POSTZEGELS
01S THEE-KEI „PiPULAIR
'I
OUDE COURANTEN TE KOOP
WIJNKOOPERIJ
SOCIALE STUDIEDAGEN
TE SEPPE.
ADVERTENTIEN
Bijt en kras! niet
G. V. d. SPEK - HOOGSTRAAT 61
FERMA A. J. VAN DE VEN
HOOGSTRAAT 51
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1934
INDRUKWEKKENDE REDE VAN
PROF. DR. MUCKERMANN.
Toespraak van Mgr. Hopmans.
„DE NIEUWE WERELD EN WIJ".
DE AVONTUEEIN VAN FELIX DE - KAT.
s *DLl teA
Felix
speurder. 17
E/vr- y^JLbjz
VLAARDINGEN.
EXAMENS NED. R. K. SCHOOLRAAD.
HAASTRECHT.
REEUWIJK.
GECOSTUMEERDE VOETBALMATCH
OUDEWATER.
VOOR LEDER EN ROBBER
MALTHA'S LEDERHANDEL
Een Advertentie
doet gedenken
20 CEiT PER ©BBS
PRIMA KOFFIE 14 CENT PER HALF POND
DAT ZIJN LAGE PRIJZEN!
TELEF. 68546.
SEDERT 1803
LEVERT BELEGEN WIJNEN
(ONGEBRUIKTE EXEMPLAREN)
S e p p e, 29 Augustus 1934.
Ondanks het feit, dat het hedenmorgen pij
penstelen regende was het aantal bezoekers aan
de Sociale Studiedagen veel grooter nog dan
de vorige dagen toen het gastvrije oord reeds te
klein was. De rede, die dr. Friedrich Mucker -
mann S.J. zou houden had blijkbaar zeer velen
aangetrokken. De Sociale Studiedagen hebben
dan ook ontegenzeggelijk een hoogtepunt be
reikt in de voordracht die deze vermaarde
Jesuiet gehouden heeft.
De voorzitter van de Sociale Studiedagen de
heer A. B. Michielsen heeft prof. Muckermann
S.J. met een zeer bijzonder woord ingeleid.
f o'vw .vcJLriyf: -fff Q 3
Rede prof dr. Friedrich Mucker
mann S.J.
Het Sociale Vraagstuk is niet alleen een
aroeiderskwestie, zooals velen ook heden ten
dage nog meenen, maar zij raakt tevens de be
langen van boeren, middenstanders en intellec-
tueelen, kortom de menschen van iederen rang
en stand. De geweldige crisis die de tegenwoor
dige wereld teistert is wel het beste bewijs dat
de sociale kwestie nog steeds niet is opgelost.
De politieke crisis in haar diepste wezen is
niets anders dan het resultaat van een maat
schappelijke ontwrichting, die op haar beurt
weer haar oorzaak vindt in 'n cultureele en
godsdienstige inzinknig.
Wij staan voor het ontstellende feit, dat noch
het Liberalisme, noch zijn strijdlustige telg, het
bluffende fascisme, evenmin als het socialisme
noch zijn brutale erfgenaam, het proletarische
bolschewisme in staat zijn een cultureele en
geestelijke ondergrond te vinden voor een maat
schappelijke ordening die bevrediging schenkt
en die ook in de praktijk is te verwezenlijken.
De diepste oorzaak van deze mislukking is
daarin gelegen dat al deze wereldbeschouwingen
geen juiste voorstelling en opvatting hebben van
den mensch. Zij weten niets meer van den
mensch, omdat zij God niet kennen en ze ken
nen God niet, omdat ze de kerk en de boven,
natuurlijke orde hebben prijsgegeven. Daarom
loopep al deze systemen uit op een staatscol-
lectivisme onder wiens vreeselijke heerschappij
er geen menschen meer zijn, maar slaven, waar
geen vrijheid meer heerscht maar een ondra
gelijke knechting.
Dienovereenkomstig neemt de katholieke
Kerk bij de oplossing van het maatschappelijk
vraagstuk de natuur van den mensch als uit
gangspunt, zooals God dat gewild en gemoti
veerd heeft. De Kerk ziet niet eerst den eco-
nomischen mensch, maar den mensch die een
kind Gods is, dat door Christus' bloed werd vrij
gekocht en de belofte draagt van de hemelsche
erfenis. Er is geen enkele wijsbegeerte of le
vensbeschouwing, die zoo'n verheven opvatting
heeft van de vrijheid en waardigheid van den
mensch als de katholieke Kerk.
