H n DE REDE VAN PATER HENRICUS. Woensdag 24 öct. >bër 1934 mm 'N „SOCIALE-ZONDAG"-LEZING". 1) II De aankomst van den kardinaal-legaat Z. Em. Kardinaal Pacelli, te Buenos Aires, ivaar ter ontvangst n eerewacht stond opge steld en de burgemeester rechtseen begroetingsrede hield WETEN, WILLEN EN WERKEN l DE Z1NKWITFABRIEKEN IN WERKING. WEER AARDAPPELEN VOOR MINDER GESITUEERDEN EN GROOTE GEZINNEN. MUSEUM VOOR GRAFISCHE VAKKEN TE UTRECHT GEOPEND. DE VERKOOPGELEGENHEID OP ZONDAG. De uitvoering van de „crisisbepalingen der Winkelsluitingswet. JAARWEDDEN GED. STATEN VAN fcUID-HOLLAND. DE GOUDSCHE GLAZEN. RIK BOERSEMA. VREEMDE WERKKRACHTEN IN NEDERLAND. Musici, artisten en hellners- NEDERLANDERS IN DEN VREEMDE. PREMIèRE „DOOD WATER". In „Christus Koning" geeft pater Hen- ricus den tekst van zijn Zondagsche veel-besproken Helmondsche rede. Wij erkennen gaarne, dat de rede, zooals zij hier thans voor ons ligt, een anderen indruk maakt dan het verslag, dat in de bladen verscheen. Wij laten hier den tekst letterlijk vol gen, zooals hij in „Christus-Koning" verscheen, met de bijgevoegde aantee- keningen en de toegift „Weten, Willen, Werken waarvan pater Henricus den tekst van zijn rede vergezeld doet gaan. Of er komt: 'n woord van hart tot hart? of 'n kreet?, 'n bazuinstoot? Pi etentieloos bedoeldvan alles wat! En waar hier politiek door mij als priester niet wordt met rust gelaten, zit heel geen zucht voor naar machtsmisbruik; wordt even min 'n luchtig spelletje gespeeld met „priester- en-politiek". Laat me als „staatsburger" aan t woord hier komen, met „chediet" voor zoover "logisch!" In 'n miserabelen tijd als thans, moet, eerst en vooral, het volk bewerkt met het serum van godsdienst; 't zwaard moet gewet aan 'n kerk- kolom. Religie is 'n almachtige zegen en 'n ze genende almacht; religie leert, desnoods op ijzer kauwen, geeft 'n ruggegraat van staal; religie boort enorme energie,-bronnen aan, bant galbrouwerij, kan humor baren terwijl men zweetend den levensberg opkruit. Maar godsdienst doet den boterham niet ver geten. God tegen goud verronselen, mag niet (vandaar moet Economie naar de doopvont), maar zonder 't goud van 'n behoorlijke wel vaart, zal kwalijk God gevonden of hervonden! „Meer industrie" en „ombouw van de bank"t moge sommigen haast godslaster lijk klinkenzijn voor heele massa's vandaag misschien de meest rechte wegen naar de Kerk! De lui weer aan 't werk te zien te krijgen en het land economisch zoo weerbaar mogelijk ma ken, zijn de grootste oplawaaiers, die Moskou kunnen toegediend, zullen, op den duur, de beste missie en retraite blijken! Voor 't herkrijgen van kansen op 'n zélf ver dienden boterham, moet stevig aangepakt! Tegen 't „hengelen" hebben dierenbescher mers het onlangs serieus opgenomen: hengelen is 'n wreed bedrijf, beweren ze: 'n levende made of 'n regenwormpje wordt aan den haak ge slagen, en 'n argeloos vischje ziet zich uit zn waterparadijs gerukt, pardoes, den dood in, in h' ijskelder of braadpan!En dandie .■springboonen", waar men larfjes instopt, wier Ai den kinderen amuseeren moet! Ingewijden ^veten, hoe heel anders de zaken zich verhou den, Gn voor de massa kan 'n fanatieke anti- sPtingboon-actie de overigens zeer sympathieke bescherming van beesten slechts banaal-belache- Aik maken!5 Waar wij hier speciaal op wijzen willen, is; vóór men zjch om hengelen en om springende boonen slapelooze nachten berok kent, moge 't meelij wat meer uitgaan naar ont wortelde en gemartelde heusche menschen, op gesloten in de benauwenis van lichamelijkcn en geestelijken uitersten nood! t Crisist! Er moet aangepakt! Ja, ja: vóór en over alles héén, ik onderschrijf het, en onderschrijf het van heeler harte, mogen de „muschjes" en de „lelies" niet vergeten, die van den hemel zélf krijgen „uitgekeerd". Maar wachten we ons, 't bekende Evangeliewoord een zijdig te beklemtonen; nectar kan gif worden! Wil "iemand vruchtbaar over de Providentie spreken, dan moet hij beginnen met ap plicatie op zichzelf! Het Christuswoord bedoelt ook geen verzoening met wat onmenschwaardig is! Bedoelt niet: voor dekmantel spelen over wraakroepende toestanden heen! 