Tienduizenden Amsterdammers juichen Churchill toe Leven in geloof en met de daad Partij met de beste waarborgen De Bisschoppen tot de kiezers VLIEGFEEST OP YPENBURG EUROPA'S WIL NAAR EENHEID Haarlem's jeugd huldigt Kardinaal Het drama van Putten De nieuwbouw 70ste JAARGANG DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN „Boven het superparïement moet God staan" Churchill maakt het V-teken Het werk in de commissies I11 druk wekkend slot van St. Bavo-jubileum liet hoge goed der eenheid W oningwetwoningen moeten kleiner worden NDER DE ONDER LO U P E MAANDAG 10 MEI 1948 No. 2061? CHURCHILL BIJ DE KON. FAMILIE OFFICIER FULLRIDE VOOR DE RECHTER „Dit is nu Marijke''t ChurchjU bij zijn bezoek aan paleis Soestdijk in bewondering voor ons jongste prinsesje DEMONSTRATIE MET DIV. TYPEN VLIEGTUIGEN Maar grote gezinnen niet vergeten DE VROME WENS '\'A DE KANTOREN van de Redactie en de Admi nistratie van de „Nieuwe Schiedamsche Courant" zijn gevestigd te Rotterdam. Kortenaerstraat i. Tel 25270: te Schiedam. Broersvest 8. Tel 68804 De abonnementsprijs bedraagt t 3.45 per kwartaal, 1.15 per maand. 1 0.30 per week. Directeur: J. KUUPERS. Hoofdredacteur: Mgr. Dr. J. WITLOX. Algemeen Redacteur: H. A. PAALVAST. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT DE ADVERTENTIE-PRIJS op gewone kolom breedte bedraagt 15 ets. per millimeter hoogte. Ingezonden Mededelingen op redactionele kolombreedte 30 ets. per millimeter hoogte. Contract-tarieven „egei gereduceerde prijs op aanvrage bij de Administratie verkrijgbaar. KAMPIOENEN tot 20 woorden 1.—. Ieder woorc. meer 5 ets. Maximum 50 woorden. Uitsluitend bij vooruitbetaling. Amsterdam heeft gisteren het Congres van Europa een grandioze ontvangst bereid. De ongeveer duizend congressisten, die met een extra-trein naar Neerlands hoofdstad waren gebracht, moesten door een veelrijïge haag van het station naar de Dam voor het koninklijk paleis» optrekken. Natuurlijk wisten zij, dat de belangstelling van de tienduizenden Amsterdammers op de eerste plaats de verwachte Winston Churchill gold; maar toch gaf die menigte een feestelijke omraming aan dit spectaculaire schouwspel. De idee van een Verenigd Europa vond hier een ontvankelijk milieu, omdat men Churchill zag niet alleen als de grote triomfator uit de tweede wereldoorlog, maar evenzeer als de drager van een revolution nair plan in de wereldgeschiedenis: zonder wapengeweld-, zonder bloedvergieten, alleen door overleg en overredingskracht één nieuwe Europese wereld te voorschijn te toveren. Een breed wit podium, oranje en groen overhuifd, met bloemen en planten versierd, waarboven vele vlaggen wapper den, gebouwd om een eveneens bevlagd spreekgestoelte, maakte de ingangen on zichtbaar van het koninklijk paleis, dat zelf een prachtig sluitstuk vormde van de plaats der gebeurtenis, die duizenden Amsterdammers reeds uren tevoren naar het hart van Nederland deed stromen. Ook de aan de Dam gelegen gebouwen hadden de vlaggen uitgestoken en in het stralende zonlicht bood het historische plein op deze schone Mei-Zondagmiddag, met die tienduizenden aandachtig luiste renden naar enige leiders van volkeren, met zijn historisch décor, met zijn feeste lijke versiering, met de ondefinieerbare sfeer, een onvergetelijk indrukwekkende aanblik. Een koor van 500 zangers van ver schillende hoofdstedelijke zangverenigin gen zong een welkomstlied, waarna Z.Exe. P. Kerstens, voorzitter van het Europa- congres, de burgemeester aankondigde, die de hoge gasten en de congressisten in het Engels en Nederlands verwel- komde. Nadat achtereenvolgens het woord was gevoerd door Z.Exc. P. Kerstens, Paul Ramadier, prof. dr. S. F. H. J. Berkel- bach van den Sprenkel, Jules Hoste en dr. K. Beugmans, zong het koor