Uit het samenstel van deze natuurlijke en
bovennatuurlijke wezenseenheid ontwikkelt de
katholieke kerk haar sociaal program. Het
draagt het kenmerk van rechtvaardigheid en
liefde. Maar dat moet een levende gerechtig
heid zijn, die niet star vasthoudt aan een be
paalden maatschappelijken vorm, die wellicht
vroeger bestaan heeft, maar thans niet te be
speuren valt. Met de wisseling van politieke en
economische systemen wijzigen zich ook de
maatschappelijke verhoudingen. Honderd jaar
geleden was er nog niet die massa arbeiders en
lagere ambtenaren, die thans hun aanspraken
op bepaalde maatschappelijke rechten doen gel
den. Daarom weet ook een levende gerechtig
heid dat de vrije mensch, het vrije kind Gods,
nooit een slaaf mag worden noch van den grond
noch van het kapitaal. De liefde moet echter een
daden wekkende liefde zijn, een liefde die zich
wegschenkt van mensch tot mensch. Nooit zal
de rechtvaardigheid in staat zijn om orde te
brengen in de maatschappelijke verhoudingen
als niet de geest der liefde in haar woont die
niet op belooning let en niet eindigt bij de
grenzen der plichten, maar die grootmoedig is
en zich om Godswil over de menschen ont
fermt. Een dergelijke liefde is van Christus uit
gegaan, van Sint Franciscus, Sint Vincentius a
Paulo, van Don Bosco en zoovele andere heiligen
der katholieke Kerk. Volgens het woord van
Christus blijft deze liefde het voornaamste ken-
teeken van een christelijke maatschappij. On
willekeurig dringt zich echter de vraag op hoe
we tot een maatschappelijke ordening moeten
komen, waarin de geest van het Christendom
weer levend geworden is. Een tweevoudige
taak is daarvoor noodig en wel op een twee
voudig terrein. Op de eerste plaats moet de
geest van geloof en godsdienst weer vernieuwd
worden, waaruit de nieuwe mensch uit een
betere wereld zal ontwaken. Wat liberalisme,
socialisme, fascisme en bolschewisme niet eens
trachten te bereiken, dat moet op de eerste
plaats door ons worden volbracht. Alleen in
het genadeleven der Kerk heeft men een helder
inzicht in de groote vraagstukken des levens be
waard en daarin schuilt ook de kracht om
nieuwe offers te brengen, Daarom ligt in de
vernieuwing van het kerkelijk organisme ook
juist het diepste geheim der hernieuwing van
het aanschijn der aarde. Daarom ook juist heeft
de H. Vader de leekenwereld opgeroepen om
deel te nemen aan het priesterlijk, aan het hiër
archisch apostolaat.
Maar op de tweede plaats moet ook op maat
schappelijk gebied iets gebeuren. Het is nood
zakelijk dat alle groepen die nog katholiek
zijn, zich aaneensluiten, om zoo mogelijk het
ideaal van een christelijke maatschappelijke
ordening te bereiken. Dat geschiedt vooral door
de standsorganisaties met hun kern van Credo-
Pugno-groepen. Daar zijn de menschen niet ge
groepeerd volgens rijkdom of armoede, naar
mindere of meerdere verdiensten, maar alleen
naar het standpunt van het absoluut mensche-
lijke, zooals het tot uitdrukking komt in de
afzonderlijke standen, die cultureel-religieus op-
djL.
Irtv.
vom, JbJüUx,
O 1934. Kmg r«mres Syndic»
Great Bnta:n tighn r«cn
volgen. Na eenige discussies werd een voor
stel van den heer Kasbergen, hetwelk in
hield de verlaging van het tarief tot 20
(plus opcenten) met algemeene stemmen
aangenomen. Het Patronaatsgebouw blijft
echter in dezelfde klasse gerangschikt.
Na een korte bespreking werd goedge
keurd het voorstel van B. en W. tot het tref
fen van verschillende maatrgeelen op het ge
bied van de gemeentelijke belastingheffing,
zulks tengevolge van de regeeringsmaatrege-
len tot instelling van het werkloosheidssubsi-
diefonds. Tevens besloot de raad zonder be
spreking tot definitieve vaststelling van de
wedden en ioonen van het gemeenteperso-
neel.
Hierna werd de gemeenterekening over
1933 aangeboden en een commissie van on
derzoek benoemd, bestaande uit de heeren
van Doornen, v.d. Lee en Montijn.
De vergadering werd hierna gesloten.
gevat moeten worden. Om de noodzakelijkheid
van juist deze organisatie in te zien moet men
zich telkens weer het beeld der tegenwoordige
wereld voor oogen stellen. Er zijn bijna geen
christelijke landen meer: in tal van landen is
het zelfs niet meer mogelijk om op de basis van
een wereldbeschouwing een partij groepeering
te vormen. Een materialistische en zelfs een
heidensche geest beheerscht een groot deel der
huidige samenleving.
Dat is ook een groot beletsel voor de kerk
zelf, die weerloos is prijsgegeven aan de mach
ten dezer wereld. Het is nog een veel grooter
beletsel voor de wereld die tevergeefsch uit
eigen kracht naar een betere ordening streeft.
De katholieke standsorganisaties betreden hier
het strijdperk en leven in maatschappelijk ver
band het leven van een christelijk lid der ge
meenschap. Zij vertegenwoordigen Gods belan
gen op wereldlijk terrein, derhalve moeten ze
ook bestuurd worden door leeken die ieder
naar zijn vermogen volgens christelijk geweten
zullen handelen.
