„Fantasia", volkomen nieuw experiment Zeereis met de Dood Ook vis en peulvruchten leveren eiwit i: i - 3 ZATERDAG 17 JANUARI 1948 PAGINA 4 WALT DISNEY, DE DUIVELSKUNSTENAAR Ongelooflijk knap werk, naast afschuwelijke misgrepen iliïiiir VERVANGING VAN VLEES BUZIIAU ZEGT NEEN WEG VERBETERING "fvp GEVALLEN VOOR HET VADERLAND Wanneer, zoals in de laatste dagen, stormen gieren, de gplven zieden en koken en de stormvogels fladderen is de vuurtoren te IJmuiden een rustige rots ik de branding en een baken voor zeevarenden. FILM OVER DE KUNST VAN RUBENS DE GEZONDHEIDSTOESTAND VAN MGR HOPMANS LANDSTAAL NAAST LATI.TN in aartsbisdom Parijs Jerry Froscher door vin Hond!, schold Hampton; Je moeder „Fantasia", het meest opwindende avontuur, dat Walt Disney, zoals hij zelf zegt, op zijn grote ontdekkingsreis door de gebieden van kleur, geluid en beweging heeft beleefd, is in zijn voornaamste opzet: het in kleur en beweging gestalte geven aan de emoties, die bij het luisteren naar muziek in de menselijke ziel worden verwekt, een mislukking, maar een grandioze mislukking geworden. De indrukken, welke men krijgt bij het endergaan van muziek, vooral als het gaat om muziek van het formaat, dat Disney zich tot onderwerp slachtoffer zouden wij haast zeggen heeft gekozen, kan nu eenmaal niet in beelden worden vast gelegd, zeker niet door een man als Dis ney, wie ieder begrip voor het transcen dentale ontbreekt. Dit laatste blijkt wel zeer duidelijk uit het slot van de film, waar hij „Une nuit sur le Mont Chauve van Moussorgsky laat volgen door het „Ave Maria" van Schubert, dat hij „illus treert met beelden, waaruit een in reli gieus opzicht volkomen steriele geest Spreekt. Trouwens, de gehele film door bewijst Disney, dat hij op de allereerste plaats materialist en realist is, die zich het sterkst uit in concrete beelden, hoe groot en bewonderenswaardig zijn fanta sie ook moge zijn. Walt Disney heeft een concrete, niet een abstracte fantasie. Dit doet dan ook de vraag rijzen, of Disney zich, gezien deze persoonlijke beperking, gezien ook de technische beperkingen, welke microfoon en camera hem opleg den, aan een dergelijk experiment mocht Wagen. Wij geloven van wel, omdat een mislukking tengevolge van een des noods gewaagd experiment toch altijd nog beter is dan helemaal niets. Alleen met vallet, en opstaan immers leert de mens lopen. Dit kiemt temeer, omdat „Fanta sia" méér is dan alleen maar illustratie van de muziek. Met deze film heeft Walt Disney willen aantonen, dat kleur en be weging op zich in staat zijn eigen ontroeringen te verwekken in het mense lijke gemoed en daarin is hij geslaagd. Niet in alle opzichten, maar toch zodanig, dat zijn experiment in dit opzicht onbe kende mogelijkheden heeft geopend. Bij de beoordeling van „Fantasia" dient men er zich overigens terdege van be wust te zijn, dat deze film iets geheel nieuws is en dat haar dus gemakkelijk de traditionele verguizing van het onbeken de zal ten deel vallen. Er zijn immers geen aanknopingspunten in het verleden, er is niets, waaraan men haar toetsen kan, tenzij aan.zuiver muzikale normen, volgens welke Mickey Mouse in L'Ap- prenti Sorcier" van Dukas en de fondant- kleurige stoere Centauren, lippen stiften de „Centauresjes" blootbenige Cupi dootjes en een buikige Bacchus in Beet- hovens Zesde Symphonie niet minder dan heiligschennend zijn. Zuiver filmisch bezien dus met uit schakeling van alle muzikale wellicht sub jectieve gevoeligheden, bevat „Fantasia", naast de meest afschuwelijke misgrepen, zoveel ongelooflijk knappe beelden, zo veel prachtige vondsten, zoveel kostelijke humor, zijn de tekeningen en effecten. welke Disney de duivelskunstenaar, met zijn medewerkers bereikte, soms zo groots, gedurfd en nieuw, dat men niet het recht heeft op deze film in haar ge heel het woord „Kitsch" toe te passen. In dit opzicht is de