, zal
Vrijdag 3 November vertrekken naar zijn Mis
siepost op de gandwichseilanden.
Neem een "AKKERTJE" en binnen een kwartier zult Ge Uw
hoofdpijn voelen wegtrekken en zult Ge U weer prettig en
behaaglijk gevoelen. Het is uitgesloten, dat een "AKKERTJE"
U niet zal helpen, want al nemen za de oorzaak van Uw
lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, za
helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af.
AKKER-CACHETS ("AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling
van Apotheker Dumont, met een verrassend snelle werking bijs
Hooidpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumatische pijnen, Len
denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie.
Volgens recept van Apotheker Dumont. Slechts 50 cent per 12 stuks.
Heel. 4201-5 166
■4ecfer/andsch
Product
De R. K. Middenstandsbond in het Bisdom
Haarlem besloot voortaan jaarlijks bij den aan
vang van het Winterseizoen bestuurdersdagen
te beleggen voor de besturen der aangesloten
vereenigingen.
De eerste bestuurdersdagen van den Bond
zijn gehouden op Donderdag 19 October in het
Retraitenhuis te Bergen voor de afdeelingen in
Noord-Holland en op Dinsdag 24 October in
het Retraitenhuis te Noordwijkerhout voor de
afdeelingen in Zuid Holland en Zeeland.
Beide dagen zijn een volledig succes gewor
den en werden door pl.m. 130 bestuurders en
geestelijke adviseurs der afdeelingen van den
Bond bezocht.
Wegens) verhindering van den Bondsvoor
zitter stonden de bijeenkomsten onder leiding
resp. van de heeren A. J. van Rest te Poeldijk,
penningmeester en E. Stumpel, te Hoorn, vice-
voorzitter van den Bond.
Als algemeen onderwerp kwam aan de orde
het nieuw Beginsel- en Werkprogram van den
Ned. R. K. Middenstandsbond. Dit onderwerp
werd belicht door een 3-tal sprekers, wier in
leidingen door een opgewekte en vruchtbare
gedachtenwisseling werden gevolgd.
Taak der standsorganisatie-
In de ochtend-bijeenkomst sprak de heer H.
E. van den Brule, lid van den Gemeenteraad
te Rotterdam en lid van het Bondsbestuur over
de sociaal-economische taak der standsorga
nisatie.
Nu het liberalisme ook in onze kringen nog
niet geheel is overwonnen, steekt reeds weer
het fascisme den kop op. Hiertegenover hebben
wij ons eigen doel te handhaven en onze prin
cipieel e zelfstandigheid in de sociale en poli
tieke beweging, volgens de leiding der geeste
lijke overheid en strevend naar het doel door
Quadragesimo Anno gesteld: sociale rechtvaar
digheid en liefde, gekristalliseerd in een waar
achtige maatschappelijke ordening.
De middenstand streve naar een breede
sociaal-economische ontwikkeling, hij interes-
seere zich niet alleen voor eigen zaak en be
drijf; hij orienteere zich op de maatschappe
lijke en geestelijke stroomingen.
Spreker wees erop, wat de standsorganisatie
kan doen op het gebied van informatie- en in
casso-wezen, voorschotfondsen, commissies van
bijstand, algemeene zakelijke voorlichting enz.
De katholieke middenstand zoeke meer con
tact met de arbeiders- en vrouwenbeweging!
Noodig is ook een nauw en goed contact van
de plaatselijke middenstandsorganisatie met de
gemeentelijke overheid en de katholieke raads
fractie om te zorgen, dat de verhouding: mid-
denstand-overheid en overheid-middenstand,
zuiver zij.
De middenstand dient over te gaan tot meer
en beter commercieele propaganda Voor zijn
stand en zijn bedrijf.
Wij moeten gaan tot de andere maatschappe
lijke groepen; maar wij moeten ook de stands-
solidariteit in eigen kring zoo krachtig moge
lijk bevorderen.
De taak der vakorganisatie.
In de middagbijeenkomst sprak Drs. H. L.
Jansen, leider der economische afdeejing van
het Bureau van den N. R. K. M. over de sociaal-
economische taak der vakorganisatie.