Wanneer wij heden een blik slaan op de Kerk
worden we met een bijzondere begeestering
vervuld. Alle pleitbezorgers der menschelijke
persoonlijkheid van hun vrijheid en waardig
heid hebben zich overgegeven aan den geest
van den modernen tijd. Niemand verzet zich
meer tegen de macht van den totalen staat, die
als een tyran de menschen onder zijn ijzeren
voeten vertrapt. Men heeft vaak groote woor
den gebruikt en gesproken van de humaniteit
van liberalisme en socialisme maar zij zijn laf
teruggeweken toen het er op aan kwam deze
humaniteit te verdedigen in een strijd waarin
men ook martelaar kan worden. De katholieke
kerk is thans de goddelijke pleitbezorger der
vrijheid en naast haar, is er in de zee van
ongerechtigheden en gruwelen geen andere
macht meer die zich over de ongelukkige
menschheid ontfermt.
Daarom moeten wij de banier van Christus
met nieuwe geestdrift in onze vuist nemen om
haar uit te dragen in het strijdperk van het
meest edele en heilige menschdom. Fier en
toch deemoedig zeggen wij met Mgr. Dr. Poels:
de katholieke kerk alleen weet de weg naar
een nieuwe maatschappelijke ordening. Zeker
zij is er zich van bewust dat deze weg moeilijk
is en steil, dat niet het radicalisme deze weg
bewandelt maar alleen de gestadige arbeid.
Maar zij is er van overtuigd dat deze weg ter
overwinning voert, als de katholieken haar
slechts bewandelen als trouwe zonen der kerk.
Na de rede van Muckermann werden tal
van vragen gesteld, die het spreekt bijna van
zelf, geheel op Duitschland sloegen.
Den geheelen voormiddag moest men aan be
spiegelingen over de rede van dr. Mückermann
besteden, gezien de groote belangstelling, die
zich rond hem bleef openbaren ook na zijn
officieele spreekbeurt.
Veel tijd staat mij echter niet ten dienste, want
vrijgestelde ben ik niet. Het ambt van Bisschop
ls voor mij, bij mijn jaren al zwaar genoeg.
Het is voor mij een eer en voldoening, vervolgde
Mgr. te vertoeven onder leekenapostelen als gij.
Gij hebt op deze studiedagen op dieogaande
wijze de positie der kerk tegenover de groote
problemen van dezen tijd vernomen en ik ge
loof dat, gij hebt ingezien welk een gewichtigen
taak de kerk heeft op aarde. Wij waardeeren
het vele werk dat gij in dienst der Kerk doet
en roepen U toe: Blijft aan onze zijde, blijft
medewerken om het H. Geloof te bewaren, de
zeden te beschermen. Wij zijn U zoo dankbaar
voor het vele wat gij in samenwerking met
onze priesters doet voor uitbreiding van het ge
loof en den godsdienst, voor het behoeden der
katholieken tegen het zedenbederf. Blijft dat
doen, want wij kunnen u niet missen. Priesters
alleen zijn niet meer in staat het zedenbederf
en de dwalingen die in ons Bisdom worden ge
ïmporteerd tegen te houden. Uwe hulp is daar
bij volstrekt noodig. Daarom roept de Paus om
de leekenactie. Hier hebt gij het bewijs gege-
van dien oproep in te volgen. Welnu, wij ver
trouwen op u, blijft in de toekomst ons helpen,
het zal u en uwe gezinnen ten zegen zijn.
De rij van sprekers werd gesloten met een
rede van den heer Alph. Laudy over ,De
Nieuwe Tijd en Wij".
Slotrede.
Rede rector Bols.
In den middag heeft rector J. F. A. Bots te
Amsterdam gesproken over Kerk en Vader
landsliefde, hij noemde dit 'n onderwerp, dat
in den laatsten tijd zeer actueel geworden is
Er dient tusschen nationalisme en vaderlands
liefde een scherp onderscheid gemaakt te
worden. Al doet zich het nationalisme als iets
nieuws voor, in werkelijkheid is het een duf
conservatisme en het is dan ook opmerkelijk,
dat het juist de liberaliseerende kringen zijn,
welke het eerst en het meest geestverwant
schap gevoelden met deze strooming. Feit is.
dat in tal van landen deze beweging de Kerk
reeds openlijk tegenover zich gevonden heeft.
De kinderen der Kerk kunnen kinderen zijn van
een vaderland, maar de kerk zelf heeft geen
vaderland. Zij is boven-nationaal. Daarom o.a".
is het onzin te willen streven naar een natio-
naal-katholicisme, als b.v. in Duitschland.
De geschiedenis leert dat het dan de meest
critieke momenten voor de kerk waren, als
mea de kerk met een of anderen staatsvorm
ging vereenzelvigen.
De Kerk is boven-nationaal doch niet anti
nationaal. De vele beschuldigingen in dezen
zin kunnen nooit of nimmer waar gemaakt
worden.
Het strekt den christen tot eer, te leven voor
het vaderland en daarvoor offers te brengen.
Iedereen weet, dat vooral onze Bisschoppen niet
getalmd hebben, de geloovigen daartoe aan
te sporen.
De Kerk heeft de vaderlandsliefde geker
stend. Het Christendom leeraarde, dat het va
derland niet doel doch middel is in het leven,
geschapen om den mensch het bereiken van
zijn hoogste doel te vergemakkelijken.
Vaderlandsliefde is dus menschenliefde.
Bezoek van mgr. Hopmans.
