Nieuws „it STAD e„ OMTREK Het groeien van twee artistieke talenten De Sterrit naar Monte Carlo Booster Cilly Wang V erbor gen- Spreekwoord-puzzle DE VEILIGHEIDSRAAD KERSTBOODSCHAP VAN DE H. VADER K.C.G. VERZAKING AAN OPGEDRAGEN ARBEID De herders snelden naar Bethlehem Kleurenweelde in gloeiend glas Cultureel Houdt de luchtpost even in Naar Gods opvatting van de vrede De roepstem van de contemplatie De Waarheid" in beslag genomen VRIJDAG 24 DECEMBER 1948 PAGINA 2 Drie handen; elk karakteristiek voor de Personendie ermee gearbeid, gebeden en geleraard hebben. De grove St. Jozefknuist: werkhand; de fijne vingers van Maria: mediterend; de majesteitelijke hand van Christus: vermanend. HET BLIJVEND RAADSEL De grote opdracht INTERVIEW MET DE LEIDER VAN DE „EQUIPE SCHOLTE- WEESIE" CILLY SYMPHONIE KERSTMIDDAG K.A-B. WALDO ZALIG KERSTFEEST KINDERZEGELS VOETGANGER AANGEREDEN IJSBAAN NOG NIET JE DAT „BREDERODE" NAAR LIER FRAUDULEUZE SLACHTING P-T.T. zoekt naar oplossing De P.T.T. Is nog niet geslaagd in het vinden van een oplossing voor postvervoer tussen Nederland en Indonesië, nu de K.L.M. haar vluchten naar Batavia tot nader order heeft moeten staken. In af wachting van nadere berichten, die zo spoedig mogelijk zullen volgen, doet het publiek er goed aan zijn luchtpost-correspondentie en lucht post-pakketten voor Indonesië niet ter post te bezorgen. Nog steeds staat de spoedzitting van de Veiligheidsraad te Parijs, thans voor de derde dag in zitting bijeen om over de Indonesische kwestie te beraadslagen, in het middelpunt van de wereldbelangstelling- Te kwart voor elf hedenmorgen opende de Belgische voorzitter, Fernand van Langenhove, de bijeenkomst, waarna de Russische vertegenwoordiger, Jakob Malik, verzocht zijn gisteren aangekondigde resolutie aan de raad te mogen voorleggen. Als Wij, aan het einde van 1948, dat voor Europa en de wereld zo vol verwarring is geweest, Onze stem verheffen, dan is het, om aan de mensheid te zeggen, dat zij Gods hulp in deze tijd zeer bijzonder vannode heeft. Want morele kracht en moed hebben we nodig, een helder inzicht en een klare blik, om op aarde te doen weerkeren de heerschappij der waarheid en een opvatting van het recht en een sociale orde te vestigen, welke in overeen stemming zijn met de Goddelijke opvatting van de vrede. SCHIEDAMS ONDER ONS Kerstavond Voor ons, journalisten, die gedwongen worden altijd een dag voèruit te werken, altijd een dag vooruit te leven, altijd een dag vooruit te voelen, altijd een dag vooruit de stemmingen te ondergaan, die dan voor de lezer op het juiste moment zal komen, is het niet gemakkelijk nu reeds in de sfeer van het Geboorte feest binnen te dringen. Misschien is dat ook wel beter, nu ik U voor de tweede maal ga vragen mij te horen vertellen over de Kartuizers, over de monniken in de burcht van contemplatief leven, die niet kunnen vragen, of hun gevoelens gebeds-gezind zijn; of het licht van de kaarsen hun inspiratie geeft en de meer-stemmige Perosi hun helpt te 'ontkomen aan zichzelf. Ook nu nog Geen rozig iviegekind POSITIES TROEPENSCHEPEN AUTORIJSCHOOL WALDO ZALIG KERSTFEEST V. Kan er uit Nazareth iets goeds komen? Hoevele vooraanstaande Schiedammers betrekken dit schrift-woord op hun eigen stad? Voor hoe talrijken ievert onze stad hoogstens iets aardigs, maar zelden iets goeds. Stelsèlrriatig dit standpunt handhavend, dreigen zij toch Uitingen te missen, die Wel de volle aandacht waard zijn; die Schiedam niet de minste doen zijn. Zo zijn er in Schiedam twee glazeniers aan het werk, die men in de beloften, welke hun werk doen, moeilijk kan over schatten. Wat Zijals afsluiting van de eerste jaren van hun kunstenaars-loop baan hebben afgeleverd, verrast die Vreemdeling en stadgenoot voor wie de werkelijke waarde van een werk meer zegt, dan des makers naam. