machtswellust in s.srs1 s sfsa koningin Elisabeth niet ziek, t MEXICO. EEN TOENADERING IN WORDING. ^gen' TL?"!g..personen- wier mis daad nog me men vast te staan;, en toch, thans worden tal van priesters en andere ker kelijke autoriteiten met ongekende heftigheid en brutaliteit gekwetst m hun heiligste gevoe lens". MAANDA" 18 MAART 1935 AFSCHUWELIJKE MISDAAD. Mussolini betuigt zijn wensch naar vriendschap met Joego-Slavië. VOLDOENING IN PARIJS EN LONDEN. FILM, DIE ZELFMOORD-EPIDFMIE VEROORZAAKT. HET APOSTOLAAT VAN DE MOEDER. De voorbereiding voor het huwelijk. Vele Boedhistische pelgrims springen in een krater. DE RUSSISCHE GODLOOZEN- beweging. de pest in zuid-aerika. BENOEMINGEN GROOTE ZWENDEL MET yERZEKERINGEN. HET ONGELUK OP DEN HEMWEG. KATHOLIEKE FILMACTIE. DE AVONTUREN VAN FELIX DE KAT. Verkenner Flip op expeditie. 5 -ï-te/ t/ro Hi Mgr. Ruis y Florez over „de schijn heilige en misleidende houding der Mexicaansche regeering FELLE AANKLACHT TEGEN CARDENAS. in een open f .J, at in Mexico, die op het oogenblik rLlUnJchap leeft te San Antonio in Texas, L de offlcieele verklaringen van de regee- rins "volgens welke er geen godsdienstvervol- J bestaat in Mexico, er alleen toe konden bijdragen, dat het voor heel de wereld dui delijk wordt, dat de Mexicaansche regeering een schijnheilige en misleidende houding aan neemt ten opzichte van deze godsdienstver volging". Verder zegt de pauselijke delegaat in zijn brief: „Laat ons de feiten nader beschouwen: wet verbiedt de de straf der deportatie van Mexicaansche burgers en toch ben ik zelf, ofschoon ik Mexicaan ben en apostolisch delegaat in Mexico van Z.H Pius XI, uit mijn land verbannen, bet gen absoluut sen daad van machtswel lust is. Eveneens zijn verbannen mgr- Cisco Oroczo y J«ni aartsbisschop van Guadalajara, mgr. Antonio Gulzar y Va lends, bisschap van Chihuahua en mgr. Serafino Armora y Gonzalez, bisschopr van Tamaulipas, uit L- Rmz y Flores sluitend om het feit, dat -het katholieke bis schoppen zijn, He wetten garandeeren aan iederen Mexi caan het recht, om door ieder gedeelte van het nationaal grensgebied te reizen en daar te Vertoeven, en toch zijn thans de bisschoppen van Tabasco, Colima, Campeche, Sonora, Chia pas Oaxaca, Tehuantepec, Vera Cruz, Durango, Tepic en Zacatecas uit hun bisdommen ver- jaagd uitsluitend om het feit, dat het katho- lieke bisschoppen zijn. Hetzelfde lot hebben ook de katholieke priesters ondergaan, omdat ze priester zijn. Uit de feiten kunnen we constateeren dat de inwoners van de republiek hun godsdienst, plichten niet kunnen vervullen bij gebrek aan priesters. Daar is geen enkele wet, die ook maar eenige voorwaarde bevat, waaraan pries ters moeten voldoen, om het recht te bezitten, officieel geregistreerd te worden, uitgezonderd dan dat zij door hun geboorte Mexicaansche burgers moeten zijn. Er is geen enkele wet •waarin bepaald wordt, hoe groot het aantal kerken mag zijn: en toch is het thans een feit, dat, geheel in strijd met de wet, tal van ker. keiwian den openbaren eeredienst zijn onttrok lien, terwijl andere zijn gesloten of afgebroken, Iö sommige sta£$», .zooitje Tabasce, Queretarp, Qolima en Tepio hebben de geloovigen geen «Ikète kerk meer ter beschikking. „Daar ls geen enkele wet, die het gebied be perkt, waar een wettelijk ingeschreven pries ter zijn ambt mag uitoefenen en toch hebben de autoriteiten thans geheel despotisch een dergelijke beperkende bepaling gemaakt voor het geheele land. Er zijn plaatsen, waar het een priester alleen is toegestaan, in een be paalde kerk zijn ambt uit te oefenen „Er is geen enkele wet, die de regeering de macht geeft, om over de particuliere eigen. dommen te beschikkenen toch heeft de pro cureur-generaal van Mexico bepaald, dat het feit, dat een gebouw aan een katholieke tn- riehtog van onderwijs toebehoort, 0f aan een andere°godsdienstige instelling, reeds voldoen- de te om het tot staatseigendom te