Mëtzcxr.
AKKERTJES CACHETS)
WÊ
KARL MARIA VON WEBER.
maar^OV.
1 I
r
DR. R. POST.
1736-1936.
WAAROM GEEN ADVIES
VAN DE LEESTAFEL.
VRIJDAG 18 DECEMBER 1936
PROGRAMMA VOOR
HEDENAVOND.
PROGRAMMA VOOR MORGEN.
Benoemd tot gewoon hoogleeraar
aan de Nijmeegsch
Universiteit.
GRETA GARBO ERNSTIG ONGESTELD
Schepper van het Duitsch
muziekdrama.
CARL VON OSSIETZKY UTT HET
ZIEKENHUIS.
Het geven van opdrachten op het
gebied van kunst en kunst
nijverheid.
DE COLLECTIE-MEN SI NG
DE RUSSISCHE REVOLUTIE,
RADIO-PRIJSVRAAG NAT. FONDS
VOOR BIJZONDERE NO ODEN.
„OUDJES'" BlNNK\KORT IN
premièke.
DE AVONTUREN VAN FELIX DE KAT.
Felix weet steeds raad 53
<Pfé>
dienstneming als. BEJRpEPS-3
ZIELZORG IN DE GROOTSTAD.
FAILLISSEMENTEN.
HILVERSUM I (1875 M. 160 K.H.) Alge
meen programma, dat wordt verzorgd door
de N. C. R. V. 6.00 ,,De Gooilanders" en
voordracht 6.30 Plantkundige causerie
7.00 Berichten 7.15 Litterair halfuur 7.45
Reportage 8.00 Berichten A.N.P. 8.15
Ned. Bachvereeniging m.m.v. solisten en het
Utr. Sted. Orkest. (Om 9.30 declamatie). 10.30
Berichten A.N.P. 10.35 tot 11.30 Gramo-
foonpl.
HILVERSUM II (301,5 M. 995 K.H.) Het
programma wordt verzorgd van 6.00 tot 7.30
door de V.A.R.A.; van 7.30 tot 9.00 door den
V.P.R.O. en van 9.00 tot 12.00 door de
V.A.R.A. 10.30 Nieuwsberichten A.N.P.
DROITWICH, (1500 M. 200 K.H.) 6.00
De Continentals en soliste 6.20 Berichten
6.40 Landbouwpraatje 6.45 B.B.C.-Nor-
them orkest 7.30 Muzikale causerie
7.50 Viool en piano 8.20 Gevar. programma
9.20 Berichten 9.40 Luchtvaartcauserie
11.00 Opera-uitzending 11.20 Lou Prea-
ger en zijn band 11.50 tot 12.20 Dansmu
ziek (gr.pl.).
PARIJS (Radio Paris 1648 M. 182 K.H.) 6.00
tot 6.20 en 6.50 tot 7.50 Pasdeloup.kamerork.
8.20 Piano-recital 9.05 Gevar. concert
11.20 tot 1.05 Orkestconcert.
KEULEN (456 M. 658 K.H.) 6.00 Om-
roepkleinorkest 6.20 Herinnering aan
de 11de Óliympiade 9.05 Zang met gi
taar 10.20 tot 11.20 Omroep-amusements-
orkest.
BRUSSEL (322 M. 932 K.H.) 6.00 Omroep-
dansorkest 6.20 Zang 6.50 GramofoonpL
7.20 Zang 8.20 Operette-uitzending
10.30 tot 11.20 Gramofoonpl.
(484 M. 620 K.H.) 6.00 Accordeonmuziek
6.35 en 7.10 Gramofoonpl. 7.35 Zang
8.20 Omroepsymphonieorkest en soliste
10.30 tot 11.20 Gramofoonpl.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M. 191
K.H.) 7.30 C. Woitschach's Blaasorkest 8.20
Omroeporkest en -koor 9.20 Berichten
9.50 tot 11.20 Omroep-amusementsorkest. (Om
10.05 Weerbericht).
ROTTERDAM (Gem. Radiodistr.) Pro
gramma 1: Hilversum I.
Programma 2Hilversum II.
Keulen, berichten 9.20 tot 9.50 id. Causerie
Programma 3: 6.00 Keulen 6.20 VI. Brus
sel (322 M.) ber. 6.35 Leipzig, Der Frei
schütz", Weber 9.20 Beromünster, repor
tage van een vogeltentoonstelling 9.35
Fransch Brussel (484 M.) 10.20 Vlaamsch
Brussel (322 M.) berichten 10.30 Fransch
Brussel (484 M.) 11.20 Parijs R.
Programma 4: 6.00 Droitwich 8.20 Gra-
mofoonmuziek G.R.D. of div. 10.00 Londen
R., variété-programma 10.20 id. Berichten
10.45 id. Dansmuziek.
woHILVERSUM I (1875 M., 160 K.H.). Het
programma wordt verzorgd door deii K. R. O.
