VOLLEDIGE BEKENTENIS. inSein ssrss „DE REGEN KWAM. WmmmÊWm en r-aïefd;rzb ae« iZrr „MARIA ILONA". „GOLDEN BOY". EEN BOEIEND KIJKSPEL 8MsMSg« KATERDAG 3 FEBRUARI 194Ö (Full EEN „KATHOLIEKE" FILM. Joseph Calleia in een priesterrol onder regie van John Farrow. Een vergelijking tusschen film en tooneel. Paula Wessely in samenspel met Willy Birgel. NOG EENS „GONE WITH THE WIND". Victor McLaglenen Joseph Calleia in de film „Volledige Bekentenis" Confession). (City, Rotterdam). Het gebeurde maar vrij zelden, dat een in Hollywood geproduceerde film laar gege ven ontleend ziet aan het volle leven, het leven, dat zich niet hoofdzakelijk afspeelt tusschen kostbare avondtoiletten en marme ren trappen in mülionnairswoningen, noch onder de bonte kleedij van lang vervlogen dci£€n Maar nog zeldzamer komt het voor, dat de Hollywood-fihn ons binnenleidt in een ka tholiek milieu, ons in aanraking brengt met eenvoudige, brave katholieke menschen, met hun zwakheden, maar die m ieder geval niet behooren tot die categorie „filmkatholieken" die door hun gemaakte „vroomheid" eerder afstooten dan aantrekken. Dit nu doet de nieuwe R.K.O. Radiofilm Volledige Bekentenis (Ful Confession). Ze ker, de film toont ons ook, hoe diep een mensch door omstandigheden, opvoeding en eigen zwakheid vallen kan, maar tegelijker tijd geeft zij ons een indruk van de hooge roeping van den eenzamen, temidden van lauwheid, onverschilligheid, verzet en spot werkenden priester, bezield door het verhe ven eeuwige ideaal, dat de Katholieke Kerk tot de Kerk van alle tijden en van alle vol ken maakt: de opstandige, verdoolde ziel verzoenen met God en met zichzelf. En te gelijkertijd ook geeft de film een beeld van het wezen van het biechtgeheim en laat zij ons zien, welke kwellingen een priester kan ondergaan, die weet en niet spregen mag, die een onschuldig menschenleven zou kun- nen redden, maar zwijgen moet, omdat zijn heilig ambt hem daartoe verplicht. Patrick McGinnis, aldus in het kort sa mengevat het scenario, is verliefd op Molly Sullivan, een kellnerin en die liefde is schijn baar de eenige deugd in het verdorven ka rakter van dezen Ierschen bruut, die zich aan God noch gebod iets gelegen laat liggen. Als Molly hem eens te kennen geeft, dat zij graag een bontmantel zou hebben, besluit McGinnis er haar een te bezorgen. Kort vóór Kerstmis pleegt hij daartoe een inbraak in een groot magazijn. Hij wordt echter opge merkt door een nachtwaker, Michael O'Keefe, dien hij neerslaat en wiens revolver hij steelt Als McGinnis daarop de vlucht neemt, wordt hii achtervolgd door een agent. In het Zw gedreven, schiet hijJin ,ch,e„olger ZSfï' constateert, ets hy hen nis komt, dat er niets gest°le" hij3 o^tsTie ^Vmeteevannhete!'gebeurde te zeggen. teerd* r'' °P he«ad betrapt en gearres- teerd. Beschuldigd van diefstal wordt h« ver^ gevangen: oordeeld tot een gevangenisstraf van nimum 1 en maximum 5 jaar. Molly beloon op hem te wachten. Anderhalf jaar later vindt het huwelijk plaats van Frank O'Keefe, een zoo van den nachtwaker, dien McGinnis inder ij heeft neergeslagen, en pater Lorna, de pa rochie-geestelijke, die tevens aalmoezenier van de gevangenis is. zegent het huwelijk m. OKeefe en zijn gezjn vjeren vroolijk fee en daarbij komt het tot een vechtpartij met een buur, die zich over het lawaai komt beklagen. O'Keefe wordt gearresteerd en als men zijn vingerafdrukken neemt, blijkt, dat die overeenkomen met die, welke gevonden waren op de revolver, waarmede indertijd de agent van politie was