FILMSTUDIE in gouddorst BIJVOEGSEL Uit de tijd van de stomme film „De schat van de Sierra Mad re" Voor het verwaarloosde kind ZATERDAG 9 OCTOBER 1948 'Voor de filmcamera VAT IS ER VAN DE EERSTE Hf STERREN GEWORDEN? *5 W Sri! J%L£- Zelfs filmsterren kunnen zich ^flL terugtrekken, als zn daar IlipL# I- zin in hebben I - llJèl llll PAGINA 4 RIJEXAMENS voor gedemobiliseerde militairen Ingrid Bergmandie tot ereburge res van Domrémy werd benoemd. Première „Braak Land" te Groningen Maar toch zijn de moderne film» heel wat beter dan die uit de goede oude tijd. In een enkele generatie hebben de filmmakers wonderen gewrocht. derlands verzet in het algemeen, maar belicht een bepaald psychologisch aspect ervan. De hoofdfiguur is een zakenman, die hoewel niet geneigd direct aan het verzet deel te nemen toch meent zich niet met het Duitse regiem te kun nen verenigen. Hij duikt onder er komt in contact met de illegaliteit. Spoedig sluit hij zich aan bij de verzetslieden, wordt gearresteerd en gefusilleerd. De film wordt zonder geluid opgeno men en zal door de Cinetone Studio's worden nagesynchroneerd. Georges Rouquier, de man, die de voortreffelijke film „Farrebique" maak te, bevindt zich momenteel In Marokko voor de buitenopnamen van zijn "L'Epo- pée du Désert", die de heldhaftige tocht van de colonne Leclerc van Fort-Lamy naar Koefra uitbeeldt. Uitsluitend aan de op 15 October en later demobiliserende Indische militairen behorende tot de land-, zee- en lucht macht, die in het bezit zijn van een Indisch militair rijbewijs- zal, naar de K.N.A.C. meldt, voor eenmaal vrijstel ling worden verleend voor de betaling van het inschrijfgeld ad f 5 voor een rij-examen. Dit gel'd't alleen voor die militairen, die een Nederlands burger rijbewijs nodig hebben voor een functie of werkkring in de burgermaatschappij. Demobiliserenden kunnen zich voor inlichtingen wenden tot de gewestelijke kantoren van de Sociale Dienst van het Ministerie van Oorlog; het voor het examen nodige motorvoertuig zal door de betrokken militaire instantie beschik baar worden gesteld. Ingrid Bergman, die de hoofdrol ver tolkt In de pas voltooide Engelse film „Under Capricorn" van Alfred Mitch- cock, is naar Zweden vertrokken, waar zij haar vacantie zal doorbrengen met haar echtgenoot en haar tienjarig doch tertje Pia. Ingrid heeft de beste herinneringen aan Engeland. Zij heeft vooral waarde ring voor de wijze, waarop de Londe- naars haar met rust lieten. In Hollywood arriveren dagelijks de toeristen met bus ladingen vol ,.om de sterren te zien". Haar ontmoeting met Bernard Shaw zal zij nooit vergeten. „Het klinkt wel verwaand", verklaarde ze, „maar het spijt me, dat ik te laat geboren ben of Shaw te vroeg; ik zou dolgraag zijn hel dinnen hebben gespeeld, toen hij zijn stukken schreef". Tijdens de opnamen voor „Under Ca pricorn" heeft zij haar werkzaamheden drie dagen onderbroken om een „pel grimstocht" te maken naar Frankrijk en er de plaatsen te bezoeken, welke be kend zijn geworden uit het leven van Jeanne d'Arc, die zij in een onlangs ge reed gekomen film uitbeeldt. Zij reisde van Domrémy (welke plaats haar tot ereburgeres benoemde) naar Rouaan en bezocht onderweg Soissons, Compiègne en Reims. In de gewelven van de kathe draal, waar Charles VII werd gekroond, werd de actrice ontvangen door de aartsbisschop van Reims. In hetLouvre te Parijs heeft Jean Cocteau haar een afbeelding overhan digd van de Nike van Masothrace na mens haar Franse bewonderaars, die haar kozen tot de beste actrice van het Witte doek. Eigenlijk had een minister het ereteken moeten uitreiken, maar