't Kan hoog spel wezen, bij lui, die vergaan van kommer, en in vreugd maar wanhoop tegelijk weer nieuwen ..hemelzegen" wachtend zijn, komen aandragen met „Voorzienigheid", terwijl sluwheid en ge meenheid van 'n boel menschen telkens alles kapot trappen, en men zélf geruster is op n veüig banksaldo dan op Vader Hierboven! We kunnen van den hemel niet verlangen, dat die bijpast, als en waar de maatschappij niet be taalt; dat de hemel maar goedig telkens weer restitutie doet voor wat vrij uitgaande dieven Weghalen!Het meest platte misbruik van God zou zijn: plunderen, in den naam van den duivel, en dan in Christus' naam opwekken tot hemelvertrouwen. Waar menschen telkens el- kaars ruiten moedwillig'ingooien, zou 't heusch arrogant worden, van den hemel te verlangen, z'n engelen regelmatig te sturen, willig en gra tis, als ruitenzetters! 't Crisist! Er moet aangepakt! ■*->e »n" is geen levenskwestie; met het ver dwijnen ervan, hoeft niet ook het mènschdom naar de haaien toe! Toch zijn tegen Marchant indertijd heele troepen overeind geveerd, harts tochtelijk! Zelden heeft 'n minister zooveel moe ten slikken; en, waar anders nauwelijks binnen kamers 't woordje kabinetscrisis mag gefluisterd, praatte men hier vrij en vlot over de porte feuille-kwestie!We willen dit niet on barmhartig vonnissen, maar: ua^°IA.k6n en mócht toén alles zoo venijnig, wordt, als'menhir61 SewèldiSer kwesties schermd met Tn»™' Z°° Men durft toch de boterhamk i Het leed van anderen™el af „i- C*kt toch voldoende? Men is toch van plan, honderd percent eer lijk spel te spelen? Zonder pardon alle won den bloot te leggen. Drastische maatregelen te nemen, als en waar het moet? Te dwingen, als en waar offerzin ontbreekt? In dagen van erop- of-eronder, eerlijk naar meerderheden te zoe ken, als en waar die zijn te vinden? 't Crisist! Er moet aangepakt! "Rood" congresseert en marcheert graag „pi kant"! Gezien de mentaliteit daar, t zit alles V°1 buskruit zou ik er niet graag mn zegen °P geven. Maar kon „Roomsch", fiksch in me- kaar gezet en behoorlijk gebreideld, op «e vo e straat niet 'ns wat meer pittig de ellende van eiken stand gaan illustreeren? Niet als kwijlend gekanker, maar als gewetensvolle pressie-uit- oefening! Schijnbare rust kan zooveel verrotting en bankroeten bergen, kan méér stukken maken dan wat gezonde herrie! We doemen oproeren als indertijd in Amsterdam b.v., al mogen zij, die maar direct den mond vol hebben van „hang de kwallen op", zich wel 'ns ernstig afvragen: waren de slachtoffers-van-demagogie-en-ma- chinegeweren tevoren niet de tragisch-gedu- peerden-van-'n-stelsel; en heb ik voor God m'n best gedaan, om dat stelsel mee af te maken. Maar.Roomsch" kan ooit te weinig roerig ^ezen! 't Crisist! Er moet aangepakt! Clergé en leek bG'den, moeten durven! Durven blaffen tegen kastegeest; durven eischcn, bij versoberings- PAcht, dat er bezuinigd worde van onder tot koven toe; durven tooncn, diep overtuigd te zijn, dat Communisme niet met^ den gummistok uiteengeranseld wordt, maar alléén door „Room- sche revolutioneering" van woord en van daad! 't Crisist! Er moet aangepakt! De verworden Maatschappij moet moeizaam gemaakt tot 'n bijenkorf, met prima honing van eersteklasbe leving van eersteklasbeginselen, en puike raten van puike maatschappelijke ordening. Zonder innerlijke vernieuwing, kan men hoogstens 'n wordenden dwangstaat krijgen, die eigenlijk naast ieder individu 'n veldwachter zou moeten hebben: maar, omgekeerd, krijgen geloof en zeden zoo licht de tering in 'n ongebonden Maatschappij, waar gladjanussen over de rug gen van sukkels heen naar de vetpotjes krui pen!We moeten naar 'n nieuwe wereld, waarin de mensch geen slaaf is van kapitaal noch grond; geen economisch nummer maar drager van rechten en waarden. Naar 'n Maat schappij, volniet van vernietigend dyna miet maar van bouwende dynamiek; vol van dynamisch rechtsgevoel en dynamische zich wegschenkende liefde. Naar 'n Maatschappij, die staat in 't teeken van grootmoedigheid! Of in ons land werkelijk stevig aangepakt wordt? Gaarne dank brengend voor 't vele wat er zit aan