Tijdens het debat op de rede van Rector Bots
kwam Z. H. Exc. Mgr. Hopmans de Sociale
Studiedagen met een bezoek vereeren. Met een
luid aan U o Koning der Eeuwen werd Breda's
Kerkvoogd begroet.
De voorzitter, de heer Michielsen, sprak een
hooggestemd welkomstwoord De bisschoppen en
priesters zijn de eersten, die in tijden van ge
loofsvervolging de klappen opvangen. Zware
dagen dreigen aan te breken. Spreker kon Mon
seigneur de verzekering geven dat Zijne onder-
hoorigen nog meer dan vroeger zijne leiding
zullen volgen en zich geheel wijden zullen aan
de belangen der katholieke zaak.
Mgr. dankte voor de begroetingswoorden. Hij
verontschuldigde zich van zijn belangstelling
voor de Studiedagen niet op ruimere wijze blijk
te kunnen geven. Ik ben zooveel als propagan
dist in algemeenen dienst, zeide Monseigneur.
Vatten wij, zoo begon spr. de vraagstukken,
die ons verschillenden in deze dagen verhel
derden samen in een vaste overtuiging voor
onze houding in de nieuwe wereld.
Geen geslacht als de nü-generatie voelt zoo
bewust het jagen naar het nooit te omarmen
geluk. Maar zij verwart het geluk in bet on
geluk. Op het wereldslagveld staken zij el
kander neer en het nagelaten geluk moest
worden opgesloten in den Volkenbond de
grootste verzameling goeden wil ooit uit de
wereld bijeengebracht. Doch hij wankelt door
de onvaste volken zelf; ze maken protocollen
met de kanonnen bij het hand.
Waarom kan het niet Waarom hebben de
Ministers maar een kijk in het halfduister op
het evenwicht van de volken
Omdat ze het antwoord niet weten op dit
waarom, worstelen door alle eeuwen men
schen tegen menschen, onbewust, dat ze op
staan tegen de onvolmaaktheid van hun
eigen geslacht. Voor de wedergeboorte van de
wereld draagt het Christendom een ontzaglijk
verlichtend element bij, door de herinnering
aan de verwarring van geest en bloed, geheim
zinnig en wreed in de erfzonde door elkaar
geloopen.
De natuur levert zeeën met stormen en
menschen met hartstochten. De universiteit
kan de erfzonde niet steriliseeren zoomin als
de nationaal-socialistische kanselarij met een
rein-kultuur. De heele menschheid sleept die
melaatschheid met zich mee. Geen Ganges
wascht de moedervlek af, dat kan alleen de
goddelijke doop. Enkel de gaaf opgevoede wil
heeft vat op het libido-beest in ons.
Daarom is het, dat ook wij schuld hebben
aan de verwarde wereld. Niemand van ons
zou 't slechte-Pausen-tijdperk terugwenschen,
de blamage van Galileo Galilei, het miserabel
beroep van de scholastiek door de inquisi-
toren van de heksenprocessen. De Fransche
revolutie stortte ineen om de rede. We zien
de logica van Rousseau voortgezet in Lenin.
De dominee werd moderne theoloog, zijn ge
dachten evolueerden in de onsociale van den
liberaal, de liberaal werd radicaal, de radicaal
vader van den socialist, de socialist vocht
zich voort tot marxist, de marxist tot com
munist en anarchist, tot de voortrazende
valschheid stuitte op het verstand van den
mensch.
Vernederd als de graankorrel vóór zijn
vruchtbaarheid kiemt het Katholicisme in de
ombeploegde beschaving. Uit het eeuwig leven
van zijn dogma, zoekt het een nieuwe hou
ding.
Als zijn beste houding vindt het den dee
moed. Het Katholicisme bezit, slechts vormend
vermogen voor zoover het ootmoedig wordt
beleefd. Ook onze apologie moet deemoedig
worden, deemoed is de uitdrukking der be
zonnen realiteit. Het eenvoudige leven van
God-in-ons overtuigt meer dan het prompte
verdedigingsapparaat. Hoeveel Katholieken
zijn er niet en hoe weinig Katholicisme. Kla
tergoud en koperen kapelaansfeesten genoeg,
maar de achturige werklieden en de werkloo-
zen blijven weg van het morgenoffer. Op het
subsidie opent zonder schoolstrijd de school,
sedert de herstelde hiërarchie zweeten we
successen. Maar wie in de ziel van daglooner
of kleinen burger las, weet, waar het ondoor-
leefde dogma eindigt. Het schuift naar den
afval, het verwordt in den egoist. Als het
Katholicisme de wereld wil herstellen, kloppe
het om inkeer. Het nieuwe leven behoort eer
lijker en zuiverder te worden. We moeien een
Katholieke beschaving beginnen, die over
grove middenstandsmanieren en het patronaat
heengroeit. Ook omdat er een kardinaalscul
tuur onderstroomt is de Oxfordbewegmg onze
langzame bekeering van Nederland vooruit,
Hoe winnen we een eigen levensstijl, die ons
dadelijk als ootmoedige verfijnde menschen
onderscheidt Door het beleven van dogma
en deemoed.
