Stanley en Livingstone Een film over Rubens „KOUWE DRUKTE". ZATERDAG 23 DECEMBER 1039 I EEN ZEER STERKE EN DOORVOELDE FILM. „GONE WITH THE WIND". „BACHELOR MOTHER". Het filmbedrijf in Engeland. „EEN PRINS WORDT OPGEVOED". George Formby in vorm. Bij gelegenheid van zijn herdenking in 1940. EEN ALFRED NOBEL-FILM. Een waardig levensbeeld van twee groote mannen. Een scène uit de nieuwste Philipsfilm vun George Pul, oeder Kdthe Dorsch in de nieuwe Ufa-film. „Moeder". Er is misschien geen hachelijker gegeven voor een film denkbaar dan dat, waarbij de moeder, de moederliefde in het middelpunt staat. Waarschijnlijk zijn vroegere Ameri- kaansche films met een dergelijk gegeven schuld aan het wantrouwen, dat men on middellijk koestert tegen die filmwerken, die het' woord „moeder" in hun titel heb ben opgenomen, want deze Amerikaansche films liepen maar al te vaak over van een valsch pathos en een sentimentaliteit, die niet bij het onderwerp pasten. Bij dit on derwerp past eenvoud en eerbied en een warm hart en wij vinden met eenige verba zing deze eigenschappen terug in de film, die Gustav Ucicky voor de Ufa maakte. Ucicky was wel de laatste bij wien men een onderwerp als „Moeder" in veilige han den zou veronderstellen; hij is immers de maker van eenige krijgshaftige historische films en van een paar avonturen-fdms, die allen wel kwaliteiten bezaten, maar zeker geen fijn-ontwikkeld gevoel deden veron derstellen. Op deze veronderstelling heeft Ucicky een schitterende revanche genomen, hij maakte een sterke speelfilm rond een domineerende moeder-figuur een film met rake accenten en getuigend van veel gevoel en aanvaard bare pathetiek. Marthe Pirlinger staat na den plotselin- gen dood van haar man alleen met vier kin deren en een failliete zaak en verhuist, als zij geen steun van de familie kan krijgen, met haar gezin naar Weenen, waar zij een wasscherij begint. Met niet verslappende energie werkt zij voor haar kinderen, die opgroeien en ieder voor zich hun moeilijk heden bij haar trachten kwijt te raken. Zij gaat niet in op de herhaalde huwelijksaan zoeken van een huisvriend, Dr. Koblmüller, uit vrees, dat zij dan te weinig tijd zal heb ben voor haar gezin en uiteindelijk offert zij een van haar gezonde oogen op om het gezichtsvermogen van haar blinden zoon te redden. Deze film is een aaneenschakeling van opofferende daden, die alleen een moeder stellen kan, omdat .zij zichzelf weet te ver geten voor haar kinderen. Alles doet zij voor hen en als zij eenmaal groot zijn, gaat ieder zijn eigen weg, vergeet de plichten van dankbaarheid en eerbied en „treedt haar, de moeder op het hart". De film eindigt met een hereenigd gezin, dat, na vele dwaalwe gen bewandeld te hebben, teruggekeerd is in de ouderlijke woning om daar de moeder te huldigen. Deze eind-huldiging werd geen lawaaierige apotheose, maar een stille, ge temperde hulde, een indrukwekkend slot aan een aandoenlijke film. Ucicky blijkt de geheele film door mees ter te blijven van de moeilijke stof. Hij tee kent in den aanvang in enkele trekken het vroolijke, zorgelooze gezin Pirlinger, hij geeft ons het leven weer in Weenen, de moeilijkheden van de kinderen in hun nieu we omgeving, hun uiteenloopende karak ters, die al aanwijzingen geven voor hun toekomstige ontwikkeling en tenslotte zet hij dezen familie-roman voort, „tien jaar later", de volwassen kinderen, die hun eigen leven willen leven, opstandig tegen de moe der, die tot het laatste toe de teugels in handen, de kinderen op het juiste pad wil houden. Kathe Dorsch speelt deze moeder sober, maar met veel