8.00 tot 9.15 en 10.00 Gramofoonplaten
11.30 Godsdienstig halfuur 12.00 Politiebe
richten 12.15 K. R. O.-melodisten, zang en
gramofoonplaten 2.00 Jeugdhalfuur 2.30
Vervolg K. R. O.-melodisten 3.05 Kinder
uur 4.05 Gramofoonplaten 4.45 K. R. O.-
orkest 5.30 Gramofoonplaten 5.45 Voor
Kath. Padvinders 6.20 Joum. weekoverzicht
6.45 Gramofoonplaten 7.00 Politieberich
ten 7.15 Kath. R. V. U. 7.35 Actueele
aetherflitsen 8.00 Berichten A. N. P. en me-
dedeelingen 8.10 Overpeinzing zeereerw.
heer H. de Greeve 8.30 Gramofoonplaten
8.45 „Slawa"-orkest en solist (om 9.05 Gramo
foonplaten), 9.35 Gramofoonpl., 9.45 De
clamatie, 10.00 K.R.O.-orkest, 10.30 Be
richten A.N.P., 10.35 Sportrevue, 10.50
K.R.O.-orkest, 11.15 tot 12.00 Gramofoon
platen.
HILVERSUM Iï. (301,5 M., 995 K.H.): Het
programma wordt verzorgd door de V.A.R.A.
(7.30 tot 8.00 V.P.R.O.).
8.00 en 10.00 Nieuwsberichten
DROITWICH. (1500 M., 200 K.H.): 11.20
Orgelspel, 11.50 Lampe-sextet en soliste,
12.50 Gramofoonpl., 1.20 Sportreportage
1.40 Commedore Grand Orkest, 2.20 Ce-
lebrity-trio, 2.50 Gramofoonplaten, 3.20
Sportreportages, 4.10 Gramofoonpl., 4.20
Voordracht, 4.35 Tenor en piano, 5.35
Lou Preager en zijn band, 6.20 Berichten,
6.35 Sportnieuws, 6.50 Welsh intermez
zo, 7.05 Schotsch militair orkest en solist,
7.50 Radio-journaal, 8.20 Declamatie,
8.35 B.B.C.-Northem-Ireland orkest én so
listen, 9.20 Berichten, 9.40 Variété,
10.40 „The call to arms", 11.00 Bridge-
water harp-kwintet, 11.50 Berichten,
12.00 tot 12.20 Henry Hall's Music Makers.
PARIJS. (Radio-Paris, 1648 M., 182 K.H.).
7.20, 8.20, 11.20 en 12.35 Gramofoonplaten,
1.35 Zang, 1.50 Gramofoonpl., 3.50 Pas-
cal-orkest, 4.50 Pasdeloup-orkest, 8.20
Zang en gitaar, 9.05 Omroep-orkest, Rau-
gelkoor en solisten, 11.20 tot 12.35 Atkins-
dansorkest.
KEULEN. (456 M„ 658 K.H.)5.50 tot 7.20
Hans Bund's orkest, 7.50 tot 8.50 Blaas-
concert, 11.20 Theater-orkest, 1-35 Gra
mofoonplaten, 3.20 Westdeutsch kamer
orkest, omroep-Schrammel-ensemble en solis
ten, 5.25 Mandoline-concert, 7-30 Om-
roepkleinorkest, Keulsch mannenkoor en so
listen, 9.50 tot 11.20 Dansmuziek.
BRUSSEL. (322 M., 932 K.H.): 12.20 Gra
mofoonplaten, 12.50 Omroepkleinorkest,
1.30 Omroepsalonorkest, 1.50 tot 2.20 en
2.25 Gramofoonpl., 3.35 A. Felleman's or
kest, 4.20 Orkest ep koor, 5.55 Gramo
foonpl.. 7.20 Piano-recital, 8.20 Cabaret-
programma, 920 Omroepkleinorkest,
10.30 Omroepdansorkest, 11.05 tot 12.20
Gramofoonpl.
(484 M., 620 K.H.)12.20 Gramofoon
platen. 12.50 Omroepsalonorkest, 1.30
Omroepkleinorkest, 1.50 Gramofoonpl.,
2.20 A. Felleman's orkest, 3.20 Gramofoon
platen, 3.45 Viool en piano, 4.20 Omroep
salonorkest, 4.50 Programma gewijd aan
den winter, 5.50 Gramofoonpl., 6.35
Omroepstrijkkwartet, 8.20 Omroeporkest,
8.50 Radio-tooneel, 9.40 Vervolg con
cert, 10.30 Gramofoonpl., 11.20 tot 12.20
Omroepdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER. (1571 M., 191
K.H.): 7.30 Barnabas von Geczy's orkest en
solisten, 9.20 Berichten, 9.50 Kwartet
concert, 10.05 Weerbericht, 10.20 tot
12.15 Barnabas von Geczy's Dansorkest en
aolisten.