verklaren, flrter dat de rechtmatige eigenaar ook maar om w«telijko bosehwmng zoeken. die eischt, dat bur. „Er is geen enk koliek moeten gerlijke ambtenaren niet-: arabtenaren rijn. Thans echter zijn al d „„iwonrripn Verpiicht, om enkele vragen te waar.' °f enkele voorwaarden te onderteeke «rij verkiaren, dat ze hun geloot verzaken openlijk in strijd is met artikel Van de grondwet. enkele wet 'waarbij burgerlijke aan0 Verplicht worden, om deel te ne- kracht geworden. ,De wet kent het recht van tie. En toch is het thans f worden, dat geen antwoord wordt L 'f' 1 een petitie van de katholieken en w ™r een antwoord kwam, dan was dat steeds gunstig. „De wet waarborgt volledige vrijheid drukpers. En toch zijn de publicaties der ka tholieken in beslag genomen en de uitgevers gearresteerd^ wet, die verbiedt, om heiligenbeelden in huis te bebben of in een Particuliere woning godsdienstige plechtighe. <ten te verrichten. In artikel 24 van de grond, wet worden deze gewaarborgde schreven. En toch het simpele fet, dat men in huis bczat> ^s aanleiding voor het de woningen van zeer veel Mexicanen afgebroken werden, zonder eenigen vorm van Vathnliek'aarC'001 de belangen van zeer vele katholieken ernstig werden benadeeld. 2eI£ erkent het bestaan van seminaries. Thans zijn alle seminaries gesloten cn de toiehtingen zijn geconfisqueerd. „Er i« geen wet, waarby het aan de onder geschikte autoriteiten wordt toegestaan, om overtreders van de wet te kwellen, of te pij- BROMBERG, 16 Maart (R.O.) Nabij Brlessen heeft men een vreeselijke misdaad ontdekt. De landeigenaar Wesolocosky heeft drie per- tonen vermoord en beeft zich zelf vervolgens onder een sneltrein geworpen, waardoor hij op •lag werd gedood, BELGRADO, 16 Maart (R.O.) De nieuwe Ita- liaansche gezant te Belgrado, dl Campalto, heeft gisteren bij de overhandiging van zijn geloofsbrieven aan den president van den Joeeo-Slavischen regentschapsraad een rede gehouden, waarin hij o.a. verklaarde: „Musso- Uni heeft mü zeer uitdrukkelijk de opdracht gegeven te verklaren, dat mijn werkzaamheden er op gericht zullen zijn op een positieve toe nadering tusschen Joego-Slavië en Italië Ik ben gemachtigd te herhaien, dat Italië niets dan vriendschap voor het Joego-Slavische volk koestert en niet voornemens is, zijn territoriale integriteit aan te tasten Integendeel, Italië wenscht op politiek en economisch gebied met Joego-Slavië samen te werken". De gezant besloot zijn toespraak met het uit spreken van de beste wenschen voor Joego- Slavië's welvaart. In zijn antwoord op de rede van den nieuwen Italiaanschen gezant verklaarde prins Paul, de voorzitter van den Joego-Slavischen regent schapsraad, dat een nauwe samenwerking tus schen Italië en Joego-Slavië niet alleen in het belang van de beide betrokken landen zal zijn, maar ook in dat van den vrede. on- Een Week-end van de Graal. In het Nationaal Graalhuis aan den Ouden Scheveningscheweg te Scheveningen werd Za terdag en gisteren een week-end gehouden voor Graalleden en -leidsters en verdere be langstellenden, waarin door verschillende inlei ders gesproken wordt over het katholieke huwelijk en alles wat daarmee verband houdt. Er bleek een groote belangstelling te bestaan voor deze bijeenkomst. Niet minder dan 200 deelneemsters uit alle deelen van het Haar- lemsche diocees waren naar het Nationaal Graalhuis gekomen om deze lessen over de vorming van de katholieke vrouwelijke jeugd tot goede echtgenooten en moeders te volgen Mej. I. Seybel, de presidente van de Graal in het Bisdom Haarlem, heette Zaterdagavond de talrijk opgekomenen hartelijk welkom. Zij verheugde zich over deze belangstelling, die grooter was dan verwacht werd. Eenige tien tallen leidsters, die zich hadden aangemeld, moesten bij gebrek aan plaatsruimte worden afgewezen. Het ligt daarom, aldus mej. Seybel, in de bedoeling de volgende week dezen cursus te herhalen. Openingsivoord directeur Vollaerts. Zoo zal in