vermoord. Een jury bevindt O'Keefe schuldig en hij wordt ter dood veroordeeld. Pater Lorna, die McGinnis liefde voor Molly heeft bemerkt, meent, dat er van hem, ■met behulp van Molly nog een rechtschapen mensch te maken is tracht hem op eerewoord op vrije voeten te krijgen. Tot zijn teleur stelling wordt de invrijheidsstelling echter een maand uitgesteld en intusschen pogen eenige medegevangenen Mc.Ginnis over te halen, met hen te vluchten. Deze weigert echter en, verraad vreezend, laten ze hem een ongeluk overkomen. Mc.Ginnis wordt zwaar gewond en pater Lorna wordt geroe pen, om hem de H.H. Sacramenten der ster venden toe te dienen. In het aangezicht van den dood bekent hij dan den agent te heb ben neergeschoten. Een bloedtransfusie, waarvoor pater Lorna zich beschikbaar stelt, redt evenwel zijn leven en dan begint de groote strijd tusschen pater Lorna, die alles doet, om Mc.Ginnis tot een vrijwillige, openbare bekentenis te bren gen en het geweten van de schuldige eener zij ds en het egoïsme en de zucht tot zelf behoud van Mc. Ginnis anderzijds, waarin het betere ik van den moordenaar tenslotte de overwinning behaalt. De regie van dit scenario, dat zoo licht had kunnen leiden tot ongenietelijke scènes is ditmaal eens in goede handen geweest, waarbij wij vooral het oog hebben op den godsdienstigen inslag van het gegeven. Zij werd gevoerd door John Farlow, een regis seur, die films maakte als „Men in exile" en „Five came pack" en die indertijd door Z.H. Paus Pius XI z.g. onderscheiden werd met een Pauselijke ridderorde naar aanleiding van zijn publicatie: „Damien the Leper over het leven van pater Damiaan, welke onderscheiding hem door den aartsbisschop van Los Angelos, mgr. John Cantwell, per soonlijk werd overhandigd. Dank zij zijn kundige leiding werden bijvoorbeeld de scènes, die zich tijdens de huwelijksmis met Frank O'Keefe in de kerk afspelen met de noodige soberheid en vooral nauwkeurigheid opgenomen, terwijl zich herhaaldelijk een sensus catholicus manifes teert, zooals we tot nog toe nimmer in een Amerikaansche film, zelfs niet in de uitste kende film „Jongensstad", hebben waarge nomen. Met uitzondering van Victor Mc.Laglen (Mc.Ginnis in de film) zijn de acteurs die in „Volledige BBekentenis" optreden, geen sterren van den eersten rang in het sterren- vergodende Hollywood, hetgeen de film in haar geheel slechts ten goede kan. komen, daar de regie nu minder rekening behoefde te houden met hun wenschen, terwijl ook Mc. Laglen getoond heeft, begrip te hebben van de plaats, welke hij in de productie dient in te nemen, door zich niet tezeer op den voorgrond te dringen en zich te schik ken naar de verlangens van den regisseur. Van welk een ondergeschikt belang de acteur als zoodanig overigens voor het sla gen van een film is, blijkt bovendien wel uit het feit, dat Joseph CCalleia, die tot nog toe uitsluitend gangsterrollen heeft gespeeld, thans de rol van pater Lorna vertolkt, zon der dat dit ook maar in het minste afbreuk doet aan zijn prestatie, welke niet anders dan geroemd mag worden, hetgeen o.i. wel in hoofdzaak zal te danken zijn aan zijn volgzaamheid jegens den regisseur. Hoewel we van „Volledige Bekentenis" niet kunnen zeggen, dat zij artistiek volko men op peil staat, gaat de film toch ver uit boven de middelmaat en zeker ver uit boven dat, wat Hollywood toch nog t°e pP bet ge bied van films met een godsdienstigen inslag te zien heeft gegeven. De fxlm beleeft deze week haar Neder- landsche première in het City Theater te