11 38.95 „ADRESSEN DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. STADSNIEUWS SSTST» nu MUS"-LfiKfiEHCUEI977 Stuyvenberg's Triplex MUSIS SACRUM" r'Lti'taT B""b" «WEER LlMST en ve 57ste JAARGANG. DONDERDAG 15 MAART 1934 No. 16897 SPECIALE AANBIEDING SLAAPKAMERS Hulshof! Esselmann Fa C. C.v. d. HEIJDEN ar BUREAU: KOEMARKT 4, SCHIEDAM.' 9 TELEFOON INTERCOMM. No. 68085 KANTOOR- EN WiNKELBOEKEN, KAART- EN OPBERGSYSTEMEN TABELLARISCH KASBOEKEN SPEC9ML b; AGAZiJftS li; HOEK BRAN0ERSTEEG COMPLEET MISSIEKUNST. EEN MONSTRANS IN JAVAAN- SCHEN STIJL. DAM 41 CONCERT- EN FEESTGEBOUW TELEFOON 68883 19 LANGE HAVEN 115 SCHIEDAM CAFÉ BLIEKENDAAL Dagelijksche Motorbootdienst op AMSTERDAM. LOOD- EN ZINKWERKEN electrische-, GAS- EN KOLENHAARDEN «6 Laat Uw i LAMPEKAP ORNAMENTEN Mag, „'t LICHTPUNT", Hoogstraat 109, Tel. 68836 NOTEERING MOUTWIJN EN SPIRITUS. DOODEN GAAN WEER LEVEN. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN De ABONNEMENTSPRIJS van de NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT bedraagt, franco bij vooruitbetaling: Per drie maanden ƒ3.25; per maand ƒ1.10; per week 25 cents. Bij bezorging franco per post bedraagt de abonnementsprijs per drie maanden 3.75, bij vooruitbetaling. LOSSE EXEMPLAREN zijn steeds aan ons bureau Koemarkt 4 verkrijgbaar 5 cents per stuk. POSTCHEQUE- en GIRODIENST No. 81440. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt: Voor 16 regels 1.55 elke regel meer 25 ets. Bij contract aanzienlijke reductie. Geen prijsverhooging voor den Zaterdagavond. Reclames tusschen den tekst dubbel adv.tarief. Liefdadigheidsadv. half tarief. Voor Liefdadig- heidsadv. worden geen contracten afgesloten. Kabouter-advertenties: 5 regels 0.50; 10 regels 1.15 regels 1.50, bij vooruit betaling. Porto voor opzending van brieven gelieve men bij te voegen. Gratis Ongevallenverzekering ƒ500.bij overlijden door een ongeval; 500.bij verlies van beide handen, voeten of oogen; 250.bij verlies van één hand, één voet of één oog; ƒ150.bij verlies van een duim; ƒ7 5.bij verlies van een wijsvinger- 50bij verlies van twee voorste ledematen alle vingers van een hand; 25.bij verlies van eiken anderen vinger. De Verzekering loopt op de voorwaarden als eenmaal per maand in dit blad wordt afgedrukt. DIE JOHANNES-PASSION. Kunstwerk van den eersten rang. Uitvoering door „Gemengd Koor Men schrijft ons: Her Passionen of De uitvoering van een cl „„int „ro eenig ander groot werk van a aJ steeds als een gebeurtenis op bied. En geen wonder! Zij, die het voorrecht hadden een uitvoering van de Mattheu^ of Jo hannes-Passion bij te wonen, h^e erv^ dat men genieteri kanvari de ^n van zich zijn machtige geest boven ste componisten hebben zich 1 lustre voorbeeld genomen, getuigen de Elias en Pau- lus van Mendelsohn, getuige zelis Wagner in zijn koraalaanwending in de ™eistersinser, evenals de door Wagner gemoderniseerde polvphonie en meer voorbeelden. Hierbij mogen eenige aanwijzingen volgen bij het door „Gemengd Koor op 20 Maart a.s. in de Groote Kerk uit te voeren werk „Die Johannes-Passion" gecomponeerd óp den tekst van het Evangelie van Johannes, Hoofdstuk 18 en 19. Ook andere componisten, waaronder zelfs Handel, hebben dezen tek£t, evenals het Mattheus-Evangelie op muziek gebracht, doch geen is te vergelijken met Bach's compositie, van overtreffen is geen sprake. In vroeger tijd was het gebruikelijk gebeur tenissen, die op Christelijke feestdagen, ais