Bisschoppelijke verklaring en
de Welter
lijst
Resultaten van samenwerking
met de P.v. d.A.
r~
Het A VONTUUR van eigen leven
Koempoelan der Katholieke
Verkenners
Staakt het vuren" in Palestina
Israël bereid het op te volgen
Beroep van Kardinaal Hlond
op Poolse jeugd
De keus „Moskou of Romer
Marshall-goederen
voor Nederland
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN
Roekeloos spel dei-
dissidenten
het ras verloochent"
Werkloosheid
Kampvuur met sfeer
BEVEL VAN bE VEILIGHEIDSRAAD:
Brits-Egyptisch lucht-incident
Ofïl het materialisme te verwerpen
Wisseling Finse
regering
ONDER
L O U
DE
P E
Serviesgoed
Nieuwe Italiaanse
regering gevormd
Een wereldse verzoeking
H. M. de Kóningin
70ste JAARGANG
MAANDAG '24 MEI 1948
No. 2062o
desorganisatie publiekrechtelijke be-
Indien nu de K.V.P. de2e eirpn vgn de
ZICH NIET
PRINSES-REGENTES
morgenavond voor de radio
De Prinses-Regentes, H. K. H.
Prinses Juliana, zal zich als ere
voorzitster van de Nederlandse
afdeling van de „United Nations
Appeal for Children", in een
radiorede richten tot het Neder
landse volk.
Deze rede jwordt gehouden
morgenavond25 Meite 20.05.
J
Boodschap va,n Kardinaal
De Jong
UITEENZETTINGEN DER
STRIJDENDE PARTIJEN
Polen heeft ceH stagen
Communist opgevolgd door
sociaal-democraat
ZOMERPOSTZEGELS 1948
KLEURENBLIND
op de zwarte markt
Geen communisten in het
kabinet
neemt volstrekte rust
H. M. de Koningin is voornemens
in de eerstkomende maanden van
de haar thans geboden gelegenheid
om, ontheven van het regerings
beleid, algehele rust te vinden,
volledig gebruik te maken, aldus
deelt de particuliere secretaris van
Hare Majesteit ons mee.
Later hoopt zij nog vaak blijk te
kunnen geven van haar grote be
langstelling voor hetgeen door het
Nederlandse volk wordt verricht.
DE KANTOREN van de Redactie en de Admi«
Ristra tie van de .Nieuwe Sehiedarnsche Courant"
®jn gevestigd te Rotterdam Korfenaerstraat 1,
Tel 25270. te Schiedam Broersvest 8. Iel 688Ü4.
De abonnemerrtsprqs oedraagt I 8.45 pei kwartaal
T15 per maand, f 0.30 per week.
Directeur: J. KUIJ PERS.
Hoofdredacteur. Mgr. Dr. J WITLOX.
Algemeen Redacteur: H. A PAALVAST.
NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT
DE ADVERTENTIE-PRIJS op gewone kolom
breedte bedraagt 15 ets. per millimeter hoogte
Ingezonden Mededelingen op redactionele
kolombreedte 30 ets. per millimeter hoogte.
Contract-tarieven -egei gereduceerde prijs op
aanvrage bij de Administratie verkrijgbaar.
KAMPIOENEN tot 20 woorden f L—Ietier woon
meer 5 ets. Maximum 50 woorden. Uitsluitend bil
vooruitbetaling.
Nu het Voorlopig Katholiek Comité van
Actie in een manifest de politieke doel
stellingen van dit Comité geformuleerd
heeft en een hjst-Welter gepubliceerd is
die deze doelsteel ngen zal hebben te ver
wezenlijken, is het dienstig ons andermaal
te bezinnen over inhoud en strekking van
de Ve^flnSuder Nederlandse Bisschop
pen. Eerst echter een enkel woord over
het genoemde manifest, waarvan tier
eerste Punten door iedere K.V.P. er
ondersc reven kunnen worden zij staan
ook en ïe|fs vee] concreter in 't ITrgentie-
?odnfJ'rn i?6 en hei Verkiezingsmanifest
ate ourf V-P" doeh welks beide laat"
inhnnH een principiële controverse
misverstand^'6 aanleiding kan geven £0t
In deze twee punten wordt de samen
werking van de K.V.P. met de P.v.d.A
«gewezen op een theoretische en een
feitelijke grond.
De theoretische grond is de onverenig
baarheid van de diepste beginselen d'er
twee partijen. Om de waarde van het
argument te beoordelen ga ik te rade bij
de Encycliek Quadragesimo Anno. En deze
zegt inderdaad, dat katholicisme en socia
lisme in de ware zin van het woord on
verenigbaar zijn. Nu kan men wel gaan
debatteren over de vraag, of er, in hoe
verre de P.v.d.A. vandaa^ de dag het
„socialisme in de ware zin an het woord"
belichaamt, dat zou echter de indruk kun
nen wekken, dat men de uitspraak van
Quadragesima Anno zou trachten te vu
zwakken. Ik geef de heer Welter daarom
maar eenvoudig gelfik: de diepste be
ginselen van K.7.P. en P.v.d.A. zijn
onverenigbaar. Maar hieruit volgt n'ets
ten aanzien van een principiële ongeoor
loofdheid van een practische pol'tieke
samenwerking op een concreet regerings
program. Zijn de „diepste beginselen" van
de Anti-Revolutionaire Partij en de
K.V.P. soms wel verenigbaar? Toch zal
de heer Weiter een samenwerking met de
AR op grond van onverenigbaarheid der
diepste beginselen, een samenwerking
tussen K.V.P. en A.R. wel niet ver
oordelen.