het leven van de vrouw een schoonheid verrijzen, die ook na haar dood nog zal voortleven In haar oude omgeving, zooals pater Reypens zoo schoon bezingt in zijn vers „Moeders geest", waarmee spr. zijn geest driftig toegejuichte inleiding besloot. Zondagmorgen om half 10 werden de cursus voordrachten voor de Graalleden en -leidstecs over de taak en het apostolaat van de vrouw in het huisgezin en van de moeder in het Na tionaal Graalhuis te Scheveningen voortgezet. In Japan heeft een geweldige zelfmoord, epidemie geheerscht, die in het Vérre Oosten de algemeene aandacht trok en bij de autori- teiten groote onrust veroorzaakte. Op het eiland Oshima bij Tokio was enkele maanden geleden een oude vulkaan weer in werking gekomen en een angstwekkende schare Boedhistische pelgrims besteeg den gevaarlijken top van dezen vuurspuwenden berg. Velen dezer pelgrims keerden echter niet terug, daar zij in den bruisenden krater waren gesprongen, om aldus een einde aan hun leven te maken Er waren maanden, dat het aantal zelfmoor den 80 tot 120 bedroeg. De slachtoffers waren bijna allen jeugdige personen uit alle rangen en standen der samenleving. Uit het ingestelde onderzoek bleek, dat deze epidemie veroorzaakt werd door een Ame rikaansche film, die in Japan was vertoond, waarin de heldin van het drama in moeilijk levensomstandigheden een einde aan haar teven maakte. De sentimenteele en romantische na tuur van den Japanees en zijn Boedhistische wereldbeschouwing vormden een uitermate ge schikten voedingsbodem voor de snelle uitbrei ding van ziekelijke zelfmoord-neigingen. Tenslotte moesten de autoriteiten maatrege len nemen. Er werd een groot hek rond den rand van den krater gebouwd, dat echter voor niemand een beletsel was om zich in denvu- rigen afgrond te storten. Toen werd een politiepost op den vuurspu wenden berg ingericht, van waaruit men toe zicht kon uitoefenen op de plaats waar de zelf moorden werden bedreven. Maar 't aantal zelf moorden daalde niet. De pers begon een actie tegen deze zelfmoord woede: er werd een vliegtuig gehuurd en afschrikwekkende foto's werden opgenomen van het inwendige gedeelte van den krater; deze foto's verschenen in de dagbladen en wer den in de bioscopen vertoond. Maar ook dat middel vermocht de menschen niet af te schrikken. Ook niet het feit, dat reeds geruimen tijd door de stoomvaartmaat schappijen die den dienst op bedoeld eiland onderhielden, alleen maar retourbiljetten ver kocht werden. Tenslotte grepen de Boedhistische priesters in: er werd een groote officieele bedevaart naar den krater ondernomen: er werd een offer ge plengd en nadrukkelijk verklaard, dat de berg geen menschenoffers meer wenschte te aan vaarden. En werkelijk, het aantal zelfmoorden is sinds dien belangrijk gedaald, maar in een anderen beruchten hoek van het land is het aantal zelf moorden weer gestegen. Een Rrotestantsch geleerde en uitstekend kenner van de toestanden en verhoudingen in het Verre Oosten, Theod. Devaranne, verklaar de dat noch het Shintoisme, noch het Boedhisme er in geslaagd zijn, om deze zelfmoordepidemie te beperken. Alleen de teer van het Christendom, dat God heer over leven en dood is, zou rust kunnen scltenken aan deze verwarde geesten. Gorki licl van het presidium. MOSKOU. 16 Maart (V.D.) De schrijver Maxim Gorki is gekozen als lid van het pre sidium der godloozen-beweglng, waar hij naast den voorzitter Jaroslawski, een belangrijke rol hoopt te spelen" In den strijd tegen den gods dienst. Gorki zou in het bijzonder belast zijn met het scholen van propagandisten tegen de Kerk. Moskou, 16 Maart (V.D.) Op voorstel van de 1oT\lssle voor de partijcontrole zijn te Kiew en der communistische partij geroyeerd zouden uitmaken van de oppositie. BRUSSEL, 16 Maart (RO) Het Belexsche Telegraafagentschap deelt mede> d£J de bgerich. ten uit het buitenland, waarin' sprake is van een ziekte van Koningin Elisabeth, geheel on gegrond