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat de gebroeders Henderickx zich voel den aangetrokken tot glasschilderen. Frits was 26 jaar, toeh hij de eerste scherf in handen nam en gegrepen werd door de idee er kunstwerken mee te scheppen. Bescheiden zijn ze begonnen. Een ge legenheids-raampje hier en een sier-stuk- je daar. Opdrachten van particulieren kwamen los; er werd geld besteed aafï de verfraaiing van interieurs; Zij kregen er hun artistiek aandeel van. Steeds weer Werd elke opdracht serieus aangepakt en intussen werd de studie niet verwaarloosd. Zo ontstonden kennis van het materiaal en begin van ervaring. Dat groeide door tot de eerste religieuze opdracht binnen kwam. Of liever, de mogelijkheid van een opdracht. Onder mededinging moesten voor de kapel van Schijndel ontwerpen worden ingezonden. Zij wonnen de erkenning en maakten een St. Liduina- en een St. Elisabeth-raam. Achter ieder afgeleverde opdracht grijnsde weer een leegte: „Zou dit de laatste zijn"? Zij hadden immers nog geen naam, die elke concurrentie uit sloot, hoe wisselvallig hun productie ook mocht zijn. De Gongregatie Van de H. Familie moest een raam hebben, Frits ontwierp er een voor hij de opdracht in zijn zak had. De goedkeuring kwam en daarmee een berg moeilijkheden. De afmetingen van het raam waren groter dan enig ander werk, dat zij hadden uitgevoerd. Dit wa3 een stuk, dat, mits geslaagd, mensen en dus opdrachtgevers zou kunnen trekken. Was hun kennis groot genoeg, om zich te wagen aan een kunst-1 werk, dat hun kon maken en breken? Het ontwerp groeide op de werktekening; de cijfers verschenen in de scherf-stuk- ken. Wat op papier vaal gekleurd was, kreeg in de fantasie het levende coloriet van het glas. De voorraad kleuren was beperkt, want er is in ons land schaarste aan glazeniers-glas, terwijl nog niet de vele schakeringen van kleuren gemaakt .worden, weike onze vooroorlogse wer kende glazeniers ter beschikking staan. Vanaf November werd het iedere avond laat in het atelier aan de Liduina- straat. Maar op de lichtbak groeide iets, waarvan de 500 watts zeiden, dat het goed werd. Ach wat, 500 Watt, een lichtsterkte, als een glimworm vergeleken bij de miilioe- nen decalumen, waarmee de zon Moeder Aarde in de schijnwerper zet. Hoe zou het raam zich houden, ais het werkelijk in de kerk stond; als er daglicht- en geen Philips-stralen doorheen schoven? Zo werkten Frits en André met groei ende zekerheid van succes, maar met even permanente twijfel aan de uitslag op hun eerste grote opdracht. Van de overdracht gisterenavond heeft U reeds kunnen lezen. Vandaag bestond er de kans, om het raam ongehinderd bij daglicht te zien. Het is een openbaring van talent en vak manschap geworden. Door ervaring zul len deze zeker tot nog groter hoogten stijgen, maar nu reeds hebben zij werk afgeleverd, dat bij weinig moderne reli gieuze glazeniers in de schaduw behoeft te staan. De Benderickxen hebben in hun werk en ook hun Liduina voor Schijndel wees daarop