allerkrachtigst wapen tegen de vijanden van den Eeuwigen God. Aansporing tot de de gevaren Christelijke deugden der samenleving. m H. MAAGD. ST. WILLIBRORDUS wmstr ENCYCLIEK VAN ONZEN HEILIGEN VADER PIUS XI. door de Goddelijke Voorzienigheid Paus. OVER DEN ROZENKRANS DER Afscheid van Berlijn. TIM TYT.F.R EN SPUD. oerwoud. 3. DACRLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN. PAUS PIUS XI 61ste JAARGANG No. 1798Ï. DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1937 DRIE BLADEN. BUREAU: KOEMARKT 4, SCHIEDAM? TELEFOON INTERCOMM. No. 68085 N.V. NEDERL. VERZEKERING MAATSCHAPPIJ CATHARIJNESINGEL 48 UTRECHT - TEL. 12870 SLUIT VERZEKERINGEN TOT ELK BEDRAG 'Aan de PatriarchenPrimaten, Aartsbisschoppen, Bisschoppen en andere plaatselijke Ordinarii die in vrede en gemeenschap leven met Apostolischen Stoel. den Eerb Heil le<Iwaardige Broeders, etl Apostolischen Zegen. Italië bereidt den duce een triomfante thuiskomst. De ABONNEMENTSPRIJS van de NIEUWS SCHIEDAMSCHE COURANT bedraagt franco bij vooruitbetaling: D_ „__t. Per week 20 cent; peir maand 85 örie maanden f2,55. rta bezorging franco per post dr.0 Abonnementsprijs per maand t baanden S3,-, by vooruitbetalmg. Incasso- ^08ten worden niet berekend. Losse exemplaren zün stteAs ons bureau Koemarkt 4 verkrijgbaar 5 cent per ®tnk postcheque, en girodiens^ 81440 Uitgave vandeN.V.de Courant De Maasbode te Rotterdam. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT m LEVENSVERZEKERING - LIJFRENTEN C O LLECTI EVE PENSIOENVERZEKERINGEN De Gratis-Ongevallenverzekering bedraagt: 3.000 bij levenslange invaliditeit; f 2.000 bij overlijden tengevolge van een spoorwegongeluk; 1.000 bij overlijden tengevolge van een ander ongeval; f 250.- voor het verlies van een hand, een voet of een oog; 100— voor het verlies van een duim, bij breuk van de ruggegraat of bij schedelbreuk; f T voor bet verlies van een wijsvinger of voor het verlies van de voorste twee leden van alle vingers; f 50— voor het verlies van een volledig lid van een duim, of voor het verlies van twee leden van een wijsvinger; 25 voor het verlies van alle leden van een anderen vinger, of van een lid van eea wijsvinger, bij breuk van bovenarm, of bovenbeen, onderarm of onderbeen, knieschijf, sleutelbeen of enkel; 10.— voor één lief of twee leden van een anderen vinger- Een en ander volgens de geldende voorwaarden gelijk deze eenmaal per maand in dit blad worden afgedrukt. DE ROZENKRANS, wachten wij, dat de Rozenkrans in de maand October met klimmende devotie gebeden wordt, zoowel in de kerk als in de particu liere woningen. Vooral dit jaar moet dit geschieden, opdat de vijanden van den Goddelijken naam, dat wil zeggen: al degene^ die den eeuwigen God loochenen, het katholieke geloof en de .aan de kerk te danken vrijheid belagen, die I zich met slechte middelen tegen de Godde- I lijke en menschelijke rechten verzetten, om de menschelijke gemeenschap te verderven en ten ondergang te voeren, door de toe vlucht tot de Moedermaagd eindelijk buigen zullen en berouwvol terug zullen keeren op het rechte pad. De H. Maagd, die eens de S vreeselijke secte der Albigenzen uit de Chris- itelijke landen verdreef, moge op ons gebed de nieuwe dwalingen, vooral die van het communisme, die om vele redenen en vele wandaden aan die der oude dwalingen her inneren, den voet dwars zetten. Zooals in de tijden der kruistochten een stem uit de Europeesche volken omhoog steeg en een smeekbede, zoo zoeke men thans in de gansche wereld van de Moeder Gods te verkrijgen, dat de vijanden van de Chris telijke en menschelijke beschaving verslagen worden, en zoodoende voor de moede en dwalende menschheid de ware vrede moge Meer dan en Wij hebbetjVs hebben Wij verklaard Encycliek Divin. 