zijn. KAAPSTAD, 16 Maart (R.O.) De pestepide mie die in October j.L is begonnen, gaat nog steeds voort slachtoffers te makep. Tot nu toe SjTl.Zr.pï».n 31 inboorlingen overl,. den. LONDEN, 16 Maart (V.D.) In den staat Udai- pur ontplofte vuurwerk, dat in een brui o s- stoet zou worden ontstoken te vroeg met het gevolg, dat vier personen werden gedood en 150 gewond. De cursus werd vervolgens geopend door den directeur van het vrouwelijk jeugdwerk in het bisdom, prof. A. M. A. Vollaerts. Prof. Vollaerts wees er op, dat de Graal met dezen cursus over het Apostolaat van de moeder weer vasthoudt aan haar beroemden werkelij kh eidszin. Bij alle idealisme moeten we de werkelijk heid in het oog houden, want het ideaal moet pitgaan van de werkelijkheid en van de natuur. Omdat wij ideëel zijn spreken wij over het apostolaat en omdat gij vrouwen zijt, over het apostolaat van de moeder. Ofschoon een aantal meisjes naar het klooster zullen gaan en anderen in de wereld ongehuwd zullen blijven, zijn de meesten toch voor het huwelijk bestemd. Het huwelijk moet niet louter materialisme wórden, maar vóór alles een zoeken en vol brengen van Gods H- Wil. Dit laatste brengt zijn bijzondere moeilijkheden mede. Het ligt daarom voor de hand, dat de Graal niet meteen begonnen is met het opleiden tot het moederschap, maar met het oefenen in het volbrengen van Gods H. Wil, of wat de Graal noemthet Kruis. Als men daarmee niet begint, stoft al het andere ineen. Als het zoeken van Gods H. Wil te doen de eerste grondslag is, dan is de tweede het reëele uiteenzetten van de verschillende staten voor de vrouw en dat alles naar de vrouwelijke geaardheid. - Er bestaan twee onderscheiden roepingen, namelijk tot den ambtelijken godsdienst en tot den hiet-ambtelijken. De mannen zijn door Christus met name geroepen, de vrouwen heeft Hij niet zoo direct geroepen, maar toch volgden ook zij Hem en nog verder dan de mannen en wel tot onder het Kruis. Dat ligt nu eenmaal in den aard va-n den manhij moet kunnen helpen of vluchten, omdat hij de bedoeling niet zoo direct aanvoelt en begrijpt Het onbe grijpelijke is voor den man ondraaglijk. De vrouwen hebben het begrijpen door redeneering niet noodig; zij begrijpen door innerlijke ervaring. De gewone weg voor de vrouw om haar Ideaal te begrijpen is, die van de moederlijk heid. Daaronder moet niet verstaan worden een zekere slapheid en goedelijkheid. De vrouw bezit twee eigenschappen, die haar het bereiken-van het ideaal vergemakkelijken, namelijk de nabijheid van het geheim van het ontluikende leven, wat haar ontvankelijker maakt voor de genade en haar een inwendige verzekerdheid geeft van God, en vervolgens de roeping van de vrouw om te dienen en op de eerste 'plaats God te dienen. Dienen wil niet zeggen alles maar goedvin den, zooals, hét is. Dienen wil zeggen positief .willen dienen en offeren, en dat niet om de aan trekkelijkheid. van het werk of van de personen, maar omdat er geholpen moet worden om God en om naar buiten te doen schitteren het licht der waarheid. Vaak ook zal de vrouw moeten helpen, waar de man achter blijft. Spr. heeft hier niet op het oog het eenzijdig feminisme, maar een taak, die de vrouw soms te vervullen- heeft, en die schijnbaar niet in overeenstemming is met haar wezen, bijvoorbeeld in gevallen dat de man zijn plicht niet doet, of niet kan doen. Als klassieke voorbeelden noemde spr. de geschiedenis van een Judith en van een Jeanne d'Arc. De katholieke actie verkeert nog pas in een stadium, dat op allerlei gebied nog zooveel moet veranderd worden. Wij mannen, zijn daarbij geneigd te veel te rekenen en te berekenen. Als men gaat redeneeren, blijken er altijd moei lijkheden en bezwaren te zijn. Men heeft dan nqodig de vonk van den H. Geest om door te tasten. Uit de geschiedenis der H. Kerk wees spr. nog op leidende vrouwenfiguren als een Catharina van Siëna en een Brigitta van Zweden. Door haar geworteldheid in