Rotterdam en we kunnen personen boven de 18 jaar niet anders dan een bezoek aan „Volledige Bekentenis" dringend aan bevelen. Wij katholieken, zien helaas maar zoo zelden een film, die, behalve dat zij te boeien weet, ons bovendien leert, ons geloof nog meer te waardeeren. Het tooneelstuk „Golden Boy" van den jongen Amerikaan Clifford Odets is hier vooral bekend geworden door de voortref felijke opvoering van het Centraal Tooneel onder leiding van Cees Laseur, die hiermee een der beste tooneel voorstellingen van het vorige seizoen bracht. Onwillekeurig moei men terugdenken aan deze opvoering bij hei zien der film, die Rouben Mamoulian naar dit gegeven voor Columbia maakte en onwil lekeurig trekt men vergelijkingen, die in dit geval niet ten voordeele van de film uit vallen. Misschien is een dergelijke vergelij king niet geheel eerlijk; eerstens gaat het hier om twee ongelijkwaardige grootheden, ook al trachten zij beide ieder op haar manier een dramatische illusie te schep pen, tweedens blijft het tooneel hoofdzake lijk gereserveerd voor een betrekkelijk klein contingent liefhebbers, terwijl de film ge maakt wordt voor een zeer heterogene massa, waarbij de wet geldt, zooals eens een Ameri kaansche producer het moet hebben gezegd: „Wij' werken voor de provincie". In deze om standigheden kan het tooneel zich veroorlo ven klaar en eenvoudig en zonder valsche sentimenten de bedoeling van Clifford Odets' stuk weer te geven, terwijl de film luider en vooral nadrukkelijker moet zijn, wil zij door de massa begrepen en meegevoeld worden. Ik laat hierbij in het midden of de massa het verdient zoo laag aangeslagen te worden, ik constateer slechts, dat vele producers dit klaarblijkelijk doen en waarschijnlijk op sta tistische on/of finantieele gegevens. roem vindt dit onderwerp zijn meest natuur lijke beëindiging. In tegenstelling tot de tooneelregie van Laseur die zuiver afgestemd was, werkt de spelregie van Mamoulian in deze film met sterk-aangezette accenten en overdreven ge- voelsuitbarstingen, En dit komt het verhaal, dat toch al iets naar den melodramatischen kant helt, niet ten goede. Wat jammer is, want het tooneelsuk bood vele mogelijkheden voor een sterke film en men zou in Mamou lian, vooral in den ouden van „City Streets wel den aangewezen man veronderstellen voor de sfeer van en het juiste begrip voor dit gegeven. Dit alles wil nog niet zegge,n dat „Golden Boy" een onbelangrijke film werd; het gege ven is boeiend en als probleem van een ni veau, dat de doorsnee-film niet bereikt. En in enkele scènes, zooals de beslissende boks match, toont Mamoulian nog wel even het flair van zijn vroegere regie-capaciteiten. Adolphe Menjou, William Holden en Bar bara Stanwijck spelen in deze film, die volwassenen kunnen zien, de hoofd rollen. C. B. De inhoud van „Golden Boy" mag nage noeg bekend geacht worden. Hij omvat een episode uit het leven van Joe Bonaparte, een gevoeligen Italiaanschen jongen in New York die aarzelt tusschen de moeilijke carrière van een musicus hij speelt voortreffelijk viool en den meer eenvoudigen weg naar roem als bokser, waarvoor hij ook aanleg heeft. Het toeval brengt hem in handen van den boksmanager Tom Moody, die den vu- rigen jongen een kans geeft en bij diens eer sten wedstrijd merkt, dat hem na jaren een allesbelovend bokser in handen is gevallen. Moody laat nu niet meer los en als Joe toch nog huivert voor de groote beslissing, stuurt de manager zijn vriendin Lorna Moon op hem af om den jongen te bepraten. Het