reeds de harmonie gevon den tussen de traditie en de vernieuwing. Hun kunst is in de ware zin van het woord kerkelijke kunst, omdat ze dienst baar is aan de verhoging van de luister van God's huis op een wijze, die niemand dat huis doet ontvluchten, omdat nem onbegrijpelijke vervormingen van de li chamen der heiligen worden voorgezet. In hun opvatting is plaats voor de ver trouwde attributen als lelie en roos; eikenblad en staf. Maar zonder conventie, eerder grandi oos, is hun opvatting van het raam als licht-ontleder. Diep blauw, donker-rood en goud-geel zetten zij in rijke nuance naast elkaar en het wordt een spel van gloeiende kleuren, dat de zoetige tinten van de andere kerkramen doet verbleken tot sui kerachtige prentjes. In de compositie zit een zeer speels opstijgende lijn, die zich via de lichtere partijen door het raam slingert als een wingerd-rank van licht, daardoor het om- hoogstrevende karakter van de neogo- tmek accentuerend. De ruige geoogen St. Jozef-kop sluit deze lijn af en doet haar weer naar beneden afbuigen. De uitdrukkingen van de handen passen zich stuk voor stuk aan bij het karakter van het gelaat, zowel bij het ernstige, nobel- gesneden gelaat van Jesus (op afstand verliest dit niets aan werking) als bij het tedere, maar niet zoetelijke gezicht van Maria (let eens op, hoe de geruite doek iets van de oprechte eenvoud der timmermansvrouw weergeeft) en Dij de stevig gebouwde kop van St. Jozef. Zijn hand zinkt helaas teveel weg in het don ker van de grisaillerand. Deze levert overigens prachtige fond voor de kleur rijke familiegroep. Men raakt op dit raam niet gauw uitgekeken en dat is het beste bewijs voor de rijkdom aan talenten, die de Henderickxen erin uitgestrooid hebben. Zeker, zij zullen uit dit raam veel le ren. Zij zuilen voor het eerst kunnen zien, hoe hun verschillende verwachtin gen over de kleurreacties Werden be schaamd of overtroffen. Evenmin als de congreganisten het raam ooit gezien had den, evenmin kenden de glazeniers het voor zij bij daglicht de schoonheid en het feilen konden gaan toetsen. En zelfs dan nog is het verschillend of de zon erop staat, of de wolken de hemel vergrauwen; of men dichtbij of veraf staat. Alsom nog eens deze Chesterton-uit spraak aan te halen het voornaamste plezier ontstaat uit de verrassing, dan is glazenieren een blij vak, want de kun stenaar kent zijn Werk niet voor het klaar is. Hij kan er niets meer aan veranderen; hij kan slechts zijn tekortkomingen in een volgende opdracht trachten te ver mijden. Hoe meer opdrachten, hoe meer kans op de bekroning met een meester werk Van een hard Werkend ambachtelijk en kunstzinnig kunstenaarsleven. Het ziet er niet naar uit, dat Frits en André deze opdrachten niet zullen verwerven. Dinsdag 28 December; Katholiek Cul tureel Genootschap: Dans- en Voor dracht-avond door Cilly Wang. Donderdag 30 December: Passage Theater. Schied. Toneelkring: soloopvoe ring door Rob Geraerds van Scrooge en Marley uit „Christmas Carol" van Char les Dickens. Woensdag 5 Januari: Ver. Gebouw N. Haven 155. Chr. Ree. Ver. ,,Da Costa": opvoering ten bate van Niwin van „In andermans Schoenen" van Don de Gruy- ier. Donderdag 8 Januari: Passage Theater. Afd. Schiedam van Toonkunst: Symph. concert door het Utr. Sted. Orkest. Voor het eerst sinds 1938 heeft de Automobile-Club de Monaco in samen werking met Automobile-Club de Fran ce een stefrit naar