gevoel, als een van de groote, domineerende vrouwen-figuren, die in de herinnering blijven Naast haar zien wij vele goede rollen, o.a. van Hörbiger als de familie-vriend, maar van het meeste belang was ditmaal de re gisseur, die dit alles leidde tot een der sterkste en meest doorvoelde Moeder-films, die wij ooit op het witte doek zagen. C. B. In de Vereenigde Staten heeft in de voor naamste steden de première plaats gevonden van „Gone with the wind". Over het alge meen is de critiek gunstig. Voor de eerste maal werd de vertooning van een dergelijke film beperkt. Gewoonlijk worden er enkele honderden copieën van de nieuwe films tege lijkertijd gedistribueerd. Men waagde het echter, de film voorloopig slechts aan de grootste bioscopen te geven. Deze hebben hun entree-prijzen moeten verhoogen, ge deeltelijk hierom, wijl de film veel langer dan normaal duurt en de bioscopen, die an ders vier of vijf voorstellingen per dag ge ven, zich bij „Gone with the wind" tot drie moeten bepalen. Ook wanneer de film later algemeen gedistribueerd zal worden, zal men hoogere entree-prijzen eischen, tot in de kleinste bioscopen toe. De film duurt drie uur, veertig minuten. „Bachelor Mother", of „Wie is de vader", zooals de Nederlandschë titel luidt, is een film, waarin de belangrijkste rol wordt ver vuld door een te vondeling gelegden baby, over wiens lot zich een winkelmeisje in de persoon van Ginger Rogers ontfermt en waardoor tal van komische en onverwachte verwikkelingen ontstaan. Ginger Rogers, be kend om haar dansfilms met Fred Astaire, geeft hier een aantrekkelijke creatie van vermeende moeder te zien, ofschoon zij het ook in deze film niet zonder dansje kan stellen. Haar partner, David Niven, die tenslotte als de vader wordt gebrandmerkt van den onbekenden baby en die zich in zijn toeval lig lot schikt en dit moeilijke geval tot een happy end weet te brengen, speelt den ver legen en zonder zijn wil in moeilijkheden geraakten jongeman op aannemelijke wijze. Al met al een rolprent met een aardig gegeven, welke deze week in Arena te Rot terdam draait en die wij personen boven de 18 jaar hartelijk kunnen aanbevelen. Ofschoon de regeering twintig van de zes en twintig Engelsche filmstudio's als opslag plaatsen in gebruik heeft genomen, schijnt er eenige verbetering ten aanzien van de productie te komen. In ieder geval bieden de resultaten van het bioscoopbedrijf gele genheid tot het koesteren van hoopvolle ver wachtingen. Immers, de oorlogstoestand heeft slechts een betrekkelijk geringen invloed op het gemiddelde bioscoopbezoek gehad. Dit daalde met niet meer dan tien procent. Van het veelgelezen boek van den Ame- rikaanschen schrijver Booth Tarkington, „Little Orvie", zal een reeks films worden gemaakt. In het denkbeeldige Balkanstaatjie Silistrië breekt minstens eenmaal per jaar een revo lutie uit die de eerae militaire dictatuur ten val brengt om een nieuwe aan de regeering te brengen. De Parijsche financier Chautard, die aan iedere nieuwe regeering moet betalen voor zijn concessies op daar liggendle petro- leumbronnen, begint genoeg te krijgen van deze revoluties en vat het plan op, het ko ningschap in den rumoerige staat te herstel len, inde hoop, aldus eenige stabiliteit in de regeering te krijgen. De hulp wordt inge roepen van Cercleux, die leeraar in goede manieren is en de reputatie heeft, iedereen in Parijs te kennen. Zooweet Cercleux o.a., dat in de Rue du Bac ex-koningin Sophie van Silistrië met haar zoon Sacha in zeer behoeftige omstandigheden leeft. Ex-konin- gin Sophie is dadelijk te vinden voor het plan