God zal de vrouw steeds de juiste arbeidsmethode vinden zoowel in als buiten het huwelijk. Als prachtig voorbeeld hiervan wees spr. op de Samaritaansche vrouw, die door haar geloof in Christus den juisten weg wist te vinden om ondanks haar verleden de mannen tot den Zaligmaker te brengen. Als de man te veel opgaat in de daad, zal het dt roeping zijn van de vrouw om het zuur- deesem te zijn voor het leven in God en voor de overgave aan God. Ook voor degenen, die niet in het huwelijk treden, bestaat een moederiyk offerleven. Maar ook dan moet men de moederlijkheid niet zoe telijk opvatten, doch het lijden aanvaarden om God -te helpen het boven-natuurlijk scheppings werk te verrichten. Mej. Mia v. d. Kallen sprak over de voorbe reiding voor het huwelijk. Spr. ving aan met de verloving. Als een meisje verliefd is, verandert zij, soms in haar voordeel, soms in haar nadeel. Een meisje, dat goed verloofd is, krijgt een zekere rust, blijheid en geestelijken groei. Is het tegenovergestelde het geval, dan is het met de verloving niet in orde. Als twee menschen elkaar vinden en elkaa<- zóó begrijpen en aanvullen, dat zij inzien voor elkaar te zijn gemaakt, groeit er tusschen die beide menschen een soort samen eens zijn en samenwerking, waardoor wederkeerig de fou ten van den een door den ander worden opge heven. Daarvoor is echter noodig, dat zij wer kelijk diep innerlijk van elkaar houden en niet slechts elkaar aardig vinden. Het huwelijk is niet iets, dat maar een paar jaar behoeft te duren. Het is een band voor het heele leven, om lief en leed te deelen en een kracht te vormen in de Katholieke Kerk ter voortbrenging van een jong Katholiek ge slacht. Als men zoo het huwelijk ziet, is het iets heel moois. Hoe moeten we ons tot het huwelijk voor bereiden? We moeten niet overdreven preutscb zijn, maar ook niet al te veel toegeven aan de ijdelheid. Van het uiterlijk hangt de innerlijke waarde van de vrouw en ook de kans op een huwelijk niet af. Maar wel drukt de innerlijke waarde en de innerlijke gestalte zijn stempel op het uiterlijk van de vrouw. Intusschen is het een plicht der vrouw haar uiterlijk niet te verwaarioozen; slord ig er uit zien is heelemaal geen deugd. Wie op haar uiterlijk slordig is, kan geen goede huismoeder worden. Wie echter alleen het uiterlijk verzorgt, ziet er onbenullig uit. De vrouw heeft om schoon te zijn een innerlijk schoone ziel noodig, die naar buiten straalt. Een mensch ziet et van buiten uit, zooals hij van binnen is. Wie van binnen goed en rustig is, wordt ook naar buiten aantrekkelijk. Zooals de verloving is ,zoo wordt ook het huwelijk. Als men in de verloving een steun voor elkaar is, zal dat ook later in het huwelijk zoo zijn. De vrouw heeft de taak met een zeke ren takt te leiden. Een vrouw moet wel tegen den man opzien, maar als de vrouw geheel door den man moet worden gesteund en gedragen, gaan zij beiden niet omhoog maar omlaag. Tegenwoordig wordt meer over het huwelijk gesproken dan vroeger. Vroeger was dat ook niet zoo noodig. Het meisje leefde rustig in het huisgezin en werd door de moeder tot het huwelijk voorbereid. Tegenwoordig is dat anders; de vrouw leeft meer in het maatschap pelijk leven en komt daardoor in contact met de groote vraagstukken van het leven. Daarom inoet tegenwoordig de vrouw ook iets meer weten van de moeilijkheden en vraagstukken van het huwelijk. De opvattingen over de huwelijksmoraal, ook onder de Katholieken, hebben zoozeer geleden, dat de Paus het noo dig heeft geoordeeld, er een encycliek over te schrijven. De Katholieke vrouwen moeten de gezonde opvatting omtrent het huwelijk voortdragen, In vele landen gaat thans het volk ten gronde aan gedegenereerde huwelijksopvattingen. God heeft het huwelijk ingesteld als iets moois. De man en de vrouw hebben daarin tot taak te zorgen, dat het leven wordt voort gedragen. God is de Schepper van het leven maar aan de menschen heeft Hij