1 onlangs herhaald in onze Sed 1937 vol. jA **edemptoris (Act. Apost. voor de immer e*x> Pagina 65) dat men tijd geen middel ge^tlSer kwalen van onzen rugkeer tot onzen kan behalve den te- tot Zijn allerheiligstee^r Jezus Christus en Hij alleen heeft mdvrri°den- eeuwig levenen noch d "Woorden van de samenleving kan iets T6 enkeling noch dat het op korten tijd jamm^v^11 zonder de gaat, als Gods Majesteit ter - ten gron" en Zijn wet verworpen wordt'Zlide Skaten Wie echter nauwkeurig de' atl Katholieke Kerk bestudeert, ziet gelnder lijk in, dat met den luister van den Chrt, lijken naam steeds de krachtigste besch£" ming van de H Maagd Moeder van God, vereenigd is. Toen de dwalingen zich naar alle kanten verspreidden, het ongerepte kleed der Kerk trachtten te verscheuren en katholieke wereld in roering poogden te .kathoiie vaderen zich met ehgen, wendden onze va gemoed vol vertrouwen tot-Haar,die ^leen al de ketterijen der ,n de overwinning, door Haar deed vreedzamer tijden terugkeei e goddelooze macht der mohamme c ^ertrouwend op geweldige vloten en g e °egeruste legers, de volken van Europa me ondergang en slavernij bedreigden, smeekte hien op ingeving van den Oppersten Herder vUrig de bescherming van de Hemelsche Moeder af, en de vijanden werden versla gen en hun schepen in de grond geboord. En evenals bij openbare rampeni zoo wend den ook in particuliere nooden 'de geloovi- ëen van alle tijden zich tot Maria, opdat Zij die vol barmhartigheid is, te hulp zou snel len en genezing zou verkrijgen voor de Pijnen naar ziel en lichaam. Nooit werd haar krachtige hulp tevergeefs ingeroepen door degenen, die met schroom en vertrouwvol gebed er om vroegen. Ook in onze dagen staan geen mindere gevaren den godsdienst en de burgerlijke samenleving te wachten dan in het verleden. Wijl velen de hoogste en eeuwige heerschap pij van God verachten en volledig verwer pen, wordt daardoor vanzelf het bewustzijn van den Christenplicht verzwakt; het geloof kwijnt in de zielen of sterft weg; de grondslagen van de menschelijke gemeen schap zijn ontredderd en worden verwoest. Aldus ziet men burgers in onderlingen strijd, omdat de een overvloedig rijkdom bezit, ter wijl de ander zich en zijn dierbaren het brood moet verdienen met harden dagelijk- schen arbeid. Die strijd wordt zelfs in enkele streken, zooals allen weten, zoover doorgevoerd, dat men het recht op particu lieren eigendom heeft willen afschaffen om alle goederen gemeenschappelijk te bezitten. Anderzijds zijn er menschen die verklaren de macht van den staat boven alles te eeren en te verheerlijken; die zeggen, dat men met alle middelen de burgerlijke orde moet verzekeren en het gezag versterken; die be weren dat men aldus de afschuwelijke theorieën der communisten van de hand kan wijzen. En niettegenstaande dat ver achten zij het licht der Wijsheid van het Evangelie en trachten zij de dwalingen en de levenswijze der heidenen weer op te doen bloeien. Dan zijn er menschen van een sluwe en rampzalige sekte die God negeeren en ha ten en zich Zijn vijand verklaren; die zich overal indringen; alle godsdienstig leven in minachting brengen en uit de zielen rukken; en eindelijk elk Goddelijk en menschelijk recht met de voeten treden; met de hoop op hemelsche goederen spottend sporen zij de menschen aan met ongeoorloofde middelen een aardsch en bedriegelijk geluk na te stre ven; zij brengen den vermetelen moed op de sociale orde te willen oplossen door bloedige opstanden, en zelfs door de ramp van een burgeroorlog uit te lokken. Nochtans Eerbiedwaardige Broeders, of schoon zulke groote en menigvuldige kwalen in een nabije toekomst liggen en er ook nog andere