van Chautard, zij laat zich onmiddellijk installeeren in hotel Ritz en belast Cer cleux met de opvoeding van haar zoon. Chautard begint via geheime agenten een propaganda-campagne in Silistrië met het doel, het volk rijp te maken voor het koning schap. Dit alles gebeurt zonder directe in stemming van kroonprins Sacha, die in stilte verliefd is op de studente Marianne Hono- rat en niets voelt voor een onzekere toekomst in het onbekende Silistrië. Het heela plan dreigt dan ook te mislukken, m'ede doordat de regeering van Silistrië laat weten, dat Sacha nooit levend zijn geboorteland zal be reiken en Koningin Sophie voor deze bedrei ging terugschrikt Cercleux grijpt dan in. Hij weet den heerschenden generaal Braoulitch ervan te overtuigen> dat de positie van een minister onder een rustige monarchie te ver kiezen is boven zijn tegenwoordig onzeker baantjte. Als Cercleux dan ook nog ontdekt, dat Marianne Honorat zijdelings afstamt van Lodewijk XVI en van Napoleon, kan Sacha trouwen met de geliefde zijns harte en kun nen zij samen de regeering in Silistrië aan vaarden. Zooals men reeds aan deze korte inhouds opgave kan merken, is hier sprake van een satyre en dezie satyre is het zij hier direct opgemerkt niet direct aan den fijnen kant. De film is onderhoudend en hier en daar zelfs grappig, maar zij komt niet uit boven het kluchtige, dat meestal hierin, bestaat, dat op huiselijken toon gesproken wordt ovfêr vorstelijke dingen en een beetje raar gesold wordt met den a.s. vorst en diens opleiding voor de toekomstige taak. Men kan zich wel amuseeren met „een prins wordt opgevoed", die gemaakt werd door Alexander Erway en waarin Elvire Popesco de koningin, Louis Jouvet ^ie leeraar in goede manieren en Ro bert Lynen (een heele man geworden ginds „Poil de carotte") Prins Sacha is, maar erg hoog moet men zijn verwachtingen dan niet spannen. Volwassenen. C. B. Madelaine Ozeray, Victor Francen en Louis Jouvet in „Levensavond". (Fin du Jour). Na het overweldigend kassucces dat zijn film „It 's in the air", welke te Rotterdam reeds negentien (zegge 19) weken onafge broken heeft gedraaid, bleek te zijn, is George Formby, de Engelsche komiek, hier met één slag uiterst populair geworden, vooral bij de filmverhuurmaatschappijen, en dies hebben deze zich gehaast een van zijn reeds bijna weer vergeten kluchten uit de met een dikke laag stof bedekte blikken doos te halen, waarin de film, die in Maart 1938 in het Londensche West End haar première beleefde, veilig opgeborgen lag. Deze film, die oorspronkelijk den vrij dwazen titel „I see Ice" draagt -in ons land „Kouwe Drukte" is de eerste film met George Formby in de hoofdrol, welke de eer genoot, een première in een der groote bioscopen van het West End in Londen te mogen beleven, nadat „George" reeds in vier films van grooteren omvang was opge treden En sindsdien heeft het groote Brit- sche publiek zijn sympathie met dezen ko miek getoond door hem No. 1 te plaatsen op de lijst der kas-successen. In al zijn films, ook in de later gemaakte en ongetwijfeld betere „It's in the Air", is George de eeuwige amateur, die in al zijn daden gedwarsboomd wordt door de onge lijke voordeelen, welke de „professional' op hem heeft. Hij is de onnoozele hals, wiens onverwoestbaar optimisme en onwankelbaar vertrouwen in zijn medemenschen .gerecht vaardigd wordt door een goeden geest, die zooals we allen wenschen, waakt over de eerlijke eenvoudigen van harte. Hij gaat het leven door, terwijl hij voortdurend door lieftallige jonkvrouwen uit de moeilijkhe den worat ™>red. Waar hij voorbijgaat, „Moedè-è-èr