eerlijken wil en aan goede daden, kun nen we kwalijk reppen van totale voldaanheid. Is 't niet wat veel een politiek van laten uit zieken, van pappen en pleisteren, waar 'n serieuze operatie broodnoodig lijkt? Is 't niet wat veel snoeimes-werk? Manoeuvreeren met de schroef-zonder-einde? Krijgt het heele gemaat- regel niet heel veel van deflatie tot het bit ter uiterste toe? Wat, als straks de landskoe finaal droog staat, en we 'n Maatschappij van paupers zouden hebben, met, in 'n hoekje van 't land ergens, den gaven gulden? Brengt ons bezuinigen althans eenige welvaartsperspectie ven? Vermindering, stevige vermindering van 't tragische aantal werkloozen? Wordt, bij 't omlaaghalen van het algemeen levenspeil, angstig de verdeelende rechtvaardigheid be tracht? Men weet inkomsten-uit-arbeid te vin den. Ook voldoende de inkomsten.... uit geld? Wordt wel werkelijk alles op baren en snaren fezet, om te komen tot intensere verindustria- fiseering? Durft men, fiksch en forsch, omzet ting van bedrijven aan? Durft men autarkie en imperiale zelfvoorziening ferm onder 't oog zien?2) Vragen, hoopen vragen: Wordt het sociale karakter van den arbeid voldoende begrepen? Wordt het privé-rechtelijke van eigendom niet overschat? (Nog afgezien van de vraag, hoe heele massa's sommen gelds ver kregen en behouden werden). Worden simpele menschen-citroenen niet wat érg uitgeknepen, terwijl men tegenover menig hoog zuiver inkomen nog steeds huiverig staat, en aarzelt, cumulatie (al was 't alleen uit psychische over wegingen) vlotweg den oorlog te verklaren? Magazijnen zitten vol eetwaar en goederen, en troepen lui slenteren hongerig en in todden door de straat; is daar nu, waarachtig voor God niets aan te doen, óók niet door heilig radi calisme?. Kan 't spel van banken en leenerij niet beter en nader gereglementeerd? Vragen, hoopen vragen! Ergeren kan ooit klaplooperijergeren: het loopen met oogkleppen, het niet forsch genoeg opkomen voor 't groote gezin Groepen hebben meermalen iets (soms alles) van groepsegoïsme; en bonzen zitten ooit ook in kath. organisaties! En 't geslacht van: „liever met naalden langs de deur, dan iets unfairs doen", is sterk aan 't uitsterven, 't Druipt hier en daar van smerigheid, en veler morgengebed is: „hoe krijg ik vandaag m'n concurrent klein; hoe beduvel ik de massa!" 't Algemeen belang wordt aan de laars gelapt, de wereld krijgt iets van 'n wereldwoud vol vechtende mensch-apen, 't leven gaat culmineeren in: Cain slaat z'n broeder dood! Van zuiver-katholieke handels moraal rest in de ruwe praktijk hier en daar '11 mager beetje: onrecht heet noodzaak, en diefstal wordt goedgepraat tot handigheid. Er moet aangepakt. Er moet geloofd, maar niet minder gestreden. En maar aldoor kwetteren van „ethisch mini mum", zonder 'n vlerk uit te steken om dit economisch mógelijk te houden of weer te krijgen, zou missioneeren zijn voor Moskou! Hoeveel tonnen en millioenen heeft de haast bodemlooze crisisput al doen verdwijnen! En 't cijferverhaal over den werkloosheids- geesel is één stuk tragiek. 3). Voeg daarbij: verarming van nog-werkheb benden, en allerlei opstoppers van neringdoen den en patroons: och, ook durende slapte kan zoo martelen. Zie ook niet over het hoofd: versplintering en verbittering, vertwijfeling en hardheid, die hand over hand toenamen en -nemen! Nederland werd 'n zorgelijk land! Even 'n paar concrete vragen hier. a) Kan de financiering der werkloos heidslasten niet redelijker geregeld? 4) b) We willen niet bedoeld hard wezen, maar: dienen vrouw en meisje niet geweerd uit werk, wat evengoed door mannelijke krach ten kan worden verricht? Vanzelf: bedoeling is niét, bedrijven erdoor kapot te maken (dit zou worden: „van den wal in de sloot"); en waar noodig, kon met bijslag gewerkt. 5) c.) Tegenover buitenlandsche krachten (wéér bedoelen we geen hardheid) kan 't ooit categorisch móeten heeten: ,,'t hemd is nader dan de rok!" d) We hooren telkens van economisch- technologiseh exploreeren en exploiteeren; is er nu absoluut geen kans, dat de Regeering haar breeë schouders b.v. 