ROTTERDAM. (Gem. Radiodistrib.). Pro
gramma 1: Hilversum I.
Programma 2: Hilversum II.
Programma 3: 8.00 tot 8.50 Keulen, 9.05
Keulen, berichten, 9.20 id., Hoorspel,
9.50 id., Voor de kinderen, 10.20 tot 10.30
Sportpraatje, 11.20 Keulen, 12.20
Vlaamsch Brussel (322 M.), 1.35 Keulen,
2.35 Fransch Brussel (484 M.), 4.50
Parijs R., 6.50 Londen R., orkest, 7.20
Keulen, 9.20 Matala (dansmuziek) of di
versen, ca. 9.50 Berlijn, dansmuziek.
Programma 4: 8.00 Vlaamsch Brussel (322
M.), 9.20 Luxemburg, 10.35 Londen R.,
morgenwijding, 11.05 id., Orkest, 11.20
Droitwich, 2.20 Londen R., orgelspel,
2.50 id., Orkest, 4.35- Droitwich, ca. 6.45
Luxemburg, gevar. concert, 7.05 Droitwich
10.40 Pauze, 10.45 Londen R., dans
muziek.
HET bestuur iler St. Radboud-
stichting heeft benoemd tot
gewoon hoogleeraar in de theologische
faculteit aan de R.K. Universiteit te
Nijmegen om onderwijs te geven in
de Kerkelijke geschiedenis der Mid
deleeuwen en van den nieuwen tijd
en met leeropdracht in de faculteit
der Letteren en Wijsbegeerte om
onderwijs te geven in Algemeene en
Vaderlandsche geschiedenis der Mid
deleeuwen den zeereerw. heer dr.
R. Post, secretaris van het Ned.
Historisch Instituut te Rome
Dr. R. R. Post is geboren te Kloosterburen,
18 Mei 1894. Hij maakte zijn studies op het
Klein Seminarie te Culemborg en het Groot
Seminarie te Rijsenburg en werd in 1919 pries
ter gewijd. Dat zelfde jaar werd hij benoemd
tot professor aan het Seminarie Culemborg:
Intusschen zette hjj zijn studie voort aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht en promoveerde
daar 23 November 1928 cum laude, tot doctor
in de letteren en wijsbegeerte op een proef
schrift getiteld: „Eigen kerken en Bisschop
pelijk gezag in het Diocees Utrecht tot de
XlIIe eeuw".
Tijdens zijn professoraat te Culemborg was
hij tevens secretaris van het Aartsbisschop
pelijk Museum, bibliothecaris van de redactie
van het Archief voor de geschiedenis van het
Aartsbisdom en lid van het bestuur der Oud
heidkamer te Culemborg.
Op 6 October 1930 werd de nieuwe hoog
leeraar benoemd tot geschiedkundig mede
werker van het Ned. Historisch Instituut te
Rome, waar hij zich tot nu toe met weten
schappelijke» arbeid heeft bezig gehouden.
De volgende studies zagen o.m. tot nu toe
van zijn hand het licht:
Dr. R. Post
Het St. Bernardusklooster te Aduard, Ar
chief voor de geschiedenis van het Aartsbis
dom Utrecht, 42 en 43; Wessel Gansfort in
het licht van zijn tijd, Beiaard V; Aduard,
Beiaard V; Groningen en het herstel der bis
schoppelijke hiërarchie in Nederland, in Pro
grammaboek van den Groningschen Katholie
kendag; Algemeen register op de eerste vijf
tig deelen van het Archief van het Aartsbisd.
Utrecht 580 blz.; De auteur van de Navol
ging van Christus, Archief Aartsbisdom
Utrecht 54; De H. Bernulphus, Het Gilden-
boek; Bronnen, betrekking hebbende op de
verkiezingen van-de bisschoppen van Utrecht
van 13001558, Archief Aartsbisdom Utrecht
55. In 1934 schreef hjj in samenwerking met
mgr. Olav Smit een Gids over Rome. Voorts
leverde hjj tal van bijdragen in Maasbode,
Tjjd en Ons Noorden.
HOLLYWOOD, 16 December Stefani). De
gezondheidstoestand van Greta Garbo baart
veel zorg. Tengevolge van haar slanke lijn
is haar weerstandsvermogen aanzienlijk ver
minderd.
Toen Frederik de Groote stierf werd Karl
Maria von Weber geboren.
Zoowel het eene als het andere feit zal in
de Duitsche landen worden herdacht. Met
recht: want in de cultureele ontwikkeling v^n
het Duitsche volk hebben beiden een over-
heerschende beteekenis, zij het natuurlijk met
de verscheiden geaardheden aan ieders roe
ping verbonden.