Faschen, Kerstmis, betrekking hebben, dram - tisch in de Kerk voor te stellen. De o0[sprd"t kelijke bedoeling hiervan was het vo an_ geen Latijn verstond, den voorgelezen gelietekst aanschouwelijk tee zou ver- daardoor de algemeene belangsten s Evan_ hoogd worden. Bij de voorlezing^plaats_ gelie vond evengoed een roi uitvoeringen zooals zulks nu geschiedt tekst op hoQgst De voorzanger verhaal" egn persoon primitieve koraalwijz<m wisseide een an- sprekende werd in= den er meer personen der met hem a deze taak door een sprekend^ op, ontstonden de geestelijke koor ver zich na de 13e eeuw zelf_ sch°di)J buiten de kerk verder ontwikkelden, waaruit de passiespelen, als in Oberammer- gau zijn ontstaan. Uit de kerk werden zij echter verbannen, daar men dergelijke drama tische voorstellingen daar niet thuisbehoo- rend achtte. Daarna kwam de tekst en vooral bet muzikale gedeelte meer op den voor grond. Zoo bleef het weergeven van het ver haal op muzikale wijze wel behouden, doch de rolverdeeling en het verder dramatiseeren verdween Aldus ontstond de ,.Passion"-muziek die ook in de Hervormde Kerk bleef en waarvan Bach's composities wel het hoogte punt vormen. 't Zou ons te ver voeren, indien we de wor dingsgeschiedenis der Passion-muziek geheel vviiden weergeven, doch het zou menigeen be vreemden, indien hij de allereerste vormen van deze muziek zag, zoo eenvoudig als men mis schien niet zou verwachten. De koren en ko ralen waren gezet in heele, hoogstens in hee- le en halve noten, wat op den duur natuur lijk eentonig werkte. Een beroemd voorganger n i wpinrich Schiits, wiens com- van Bach was Heinrioo posities langzamerhand ook meer gewaardeerd en uitgevoerd werden. Zooals we reeds aanstipten, v0™\ gelie-verhaal den grondslag van het ge groepeeren zich daarom de overige deelen van het kunstwerk. Reeds spoedig werd de tenorstem voor de voordracht van den verhalenden tekst geno men, Wat meestal zoo gebleven is. De door een stem voorgedragen koraalwijzen maken na 1600 meestal plaats voor het recitatief met zijn Hil-^ rak fwa rUdkklnS - meer persoon lijk karakter, waar de tekst ophoudt verha- le"d 'e Poenen sprekende optreden, wordt meestal dit gedeelte hoe vreemd dit moge schijnen, door een meerstem mig koorgezang weergegeven> in onder invloed van den solozan„ verande. ring komt en andere stemmen dan de teno- als solo's optreden. Komen meer het volk op den voorgrond, dan LS?n6" stemmig koorgezang gebruikt. Aar, f16.6',* was dit geschreven in heele en halva later ontwikkeld tot zelfstandige toornt I}oten' die tevens het middel werden om de n' op dramatische wijze te onderstrepen1 tekst Dat de Evangelietekst vooral door van Joh. Seb. Bach den hoogsten trap van^T maaktheid bereikte, weet ieder, die 2ijn theus- of Johannes-Passion kent. Bach heeft niet minder dan vijf „Passionen" geschreven Eén daarvan is spoorloos verdwenen van eetl ander is vermoedelijk niets overgebleven dan een gedeelte, dat als „Trauerode bekend is, De Lukas-Passion wordt door sommige aan rum actio Meestal werden daarvoor gebruikt de woorden: „Dank sei unserem Herrn Jesu Christo, der uns erlöset hat durch sein Leiden von der Holle". In dit gebruik hebben wij den oorsprong te zoeken van de groote koren, die de Passion van Bach als het ware omlijsten. Zij dienen tot in leiding van het Evangelie-verhaal of tot be sluit van een deel en dragen een zuiver ly risch karakter. De groote koren nu, de solo aria s