Doch bovendien, dezelfde encycliek
Quadragesimo Anno, die de onverenig
baarheid uitspreekt van de katholieke en
socialistrsche maatschappij-leer, stelt uit
drukkelijk, dat de strevingen en verlan-
in het socialistische kamp „de recht-
eisen der christelijke maat-
y ®Beij-hervormers somtijds sterk nabij-
naar6*1' Met name geldt dit het „streven
^„Slechtigheid in de arbeidsverhou-
„.„i-ip en het verzet tegen ee- zekere
.„v n,^VerVleersing. welke de e'gendom
l/i, 1 va»rrechtelijk heeft toegeëigend"
-Vn _plaatsen wordt dit in Quadra-
geST iV ov» "ader Uitgewerkt, waar er
sprak eigendomsrecht cn eigen
domsgebruik over <je verdeling der aardse
In de stand van de Infanterie op de
Legertentoonstelhng te Utrecht staat
een 21-jarige soldaat 1ste kl. Met
„gloed ende verve" legt hq aan de
talrijke omstanders de werking uit
van een handgranaat
Een belangstellend heer: „Als ik
vragen mag, wat ben je van je be
roep?"
Vertegenwoordiger, meneer
„Als je uit dienst komt, zou je dan
weer vertegenwoordiger willen wor
den?"
„Als het niet bij een garen en band
winkeltje is. ja meneer
Een visitekaartje wordt overhandigd
hee„s ^Y0nds volgt een bezoek bij de
te zijnle fabrikant en importeur blijkt
enDeen VaJtd shaken zij over provisie
ken AtI
k°ldaat
De Legertent^ meteen beginnen,
oei niet Bemu?n!tel'ine heeft haar
en een auto a\, J - Y 1'
en kruiken Alles kwam in kannen
biliseert? kal? in November demo-
De Legertentoonsf'n®1
doel niet gemist v
dichter bij elkaar j^kom™ 16261
-
chrstelijke maatschappij-leer kan ver
wezenlijken in en door een politieke
samenwerking met de P.v.d.A. op basis
van een concreet regeringsprogram, zou
zij dit dan niet mogen doen. omdat dieper
liggende beginselen haar van diezelfde
partij scheiden? Zij is naar mijn inzicht
daartoe zelfs verplicht, ind'en '.en eerste
ditzelfde resultaat in samenwerking met
andere partijen niet te ber :ken is en ten
tweede zij door de samenwerking met da
P.v d.A. hare beginselen, hetzij op sociaal-
economisch, hetzij op ander terrein, me
behoeft te verloochenen.
Het eerste bleek bij de kabinetsformatie
in 1946 inderdaad n et mogelijk en het
tweede is in door de practijk van een
twe'e-jarige samenwerking bewaarheid.
Dat bewijzen de zeer talrqke maatregelen
op cultureel, sociaal, economisch gebied,
die in deze twee jaren genomen zijn of
ookniet genomen zijn, omdat de
K.V.P zich daarmede n;et kon verenigen
(b.v. socialisat'e van de „monopolistische'
bedrijven). Dat bewijzen ook de Neder
landse Bisschoppen, die als de K.V.P
in de afgelopen twee jaren haar beginse
len verloochend had toch onmogelijk
andermaal hadden kunnen verklaren, dat
deze partij „de beste waarborgen biedt
voor de eerbiediging en de naleving van
de zedelijke normen van het christendom
op het terrein van wetgeving en be
stuur".
De tweede grond, waarop de heer Wel
ter blijkens het Manifest de samenwer
king veroordeelt is hier'n gelegen, dat
zij „geleid heeft tot morele en materiële
ellende voor ons volk en de K.V.P. be
lemmert in de daadwerkelijke uitvoering
van haar program".
Het is niet bijzonder vriendelijk ge
zegd. maar welke is die door de samen
werking veroorzaakte morele en materiele
ellende voor ons wolk? De subsidiëring
van onze kathol'eke universiteit, onze
katholieke middelbare scholen, onze ka
tholieke jeugdorganisaties? Of de nood
voorziening ouden van dagen het consy
menten-erediet, de invoering van een
progressieve kinderbijslag? Of ook de
sociale rust. die ondanks -en harde loon-
en prijspolitiek :n ons land heeist en d e
een onbeheerste inflatie voorkomt, de
export-mogelijkheid in stand houdt en ons
volk behoedt voor de geselslagen van
staking en werkloosheid? Ik zal de eerste
zijn om te erkennen, dat er nog ontzag
lijk veel gedaan moet worden. Maar er is
nogal verschil tussen het overblijven van
nog vele noden enhet feitelijk
want zó wordt het gesteld vervallen
zijn in morele en materiële ellende ten
gevolge van de samenwerking met de
P.v.d.A.