een deel van de scheppingsmacht en scheppingsmogelijkheid overgedragen. Dat is een buitengewoon voor recht. Niet alleen het voortbrengen, ook het opvoe den is de taak der ouders. Ieder kind bevat een wereld van mogelijkheden in zich. Die wereld moeten de ouders door de opvoeding helpe1 ontwikkelen. Wij allen te zamen vormen de Kerk Gods. Die groote eenheid moeten wij allen doen uit groeien; wij moeten een nieuw volk Gods voortbrengen, dat beter is dan wij. Als wij het huwelijk zoo zien, dan begrij pen. we, dat we nu reeds rtioeten beginnen ons daarvoor te vormen. Wie nu een sukkel is, zal ook een sukkel zijn als huismoeder en zal ook haar kinderen niet anders dan tot suk kels kunnen opvoeden. Met voorbeelden gaf spr. vervolgens eenige 'wenken voor het opvoeden der kinderen tot flinke zelfstandige lid-maten der maatschappt Nu al moet de jonge vrouw leeren den tijd begrijpen, bereid zijn voor gezonde opvattingen en openstaan voor een nieuwen tijd. Het huwelijk vraagt offers van het eigen ik; al doet men ook nog zoo braaf, maar men 's niet bereid offers te brengen, dan mislukt het huwelijk. De eenvoudige, natuurlijke, blijde manier van Katholiek zijn vraagt een hoogeren graad aan zelfopoffering dan de gekunstelde braafheid. Naast versterven en den wil trainen is noo dig een rotsvast geloof, niet een gewoonte- Katholicisme, maar een Katholicisme, dat in nerlijk beleefd wordt. Wij moeten O. L. Heer bidden om dat diepe vertrouwvolle geloof; vervolgens moeten we ons versterven en tenslotte de diepe devotie en eerbied hebben voor de H. Maagd, die van beide staten, de gehuwde en de ongehuwde, de mogelijkheden en de schoonheid kent en be grijpt als geen ander mensch dat ook zal kun nen. De katholieke huwelijks moraal. In de middagvergadering sprak pastoor J. B. W. M. Möller uit Voorburg over de katholieke huwelijksmoraal. Het kan, aldus spr., fataal werken de meisjes en jongens te veel, en te dikwijls te waar schuwen voor het andere geslacht. Het is een maal Gods Wil, dat, behoudens de vele uitzon deringen, de mensch zal leven, gelukkig zijn en zalig worden in het huwelijk. De neiging tot het huwelijk is door God aan den mensch gegeven en is dus een heilige zaak Die neiging omvat drie elementen, namelijk een lichamelijk en een geestelijk element en een element gericht op de toekomst- Het lichamelijk element werkt sterker bij de ongens dan bij de meisjes. Het geestelijk element van beminnen en bemind te worden is sterker bij het meisje dan bij den jongen. Die elementen moeten in de puberteitsjaren zoo weinig mogelijk geprikkeld worden en daarom is het 't beste, dat de jongens en meisjes zich in die jaren opsluiten in hun eigen sekse. Zijn ze eenmaal volwassen en voor het huwelijk bestemd, dan is het late huwelijk verkeerd te noemen. In de kerkelijke huwelijks wetgeving wordt het meisje van 24 jaar reeds super-adulta, boven den huwelijksleeftijd, ge noemd. Spr.'s meening is, dat een meisje van 19 jaar zich gerust mag verloven, maar dan moet ze ook op haar 20ste jaar trouwen. Te lange verkeeringen zijn uit den booze. Het derde element is het verlangen naar nakomelingschap. Dit werkt even sterk bij de ongens Ms bij de meisjes, maar bij elke sekse op een andere wijze. De man wil voortbestaan in zijn nakomelingschap, dde hij dan beter wenscht te doen worden dan hij zelf is. De vrouw wenscht het kind, om 'het op te voeden tot zijn toekomstige taak. Het huwelijk, opgevat volgens de christelijke moraal, is een bron van leven en van vreugde en een band van liefde. De ware huwelijksliefde mogen we niet afmeten naar de huisgezinnen, waar de Godsliefde kwijnende is. Het huwelijk is de onverbreekbare overeen komst, waarin man en vrouw zich vereenigen in een ondeelbare levensgemeenschap tot voort planting en opvoeding van het menschdom. Het seheppingsdoel eischt het voortbestaan van het menschdom. Dit is op menschwaardige wijze alleen mogelijk in het huwelijk. Het