schreeuwend, laat hij een spoor na, van scherven en stukken van borden, porcelein, meubelen en magage en van belachelijk ge maakte autoriteiten. De ongelukken, die hem overkomen gaan niet verder dan een ontijdigen hikaanval, onhandigheid, het ver lies van zijn pantalon en gebrek aan geld, welke onaangenaamheden alle, in zuiver persoonlijk opzicht, even vernietigend kun nen zijn als een brand, een aardbeving, een orkaan of een sprinkhanenplaag Charlie Chaplin en Mark Twain, die alle bei rijk zijn geworden met grappig te zijn, hebben verklaard, dat de basis van den hu mor de tragedie is en dat men het hardste lacht, als men het meeste medelijden heeft met het slachtoffer. Dit is dan ook de kracht van George Form by. In deze film, welker scenario is samen gesteld uit ietwat lukrake grepen uit vroege re filmkluchten, is hij een min of vooral meer onhandige assistent-fotograaf, wiens ambt het is, eens foto's te maken voor de krant. Om dit doel te bereiken, heeft hij een mi niatuur-camera uitgevonden, die op kun stige wijze in zijn strikdas is verborgen en die via een knoop van zijn jas wordt be diend. Dit apparaat^ benevens zijn eigen onhan digheid storten hem in ongewilde avonturen, waarbij een paar kunstrijders, chantage op krantenkoningen en een opwindend optreden als scheidsrechter in ijshockeey-wedstrijden betrokken zijn. Dat hij tenslotte, ondanks al deze rampen, er in slaagt, het hart van een lief meisje en een vaste betrekking te veroveren, is niet zijn schuld doch die van een samenloop van gelukkige omstandigheden, die in het werke lijke leven bijna nooit gebeuren. In het Grand Théatre te Rotterdam, waar, „Kouwe Drukte" deze week wordt vertoond, treedt bovendien nog een uitstekend accor deon-sextet op, dat eeige aardige, goed ge speelde nummers ten beste geeft. Een echt programma voor de komende feestdagen, dat door een ieder gezien mag worden. Onze Brusselsche correspondent meldt ons: Zooals men weet, is het de bedoeling om in den loop van volgend jaar in België en meer in het bijzonder te Antwerpen, de drie honderdste verjaring van het overlijden te herdenken van Peter Pauwel Rubens, den grootmieester van de Antwerpsche schilders school. Een uitvoerig program van feestelijkheden werd in dit verband reeds ontworpen en men hoopt; dat volgend jaar de internationale toestand van zoodanigen aard zal zijn, dat deze grootsche Rubensherdenking zal kun nen doorgaan. Tot de plannen van het Rubens-comité be hoorde ook het laten vervaardigen van een Rubens-film. Nader kunnen wij hieromtrent mededee- len, dat dit voornemen door de oorlogsom standigheden niet werd stopgezet en dat het zelfs in een meer definitieve fase is getreden. Deze film zal vervaardigd worden door de bekende Ufa-Maatschappij. Leidende «personaliteiten van deze Maat schappij bevonden zich met dit doel Maan dag te Antwerpen, vooral met het doel om er zich zoo volledig mogelijk over de Rubens figuur tie documenteeren. Zij hadden ook reeds het thema van deze film bij zich, dat samen met Antwerpsche kunstkenners werd onderzocht. Het is een „geromanceierd" leven van den grooten schil der. Hier en daar werden van Antwerpsche zijde enkele wijzigingen aan het voorgelegde thema voorgesteld. De film zal in de studio's van Berlijn wor den vervaardigd. Men zal daar een volledige reconstructie maken van het weelderige pa triciërshuis dat Rubens in het centrum van Antwerpen bewoondle en waar hij niet alleen een groot deel van zijn leven heeft doorge bracht, maar ook verschillende van zijn meest beroemde Werken heeft geschilderd. Daarnaast zullen