onder hegele'ding Vm hst muziekcorps der Am sterdamse politie, het nieuwe Europa lied. En dan stegen weer de toejuichingen op, want het grote ogenblik voor de duizenden was aangebroken: Winston Churchill ging spreken. Hij begon zijn rede met te zeg gen, dat de gedachten tijdens deze grootse samenkomst van Amsterdam mers op deze prachtige Zondag middag in Mei teruggaan naar de vreugden van de bevrijding van een lage en wrede tyrannic. Ook vertoefden zijn gedachten bij het vele wat de volkeren van Groot- Britannië en Nederland gemeen heb ben. Als ik terug zie naar de dagen Winston Churchill heeft Zaterdag ver gezeld van zijn echtgenote een bezoek gebracht aan het prinselijk gezin op Soestdijk. Tegen zes uur des avonds ar riveerde de Engelse staatsman op het paleis Het Loo, waar hij 's avonds aan zat aan het diner bij H. M.de Konin gin. Zondagmiddag vertrok hij naar Am sterdam. Aan het gejuich scheen geen einde te komen, toen Churchill op het ver zoek van pater de Greeve naar voren trad om het uit de oorlog bekende l -leken te maken, nu echter voor de trfomf van Europa's eenheid. van W illem lil, die zowel Engeland als Nederland regeerde en naar de tijd die na hem kwamtoen de hertog van Marlbourough de Nederlandse en Britse legers in zovele overwin ningsoorlogen commandeerde, dan gevoel ik, zo zeide Churchill, dat deze lange en beroemde kameraad schap bewaard moet blijven en dat wijdie er dezelfde levenswijze op na houden alsook dezelfde vorm van Christelijke beschaving, hand in hand samen verder moeten gaan om, zo nodig, schouder aan schouder aan toekomstige problemen het hoofd te bieden. Churchill zeide, dat hij bij zijn reis door ons mooie land, dat zo vruchtbaar, zo helder en modern is, hij dit als het tehuis beschouwt van een vrij volk, dat het recht heeft zijn regering te kiezen of te veranderen en w ens ministers en regeerders de dienaren en niet de mees ters van het volk zijn. Pij zeide de stellige overtuiging te hebben, dat levenswijze, wet en vrijheid dezerzijds en aan de overzijde van het kanaal nimmer vernield of vernietigd mogen worden door enige vorm van tota litaire tyrannie (applaus), noch door de gehate nazi-overheersing, die wij ten val brachten, noch door enige andere vorm van gelijksoort:g despotisme (applaus). „Ik zelf ben niet de vijand van enig ras of volk ter wereld. Van Russen, Duitsers en Japanners begrijpen wij over de fron ten van strijd en oorlog heen hun moei lijkheden en lijden. Wij hebben ons zelf niet verenigd tegen enig ras of volk, maar tegen tyrannie in al zijn verschij ningsvormen". Wij hebben de idee, dat een ver enigd Europa beter zou zijn om te be wonen, dan een der beide polen en daarom zijn wij uit zo vele landen, sprekende met zo vele tongen, hier ge komen om te proberen samen een stap voorwaarts te gaan in harmonie met de politiek van onze in vriiheid ge kozen regeringen, om de oude glorie van Europa nieuw leven in te blazen en dit beroemde continent, de baker mat van zovele belangrijke gedachten, ais ook van grote staten rond de oceaan, zijn plaats weer te doen innemen als een onafhankelijk cn self supporting" lid van een wereld organisatie. Als deel van deze wereldorganisatie hopen wij tot de spoedige vorming van een Europese raad te komen. Deze raad 'moet de regeringen en volkeren van evenveel Europese landen, die onze be grippen delen en die de brede vrijheden van democrat'sch leven, gebaseerd op de in vrijheid tot uiting gebrachte wil de- volkeren accepteren, omvatten. Na zijn mening over de taak van een Europese raad kenbaar te hebben gemaakt, zeide Churchill: „Wij hopen tot een verenigd Europa te geraken, dat gezuiverd zal zijn van de slavernij van vroegere en klas sieke tijden, een Europa, waarvan de mens