compositie van de film zelf een symbool. Zij vormt namelijk geen gaaf geheel, doch bestaat uit een achttal volkomen los van elkaar staande, hetero gene fragmenten (samenvallend met de door Disney gekozen muziekwerken), fragmenten, die door Deems Taylor, een van Disney's talloze medewerkers als „conferencier" aan elkaar worden ge praat en die op zich hun hoogte- en laag- tepunten hebben. Disney heeft zijn fantasie de vrije loop gelaten en is er hier en daar precies als de muziek, die hij tot onderwerp koos, het slachtoffer van geworden. De muziek in de film, los van het beeld, wordt onder leiding van Stokowski, die er zich al te grote vrijheden mee heeft veroorloofd, op feilloze wijze gespeeld en is geregistreerd op een wijze, welke met de middelen, waarover de techniek momenteel de be schikking heeft, moeilijk valt te verbete ren. Uit de beelden, los van de muziek als inspirerende factor, spreekt vaak een diep ontzag en begrip voor de schoonheid en grootsheid van de materie, zoals b.v. het plotseling luisterend heffen van de Sauriër-koppen naar het onverbiddelijk voortschrijden van de tijd in Stravinsky's „Le Sacré du Printemps". „Fantasia" is een film van tegenstrij digheden geworden, waarin de cultuur van het oude, conservatieve Europa en die van het jonge, onbezonnen Amerika in botsing komen. Men kan Disney's werk bewonderen of het verguizen, maar on verschillig kan men er niet tegenover blijven. Men moet het zien en beleven, al kan men het niet volledig begrijpen en waarderen. F. "-r*T-W» L/e „Dans der Uren" van DonchieUi, gezien door Walt Disney. Waarom raden we U toch steeds aan om op die dagen, dat U geen vlees bij de warme maaltijd kunt geven, in plaats daarvan vis, garnalen, mosselen, bloed of leverworst of een peulvruchtenge recht op tafel te brengen? Zonder vlees missen we iets aan de maaltijd en dat is niet alleen een kwestie van smaak. Al is de maaltijd ook nog zo smakelijk en voedzaam, dat wil nog n et zeggen, dat hij ook goed en volledig is: ons alle noodzakelijke voedingsstoffen toevoert. Dagelijks hebben wij, behalve koolhydraten, vetten, zouten en vitan-vnen, een zekere hoeveelheid eiwit nodig. Vlees nu is een eiwitrijk voedingsmiddel, en kan ons dat dus verschaffen. Maar gelukkig zijn er nog andere le vensmiddelen, die veel eiwit bevatten: eieren (ook eendeneieren), melk, kaas, yoghurt vis en peulvruchten. In vele ge vallen zullen we in een warme maaltijd het vlees kunnen vervangen door de bon- loze vis, of door peulvruchten. Daarbij moeten we er nog eens op wijzen, dat het een foutief idee is. dat men vis alleen kan eten met wortelt'es of sla. Gebakken bokking bijv. smaakt uitstekend bij bieten of rode kool, schel vis is heel smakelijk met rauwe andijvie- stamppot. Peulvruchten kunnen (wanneer men ze tenminste kan krijgen Red.) als vlees vervanging dienst doen bijv. in de vorm van een hartig peulvruchten-koekie. Ook kunt U een deel van de aard-^^en ver vangen door peulvruchten: 100 gr. peul vruchten in plaats van 250 g aardaope- len. Om alle aardappelen in de maaltijd door peulvruchten te vervangen zou niet raadzaam en in verband met de beschik' bare voorraden ook niet overal mogelijk zijn. Datzelfde geldt, wanneer U peul vruchten verwerkt tot een stevige soep: U zult goed doen, daaraan wat fijnge maakte aardappelen toe te voegen. Niet alleen, omdat deze de soep smeuïger maken, maar ook omdat aardappelen een plantaardig eiwit bevatten, dat een goede aanvulling vormt van het peulvruchten eiwit. Alle eiwitten zijn nl. voor onze voeding niet van dezelfde waarde. Sommige groepen van personen hebben een bijzonder grote behoefte aan eiwit. Dit zijn o.a. zwangeren, zogende moe ders en opgroeiende kinderen. Dat komt, doordat het eiwit een bouwstof is, waar uit nieuwe lichaamscellen worden opge bouwd. Ook worden de slijtende cellen ermee hersteld. U begrijpt