Toch mag men zonder meer Frederik den
Groote niet louter als een groot-regeerend
vorst beschouwen: z'n relaties tot het mu
ziekleven, waarin hij zelf actief als fluitspeler
en zelfs als componist deel heeft genomen,
brachten hem in direct contact met de groot
ste artisten van dien tijd, w.o. Joh. Seb. Bach.
Bekend is dat deze componist nimmer te
vergeefs 'n beroep op hem deed in sociale
aangelegenheden en bekend is eveneens dat
een zijner voortreffelijkste werken „Das mu-
zikalische Opfer" (op een thema van Fre
derik den Groote zelf) nimmer zonder dezen
vorst zou ontstaan zijn.
Wat Weber betreft kan het slechts verba
zen, dat we met zijn muziek een totaal andere
aera der Duitsche toonkunst zijn ingegaan.
Misschien kunnen we te beginnen met Weber
eigenlijk eerst van een Duitsche, nationale
toonkunst gewagen; want Bach's kracht is
toch te universeel om onder deze beperking
te vallen. Door onderstaande regelen zal nog
duidelijker naar voren komen, hoe snel de
evolutie reeds toentertijd zich voltrok in dat
deel van Europa.
Bach is het levende hart der Barok, Weber
het centrum der Duitsche Romantiek. Niets
is er dat eenige vergelijking meer biedt tus-
schen beider muzieken: Bach, speelde orgel,
Weber dirigeerde opera's; de een componeerde
fuga's en cantaten, de ander schreef salon-
muziek en opera's, enz. enz.; waarmede we
maar willen zeggen dat de afsluiter van het
eene grandiose tijdperk nauwelijks ter ziele»
was of de (muziek)-cultuur had reeds 'n an
der totaal anders gestemd tijdperk ingeluid.
Weber is de sterke schakel die de keten der
toonkunst in Duitschland over het verloop
van twee eeuwen samensnoert en welks uit
einden zijn: Bach en Wagner. Hoewel Wagner
veel eer toekomt, zou hij toch nimmer z'n
Tannhauser en Lohengrin geschreven hebben,
zou misschien z'n heele oeuvre niet die draag
wijdte gekregen hebben zonder Weber's
Euryanthe en Freischütz.
Van z'n prilste jeugd af aan was Karl Maria
met opera's doende: ten minste als men
het dertiende levensjaar van een mensch voor
een prille jeugd mag houden om dan reeds
met een dramatisch werk (als: „Die Macht
der Liebe und der Venus") voor den dag te
treden.
Vreemd was hem deze muziek niet: vader
Weber was behalve dirigent der Hof-Concer
ten te Lübeck ook leider van het „von We-
bersche Tooneel-Gezelschap", dat voorname
lijk uit familieleden bestond en van stad tot
dorp trok. Ook de steendrukker Senefelder
behoorde tot dit ensemble; maar 't merk
waardige is, dat de jonge Weber later Sene-
felder's procédé verbeterde!
Toen hij achttien jaar oud was, werd hij
kapelmeester te Breslau. Hij dirigeerde .Ti
tus" van Mozart en verwierf hiermede ter
stond een groote populariteit. Door het in
voeren van een andere verdeeling van het or
kest en bovendien door het stellen van hooge
eischen aan de begrooting van de opera (in
het artistiek belang der opvoeringen) ver
kreeg hij veel tegenstanders, zoodat hij spoe
dig ontslag nam. In dienzelfden tfld werd er
in zijn woning „am Salzring" ook wat al te
vlot geleefd. Hij bevond zich in een vrij ne
telige positie, doch werd echter gered door
Prins Eugen van Wurtemberg, die hem ver
bond aan zijn hof te Karlsruhe in Silezië. In
deze mooie omgeving, vol eenzaamheid en
poëzie, heeft Weber den gelukkigsten tijd van
zijn leven doorgebracht. Maar de oorlog van
1806 richtte „het aardige theater en het dap
pere orkest" ten gronde en Weber was blij,
dat hij de betrekking van secretaris bij den
broeder van den Hertog kon verkrijgen/ Met
zijn verkwistenden meester woonde hij nu af
wisselend in het slot te Stuttgart en te Lud-
wigsburg, genoot het overmoedige en vaak
ook losbandige leven, hetwelk hier heerschte
en maakte niet alleen kennis met de gelag
kamer van den „König von England" maar
ook, als beheerder van de hertogelijke schat
kist met den kerker. Zijn onschuld werd ech
ter spoedig bewezen
In de nu volgende jaren onderneemt Weber
concertreizen. In het theaterrestaurant „Rose"
te Bamberg brengt hij 's nachts lange uren
door met den kantoorbediende E. T. A. Hoff
mann, den lateren wereldvermaarden dichter.
