DE WIJDING DER DOWNSIDE ABDIJ. STAATSPARTIJ IN BELGIE. zÏLrtmwtteger?kra?tig,hZOb°bfUtlOOS' Z°° I OORLOGS WEELDE. MAANDAG 16 SEPTEMBER 1935 ENGELANDS EENIGE BASILIEK. Een grootsche plechtigheid in het heuvelland van Mendip. PROPAGANDA VOOR DEfy BAARD TAt1 O T/" HERZIENING EN AANPASSING VAN HAAR PROGRAM. De groote beginselen ivelke leiding moeten geven. WONING EN KORENHOOPEN VERBRAND. MOTORRIJDER VERONGELUKT. JEUGDIGE DIEF AANGEHOUDEN. JONGEN VERMIST. MR. DR. A. SLOTEMAKER f „down's" bleven niet uit, maar ten slotte vinden wij Kees terug als groot-kapitalist^cn bezitter van een prachtige villa, met daaraan verbonden een sierlijk park. GRANATEN ZONDER EINDE (Van onzen correspondent). LONDEN, 12 September 1935. 's Morgens vroeg in September is het alsof Engelands heuvelen duizend meters boven den zeespiegel liggen. De lucht is scherp en won derlijk-opwekkend; het uitspansel dartelt niet gelijk des zomers, doch is zacht en bezadigd en van een inspireerende zuiverheid. En nooit i3 er meer zoete poëzie in het zonlicht dan wanneer haar eerste stralen, frisch en voi belofte, de heuveltoppen kussen. Schoon ging vanmorgen de zon op over het katholieke Engeland, dat zoo vol hoop is, voor zich en voor de wereld. Het statige gothische klooster van Down side ontving haar broederkus. Zij en de bijbehoorende school het katho lieke Eton bestonden honderd jaren ge- j leden nog niet. Zij zijn gegroeid uit de schamele nederzetting van een aantal arme, uit het eigen land gebannen monniken. Thans zyn zij en de prachtige kerk de trots der Benedic tijnen, die de trots van het katholieke Enge land zijn. Tegenover den hoofdingang der basiliek de eenige van Engeland zaten op het am- phiteater-vormige grasveld de Benedictijneï broeders in hun zwarte pijen en Franciscanen in hun bruine pijen; daar stonden de koor knapen der Downside school in hun roodo togen want een basiliek voert kathedralen rang en hun met kant afgezette surplies, daar waren ook bisschop Butt, van Camby- sopolis en de prior der St. Pauls basiliek van Rome, en daar was, in geest en in gedachte, al wie in Engeland er trotsch op is katholiek te zijn. De hoofddeur van 't klooster werd geopend en de Pauselijke legaat, gevolgd door zijn kamerheeren, den drager van het juweelen zwaard, prins Nikolaas van Esty, in schar laken uniform en de misdienaren traden naai buiten en schreden op den Westelijken ingang der abdijkerk toe. Kardinaal Seredi droeg de gouden kap en den witten mijter. Zijn gestalte is niet groot, maar hij is, ook wanneer hij niet met de priesterlijke gewaden bekleed ls, een zeer in drukwekkende verschijning met zijn krachtig en schoon-besneden gelaat. Op 'n scharlaken karpet tegenover den in gang waren thans de leden van het koor jongens en volwassenen geknield. Op een kleinen tafel waren de wijdings-elementen, water en zout, geplaatst. De kardinaal sprak den zegen uit over deze elementen; vervolgens deed hij, voorafgegaan door een kruisdrager en twee kaarsdragers, driemaal de ronde om de kerk, haar muren besprenkelend met wijwater. Weder bij den hoofdingang aangekomen, "Klopte hy met zijn staf op de deur en ver zocht den diaken deze voor hem te openen. Het koor herhaalde dit verzoek tot drie maal toe. ,t)*!0Hierop werden de dubbele deuren geopend. De kardinaal trok het Teeken des Kruises op den drempel, terwijl hij zeide: „Zie het Teeken des Kruises! Vliedt allen, gij phanto men". Na deze woorden gesproken te hebben tract hij, voorafgegaan door kruisdrager en mis dienaren, de kerk binnen, en, gevolgd door de aartsbisschoppen (onder wie kardinaal Mac Rory, primaat van Ierland en aartsbisschop van Armagh), bisschoppen en abten, schreea hij door het schip op het hoogaltaar toe. Na de wijding met wierook, zout, water, asch en wijn, verliet de stoet de kerk opnieuw om met den schrijn, welke de relieken van de heiligen dezer abdijkerk inhield, in plechtige processie eenmaal om het gebouw te gaan. Na den terugkeer in de kerk werd het altaar van den zaligen martelaar Oliver