met de daaraan voorafgaande recitatie ven en de koralen vormden de bestanddeeler. van het kunstwerk. In solo-aria's en recitatie ven treedt één persoon meer op den voorgrond. Zij bevatten beschouwnigen en bespiegelingen. Zij bevatten beschouwingen en bespiege mgen, wekt. Aan een beroemd kanselredenaar en theo loog te Leipzig, Erdman Neunmeister, die in het begin der 18e eeuw zijn „Kirchenandaeh- ten" dichtte, is het te danken dat de z g. gees telijke aria in de Duitsche Kerkmuziek werd opgenomen. Door Neunmeister werden ontel bare liederen, bestemd voor alle Zon- en feest dagen, ingevoerd. He* a is niet het minst gewichtige bestanddeel der Passionsmu- ziek Dat aan den kerkelijken gemeentezang een plaats in die kunstwerken werd ingeruimd is eveneens historisch te verklaren. In den ouderen vorm der Passionsmuziek liet men onder de voordracht de gemeente toepasselijke zangen aanheffen, waardoor de belangstelling verhoogd werd en de gemeente meer gesticht. Toen nu latei onder den invloed der wereld- sche muziek de „Passionen" zich tot kunstwer ken hervormden, werden daarin, als vanzelf sprekend, ook de koralen als bestanddeel opge nomen. De koralen vormden zoodoende een hechten band met den kerkdienst. Met welke voorliefde Bach de koralen behandelt, is be kend, al zijn werken bewijzen, dat het koraal de kern van zijn compositiekunst is. In de wijze van koraalbewerking bracht hij echter groote verscheidenheid. Daar, waar Bach het koraal als zoodanig uitsluitend vierstemmig behandel!, wordt de melodie aan de sopraan gegeven en.de laimonievoering aan de overige stemmen toe bedeeld. Van deze koraal hangt bij Bach de door het koraal te wekken stemming af, de afzonderlijke onafhankelijkheid van elkaar voortschrijdende stemmen zijn de draagsters van het koraal gedicht. Menige heerlijke koraalbe werking uit de Johannes-Passion kan hiervan het bewijs geven. 1 ledikant 2 pers 1 waschkast 1 nachtkastje 1 talel 2 stoelen i HOOGSTRAAT 46-48 - TELEFOON 61717 Reel. 68G74S 15 99 R. K. MIDDENSTANDSVEREENIGING De R. K. Middenstandsvereeniging De Hanze zal op Maandag 19 Maart des avonds te half 9 in de groote zaal van den R. K. Volksbond haar jaarlijksche ledenvergadering houden. Op deze bijeenkomst zal de heer J. P. de Brabander, directeur van het Hanzebureau te Utrecht, een causerie houden, getiteld: „Weest een. Verder vermeldt de agenda o.a. jaarverslag van den secretaris, jaarverslag en begrooting van den penningmeester, jaarverslagen der ondeafdeelingen, bestuursverkiezing (aftredend zijn de heeren P. A. Heijnsbroek en A. M. Schoof, die zich weer herkiesbaar stellen) en benoeming van een kascommissie, van een lid der Permanente Commissie (aftredend doch herkiesbaar de heer W. Janse); van een vaan deldrager en eene propaganda-commissie. Van het groote probleem der kerkelijke kunst in de missie-landen, is de vervaardiging van altaargerei, zooveel mogelijk volgens inheem- sche opvattingen, zeker niet het moeilijkste on derdeel. Het zal in vele gevallen zonder twijfel mogelijk zijn op het gebied der kunstnijverheid tot een wijze en schoone aanpassing te geraken, vooral in de streken der wereld, waar men nog zoo gelukkig is aan te kunnen knoopen bij de ambachtelijke tradities van oude cultuurvol keren. is 't Goedkoopste en 't beste Alle soorten huisvlijtartikel en. 106S 6 Reel. 102 397 S VLAARDINGERDIJK 1 Teleloon 68861 Zalen voor vergaderingeii en partijen dispon Reel: 112S 4 Telefoon 68646 GEBR. BIJLOO GROOTE MARKT 31-33 TELEF. 