In de paleizen van Muenchen en Nymphen-
burg speelt hij voor den Koning van Beieren.
Hij verwerft hier de gunsten van niet min
der dan vier verschillende zangeressen met
het gevolg, dat hij in zijn dagboek schrijft:
„A. W. T. N." („Alle Weiber taugen nichts").
Hier werd ook zijn „Abu Hassan" met groot
succes opgevoerd.
Twee Duitsche steden hebben een beslissen
de rol in zijn leven gespeeld: Berlijn en Dres
den. In deze laatste stad werd hij, nauwe
lijks dertig jaar oud, voor den duur van zijn
leven tot kapelmeester der Opera benoemd.
Hij moest dit theater geheel nieuw opbou
wen en had hier een werkelijk nationale taak
te vervullen in den strijd tegen de Italiaansche
Opera en haar aanhangers. Hier heeft hy het
grootste gedeelte van de laatste tien jaar van
zijn, leven gewerkt en ook zijn voornaamste
werken gecomponeerd.
De auteur schreef zelf eens: „Het is nu
eenmaal een feit. dat alle bewijzen van mee
leven steeds van U komen m'n lieve vrienden
uit Berlijn!"
De „Singakademie de premières van zijn
liederen; in 1821 volgden de eerste opvoerin
gen van „Prelosa" in de Opera, en van den
„Freischütz" in het door Schinkel gebouw
de nieuwe „Schauspielhaus". Geen werk heeft
tot nu toe zóó in het hart van een volk getrof-
C. M. von Weber
fen (uitgezonderd die „Carmen" en „Willem
Teil'") als deze opera.
Dit succes verklaart Weber's beteekenis:
"hij baseerde zich op de Duitsche volkssagen
wat tekst betreft en op het karakter van het
inheemsch volkslied.
Zoodanig beschouwd is de „Freischütz" de
eerste opera ontstaan in Duitschland die vol
komen vrij is van Fransche en Italiaansche in
vloeden, die tot dusverre in heel Europa en
Duitschland en Nederland in t bijzonder zich
hadden doen gelden.
De weg naar het Wagneriaansch muziek
drama gaat over de „Euryanthe", (welke
opera in 20 dagen werd geconcipieerd.)
Blijkens zijn eigen verklaring werd hier een
poging gedaan om het denkbeeld, dat Wagner
later met zijn /sammtkunstwerk" zoo
heeft bezig gehouden, van vereeniging op het
tooneel van verwante kunsten. Hij ging hier
in zóó ver dat hij tijdens de uitvoering van
het „Largo" in de ouverture zelfs een „ta
bleau vivant" wilde laten verfoonen,
waarin de grondgedachte van het gebeuren
zou worden samengevat.
De eerste opvoeringen in Berlijn, Weenen
en Dessau zijn inderdaad aan deze intenties
tegemoet gekomen.
Het recitatief, dat in de opera's en oratoria
tot een wanproduct was verworden, is door
Weber opnieuw met dramatische kracht gela
den geworden en zoodoende als een voorberei
ding tot het expressief recitatief van het
Wagneriaansch muziekdrama te beschouwen.
Het belangrijkste wellicht in dit verband, is
de wijze waarop Weber in de „Euryantche"
thema en motieven aanwendt om bepaalde fi
guren of psychologische situaties te typeeren.
Telkenmale als deze figuur qf sïtuatiè zich
herhaalt doemt het motief weer op, waardoor
door heel het drama heen, de draden zich we
ven om grooter eenheid dan voorheen waar
alles zonder muzikaal verband op elkaar volg
de te bereiken. Dit leidde bij Wagner tot
het systeem van het leidmotief.
In verband hiermede staat ook de ouver
ture bij Weber niet meer als een los sympho-
nie'tje vóór het drama, 'doch is zij ontwikkeld
uit de thema's waardoor het werk in z'n ge
heel wordt gedragen. Wagner verving, voort
gaande op deze praemisse, de ouverture daar
om meer consequent door het Vorspiel.
Terwjjl Weber er dus de baanbreker 'van ge
weest is, werd Wagner de grandioze vervol
maker van het Duitsche muziekdrama.
In menig ander opzicht is Weber's muziek
aantrekkelijk: hij bezit b.v. een wijze om voor
klavier te schrijven welke Chopin tot menige
navolging heeft geïnspireerd en in diezelfde
werken (de vier pianosonaten) komen har
monische innovaties voor (verscheidene ac-
coorden op één melodie) die later te slaafsch
zijn nagebootst.
Even na de première van den „Oberon" te
Londen, stierf hij aldaar en werd begraven
onder de tonen van Mozart's „Requiem" en
onder een woordenvloed van Wagner.
M.