huwelijk is derhalve geworteld in de redelijke natuur van den mensch. Op de eerste bladzijde van de H. Schrift lezen wij Gods huwelijkszegenWast aan en vermenigvuldigt u. Christus heeft het huweiyk tot een Sacrament verheven. De gehuwden hebben deel aan de scheppings daad van God. De voortplanting en opvoeding is het we2ensdeel van het huwelijk. De weder- zijdsche liefde is het bijkomend doeL Het huwelijk is niet op de eerste plaats om geluk te brengen ingesteld, maar om het kind. Dat beteekent echter niet, dat de vrouw de kinderen boven den man moet beminnen. De zuivere opvatting is, dat de vrouw den man boven de kinderen liefheeft. Na den zondeval werd het huwelijk ook het middel tegen de booze begeerlijkheid. God gaf aan het huwelijk twee edele eigen schappen, namelijk de eenheid en de onver breekbaarheid. in het Bisdom Haarlem. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd bit Pastoor te Velsen-Driehuisden Wéleerw. Heer B. de Jongtot pastoor te 's-Gravenhage (St. Jeroen) den Weleerw. Heer C. Kroft en tot Pastoor te de Cocksdorp: den Weleerw. Heer Th. Boonekamp, thans Rec tor van het Rustoord ,Bt. Joseph" te Bever wijk. Moederschap is offergeest. Mevrouw L. Schelfhout hield vervolgens een litterair zeer verzorgde inleiding overMoeder schap is offergeest Na op de verhevenheid van het moederschap te hebben gewezen, betoogde spr., dat de kern van het moederschap bestaat in de vorming van het karakter tot offerzin. Voor alle vrouwen is een moedertaak weg gelegd, ook al is men geen (lichamelijke moeder te noemen. De taak van de vrouw is een sociale en charitatieve taak by uitnemendheid. Zy helpt en steunt man en kinderen in al hun moeilijk heden en staat hen altijd met raad en daad terzijde. Spr. citeerde het schoone vers, dat Guido Gezelle op zijn moeder dichtte. Als men aan spraak wil maken op een dergelijke waardee ring, als daarin tot uiting komt, dan moet men als moeder handelen uit een gevestigde over tuiging en vaste levensbeschouwing in het H. Geloof. Spr. bepleitte de viering van een moederdag. Hoezeer een moeder zich geeft voor haar kinderen toonde spr. aan met verschillende citaten uit de literatuur. Offerzin bereikt men door zich vrij te maken van hét eigen ik en den blik te slaan op God. Een moederschap met offerzin leidt tot een intens geluk. Tenslotte deelde spr. nog eenige ervaringen in de opvoeding mede, waaruit leerzame con clusies vielen te trekken. Het huwelijk is een Sacrament, dus een uit wendig teeken, dat niet alleen genade aan duidt, maar ze ook geeft Huwelyksverbintenis en Sacrament kunnen niet van elkaar gescheiden worden. Een huwe lijksverbintenis tusschen twee gedoopten is altijd een Sacrament. Man en vrouw dienen elkaar het Sacrament toe en de priester is slechts de gevolmachtigde getuige van die Kerk Het uiterlijke teeken bestaat in de wederzijd- sche toestemming. Het huwelijk eischt regeling. De Kerk heeft het gezag over de huwelijkszaken der gedoop ten, de staat over de huwelijkszaken der onge- doopten. Gezag is noodig om de naleving der natuurwet en der goddelijke wet af te dwingen De onstuimigste der hartstochten heeft beteuge ling noodig om de grondslagen der maatschappij niet te verwoesten. De vrouw wordt ons door de H. Schrift voor gesteld als een Godsgeschenk, waarvoor de jongeling veel en nederig moet bidden. Hij moet zich voorts door een heilig leven dat Gods geschenk waardig maken. Maatschappelijk gesproken moet de jongen een meisje zoeken in denzelfden stand, dat wil niet zeggen van hetzelfde fortuin, dat zeer wisselvallig is, maar van dezelfde opvoeding waarin hij is grootgebracht, opdat zij als twee gelijken naast elkander staan. De liefde is drieërlei, de zinnelijke, de rede lijke en de bovennatuurlijke liefde. De liefde in het huwelijk mag niet zijn bloot- zinnelijk. Ook de alleen-redelijke liefde is niet voldoende. De liefde moet hoofdzakelijk boven natuurlijk zijn. Die sterft