met trots zal willen zeggen: „ik ben een Europeaan"." Donderend applaus weerklonk na Churchills rede. Het was werkelijk niet nodig een vertaling te geven. Die stem, dat gebaar gaven beziel'ng aan de woor den, welke wellicht niet verstaan, maar wel begrepen werden. Een hartelijk applaus weerklonk ook, toen pater Henri de Greeve het spreek gestoelte beklom. En dadelijk raakte hij het benauwende probleem van de her nieuwing van Europa in de diepste kern: de wereld is ineengestort, omdat wij christenen gefaald hebben; als we thans niet opnieuw willen falen, moe ten we Christus in het centrum van dc vernieuwing plaatsen. Een parlement over het volk. een superparïement boven de parlementen, maar God boven het superparïement. Wanneer wij Europa en de wereld de vrede willen geven, moeten wij J't doen, steunend op een diep geloof en een onwankelbaar vertrouwen In Chris tus, omdat op geen andere wijze ver eniging mogelijk kan zijn. Pater de Greeve herdacht dan allen, die in de jongste oorlog hun leven voor het herstel van vrijheid en vrede hebben gegeven, waarna een minuut stilte werd betrachf. Tenslotte sprak pater de Greeve een hartelijk dankwoord tot Churchill, die zoveel heeft gedaan voor de redding van Europa. Hij verzocht de staatsman het oude „V"-teken te maken, „maar thans niet voor het winnen van de gewapende oorlog, doch voor het winnen van de vrede". Onder luid applaus stond Churchill op. trad een stap naar voren en maakte het zo beroemd geworden teken. Een geestdr:ftig applaus was het ant woord der tienduizenden. Aan het einde der bijeenkomst zong het koor het „Beati mortui", staande aan gehoord door de congressisten en alle belangstellenden op de Dam. Het belangrijkste werk van een con gres geschiedt steeds in de commissies. Daar worden de resoluties geredigeerd, welke aan de plenaire zitting moeten worden voorgelegd. Ook op het Congres van Europa is de formulering der resolutie een moei zame taak, welke soms niet zonder spanning volbracht kon worden, In de culturele en 'Ie economische commissie zjjn de besprekingen tamelijk vlot ver lopen, maar in de commissie voor al gemene politiek leek het Zaterdagmor gen meer een heksensabbath dan een poging om een verenigd Europa te ont werpen. Gedeeltelijk lag dit aan de overigens onbegrijpelijke onbekwaamheid van de voorzitter, wie de leiding der vergadering geheel uit de hand was gegleden; gedeel telijk ook aan de onbeduidendheid van de ontwerp-resolutie. Uren en uren lang is Zaterdag tot diep in de nacht, tot drie uur in de morgen beraadslaagd, zonder dat men tot een oplossing kwam; de besprakingen zijn in beperkter kringen de gehele Zondag, wederom tot diep in de nacht voortgezet. Vooral artikel 7 van de ontwerp resolutie werd zeer omstreden. Dit ar tikel stelt vast, dat dc enige oplossing van het Duitse probleem gelegen is in het tot stand brengen van een Ver enigd-Europa. Tenslotte werd het toch In ongewijzigde vorm aangenomen. Ver volgens werd de ontwerp-resolutie in haar geheel in stemming gebracht en met algemene stemmen aangenomen. Tijdens het défilé Zondag te Haarlem ter huldiging van Kardinaal De Jong (v.l.n.r. Mgr. Huibers. de KardinaalMgr. Stam, Mgr. Bouter). (Van onze Amsterdamse redacteur.) Met een indrukwekkende Pontificale Hoogmis en een grootse hulde aan dc Kardinaal werden de feesten van het jubileum van de basiliek van St. 