'ns onder 'n.wals- werk zet e) En zou, in niet voor export berekende, besohermde-bedrijven, 'n verbod van nog vér der mechaniseeren en rationaliseeren zoo'n on zin zijn 6). In uitersten, moet het uiterste beproefd. He „Magna Charta" van „Quadr. Anno" kan 'n Werkelijk duizendjarig Rijk construeeren! Laten we geen lafbekken zijn. Moskou doemt het oude; wij hebben het niet te zoenen! Moskou kraakt op 'n verbijsterende manier alle, ook 't gezónde individualisme; laten wij waar nöödig, 't individualisme onver- Saö5 v en!.. Mosk°u toont verbluffenden durf; he en wij geen hazenhartIs Moskou te wild Zorgen we, zelf niet te tam te wezen: met 'n muizenval vang je geen tijger. Lijdt Moskou aan sociale koorts? 'k Geloof het graag- maarP> wie b« óns allGS vrij normaal vindt, niet even erg? We móeten geen Moskou; maar de durf waarmee Lenin pardoes in een smeulende wereldkamer sprong, dwingt blij vend tot respect! Wat steekt ons aarzelen, óns deserteeren misschien, daar treurig tegen af! We zijn „miles Christi", „Christus-soldaat?" Rasecht militair beteekent: zelf half-dood nog 'n stervend kameraad wegslecpen! P. HENRICUS. 1) Na alle roerigheid in den lande, rond 'n lezing van me, in Helmond op 30 September l,l.t meen ik, hoe noode ik het ook doe, te moeten overgaan hier, tot het publiceeren van den tekst. Wie besliste verdoezelingen speurt, melde zich vrijAls aanvulling alléén dit a) Waar 't over „afbraakpolitiek" ging, lan ceerde ik dezen éénen zin: ,,Ik geloof Colijn 'n gaaf, diep-religieus karakter, knap en krachtig; maarCoiijn is mijn man niet!" Tegen welk gebod of verbod werd hier misdaan? b) Het eindresultaat van goeddeels „uitziek-" en „afbraak-politiek" schilderde ik in 't krasse beeld: „acht millioen zigeuners rond den gaven gulden". Waarom moest die uitdrukking dan op 'n goudschaaltje gelegdzelfs heel anders ge commentarieerd, dan de Vergadering het blijk baar onmiddellijk begreep? c) Van 'n „regelrecht drijven naar kabinets crisis",is niets waar. d) Van 'n lanceeren: ,,'t uur heeft geslagen voor 'n Coalitie Pwpomsch-Rood", is niets waar. ei Ik zou de geestelijke vader wezen van 'n befaamd geworden Helmondsche motie Hiervan is niets waar. f) De uitdrukking „vrij Rood", hebben, van wie me hoorden alleen kwaadwilligen kunnen verkrachten. g) De lezing heeft, in feite, niet vergiftigd; wel 'n gevoel van bevrijding en opluchting ge bracht; heeft weer geloof in de toekomst gewekt. h) Ik geloof, dat het jammerlijk dooreenhaspe- len van m'n lezingen en de motie (waaraan ik part noch deel heb, hoegenaamd) aanleiding ja geweest voor heel wat opwinding in den lande. i) Wat aangaat enkele uitdrukkingen, die, den hemel dank, by 'n „spiets", in 't concrete, ge moedelijke, beneden-Moerdyksch milieu, niet shocking waren, deze vielen, zoo maar lukraak verdwaald in de „Pers", vanzelf op! Och: als hier en daar 'ns steekproeven werden genomèn bij spreekbeurten, en men dan alles, precies zoo- als 't over de lippen kwam, aan de Pers uit reikte? Waarom moest hier alles op 'n, goud schaaltje gelegd, terwijl de groote opzet Werd vergeten! j) Heusch, ik houd er niet van, als priester me te moeien met détail-politiek! Maar laat men eerlijk wezen: wordt hieraan onverbid- delijk-altijd vastgehouden? Denk eens aa.il ver kiezingsdagen! Wat er van zyde „Comm. v. S.'\ die toch 'n priester als voorzitter heeft, heeft er op aangedrongen, o.a. „walswerk" (in verband met Helm. yzerindustrie) en ,,'t ver vangen van vrouwelijke krachten door manne lijke", 'n stevige beurt te geven. k) Men kan me toedichten: gebrek aan ver antwoordelijkheidsgevoel maar in elk geval verantwoordelijkheidsgevoel mag het werkelijk heidsgevoel geen parten spelen. e) Sommigen ten slotte, die me nog heel wat radicaler hadden gedacht, zullen bij 't lezen van deze kolommen, ontnuchterd rakenDezen mogen weten, dat niet demagogie, maar loutere waarheidsliefde en eerlijkheid voorzaten. 2) Over „imperiale zelfvoorziening" schreven we in 't nummer van 29 Aug. no. 35. Wie gaarne dat. nummer nog bestudeeren wil, vrage gratis het aan. 3) Over „werkloozen" brachten we iets in 't nummer van 3 October. 