Door het wereldlijk gecompliceerde Katho
licisme zagen we niet meer de werking van
het doorleefde dogma. Het leven moet wat
stiller om ons worden. Wat vereenvoudiging
van de uiterlijke activiteit, maar voller ker
ken, een dogmatische preek en een dogmati
sche parochie.
De meest verantwoordelijken voor het leven
der Katholieken zouden elkaar moeien zoe
ken met voorlichting op die nieuwe wegen.
Te lang hebben wij leeken op de zielzorg laten
leunen het representeeren van het Katholieke
beschavingsleven. Een edele reserve houdt de
geestelijken uit concertgebouwen, theaters,
bioscopen, de deelneming aan het litteraire
en kunstleven, de staatkundige arena, de beurs
en wijde velden van menschelijke werkzaam
heid. Ze verlichten wel met het geloof en
zedenlicht het buitenkerkelijk leven, maar
uit hun afgezonderd bestaan zouden ze op de
voor hen ontoegankelijke velden de leiding
aan dogmatisch volwassen leeken overlaten.
Dezen durven hun verantwoordelijkheid maar
weifelend aanvaarden. Ook moedigt de clerus
hun scheppend talent wel met wijdloopige
redekunst maar weinig practisch aan. Er is
wel belangstelling voor de fancy-fair en het
leuke patronaat, maar een groote Katholieke
kunst kan in Europa slecht adem krijgen.
Internationale samenwerking.
Indien in dit en andere landen een bevoegde
en algemeene leiding werd samengetrokken
voor de gebieden van beschaving, dan zou ook
de kunstenaar daarin het fijne accent laten
hooren. De verantwoordelijke instanties voor
groote groepeeringen van het openbare leven
en cultureele stroomingen zouden de loopende
kwesties in zulk een overleg moeten bespre
ken en richten. Een bijeenkomst door leiders,
die door hun kijk, karakter en toewijding
bijzondere waarde geven aan het overleg, dat
ze uitwisselen, zou aan de kerkelijke leiding
nieuwe perspectieven openen voor het katho
liek beschavingsleven. Voor dit leven worden
op het oogenblik veel katholieke beJangen
verkeerd gebruikt en overgelaten aan specu
lanten in geld.
Zoodra we cultureel even op krachten zijn
en de problemen hebben doorgedacht over
een nieuwe wending van de wereld, moeten
we het gezicht daarop ook aan andere landen
openen. Nog nooit en nergens na de catastro-
phale eeuwen, die over ons gevallen zijn, heb
ben we met het actief denkend en werkend
Katholicisme van andere landen vergaderd in
een vaste samenwerking aan de wereld van
morgen. Onze wensch voor een cultureele en
economische vernieuwing is slechter georga
niseerd dan de Internationale. Het contact over
de grenzen moet gevonden worden door de
Katholieke intelligentie. De internationale
Katholieke raad zou met een cultuurdrager
van Egmond, een denker van onze Universi
teit, een inzichtige uit de Kath. wetenschap
pelijke Vereenigingen, den naar een ander
wereld-aspect ageerenden politicus en met
werkers van het wijde vertrouwen als Dr.
Poels, moeten vergaderen met een gelijke
vertegenwoordiging uit andere landen.
Natuurlijk is dan internationaal weer de
eerste vraag: hoe krijgen w"e een dogmatische
cultuur, die het katholicisme een krachtiger
houding geeft in de nieuwe aera?
Van twee milliard menschen op den aardbol is
nog geen derde Christen, van dit een derde nog
niet de helft Katholiek gedoopt. De verbroken
missie van de middeleeuwen zal onmetelijke
heldhaftigheid vragen. Door de zorgvuldige en
troostelooze statistieken van dezen tijd zwermen
de Katholieken als bijen, door een onweer in
de hei overvallen. En welke statistiek, tenzij
die van het Laatste Oordeel, zeeft uit de drie
honderdvijftig millioen gedoopte Katholieken
het slordig percentage van de wereldlingen
voor het oog der naald, en de honderdduizen
den verwelkten? Want onder Rome zijn cata
comben en ze liggen vol heilige gebeenten van
de gestorven kerk, maar in alle Katholieke
landen liggen onder de feestvierende Kerk cata
comben vol levende lijken, en ze zijn niet
heilig. Met een mea culpa en toch moedig door
de hoop, moeten we een nieuwen weg door de
statistieken banen.
Het hoofd van het internationaal samenko
mend overleg zal de katholieke wetenschap
zijn. Bij ons was al de inzet van de Universiteit
een eigen cultuur en door alle landen wordt ze
prachtig bijgehouden in den modernen monu
mentalen „Dictionaire de Theologie Catholi-
que". Het is een zuivere kijk op de verhoudin
gen der waarden, maar ook de natuurweten
schappen moeten naar God den Vader, anders
komen de menschen niet tot God den Zoon.
Wij kunnen durven, omdat wij de sterkste
beginselen hebben. Ook de liberaal aanvaardt
dat, nu hij naar het gezond verstand terug
wordt gebalanceerd; uit de revoluties grijpt hij
aan ons zijn houvast. De socialisten vallen uit
hun onmenschelijke en oneconomische theo
rieën weer op de werkelijkheid. Nu in het ge
boorteland van het marxisme Marx werd op
gesloten in het concentratiekamp, voelen ze
zich prettiger bij den Paus en de Sociale Ency
cliek.