6802 Reel 121 S 7 Bach splitste deze Passion in twee deelen. Het eerste deel, het eigen ij e verhaal, vangt aan waar Jesus met zijn discipelen over de beek Cedron trok, ..alwaar een hof was". Daar wordt hij in zijn samenkomst met.de^discipe len door Judas verraden, „dieook de plaats wist", en aan de Joden oveiB i eer ste deel wordt besloten met de verlooche ning van Simon Petrus. De tweede afdeeling geeft voorvallen van den kruisdood en de graflegging weer. De dichter van den tekst, voor zoover deze nie heilige Schrift is ontleend, is de Hamburge. ^roches. Bach zelf heeft echter een grooia&n- j 0l gehad in de rangschikking van he _!eel' voegde er zelf ook eenige verzen bij, waar■- L00r afwisseling wordt verkregen tusschen e ^"gehe-verhaai en het meer bespiegelend gedeelte van het werk. de^v°01j_.cte Mattheus-Passion had Bach de me- der h'-ri'15 van Pieander. De groote naïveteit denkt G dichters is te verdedigen, als men be den In'r dV/eiken "tijd. hun gedichten ontston- ja) j0 er geval kan men veilig aannemen, ZILVEREN JUBILé Heden herdacht de heer J. W. Brakel, werk meester der machinefabriek van de N.V. W. A. Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek alhier, den dag, waarop hij vóór 25 jaar bij deze onder neming in dienst kwam. Vanmorgen werd de jubilaris door directie en personeeldelegaties in het rijk met bloem stukken getooide privé-kantoor, in het bijzijn van zijn familie ontvangen en hartelijk toege sproken. Namens de directie voerde de heer W. A. Hoek het woord, terwijl de heer J. J. Maagde- berg de bazen en onderbazen vertegenwoor digde en de heeren J. Robberegt en J. v. d. Wal onderscheidenlijk uit naam van het fabrieks- en het kantoorpersoneel hun gelukwenschen aanboden. De verschillende sprekers vereerden den heer Brakel tevens met stoffelijke blijken van waardeering. De jubilaris bracht het verder gedeelte van den dag in den huiselijken kring door. TELEVISIE-DEMONSTRATIE Vrijdag 23 Maart organiseert de technische club van de R. K. Radio-vereeniging „St. Liduina" in Musis Sacrum een televisie-demon stratie onder leiding van den heer M. H. W. de Gorter. Gedemonstreerd zal worden wat dien avond door het Engelsche station London National zal worden uitgezonden. De avond is ook voor niet-leden van de club toegankelijk. VERKOOP VAN SANTOS-BLOEMPJES Zondag 25 Maart zullen des morgens aan alle kerken bloempjes worden verkocht ten bate van het Santosfonds, waaruit steun wordt ver leend aan tuberculeuze katholieke middenstan ders. SCHOORSTEENBRANDJE Gistermorgen is de brandweer uitgerukt voor het blusschen van een schoorsteenbrandje ten huize van A. v. d. V. aan de Noordvest 59. JAS GESTOLEN Ten nadeele van J. S., wonende aan de Lange Haven, alhier, is gisteren een winterjas ont vreemd, welke aan een kapstok in de gang van zijn woning hing. AUTOMOBILIST EN FIETSER Od den hoek van de Westvest en de Walvisch- straat reden gistermiddag een luxe-auto en de 10-jarige wielrijder L. C. van hier tegen el kaar. De jongen viel tegen de straat, maar be kwam geen letsel. Bovendien bleef de fiets onbeschadigd. De auto reed na de aanrijding, welke veroorzaakt was door foutief rijden van den jongen, door. SCHEEPVAART SCHTEDAM, 14 Maart. Aangekomen: s.s. Gelderland, ledig van Rotterdam om te dokken in de Wiltonhaven. SCHIEDAM, 14 Maart. Vertrokken: Finsch m.s. Sigrid, ledig naar Pernis. WILHELMSHAVEN, 