meisje, niet gevoelloos, maar hard geworden door het leven, lacht Joe uit om zijn muzikale nei gingen en prikkelt hem tot voortzetting van zijn boksersloopbaan. Aan den anderen kant strijdt de vader om zijn zoon te behouden voor de muziek ,maar Joe gaat verder op den ingeslagen weg, wordt rijker en tegelijk innerlijk grover en krijgt handen, die zich steeds minder leenen tot vioolspel. Te laat merkt Lorna Moon, die verliefd is gewor den op den jongen bokser, dat zij hem ver keerd geraden heeft, zij verliest haar in vloed op Joe, alleen het leven kan hem nog tot inkeer brengen. En dit gebeurt bij Joe's eersten grooten wedstrijd in Madison Square Garden, gearrangeerd door den gangster Eddie Fuseli. Hij slaat zijn tegenstander, den neger Chocolate Drop, in de tweede ronde dood en hoewel zijn onschuld komt vast te staan, beseft hij opeens ,wat hij van zijn leven gemaakt heeft. In dit ongelukkige uur laat Lorna hem niet alleen, zij troost hem en sterkt hem met nieuwe toekomstplannen en gezamenlijk keeren zij terug naar Joe's huis. Anders dan het oorspronkelijke tooneel stuk eindigt de film niet in mineur; het autoongeluk, waarbij Lorna en Joe den dood vinden, juist als zij een nieuw leven willen beginnen, is er terecht in de film afgelaten, het was in dit geval een niets-ter zake doend slot. Met de overwinning van Joe's geest over zijn materieele droomen van rijkdom en Lee Cobb en William Holden in „Golden Boy". 20th Century Foxfilm heeft het boek van Louis Bromfield „The Rains came" aange grepen om een grootsch opgezet filmwerk te maken, een van die technische kracht prestaties, waarmee Hollywood zoo graag zijn superioriteit op filmgebied wil bewezen zien. Nu weet men uit andere producten van dit genre, bijvoorbeeld uit van Dyke's „San Francisco", dat deze films geheel en al toe gespitst zijn op een bepaald hoogtepunt en in hun aandacht voor dezen climax, die te gelijk de groote wending in de intrige be- teekent, de rest van de film eenigszins ver- waarloozen en nonchalant behandelen. Deze gang van zaken veroorzaakt niet alleen een tegenstrijdigheid in de film, maar accen tueert tegelijkertijd den opzet van den, als krachtproef bedoelden climax. In „De Regen kwam" zien wij dit proces zich herhalen. Het verhaal, dat zich voor en na de catastrophe, die den Britsch-Indi- schen staat Ranchipur verwoest, ontwikkelt is weinig belangrijk en heelemaal niet ori gineel en wordt in deze filmversie zoo vluch tig behandelt, dat de onderscheiden hoofd figuren niet tot leven komen en nauwelijks eenig relief krijgen. Dit is voor een film als deze niet zoo gewichtig, omdat zij haar zwaartepunt ergens anders legt en de ont wikkeling der historie niet afhankelijk maakt van de karakters der hoofdpersonen, maar deze laat bepalen door de als „deus ex machina" fungeerende natuurramp. In dien staat Ranchipur, die onder wijs bestuur staat van den Maharadja en de Ma- harani, woont Tom Ransome, een schilder, zeer bevriend met de Maharani, die prijs stelt op zijn eerlijk oordeel en zijn verstan- digen raad en met Majoor Rama Safti, een jong, maar reeds beroemd Hindou-genees- heer van hoogen adel. Maar overigens is Ransome's reputatie onder de daar wonen de blanken niet zeer groot en het is om die reden, dat Fern Simon, dochter van den dominee, zich tot Tom wendt teneinde met hem een schandaal te forceeren en zich daar mee de vrijheid te koopen het ouderlijk huis te verlaten. Nauwelijks heeft Tom het ro mantische meisje met zachten drang tot an dere gedachten weten te