Het is wellicht nog te vroeg om thans
reeds een eind-oordeel te vormen over
de Partij-Weiter. Missch'en wordt het
thans gepubliceerde manifest nog gevolgd
door een program, waarin nader wordt
uitgewerkt, hoe naar het oordeel deze-
nieuwe partij de volkswelvaart verhoogd,
de wederopbouw versneld, de overheids
bemoeienis verminderd, het wezenlijk ge
zag van de Kroon gehandhaafd, de open
bare financiën gesaneerd en de vooruit
strevende sociale politiek belichaamd zui
len worden. Maar als wij op grond V3n
het thans gepubliceerde man'fest althans
een voorlopig oordeel mogen uitspreken
over het feit-Welter gezien in het licht
der Bisschoppelijke verklaring, dan kan
men dit feit slechts een betreurenswaardig
feit noemen en dan moet, men temeer in
stemmen met de verklaring der Bischop-
pen. die ver vooruitgez'en hebben en in
wijs beleid de katholieken tijdig hebben
gewaarschuwd.
ffe Nederlandse Bisschoppen hebben
niet gezegd, dat de katholieken in ge
weten ernstig verplicht zijn op de K.V P
te stemmen. Ware dit hun bedoeling ge
weest. zij zouden het met even zovéél
woorden gezegd hebben. De feitelijks
toestand in ons vaderland heeft hun blijk
baar daartoe geen aanleiding gegeven
Maar als herders der kudde Christi heb
ben zij verklaard wat de beste gedragslijn
is van de katholieken om, in de concrete
omstandigheden van ons land, het zede
lijk welzijn der burgers en de verwezen
lijking van ons christelijk ideaal in staat
en maatschappij het beste te dienen. Daar
bij hebben zij geen theorieën opgezet over
de verhouding tussen Kerk en politiek,
over vrije kwesties en geen vrije kwesties;
zij hebben slechts de practische omstan
digheden, waar'n wij ons bevinden, en
al de feitelijke factoren, die zich by en
na verkiezingen doen gelden, in ogen
schouw genomen en op grond daarvan
gezegd: bewaart uw staatkundige eenheid
te laat zoudt ge het verlies daarvar.
betreuren
Ik begrijp volkomen, dat iemand die
bezwaren heeft tegen bepaalde onder
delen van het regeringsbeleid of tegen
hét samengaan van K.V.P. en P.v.d.A
deze verklaring onaangenaam vindt en
moeilijk verwerken kan. Hij zal missch'en
vast overtuigd zijn, dat hij het bij het
rechte efnd heeft en mogelijk zelfs zeg
gen, dat hij zich in geweten verplicht
acht aldus te handelen.
Door de verklaring der Bisschoppen is
dit gewetensbezwaar echter weggenomen
Een ieder die zich conformeert aan die
uitspraak, handelt zoals een katholiek
altijd kan en mag doen: zich laten le'den
door de voorlichting van hen, die door de
H. Geest zijn sftngesteld de Kerk Gods
te besturen.
Maar er is meer: hij dient zich daar
door ook te laten leiden. Ik zet uitdrukke
lijk voorop, dat ik h'er niet spreek over
subjectieve meningen, waarin iemand te
goeder trouw kan dwalen. Objectief ge
zien kan men echter n'et ande-s zeggen
dan dat iemand, die zich van die leiding
niets aantrekt, het isico neemt voor de
benadeling van zedelijke en g. estelqke
waarden, waartegen de Bisschoppen juist
hebben willen waarschuwen, omdat som
migen in kortzichtighe'd te weinig begrip
hebben voor de verder ligger.de gevolgen
voortvloeiend uit een onjuist gebruik van
het stemrecht. Objectief gezien, nogmaals,
handelt zo iemand roekeloos, gelijk ie
moralisten het uitdrukken. En de grootte
van zijn verantwoordelijkheid zf' afhan
gen van de mate waarin hy medewerxt
tot het vooraf door de Bisschoppen aan
gewezen gevaar. De meeloper treft min
der schuld dan de initiatiefnemer en de
propagandist.
Het feit-Welter is betreurenswaardig
om twee redenen: een godsdienstige als
men wil en een politieke.
Uit godsdienstig-zedelijk oogpunt ge
zien is het te betreuren, dat een groep
katholieken eigen weg wil gaan, anderen
aanspoort hén te volgen en aldus ertop
büdraagt om de volgzaamheid der katho-
I'eken ten opzichte van hun Bisschoppen
te verzwakken. Men torn aen of tracht
te verzwakken de vaste overtuiging, die
zich by ons in de zoveel moeil'i'.er stm-
tegen het nationaal-soeialisme heeft vast
gezet. namelijk dat de raadgevingen der
Bisschoppen wijs zijn en uiteindelijk tot
welzijn strekken van land en volk.
Politiek gezien is het feit-Welter be
treurenswaard g, omdat hat slechts ver-
ergert wat het wil bestrijden. De samen
werking van de K.V.P. met de P v.d.A.
kan wel verbroken worden door onaan
vaardbare eisen van deze laatste niet
echter door de Partij-Weiter, welke ook
de uitslag is. Maai dan .s politi k gezien
het gevolg ook slechts dit ene: dat
mogelijkerwuze meer moet w.orden toe
gegeven dan nodig was geweest. Geregeerd
zal er immers moeten worden. En hoewel
het menigmaal gemakkelijker is tot de
oppositie te behoren,, zal toch het ver
antwoordelijkheidsgevoel voor 's lands
welzijn de K.V.P. zo lang als maar moge
lijk :s ervan weerhouden de teugels van
het bewind te laten schieten.