Ingrid verklaarde, dat zij hoewel zulks zeer vleiend voor haar zou zijn het beeldje liever uit handen van Coc teau wilde ontvangen. Sinds 1927, het gedenkwaardige jaar. Waarin de eerste „talkie", de eerste „sprekende film", het bioscooppubliek in opschudding bracht, is er een heel nieuwe generatie opgegroeid. Onder onze oudere lezers, die de tijd van de stomme films hebben meege maakt, zullen er echter nog velen ijjn die zich de eerste sterren nit die tijd herinneren en die zieh afvragen, wat er van hen is geworden. Voor sommige van de meeste sterren uit de eerste jaren van de films bete kende de komst van de geluidsfilm het einde van hun loopbaan als acteur. Hun stemmen waren niet geschikt. Anderen i slaagden er niet iri, zich aan te passen aan de nieuwe techniek. Bovendien ver anderde de „mode" in filmheldinnen en -„vamps", al had dat niets met de ge luidsfilm te maken. Theda Bara was de eerste vamp_ die ooit op het witte doek verscheen in de film „A Fool There Was". Wist u, dat naar naam (die eigenlijk Theodosia Goodman luidde) een anagram was van het Engelse Death Arab (Dode Ara bier)? Theda Bara leeft nog steeds en woont in Beverley Hills, maar acteren doet zij niet meer. De vrouw-van-de-wereld werd voor 't 1 eerst op het witte doek gebracht door Gloria Swanson ,die daarvóór bij de ..Bathing Beauties", de badnimfen van Mack Sennett, had gewerkt. Haar type uit de film „Male and Female" werd ge- durende de twintiger jaren op grote schaal geïmiteerd. Ze bleef aan het to neel. Nog in 1930 trad ze op in een „musical" en in Erich von Stroheim's film „Queen Kelly", welke in de kast van de nooit vertoonde films werd op- geborgen. Niemand is er ooit achterge- komen waarom. Gloria woont op het ogenblik in New-York. j Clara Bow, die de ..Vlammende Jeugd" j na wereldoorlog no. I uitbeeldde, en als „It-girl" van Elinor Glyn optrad een type_ dat heel spoedig uit de mode raakte is in het huwelijk getreden met een rancher. Nog niet zo lang ge- leden bracht ze heel Amerika in op- schudding door als Miss Hugh op te tre den voor de radio. de gele vin< dooi vrij wer blij! voo: eenvoudige en oorspronkelijk kame raadschappelijke drietal. Achterdocht, jalouzie en hebzucht gaan overheersen en zij bepalen het verdere verloop van de geschiedenis, die met een moord en het volledige verlies van de gevonden schat eindigt. Een wonderlijk einde, waarbij de twee overlevenden van de expeditie, wanneer zij tot de ontdekking komen, dat zij na maanden grote risico's weer even arm zijn als ooit te voren, in een hysterisch gelach uitbarsten over deze macabere grap van het lot. John Huston heeft dit verhaal de spanning en het avontuur gegeven, die het toekomt. De openingsscènes in Tam pico ter plaatse opgenomen! zijn vol stemming en bezitten een ongewo ne beklemming, die in het verdere ver loop van de film voelbaar blijft, als een onafwendbare dreiging van naderende onheilen. En zo is deze „Schat van de Sierra Dat heeft bijvoorbeeld Mary Pickford gedaan. Die is producent geworden. Constance en Norma Talmadge. Anita Stewart, Vilma Banky, Claire Windsor, Alice Joyce, Florence Vidor, Estelle Taylor, Viola Dana, Shirley Mason en Corinne Griffith zijn zonder uitzonde ring „particulieren" geworden. Net als Kathlyn Williams,' dg ster, die duizen den doden heeft getrotseerd in dieren- en seriefilms. De door alle bioscoopbezoeksters uit de tijd van de stomme film aanbeden helden, zijn allen van het witte doek verdwenen. Velen hunner zijn dood: Wallace Reid, Harold Loekwood, Ru dolph Valentino, John Barrymore, John Gilbert en Douglas Fairbanks