'Bavo gisteren besloten. Vele geestelijke en wereldlijke autoriteiten waren aanwe zig bij deze grandiose plechtigheden, die door een duizendkoppige menigte werden bijgewoond. Tijdens de Mis hield Mgr. Huibers de predikatie, waarin hij de betekenis van de kerkwijding en van het kerkgebouw besprak. Mgr. beschreef de schoonheid van de St. Bavo en wees er op, dat een Godshuis mooi moet zijn, omdat het een afbeelding is van de Stad Gods in de Het optreden van.het communisme zo wel buiten als binnen opze landsgren zen heeft het Ned. Episcopaat aanlei ding gegeven alle stemgerechtigde Ka tholieken van Nederland andermaal te wijzen op de hoogst gewichtige taak, welke zij op staatkundig gebied hebben te vervullen teneinde iedere machtsvor ming van het goddeloze bolsjewisme te voorkomen. In het herderlijk schrijven, waarmede zij zich te dezer zake tot de Katholieken wenden en dat gisteren in alle kerken werd voorgelezen, herinneren zij aller eerst aan de ernstige woorden, welke onze H. Vader de Paus op 10 Maart 1.1. sprak tot de pastoors en de vastenpredi- kers van Rome over het kiesrecht en de kiesplicht van de Italiaanse Katholieken En het schrijven vervolgt dan: „Uit de feitelijke afhankelijkheid van Kerk en godsdienst van de politieke machthebbers leidt Z. H. de Paus af, dat het voor alle Katholieken een strikte ge wetensplicht is deel te nemen aan de verkiezingen en dat zij zich bij het uit- Drengen van hun stem moeten laten lei den door de uitspraak van het geweten. „Iedereen moet stemmen volgens de uit spraak van zijn geweten", Zo zegt de Paus letterlijk en Hij vervolgt dan: „Welnu, het is duidelijk, dat de stem van het geweten iederen ernstigen Ka tholiek oplegt zijn stem te geven aan die candidaten, die genoegzame waarborgen bieden voor de bescherming van de rechten van God en de zielen, voor het ware welzijn, zowel van de enkeling als van het gezin en de samenleving, over eenkomstig de Goddelijke geboden en de christelijke moraal" Ook in ons land zijn wederom verkie zingen in uitzicht gesteld. En alhoewel de toestand in ons vrderland niet zo ern stig is als in Italië, staan ook wij voor de dringende taak de maatschappij in christelijke zin op te bouwen en daartoe het communisme te bestrijdsn. Eén van de middelen daartoe, dat in het bereik ligt van iederen stemgerech tigden Katholiek, i het goed gebruik te maken van het kiesrecht, teneinde ee,u staatsbestuur te krijgen, dat „genoegza me waarborgen biedt voor de rechten van God en de zielen", en dat bij machte is die positieve maatregelen to' stand ts brengen, welke voor het ware wel zijn van individu, gezin en samenleving het meest doeltreffend zijn en dus ter bestrijding van het communisme het meest geëigend. Hoe maken wij dan 't beste gebruik van ons stemrecht, gelet op de gods dienstige en staatkundige verhoudin gen in ons vaderland? Bij de verkie zingen in 1946 hebben wij verklaard, dat de Katholieke Volksparty naar onze overtuiging de beste waarborgen biedt voor de eerbiediging en de nale ving van de zedelijke normen van het Christendom op het terrein van wet geving en bestuur. Welnu, Wij zijn van mening deze verklaring ook nu nog te moeten handhaven. Tenslotte aarzelen Wij niet U krach tig aan te sporen om de eenheid op staatkundig gebied hecht te bewaren. Vergeleken bij de hoge belangen, die op het spel staan bij de opbouw van een Christelijke Staat en Maatschappij en de afweer van het communisme, zijn de meningsverschillen onder de Katholie ken over staatkundige vraagstukken, hoe belangrijk ook op zich zelf, toch van on dergeschikte betekenis. Reeds het ver lies van weinige stemmen kan in ons kiesstelsel ernstige gevolgen hebben. En die staatkundige eenheid der Katholie ken is een machtig wapen in de ge meenschappelijke en veelzijdige strijd tegen het communisme, terwijl zij bij de maatschappelijke en staatkundige op bouw van ons christelijk levensideaal n zeer Waardevol goed is, welks verlies niet te óverziene schade zou berokkenen aan de belangen van het christendom en het welzijn van ons dierbaar vader land". De Duitse officier Fullriede, die op bevel van Christiansen