S. STOKMAN O.F.M.
De administratie voor de economische
samenwerking te Washington heeft Za
terdag machtiging verleend voor de ver
zending van herstelgoederen ter waarde
van 6.789.622 dollar naar Europa. Voor de
eerste maal komt op de lijst van goede
ren, die de V.S. zullen leveren tabak
voor. Noorwegen krijgt namelijk 500 ton
van dit product.
Deze nieuwe zendingen, die voor het
grootste gedeelte uit de VerenigJe Sta
ten afkomstig zijn, zullen o.m. naar
Nederland gaan.
Oostenrijk krijgt bonnen voor vee
voeder, die uit Nederland afkomstig
zijn.
Met inbegrip van de vrachtkosten is
thans aan Europa toegewezen voor een
bedrag van 134 395.167.Oti dollar, waarvan
Nederland 18.684 630 dollar.
Nederland krijgt: tarwe 18.000 en pro-
teïnevoedsel 3.424.
Eind April van dit jaar bedroeg het
aantal geregistreerde geheel werklozen
26.400 tegen 26.800 eind Maart. (Eind
December 1945 waren het er nog 90.400).
Voorts ontvingen 1800 (1700) personen
geheel of gedeeltelijk wachtgeld en ston
den 14.600 (16.300) D.U.W.-arbeiders ge
registreerd.
(Van onze correspondent)
De drang naar avontuur groeit meestal
in een prettige fauteuil over een boek
of een sterk verhaal. Dan vergeten we,
dat er een spannend avontuur bestaat in
ons eigen leven en geloof, waard om er
de volle aandacht aan te schenken en de
daad te stellen, die nodig is om dit
avontuur te beleven met al de onver
moede gevolgen. In de jeugd leeft de
geest van avontuur het sterkst en de
jeugdbeweging grijpt deze drang dan ook
aan als een krachtig middel om hen het
avontuur van hun leven en godsdienst
bewust te doen beleven.
Uit alle delen van het land was Zater
dagavond een stroom van 4 000 leiders en
Ingevolge een Zaterdagavond door de Veiligheidsraad genomen besluit,
is aan de strijdende partijen in Palestina door de raad het bevel
gegeven, het vuren te staken. Dientengevolge heeft de voorlopige
regering van de staat Israël het „cease fire" afgekondigd op heden
(Maandagavond) 20 uur Joodse tijd, op voorwaarde, dat ook de
Arabieren zulks zullen doen. De Joden hebben voorts aan de Veilig
heidsraad meegedeeld, bereid te zijn tot een onmiddellijke en onvooi-
waardelijke wapenstilstand in de binnenstad van Jeruzalem. Als zoals
men verwacht het „cease-fire" hevel, dat als een tijdelijke maatregel
is te beschouwen, niet wordt opgevolgd, zal de Amerikaanse delegatie
de zaak in krachtiger termen nogmaals in de V. N. ter sprake brengen.
Bovendien verwacht men, dat in dat geval de V. S. het embargo op
het zenden van wapenen naar Palestina zal opheffen.
Voorts heeft de raad de antwoorden
van Arabische en Joodse zijde ont
vangen op een door de V. S. voorge
legde vragenlijst aangaande de mili
taire operaties in Palestina.
Mahmoed Bay Fawzi (Egypte) deed
daarna een hevige aanval op de Ameri-
De hoge R. K. geestelijkheid van
over de betrekkingen tussen Kerk cn
staat verbroken, door op de jeug een
beroep te doen, de cultus van het ma
terialisme te verwerpen en te w erken
voor de Kerk, het land en de katho
lieke geest van het verleden.
In een herderlijke brief, ondertekend
door kardinaal Hlond, primaat van Po
len, en de Poolse aartsbisschoppen en
bisschoppen wordt de jonge mensen ge
zegd: „Wij moeten niet vergeten, dat de
geschiedenis van Polen de geschiedenis
van een rooms-katholieke natie is Vrees,
dat je los zal staan van de grote gemeen
schap der Poolse ieugd. indien je chris
ten blijft, is ijdel. Het land gaat een on
verwachte proef tegemoet van zijn ge
loof in- God. de Kerk en de christelijke
orde. Op een tijdstip, dat veranderingen
in het economische en sociale leven nood
zakelijk zijn, doet een nieuwe orde haar
intrede, die als devies voert „materiële
vooruitgan is het enig waardevolle.
Waaraan de mens zijn leven ken wijden".
De katholieke Kerk kan niet haar
goedkeurig hechten aan opvoeding van
de katholieke jeugd zonder God en
daarvan moet ge de gehele stroom van
ma erialistische literatuur afwijzen en
OU. e" aan Uw systematische studie
P school, ten einde een juiste waar-
ermg van de grote vraagstukken der
mensheid te verkrijgen".
Tot opvolger van de ontslagen com
munistische minister Leino. die niet
langer het vertrouwen van het parle
ment bezit en ervan beschuldigd werd
de staatspolitie tot een werktuig in
communistische handen te hebben wil
len maken, heeft de Finse president
benoemd de soc.-dem Eino Kilpi.