Sr. Francis X. Bushman, wiens profiel vele vrouwenharten sneller deed klop pen, treedt thans voor de radio op. Jack Holt, Antonio Moreno en Monte Blue spelen nog voor de film. William Haines is binnenhuisarchitect geworden. Men vreesde, dat de geluidsfilm een eind zou maken aan de komieken, die van de pantomime gebruik maakten. Chaplin's eerste geluidsfilm maakten er een zeer spaarzaam gebruik van; een enkel liedje, een ingeslikt fluitje. Zijn laatste film: „Monsieur Verdoux", is geen klucht meer. Na jaren lang niet meer voor de ca mera te hebben gestaan .heeft Harold Lloyd „The Sin of Harold Diddlebock" gemaakt .welke nog niet in roulatie is gekomen. Het moet een buitengewoon grappige film zijn. Buster Keaton, de man met het uitge streken gezicht, kon zich niet goed bij de geluidsfilm aanpassen. Toch treedt hij nog in films op. Binnenkort zal men hem kunnen zien in „Tom Thumb", een combinatie van tekenfilm en levende acteurs. Louiae Fazenda, de vrouwelijke ko miek, ia gehuwd met een filmproducent. wie. hari vine de de 1 ond< en, rege proc arbe derl arbe „Als ze me op deze foto niet her kennen, mag ik niet aan land; als ze het wèl doen, spring ik over boord". Ann Sherdidan over haar paspoort foto voor Europa. Er komt eenvoudig geen eind aan de nieuwe Nederlandse films. Nauwelijks hebben we met veel waarderende woor den de nieuwste film „Thuis" ingeluid, of we vernemen, dat een Nederlandse filmonderneming „Visie", waarvan Max de Haas (maker van de klassieke Ne derlandse film „De Ballade van de Hoge Hoed") regisseur, scenarioschrijver en productieleider is, in opdracht van de vroegere illegale organisaties L. O. en L. K. P. een avondvullende speelfilm aan het maken is over de oorlogsjaren. Voor de interieur-opnamen is de voor malige Zuiderkerk in Amsterdam met toestemming van de gemeente als studio ingericht. De buiten-opnamen geschie den door het gehele land en voor het belangrijkste deel op een boerderij bij Culemborg. Een groot deel van de technische staf en spelers, die bijna geen van allen ooit een filmcamera hebben gezien, heeft in dertijd daadwerkelijk aan het verzet deelgenomen. Als cameraman heeft Max de Haas Peter Staugaard geëngageerd. Het da gelijks werk is in handen van de vroe gere journaliste Jerien Leeninga. Het moet een documentair werk wor den met een sterke „speelfilm"-inslag. De film geeft niet een beeld van het Ne en waarvan Donderdagavond de pre mière ging in de Stadsschouwburg te Groningen. Vandaar trekt men door het ganse land met de hoed in de hand in de verwachting, dat deze zwaar wordt van goed vaderlands geld, zonder het welk het puurste idealisme nu eenmaal niet kan worden verwezenlijkt. Vier leuke Mokumse bengels speler» in „Braak Land" dc voornaamste rol len. Eens werden zij opgeraapt uit de ellende van een milieu, dat ongetwijfeld gevormd werd door ouders, die van hun jongens hielden, maar die niet in staat bleken, deze groot te brengen. Met als gevolg, dat zij opgroeiden voor galg en rad. De spelers zijn anoniem. Zy zyn geen acteurs ex professo, maar zy hebben „Braak Land" gespeeld op een wijze, waardoor het doel zal worden bereikt. En daar ging het om. Van de tere, blonde, Victoriaanse hel dinnen treedt Lilian Gish een „ont dekking" van de onlangs overleden filmpionier D. W. Griffith die in 1915 speelde in de film „Enoch Arden", nog steeds op voor film en toneel. Ze heeft o.a. een rol in „Duel in the Sun". Bru nette Dorothy is eveneens nog steeds aan het toneel. Blanche Sweet, die prachtig spel leverde als Anna Christie, lang voor dat Greta Garbo zover was, woont In New-York. Mary Miles