Plunket, aartsbischop van Armagh, gewijd door kardi naal MacRory, zijn afstammeling zoowel naar het bloed als naar het ambt. Relieken van den martelaar werden door een metselaar in het altaar gemetseld. Hetzelfde gebeurde bij de wijding van elk der 18 andere altaren de grootste altaar wijding in Engeland sinds de hervorming. De wijdingen hadden plaats in de volgende rangorde en door de volgende prelaten; Maria-kapel, door den abt van Downside; St Isidoor, door en aartsbisschop van West minster; St. Sebastiaan, door den aartsbis schop van Cardiff; Z. Richard Whiting en Genooten, door den aartsbisschop van Liver pool; St. Placidus, door den aartsbisschop van Malta; St. Joseph, door den aartsbisschop van Edinburg; Sacramentskapel, door den bisschop van Clifton; St. Pie ter ad Vincula, door den bisschop van Southwark; H. Hartkapel, door bisschop Thompson, O.S.B.; St. Bede, door den bisschop van Middlesbrough; St. Benedictus, door den bisschop van Lancaster, O.S.B.; St. Sylvia, door den bisschop van Shrews bury; Zeven Smarten, door den bisschop van Plymouth; Heiligen Engelen, door den bis schop van Nottingham; H. Laurentius, door den bisschop van Northampton; kapel van Alle Monniken, door den abt-primaat dei Geconfedereerde Benedictijnen; St. Vedagt, door den abt-president der Engelsche Benedic tijnen. Aldus waren heel het katholieke Engeland, Schotland, Wales en Ierland vertegenwoor digd en hadden zij werkzaam aandeel bij een plechtigheid, welke in beteekenis door geen katholieke ceremonie sinds de hervorming overtroffen wordt. De altaarwijdingen namen uit den aard dei- zaak zeer geruimen tijd in beslag. Om half acht was de kardinaal de kerk binnengetreden; vijf uren later, om half één, ving de Hoogmis aan. Eerlijk bekend voel ik iets voor de propa- - De kapel van den H. Benedictus in de J Downside-Abdij- De pontificale Hoogmis, welke van half één (zomertijd) tot half twee duurde, werd gece lebreerd door kardinaal Seredi, den Pause lijken Legaat, in strijd met de oorspronkelijke plannen. Het voornemen was geweest dat Zijne Eminentie, na de wijding van het Hoog altaar, niet verder werkzaam aandeel zou hebben in de plechtigheden, en dat de Hoog mis gezongen zou worden door een der Aarts bisschoppen. Ondanks het feit, dat de kardi naal zes uren lang ter nauwernood een oogen- blik in rustende houding verkeerd had, stond hy er evenwel op, dat hij persoonlijk de pon tificale Hoogmis zou opdragen. Aan het slot van de Hoogmis werd medege deeld, dat de Paus, die thans in zijn veertien de Pontificale jaar is, een aflaat van veertien jaren toegestaan heeft aan allen, die de plechtigheid bijwoonden, benevens aan die genen die de abdij binnen acht dagen na de inwijding bezoeken. Dit feit wordt door de „Morning Post" bij zonder vermeld in haar „opsomming van het nieuws", waarin slechts drie andere binnen- landsche gebeurtenissen opgenomen zijn. De mededeeling, dat de H. Vader besloten had de abdij te verheffen tot een basilica minor, waardoor zij hiërarchisch onmiddellijk op een kathedraal volgt, baarde natuurlijk geen opzien, aangezien het feit reeds weken lang bekend was. Dat onder de gezongen psalmen ook de 68ste was, waarin de woorden voorkomen „Ethiopië zal zich haasten zijn handen tot God uit te strekken", trok bijzonder de aan dacht. Alle Londensche bladen wijzen op deze „coïncidentie". (In den Nederlandschen Sta tenbijbel wordt, inplaats van „Ethiopië", het woord „Moorenland" gebruikt). Na afloop van de plechtigheid ln de kathe draal, welke door ongeveer 1200 personen bij gewoond werd, terwijl een minstens even groot aantal teleurgesteld moest worden, had een officieele lunch plaats. De plechtigheid heeft blijkens de verslagen in de pers, ook op niet-katholieken die haar bijwoonden, een diepen indruk gemaakt. „Sinds de hervorming", schrijft de „Daily Telegraph", „heeft er in het Westen van En geland geen ceremonie plaats gehad gelijk die welke zich gisteren afspeelde bij de in wijding der Downside abdijkerk door 's Pau