en nog grootere te vreezen zijn moet hnen den moed niet verliezen, noch de goede verf;, T,elke alleen op God betrouwt laten genezen kef" H«> Die de volkCn 6A' Hij met y'1' zal ongetwijfeld diegenen, die niet laten 'Jn kost':>aar Bloed verlost heeft, Kerk in den^T 611 evenmin zal Hij Zijn zooals Wij in hef fat®n- Laten wij daarom, God de bemiddelins gnf hebben gezegd' f1J die Hij allergunStig!ta^eeken van Ma"f' woorden van den H. Bernard 'N ken. „Aldus is het de wil (vf® Qodl Dié gewild heeft, dat wij alles zouden verkrij gen door Maria". J Onder de verschillende smeekbeden waarmede wij met goed gevolg ons tot de H. Maagd, de Moeder van Godi kunnen wen den, neemt de H. Rozenkrans ongetwijfeld een'bijzondere en uitmuntende plaats in. Dit gebed, dat door enkelen „het psalmenboek der H. Maagd" en „het brevier voor het evangelische en het christelijk leven" ge noemd wordt, wordt door Onzen Voorgan ger, Leo XIII z.g. met deze krachtige trek ken beschreven en aangeprezen: „Wel be wonderenswaardig is deze krans gevlochten uit de groetenis des Engels, aangevuld met het gebed des Heeren, waarmede voorts de verplichting vereenigd wordt inwendig te overwegen; de rozenkrans is een uitmun tende manier van biddenen zeer nuttig tot het bereiken van het onsterfelijk leven Dat kan men ook afleiden uit de bloemen, waarmede deze mystieke krans gevormd wordt. Kan men inderdaad meer geschikte en heilige gebeden vinden? Het eerste is dat, hetwelk onze Goddelijke Verlosser zelf uit sprak, toen de leerlingen Hem vroegen „Heer leer ons Bidden" (Luc. XI, 1); het andere gebed is de groetenis van den Engel, die begint met de lofprijzing van den Aartsengel Gabriel en van Elisabeth en eindigt met die zeer vrome'smeeking, waarmede wij de hulp der Zalige Maagd Maria vragen nu en in het uur van onzen dood. Bij deze aanroepingen, met den mond gedaan, voegt men de be schouwing der H. Geheimen, waardoor ons als het ware de vreugden, de smarten en de glorie van Jezus Christus en Zijn H. Moeder voor oogen worden gesteld, opdat wij aldus verlichting en versterking in onze smarten ontvangen, en ook opdat wij deze heilige voorbeelden volgend door steeds hooger graad van deugd tot het geluk van het he melsche vaderland mogen opstijgen. Deze godvruchtige oefening^ Eerbiedwaar dige Broeders, welke door den H. Dominicus op wonderbare wijze is verspreid, niet zon der ingeving van de Maagdelijke Moeder Gods en door bovennatuurlijke aanmaning, is zonder twijfel gemakkelijk voor allen, ook voor ongeletterde personen. Hoe ver staan zij van den weg der waarheid af, die deze gebedsoefening een vervelende en een tonige formule vinden en haar verwerpen als alleen goed voor kinderen en vrouwtjes. Daartegen moet men allereerst opmerken, dat zoowel de godsvucht als de liefde, hoe wel zij telkens en telkens dezelfde woorden opnieuw zeggen, daarom toch niet dezelfde zaak opnieuw herhalen, maar iederen keer iets nieuws uitdrukken, dat voortkomt uit een nieuw gevoel der liefde; bovendien heeft deze wijze van bidder, den geur en den smaak van den evangelischen eenvoud en van de nederigheid van geest, en bevordert deze tweevoudige gesteltenis. Ook al bespot onze tijd in zijn hoogmoed den H .Rozenkrans, toch hebben een groot aantal heiligen van alle leeftijden en van alle standen den Rozenkrans liefgehad; hebben zij hem gebeden met groote devotie, en hebben zij hem ieder oogenblik als een allerkrach tigst middel gebruikt om aan den duivel te weerstaan en om hun leven ongerept te hou den; om gemakkelijker in deugd toe te nemen, in één woord om den waren vrede aan de menschheid te leeren. Ook waren er allerwijste en allergeleerd ste mannen, die ondanks hun studie en hpn wetenschappelijke