De weigering van de president om een
communist tot opvolger van Leino te be
noemen. wordt door alle partijen, behalve
de communistische, toegejuicht als een
waarborg voor zijn belofte, dat de ko
mende verkiezingen in Juli a s. vrij 'zul
len zijn
kaanse politiek met betrekking tot Pa
lestina.
De raad heeft niet erkend, dat er in
Palestina een inbreuk op de vrede
plaats heeft. Dij een stemming over een
resolutie der V. S. hieromtrent gaven
Columbia, Frankrijk, de Oekraïne, de
Sovjet-Unie en de Verenigde Staten
hun stem, terwijl de anderen zich ont
hielden.
Een Brits amendement op dè Ame
rikaanse resolutie aangaande „inbreuk
op de vrede in Palestina" werd ver
worpen, doordat de landen, die vóói
de resolutie hebben gestemd, zich -van
stemming onthielden. Het amendement
drukte vijfel uit omtrent de juridische
status van Palestina,
Israël gelast: ,jStaakt het vuren"
Reuter seint uit Washington de tekst
van een mededeling van het Joodse
bureau, luidende: „De voorlopige re
gering van Israël heeft „staakt het vu
ren" bevolen op alle fronten met in
gang van 20.00 uur plaatselijke Joodse
tijd op 24 Mei. Wanneer de tegenpartij
het vuren staakt op een vroeger tijd
stip, wordt de Joodse order „staakt het
vuren" op dat vroegere tydstip van
kracht. Wanneer de tegenpartij na 20.00
uur Joodse plaatselijke tijd niet het
vuren staakt, moet de Joodse verdedi
ging voortgezet worden.
Het aanbod van het Joodse bureau is
medegedeeld aan de Amerikaanse vice-
consul te Jeruzalem, William Burdette,
die de plaats inneemt van Thomas Was-
de consul, die overleden is aan Za-
ding'-n Teiiuzalem opgelopen verwon-
R.A.lschiet 5 Egyptische
vliegtuigen neer
Volgens een officiële Joodse mede
deling te Tel Aviv zouden vliegtuigen
Van. A F. Vrijdag vyf Egyptische
„Spitfires hebben neergeschoten, die
het Britse vliegveld te Ramatb David
bombardeerden en daar 'n grote brand
veroorzaakten.
Alle vier de piloten van de neerge
schoten machines zouden de dood ge
vonden hebben.
Het bericht is bevestigd door 'n woord
voerder van het Britse departement
van buitenlandse zaken. Er zijn vter
leden van het personeel ernstig gewond.
Tenminste twee Britse vliegtuigen gin
gen verloren.
In een officieel Egyptisch communi
qué wordt meegedeeld, dat Egyptische
vliegtuigen „tengevolge van slecht weeg"
het Britse vliegveld van Ramath David
hebben aangezien voor het Joodse vlieg
veld bij Negidobm.
De Joodse organisatie „Haganah" deelt
echter mede: „Men heeft zo juist
ontdekt, dat de Britten aan alle Ara
bische regeringen een nauwkeurige
lijst met alle Britse vliegvelden in
Palestina hebben overhandigd, opdat
deze niet zouden worden aangevallen.
Z(j hadden echter het vliegveld van
Ramath David vergeten te vermelden,
wat dan ook verklaart, dat dit vlieg
veld door Egyptische vliegtuigen werd
aangevallen".
Uit Joodse bron wordt vernomen,
dat alle zich in Palestina bevindende
Britse vliegtuigen bevel hebben gekre
gen onmiddellijk het vuur te openen
op alle verdachte vliegtuigen.
De krijgsoperaties
De Amerikaanse consul-generaal te
Jeruzalem Thomas Wasson, werd door
een Arabische scherpschutter ernstig
gewond en is later overleden, zo wordt
verder officieel medegedeeld. Wasson,
die lid was van de bestandscommissie,
werd gewond toen hij terugkeerde van
een bijeenkomst der commissie op het
Franse consulaat-generaal.
Egyptische strijdkrachten zijn Bethle
hem binnengetrokken.
Volgens een Zondagavond uitgegc-
ven communiqué van het Arabische
legioen zijn strijdkrachten van het le
gioen de Joodse nederzetting Ramat
Rachel in de zuïdeiyke omgeving vau
Jeruzalem binnengerukt, In Telpiotü
in het zuidoostelijk deel van Jeruzalem
zonden zij voortdurend vorderen. De
Joodse troepen in het Zuiden van de
stad zouden volkomen omsingeld zijn.
„Geen steen meer op de andere"
Wanneer de Arabische sappeurs te werk
blijven gaan in hun tempo van thans, al
dus seint Reuter's correspondent by het
Arabische legioen, zal er over «en week
geen gebouw meer overeind staan in de
Joodse wqk van Jeruzalem. De soldaten
van het Arabische legioen en andere
Arabische troepen vorderen langzaam,
huis na huis, de wijk in, terwql het ene
Joodse gebouw na het andere door explo
sies in een ruïne wordt herschapen Hon
derden manschappen van de „Haganah"
en de „Irgoen". die in de oude stad zijn
opgesloten, vechten voor hun leven in de
ruïnes en de ondergrondse tunnels.