sen directen vertegenwoordiger, kardinaal Seredi. „Vele leeken waren uit verschillende deelen van Engeland gedurende de vroege morgen uren gekomen, ten einde op ttjd te zijn voor de plechtigheid. Zoo groot was de vraag naar kaarten voor den dienst, dat duizenden een weigering moesten krijgen, en de klooster- gronden en de kerk streng bewaakt moesten worden. „Een van de Indrukwekkendste deelen der plechtigheid was de processie der relieken. Dezen werden gedragen door vier Benedictij ner-monniken, in roode gewaden." De „Morning Post" werd getroffen door de uiterlijke praal zoowel als door het devote knielen der menigte. Het blad is bijna nog geestdriftiger dan de „Daily Telegraph"; „Sinds de hervorming heeft het Westen van Engeland zulk een dag niet gekend", constateert het, en de correspondente der „News Chronicle" leidt haar verslag als volgt in: „Met een pracht van ritueel en ceremonie, die men in de Roomsch-Katholieke Kerk in Engeland in geen vier eeuwen aanschouwd had, werd heden de Abdijkerk van Downside ingewijd". Aan de „Universe", welke eerst de vol gende week een verslag van de plechtigheid zal publiceeren, ontleenen wij nog de volgen de bijzonderheden; Met den bouw der Abdij-kerk werd 60 jaren geleden aangevangen. Ofschoon Prior Ber nard Murphy den eersten steen legde, maakte Prior Dom Aidan Gasquet, die hem opvolg de, eerst werkelijk 'n aanvang met den bouw. In 1882 opende hij de kruisvleugels. In 1899 werd het klooster tot den rang «ener abdij verheven, en Dom Edmund Ford was de eerste abt. Vier architecten hebben aandeel gehad in den bouw der statige kerk. De eerste archi tecten waren de heeren Dunn en Hansom. La ter ontwierp Thomas Gamer het koor, en de St. Sylvia-kapel en sacristie werden gebouwd naar de plannen van F. A. Walters, 't Schip, dat het indrukwekkendste deel van het ge bouw is, werd door sir Giles Gilbert Scott ontworpen in harmonie met de overige deelen. ganda van den Amerikaanschen Mennist, dat een man eigenlijk een baard moet dra gen, al is 't dan ook niet op schriftuurlijke gronden. Volgens opvatting van bedoelden Mennist mag de mensch niet wijzer zijn dan God, die man en vrouw zoo duidelijk zichtbaar heeft willen onderscheiden. Men zou kunnen vragen is dit uiterlijk onderscheid alleen te zoeken in een baard. Als de kinderstem bij den opgroeienden knaap gaat breken, dan zeggen wij, „hij krijgt al den baard in de keel". En van een jongmensch, die nog niet mon dig is, al kan hij heel wat praats hebben, zeggen wij, dat hij een baardelooze knaap is, een druktemakertje, die nog amper haar Om de kin heeft. Maar of de Schepper nu juist den man met een baard heeft uitgedost om hem van de vrouw te onderscheiden, in de oude Chris telijke kunst zien wjj onzen Aartsvader Adam maar zelden met een baard. Maar misschien was de mannelijke baard groei ook een van de gevolgen van de erf zonde, wat gezien de ellende, die wij bij het scheren kunnen beleven, nog zoo onwaar schijnlijk niet lijkt. Maar toegegeven moet dadelijk dat de baard een priviligie is, dat uitsluitend den man toekomt. Op de kermis vroeger was wei eens een „vrouw met den baard" te zien, maar altijd bleef toch de twjjfel of dit wel een origineele haargroei was. De baard was en gaf iets speciaal manne lijks, de baard was den man een sier en een trots, de baard gaf den man een zekere be daagdheid, wijsheid, gemoedelijkheid, trouw hartigheid. De baard gaf hem een zekere signatuur, aan den vorm van den baard, aan het dragen van den baard herkende men (Van onzen correspondent). In den schoot der Katholieke Unie van Bel gië is dezer dagen een zeer uitvoerig program uitgewerkt, in den geest van herziening en aanpassing, dat de basis bedoelt te worden, waarop de R. K. Staatspartij haar komende actie in den algemeenen zin zal hebben te voeren. In de nieuwe problemen van den huidigen tijd, ziet de R. K. partij heel wat méér dan de moeilijkheden, welke deze met zich bren gen, daar zij er vooral den stoffelijken en zedelijken vooruitgang in zoekt, welke