het drama van Putten op de Veluwe veroorzaakte, zal zich op 19 Mei as. voor het bijzonder gerechtshof te Arnhem te verantwoorden hebben. Weliswaar wordt Fullriede niet in eerste instantie verantwoordelijk gesteld, omdat hij op bevel van de Wehrmacht handelde, maar niettemin heeft hij, door de uitvoe ring van dit bevel, een zware schuld op zich geladen. In' de aanklacht tegen hem staat o.m. dat hij in strijd met het oor logsrecht, bij wijze van represaille, een aanslag op Putten uitvoerde, waardoor 600 Nederlandse mannen door de S. S. werden gevangen genomen en naar Duits land gedeporteerd, waar het merendeel vaak onder afschuwelijke omstandighe den is gestorven. Voorts heeft hij zich schuldig gemaakt aan het verdrijven van vrouwen en kinderen en ouden van da gen uit hun huizen en het verwoesten van een honderdtal woningen. hemel. De gelovigen zijn de levende ste nen van de Stad Gods, op aarde worden zij bewerkt zoals de stenen van de basi liek bewerkt worden. Een bijzonder voor beeld is St. Bavo, die- een werelds leven leidde, doch door beproevingen getrof fen, tot inkeer kwam en later een groot bevorderaar van het ware berouw werd. Mgr. spoorde tenslotte de gelovigen aan zich dit alles goed te realiseren en hun leven daar naar te richten. De Kardinaalshulde Om half twee trok een plechtige stoet door de tuin van de pastorie naar het plein voor de basiliek. Langs deze route stond een erewacht van militairen uil Haarlem. Voor de hoofdingang van de basiliek was een tribune opgeslagen en op het plein stond een grote menigte die de kerkvorsten hartelijk begroette. Plebaan F. Filbry hield een huldigings rede waarin hij het grootse werk van de Kardinaal tijdens de bezetting relc- .Terdc. Haarlem beeft er behoefte aan dit nog eens te onderstrepen, omdat het voorbeeld van de Kardinaal in de oor log de gelovigen veel goed gedaan heeft. De elkaar toen opvolgende bisschoppe lijke brieven werden met veel belangstel ling en enthousiasme ontvangen en de volgzaamheid van de gelovigen sprak dan ook vanzelf. De Kardinaal spreekt Vervolgens nam de Kardinaal het woord. Z. Em. sprak als volgt: „Ik dank u van harte voor de sympa thieke hulde, die u mij gebracht hebt. Voor deze hulde dank ik u niet zozeer, omdat zij aan mij persoonlijk gebracht is, maar ik zie er een uiting in, een bewijs, dat gij trouw zijt en trouw wilt blijven aan ons katholiek geloof. Want die trouw moet gij ook tonen in uw later leven. Zo ooit, dan hebben wij in onze tijd flinke mannen en vrouwen nodig, mannen en vrouwen, die leven uit een diep geloof. Het geloof moet geheel uw leven bezielen en dat moei gij ook tonen door uw daad. Aan slappe, halfslachtige en zg.: neutrale Katholieken hebben wij niets. Wij moeten principiële en flinke katholieken zijn en dat vooral in onze tijd tonen door de grote maatschappe lijke deugden van naastenliefde en recht vaardigheid te beoefenen. Er wordt tegenwoordig veel en terecht gewaarschuwd tegen het goddeloze com munisme. Maar ik zou de nadruk willen leggen op het woord goddeloos. Want vooral omdat het goddeloos is, is het ze gevaarlijk. En het is helaas niet te ont kennen, dat velen in onze tijd zich ge leidelijk losmaken van God en dan is het Alhoewel het vliegfeest op Ypenburg een onderdeel was van de Mei-feesten uit Den Haag, trok het toch zoveel belangstellenden uit de verre omtrek, dat het als een op zich zelf staand evene ment kan worden beschouwd. Zowel op de terrassen op Ypenburg zelf, als buiten langs de grote verkeersweg, was de be langstelling voor dit vliegfeest Zaterdag enorm groot. Begonnen werd met demonstratie van zweefvliegen, waarbij vooral de lierstart op twee wijzen werd gedemonstreerd. Later volgde nog een demonstratie met het optrekken door een