Wij zullen ook de wereld meekrijgen als we
haar rechtvaardigheidsgevoel aanspreken voor
onze economische verplichtingen. Het verstand
en de liefde leggen den eersten overgang naar
den Katholiek. Zooals de ware God aan alle
menschen een moeder gaf, liet Hij aan de
volken iets zichtbaars van Zijn Vaderschap
achter, als Uitdeeler van Zijn Voorzienigheid.
Deze geestelijke Vader heeft in het centrum
van de wereld den grondslag voor haar ver
nieuwing ontworpen en ze heet Quadragesimo
Anno. Deze magna charta, gefundeerd in de
geziene en ongeziene werkelijkheid, is de con
structie voor een werkelijk duizendjarig rijk.
De tijden denken in onze richting, ze kunnen
de pauselijke herordening niet ontwijken. Roo
sevelt prees haar in de beteugeling van het
bankwezen, Mussolini herzag voor een deel
zijn staatsgedachte in het Vaticaansche licht.
Oostenrijk groeit uit de corporatie; moge na
het gewachte rapport van de Staatspartij Ne
derland het eerste land zijn om aan Europa te
laten zien het model van een corporatieve
maatschappij en een corporatieven Staat.
Met een plechtig Lof en een korte toespraak
van Mgr. Gils, werd gesloten.
DEN BOSCH 27, 28, 29 Augustus. Geëxami
neerd 23 candidaten. Geslaagd de dames A. H.
Keyzers, Beugen; J. M. v. Oude Wolbers, W. G.
Wensing, H. Groothedde, N. Hoistee, G. L
Vehof, M. F. Bosland, S. Huitema, J. Assen!
P. Deegen. allen te Amersfoort; F. Krutmann!
Horn; A. P. v. Zeijl, Horn; J. G. Kronenberg,
Tilburg; A. J. v. Gasteren, Uithoorn; M. E v
Elszen, M. A. v. Dijk, M. Weerden, allen te
Vinkeveen; B. Helsdinger, Baexem; A. M. Lins-
sen, W. Grinsbergen, M. C. W. H. Slijmkens,
allen te Baexem.
BURGERLIJKE STAND
Aangifte van 2729 Augustus
GEBOREN: Barthoiomeus, zoon van K. Kalk
man en P. v. d. Harst, Bleekstraat 39 Coen-
raad, zoon van D. N. Dijkshoorn en J. van
Oosten, Stationstraat Pieter, zoon van D. N.
Dijkshoorn en J. van Oosten, Stationsstraat 97
Pieternella, dochter van P. van Oeveren en
T. G. Seij, Spoorsingel 121.
ONDERTROUWD: Willem Hofman, Schiedam
v. Dijkstraat 18b en Alida Gort, 22 jaar, Em-
masstraat 109a Hermanus C. Hilversum,
Maassluis, St. Aagstenstraat 6 en Johanna m!
Kop, 21 jaar, Bierslootsteeg 22 Dirk A.
Paalvast 22 jaar, Ged. Biersloot 73 en Sara Swa-
neveld, 22 jaar, Messchaertplein 3 Maarten
Oversluizen 27 jaar, Ged. Biersloot 154 en
Helena Staal, 26 jaar, dr. Abr. Kuij perstraat
Jacob Ligthart 25 jaar, Westhavenplaats 43 en
Maria A. Hoogewerff, 25 jaar, Stationstraat 144
Adrianus van der Struijs 27 jaar, Gr. van
Prinstererstraat 158 en Agatha van Strijen 25
jaar, Maassluisschendijk 98.
GEHUWD: Pieter van 't Oor, 27 jaar en
Jantina van Noort 27 jaar Leendert Loh-
mann 28 jaar en Rijna Boomsma 24 jaar
Arie J. van Minnen 32 jaar en Maria Tol, 27
jaar Adriaan van Keulen 24 jaar en Cornelia
Pleijsier 24 jaar.
FLORALIA-TENTOONSTELLING
UITSLAG AANBESTEDING
De door de heeren L. en L. H. Reichard al
hier gehouden aanbesteding van het metsel
werk voor vier arbeiderswoningen aan den
Liezeweg had tot resultaat: G. Steehouwer
4244, C. van Delft 3885. Het werk is aan
den laagsten inschrijver gegund.
DAMCLUB OPGERICHT
Met aanvankelijk 17 leden is alhier in café
Huis den goek een damclub opgericht. Het
voorloopig bestuur bestaat uit de heeren P.
van den Linde, voorzitter, W. Brouwer de
Koning, secretaris en C. M. Eegdeman, pen
ningmeester.
VERKOOP OP ZONDAG
Ter secretarie zijn ter teekening door belang
hebbende winkeliers nedergelegd lijsten, waar
bij zij zich vóór of tegen verruiming van den
verkoop op Zondag in verband met de tegen
woordige buitengewone omstandigheden kun
nen uitspreken.
Woensdagavond had onder groote belan;
stelling de gecostumeerde voetbalwedstrijd
plaats. Verschillende spelers hadden aardige
costuums gekozen, o.a Bleeke Bet, de rijke I
mijnheer enz. St. Caecilia van Boskoop ver
zorgde het muzikale gedeelte. Het weer was
wel wat koel.