Spreker begon met uiteen te zetten de be-
teekenis en de waarde van algemeene handels
kennis en vakkennis voor den middenstand;
Soms is men geneigd van een publiekrechtelijke
bedrijfsorganisatie zich een verkeerd beeld te
vormen. Zeer zeker zal een dergelijke organi
satie de individueele ondernemers binden in
hun vrijheid, maar toch zal zij nooit in de plaats
van de ondernemers treden, maar slechts den
weg effenen tot gezonde concurrentie. Bij ge
zonde concurrentie hebben echter persoonlijke
geschiktheid en kunde de hoogste beteekenis
en beslist niet meer zooals thans vaak, het ge
brek aan kieskeurigheid in concurrentiemid
delen. Daarom blijft persoonlijke vorming voor
den kleinondernemer ook voor de toekomst ge
biedende eisch
Spr. besprak de bevordering van de econo
mische samenwerking der bedrijfsgenooten
door die organisatie.
Uitvoerig werd door spreker stilgestaan bij
de beteekenis van de inkoopcombinatie en ver
kooporganisatie, zooals deze in toenemende
mate hier te lande worden toegepast.
Tenslotte stelde spreker aan de orde eenige
vormen van privaatrechtelijke bedrijfsorgani
satie zooals deze thans groeiende zijn o.a. in
het bakkersbedrijf. De privaatrechtelijke weg,
welke thans hier en daar wordt gevolgd, is
daarom slechts een doorgangsstadium op den
weg naar definitieve bedrijfsordening.
Sociaal-politieke taak der kath.
middenstandsbeweging
In den namiddag sprak Mr. F. J. M. Bach, Di
recteur van het Centraal Hanzebureau in het
Bisdom Haalem, over de sociaal-politiek onzer
middenstandsbeweging.
Als wij de brandende vraagstukken zien,
waarvoor de middenstand momenteel staat,
dan mogen wij constateeren, dat gelukkig onze
katholieke organisatie tegenover die vraag
stukken haar taak en haar plicht kent en dat
ons nieuwe beginsel- en werkprogram in al
die vraagstukken helder en juist richting wijst.
Zoolang de georganiseerde bedrijfsgenooten
zelf nog niet over de wettelijke bevoegdheid
beschikken om alle vraagstukken te regelen,
zal de overheid de bevoegdheid moeten ont
vangen om die regelingen te treffen in over
leg met de organisaties.
Spreker releveerde dan het middenstands
urgentieprogram, dat de Ned. R.K. Midden
standsbond begin September j.l. aan de regee
ring heeft aangeboden en sprak het vertrou
wen uit, dat na de conferentie van den Minis
ter voor Economische Zaken met den Midden
standsraad de uitvoering van verschillende
voor den middenstand noodzakelijke maatre
gelen thans krachtig zal worden aangevat.
Het schijnt tijd te worden, dat de bevoegde
instanties achter die uilvoering eens wat meer
haast laten zetten.
Anders schijnt het gevaar niet denkbeeldig,
dat steeds meerdere uit louter baloorighedd aan
het bestaande regeeringstelsel hun vertrouwen
opzeggen en overloopen naar wat zij het fas
cisme noemen.
Het is de hoogste tijd, aldus spreker, dat onze
katholieke sociale beweging en speciaal onze
katholieke middenstandsbeweging te wapen
loopt en overgaat tot een positieven aanval op
het fascisme, evenals wij dit in 1918 hebben ge
daan tegen het socialisme en tegen het revo-
lutionnaire gevaar van dien kant.
Het is de hoogste tijd, dat wij met meer
kracht opkomen voor de groote belangen, die
door die fascistische beweging worden be
dreigd en voor de verwezenlijking van onze
eigen idealen en wenschen op maatschappelijk
terrein.
Spreker wees uitvoerig op de maatschappe
lijke en economische gevaren van de fascisti
sche beweging en demonstreerde aan de hand
van het program van den N. S. B. dat een den
kend katholiek zich in dien kring niet thuis
kan voelen.
De beste bestrijding van het fascistische ge
vaar in Nederland is een krachtig optreden
van onze eigen katholieke sociale en politieke
beweging, voor de verwezenlijking van onze
eigen eischen.
Gelukkig kunnen wij constateeren, dat dit èn
door de sociale organisaties èn door de katho
lieke Staatspartij wordt begrepen.
Beter echter dan door met het fascisme te
heuleh kan de katholieke middenstand zijn be
langen dienen door de vakorganisatie in eigen
kring zoo krachtig mogelijk te bevorderen en
door daarnaast normaal en reëel, maar zoo
actief mogelijk deel te nemen aan leven en
streven van onze katholieke Staatspartij.