Van 17 Juni tot en met 16 Augustus
zal dit jaar de gebruikelijke serie post
zegels met toeslagen voor culturele en
sociale doeleinden worden uitgegeven.
De voorstellingen die werden gekozen,
knopen aan bij de gebeurtenissen van
dit jubileumjaar (stichting 's-Graven.
hage, vrede van Münster, grondwets
herziening '1848 en inhuldiging H.M. de
Koningin).
leidsters van de Verkenners der Katho
lieke Jeugdbeweging samengekomen op
de Goudsberg in Lunteren om de goede
smaak van het gezonde avontuur te proe
ven. Zij kwamen daar voor 'de tiende
Koempoelan de Raad der Ouden
om zich te bezinnen op hun taak: het
leiden van de katholieke jeugd van
Nederland. Waar kon dit beter gebeuren
dan hier op de Goudsberg, een terrein
vol verrassende mogelijkheden, maar toch
met een sfeer van rust, die tot nadenken
stemt.
Opening en kampvuur
Om zes uur precies ging de vlag om
hoog ter opening van dit samentreffen,
waarin werd gezongen en gedanst, ge
beden en geleerd. Er werd evenwel niet
gerookt als symbool van het offer, on
danks de verlokkende pijpenkoppen, die
gewoonte getrouw, in de kous van de
meeste leiders staken.
Na de hulde aan Maria in haar kapel
letje op het Jorisveld, qloor voortrekkers
gebouwd, evenals de overige fraaie pio
nierstukken over het hele terrein ver
spreid, schaarden allen zich in de avond
op de zacht glooiende hellingen van het
terrein rond het vuur.
Cees Evers uit Tilburg leidde dit
kampvuur vol sfeer en romantiek. En het
waren vooral de zuideiyke provincies,
die zij het 'nogal breedsprakig hun
origineel kunnen toonden.
Uit het hart van Brabant kwam on
vervalste Indianen-romantiek met vredes-
PÜpen ondanks rookstaking. Noord-Lim
burg bood de hoofdcommissaris, H. F.
M baron van Voorst tot Voorst 'een
fraaie totem aan. Den Bosch wijdde ln
een spel met een waarlijk vlammen
spuwende draak de jeugd van Brabant toe
aan ridder Joris. Het district Rijnstreek
loste de technische moeilijkheid van een
massaal kampvuur op originele en af
doende wijze op door een vlotte en gees
tige pantomime van ridder Valentijn met
stemmen door de luidsprekers.
Het avontuur in de Verkenners-
beweging.
Na hun avonturen in dromenland be
leefd te hebben, kwamen de leidsters en
leiders in de vroege Zondagmorgen onder
de blote hemel samen rond het fraaie
altaar, waarboven een 10 meter hoog
ciborium was opgericht. Hoofdaalmoeze
nier A. J. L. Verhoeven, met assistentie
van de diocesane aalmoezeniers J. van
Dael uit het bisdom Haarlem als diaken
en M. Hendrickx uit het bisdom Roer
mond als sub-diaken, droeg het H. Mis
offer op tot intentie van de katholieke
mannelijke jeugd.
In zijn preek behandelde de hoofdaal
moezenier „het avontuur van het gees
telijk 'leven". Dr. A. J. M. Cornelissen
had de vorige avond reeds gesproken
over het katholiek avontuur, terwijl aal
moezenier S. Duynstee, O.F.M., later in
de morgen over „het avontuur in de Be
weging" sprak. De kern van deze drie
toespraken was de vraag: komt de ver
kennersbeweging tegemoet aan de be
hoeften van de moderne jongen? Be
schikt zij over de daarvoor vereiste mid
delen en kan zij met haar ideaal en
methodiek aan die behoeften voldoen?
Alle drie antwoordden bevestigend met
verwqzing naar het avontuur, dat het
wezen van het spel van verkennen uit
maakt. Wij zijn op aarde om God te die
nen en daardoor in de hemel te komen.
Deze roeping eist consequentie en ver
draagt zich niet met een tweeslachtig
heid van geweten, welke bestaat in
ogenschijnlijke vervulling van godsdien
stige plichten, terwijl op het gebied van
arbeid of beroep de rechtvaardigheid en
liefde worden miskend.
Ook de jonge mensen van tegenwoor
dig zijn wereldveroveraars, die slechts
één wachtwoord kennen: AllesAls de
Verkennersbeweging met haar spel van
verkennen zich bewust is van de midde
len, waarover zij beschikt, zal zij er in
slagen katholieke jonge mensen aan de
maatschappij te schenken, die alles wil
len redden, alles opbouwen en alles hei
ligen. Maar dit is onmetelijk zonder dat
wij het leven verliezer, om het leven te
winnen. Ondanks dienstvaardigheid, ont
breekt het in de beweging soms nog wel
aan de juiste geestelijke bezieling van
spel en leven. Met het zwaard in de hand
en de hulp van Christus zullen we de
oude mens onbarmhartig moeten bestrij
den.
Het avontuur van het verkennen geeft
de jongens een middel aan de hand om
zich deze geest eigen te maken. Het is
een voorbereiding op het voilé leven,
waardoor de jongen zijn leven gaat zien
als een geweldig avontuur. Dit avontuur,
gesteund door de verkennerswet, is
totaal, zonder dualisme tussen gewoon
leven en godsdienst, noch naturalistisch,
noch verkeerd supranaturalistisch, maar
een synthese, welke bezielt tot strijd
tegen het kwaad in de jongen zelf en
tegen het meedogenloos egoïsme van onze
tijd.