vliegtuig. Het voorvliegen van diverse typen vliegtuigen met verduidelijking vanaf de „toren", die per luidspreker werden omgeroepen, was als steeds een hoogte punt van dit soort feesten. Daarbij kon worden gesproken van vliegtuigen die als vliegende auto werden aangeduid, waarmede bedoeld werd de gemakkelijk heid waarmede dit vliegtuig te besturen is, maar ook de vliegende erker om het ruime uitzicht dat dit vliegtuig weer bood. De Helicopter-demonstratie was ook iets wat de mensen zeer interes seerde. Daarmede werd gedemonstreerd de mogelijkheid om er gewassen en velden mede te besproeien maar ook alle andere eigenschappen, zoals stilstaan in de lucht, achteruitvliegen etc. werden gedemonstreerd. Luchtacrobatiek werd uitgevoerd door een instructeur van de N. L. S„ die er werkelijk een crazy- flying van maakte en alle mogelijke fouten maakte die aan een andere het leven zou kosten. Ook de instructeur Graft bleef niet op de grond en naast diverse staaltjes hogeschool vliegen, heeft hij ook in de lucht een lint door-, gevlogen. De parachute-demonstratie, met het afwerpen van een pop, mislukte Zaterdagmiddag, ook het bombarderen met zakjes kalk kwam niet tot zijn recht. Als bijzondere attractie werd de oudste en jongste bezoeker met geleide een rondvlucht aangeboden, waarvan een 71 jarige heer en een meisje van nog geen twee jaar de gelukkige aanwezigen waren. Op Zaterdagmiddag landde ook als bijzondere attractie een Engels Amphibie vliegtuig, dat ruim een uur te voren was aangekondigd, als te zijn gestart uit Engeland. Znodagmiddag werd het zelfde pro gramma nogmaals afgewikkeld, even eens onder stralend zomerweer, zodat ook nu de belangstelling weer zeer groot v/as al stonden nu geen auto's en motor fietsen ter beschikking om allen naar het vliegveld te brengen. zo gemakkelijk in het. Communisme te vervallen. De mens wil een ideaal, iets hogers dan eten en drinken en genieten van deze wereld. En als hij dat ideaal niet vindt in God, zal hij het zo gemak kelijk vinden in het communisme, dat een ideaal voorspiegelt, al is het een val* ideaal. En dus, waarde jongens en meisjes, dan moet ons ideaal zijn, ook in ons later le ven door ons woord en vooral door ons voorbeeld de mensen te behouden of terug te voeren tot God. Nogmaals dank ik u, doch vooral hoop ik, dat dit samen zijn er toe bijdraagt, u nader te brengen tot God; dat het uw voornemen versterkt trouw te blijven aan God en bezield door die trouw ook uw medemensen nader te brengen tot God. Opdat God dit voornemen met Zijn onmisbare genade mag steunen, zal ik u de zegen geven". Met deze plechtige zegening werd de prachtige manifestatie beëindigd. Sedert 1 Mei J.L mogen bij de Centrale directie van de wederopbouw en de volkshuisvesting geen aanvragen meer worden toegezonden voor woningwet woningen met een classificatie-inhoud boven 260 kub. meter, omdat voor deze woningen geen' toestemming tot gunning zal worden gegeven. Het Tweede-Kamerlid Maenen zag hier in een bedreiging van de belangen van het grote gezin en vroeg de minister nadere bijzonderheden. Minister In 'tVeld antwoordt daarop thans, dat tot deze maatregel is over gegaan, omdat de gemiddelde inhoud van de Woningwetwoningen, welke het laatste jaar zijn gebouwd of waarvoor plannen zijn ingediend, zich op een te hoog niveau bevond en slechts een geringe neiging tot dalen vertoonde. De beperkte bouw mogelijkheden en het grote woningtekort maken, dat getracht moet worden het aantal nieuw te bouwen woningen zo hoog mogelijk op te voeren ook al zou dit een verlaging van de inhoud mee brengen. Afgezien van deze mogelijkheid tot differentiatie binnen de grenzen van een complex, zal nog voor de bouw van een bepaald, per provincie te bepalen, per centage woningen