Overeenkomst tusschen Liga en Partij
bestuur.
Tusschen het Partijbestuur der S. D. A. P.
en de „Liga" is overeenstemming bereikt over
de formuleering van de juiste verhouding tus
schen de beide lichamen.
Naar het „Volk" meldt, luidt de formulee
ring:
I. De Liga is een zelfstandige organisatie
van betrouwbaar en actief gebleken leden van
de S. D. A. P., die bij keuze zijn toegelaten.
Behalve van deze militante leden kan de
Liga algemeene leden toelaten, die doel en
streven onderschrijven en bereid zijn haar werk
moreel en financieel te steunen.
Deze algemeene leden kunnen geen deel uit
maken van het militanten-apparaat.
II. De Liga aanvaardt in alle principieele,
tactische en politieke aangelegenheden de be
sluiten, neergelegd in de programs, de resolu
ties en de congresuitspraken van de S. D. A. P.
en plaatst zich bij haar werkzaamheden op
den grondslag van deze besluiten.
III. De Liga heeft ten doel de versterking
van de beweging voor het democratisch socia
lisme, in het bijzonder door de bestrijding van
het oorlogsgevaar en door het tegengaan van
de propaganda, die door communisten, fascis
ten en nationalisten wordt gevoerd voor ver
schillende vormen van dictatuur. Zij wenscht
dit doel te bevorderen door zich en haar le
den beschikbaar te stellen voor de actie en de
propaganda, die de S. D. A. P. voert en voor
allerlei werkzaamheden, die bij deze actie en
propaganda vereischt zijn.
Taak der Liga
TV. De speciale werkzaamheden van de
Liga bestaan uit
a. het, in overleg met de besturen van
de S. D. A. P.-organisaties, planmatig regelen
en uitvoeren van orde-maatregelen, bij ver
gaderingen, meetings en demonstraties van de
S. D. A. P.
b. het beschermen van verspreiders, plak
kers, colporteurs, sprekers en andere actieve
werkers van de S. D. A. P.
c. het bewaken van de gebouwen en andere
bezittingen van de moderne arbeidersbewe
ging;
d. het In groepsverband beleggen van bij
eenkomsten, die kunnen dienen tot een goede
uitvoering van de onder a, b en c genoemde
werkzaamheden.
VI. In het bestuur van de Liga zullen
eenige leden zitting hebben, die door het Par
tijbestuur van de S. D. A. P. zijn aangewe
zen.
In het vijfde punt wordt de internationale
positie van de „Liga" geformuleerd. Dit punt
zal gepubliceerd worden, nadat bespreking er
van met het „Internationaal Bureel" van de
„Liga" heeft plaats gehad.
„Het Volk" geeft op bovenstaand den volgen
den commentaar
Er was onklaarheid over het doel en het op
treden van de „Liga". Ook in de „Liga" zelf.
In de Partij was er bovendien ongerustheid
over de ontwikkeling, die de „Liga" scheen
te nemen.
Het is verheugend, dat de partij genooten in
de „Liga", waarvan er velen tot de jongeren
behooren, bereid zijn gebleken te toonen, dat
zij niets anders willen dan op hun wijze bij
dragen tot verhooging van de strijdvaardigheid
van de Partij. Op den grondslag van de partij -
besluiten.
Door de getroffen overeenkomst krijgt de
„Liga" haar speciale taak in de Partij aan
gewezen en de Partij kan er alleen maar voor
deel van hebben dat de energie en de geestdrift
die er in de „Liga" verzameld zijn, in dienst
van haar beginselen en van haar organisatie
worden gesteld.
UIT HET SCHILDERSBEDRIJF.
Overeenstemming over de C.A.O.
Naar de „Volkskrant" verneemt, is tusschen
de werkgevers- en werknemersbesturen over
eenstemming bereikt over het nieuwe lande
lijk collectief contract in het schildersbedrijf.
Binnenkort zullen de leden over dit accoord
moeten beslissen.
Wordt het nieuwe contract afgesloten dan
zal dit geldig zijn tot 31 December 1934.
De Bond van Chr. Drukkerspatroons in
Nederland heeft in zijn vergadering met al
gemeene stemmen de voorgestelde nieuwe
collectieve arbeidsovereenkomst voor de typo
grafie aanvaard.
De staking in het bouwbedrijf te Groningen
waarbij ongeveer 250 man betrokken waren,
zou, naar Vas Dias meldt met ingang van heden
opgeheven worden.