4) Lees o.a. het werkje van Jos. v. Wel: „De financiering der werkloosheidslasten" (N. Sam- som N.V., Alphen a.d. Rijn 1934). 5) Treurig, dat zooveel meisjes oneindig liever fabriek-loopen dan dienstbode zyn! 6) We konden hier verbijsterende staaltjes van rationaliseering aanhalen. 'n Forsch geluid laat noodgedrongen dit num mer van „Christus Koning" hooren. Sommigen zuilen er woest van worden; an deren (en ik geloof breeë massa's) zullen op recht dankbaar wezen voor het eenigszins- radicaal priester-geluid. Ik wil hier dit wel zeggen: wat ik neerpen, is geen bevlieging of nurksheid, is al evenmin halsoverkopwerk De hemel maakte me priester. En, als gees telijke, sta je telkens weer verbijsterd over en om duizenden verschrikkelijkheden in de trieste wereld van innerlijke crisis. Er wordt gestreden en geleden, gemokt en gewrokt, êe' vreesd en gewanhoopt; men zit vol grieven en rancune's tegen Kerk en tegen Staat; 't bid den raakt men verleerd; de ster van Bethlehem verbleekt, terwijl Moskou's paasehvuur flikkert en flakkert; men begint God te wantrouwen, en fiducie te stellen in Stalin; men chagrijnt het kapotte leven door, als woesteling of afge stompte, zonder geloof, zonder hoop en zon der liefdeCrisis wordt 'n zuigpomp op de religie van heele massa's; de beul, die veler vroomheid naar de guillotine sleept!.... De crisis bevechten (en dat natuurlijk niet met een zwaard van bordpapier) is dus: als kleine Michael wakend en schuttend trouw hij de Kerkpoort staan Doch,.... 'k voel me mensch, ook, geslagen en gebeukt bij de stoffelijke ontberingen van eiken dag weer opnieuw. Niet, dat ik zélf tekort kom; van wat ik redelijkerwijze in m'n arme lijke Orde verlangen kan, ontbrak me tot nu toe nog vrijwel niets; O. L. Heer en goede menschen zorgden ervoor. Maarwaar ande ren schreien, knippert onwillekeurig ook eigen oog. En is „liefde" niet Christus' hartegebod? Zegt het geloof me niet, dat Neerland's grootste sjappie 'n broer van me is, en de grootste si m'n volle zus Aan wie „radicalist" me schelden, antwoordde ik in m'n lezing: „Socialis me doem ik z'n leer is anti-natuurlijk, is anti-christelijk; maar, waar (naïef of moedwil lig) geavanceerd voor socialistisch wordt ge scholden, wil ik wél zeggen: schrijf later gerust op 't kruisje van m'n graf: „vrij rood geweest!" „Roomsch" heeft, speciaal in de dagen van thans, wat „radicaal" te wezen, of't zal zich aldoor meer uitgeschakeld zien; wat be- teekenen zou: de maatschappij geestelijk en tenslotte ook materiaal bankroet „Roomsch" mag geen oogen dichtknijpen, mag niet meezeulen, nog minder goedpraten; „Roomsch" heeft den moed op te brengen, het voor 'n nieuw heidendom taaie Evangelie te beleven, wat praktisch zeggen wil: 'n „Room- sche Revolutie" bewerkenGeen nood: daar komt onzerzijds geen bloederig optreden bij te pas; wel bloederige ernst!.... Was ook O. L. Heer niet herhaaldelijk radi caal Hanteerde Hij geen woorden als: „witge pleisterde graven" en „adderengebroed Heeft Hij mammonisten niet doen beven, en sukkels gestreeld; heeft Hij zelfs niet geargumenteerd met 'n zweep En wat zou de Meester te zeggen hebben, als Hij nu eens preeken kwam voor de huidige (ook ooit katholieke) Phariseën De S. D. A. P. kan spartelen en sputteren, maar 'n pakkend concreet, actueel program heeft ze niet. Wij wél; en als we durven, als we 't rechtvaardigheidsgevoel van de massa aanspreken, zullen we succes hebben en een vastgeloopen wereld weer op gang;, brengen. Mij lijkt ooit, dat hoopen menschen zich nog lang niet voldoende alles realiseeren. Ik zit hier in Helmond (aan den mond van 'n econo mische hel); ik kan me 't stadje, wat ik lief- kreeg in al de jaren dat ik er woon, voorstel lenals 'n goor ding straks, op den rand van De Peel, zonder industrie en totaal ver armendDurf je jezelf daar eens inden ken: wat zooiets aan drama's veronderstelt, bij individuen, bij gezinnen en groepen; tragiek rond den boterham, en deserties op godsdien stig terrein Pas dan, met de noodige vari anten, een en ander op ons hééle landje toe, en laat me je vragen: is radicalisme niet bijster hard noodig? Noodig in 't belang van werk gever en werknemer, in 't