dus wel, hoe nodig het is, dat de extra rantsoenen geheel ten goede komen aan degenen, voor wie ze bestemd zijn! Naar in Amsterdamse artistenkringen thans als vaststaand wordt aangenomen, zal Buziau niet, zoals eerst verwacht, werd, in de Bouwmeester-revue van dit jaar optreden. Hoewel onderhandelingen hebben plaats gevonden, schijnt Buziau zichzelf niet gezond genoeg te achten om zijn rentree te maken. De A.N.W.B. deelt mede. dat vermoede lijk nog dit voorjaar een begin zal wor den gemaakt met het aanbrengen van een betonverharding op een deel van de weg Krimpen a.d. IJsselBerg Ambacht- Schoonhoven en wel het gedeelte gelegen tussen de Kerkweg te Ouderkerk en de Kerkweg te Lekkerkerk. j De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen in de afgelopen week de navolgende verliezen zijn gerappor teerd: Kon. Marine: mar. N. Visscher (ZM> uit Veenendaal, overleden t.g.v. auto ongeluk: Kon Landmacht: sold. A. J. Beren man uit Rotterdam; serg. J. J Korte kaas uit Lisse; sold. B. W. van Loor, uit Rotterdam; sqjjl. A. Steenhuisen uit Velsen, allen gesn. 6 Januari; sold. G. B. te Winkel uit Utrecht, gesn. 7 Jan.; korp. J. Euving uit Gees, sold. J. Ottens uit Annen, beiden gesn. 9 Jan serg. P. Arendse uit Oost en West Souburg, gesn. 10 Jan. Momenteel wordt in België een grote documentaire film vervaardigd over de kunst van Rubens. Deze rolprent zal in de loop van dit jaar worden uitgebracht en vertoond worden in het Louvre, het Prado, de National Gallery, in de musea van Leningrad, Berlijn, München, We nen, Florence, Antwerpen, Brussel enz De makers van deze film, die het gehele werk van de Antwerpse meester in beeid brengt, zijn de kunstcriticus Faul Has- saerts en Henri Storch. De bisschop van Breda, Mgr. P. Hop mans, die de gezegende leeftijd van 82 jaar heeft bereikt en reeds geruime tijd zijn intrek heeft genomen bij de Zusters van het R. K. Gasthuis aan de Haagdijk te Breda is sedert enige dagen ziek. Hier door is het hem niet mogelijk enkele werkzaamheden met betrekking tot het bisdom te verrichten. Bij informatie Vrijdag vernamen wij, dat de gezond heidstoestand van Mgr. niet direct aan leiding geeft tot ernstige ongerustheid. Eind volgende week hoopt Mgr. zijn ar beid te hervatten. De H. Congregatie der Riten heeft goedgunstig beschikt op het verzoek van Kardinaal Suhard, aartsbisschop van Parijs, om in zijn diocees toe te staan, dat de landstaal bij de toediening van enige sacramenten, zoals: doopsel, H. oliesel, huwelijk en ook bij begrafenis plechtigheden mag worden gebruikt. Over enkele maanden zal dan ook in dit diocees een door de liturgische com missie opgesteld gemengd rituale, na goedkeuring door de kardinaal, bij ge noemde plechtigheden worden gebruikt. IN TE LEVEREN BONNEN Door detaillisten voor het tijdvak van 1824 Jan. 1948 Gebak: 111 aig., 611 alg„ Rts. b. FB (1 lts.) Te verstrekk, no. coup. C 575. Boter: 598 boter, 1038 boter (1 rts.), Rts. b. G 31 IV4 rts.) Restant: 068 boter, rts), 568 boter, 1028 boter (1 rts.) Te ver strekk, no. coup. C 580, c 581. Margarine/Vet: 098 boter, 099 boter il rts.), 500 boter <Vi rts.), 1032 margarine (1 rts.), Rts. b. G 32 rts.) Restant: 069 boter (V4 rts.), 081 alg. (1 rts.), 569 boter Va rts.), 1022 margarine (1 rts.) Te ver strekken no, coup. C 581. Vlees: 096 vlees (1 rts.), 097 vlees (3 rts,), 596, 597 vlees (1 r.) 1031 vlees (3 rts.) 1036 Vlees (2 rts.) Rts. b. G 51 (1 r.) Coup. X 203, X 224, C 549, C 550, C 562, C 609. C 610. Vleeswaren: 096 vlees (1 rts.), 097 vleeg (3 rts.) 596, 597 vl, (1 rts.), 1031 vlees (3 rts.)] 1036 vlees (2 rts.) Rts. b. G 51 (1 rts.)' Te verstrekk, n. coup. C 609, C 610 Kaas: 114 alg., 605 res. (1 rts.), 1034 kaas (2 rts.) rts. b. G 36 (1 r.) Afloss. week 23—29 Nov, '47. Te verstrekken cou pures C 582. Tabak (Grossiers) C 560 C 561, X 204, X 225. Afloss. week 21—27 Dec. '47. Te