ook enkele scènes te Ant werpen zelf worden gedraaid, waarin men onder meer de bekende Gildehuizen op de groote Markt zal te zien krijgen, alsmede patriciërswoningen uit den tijd van Rubens, die zoo goed als ongeschonden tot ons zijn gekomen, waaronder de woning van burge meester Nicolaas Rocokx, die tot de intieme Ginger Rogers en David Niven in „Bachelor Mother" (Wie is de Vader?) vrienden van dien Antwerpschen grootmeester behoorde. Deze film zal gemaakt worden ln Neder- landsche, Duitsche en Fransche versies. Bij Warner Bros worden de voorbereidin gen getroffen voor de fiilm „De geschiedenis van Alfred Nobel". Ulrich Steindorf schrijft het seenaria van deze film, welke het leven zal behandelen van den stichter van dea Nobelprijs. George Formby, de Engelsche komiek in zijn nieuwe film „Kouwe Drukte De film „Stanley en Livingstone" is van het niveau en bezit gelijke kwaliteiten als de hier onlangs besproken „Young Mr. Lincoln" van John Ford. Ook nu weer zien wij een film, die goedkoope effecten angst vallig vermijdt,- zich bedient van een soberen verhaaltrant en zich zoo veel mogelijk houdt aan de feiten, die gebruikt worden om een historische figuur, vooral in zijn mensch- zijn, te teekenen. De groote verdiensten van dit soort films, waarvan men ons in korten tijd twee voorzet, liggen in de poging iets meer te geven dan een meer of minder spannend verhaal, iets toe te voegen aan de uiterlijke waarden der beelden en ons ieis van de geestelijke grootheid te doen go- voelen, die in het verleden bepaalde figuien de kracht en het doorzettingsvermogen ga ven groote, historische dingen te doen. Jk weet niet, of het de bedoeling der filmpro ducenten was met deze films opvoedkundig werk te verrichten, maar het lijkt mij niet van waarde ontbloot, dat in dezen tijd van vernielende oorlogskrachten, van valsche profeten en verkeerd gerichte heldenvcr- eering dit genre van historische films tot stand komt en aan de breede massa iets onthult van de grootheid van bepaalde historische figuren, die bij de meeste men- schen slechts voortleven in den vorm van een naam of een anecdote. Uit den aard der zaak biedt een onderwerp als de geschiede nis van de twee groote ontdekkingsreizigers meer afwisseling, meer avontuur dan een periode uit de jeugd van president Lincoln en er bestaat, naast veel ovet-eenkomstige, toch eenig onderscheid tusschen „Stanley en Livingstone" en „Young mr. Lincolm allereerst wel dit, dat het een regisseur minder moeite zal kosten aan het eerste onderwerp vorm te geven dan aan het wei nig houvastgeVende verhaal van Lincoln's doen en laten in een periode, dat hij nog op lang# na niet de hoogte van zijn historische bekendheid bereikt had. Dat neemt echter niet weg, dat een gege ven als „Stanley en Livingstone" heel ge makkelijk door een minder begaafd regis seur, als Henry King zich in deze film toont, in een onaanvaardbaar romantisch verhaaltje had kunnen ontaarden, zooals bijv met „Suez" gebeurde, waarin men geen oogemblik gelooft aan het groote kunnen van de Lesseps. In groote trekken herinnert men zich waarschijnlijk nog wel de voorgeschiedenis, die leidde tot de dramatische ontmoeting van dr. Livingstone en den journalist-ont dekkingsreiziger Henry Morton Stanley, een ontmoeting, die voor alle tijden vastgelegd is in de historische begroetingswoorden: „Dr. Livingstone, I presume." Reeds in 1849 maakte David Livingstone als zendeling en ontdekkingsreiziger een reis door Afrika, waar hij o.m. de Victor ia- Watervallen ontdekte en het stroomgebied van de Zambesi. Hij liet ztoh al gauw ken nen als