brengen of een ander avontuur dreigt. Op een der schitte rende feesten in het vorstelijk paleis ont moet hij Edwina, een vroegere liefde van hem thans getrouwd met den veel ouderen Lord Albert Esketh. Voor beiden is deze ontmoeting een groote verrassing en een onderhoud onder vier oogen vindt plaats, dat gestoord wordt door de eerste regens, die een einde komen maken aan een langdurige periode van droogte. Maar Lady Esketh heeft in dit korte onderhoud bemerkt, dat er van Tom's vroegere liefde niet veel meer over is en in de daarop volgende dagen be steedt zij haar aandacht aan den genees heer, Majoor Rama Safti. Als ook dan weer een dramatisch conflict dreigt, komt de natuur tusschenbeiden. De regens zijn een voorbode geweest van een groote catastrophe een natuurramp. Aardschokken doen zich voelen, overgaande in een hevige aardbe ving, die dorpen en steden verwoest, den dam in een naburige rivier vernielt en een overstrooming veroorzaakt, die heele stre ken blank zet. Duizenden verliezen het leven en hieronder bevinden zich Lord Esketh en den ouden Maharadja. In de nu volgende dagen is ieders hulp noodig. Tom Randsome wordt naar het paleis, ontboden en krijgt van de Maharani de opdracht de ziekenver pleging te organiseeren en allen aan het werk te zetten, die van eenig nut kunnen zijn. Fern Simon moet hem assisteeren en, terwijl Lady Esketh zich vrijwillig opgeeft voor de ziekenverpleging en nu, zonder dit direct gewild te hebben, opnieuw in con tact komt met Rama Safti. De idylle wordt voortgezet, maar thans op geheel andere en meer serieuse basis, maar het lot beslist anders. Rama Safti wordt door den Maharani uitgekozen om den Maharadja op te volgen en daar zij Lady Esketh als hinderpaal voor dit plan ziet, geeft zij het bevel haar uit Ranchipur te verwijderen. Dit wordt echter niet meer noodig; de besmettelijke ziektes, die de natuurramp op den voet zijn ge volgd, tasten ook de immer actieve Lady Esketh aan en veroorzaken haar dood. Al leen Tom Randsome en Fern Simon hebben elkaar in de rampspoedige gebeurtenissen leeren kennen en waardeeren en vormen uiteindelijk het gelukkige paar bij het slot der film. Naast de technisch knap verfilmde en in dramatischen climax gegeven natuurramp werd de wat magere intrige in een traag tempo gerealiseerd, op de weinig vinding rijke en traditioneele wijze van regisseur Clarence Brown, die voor deze speciale ge- Tyrone Power en Myrna Loy in „De regen kwam". Volgens een onderzoek van het Ameri kaansche filmblad „Film Daily" werden de Amerikaansche bioscopen in 1939 door 85 millioen personen bezocht. Dit beteekent, dat de Amerikaan gemiddeld dertig maal per jaar naar den bioscoop gaat De gemiddelde entreeprijs was 23 Amerikaansche centen. Het publiek kon een keuze doen uit 533 ver schillende hoofdfilms en 699 bijfilms. De New-Yorksche filmcritici hebben de film „Wuthering Heights als de beste van 1939 aangewezen. Corinne Luchaire en bernand Gravey m „Het uur der vergelding(Grand Theatre, R'dam), In de Terra-film „Maria Ilona" wordt de hoofd- en titelrol vertolkt door de bekende actrice Paula Wessely. Het is weer geruimen tijd geleden, dat wij deze ongetwijfeld begaafde actrice op het witte doek te zien kregen. Hoe paradoxaal het ook moge klinken, deze actrice van het eerste plan is en blijft toch eigenlijk de geëigende vertolkster van bijrollen, die door haar ingetogen subtiel karakterspel zoo'n relief krijgen, dat ze het middelpunt van de handeling worden. Een typisch voorbeeld daarvan was indertijd