verstr. no. coup. G 140. Spijsolie: 080 alg., 580 alg. rts.) Afloss. week 511 Oct. '47. Brood: 110 alg... (16 rts.), 610 alg. 11 alg. 611 alg. (4 rts.) 105 res. (8 rts.), 108 res.] 604 res. (4 rts.) 1033 brood (8 rts.), Rts.' b. G 21 (4 rts.) nw. bonnen voor brood en voor brood of vermicelli. Coup. X 192, X 213 Te verstrekk. no. coup. D 073. D 074, D 075. Gebakbloem bakkers/banketbakkers111 alg., 611 alg. Rts- b. FB (1 rfs.). Coup. X 142, C 675. Te verstr. no. coup. C 574. Textiel: Detaillisten. Toewijzingen Dis- tev MD 85, A, B, C, D, E, F, G, H, VA 705 1 en 5 pnt. C 82 en D 81 1 en 10 pnt. Confectiebedrijven/Confectlonneurs Machtigingen confectie/Handelscoupures. VOOR HER WAARVOOR DEZE WEEK IS AANGEWEZEN Brandstoffen, Industriekolen: Coupures B, C, D, E, verbr. Geen vervangings toewijzingen. Brandstoffen: TA 707: 74 BV (voor het publiek geldig t/m. 18 Jan. '48 76 en 77 BV (3 rts.); TB 707 74 BV. Geldig voor het publiek t/m. 18 Jan. '48 76 BV (3 rts.) WA 707 1 t/rn. 12e per. (1 rts.); WB 707 1 t/m 12e per. (5 rts.); Rts. b. 1 eenheid 1947/1948 (1 rts.). Die artikelen, waarvoor geen aflossings- week Is genoemd, moeten worden inge leverd in veelvouden van 10 rantsoenen. Brood in veelvouden van 680 rts. Bakkers die op de gebakbonnen broodbloem wens ten te betrekken, dienen deze te zamen met de andere broodbonnen in te leveren met een ontvangstbewijs MD 242—05. Wensen zij gebak of gebakbloemcoupures, dan moeten ze worden ingeleverd met eeB ontvangstbewijs MD 24208. De detaillisten dienen BleChts die bon nen 080 en ®80 alg. in te leveren, waarop zij spijsolie hebben afgeleverd. ^OeGOOeOGGGOGGQeOGGGOOGGGOOOGGGOOOQO^TOGOQGOOGOOG^OOO^aOOOQOOOGOOOOeOOGQGOOCTGG^OOOO^OOGGOOGGQ^OQQOOraO)^ Ons Romanbijvoegsel Inhoud van het voorafgaande! Vier employé's van de schatrijke uit gever mr. Sidney Hart zijn ontvoerd en bevinden zich aan boord van een jacht, dat zee gekozen heeft Het zijn Chapin, Hampton, Ryder en miss Devin. Chapin ontdekt, dat mr. Hart zelf ook aan boord is, doch de man blijkt vergiftigd te zijn en sterft. Ver der zijn aan boord mrs. HartGlass, schoondochter van mr. Hart en haar advocaat, mr. Dupont. De kapitein en matrozen van het jacht kennen geen Engels, doch spreken een vreemde negertaal, die alleen mr. Dupont ver staan kan Later komen de matrozen melden, dat ook de kapitein onder vreemde omstandigheden overleden is. Ook Archie Montgomery, een zoon van mrs. Hart uit haar tweede hu welijk, blijkt aan boord te zijn Hij heeft de schrikwekkende ontdekking gedaan, dat de lijken van mr. Hart en de kapitein spoorloos verdwenen zijn. De vier ontvoerden worden m hun hut opgesloten, doch Chapin per on geluk in die van Montgomery. Hij onderzoekt de laden en vindt papie ren, waaruit blijkt, dat Archie zich verloofd had met Grace Devin. De oude mr. Hart had zich echter hier tegen verzet en Grace drong in een briefje aan Archie op „drastische maatregelen" agn. Archie komt de hut binnen, maar Chapin kon nog juist alle papieren in zijn zak laten verdwijnen. Over gebracht naar zijn hut, snuffelt hij de andere papieren nauwkeurig na. Hij vindt er o.a. een afschrift van het testament van mr. Hart bij, waaruit blijkt, dat de vijf millioen dollar be dragende nalatenschap verdeeld moet worden onder mrs. Hart, miss Devin, -er Hampton en Chapin. Vorder komt hij uit deze papie ren te weten, dat in 1928 de vader n Archie op geheimzinnige manier aan boord van hetzelfde jacht over leed en in zee werd neergelaten. Hij liet z'n zoon dirie millioen dollar na die deze echter binnen twee jaar reeds verbrast had. Ryder is uit zijn hut ontvlucht en komt via een raam die van Chapin binnen. Hij vertelt, hoe hij toevallig hoorde dat Archie er Hampton van beschuldigde de beide doden over boord te hebben gegooid. Dat is belachelijke onzin!, merkte Chapin op: Hoe zou hij helemaal alleen de lichamen hebben