de op lossing van deze problemen laat verhopen. Daarom heeft zij het» noodig geoordeeld, haar program te herzien en het, daar waar noodig, aan de door den nieuwen tijd met zich ge brachte omstandigheden aan te passen. Voor wat, om te beginnen, de huidige cri sis betreft, gaat de R. K. partij van België uit van de opvatting, dat dit geen toevallige en voorbijgaande crisis is, maar een crisis van aanpassing en structuur. Sedert den oorlog werd het uitzicht der dingen gewijzigd; de in- vaak den man in zijn vak, zijn ambacht, zijn I tprnationale economie werd in nieuwe banen karakter, zijn levensgedraging, den zeeman, gestuurd. Overal maakt de staat inbreuk op den krijgsman, den visscher, den burger, den het persoonlijk initiatief. De gedachten evolu- eeren. Het vrijheidsideaal alléén, is niet meer voldoende. De menschelijke solidariteit, de ves tiging van een maatschappelijke en een eco nomische wereldorde op het evenwicht der belangen, op de samenwerking der standen en op de coöperatie van naties komen opnieuw op het voorplan. Door al deze problemen, zijn de katholieken niet verrast. De R. K. sociale beweging en de Pauselijke voorschriften en onderrichtingen hebben hen reeds sedert lang tegenover de werkelijkheden geplaatst. Voor hen is, nu meer dan ooit, het oogenblik van de daad gekomen. Veel hervormingen zijn rijp. Andere liggen nog op een min of meer verwijderd* plan, maar vragen toch nu reeds het uitwer ken van een program van methodische*ver- wezenlijkingen. De R. K. partij van België, beschouwt den staat niet als een boven den mensch verheven magistraat, den edelman, den vorst. De baard gaf den man soms een bizonder qualltatief; wjj lezen in de geschiednis van Keizer Barbarossa, den keizer met den roo- den baard. Keizers moeten wel altijd baarden gedragen hebben, want de baard gaf iets imponeerends, heerschersachtig, gezagsvol, iets majesteitelijks. En als wij nu nog in den huiseljjken kring een gezamenlijk spelletje doen, dan gaat dat meestal om des keizers baard. De onderdanen van een keizer en een koning droegen vaak tot nog in de voorlaat ste eeuw zeker als een teeken van trouw en gehechtheid hun baard naar dien van hun vorst. Nog vindt men inh et oude Oostenrijk nog vaak den bakkebaard gedragen naar het voorbeeld van den ouden Frans Jozef. Keizer Wilhelm II droeg in zijn tijd een heerschzuchtige snor, maar sinds hij van alle macht heeft afstand gedaan, draagt hij als wez®n' die ln zich ze1^ zlJn eiSen doel vindt het uiterlijk teeken van wijze gelatenheid een ?n de «taatsonderhoorigen on- gemoedelijken witten baard. Naar het voor- bepe' reChteb Zou bezitten. Zij staat-vyan- partij, evenals de andere partijen, haar acti viteit uitbreidt. Om in de rangen der R. k. partij te treden, is het niet absoluut noodzake lijk, tot den katholieken godsdienst te be- hooren. Haar gelederen zijn toegankelijk voor al degenen, die de diensten door de Kerk aan de wereld bewezen, als een historisch feit er kennen en die bereid zijn, de leidende begin selen van de politiek der partij te volgen. Bij haar opvatting van de maatschappij en van den staat, laat de R, K. party van Bel gië zich leiden door de regelen van het natuur recht en van de moraalprincipes, die aan de Roomsche beschaving ten grondslag liggen. Op dit gebied hebben overigens de jongste Encyclieken een leer voorgehouden, waarvan de waarde algemeen erkend wordt en die zich op bewonderenswaardige wijze aanpast aan de vereischten van het moderne leven. Het is op grond van deze leer, dat de R. K. partij het vraagstuk van den staat en dit van de samenleving wil behandelen. Geheel haar aan dacht gaat uit naar het gezin, omdat dit de eerste is van de menschelijke instellingen. Het bestaan en het behoud van het gezin zijn ge deeltelijk gegrondvest op het patrimonium. De eigendom en het erfgoed moeten daarom be schouwd worden niet als een louter persoon lijk voordeel, maar als een pand, dat men heeft bekomen en dat van hand tot hand werd doorgegeven, met al de lasten