BERLIJN, 17 December (HAVAS) Naar
gisteravond werd- vernomen, heeft Carl von
Ossietzky Maandag het Westend-ziekenhuis
te Berlijn verlaten.
De geneesheeren, die hem behandelden, zou
den hem hebben aangeraden in het sanatorium
te blijven in verband met het slechte weer,
doch hij zou er de voorkeur aan hebben ge
geven naar zijn familie terug te keeren.
De „Fuehrer" heeft gisteren dr. Sahm, den
Duitsche» gezant te Oslo, ontvangen in ver
band met het toekennen van den Nobelprijs
aan Ossietzky.
BERLIJN, 17 December (R.O.) Von Os
sietzky bevindt zich im een ziekenhuis in een
voorstad van Berlijn, waarheen hij Maandag
is overgebracht uit het Westend-ziekenhuis.
Een vriend van von Ossietzky deelde den
correspondent van Reuter mede, dat bij niet
in gevaar verkeert en ook niet gedwongen s
het bed te houden, maar, dat hij toch waa""
schijnlijk niet iin staat zal zijn, naar s o
te komen om den Nobelprijs in oratvangs
nemen.
„Waarom heeft men zich toch niet laten
voorlichten zoo zal menigeen al eens
verzucht hebben bij het zien van de resultaten
van overigens goed-bedoelde opdrachten op
het gebied van kunst en kunstnijverheid. Wat
een teleurstellingen kunnen worden voorko
men, wat een tijd gewonnen en wat ook
dikwijls een kosten gespaard, als men in aller
lei omstandigheden begint met een deskundig
advies te vragen 1 Staat en Kerk, huisgezin en
maatschappij zouden er wel bij varen en onze
nationale cultuur ware ermee gediend.
Het bestuur van de Nederlandsche Vereeni
ging voor Ambachts- en Ny verheidskunst
heeft onlangs een rondschrijven uit laten gaan
in verband met het aanstaande huwelijk van
de Prinses. Overbodig is het niet, gezien wat
er alzoo wordt uitgegeven en ondernomen.
Hoe in alleszins te respecteeren vaderlands
lievende kringen de beste initiatieven tot een
qit een oogpunt van ambachtskunst poover
resultaat kunnen voeren, de nieuwe legerme-
daille is er weer een voorbeeld van.
Het bestuur van de „V. A. N. K." heeft er
dan op gewezen, dat juist voor degenen die
zelf niet genoeg op de hoogte zijn om
voor een bepaalde opdracht de beste
krachten te kiezen, een college van advies in
het leven is geroepen. Het is samengesteld
niet uit vereenigingsmannen, maar uit man
nen van algemeen erkende beteekenis en met
leidende functies op het terrein der njjver-
heidskunsten in Nederland. Het college geeft
belangeloos en onpartijdig raad. Daarnaast
heeft deze vereeniging ingesteld een Instituut
van Sier- en Nijverheidskunst, dat tot taak
heeft snel en doelmatig een ieder voor te
lichten overheidsorganen, publiek, fabri
kanten, scholen die inlichtingen wenscht
omtrent welk onderwerp ook, liggend op het
gebied dier kunsten. Het wordt van rijks- en
gemeentewege gesteund en werkt belangeloos
en kosteloos. Het adres Is Zwarteweg 64, Den
Haag.
Intusschen heeft ook de Minister van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen in een rond
schrijven aan de gemeentebesturen de aan
dacht gevestigd op het bestaande college van
advies. Dat heeft vele jaren geleden de minis
ter van Binnenlandsche Zaken al eens gedaan
en daaraan herinnert Minister Slotemaker de
Bruine. De bewindsman gaat dan voort:
„Sindsdien is van de zijde van openbare
besturen het College van Advies herhaaldelijk
geraadpleegd en menige gelukkig uitgevoeide
opdracht is daarvan het gevolg geweest, op
het terrein van de inrichting, meubileering en
stoffeering van interieurs in bestaande of
nieuwe gebouwen, het vervaardigen van wand
en glasschilderingen, het ontwerpen van pen
nlngen, waardepapieren, zegels en wapens en
wat dies meer zij. Omdat het een algemeen
belang is, dat al hetgeen van de Overheid
uitgaat wat de aesthetische verzorging be
treft van een juist begrip blijk geeft, veroor
loof ik mij, het indertijd gedaan verzoek om
in voorkomende gevallen het advies van dat
College in te winnen ,nog eens in herinnering
te brengen
Het mag bekend heeten, dat voor opdrach
ten op kerkelijk gebied de beide katholiek'
kunstenaarsorganisaties voor gelijke bem u
'delirig te vinden zijn: nl. het St. Bernulphus
gilde en de Alg.'R.K. Kunstenaars vereen1::'
"AKKERTJES" dragen het
AKKER-merk in ruitvorm.