De Minister van Waterstaat heeft Zaterdag in
de Statenzaal van zijn Departement, mede na
mens zijn ambtgenooten van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen en van Financiën, ge
ïnstalleerd het bestuur van de stichting: „Wa
terbouwkundig Laboratorium" gevestigd te
Delft.
De rede van den minister werd door den
voorzitter van het bestuur, ir.'J. F. de Vogel,
beantwoord
LOONSVERLAGING BIJ DE GPHINX.
Naar aanleiding eener door de Sphinx-directie
voorgenomen loonsverlaging heeft onder lei
ding van M. van Spaendonk eene conferentie
plaats gehad tusschen de hoofdbesturen der
Kath.- en Moderne arbeiders organisaties.
Na deze te Tilburg gehouden conferentie,
waarop geen overeenstemming werd bereikt en
de hoofdbesturen de loonsverlaging van de
hand wezen, is door de directie, terwijl de be
sprekingen nog hangende waren, eene loonsver
laging van 15 pet. met ingang van 8 November
a.s. aangeplakt.
Dit heeft zoowel bij de hoofdbesturen als
bij de arbeiders veel kwaad bloed gezet, wat
bleek in de Vrijdagavond gehouden druk be
zochte vergaderingen.
De hoofdbesturen zullen opnieuw overleg
plegen oven hun standpunt in deze kwestie te
bepalen.
STEEDS MEER DUITSCHE MARGARINE
Door de douane te Arcen is Zaterdagmorgen
een vrachtauto aangehouden, waarop 2000 K.G
Duitsche margarine was geladen. Auto en la
ding werden in beslag genomen. De chauffeur
wist te ontkomen.
Thans wordt bevestigd, dat de contingentee
ring van den invoer van boter in November
van 1.100.000 K.G. op 1.500.000 zal gebracht
worden en dat de invoertaxe van 7.50 op 8.50
francs per kilo wordt gebracht.
CONTINGENTEERING LEERINVOER.
Men vestigt er onze aandacht op, dat de basis
jaren voor de contingenteering van den invoer
van overleder en ander leder, inclusief zeem
leder, zijn 1931 en 1932.
Nieuwe algemeene voorschriften
van de regeering.
De ministers van Sociale Zaken, van Bin-
nenlandsche Zaken en van Financiën hebben
met betrekking tot de besteding der op de Rijks-
begrooting uitgetrokken gelden voor werkloos-
heidszorg, eenige algemeene voorschriften vast
gesteld. In verband met nog in voorbereiding
zijnde maatregelen, is het echter voorloopig
slechts mogelijk, die algemeene voorschriften
te doen gelden uitsluitend voor het jaar 1933.
Aan deze voorschriften wordt het volgende
ontleend:
In de uitgaven wegens kosten van steunuit-
keeringen aan werkloozen en die van arbeids-
loonen, betaald bij werkverschaffingen aan
werkloozen, kan aan gemeenten uit 's Rijks kas
een bijdrage worden verleend. Met arbeids-
loonen, betaald bij werkverschaffing aan werk
loozen, worden voor de toepassing van deze
voorschriften gelijkgesteld de door genoemde
ministers aangewezen uitgaven.
De bijdrage vormt een percentage van het
bedrag der uitgaven en wordt voor elke daar
voor in aanmerking komende gemeente be
paald aan de hand van een schaal, bij welke
schaal, de uitgaven worden uitgedrukt in pro
centen van de som van de na te noemen be
lastingopbrengsten, vermeerderd met de uit-
keering uit het Gemeentefonds over 1931/'32
en bovendien vermeerderd met het gemiddelde
van de over de dienstjaren 1927 tot en met
1931, ten goede van den gewonen dienst der
gemeente komende winsten, winstvervangende
uitkeeringen en uitkeeringen uit de reserves
van electriciteits-, gas- en waterleidingbedrij
ven, welke in eigendom en beheer der gemeen
te zijn, dan wel waarbij de gemeente op een of
andere wijze financieel belang heeft, terwijl
de som wordt verminderd met de verliezen
dezer bedrijven.