belang van eiken stand Wat zouden menschen denken en zeggen en aanraden te doen, menschen: deskundig, karaktervol, godsdienstig, en nóch door rela ties, nóch door eigen financiën gebiologeerd Wat die doen zouden, moet 'n leidraad zijn voor ons. Voeg bij mekaar: al wat er gepiekerd wordt en gewrokt, gestreden, gewanhoopt en geleden, en voel aan, dat de beste weters, willers en werkers nog nauwelijks goed genoeg zijn (in onze vertwijfelde dagen) voor Parlement en Ministerie. Natuurlijk kan „Roomsch" alléén niet alles dwingen, al kan ontegenzeggelijk, in een college van honderd, door 'n dertig voortva rende knappe koppen, één van geest en één van hart, aardig veel bereikt worden. In alle geval kan bij elke geschikte gelegenheid door ons in de Kamers 'n duidelijk-gedurfd geluid doen worden gehoord, uitgesproken met 'n overtui ging, die imponeert, en met 'n overreding, die aldoor meerderen meesleept. Enzou er, wat de .hemel voorhoede, in de R. K. Staatspartij zélf zoo'n blok en brok conservatisme zitten, dat met zóó'n Fractie bij huidig noodweer beslist niet zou kunnen gemanoeuvreerd, dan zou, helaas, de R. K. Partij zich hebben overleefld, zou ze dienen uiteen te vallenDe Partij is middel, geen doel. Iets dergelijks dient van elke Regeering gezegd; gruwelijk tegen een Regeering sputteren, maar haar nooit naar huis durven sturen, om de gevolgen die men er door oproept, zou sterk veel kunnen gaan krijgen van 'n vrijbrief de Regeering ter hand stellen: „doe en laat wat je wil „Roomsch" vergete tenslotte niet, vergete nooit: Katholicisme wat alléén kerkelijk bloeit, is 'n kreupel Katholicisme. P. HENRICUS. Aan de fabrieken te Eijsden en Maastricht van de zinkwitmaatschappij, waar het werk wegens afzet-moeilijkheden geruimen tijd stil lag, is Maandag de arbeid gedeeltelijk hervat. Met de arbeiders-organisaties is overeenstem ming bereikt over een loonsverlaging van 2% tot 5 pet. De Ned. Chr. Landarbeidersbond te Utrecht heeft aan den minister van Economische Zaken een adres gericht waarin verzocht wordt dat voor de werklooze en behoeftige gezinnen be schikbaar worden gesteld de z.g. bovenmaat- sche aardappelen. De burgemeester van Utrecht heeft het jong ste museum-van de' stad, een Grafisch Museum, ondergebracht in een gebouw aan de Nicolaas- dwarsstraat, officieel geopend. Jhr. dr. Rader- macher Schorer heette de aanwezigen, onder wie zich de wethouders en 'n groot aantal raads leden bevonden, welkom, waarna hij het woord verleepde aan burgemeester, mr. dr. Ter Pelk- wijk. Deze constateerde met vreugde, dat er in zijn stad wederom een museum kon worden geopend, vooral in een tijd, dat er voor de gra fische vakken juist in deze stad door een groot- sche tentoonstelling belangstelling kon worden gewekt. De wijze, waarop de uitvoering der zooge naamde crisisbepalingen van de wmkelsuitings- wet ten uitvoer zijn gebracht, heeft den Ned. R.K. Middenstandsbond aanleiding gegeven ter zake enkele beschouwingen ter kennis van den Minister van Economische Zaken te brengen. In de eerste plaats maakt adressant een op merking ten aanzien van de wijze, waarop de betreffende bepalingen zijn gehanteerd ten op zichte van de winkels, waarvoor een vergun ning, als beoeld in art. 1 onder e) of onder g) der Drankwet, geldt. Klaarblijkelijk hebben onderscheidene ge meentebesturen bij de beantwoording der vraag, of de tegenwoordige buitengewone omstandig heden tot het scheppen van eenige verkoop gelegenheid op Zondag voor de slijterijen aan leiding gaven, zich te eenenmale losgemaakt van het belang der betreffende winkelliers en van de positie, waarin deze mede ten gevolge van de crisisomstandigheden verkeeren, belang en positie, welke tot de totstandkoming der onderhavige wetsbepalingen hebben geleid. In zoover dient dan ook naar de meening van de N.R.K.M. van een frustreering der wet door deze gemeentebesturen te worden gespro ken en mag z.i. de vraag gesteld, of de wetgever in een dergelijke verijdeling van zijn bedoe lingen door lagere organen kan berusten. Oorzaak van dit misverstand zijn de bewoor dingen der wet, die in één categorie heeft samengebracht