Dan weet Ge wat Ge inneemt,
want een geneesmiddel is een
zaak van vertrouwen. Let ipl
Op den inhoud komt het aan.
Deze waarborgt U een snelle hulp bijt
hoofdpijn, onbehaaglijkheid, griep, enz.
Weiger daarom nabootsingen, die er
misschien uiterlijk op lijken, maar waar
van de inhoud niet te vergelijken is met
het zéér bijzondere poeder, dat ts sa
mengesteld door Apotheker Dumont,
waarmede "AKKERTJES" gevuld zijn.
Nederlandsch Product - Recept van Apotheker Dumont
JKoker met 12 stuks 52 ct. Zakdoosje. a stuks 20 cL
Reel. 915—5 33
„Geschiedenis van de
Russische revolutie",
19051936, door mr. Johan
Huyts. Wereldbibliotheek N.V.
Amsterdam. 9
We hebben hier voor ons de_ geschiedenis
van het bolschewisme, geschreven door een
persoon, die op zyn minst genomen sterk met
het bolschewisme sympathiseert. Mr. Huyts
stelt zich ten doel te verklaren, hoe de ge
schiedenis op de. overwinning van één partij,
draagster van een zelfstandig geworden we
reldbeschouwing, is uitgeloopen. In de histo
rische ontwikkeling ligt „het gelijk" der sov-
jet-revolutionnairen, het gelijk van een Lenin,
maar ook van een Stalin, die geheel nieuwe
wegen insloeg. „Hun zegepraal wordt daarin
erkend, aldus de schrijver, dat de geschie
denis in hen de macht vormde, door welke zij
zich ais geschiedenis voltrok, ook al gaat dit
proces niet buiten de menschen om. De ge
schiedenis kiest ook de menschen."
Dit deterministische standpunt, hetwelk het
geheele boek beheerscht, kunnen wij niet aan
vaarden, doch het ligt geheel in de lijn van
hét communistisch dogma.
Het historische werk begint bij de Januari-
revolutie van 1905 over de twee revoluties van
1917 naar de vestiging van den sovjetstaat.
De voorbereiding van den 7den November 1917
beslaat meer dan de helft van het boekde
ontwikkeling van den nieuwen beslaat tot den
dood van Lenin ruim 200 pagina's. Van Janu
ari 1924 tot op heden wordt in een 70 pagina's
behandeld. In deze, overigens logische ver
deeling doorvoelt men den historischen opzet.
Met Lenin sluit een periode, welke reeds tot
de geschiedenis behoort, af- De activiteit van
Trotzki en Stalin zijn nog in volle ontwikke
ling. een afsluitend oordeel daarover is nog
niet mogelijk.
Huyts' boek geeft rijp ontwikkelden een in
teressant overzicht over dit beklemmend brok
historic. Men wapetie zich met critisch inzicht.
Veiling van een Nederland-'.'li
bibliotheek bij Sotheby
te Londen.
De veiling van de bibliotheek, behooiende
tot de nalatenschap van wijlen den Neder-
lanclschen kunsthandelaar en expert Antoon
Mensing, heeft deze week by Sotheby te Lon
den plaats. Er is groote belangstelling voot
uit alle deelen der wereld.
Over de Dinsdag en Woensdag behaalde
prjjzen heerscht in de klingen van den nan-
del voldaanheid. Men verwacht een totaal-op
brengt, die niet ver van de 20.000 pond zal
afliggen.
Dertigduizend inzendingen reeds
ontvangen.
De radio-prijsvraag, welke Maandag 14 De
cember j.l. werd ingeleid door Hare Ronin v
jijke Hoogheid Prinses Juliana en minis er co-
lijn, blijkt een groot succes te zijn. Dertig
duizend inzendingen zijn reeds ontvangen,
doch vele moeten volgen om aan de hoogge
spannen verwachtingen van het bestuur te
voldoen.
Inzenders hebben tot 30 December a.s. laat
ste busliehting, gelegenheid oplossingen aan
het adres Princessegracht 28, Den Haag, te
doen toekomen.
De Nederlandscfte korte film „Oudjes".
vervaardigd door de te Amsterdam kort ge
leden opgerichte „West Suropa Fiim" en in
Nederland' door de lobis in circulatie ge-
oracht, is gereed gekomen en de première zat
waarschijnlijk nog met. Kerstmis tegemoei
4ezien kunnen worden.
Zooals bekend worden de hoofdfiguren in
deze film. welke in de karakteristieke omge
ving van het Amsterdamsche Armenhuis-
ipeeit, uitgebeeld door den nestor der Neder-
.andschen tooneeispelers Guus Kiehl en Riek
Kloppenburg.