kunnen versjouwen, zonder dat iemand het aan boord van dit kleine schip zou hebben gemerkt? Het was notabene midden op de dag. Als bet nu 's nachts gebeurd was. zou het nog mogelijk zijn, maar overdag? Neen! En dan nog iets anders: wanneer moet hij er gelegenheid toe hebbgh gehad? We zijn de hele voormiddag samen geweest, be halve dan het korte poosje, waarin we ons verkleed hebben. Maar vertel eens, had Archie verder nog iets te beweren? De jockey gaf te kennen, dat hij overi gens niets belangrijks gehoord had. Hierna vroeg Chapin, of Ryder, toen hij aan dek van het jacht wandelde, mis schien gezien had of er al land in zicht was. Ik ben vergeten ernaar te kijken, bekende deze: Maar het kan nu toch niet erg lang meer duren of we moeten in New York aankomen Ik vraag me af.. Gauw! Gauw!, waarschuwde Chapin: Kruip snel onder het bed. Ik hoor iemand aankomen. Het een lenig gebaar verdween de joc key. Er werd een sleutel in het slot van de deur gestoken en de neger, die het middagmaal had binnengebracht, kwam de tafel weer ontruimen. Vlak achter hem kwam echter ook Archie de hut binnen Chapin zag, dat hij bleek was en zich blijkbaar niet erg op z'n gemak voelde. Chapin, begon Archie op dreigende toon: Je hebt in de laden van mijn bu reau zitten snuffelen. Nog erger: je hebt wat papieren, die aan mij toebehoren, mede genomen. Ik wil ze ogenblikkelijk terug hebben. De bediende had intussen onhoorbaar de kamer verlaten. Chapin grinnikte hatelijk: Ik wil met genoegen je papieren teruggeven, zei hij: als jij me in ruil daarvoor 'n paar vragen wil beantwoorden. Archie kreeg een kleur van woede: Ik ben helemaal niet van plan, jouw vra gen te beantwoorden, riep hij boos uit: Geef me ogenblikkelijk m'n papieren terug. 4 Chapin hoorde, dat de knop van de deur weer werd omgedraaid. Hij sprong op, denkend, dat Archie de zwarte be diende met een kleine wenk opdracht had gegeven, 'n paar van de matrozen te halen om Chapin te overmeesteren. Nu, zo ge makkelijk wilde Chapin zijn kostbare be wijsstukken niet afstaan en hij was be reid ervoor te vechten, al was het dan tegen een flinke overmacht. Tergend langzaam ging de deur open, centimeter voor centimeter. Chapin, de zenuwen tot het uiterste gespannen, keek toe, gereed om zich te verweren, indien dat' nodig mocht blijken. Maar zowel hij als Archie waren ver wonderd toen ze zagen, wie de binnen komende was: Hampton! De man bleeex heel erg opgewonden. Met n hevige slag smeet hij de deur achter zich dicht. Ver rassend snel stond hij vóór Archie en pak te die met een onverhoedse greep stevig beet. Terwijl hij de verblufte Archie enige woedende verwensingen in het geziclft siste, schudde hij hem flink door elkaar. Even plotseling liet hij hem echter weer los, maar nu schoot z'n rechterhand uit en met de volle vuist trof hij Archie op de kaak, zodat de jongeman achterover viel, over een stoel struikelde en als een leven loze pop op de grond neerplofte, Snel haalde Hampton enige stukken touw uit z'n zak te voorschijn en begon Archie de handen en voeten te binden. Help me even, Chapin, zei hij op haast gebiedende toon tot zijn verraste collega. Alles was zó snel gebeurd, dat het nauwelijks tot Chapin doorgedrongen was, dat hij gered was van Archie's al te directe vraag om teruggave van de papie ren. Met genoegen, Hampton, zei hij: Die ploert vastbinden is wel het mooiste werk je, dat ik me in de huidige omstandig heden bedenken kan. De beide vrienden waren niet erg kin derachtig met het aanhalen van de tou wen: er was geen wikken of wegen meer aan en zelf zou Archie Montgomery nooit los kunnen komen. Archie protesteerde intussen hevig en dreigde met de vreselijkste wraak. Nu kwam Ryder vrolijk pnder het bed te voorschijn: Mooi werk! Kan ik mis schien ook nog een handje helpen, vroeg hij. Hampton keek de jockey verrast aan: Zo, ben jij ook al hier? Mooi