de winkels, waar uitsluitend of in hoofdzaak een of meer der navolgende warenbrood, bankel, suikerwerk of choco lade, al dan niet tezamen met consumptie-ijs, ten verkoop in voorraad zijn. Uit den aard der zaak zijn in aansluiting aan deze formuleering van de wet in de betref fende enquêtes betrokken alle winkels, die onder de hier samengevatte groepen konden worden geacht te vallen. Niet al deze uiteenlopende groepen echter vertoonden aan verruiming der Zondagsche verkoopgelegenheid behoefte. Alleen uit het banketbakkersbedrijf is op de totstandkoming der verruimende wetsbe palingen aangedrongen, uit het broodbakkers bedrijf is geen enkele stem in die richting ge hoord, daar dit bedrijf hieraan geen behoefte bleek te hebben. Het is dan ook volkomen begrijpelijk, aldus de Ned. R.K. Middenstandsbond, dat daar, waar een enquête is gehouden onder de winkeliers in brood en banket, aan deze enquête alleen is ^eel genomen door die winkeliers, die bij het al of niet tot standkomen der verruimende verkoopgelegenheid rechtstreeks belang had den. Dus niet de broodwinkels doch uitsluitend de banketzaken en van deze nog alleen de zoogenaamde loopwinkels niet de bestelzaken. Bij de beantwording der vraag of het resul taat der bedoelde enquêtes geacht kan worden aan te toonen, dat een meerderheid der be- drijfgenooten zich voor de noodzakelijkheid van verruiminm heeft uitgesproken, mogen deze onderscheidingen niet uit het oog worden ver loren. In overeenstemming met een desbetreffend schrijven van den minister van Binnenlandsche Zaken stellen Ged. Staten van Zuid-Holland thans aan de Provinciale Staten voor, de tijde lijke korting van 250. op elk hunner jaar wedden (krachtens besluit der P. S. van 20 December '33) te vervangen door een blijvende en alzoo het bedrag hunner jaarwedde, waar van ieder de helft als vast inkomen geniet en de andere helft tusschen de leden als presentie geld wordt verdeeld, met ingang van 1 Januari 1935 vast te stellen op ƒ4750. Ged. Staten stellen aan de Prov. Staten van Zuid-Holland voor, aan het Fonds tot herstel van de Goudische glazen (St. Janskerk te Gou da) een provinciale bijdrage te verleenen van 25 pet. in de kosten van voltooiing van de restauratie diqr glazen tot een maximum van 8250. De voordrachtkunstenaar Rik Boersema, tijde lijk in ons land vertoevend, ontving van ver schillende plaatsen in Nederland uitnoodigingen tot het houden van Chanson- en Volksliederen- avonden, waarbij hij tevens causerieën zal hou den over zijn leven en werken in den vreemde. Als pianist zal fungeeren Cor Lemaire. Commissie van advies voor afgifte vari pasvisa en werkvergunningen Door den Minister van Sociale Zaken is een commissie ingesteld, welke van advies kan dienen inzake het afgeven van pasvisa en het verleenen van vergunningen voor het laten verrichten van arbeid, voor wat betreft niet- Nederlandsche musici en artisten en niet- Nederlandseh personeel in hotel-, restaurant-, café- en andere bedrijven. Tot voorzitter van de commissie is benoemd mr. A. O. H. Teile gen te 's-Gravenhage. De commissie is gesplitst in twee afdeelin- gen, resp. voor musici en artisten en voor hotel-, restaurant- en cafépersoneel. De voorzitter van de commissie, mr. A. O. H. Teilegen, treedt tevens op als voorzitter van elk der beide afdeelingen. Tot secretaris van de commisise en van ieder der beide afdeelingen is benoemd, de heer J. A. C. Kersten, adjunct-commies bij den Rijksdienst der werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling te 's-Gravenhage. De vergaderingen van de commissie en van de beide afdeelingen kunnen worden bijge woond door den directeur van den Rijksdienst der Werkloosheidsverzekering en Arbeidsbe middeling, die zich kan doen bijstaan of ver vangen door den heer Th. van Lier, referen daris bij genoemden Rijksdienst. Tot de taak van de eerste afdeeling der commissie behoort ook het uitbrengen van ad viezen betreffende het verleenen van vergun ningen tot uitoefening van arbeidsbemiddeling met winstoogmerk voor musici en artisten en het verleenen van bijstand inzake het uit oefenen van toezicht op de naleving