onderzoekingen geen dag voorbij lieten gaan zonder geknield voor de beeltenis der Moedermaagd den Rozenkrans te bidden. Zoo ook deden koningen en vor sten ,hoe bezet zij ook door dringende zaken en zorgen waren. Ook willen Wij niet stil zwijgend voorbijgaan, dat de Allerheiligste Moedermaagd zelf ook voor onze tijden deze manier van bidden uitdrukkelijk aanbevolen heeft, toen zij aan de onschuldige maagd in de grot van Lourdes verscheen. Waarom zou den wij dan niet alle genaden van de hemel sche Moeder verwachten. Daarom, Eerbiedwaardige Broeders, ver- oplichten. Wanneer ieder naar zijn zwakke krachten met vertrouwen en godsvrucht dit zal doen, mag men hopen, dat de H. Moedermaag thans zooals in het verleden, van Haar God delijken Zoon verkrijgen zal, dat de stormen van dezen tijd zullen overwonnen worden en dat deze edele strijd der biddende Christen heid met een graediooze overwinning be kroond zal worden. De H. Rozenkrans dient bovendien niet al leen om de vijanden van God en van den godsdienst te overwinnen, maar is tevens een stimulans en een aansporing tot de be oefening der Evangelische deugden welke hij in onze zielen inprent. De rozenkrans verstevigt in de eerste plaats het katholieke geloof. Verder verlevendigt hij de hoop op onsterfelijke goederen, doordat de triomf Van Jezus Christus en van Zijn Moeder, in het laatste deel van den rozenkrans door ons overwogen, ons den hemel toont en ons uit- noodigt om het eeuwige vaderland te winnen. Terwijl in het hart der menschen in dezen tijd een ongebreidelde zucht naar rijkdom en aardsche dingen is gekomen en zij den rijkdom en de genietingen najagen, hooren zij aldus een heilzamen roep naar de hemel- gche scticttten» Het moet U aldus, Eerbiedwaardige Broe ders duidelijk zijn, dat het rozenkransgebed steeds meer verbreid moet worden. Uit dit gebed, hopen Wij, mogen de jongeren nieuwe energie putten om de kwade aandriften te bedwingen en hun ziel ongerept te bewaren; ook de ouden van dagen mogen daarin hun verlichting en vrede vinden voor hun kom mernissen! Voor degenen verder die zich wijden aan de Katholieke Actie zij het rozen kransgebed een aansporing tot een verdere ontplooiing van hun apostolaat en aan al degenen die lijden, vooral aan de stervenden brenge het troost en meer hoop op de eeuwi ge gelukzaligheid. De vaders en moeders in het bijzonder moeten ook hierin een voorbeeld zijn voor hun kinderen, vooral wanneer zij zich bij het vallen van den avond na de moeiten van den dag, binnen de huiselijke muren vereenigen om met hun kleinen, geknield voor de beel tenis van de Heilige Maagd, den Rozenkrans te bidden en daarbij hun geloof en hun ge voel te doen samengaan. Dit is een heerlijke en heilzame gewoonte, waaraan geen enkel huisgezin zich mag ont trekken. Ook daarom is het ons zoo aangenaam wanneer wij in Onze audiënties de jongge huwden mogen begroeten en hun onze Vader lijke woorden kunnen toespreken, om hun daarna een Rozenkrans te overhandigen. Wij overhandigen dien Rozenkrans gaarne en wijzen hen op Ons voorbeeld om geen dag over te slaan, hoe bezet en hoe zorgvol die ook zijn moge zonder den Rozenkrans te bidden. Om deze redenen, Eerbiedwaardige Broe ders, hebben Wij het goed gedacht om U en alle geloovigen tot deze godvruchtige ge woonte aan te sporen. Wij twijfelen niet dat deze Onze Vaderlijke uitnoodiging door uw bemiddeling groote vruchten zal afwerpen, Ook om een andere reden richten Wij deze Encycliek tot U. Wij willen namelijk, dat allen, die met Ons zonen van Jesus Christus zijn, zich met Ons vereenigen om dank te brengen aan de verheven Moeder Gods voor de verbetering die wij in onze gezondheid mogen bespeuren. Deze genade, zooals wij