Volksbond tegen Drankmisbruik.
De kinderen die aan de tentoonstelling deel
wenschen te nemen, moeten hun plant of plan
ten Dinsdag 4 September inleveren in gebouw
Excelsior, Oosthavenkade en wel in de vol
gende groepen:
Van 4 tot 5 uur kinderen die hun plantjes
hebben ontvangen op de bewaarscholen.
Van 5 tot 6 uur zij die hun plantjes hebben
ontvangen op de grootere scholen en wier na
men beginnen met de letters van A tot M.
Van 6 tot 7 uur zij die hun plantjes hebben
ontvangen op de grootere scholen en wier na
men beginnen met de letters van N tot Z.
Tevens zijn er nog diverse personen, die een
plantje hebben uit liefhebberij en uitgegeven
door bovengenoemde vereeniging. Deze blij
ven buiten mededinging doch gelieven de plan
ten toch in te leveren op een der bovenstaande
tijden daar er een aparte beoordeeling zal
plaats vinden.
De deelnemers aan de cactussen-tentoonstel
ling kunnen hun cactussen inleveren en plaat
sen op denzelfden dag, 's avonds 8,30 uur.
Ditzelfde geldt ook voor de deelnemers aan
de snijbloemententoonstelling, echter te 9,30 uur
des avonds.
DE ADDELAAR
«p
'%rf
RAADSVERGADERING.
Woensdagavond kwam de raad dezer ge
meente in openbare vergadering bijeen onder
voorzitterschap van den loco-burgemeester,
den heer P. v. d. Pavoordt. Alle leden waren
aanwezig.
Afgewezen werd het verzoek van de afd.
Gouda van den Ned. Bond van Koffiehuishou
ders om de tarieven voor de personeele be
lasting voor de koffiehuizen te wijzigen, zoo
dat deze slechts of y3 in deze belasting wor
den aangeslagen. Aan de orde was dan het
verzoek van de koffiehuishouders om de tarie-
vevn der personeele belasting voor de
biljarten te verlagen. De heer Kasbergen
wees er op, dat de biljarten een deel van de
broodwinning der caféhouders vormen. Te
vens bestaan plannen om de biljarten te ver
wijderen, wat voor de gemeente een belang
rijke schadepost zou zijn.
De heer van Doornen vereenigde zich met
de meening van den heer Kasbergen en wilde
deze belastingvermindering verhalen, door een
heffing op de vermakelijkheden.
De voorzitter antwoordde dat dit in deze
gemeente weinig zou opbrengen-
De heer Kasbergen stelde een verlaging va"
10 pet. op de hoofdsom 'f20voor. De heer
v. d. Lee vond dit echter een verlaging van
weinig beteekenis en stelde 25 pet. verminde
ring voor en wees daarbij op het slechte café
bezoek hier ter stede. Na eenige besPreking
werd dit voorstel in stemming gebracht en met
10i stemmen aangenomen- e héér Buys
stemde tegen.
Ingekomen was nog een verzoek van het
B. K. Kerkbestuur om voor de heffing van de
personeele belasting de b'ljarten, niet gehou
den in café's oI woningen, gelijk te stellen,
met die in cafe's.
De meeningen der aadsleden waren hierover
verdeeld, vooral wat betreft de gelijkstelling
met de cafés. Het betreft hier n.l. het Pa
tronaatsgebouw. De voorzitter wees er op, dat,
wanneer de heffing niet verlaagd werd, maat
regelen zouden kunnen worden genomen, waar
door vrijstelling van personeele belasting zou
Met 356 duiven in concours werd de laatste
wedvlucht voor jonge duiven gehouden vanuit
Noyon (268 K.M.) De uitslag luidt als volgt:
1 7 46 52 75 78 A. v. d. Berg; 2 3 14 L. de Ligt;
4 16 81 J. van Wingerden; 5 19 39 48 64 71 A.
Smit; 6 24 26 47 60 69 83 C. Stolk; 8 13 43 45 50
53 74 79 89 J. Heinsius; 9 21 23 54 76 W. van
Rijn; 10 22 29 30 38 F. Bachmann; 11 12 32 J.
Lucieer; 15 20 27 S. Broek; 17 31 J. Priem; 18
72 J. Detmeijer; 25 51 55 62 65 66 88 L. van
Brandwijk; 28 A. van Toor; 33 34 40 49 61 J.
v. d. Gaag; 35 36 68 70 82 87 M. Heinsius; 41
73 Gebr. van Brandwijk; 37 63 P .de Graaf; 42
85 86 H. Priem; 44 A. Vink; 56 57 59 84 B.
Zijdenbos; 58 77 P. v. d. Knaap; 67 80 H. Snoek
Gelost werd te 7,20 uur. Aankomst le duif 1 uur
4 min. 30 sec., laatste duif 2 uur 27 m. 3S s.
BINNENGEKOMEN
In de Vulcaanhaven is binnengekomen het
s.s Batna met 7105 ton erts.
KINDERSPELEN
De buurtvereenigiog »BiJ de Halt" zal Zater
dagmiddag op het terrein nabij Vlaardingen-
Oost kinderspe'cn doen houden, terwijl des
avonds een fiimvertooning wordt gegeven.