14 Maart. Vertrokken: ss- Authority, met traan naar Schiedam. Een monstrans in Javaanschen stijl, bestemd voor een kerk je in het sulta naat Djokjakarta. Toch is ook op dit gebied, waar de vooruit zichten zoo gunstig zijn, nog niet zoo heel veel ondernomen. Daarom mag wel in breederen kring de belangstelling worden gevraagd voor een "kerkelijk kunstwerk, dat weer een stuk katholiek-cultureele aanpassing belichaamt en nog wel in ons eigen Indië, in de missie van Java. Het is wederom Gondang Lipoero in Djokja karta, waarvan reeds zoo menig initiatief op het gebied der missie-kunst is uitgegaan, dat voor deze nieuwe proeve open stond. Thans is er een monstrans ontworpen voor het daar be staande kerkje, waarvan ook het altaar in Ja vaanschen stijl werd vervaardigd. Het Javaansche motief, dat aan de monstrans ten grondslag ligt, is dat van den Kekajon of Boom der Kennis, een requisiet uit het wajang spel, de Paradijsboom volgens heidensche op vatting. Deze is nu in de monstrans geworden tot den Boom des Levens in cnristelijken zin, die als bloem de Geestelijke Roos draagt, waar in de H. Hostie is gevat, zooals de Heiland ook door de Maagd Maria tot ons kwam. Het ronde voetstuk stelt de aarde voor, waar hertjes zich laven aan de bron der genade, zeven voudig volgens het aantal sacramenten. Deze bron wordt gevoed door zeven hemelen, die samen de schacht van de monstrans vormen. Op de schacht rusten dan allereerst de sym bolen der vier Evangelisten, terwijl rondom de H. llastie de negen koren der Engelen zinne beeldig zijn voorgesteld. We kunnen hier niet op de details ingaan. De monstrans geeft een sa menvatting van de gansche christelijke heils leer in stijlvormen, waar de inlander vertrouwd mee is. De monstrans werd gesneden uit segawé- hout. dat in zijn lichte purperkleur een fraaie omlijsting zal vormen voor de deelen, die vol gens de liturgische voorschriften van goud zul len worden vervaardigd. De monstrans voor Gondang Lipoero werd vervaardigd door den houtsnijder Kajoon. die bij de Oudheidkundige Vereeniging „Majapahit" te Trawoelan bij Modjokerto zijn opleiding ont ving. Hij Islamiet moest van de beteekenis van elk der symbolen het naadje van de kous weten en werkte vijf maanden lang aan de monstrans. Het geheel werd uit één blok hout gesneden. Het gouden gedeelte moet nog ver vaardigd worden. Ontwerper van het merkwaardige werkstuk is, naar wij vernemen, ir. H. Maclaine Pont, de architect van de Technische Hoógeschoolgebou- wen te Bandoeng, tevens archaeoloog, die de oude hoofdstad van het eens zoo beroemde rijk van Modjopahit heeft blootgelegd en uit duizenden kunst- en gebruiksvoorwerpen, daar opgegraven, een beeld der toenmalige cultuur heeft samen gesteld. Ir. Maclaine Pont is een bekeerling van groote gaven. Bach toegeschreven, door anderen weer me. Het is niet onmogelijk, dat dit een „jeugd werk" van Bach is, dat in ieder geval als kunstwerk niet met de Mattheus- of Johannes Passion te vergelijken is. De Mattheus-Passion is de uitgebreidste en de beroemdste, al stelde zelfs een Rob. Schu mann en anderen de Johannes-Passion wegens vele zeer schoone gedeelten hooger. In ieder geval is echter ieder het er mee eens, dat beide kunstwerken van den eersten rang zijn. Bij de oudste Passionsmuziek was het de ge woonte voor het Evangelie-verhaal aanving, een koor deze woorden te laten zingen: „Das Leben und Sterben unseres Herrn Jesu Christi nach dem