De leiding van de jongens moet steu
nen zonder op te dringen, zodat zij de
sprong durven wagen om „alles voor
allen, te worden, en allen voor Christus
te winnen".
Een avontuur met vlees
Op het Trogveld vlijden allen zich om
half één op het gras, waar de voortrek
kers handen tekort kwamen om de 4000
van een warme maaltijd, een avontuur
mèt vlees, te voorzien. En al heel spoe
dig daarna klonk uit allp hoeken gezang
en in een massale wilde dans werd de
zevensprong beoefend. Bij de demonstra.
ties, waarbij ook de heer A. Oosterlee
namens de minister van Onderwijs cn
de hoofdcommissaris van de N.P.V. de
heer W. C. Roest van Limburg aanwezig
waren, vertoonden -de leiders fenomenale
staaltjes van vendelzwaaien, dansen en
gymnastiek.
Boodschap Kardinaal De Jong
Het was een grote teleurstelling, dat
Kardinaal De Jong wegens gezondheids
redenen zelf niet aarlwezig kon zijn Als
zijn vertegenwoordiger was mgr. 1. H.
v. d. Berg, deken van Oldenzaal geko
men en tijdens het plechtige sluitingslof
las deze een boodschap voor van de Kar
dinaal, waarin Zijne Eminentie een ere
saluut bracht aan de Beweging en haar
leiding. De heilige roeping kan echter
alleen vervuld worden, „indien de leiders
en leidsters een sterk geestelijk leven
ontwikkelen en daartoe alle middelen ge
bruiken, welke Chrisfus ons in Zijn Kerk
heeft gegeven en dat zit hun werk met
apostolisch inzicht zullen verrichten"
„Tegelijk zullen zij als leiders conse
quent trouw moeten zijn aan hun ver-,
kennersideaalen zo moge het woord
van Z.H. Paus Pius XI, gesproken op de
eerste internationale verkennersbedevaart
te Rome, tot waarheid worden: Weest
niet alleen katholieke verkenners, maar
ook verkennerlijke katholieken, d.w.z.
mensen, die godsdienst en leven tot een
eenheid hebben gemaakt in de volle ont
wikkeling van een eigen katholieke
levensstijl".
Met deze herderlijke vermaning in hun
hart, besloten zij de uitstekend verlopen
Koempoelan, om een nieuw avontuur te
aanvaarden en de jeugd hierin mee te
slepen in tomeloos' enthousiasme
Die ambtenaar, wie men een broodje
met vlees in een D.-trein verkocht voor
een te gepeperde prijs, bleek er eentje
te zijn, die de kaas niet van zqn boter
ham laat eten. En al waren het de Wagon-
Lits, ze hadden hem niet liggen. Nu is
inderdaad een wit broodje serveren voor
een ambtenaar tegen een zwarte prijs
wel wat al te grijs. Er kleven aan de in
ternationale treinen dus nog andere smet
ten dan reizigers met zwarte deviezen.
Vooral gezien de omvang van de bon
nen-zwendel, welke door de lunch van de
ambtenaar aan het licht kwam, vielen
zulke straffen te verwachten, dat het de
delinquenten groen en geel voor de ogen
zou worden. Met prijzenswaardige snel -
heid zijn enige economische zondaars
reeds berecht maar de vraag rijst, of deze
haastige spoed ook goed werk leverde.
Immers, blijkens de o.i. milde vonnissen,
heeft de betrokken rechter zoveel ge
voel voor kleuren gehad, dat de straffen
als afschrikwekkend voorbeeld te kleur
loos zijn geworden.
Nu hadden verscheidene verdachten in
derdaad iets om over te rouwen, zodat hun
het zwart wellicht niet al te zwaar aan
gerekend kon worden. Doch is voor schier
iedere Nederlander de verleiding en de
nooddruft niet groot om eens een vlek
je te maken op zqn distributie-geweten?
Wij kunnen het natuurlijk volkomen
billijken, dat van de gevonnisten b.v, een
beroepswerkloze (wie van de lezers kan
Analyst het adres van de vakschool voor
deze broodwinning opgeven? Van harte
aanbevolen voor een tip!) slechts een
voorwaardelijke straf kreeg; men kan
zo iemand nu eenmaal niet aan zijn werk
kring onttrekken. Maar die Amsterdam
se rechter schijnt zelf nooit zwart gekocht
te hebben; anders had hij kunnen weten,
dat boeten van 200 tot 500 gulden in een
bonnenzwendel gelijk staan met een
zwarthandelaar-fooitje. Alles bq elkaar
zijn de opgelegde geldstraffen misschien
niet voldoende om een paar snoepreisjes
van ambtenaren te bekostigen. Hetgeen
wij maar een schamel resultaat kunnen
vinden.
Analyst wil volstrekt niet op de stoei
van de rechter gaan zitten. Hq weet ook
wel, dat het hoogste recht het grootste
onrecht kan zqn. Doch hij vreest tevens,
dat vonnissen als boven bedoeld de strijd
tegen de zwarte handel veel van het
noodzakelijke effect zullen ontnemen.