welke er aan verbonden zijn. De R. K. partij zal niet ophouden te blijven ijveren voor het opbouwen van een arbelds- regiem, dat ten allen tijde overeenkomstig de menschelijke waardigheid moet zijn. De instellingen en de wetten moeten op zoo danige wijze geregeld worden, dat zooveel mogelijk de godsdienstige, wijsgeerige en zedelijke twisten uit de Belgische politiek ge weerd worden. Door organieke wetten moeten het tijdelijk belang van de eerediensten en de schoolkwesties worden geregeld, overeenkom stig het algemeen welzijn. De staat moet krachtdadiger het zedenbederf helpen bestrij den. Op het gebied van cultuur is de Katholieke Unie van meening, dat er in België een cul tuur-dualiteit bestaat, wegens de twee rassen die het land bewonen, maar dat een eendrach tig en onafhankelijk België, onder leiding van het koningschap, de sterkste waarborg is der cultureele onafhankelijkheid der groepen, die 's lands bevolking vormen. De Unie durft het echter vooralsnog niet aan, te decreteeren, dat alléén in den vorm van bestuurlijke scheiding der beide rassen die onder leiding van het koningschap zouden blijven deze zich cul tureel geheel en zonder belemmering zouden kunnen uitleven. beeld ook misschien van zijn oude Germanen, die bij hun baard plachten te zweren. Van Dyonisius den Tyran van Syracuse lezen wij, dat hy zich uit voorzorg den baard bekortte met een gloeiende kool, omdat hg vreesde, dat een samenzweerder hem met een mes den hals af kon snijden. Als wij God den Almachtigen Vader vi sueel voorstellen, dan is dat de traditie ge trouw steeds met een witten baard als oiC Zyn eeuwigheid te symboliseeren. De Apostelkoppen denken wy niet anders dan met een ruigen baard als kenmerk van energie en wilskracht, alleen Sint Joannes niet, omdat hg de jongste was en van hem gezegd werd, dat hy niet sterven zou. Ook den geheiligden persoon van den Christus zien wg niet anders voorgesteld als met een baard, die zgn gelaat zachtheid, mildheid en liefde geeft. Michel Angelo's geweldige Mozes ontleent voor een groot deel zyn klassieke schoonheid aan den prachtig golvenden baard, en over Aaron lezen wy in David's psalmen „hoe goed en aangenaam is 't samenwonen van broe ders, als zalfolie op het hoofd, die afvloeit op den „baard" van Aaron". De baard was dus wel de manneiyke sier en trots, teeken van zyn ervaring, wgsheid, vertrouwen. Als de man om raad en uitkomst werd gevraagd, dan streek hij eerst bedachtzaam langs zyn baard. Als hem iets niet naar den zin was, dan bromde hij in zyn baard, geiyk hy als een onderneming hem goed gelukte, steeds ge neigd was om stil en slim ln zyn baardje te lachen. Een vrger zonder baard, heette vroeger voor een jongmeisje geen cent waard. Een kusje zonder baard was voor haar als een eitje zonder zout. Een echte man moet naar tabak ruiken en een baard dragen. De baard heeft iets plechtigs en deftigs, is iets eerbiedwaardigs en gezagwekkends. Hoe zouden wy als kinderen ons Sint Nico- laas hebben kunnen voorstellen zonder lan gen grgzen baard. En als wij nu nog eerbiedig opzien naar oude familieportretten, dan zoeken wg nog de goedheid, de liefde, de zorg in de baarden van onzen vader en grootvaders. Nu zijn wy een geslacht van baardelooze kerels geworden. Zgn wg daarom misschien zoo zwak, zoo dig tegenover het abstract en totalitair be grip, dat van den staat een soort „godheid" maakt, waaraan alles verschuldigd is en waarvoor ook alles toegelaten is en die zelf aan niemand iets verschuldigd is. De staat be staat alleen voor het algemeen welzyn der burgers. Hg bereikt zgn doel, door de ver- wezenlgking van de maatschappelgke orde, welke iedereen toelaat te leven en zgn per- soonlgkheid uit te werken volgens de eischen der menschelijke natuur en volgens den graad van volmaaktheid, welke deze natuur kan be reiken. Het algemeen belang van den staat gaat boven het particulier belang uit, omdat de staat promotor en bewaarder is van het algemeen welzgn, en omdat het belang van allen, boven het belang van