VOETBAL
Zondag 9 Sept. a.s. speelt De Hollandi»311
een oefenwedstrijd tegen Dosko te Berge" op
Zoom.
konxn GINNEFEEST
De optocht, georganiseerd door de Oranje-
vereen'gmS Pro Regina, Spoorsingel e.o., bij
geiegeohcid van het 10-jarig bestaan dezer ver
eeniging ig Woensdagavond uitstekend geslaagd
Door verschillende Oranjevereenigingen werd
aan den stoet deelgenomen, met vlaggen en
praalwagens, zoodat het een fleurige stoet is
geworden, die alom veel bekijk had. Met den
stoet trokken mee de Burgemeesters van Vlaar-
dingen en Vlaardinger-Ambacht, de commis
saris van politie en bestuurders der verschil
lende vereenigingen, terwijl een tweetal
politieruiters aan den kop reden. Bij terug
komst aan de Spoorsingel werd de jubileeren-
de vereeniging o.a. toegesproken en gecompli
menteerd door de burgemeesters van Vlaar-
dingen en Vlaardinger-Ambacht en vertegen
woordigers der Oranjevereenigingen, terwijl
besloten werd met gezamenlijk zingen.
GEZONDHEIDSKOLONIE.
Ten bate van de Vlaardingsche Gezondheids
kolonie zal van Dijk's Band Zaterdagmiddag
muziek maken en collecteeren in het Westen
der stad.
ONDERTROUWD:
JAN VAN BERKEL
en ANNY WILLEMAN.
Huwelijksvoltrekking 27 Sept. a.s.
in de St. Liduinakerk, Lefèvre de
Montignylaan, H'berg, te half tien.
Schiebroek, Beukenlaan 94.
Hillegersberg, Molenlaan 20.
80892 8
ONDERTROUWD:
JOKE GROSSOUW
en
TON MEYKNECHT
Arts.
Huwelijksinzegening Donderdag 20
Sept. a.s. om 10 uur in de St. Pe-
"truskerk te Vught.
Receptie van 12%-!% Huize Insula.
Vught, Huize-Insula.
Den Haag, Van Hoytemastraat 10.
30 Augustus 1934. 80884 12
ONDERTROUWD:
JAN C. A. FORTUIN
MARIE K. NUY.
Rotterdam, Bergweg 176a.
Kromme Wiekstraat 13b
Huwelijksinzegening 18 September
a.s. om half 10 in de parochiekerk
van de H. Hildegardis, Hamnier
straat, Rotterdam.
Gelegenheid tot gelukwenschen na
de H. Mis aan de pastorie, Ham-
merstraat 20. 80870 12
De Heer en Mevrouw
Mr. JAC. G. WITTKAMPF
SIMONIS
geven met vreugde kennis van de
geboorte van hun Zoon
FRANS WILLEM.
Schiedam, 29 Augustus 1934.
Willem de Zwijgerlaan 34,
80917 8
GETROUWD:
LOUIS BRACKEL
en
TINY ELEMANS.
Den Haag, 30 Augustus 1934.
De Heer en Mevrouw
BRACKEL—ELEMANS
zeggen, mede namens wederzijdsche
familie, hartelijk dank voor de be
langstelling bij hun huwelijk on
dervonden. 80908 11
De Heer en Mevrouw
J. PH. VAN ERK—
BRENDER a BRANDIS
geven hierbij kennis van het over
lijden van hun pasgeboren Zoontje.
Blaricum, 30 Augustus 1934.
80915 6
zijn wij het meest gesorteerd en
het goedkoopst in prijs. GRATIS
UITSNIJDEN.
Broersveld 145-147, Telef. 68811
125S 8
NEDERLANDSCH
FABRIKAAT.
138S 6
te koop gevraagd, geheele ver
zamelingen zoowel als losse.
B. 3. DE HEER,
BEëEDIGD MAKELAAR-EXPERT
Rotterdam, Stationsweg no. 1.
Bij den Coolsingel. Telef. 56095
I»
is populair door prijs en kwaliteit!
SCHIEDAM'S MANNENKOOR, Di
recteur Paul v. d. Putten. Repetitie
en aanmelding van nieuwe leden,
eiken Woensdagavond half negen
R. K. Volksbond. 5193S
OPENLIJK DANK aan de H. The-
resia en den H. Antonius voor ver
kregen gunst. 5196S
14101S 30
GRATIS THUIS BEZORGD. Knut
selaars zelf maken deurhor geheel
compleet ƒ2. Sjoelbak compleet met
eiken lijst ƒ3.50. Verder alle soor
ten ijzerwaren en gereedschappen.
Spotprijzen maar dan alleen Groen's
Triplexhandel, 91 Broersveld 91,
tegenover Heerenpad. 5195S
TE HUUR een winkelhoekhuis Ma-
riastraat. Boven- en benedenwoning
4,20. Een winkelhuis of werkplaats
Te bevragen v. d. Heijden, Hoog
straat 168. 5194S
Tot en met 500 Kg4 ct. per kilo
Boven 500 t/m 2000 Kg. 3 y2 ct. per kilo
AF -TE HALEN AAN ONS BUREAU