zo, drie kunnen meer dan een! Nu help ons even, die boef op een stoel te zetten, dan kan ik hem enige vragen stellen. Hampton greep Archie ruw bij een arm; Chapin pakte de andere, terwijl Ryder de woedende jonge man bij de knieën nam. Samen droegen ze 'm zo naar een stoel én gooiden hem daarop niet al te zachtzin nig neer. Archie spartelde hevig tegen. Hij was rood van woede en brieste: Wat voeren julie in je schild, oplichters? Hou je kalm, dan zal ik het je ver tellen, antwoordde Hampton rustig: De kwestie is, dat we nog steeds geen land in zicht hebben. De hemel weet, hoe lang het nog duurt vóór we New York kunnen bin nenvaren. Je moeder heeft verklaard, dat de sextant zoek is en dat het zonder dat ding voor een niet volwaardige kapitein moeilijk is om onze situatie te bepalen en de juiste koers vast te stellen. Als de sex tant met opzet zoek gemaakt is en daar twijfel ik eerlijk gezegd niet aan! dan heb jij dat op je geweten, Montgomery. Als je er niet gauw voor zorgt, dat dat ding terug komt, dan zal ik je wel eens krijgen! Ik weet, dat je zelf heel goed voor kapitein kunt spelen en Nu?, vroeg Archie op brutale toon: Wat wil je daarmee beweren? en als je onwillig bent de sextant terug te brengen, dan zal ik je d w i n g e n zelf de navigatie op je te nemen en het jacht regelrecht naar New York te varen. Hoe zou je me kunnen dwingen?, vroeg Archie, half spottend, half angstig. Heel eenvoudig, antwoordde Hamp ton: We brengen je naar de stuurhut en binden je daar vast. Als je dan nog wei gert, zal ik desnoods maatregelen nemen, die tegen mijn gevoel indruisen; ja, ik zou er zelfs niet tegen opzien je te pijni gen. We moeten zo gauw mogelijk New York bereiken. Je bent vergeten, waarde vriend, dat er zes potige zwarte kerels aan boord zijn, die op mijn bevel als leeuwen zullen vechten! En dan zijn er nog mr. Dupont en mijn moeder, smaalde Archie dreigend. zal wel 'n beetje anders over je gaan den ken als ze alles weet. Chapin kwam tussenbeide. Wacht eens 'n ogenblik, Hampton, zei hij: We moeten niet te hard van stapel lopen, want dan zouden we zelf in moei lijkheden kunnen komen. Vertel eerst eens wat eigenlijk je plan is. Kom even mee naar de badkamer, verzocht Hampton: dan kan ik je daar al les vertellen, zonder dat dat zwijn er iets van hoort. Ryder, jij moet hem intussen terdege bewaken. Laat hem in geen geval ontsnappen. Na Chapin zal ik jou van mijn plan op de hoogte stellen. Ryder beduidde, dat hij met dit voor stel accoord ging. De beide andere mannen gingen de bad kamer binnen en sloten zorgvuldig de deur achter zich. Hampton zei: Ik heb al veel langer getracht met je in contact te komen om de zaak eens vertrouwelijk te bespreken. De kwestie is, Chapin, dat ik 'n paar merkwaardige dingen ontdekt heb. Toen wij 'n paar uur geleden ons gingen ver kleden voor de lunch, heb ik me zó ge haast, dat ik nog tijd over had om hier en daar eens een kijkje te nemén. Ik wist, dat mrs. Hart op de brug stond en dat de stuurman dus vrijaf had en beneden moest zijn. Daarom deed ik mijn best hem te vinden, want ik wilde hem enkele vragen stellen en zien wat voor 'n soort man hij is. Ook wilde ik de motordrijver zien te spreken te krijgen. Op z'n minst konden beiden iets meer vertellen over de ver moorde kapitein. Nu, lang behoefde ik niet te zoeken. Ik hoorde 'n paar stem men. Twee mannen hadden een vertrou' welijk onderhoud in hetEngels. Ja, dat waren dus de eerste leden van de be manning, die ik Engels hoorde spreken. Ze spraken over de dood van de kapitein en waren daar erg opgewonden over. Voorzichtig sloop ik naderbij en aldus kon ik zien, dat het juist de twee mannen wa ren, die ik zocht: de stuurman en de mo tordrijver. Een van de twee meende, dat muiterij de enige oplossing was om uit de moeilijkheden te geraken. Hij vroeg zich af, wat er eigenlijk precies stak ach