den enkeling gaat. Maar het is niettemin waar, dat de mensch en het gezin lang vóór den staat be staan en dat hun rechten bg'gevolg den voor rang hebben. Het bestaan van den staat is dan ook slechts te begrgpen door en voor hen. De R. K. partg wil een sterken staat en een geëerbiedigd gezag. Daarom helpt zg in het eerste artikel van haar program de verdedi ging van de grondwëtteiyke principes vastge legd. Onder de door de Belgische grondwet gewaarborgde vryheden, is haar geen andere dierbaarder dan de godsdienstvrijheid. Nadat onlangs Z. Em. de kardinaal-aarts bisschop dit reeds heeft geschreven deelt de Katholieke Unie thans ook in haar nieuw program mede, dat de katholieke party nooit een confessionneele partij is geweest of dit thans zou zgn. Haar zending is niet van gods- dienstigen aard. Zij wordt geleid door leeken, die inzake profane belangen op eigen verant woordelijkheid handelen. De Kerk is een rea liteit, de staat is er een andere; het zgn twee maatschappgen, onafhankelgk in hun weder- zgdsche gebieden van actie. Het is in den staat niet in de Kerk dat de R. K. Inzake de buitenlandsche politiek, ziet de Unie in de beginselen yan het Locarnopact den hoeksteen van de internationale orde en van den vrede in West-Europa. Volgens haar brengt deze politiek met zich mede, dat Bel gië een natie weze sterk genoeg om den eer bied van haar onafhankelijkheid te helpen ver zekeren in het kader der door de verdragen voorziene waarborgen. In dit opzicht moet het leger beschouwd worden „als een kostbare waarborg van 's lands vrijheid van handelen". Wat betreft de financieele politiek, moet de staat de .uitbreiding der nationale, kapitalen vergemakkelijken en de vreemde kapitalen lh het land lokken. Het land moet over een ge zonde munt beschikken. De fiscale politiek mag nooit rechtstreeks of onrechtstreeks in beslagname der erfgoederen beoogen, maar moet de samenstelling van familiaal patrimo nium begunstigen. Het concept van het nieuw program houdt zich verder nog bezig met o.m.: bestuuriyke decentralisatie; het statuut der ambtenaren, waarbij een voorang aan élite-ambtenaren wordt toegekend; de organisatie der bedrijven, die door gepaste maatregelen moeten aange moedigd worden om hun doel te kunnen berei ken; de noodzakelgkheid der bankcontróle, ter bescherming van het spaarwezen, voor de stabiliteit van de munt en voor de leiding der algemeene economie. Er wordt ook een belang rijk hoofdstuk gewgd aan het parlementair regime. De R. K. party verwerpt elke gedachte van dictatuur, doch zg wenscht de uitvoerende macht te versterken, om haar meer stabiliteit te verzekeren. Dit is, in zgn groote lgnen samengevat, het nieuw program van de R. K. Staatsparty van België. Men verwacht ervan dat het wellicht nog voor het huidige geslacht, maar zeer zeker voor de kinderen van dit geslacht, een betere en mooiere toekomst zal helpen verwezen lijken. Te Emmererfscheidenveen, waar aan kanaal C, een groot aantal korenhoopen staat, brak brand uit in een der hoopen. De brandweer werd direct gealarmeerd, maar deze kon niet voorkomen, dat zes korenhoopen een prooi der vlammen werden. De brand sloeg over op een arbeiderswoning, welke behoort aan G. Weinans te Laudermarke en bewoond is door De motorrijder P- v- d- Kl. uit Holten bij Hasselt geraakte Zaterdagmiddag te Hasselt onder een Kunstmestwagen. De ongelukkige was op slag dood. te brengen. De woning is verzekerd, de in boedel echter niet. ziek-sentunenteel geworden, hebben wij zon- der baard en baardloos als zy, misschien ook daarom het gezag zoo zichtbaar over onze kinderen verloren In onze zucht om jong te sohynen, bang dat het grgzen van onzen baard onzen leeftijd zal verraden, en vol zorg vooral om onzen ouderdom te camoufleeren, hebben wij ons den baard afgeschoren. Zonder een eigen stijl en karakter hebben wij een Engelsche mode nagedaan, is „clean shaven" ons ideaal geworden. Wij Zien verbaasd op, zyn tot spotten en lachen geneigd als wy nog een man tegen ko- De 18-jarige S. uit