de film „Escapade", waarin zij die bijzonder fijne rol speelde, welke in de juist deze week ook weer in de Rotterdamsche thea ters loopende Amerikaansche versie door haar vroegere stadgenoote Luise Rainer werd vertolkt, zeer goed, maar toch lang niet met die innigheid, die in-zich-zelf-gekeerd- heid, welke Paula Wessely in die bescheiden rol wist te leggen. Indien de Duitsche film in Paula Wessely een uitnemende kracht heeft, dan is het óók waar, dat haar kracht toch voornamelijk ligt op een terrein, hetwelk de Duitschers zoo zelden betreden: dat van de simpele menschelijkheid. Eigenlijk zou Wessely veel meer tot haar recht komen in het genre, hetwelk het typisch Fransche kan worden genoemd. „Maria Ilona", een historische film, welke ons verplaatst naar de jaren waarin de voorlaatste Oostenrijksche keizer Franz Jozef den troon besteeg, zien wij Paula Wessely in een rol, welke haar overigens wel ligt. Hon- gaarsche van geboorte, is zij de jeugdige weduwe van een Oostenrijksch edelman, die op een hofbal in relatie komt met den Oos- tenrijkschen diplomaat vorst Karl v°n Schwarzenberg. Zij is weer niet de opdrin gerige, op veroveringen beluste vrouw van de wereld, maar de stille bescheiden figuur, die door anderen naar boven wordt gehaald en die zich blijft verwonderen, dat er men schen zijn, die haar eenige charme en be langrijkheid toekennen. Juist dit eenigszins wereldschuwe type trekt evenwel sommige mannen aan, vooral hen, die van een ander soort vrouw meer hebben ondervonden, dan hun lief was. Zoo wordt de groeiende gene genheid tusschen den wereldbereisden di plomaat en de teedere en lieve vrouw vol komen natuurlijk weergegeven. Tot een lieflijk idylle en een arcadisch huwelijksleven kan deze verhouding even wel niet uitgroeien, omdat allerlei politieke verwikkelingen zich tusschen deze twee menschen komen plaatsen. Belast met een missie naar den leider der Hongaarsche patriotten, geraakt zij in den ban van baar geboortegrond. Toch blijft zij haar op dracht getrouw, totdat blijkt, dat het Oos tenrijksche hof, waar keizer Ferdinand ten gunste van zijn nog jeugdigen neef Franz Jozef afstand heeft gedaan van den troon, den vreedzamen diplomatieken weg heeft verlaten om het oorlogspad op te gaan. Te ruggekeerd naar Weenen en naar haar ge liefde, die gedwongen wordt om zijn minis terschap te blijven vervullen, komt Maria Ilona in een ingewikkeld complex van ver houdingen. Haar liefde tot den man blijft oprecht, maar even oprecht haar liefde voor haar land en voor haar broeder, die als vurig Hongaarsch patriot als Oostenrijksch officier is gedeserteerd. Beiden, Karl en Maria Ilona, strijden voor hun levensgeluk en voor de verzoening tus schen de twee broedervolken. Zonder resul taat, omdat de nationale hartstochten zulk eenverzoening verij delen. Wanneer Maria Ilona's broeder is gear resteerd, doen beiden al het mogelijke om het leven van den jongeman te redden en daarmede ook hun eigen geluk. De jonge officier weigert evenwel op de gestelde voorwaarden in te gaan, waarmede hij zijn eigen doodvonnis bekrachtigt. In de reactie op deze executie gaan Maria Ilona en Karl zu Schwarzenburg van el kaar, wetend hoeveel zij van elkaar houden, maar ook beseffend, dat de overbrugging van hun beider oprechte nationale gevoe lens eene illusie is geworden. Zoo eindigt de film zonder happy end. Es war zu schön gewesten, es hat nicht sol len sein! Oostenlijk en Hongarije gaan huns weegs. Dat deze historisch-politieke film tot een over het geheel