De ïegie was in handen van Henk Klein
man, terwijl de muzikale illustratie gecompo
neerd werd door Koos van der Griend en uit
gevoerd door het Concertgebouwkamerorkest
onder leiding van den componist.
ifm-i r»i n iéveo Méttc-
U>otcLoJt
weit ideate
-6-Lcv /wvWLA -
WUaA-GCXAd
MIT'JTATR.
Bij N.-Sarusom te Alphei) a. d. RljH vey-
■heen een brochure „Inlichtingen nópens
dienstneming als beroepsmilitair en plaatsing
ais onderofficier-capituiant bij de Kon. land
macht". 't Geschriftje werd samengesteld door
C. F. Poortvliet, commies bij het departement
an Defensie.
„Scherven van het Godsrijk",
door Pater Joh. van Dinter S.J.
Goed Volk-bureau, 's-Hertogen-
'oosch 0.60).
Dit kie vormt het eerste van de drie
uit te geven bundeltjes met schetsen van de
hand van Patér J. v. Dinter S.J., zooais deze
afzonderlijk zijn verschenen in de Zondags
courant en in de St. Jansklokken.
Op de hem eigen manier verhaalt de schrij
ver zijn ervaringen als zielzorger in de groot
stad, waarbij naast de wijze en rake lessen,
die uit ieder artikeltje te putten zijn, vooral
een niet geringe plaats is ingeruimd voor
den humor, die in deze dagen voor menigeen
soms een der heerlijkste gaven Gods vormt
om leed en armoede te kunnen dragen.
We zouden dit boekje met twaalf afzonder
lijke artikeltjes graag willen zien in de han
den van velen, vooral in die der gewone men
schen, waartoe overigens, naast den goed-
koopen prijs, ook de populariteit van de be
handelde stof ongetwijfeld het hare zal bij
dragen.
Opgegeven deer van der Graaf en Co. N.V.
UITGESPROKEN.
AMSTERDAM, 17 December. Wed. E. J. W()n-
berg-Hhinger, houdster van het Medisch Tech
nisch Bureau S. Wijnberg, Tolstraat 114. R.c.
mr. C. J. Heemskerk. Cur. mr. J. J. Caron, Hee-
renigracht 172.
BRIBLLE, 16 December. P. en B. van Noort,
beiden wonende Zuideinde 30, Brielie en aldaar
gehandeld hebbende o. d. naam fiebrs. van
Noort. R.c. mr. G. C. B. E. Suringar; Cur. mr.
"HILVERSUM, 17 December.^. Söder, Jan van
G P- HC' Coster, Nootweg H5*
,JHILLEGERSBHRG' 18December. A. den Boer,
sigarenwinkelier en wijnhandelaar Uschbloem-
straat 27a. G' C' B- E. Suringar; Cur.
mr J W- Höpi'nK.
ROTTERDAM. 16 December 1936: N.V. Gebrs.
Huisman'fi Scheepssmedery en Constructiewerk-
plaats Waalhaven W.Z. Pier 8. R.c. ml". G. C. B.
Suringar. Cur. mr. W. E. Boeles;
H. Hornstra. Adr. Mild erastraat 81. R.c. mr. G.
C. B. Suringar; Cur. mr. W. Jaliuk
S*^ViÜni r v- d. Werffstraat 45 b, ge
handeld hebbende o. d. naam „De Sohoenboxer".
R.c. mr. G. C. B. E. Suringar. Cur/mr. L. J. R.
Kuhn.
SCHIEDAM, 16 December. R. van Wolde, kleer
maker, wonende Buijs Ballotsingel 82a. en aldaar
'aakdoende Kam. Onneslaan 63. R.c. mr. G. o.
B E. Suringar. Cur. mr. P. van Bochove, te
Schiedam.
GEËINDIGD:
GOUDA: A. J. van der Weijden.
MOORDRECHT: A. van Noordt, zeilmaker.
ROTTERDAM: C. H. Blok; L. W. Blok; firma
Gebrs. Blok; F. J- A. Simonie, bloemist gewoond
hebbende te Rotterdam, thans te België; N.V. X.
J. Jcuppe's Agentuur en Commissiehandel in liq;
VERNIETIGD
(op grond van verzet).
MIDLtARBN (geim. Zuidlaren), 15 Dec. A. Kui
pers Sr
OPGEHEVEN
(wegens gebrek aan actief).
AMSTERDAM., 16 Dec. C. Dtjkstr».
BERGHEM, 16 Dec. J. Brands.
ENSCHEDE, 15 Dec. L. de VO0.
HILVERSUM, 16 Dec. J. M. S. van Berge®}
J. C. Kuyper.
HAPS, 16 Dec. M.. Janssen.
KAATSHEUVEL, 16 Dec. H. Emmer» de Maft.
KERKDRIEL, 16 Dec. M. dr Vaan.
UTRECHT, 16 Dec. J. M. Nienhuls; F. W.
Weasel®