de Korenbloemstraat te Hilversum, die werkzaam was in een garage aan de Begoniastraat, is door de Hilversum- sche politie gearresteerd wegens diefstal. Ten nadeele van zijn patroon en ook van zijn vroegeren werkgever en andere personen heefi hij vele en verschillende auto-onderdeelen, welke verhandelbaar zijn, medegenomen. Ook 0 andere voorwerpen, als plaids e.d., welke van men met een baard. Wg wijzen naar het ziJn gading waren, stal hij. De politie heeft De tombe van den Zaligen Oliver Plunket in de Downside-kapel. een aantal voorwerpen ten huize van S. in be slag genomen. De jongeman, die een bekente nis heeft afgelegd, is in arrest gesteld. baardmannetje, naar dien baardaap. Zou die Amerikaansche Mennist, die nu voor een dwaas en een fanatiekeling wordt ver sleten, dan toch gelijk hebben, dat wg het verschil en onderscheid tussohen man en vrouw opzetteiyk willen effaceeren de vol komen gelgkwording van man en vrouw, die I Sedert Maandagmorgen wordt te Weert de kroon van haar schoonen haartooi zich vermist, de 16-jarige Landbouwersknecht M. van het hoofd heeft doen vallen, en de man, Clement, die den Zondagnacht ten huize zij die het gezag en de waardigheid van zijn ner ouders op 't gehucht Hushoven had door- baard prgs geeft aan de gemakzucht van het gebracht.' goedkoope stalen Gilletmesje op straat. Maandagochtend half zes verliet hij de ouderlijke woning om zich naar zyn baas den landbouwer J. H. op 't gehucht Altweert te begeven. Om half acht, Maandagochtend is hy door Hedenmorgen is in zgn woning te Aerden- bekenden gezien per rijwiel langs het kanaal hout overleden mr. dr. A. Slotemaker oud- vice-president van het Gerechtshof te Am sterdam. in da richting Nederweert. Sedert dien werd niets meer van hem ver- i nomen. •A i i -mmm Aartsbisschoppelijk pectoraal kruis in goud vervaardigd door Jan-Eloy en Leo Brom, aangeboden aan Z. H. Exc. Mgr. dr. J de Jong door hen, die met hem de li. Priesterwijding ontvingen- Kees Vladders was een eerzaam schoen lappertje in een klein dorp nabg de grens. Hg werkte van den vroegen ochtend tot den laten avond voor zgn vrouw en vier kinderen, en, als hg eens een paar nieuwe schoenen te maken had, en hg zat deze met els en pikdraad te bewerken, dan kon hij het in zgn klein werkhok uitzingen, van levensvreugde en werklust. Kees was best met zgn leventje tevreden, doch Zijn vrouw had hoogere aspiraties! Schoenlapper was toch maar schoenlapper! Het was hard werken het geheele jaar door, en, als men tenslotte naging, wat er in dat tydperk verdiend was, dan kon men nog niet begrijpen, hoe men met zulk een klein bedrag behoorlijk had kunnen rondkomen! Zoo gaarne had zg het een of ander fraai kleedingstuk willen bezitten, doch het geld om dat aan te koopen, kon zy van Kees niet loskrygen. Hij vond dat ónnoddige geld verkwisting! Dikwijls zat zij by Kees over dat gemis van eenige luxe te mopperen, maar deze hield zich vast aan het door hem genomen besluit, om geen onnoodige uitgaven te doen. En dat halsstarrig weigeren om aan haar verlangen te voldoen, maakte zijn vrouw nog boozer omdat Kees in haar oogen een kapitalist leek. Van zgn ouders had hg 1500 contanten ge ërfd, en dit geld had hij bij een soliede bank instelling uitgezet, met het voornemen echter, daaraan niet dan in de hoogste noodzakeiyk- heid te tornen en dat besluit ergerde z'n vrouw zoodanig, dat zy uren achtereen daarover kon zitten zeuren. Kees hield zich echter maar leuk, en deed alsof hg het niet hoorde. Intusschen was de groote oorlog uitgebroken en het duurde slechts kort, of men hoorde van verschillende zyden spreken over groote geld sommen, die door verschillende grensbewoners, door het leveren van allerlei behoeften aan de Duitschers, waren verdiend. En dat geldgewin was spoedig in meerdere opzichten merkbaar! Verschillende tot dusver kleine menschen, ver bouwden hun huizen, namen een weelderige levens wy ze aan, kochten fraaie kleederen, zelfs hier en daar schafte men zich een auto aan. Kortom het leek wel, of