ter de gebeurtenissen, die aan boord van het jacht waren voorgevallen en de ander antwoordde, dat het volgens hem „geld kwesties" waren. Het vervolg van hun gesprek kon ik niet helemaal verstaan, maar ik ving flarden op, waaruit bleeK. dat ze al jarenlang aan boord van dit jac^t varen en dat het in 1928 eigendom was van de vader van Archie, mr. Anthony Montgomery. Ze hadden het er over, hoe deze op geheimzinnige mamer overleed, midden op de oceaan en daarin werd neer gelaten. Ook daar zat een geldkwestie achter, meenden ze en ze brachten dat geheimzinnige sterfgeval in verband met dat even geheimzinnige van vanmorgen. Hum!, kuchte Chapin. voor wie dit alles niets nieuws was: En zeiden ze ver der nog iets? Ja: ze vonden het zo vreemd, aa Archie hun bevolen had tegen iedereen ook tegen zijn moeder net te doe» als of ze geen Engels verstonden. Ze wisten niet, of dat maar 'n gril was ofboos opzet. Een van de mannen ik denk, dat het de motordriiver was stelde veer, dat hij naar mrs. Hart zou gaan om haar eens terdege over haar lieve zoontje in te lichten. De stuurman begon te lachen en zei, dat mrs. Hart het al te druk had met het besturen van het jacht. Met be hulp van een sextant moet ze aardig kun nen varen, maar zonder dat ding maakt ze niets klaar. Ze beeldt zich echter in, het beter te kunnen dan de stuurman en als die het jacht in de goede koers heeft gestuurd, neemt ze het roer over en vaart in verkeerde richting verder. De stuur man zei, dat, als zij hem rustig zn gang had laten gaan, het jacht waarschijnlijk al lang land in zicht zou hebben. Het was, zei hij, alsof ze hem niet meer vertrouw de en 'erg wanhopig was. Toen ze hoorde, dat Ryder verteld had, dat hij „ook wel eens gevaren had" liet ze hem zelfs ko men om onder toezicht Van mr. Dupont zijn kunnen te demonstreren. Ryder had waarschijnlijk een grapje verkocht en vond het prettig eens gewichtig te doen. Hij nam dus het stuur over, maar stun telde zó erg, dat ze daardoor helemaal in de war raakte. Mrs. Hart was woest cn joeg hem weg, maar het onheil was toen al geschied en ze waren nóg verder van huis dan vóór Ryder zijn demonstratie had gegeven. toen nog niets van af, want ik denk, dat juist toen iedereen zich in zijn eigen hut bevond om zich te verkleden, de lijken overboord werden gegooid. Dat was dus op het moment, dat ik hun gesprek aflui- sterde. Chapin zei wijselijk niet dat iedereen juist Hampton van deze schanddaad ver dacht. Ze hadden blijkbaar gemerkt, dat hij niet in zijn hut aanwezig was om zich daar evenals alle anderen te verkle den. Uiteraard kon hij zich niet verde digen met de verklaring, dat hij het ge sprek van de stuurman met de motor drijver had staan afluisteren. Als Hamp ton de verdachtmakingen van Archie hoorde, zou hij zich maar onnodig druk maken en met een woedende uitval juist de aandacht op zich vestigen. En wat gebeurde er verder?, vroeg Chapin. Nu, na de lunch werd ik evenals jullie opgesloten in mijn hut. Ik had daar tijd en stilte genoeg om rustig na te den ken. Ik besloot, de eerste de beste gelegen heid om met jou in contact te komen aan te grijpen om eens duchtig met elkaar te spreken. Mijn plan was namelijk, ons bij de stuurman en motordrijver aan te slui ten wat betreft het voorstel tot muiterij. Zeiden ze neg iets bizonders over Archie?, vroeg Chapin. Even denken! Ja, Archie heeft giste ren vlak voor het vertrek van het jacht met mr. Hart 'n langdurig gesprek gehad en dat was allerminst kalm verlopen. Mr. Hart had Archie bepaalde verwijte» ge daan, maar waarover het ging wisten de mannen niet. Hum!, kuchte Chapin wederom be dachtzaam: En hadden ze het nog over de geheimzinnige verdwijning van de doden? Neen, daar heb ik geen woord over gehoord, Daar .wisten ze vermoedelijk m Aha!, begreep Chapin nu Hampton's bedoeling: Maar wat moet ik daar eigen lijk onder verstaan? Tegen