van de verplichtingen van degenen, aan wie een zoo danige vergunning is verleend. De taak van de eerste afdeeling werd tot dusver verricht door een in Februari 1933 in gestelde commissie, welke nu is opgeheven. De eerste voorstelling van „Dood Water" op 26 October a.s. in het Passagetheater zal wor den bijgewoond door de gezanten van Italië en Zuid-Afrika, terwijl de Belgische gezant be richt heeft gezonden, dat hij zich zal laten ver tegenwoordigen door den attaché, den heer Baert, Jo Vincent op concerten in het I buitenland. Jo Vincent zal in de concerten van de Wie ner Philharmoniker te Weenen op 3 en 4 No vember onder leiding van dr. Willem Mengel berg de sopraan-solo in de Vierde Symphonie van Gustav Mahler zingen. Voorts zal mevrouw Vincent, die als gewoon lijk in vele concerten en oratorium-uitvoerin gen gedurende den aanstaanden winter in ons land zal optreden in tal van uitvoeringen in het buitenland medewerken o.a. in orkest-concer ten Zürich, Genève, Lausanne, Bazel, in de Mattheus-Passion als groote Bach-herdenking op 21 Maart te Berlijn, onder leiding van Wil helm Furtwaengler, in de Bach-herdenking te Londen in Queenshall op 26 Maart, onder lei ding van sir Henry Wood,, in de Mattheus Passion te Hamburg in het begin der Paasch- week; voorts te Brussel in Mahler's Vierde Symphonie, onder Willem Mengelberg en in La Damnation de Faust, onder Désiré Defauw te Bazel en Straatsburg (BachfeestenV Dort mund (Deutsohes Requiem), Bonn (von Deut- scher Seele), in liederavonden te Londen en en Oxford enz. PREMIETARIEF ONGEVALLEN- WET 1921. Eventueele verhooging niet voo 1 Juli 1935. Naar wij nader van bevoegde zijde vernemen, zal een eventueele verhooging van het premie tarief voor de Ongevallenwet 1921 niet vóór 1 Juli 1935 worden in werking gesteld. NA DEN BRAND TE HILVERSUM. Antwoord op vragen. De burgemeester van Hilversum beantwoord de Maandag schriftelijk 'n serie vragen van het R. K. raadslid C. F. J. Verbeek, gesteld in verband met den brand in het Vereenigings- gebouw der St. Clemens-parochie. Uitgaande' van het feit, dat vergunning is verleend voor het geven van een bioscoopvoorstelling in een niet ongeschikt verklaard gebouw, vraagt appèllant, of er een verordening bestaat ter voorkoming van brand in zulk een gebouw, of dat hieromtrent bepalingen in een verordening zijn opgenomen. De burgemeester antwoordt ontkennend en deelt mede, dat voor zulk geval de voorwaarden voorzien tot het geven van ver gunningen. Naar aanleiding van de vraag omtrent het toezicht waartoe B. en W. door de gemeentewet verplicht zijn, wordt medegedeeld, dat dit toe zicht berust bij de brandweer. Voor de fatale voorstelling van 24 September waren door B. en W.'geen bijzondere maatregelen getroffen inzake voorzorg en toezicht; er was geen reden voor. Bovendien droeg het college geen kennis van de vergunningsverleening, welke trouwens niet tot zijn competentie behoort. Nadien is gebleken, dat in vele gemeenten vergunning werd verleend, zooals te Hilversum geschiedde. Dit gaf de Kon. Ned. Brandweer Vereeniging aanleiding tot het instellen van een commissie. In afwachting van het rapport zijn doeltreffen de maatregelen getroffen ter bevordering van het contact tusschen de desbetreffende ge meentediensten. Deze bepalingen zullen den raad worden overgelegd. Later zullen definitieve maatregelen worden genomen. In 'het antwoord komt verder tot uiting, dat de voorwaarden voor de vergunning niet zijn nageleefd, dat de commissaris van politie on kundig was van de verleende vergunning en dat politie en brandweer niet genoeg hebben samengewerkt. DE INDISCHE POSTVLUCHTEN. Donderdagmorgen 25 October zal het K. L. M.-vliegtuig Ijsvogel van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemannng van dit vliegtuig zal bestaan uit de heeren W. Beekman (le bestuurder), T. Verhoeven (2e bestuurder), J. den Hartog (werktuigkundige) en H. Moulijn (radiotele grafist). De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zijn. De Oehoe, uitreis, vloog gisteren van JucUipux naar Calcutta.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1934 | | pagina 1