zeer boeiende filmroman is geworden, ligt zeker aan de prachtige be- heerschte vertolking van de rol van Schwar zenberg door den veelzijdigen karakterspe ler Willy Birgel. Hij wist van deze figuur een belangrijke persoonlijkheid te maken, scherp en markant, ondanks de gereser veerdheid van den geboren diplomaat. Ook in zijn kloeke mannelijke stijl in prachtig evenwicht met het teeder-vrouwelijke ka rakterspel van Paula Wessely, die met deze film weliswaar geen glansrol heeft gekre gen, maar toch de gelegenheid om wederom het beste, het meest menschelijke op ontroe rende wijze uit te beelden. Hierom zal deze film, die overigens niet zoo sterk van op bouw is, toch iedereen weten te boeien. legenheid van Metro Goldwyn „geleend" werd, evenals Myrna Loy voor de rol van Lady Edwina Esketh. George Brent was de onverschillige, maar goedhartige Tom Rand some, Tyrone Power een „good-looking" a.s. Maharadja, de domineesdochter met roman tische neigingen en Maria Ouspenskaja maakte een klein meesterwerkje van haar rol als Maharani. „De Regen kwam" kan men wel zijn hooge kosten aanzien, al bracht zij het niet verder dan een boeiend kijkspel hier en daar. Maar misschien hadden de makers geen andere bedoeling. Voor volwassenen. Paula Wessely en Willy Birgel, gloria Ilona' de hoofdspelers in de Terra-film (Vfa-theater»). De première van de film „Gone with the wind", die gemaakt werd naar het succes- boek van Margaret Mitchell, vond te Atlan ta plaats, de stad waar en in welker omge ving zich het gebeuren van den roman af speelt. Er waren iets meer dan twee dui zend personen voor uitgenoodigd. Tien dui zenden hebben buiten de entrée der mede spelenden gadegeslagen. Van te voren was er een filmbal gehouden. Men schat, dat mede in verband met den optocht der ster ren van het vliegveld naar den bioscoop, waarin de première gegeven werd, niet min der dan drie honderd duizend personen naar Atlanta waren gekomen. De schrijfster van het boek, die niet van publiciteit houdt, was niet op het filmbal aanwezig, maar woonde wel de première bij. De producer, David Selznick, heeft toen en kele mededeelingen over de verfilming ge daan. Deze heeft 3.850.000 dollar gekost, al dus het record benaderend van „Ben Hur" (4.500.000 dollar) en „Helll's Angels" (4.000.000 dollar). Er zijn in het scenario ver schillende concessies gedaan, teneinde de ge voelens van de Noordelijke Staten te ontzien. Naar thans gebleken is, 'ging Selznick slechts na groote aarzeling er toe over, de filmrechten van het boek aan te koopen. Die werden hem aangeboden, toen het nog slechts het debuut van een onbekend schrijf ster was. Ten slotte verklaarde zijn geld schieter, de millionnair Whitney, zich bereid een gokje te wagen er. de benoodigde vijftg duizend dollar te zullen fourneeren. Zooals we reeds vroeger hebben mede gedeeld, heeft een aantal scenarioschrijvers aan het secenario gewerkt, terwijl het aantal regisseurs tot vijf groeide. Vivien Leigh, de Engelsche hoofdspeelster, heeft heel wat te verduren gehad, aangezien ze het over het algemeen niet met de steeds zenuwachtiger wordende regisseurs kon vinden. Ook met Clark Cable stond ze op gespannen voet. De ze werd door Selznick van de Metro Gildwyn Mayer geleend, op conditie, dat die de ab solute distributierechten zou krijgen en bo vendien voor meer dan een millioen dollar aandeel kreeg in de productiekosten van de film, aldus ook van de te maken winsten zou profiteerea.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1940 | | pagina 1