De som der belastingopbrengsten wordt ver
kregen door samentelling van de zuivere op
brengst, welke de gemeente over het boeking
tijdvak 1931/1932 verkregen zou hebben door
heffing van: a. 100 opcenten op de hoofdsom
der gemeentefondsbelasting, bij rangschikking
der gemeente in de eerste klasse; b. 50 opcen
ten op de hoofdsom der vermogensbelasting;
c. 80 opcenten op de hoofdsom der grondbe-
lastig wegens gebouwde eigendommen; d. 20
opcenten op de hoofdsom der grondbelasting
wegens ongebouwde eigendommen; e. de hoofd
som der personeele belasting volgens het tarief
der wet op de Personeele belasting 1896, ver
meerderd met 150 opcenten in de klassen,
waarin de gemeente gerangschikt is; 75 pro
cent van de hoofdsom der grondbelasting.
De ministers behouden zich voor, op grond
van gebleken bijzondere omstandigheden in
een gemeente, het bedrag der berekende bij
drage voor die gemeente, in het geval, dat
deze berekend is naar het maximum-percen
tage van de schaal te vermeerderen met ten
hoogste 18 of te verminderen met ten hoogste
10 ten honderd in alle andere gevallen te ver
meerderen of te verminderen met ten hoogste
10 procent.
Voor toekenning van de bijdrage komen
slechts die gemeenten in aanmerking, welke;
a. ten genoegen van de genoemde ministers
aantoonen, dat de uitkeeringen aan behoefti-
gen, in den zin der Armenwet, voor zoover deze
geschieden met gelden uit de gemeentekas, niet
in onjuiste verhouding staan tot de uitkeerin
gen, welke door die ministers voor werkloo
zen zijn vastgesteld; b. zich geheel gedragen
naar de voorschriften, door den minister van
Sociale Zaken gesteld of alsnog te stellen, ten
aanzien van steunverleening en werkverschaf
fing.
Bij de berekening van het bedrag der bij
drage worden slechts in aanmerking genomen:
a. steunuitkeeringen, voorzoover die zijn ver
strekt aan werkloozen, voor wie de desbetref
fende regeling door de ministers van kracht is
verklaard en welke steunuitkeeringen zijn vast
gesteld overeenkomstig de bepalingen van die
regeling; b. arbeidsloonen, betaald bij werk
verschaffing aan werkloozen, voorzoover deze
betrekking hebben op door de ministers goed
gekeurde loonregelingen en werkverschaffings
objecten.
Met afwijking van het bovenbepaalde wordt
het genoemde percentage voor de gemeenten,
die in het jaar 1932 een rijksbijdrage in de
uitgaven hebben genoten, gesteld op tenmin
ste het getal, waarnaar de rijksbijdrage laatste
lijk in 1932 werd berekend; voor de overige ge
meenten op ten minste 25.
De ministers behouden zich voor, op grond
van gebleken bijzondere omstandigheden in
een gemeente, het bedrag der berekende bij
drage volgens den vorigen zin, voor die gemeen
te te verminderen met ten hoogste 10 ten hon
derd.
Aan gemeenten kunnen op aanvrage, in af
wachting, dat de bijdrage kan worden vastge
steld, voorschotten op de bijdrage worden ver
leend. Het voorschot zal ten hoogste 90 pro
cent mogen beloopen van het bedrag, dat op
grond van ingezonden opgaven en met inacht
neming van de bepalingen dezer beschikking
vermoedelijk wegens bijdrage aan die gemeen
te zal worden verleend.
Het afstaan van provisie aan derden.
Dezer dagen is tusschen bijna alle Neder-
landsche Maatschappijen van levensverzekering
een overeenkomst gesloten, waarbij het aan
alle op levensverzekeringsgebied werkzame
personen verboden is provisie voor gesloten
levensverzekeringen af te staan op straffe van
onmiddellijke ontslag. Hierdoor hoopt men te
bereiken, dat aan het kwaad: het afstaan van
provisie aan derden (meestal dengeen, die de
verzekering aangaat) een eind zal worden ge
maakt.
C. VLAANDEREN K P.zn t
Plotseling is te Hilversum op 63-jarigen leef
tijd overleden de heer C. Vlaanderen K. P.zn.
lid der Christ. Hist, raadsfractie.
LEVERPASTEI VOOR DE ARMEN.
De N.V. Zwanenberg's Fabrieken te Oss heeft
aan het Nationaal Crisis-Comité 10.000 blikjes
leverpastei geschonken ten behoeve van arme
gezinnen.
De met een eersten prijs bekroonde inzen
ding op de Chrysanthemum-tcnoonstelling
„Elsje Fulton" te Amsterdam.