heiligen EvangelistenNa do voordracht van het Evangelie-verhaal werd een danklied aangeheven, de zoogenaamde „gratia- «URGERLIJKE STAND Aangifte van 12—14 Maart T van dSdt'p d" w°n van D' Koolmees en J„ zoon van F.' D. Burgh Oosterstraat 107 - Gerrit> zoon van Dijk en L. W de Voogel, den Bommelsche - straat 40 Anthony e„ zoon van W. J Schade van Westrum en T. M. Szafka, Lange Haven 49. GEHUWD: H. van Leeuwen 27 jaar en A. Lancee 27 jaar. J- Soeters 21 jaar en N. c. Maartense 21 jaar. OVERLEDEN: A. J. Mersch 31 jaar, echtge- noote van B. E. Troostei, Dl. Noletstraat 1 M. Textoris, 71 jaar, echtgenoote van P. van Borssum, Waalkes, Plein Eendragt 25. door ons overtrekken en bij verhuizing uw overhangen volgens voorschrift G. E. B. Reel. 132S1 SCHIEDAM, 15 Maart. Officieele noteering van de commissie uit de Kamer van Koop handel. Moutwijn Moutwijn per H. L. ad 46 pet. 10. Spoeling Spoeling 0.80 a 0.90. Een dronken lijk. GE UILVERSVMSCHE POLITIE, die zich. voor luchtvaart interesseert bij een les-toestel tijdens een bezoek aan Schiphol. „Doe je best.... en sterf". We leven in een onzekeren tijd. Als er vroeger iemand dood ging, dan deed hij dat fatsoenlijk. Hij blies den laatsten adem uit, de barbier, later de dokter, bevestigde dit feit en het stoffelijk overschot werd met meer of mindere pracht en praal ten grave ge dragen. Wat dood was, was dood en hield zich daar verder aan. Tegenwoordig is het echter ook met deze zekerheid afgeloopen. Zelfs de dood heeft iets van zijn onwankelbaarheid moeten inboeten, en de man, die den zeisdrager dit echec be zorgd heeft, is een onderdaan van 's werelds heilstaat, de sovjet-unie. Een 43-jarige man bleef om elf uur 's mor gens in een der straten van Moskou dood. Om kwart voor twaalf was de wetenschap er in geslaagd, zijn hart weer aan het kloppen te krijgen. Kort na den middag opende de „herrezene de oogen. Dit zijn in het kort de feiten, die een groot Engelsch dagblad van een zijner ijverige cor respondenten te hooren heeft gekregen. De wrochter van dit wetenschappelijke „won der" is een zekere professor Smirnoff, doctor in de medicijnen aan de universiteit van Moskou. Geruimen tijd is professor Smirnoff, wiens reputatie reeds vóór den oorlog wereldvermaard was, bezig geweest met het experimenteeren op honden en katten, die middels een hartver lamming uit dit aardsche tranendal hadden weten te ontsnappen. Door den hartslag te her stellen, was de professor er reeds eenige malen in geslaagd, sommige van deze dieren, die reeds eenige uren dood waren, opnieuw aan het musschen opjagen en muizen vangen te krijgen. Verleden week evenwel zou zijn kundigheid de groote proef moeten doorstaan. De man, die tengevolge van hartverlamming op straat was dood gebleven, werd naar het hospitaal over gebracht, waar drie politie-dokters den dood constateerden. Professor Smirnoff constateerde zelf ook nog even den dood en nadat de ge bruikelijke methoden tot opwekking van den hartslag hadden gefaald, ging hij zijn eigen vinding toepassen. De borst van den „dooden" man werd opengesneden en het hart blootge legd. Door middel van een speciaal door den professor vervaardigd apparaat werden ultra korte radio-golven in het hart „gepompt" (aldus schrijft de Engelsche correspondent), terwijl een aantal injecties, welke deel van de behandeling uitmaken, werden toegediend. Professor Smirnoff, die ruim zestig jaar oud is, verklaarde aan het einde van