een hoorn van onuitputtelijken overvloed zijn inhoud over de landstreek deed nederdalen. Reeds lang had al dat gebeuren de aandacht van Vrouw Vladders getrokken en meermalen had zij met Kees daarover gesproken en hem gezegd, dat hg ook eens moest probeeren, om op zulk een gemakkelijke wyze groote som men gelds te verdienen. Als hy de 1500 als bedrgfskapitaal gebruikte, zou hij al heel mooie zaken kunnen doen. Langzamerhand wist zg Kees voor haar doel te winnen, en nadat deze zich in de naburige stad eens goed op de hoogte van een en ander had gesteld, was hg besloten om ook iets van den over het land vloeienden goudstroom machtig te worden. Hg nam zyn 1500 bg de bank op, sloeg een yoorraad chocolade in, en wist deze zóó goed te plaatsen, dat twee dagen later zyn kapi taal ongeveer verdubbeld was. Toen was hg voorgoed voor den smokkel handel gewonnen! Er volgde een winstgevende transactie met spe.k, daarna een met kaas, en het duurde slechts eenige weken, of Kees kon reeds een kapitaal van twintig duizend gul den het zijne noemen. Ik zal Kees in al zyn handelingen niet vol- Eronl Er kwamen veel „up's"; doen oolc eenige De villa werd geflankeerd door een ryzlgen toren en in zware gulden letteren stond daar op te lezen: „Nooit gedacht". Kees zelf zou men niet meer herkend heb ben. Hy had zich door een duren kleermaker de fraaiste pakken laten aanmeten, een reu zen paarl met brillant, prijkte op zijn keurigen das, en een zware gouden horlogeketting, ben gelde op zgn gebloemd zijden vest Zijn vrouw was uitwendig op en top een dame geworden. Haar coiffure was zoo sier- lök en ingewikkeld mogelijk! De kostbaarste gewaden omhulden haar leden, en voortdurend stond zrj in contact, ook voor haar volwas- sen dochter, met de meest verfgnde huizen van dameskleeding. Dfi ^richting der villa was een en al luxe en weelde! Een der duurste stoffeerders, daartoe uit den Haag •overgekomen, had voor de aankleeding der verschillende kamers ge- z°rgd en het leek eer op een vorstelijk verblijf dan op dat van een gewezen zij het ook ryk geworden schoenlapper. Duizenden guldens waren voor deze Installatie uitgege ven, doch wat kwam het er op aan! Pa had met den „handel" met Duitschland gedurende den oorlog zooveel verdiend, dat men zich niets meer behoefde te ontzeggen. Alleen de manieren, dè.t was nog een be zwaar en reeds dikwijls moesten zij ervaren, dat zy bij het in aanraking komen met wel opgevoede menseden in veel opzichten te/kort schoten. Doch wat kwam het er op aan, zij hadden geld en wie deed hun wat! Om nu heel chique voor den dag te komen men noemde zich niet meer Vladders, doch Vladdèrs hadden zij zich een huisknecht aangeschaft en wel een Franschen, ten minste een die Fransch sprak, een uitgewezen Belg. De nieuwe huisgenoot, gekleed in korte broek en nog met zgn rosegestreepte huis jasje aan, had voor de eerste maal tafel ge dekt en ma en Hermine vroeger Moe en Mien kwamen inspecteeren. Prachtig! uitstekend! zei ma, alleen heeft hij den gemberpot vergeten. En daar ze nooit Fransch had geleerd en haar dochter op de lagere school ten minste iets van die taal had opgedaan, wendde ze zich tot deze met de woorden: „Zeg Hermine, hoe zullen we hem dat nu zeggen?" O! dat beteekent niets, wacht U maar even ma. En zich tot den huisknecht wendend zei ze: „Emile! vous avez oublié le pot de gembreü" C. A. M. Men meldt uit Waddinxveen aan de „Rott.": Vrydagmorgen werd bij den zandaanvoer voor den nieuwen Ryksweg, weer een zware granaat aangetroffen, afkomstig uit het Hol- landsch Diep. wy meldden reeds, dat al drie van deze gevaarlyke projectielen door perso neel van de Artillerie- inrichting Hembrug, ter plaatse tot ontspringing zijn gebracht. Ook nu heeft burgemeester Tfoost zich tot de Ar tillerie-inrichting gewend, met verzoek ook dit vierde gevaarlgke exemplaar onschadelijk te maken. Zij behooren tot het zwaarste ka liber geschut en wegen niet minder dan 34 kilo!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1935 | | pagina 2