voor grote gezinnen en middenstandswoningen goedkeuring wor den verleend. Dat de huisvesting van grote gezinnen ernstig in het gedrang zou komen, meent de minister dan ook te moeten bestrijden. Wanneer vroeger ons moeder de bood schappen van de kruidenier binnentorste, namen wij een duik in de tas om de brokken op te vissen, welke als lokaas voor de kinderen door de leverancier, die een goede klant wist te waarderen, ca deau werden gedaan. De slager plakte achteloos een „hompie worst voor de kinderen" tegen de lapjes vlees, welke „toevallig" altijd iets zwaarder wogen dan besteld werd, waarna de vleeshou wer vroeg „of hij het zo maar zou hou den, want het was juist een extra fijn stukje". En had de bakker zich aange diend, dan werd het mandje met brood alvast binnengebracht vanwege de kren tenbollen, welke als good-will-ambassa- deurs van de witte man by het kinder volkje fungeerden. Zo begon het cadeaustelsel, hetwelk later uitgroeide tot een systeem met zul ke excessen, dat de middenstand de overheid in het geweer riep om hiertegen de strijd aan te binden. Toen smeerden de moeders de boterhammen buitenspo rig dik met margarine om het servies- /an-zoveel-punten snel compleet te ma ken en smookten de vaders de gordijnen bruin en zich zelf wit om de neus in hun hartstocht voor het blinkende rookstel, hetwelk lokkend in de sigarenwinkel- etalage pronkte. Dat alles tot grote erger nis van o.m. de galanterie-magazijnen. Dit goede olim is thans volmaakt ver leden tijd en de onttroonde klant-koning mag al heel blijde zijn, wanneer hij bij speciaal voorgeschreven boodschappen 'n even begeerd als schaars artikel voor zijn geld mag kopen. Zo werd de koppelverkoop de opvolger van het cadeaustelsel. Wanneer de be doeling voorzit om bedoelde goederen zo eerlijk mogelijk te verdelen onder de klanten, dan valt er weinig af te keuren: integendeel. Maar in de practijk blijken de artikelen, welke slechts in beperkte hoeveelheid voorradig zijn, een naaste gelegenheid te vormen voor min of meer onjuiste practijken. En gelijk men deze moet vluchten, zo mag men deze even min scheppen. Zeker kan men van de overheid verlangen, zulke gelegenheden niet te bevorderen, doch de distributie goden schijnen met Vondel in zijn „Lu cifer" te menen, dat wie wetten geeft, ook het recht heeft om ze te breken. Hoe anders te verklaren, dat zij nu weer met het beloofde krentenbroodje een kans geeft aan de grootste-gemene- delers door geen bepaalde bon voor deze lekkernij aan te wijzen, zodat men theoretisch alle broodbonnen voor kren tenbrood kan besteden. Met te vertellen dat ieder recht heeft op 200 gram, is men er niet. Meerdere gezinnen b.v. stel den zich veilig voor bijzondere omstan digheden door klant te worden bij twee bakkers. Wie moet nu het krentenbrood leveren De klant zal natuurlijk laten we ons niet braver voordoen dan wij zijn van beiden „zijn portie" eisen. Maar deze doublure mopt dan toch de eerlijke verdeling in de war sturen. En hier gaven wij nog slechts één mogelijk heid; om onze lezeressen niet in de naas te gelegenheid te brengen, doen wij daar verder het zwijgen toe. Dat zij met de portie krentenbrood nogal krenterig is, we vergeven het aan de distributie; evenzo dat de prijs zo prijzig werd, dat het liedje uit onze kin derjaren over „rijst en krenten, kost maar zeven centen" 'n Ali Baba-sprookje schijnt. Doch dat zij de mogelijkheid schept, dat de een 'n krentenbaard krijgt, ter wijl de ander helemaal zijn baard niet kan aflikken, doet ons hartgrondig wen sen, dat de schuldigen hun portie mis lopen, al zijn wy ons er van bewust, dat dit in alle boosheid toch wel een vrome wens zal blijken. ANALYST

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1948 | | pagina 1