Mintex is voor binnenhuisarchitectuur. Als ze niet had geweigerd om in „The Covered Wa gon" op te treden, welker filmrechten speciaal voor haar werden gekocht en welke een groot financieel succes werd, zou ze misschien nog voor de film spe len. Of misschien ook niet. Zelfs een filmster kan zich terugtrekken, als ze daar zin in heeft. Dc gezellen van de Spelewci zyn onder commando van Anton Sweers een vreedzame veldtocht door Neder land begonnen met als inzet de her overing van een oord waar de Stich ting Stokershorst haar zegenrijk werk tot opvoeding van verwaarloosde kin deren kan voortzetten. Men behelpt zich op het ogenblik op een ruimte boven een fabriek in Tilburg, waar een goede honderd robbedoezen zijn onderge bracht. Lambert Melissen heeft een toneel stuk geschreven dat „Braak Land" heet Als de „sprekende films" al te spraak zaam zijn ,de grappen te oudbakken en de muziek te luid en te huilerig, zou men wel «ens geneigd zijn naar de tijd van de Btomme film terug te verlangen. KORTE INHOUD VAN HET VOOR AFGAANDE: De detective Arie Arends krijgt uit Arnhem van een zekere heer K. van Bemmelen een briefje, waarin hem dringend verzocht wordt om een onder houd. 's Avonds leest hij in de krant, dat de heer van Bemmelen spoorloos verdwenen is. Samen met de schrijver van het verhaal begeeft Arends zich naar Arnhem. Hij verneemt daar van de huishoudster van van Bemmelen, dat laatstgenoemde ongehuwd was en zich in zekere welstand verheugen mocht, vooral omdat hu vaak erfenis sen kreeg. Tevens verneemt hij, dat een neef, Ferdinand van Bemmelen, de Zondag tevoor plotseling gestorven is. Arends en zijn vriend gaan een be zoek brengen aan de dokter van de oude heer van Bemmelen, in de hoop. van hem bizonderheden te vernemen. Maar de dokter komt zelfs niet thuis om te eten en blijkt op mysterieuze manier met zyn auto te zijn veronge lukt. De twee vrienden gaan hem in het ziekenhuis bezoeken. De dokter vertelt, dat hij door een onbekende was uitgenodigd om naar een bepaalde weg te komen. Daar gebeurde het ongeluk. Uit de houding van Arends bemerkt de dokter dat de detective méér achter deze gebeurtenis zocht dan een gewoon ongeval. 4) Ik zou niet graag aan iedereen ver tellen, wat ik over deze kwestie denk, antwoordde mijn vriend: Doch u bent niet iedereen; ik geloof, dat u een ietwat voorbarig vermoeden, niet als louter fan tasie zult verwerpen. Dat vermoeden krijgt meer en meer kracht van overtui ging. Ik moet me, na wat u over die op- bellerlj mededeelde, wel zeer sterk ver gissen, Indien er niet inderdaad verband bestaat tussen de verdwijning van uw vriend, de dood van diens neef en UW bijna dodelijk ongeluk van gisteren met de auto. Daarom ook vraag ik u, hoe het precies toeging met dat ongeluk. Uw band klapte, zegt u. Is dat een oude band.' Hebt u er vaker een lek in gehad? Was de weg vlak of hebt u de indruk, dat u over glas of metaal reed, toen de band sprong? Kan er aan uw wagen geknoeid zijn, bijvoorbeeld toen u het adres van de bezorgde huisvader zocht? Of hebt u de wagen niet verlaten? Als u met alle geweld achterdochtig wilt zijn, antwoordde de dokter, dan zoudt u beter kunnen vragen: waarom gebeur de het ongeluk juist op die bepaalde plaats- Als die band kuren gekregen had honderd meter terug of honderd meter verder, zou ik een bevallige schuiver over de weg gemaakt hebben, echter zon der omlaag te slingeren en dus vermoe deHJk °°k zonc'er 20 'n de lappenmand te geraken. Aan de wagen kan niet ge knoeid zijn en trouwens, zelfs Indien dit (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1948 | | pagina 4