Misschien zou een ronde-tafelconferentie
met de prijsbeheersing wat meer even
wicht kunnen geven; in die hoek schijnen
immers de straffen vaak nogal gekleurd.
Of is men langzamerhand door al het
zwart tenslotte kleurenblind geworden?
ANALYST.
Nu het serviesgoed van de bon is, blijk
totfi toezicht op de prijzen niet overbodig
te zijn.
Op een van de Amsterdamse markten
werden borden van 22 cent voor ƒ1,25
ontbijtserviezen van 14.14 voor 37.50.
dejeuners van ƒ1,13 voor ƒ3.95 verkocht
en nog veel ander serviesgoed ver bover.
de toegelaten prijs. Het verhoor van
enkele marktkooplieden wees al spoedig
in zuidelijke richting, waar naarstig
speuren aan het licht bracht, dat winke
liers uit Maastricht en Valkenburg hun
winkelvoorraaad ver boven de winkel
prijs Ban Amsterdamse zwarte grossiers
ve.rkcichten. Dezen maakten er op hun
beurt weer een aardig prijsje voor door
het goed op gefingeerde facturen aan de
marktkooplieden af te leveren. De hoofd
daders in dit zwarte bedrijf, M uit Val
kenburg en H. uit Amsterdam, werden
voor de officier van justitie geleid. In
totaal werd tegen 10 verdachten proces
verbaal opgemaakt; een grote hoevee'-
heid serviesgoed is in beslag genomer.
De Italiaanse president, Lui tri ES-
naudi, heeft Zondagavond de door
Alcide de Gasperi aan hem voorgelegde
lijst van ministers geaccepteerd.
Het kabinet bestaat uit 20 ministers,
van wit H Chr. dem., 3 gematigde soe..
t liberalen, 2 republ. en 2 onafhanke-
lijken.
Na vandaag te zijn beëdigd, zal het
Donderdag a.s. voor het eerst bijeenko
men en op 31 Mei voor het parlement
verschijnen voor een votum van ver
trouwen.
De Chr.-dem. houden de belangrijke
departementen van financiën en van de
schatkist, terwql de socialisten sterke po
sities innemen op economisch gebied.
Vanwege de Generale Synode der Ned.
Herv Kerk is Zondag in alle diensten der
Herv. kerk een kanselboodschap voorge
lezen, waarin stell'ng wordt genomen te
gen het communisme.
„Temidden van de verschrikkingen der
oorlogsjaren, aldus het schrijven o.m., is
in verschillende boodschappen van onze
kansels gezegd, dat de nationaal-sodalis-
tiische levens- en wereldbeschouwing in
lijnrechte strijd is met het Évangelie van
Jesus Christus.
Even klaar en du'delijk moet van de
kansels worden verkondigd, dat ook het
communisme zoals het in onze dagen uit
Moskou aan de volkeren wordt opgedron
gen en zich in zijn gewetenloze methoden
doet kennen, in lijnrechte strijd is met
het Evangelie van Jesus' Christus.
Zij. die door het communisme bekoord
mochtên zijn, omdat in hen een drang
leeft naar sociale gerechtigheid moeten
weten, dat het zijn wortels heeft in een
velstrekt verwerpelijke leer, waarbij hei
menselijk willen en handelen u tsluitend
door maatschappelijke krachten wordt be-
oaald. Zoals het thans optreedt eist het
totale gebondenheid aan menselijke macn
ten. welke zich niet onderwerpen aan
Cod. maar zich in satpnische hoogmoed
stellen in de plaats van God. Het huldigt,
in zijn niet meer van de praktijk te schei
den leer, ongebreideld geweld.
"Met nadruk spreekt de Kerk uit, dat
elke totalitaire binding aan een mens cf
mensen, al zou deze z'ch in christelijk ge
waad vertonen, met even grote stelligheid
moet worden verworpen.
De Kerk der Hervorming ziet de drang
om te k ezen: „Moskou of Rome", als een
wereldse verzoeking.
Maar tevens moet doordringen, dat d»
christenen zelf zo weinig op de rechte
wijze het Woord Gods hebben gehoord en
beleefd en zo ontrouw zqn geweest aan
het ware belijden van Jesus Christus.
Hoeveel onchristelqke leringen en prak
tijken worden met de christelijke naam
gedekt. Hoeveel bestaand onrecht werd
niet gezien of stilzwijgend aanvaard. Hoe
zeer is men verblind door burgerlqke be
houdzucht. Hoeveel tegenstard is er te
gen noodzakelijke maatschappelijke her
vormingen. Hoe wordt de grondwet van
het koninkrijk Gods met voeten getre
den: „Gij zult liefhebben de Here Uw God
met geheel Uw hart. met geheel Uw ziel
en met geheel Uw verstand en gij zult
Uw naaste liefhebben als Uzelven. Hoe
weinig wordt de naam van Christus open-
lijk beleden als de enige Naam, waardoor
de Wereld geoordeeld en gered vordt.
Daarom klinke met vernieuwde ernst
de oproep van Jesus Christp'. in de ker
ken: „Bekeert u, want het Koninkrqk der
hemelen is nabij gekomen". „Zoekt eerst
het koninkrijk Gods en Zijne gerechtig
heid en alle deze dingen zullen u worden
toegeworpen"."