reeds de gelegenheid hadden te schrijven zie Ons schrijven aan onzen Kardinaal Pa- celli in de Osservatore Romano van 5 Sept. 1937 schrijven Wij toe aan de speciale Het nieuwe volkenbondspaleis te Genève. üe electro-geluidsinstallatie in het nieuwe palis wordt zooals gemld uitgevoerd door Philips. tusschenkomst van de Maagd van Lisieux, de H. Theresia van het Kind Jesus. Maar intusschen weten Wij, dat aan ons alles geschonken wordt door den almachtigen God, door de handen van de Madonna. En tenslotte, omdat onlangs in de pers met buitengewone brutaalheid een zware belee- diging verschenen is tegenover de H. Maagd, kunnen wij niet anders dan deze gelegen heid te baat nemen om te zamen met het Episcopaat en het volk van die natie, die Maria vereert als „de Koningin van het Poolsche rijk", eerherstel te brengen aan deze verheven Koningin en om aan de gansche wereld duidelijk te maken, hoe smartelijk en onwaardig deze heiligschennis was, die ongestraft temidden van een beschaafd volk bedreven is. Intusschen verleenen Wij uit de volheid van Ons hart aan U, Eerbiedwaardige Broeders en allen, die U toevertrouwd zijn, den Apos tolischen zegen en in de hoop op hemelsche genade. Gegeven te Castel Gandolfo bij Rome, 29 September, op het feest van den H. Aarts engel Michael, in het zestiende jaar van Ons Pontificaat. P. PIUS XI, BERLIJN, 29 September. (D.N.B.) Benito Mussolini, is niet de andere Italiaansche gasten vanmiddag te 15.15 uur in een specialen trein uit Berlijn vertrokken, om naar Rome terug te keeren. Rijkskanselier Hitier nam hartelijk afscheid van den duce. Op zijn rit naar het station werd de duce overal hartelijk toegejuicht en de duizen den, die op het stationsplein waren samen gestroomd, om den Italiaanschen staatschef uitgeleide té doen, brachten hem een over weldigende ovatie. Op het perron waren alle rijksministers en rijksleiders, de militaire autoriteiten en alle leidende persoonlijkheden van partij en staat present. Van het corps diplomatique waren o.a. tegenwoordig de Spaansche am bassadeur en de Oostenrijksche en Hongaar- sche gezanten. Nadat Mussolini afscheid had genomen van de aanwezigen en met een langen en harte- lijken handdruk van Hitier zette de trein zich langzaam in beweging, terwijl op het station de muziek de Italiaansche konings hymne speelde en de Giovinezza. Voor het coupéraam wuifde de duce de menigte, die hem voor 't laatst toejubelde, vaarwel toe. V\" - ■- De reusachtige geluids-installatie in het volkenbondspaleis in aanbouw. Uit Halle meldt D. N. B., dat daar de spe ciale trein van Mussolini, op zijn reis naar de Duitsche grens, om 16.20 uur een kort oponthoud heeft gehad, om van locomotief te verwisselen. De straten en pleinen nabij het station waren vol menschen, die den duce hartelijk toejuichten. ROME, 29 September. (STEFANI.) Italië en Rome in het bijzonder maken zich op, om den duce een triomfante thuiskomst te bereiden morgen-namiddag. Officieel is be paald, dat alle openbare gebouwen de vlag moeten uitsteken en des avonds verlicht zullen worden. ROME, 29 September. (HAVAS.) Tijdens de grootsche ontvangst, welke hem bij zijn terugkeer uit Berlijn zal worden bereid, zal Mussolini een redevoering houden. WANNEER EEN VAN OWE. DRIÉËN EROOORr HEE/VVALT HE85EW OF KROKOOILlEH B ENF'j N blA/ER. DAT WORDT TEcSE VAAR L'JK.we moeten d ie paarde/v rERu&sru- REN /VA AR H ET HOOFD KWARTIER JE ZE BRUG 14- AAR DIG aanV.schom MELFN. VI Nb JE OOK NIET N MOET HM NAAR M BE GAAN. Hij LOOPT V/VN AF HIERMOETEN WEER VERDER revoer op uir I EANG VOEGT ONE? Toe H I Htf ER5 OP Z'N BIG EN BEENEN. KOM MAA WEER SPUb WE RA KE N K &M .NiET KwiT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1937 | | pagina 1