iemand die grooten tact bezat om met de primitieve negers om te gaan en ais een krachtig bestrijder van den slavenhan del. Tijdens zijn tweede reis verloor Living stone zijn vrouw, die hem steeds vergezelde en eerst in 1867 onderneemt hij zijn derden onderzoekingstocht door het zwarte wereld deel, een reis, die een aaneenschakeling van tegenspoeden werd. Als men in Engeland een vol jaar niets van den moedigen zende ling heeft gehoord, stuurt Lord Tyce, eigenaar van het dagblad „De Globe", een expeditie uit om te onderzoeken, waar Li vingstone zich bevindt. De expeditie mislukt gedeeltelijk door ziekte van den leider, een zoon van Lord Tyce, en keert terug met ge ruchten over Livingstone's dood. Om deze geruchten te logenstraffen, zendt een Ame- rikaansch blad, de New York Herald, zijn besten reporter, Henry M. Stanley, uit om Livingstone te vinden en om sensationeeto copy aan zijn krant te bezorgen. Na een tocht met vele moeilijkheden en vele tegen spoeden, vindt Stanley den verloren ge- waanden zendeling gezond en wel in een negerdorp, geheel niet van zins naar de be schaafde wereld terug te keeren, iets waar Stanley wel op gerekend had. In dezen rus- tigen, beminnelijken man, die als een vriend met de inlanders omgaat, zit voor den jour nalist geen onwindende copy, maar naar mate Stanley langer in de gastvrije woning van den zendeling verblijft, raakt zijn te leurstelling op den achtergrond en komt hij onder de bekoring van den menschenvriend. Hij vergezelt hem op diens tochten door de wildernis, hij leert de inlanders begrijpen, maar tenslotte trekt zijn hart terug naar de beschaafde wereld en juist als Living stone hoopt in hem een opvolger te mogen zien, vertrekt Stanley naar Engeland. Voor een congres van aardrijkskundigen te Lon den houdt hij een voordracht over het werk Hij gaat naar Afrika om daar het werk wu zijn onvergetelijken vriend voort te zetten. Met suggestieven eenvoud heeft Henry King, aan wien wij nog goede herinneringen hebben sinds zijn film „Jesse James", dit verhaal in beelden verteld. Hij zet ons den Amerikaansohen journalist van ottnstfleeka 1870 voor in de figuur van Speneer Tracy, die aan deze rol het juiste relief weet te geven. Daar tegenover plaats hij andere markante figuren, als den Lord Tyce van Charles Cobum, Walter Brennan als Jeff Slocum, Stanley's factotum, en sir Cedric I - '•■X Ss '.V' Spencer Tracy (Stanley) en Sir Cedrie Hardwicke (Dr. Livingstone) in de 20th Century Fox-film „Stanley Sc. Livingstone' van Livingstone en over diens belangrijke aardrijkskundige ontdekkingen, maar voor al door toedoen van Lord Tyce, die in Stanley den sensatie-jiurnalist ziet, worden zijn uiit eenzettingen als onwetenschappelijk en ge fingeerd verworpen. Dan komt bericht uit Afrika over het overlijden van Livingstore en tegelijk daarmee mededeelingen over zijn laatste ontdekkingsreizen, die overeenstem men met hetgeen Stanley verteld heelt. Stanley wordt gerehabiliteerd, maar hij keert niet meer terug naar zijn redactiebureau. Hardwicke als Livingstone. De film zakt in de voorzichtig aangeduide idylle tusschen Stanley en de Yerloofde van Lord Tyce's zoon, maar deze episode duurt slechts kort en ze wordt ons zonder al te uitvoerige romanti sche details opgediend. Hier is dus weer een film, die aan een interessant gegeven een verantwoorde vorm wist te geven en die door haar uitbeelding van menschelijke, levensechte figuren aller belangstelling verdient. Een film, 1 die wij van harte aan iedereen kunnen aanbevelen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1939 | | pagina 1