wie is ze ge richt en wat voor resultaat verwacht je er van? De kwestie is zó, dat Archie moed willig en mrs. Hart door haar eigenwijs heid een snelle terugtocht naar New York belemmeren. De muiterij is dus te gen hen gericht en het doel is, dat de stuurman zonder enige beperking de lei ding van de terugtocht op zich kan nemen. Archie zit al gevangen, maar we zijn ook verplicht mrs. Hart met zachte dwang in haar hut vast te zetten. Per slot is deze onaangename maatregel ook in haar eigen belang. Later zal ze er ons mis schien dankbaar voor zijn. Het idee is misschien niet zo gek, merkte Chapin voorzichtig op: Maar ver tel eens verder, wat gebeurde er sinds je in je hut werd opgesloten? Dupont kwam een praatje met me maken. Zijn optreden irriteerde me en ik gaf hem een paar rake klappen. Hij riep wat in dat negertaaltje en er kwa men twee zwarten binnen, die mij over meesterden. Dupont verliet tegelijk met hen de hut, maar de deur werd zorgvul dig afgesloten, 'n Half uur later kwamen dezelfde zwarten weer terug, ditmaal zon der Dupont. Ze hadden een dienblad met gerechten bij zich. Ik deed net of ik wilde gaan eten, maar plotseling smeet ik henr ieder een schotel in het gezicht. Ze had den daarop niet gerekend en waren vol komen verrast. Vóór ze wisten wat er ge beurde, was ik de hut al uit. Ik kwam op het dek en de eerste die ik zag was onze vriend Archie. Ik zorgde er echter wel voor, dat hij mij niet te zien kreeg, Voorzichtig volgde ik hem, denkend, dat hij naar zijn eigen hut ging, maar tot mijn grote verbazing ging hij die van jou bin nen. Niets was mij meer welkom. Ik sloeg nu immers twee vliegen in één klap: ik was met jou in contact èn: we konden Archie onschadelijk maken. Een avontuurlijke geschiedenis, Hampton!, lachte Chapin. Dat is het zeker. Maar zeg eens, wat denk jij van mijn plan om een muiterij op touw te zetten? Nadenkend en voorzichtig antwoordde Chapin: De zaak is dermate gecompli ceerd, Hampton, dat ik me niet voor of tegen het plan kan verklaren, zonder er eerst eens rustig over te hebben nage dacht en de consequenties te hebben over wogen. De grootste moeilijkheid is name lijk, dat we niet eens weten wie we wel of niet vertrouwen kunnen. We zouden ons moeten scharen achter de stuurman en motordrijver en we weten niet eens, of die wel betrouwbaar zijn. Misschien zijn ze even gemeen als Archie en zullen ze ons misbruiken. Heb je de mannen eigenlijk wel van aangezicht tot aan gó zicht gezien, Hampton? Neen, dat niet. Maar wat doet da4 er toe? We moeten toch iets onderne men, Chapin, vóór Dupont de kans krijg4 ons de moord op mr. Hart op het dak te schuiven. Je twijfelt er toch zeker ook niet aan, of Dupont is dat inderdaad van plan. Hij wordt gesteund door Archie en de zaak staat er voor hen al heel goed voor. W ij waren immers het eerst bij mf- r Hart nadat deze vermoord werd. Als dit alles mooi door die handige Dupont wordt - opgedist, zal er op de hele wereld niet één jury te vinden zijn, die wij van onzs onschuld kunnen overtuigen. En daaro» moeten we het niet zover laten komen Ook het verhaal, dat wij ontvoerd wer- den, zal bij een rechtszitting niet geloofd worden. Hoe zouden wij de waarheid er van kunnen bewijzen? Ik heb dat allemaal ook reeds lang en breed overdacht, bekende Chapin nP- We moeten inderdaad heel spoedig ie^ ondernemen, maar de vraag is: wat? He is voor mij al een bijzonder kwaad punl dat ik het allereerst bij mr. Hart aanWe' zig was. Hij leefde toen zelfs nog. De ver denking zal dus allereerst op mij vaU®4- Ik wil eerlijk zijn, Chapin, antwoord de Hampton nu vertrouwelijk: Tóen u jou bij de pas overleden mr. Hart aar trof, heb zelfs ik je er een ogenblik v verdacht, dat jij de oude man om een andere duistere reden om het leven h gebracht. (Wordt verV1 olgd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1948 | | pagina 4