een radio-rede, die hij over zijn nieuwe vinding heeft gehou den, dat hij, als de hartverlamming geen ge volg is van ziekte, ieder gezond, jong hart weer aan het kloppen kan krijgen. „In vele gevallen", aldus de professor, is de dood door hartver lamming een gevolg van een zuiver mechani sche oorzaak en niet van ziekte. Met mijn apparaat kan ik menschen, die al uren dood zijn geweest, weer tot het leven terugroepen. Het eenige is, dat de operatie plaats vindt, voordat het lichaam stijf is geworden. Natuur lijk is mijn behandeling nog verre van geper- fèctionneerd. Zij heeft vooral practijk noodig" Een tweede persoon in Moskou, die uit den dood, zij het dan geen wetenschappelijken roem, dan toch geldelijk voordeel heeft weten te slaan, is een werkman, die het bestaan heeft, om zich tot zesmaal toe dood te laten verkla ren. lederen keer opnieuw liet hij zich het geld van zijn begrafenisverzekering uitbetalen, hetwelk hij dan'ook zoo langzamerhand als een vaste bron van inkomsten was gaan beschou wen. Het kruikje ging echter zoo lang te water tot het brak, of liever, totdat het kruikje, dat voor het op zoo snoode wijze verkregen geld werd gekocht, te snel geledigd werd. Zijn wei nig heilstatelijk gedrag kwam namelijk aan het licht, doordat een „levend lijk" in leven metaalbewerker, Korotkoff genaamd zich be dronk en wanordelijk gedroeg, nadat hij of het het geld van zijn begrafenisverzekering had geind. Voor den sovjet-kadi gebracht, beschuldigd van de bourgeoisieke handeling „oplichterij", verhaalde Korotkoff de volgende geschiedenis ,.Dr. Iwanoff wierp slechts een enkelen blik op me en zei toen: „Hou je gereed, beste jon gen, om in je kist te stappen, want morgen om dezen tijd zal je niet meer leven. Ik zal vast je overlijdensacte klaar maken, want dan hoef ik morgen m'n schoenen niet te verslijten voor een nieuwe visite. Wind je niet op, want dat is niet goed voor de zenuwen. Doe je best en sterf als „een goede Marxist". Den volgenden dag. me een beetje beter voelend en denkend aan de begrafenisverzeke ring, kreeg ik plots dorst, haalde m'n geld bij het verzekeringsbureau en kocht een klein fleschje wodka". Later maakte Korotkoff een relletje op het kantoor van zijn woningmaatschappij. „Ik weet wel, dat ik maar een lijk ben, maar jullie zul len me niet van mijn kamer gooien schreeuw de hij. De secretaris van de woningmaatschappij scheen als goed sovjet-onderdaan, alleen maar in het bestaan van gestempelde papieren te gelooven. „Maar je bent een lijk, we kunnen geen kamers aan lijken verhuren", verklaarde hij vol vertwijfeling naar Korotkoff's gestem pelde overlijdensacte kijkend, „je bent niet in leven, je doet maar alsof". De komst van de sovjet-politie maakte ten slotte aan dit hoogst onverkwikkelijke onder houd een einde. Verwacht wordt: Meest krachtige, Zuidelijke tot Westelijken wind, zwaar bewolkt tot betrokken met tijde lijke opklaring, regen- of hagelbuien, weinig verandernig in temperatuur. Lichten op van 's avonds 6.32 tot 's morgens 5.45. lederen Dinsdag bestuursvergadering R. K. Metaalbewerkersbond „St. Eloy", gebouw R. K. Volksbond. lederen Woensdagavond om half 9 repetitie „Schiedams Mannenkoor" (dirigent Paul v. d. Putten). Groote zaal van den R. K. Volksbond. lederen Woensdagmiddag van half 5 tot balt Q repetitie voor de jongens van het kinderkoor van den K. K. Gorzen in het Parochiehuis. iederen Woensdagavond te 8 uur repetitie van het