niet, als de jaren van lichamelijke schoonheid zijn voorbygegaan. Zelfs in dagen van bekoring, als het hart zich tot andere personen voelt aangetrokken, kan de bovennatuurlijke liefde blijven. Tenslotte sprak pastoor Möller nog over de plichten van het huwelijk, waarover St. Paulus spreekt. In de echtelijke gemeenschap heeft de vrouw plichten, want de kroon van het huwelijk ls het kind. Daarom geen verkeerde devotie van de vrouw en geen wanbegrip. Beheersohing en versterving, zooals een chris ten betaamt, zijn n-oodig. De sexueele neiging is een goddelijke bedoeling. Te veel waar schuwing voor het andere geslacht is daarom verkeerd. God heeft aan de mannen en vrouwen groote gaven gegeven, die elkaar aanvullen. De vrouw heeft de gave der intuïtie, welke de man moet erkennen en er gebruik van maken ook in het materieele. De vrouw zij in alle opzichten de levensgezellin van den man. Na deze inleiding werden eenige vragen gesteld, welke door pastoor Möller werden beantwoord. Kongsie van vier knoeiende agenten onschadelijk gemaakt. Zij dienden valsche verzekerings- opgaven in. De politie te 's-Hage heeft een zeer goeden slag geslagen. Als verdacht van oplichting en valsch- heid in geschrifte c.q. medeplichtigheid daar aan, gepleegd door middel %an het indienen van valsche verzekeringsopgaven, ten nadeele van de verzekeringsmaatschappij O. L. V. E. H., heeft zij namelijk aangehouden de verzekerings agenten S. Sch. en G. W., beiden wonende te Den Haag, J. M. uit Hoek van Holland en M. v. d. H. uit Zwartewaal. Omtrent deze oplichterij vernemen wij nog, dat de gearresteerde verzekeringsagenten een kongsie vormden, welke zeer geraffineerd te werk ging. Zij dienden bij de Olveh verzekeringsaan- vragen in voor gefingeerde personen, doch slechts voor zoodanige verzekeringen, dat geen keuring van de betrokkenen was vereischL Wanneer de verzekeringen dan zoogenaamd waren afgesloten ontvingen de agenten de aanbrengprovisie, waarom het hun natuurlijk alleen te doen was. Om de fraude niet in de gaten te doen loopen, betaalden zé zelf de eerste weken de premies. Het betrof n.L zgn. volksverzekeringen, waar voor de premies per week worden betaald en slechts enkele dubbeltjes bedragen. Na enkele weken zonden zij vervolgens bericht aan de maatschappij, dat de verzekerde niet meer betaalde en moest worden geroyeerd. Het veelvuldig voorkomen van déze roye menten deed de Olveh besluiten, naar de ver zekeringsportefeuilles van de heeren een onder zoek te doen instellen en toen kwam het bedrog aan het licht De bedragen, waarvoor de maatschappij op deze wijze is opgelicht rijn niet hoog, maar het aantal gevallen loopt in de honderden, zoodat alles bij elkaar met de geheele affaire toch nog een vrij aanzienlijk bedrag gemoeid is. Een der verdachten, namelijk Sch., heeft nog de brutaliteit gehad om een vordering tot schadevergoeding van 7% ton tegen de maat schappij in te stellen, welke echter later door hem werd ingetrokken. Slachtoffer overleden. De 17-jarige jongeman, uit Zaandam die Vrijdag op den Hemweg te Amsterdam bij een ernstig rijwielongeluk een schedelfractuur had bekomen, is des nachts in het Wilhelmina- gasthuis overleden. Op de jongste bestuursvergadering van de Ned. R. K. Joumalistenvereenlging is de vol gende motie aangenomen: Het bestuur van de Ned. R. K. Journalisten- vereeniging, m vergadering bijeen te Utrecht op 9 Maart 1935, verklaart het optreden van den Ned. Bioscoopbond tegen een integreerend onderdeel van de katholieke fiimactie te be schouwen als tegen deze actie in haar geheel gericht en als een bedreiging van de vrijheid der katholieken op het voor deze uit ideëel en cultureel oogpunt zoo belangrijke gebied der films. &0*Oo8L hts*') Vyvu rrrJUt*, rrrts*, p-cufc C&J, yrvvvts^w JmaAsV J '\J&. rvsjJz "VTXAA/ kjcAXt-i 'i WJi Kin; Fwnifrt I-te. C wti Bottin hchr» reserved

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1935 | | pagina 3