Symphonie-orkest L. v. Beethoven (dir. J. C. M. Feltzer) in Musis Sacrum. lederen Woensdag om half 9 bestuursvergade ring van het afdeelingsbestuur van den Ned. R. K. Volksbond. Iederen Woensdagavond van half 9 tot half 11 repetitie Koninkl. Zangvereeniging Schiedams Mannenkoor „Orpheus" onder leiding van Ed. Flipse. Gebouw Eendracht. iederen Donderdagavond van 810 uur repe titie Polyhymnia. R. K. Volksbond. Iederen Vrijdagavond te 8 uur cursusavond van de R. K. Ver. E. H. B. O. in de Broeders- school aan de Nieuwe Haven. lederen Vrijdagmiddag van 5 tot 8 uur repe titie voor de meisjes van het kinderkoor van den K. K. Gorzen in het Parochiehuis. lederen Vrijdag om 8 uur repetitie R. K. Gem. Tooneelvereeniging „Alberdingk Thijm", Gebouw R. K. Volksbond. lederen tweeden Vrijdag der maand bestuurs vergadering van de afd. Schiedam van den Ned. R. K. Bond van Overheidspersoneel „St. Pauius". Tusschen 8 en 8.30 uur „klachten" voor de leden. lederen Vrijdagavond van half 9half 10 so ciale ontwikkelingslezing voor leden der Schie- damsche locale Gezellenvereeniging onder lei ding van den eerw. praeses, in gebouw Nieuwe Haven 121. iederen Zaterdagavond: Ned. R. K. Bond van Houtbewerkers, Meubelmakers, Behangers en aanverwante vakken „St. Antonius" van half 8 tot half 9 zitting van het bestuur. Gelegenheid tot aanmelding van leden. Vrijdag 16 Maart Vergadering van „Eerbied in Gods Huis". R. K. Volksbond, half 9. Maandag 19 Maart Jaarvergadering van „De Hanze". R. K. Volks bond, half 9. Dinsdag 20 Maart Uitvoering der Johannes-Passion door „Ge- meng Koor", Groote Kerk, 8 uur. Woensdag 21 Maart Vergadering der Ver. „Ambachtsschool voor Schiedam en Omstreken". Ambachtsschool, 8 uur Donderdag 22 Maart Ledenvergadering van den R. K. Fabrieks- arbeidersbond, afd. Schiedam. Spreker: J. Heijnis, bondspenningmeester. R. K. Volksbond. Vrijdag 23 Maart Televisie-demonstratie van de Technische Club der R. K. Radiovereeniging. Musis Sacrum Lezing met lichtbeelden over het spoor wegbedrijf vanwege de K.S.A. R. K. Volksbond half 9. Zaterdag 24 Maart Declamatie-avond der H. B. S.-vereeniging „Onder Ons". Musis Sacrum, 8 uur. Zondag 25 Maart Winterconcert van O. B. K. R. K. Volks bond, 8 uur. 15 Maart: Doelezaal, Toonkunst, voor-uit voering (Mattheus Passion) 7.30 uur. 16 Maart: Groote Schouwburg, Circus Knie (Amsterd. Tooneelver.) 8.15 uur (voor volwas senen). Doelezaal, Toonkunst (Mattheus Pas sion) 7.30 uur. 17 Maart: Doelezaal, Rott. Philh. Orkest, 3,30 uur. D a g e 1 ij k s: Circus Sarrasani (Land van Hoboken) 8 uur, Woensdag, Zaterdag en Zondag ook 2 uur. Tivoli-Schouwburg, Dat doet de deur dicht (Meyer Hamel-revue) 8 uur ivoor volwassenen). Bioscopen: Goedgekeurde programma's tot en met Donderdag 15 Maart in: Royal, Kleiner Mann, was nun? (volwassenen); Capitol, Zon den van het verleden en Huwelijkszwendelaars (volwassenen); Thalia. Met groeten en kussen, Veronika (volwassenen); Grand Théatre, De Jantjes, (volwassenen); City theater, De Chi- neesche Bruid (volwassenen); Olympia, De ge heime zending (volwassenen); Luxor Er was eens 'n prins; Colosseum, Het Teeken des Krui- ses (volwassenen): Roxy-theater, Liefde op den eersten toon; Ooster-theater, Mein madel 1st eine Verkaüferin (volwassenen). Schiedam. Passage-theater: Eiken avond te 8.15 Prairie in vlammen en De Koningin had bezoek (voor volwassenen).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1934 | | pagina 1