Monte Carlo uitge schreven. De heer Jan Scholte van het be kende Schiedamse Schilder- en Duco- spuitbedrijf A. Scholte en Zoon neeft zich met de Rotterdammer Weesie en een tweetal andére Schiedammers voor deze rit opgegeven. Jan Scholte was zo Vriendelijk ons een en ander over de a.s. Ralley te ver tellen Zijn équipe rijdt met een Chevrolet Fleetmaster 1948 van Glasgow naai' Monte Carlo. Natuurlijk maken zij deze rit niet zo maar langs de kortst mogelijke weg. nee. er is een lange reis uitgestippeld. neemt u er de kaart maar even bij. Op 20 Januari starten de jongens uit Rotterdam en rollen kalmpjes aan want dit eerste stukje hooft er nog niet bij naar de boot, die hen overvaart naar Harwich. Van Harwich gaat het via Dancoster naar Glasgow. In Glasgow gaat het spul officieel be ginnen- Daar wordt de motor verze geld. de chassis afgestempeld, alles deug delijk gecontroleerd. U begrijpt, het is de bedoeling dat met één en dezelfde wagen de tocht gemaakt zal worden. Maandagavond 24 Januari, precies om 6 uur. wordt het vertreksein gegeven. Van Glasgow rijden ze via Dancoster, over Londen naar Folkestone. In Fol kestone heeft de A.A. (Automobile Association) voor een speciale boot ge zorgd. een oud landingsvaartuig, dat de deelnemers overzet naar Boulogne-sur- Mer. Van daaruit gaat het dwars door Frankrijk naar de stad Luxemburg. Het zal u interesseren, dat de gemid delde snelheid 50 a 55 k.m. moet zijn, er is precies aangegeven hoe laat men de verschillende controlepunten moet bereiken.... precies.... dat wil zeggen niet te laat, maar ook niet te vroeg! Van Luxemburg tuffen we over Luik naar Venlo. Van Venlo eventjes naar Amsterdam en via Den Haag naar BrusselEr wordt 's nachts doorgereden natuurlijk, anders is het veel te gemakkelijk!! Na Brussel wacht ons Reims en dan Parijs, Nevers, Lyon, Nice en tenslotte naar-Monte Carlo.... een traject van 3150 k.m. in totaal! Wacht nog effetjes. lieve lezer.. we zijn er nog nietwant het is de ge woonte, ofschoon dat van tevoren niet nadrukkelijk wordt bekend gemaakt, het is de gewoonte dat de luitjes die Monte Carlo zonder kleerscheuren be reikt hebben, nog even getracteerd wor den op een soort behendigheidsrace een circuitje van 17 k.m. met allerlei grappige moeilijkheden, zoals tussen paaltjes door, een stukje achteruit en zodeze 17 k-m. moeten driemaal genomen worden en als je dan nog geen enkel straf punt gehaald hebt, kun je er vast op rekenen de pr,ijs te ontvangen, de eerste prijs, zijnde een kwart millioen francs, ter waarde van 3000 gulden onge veer. Jan Scholte was er natuurlijk niet helemaaf zeker van dat hij de prijs zal winnen, maar hij en zijn mannetjes zijn stoer van plan er hun uiterste best voor te doen. Zij hebben twee reservebanden bij zich, sneeuwkettingen en hullen zich in echt Amerikaanse vlieger-overalls, terwijl zij puur voor de aardigheid en om het nu eens anders te doen dan gewoon een klein jongenspetje op hun kuif zullen drukken. Het équipe Scholte- Weesie bestaat uit de rijders Jan Scholte en de heer Weesie en de kaart lezers P. de Koning en Wim Hagers Het zal u duidelijk zijn, dat deze rit niet bepaald een succes zal worden in dien er chauffeurs achter het stuur gaan Zitten, die de vorige week door het rij examen gezwijnd zijn. Jan Scholte heeft zijn rijbewijs al heel lang. Hij haalde het in de vorige mobi lisatie, tijdens zijn 214-jarige militaire dienst.niet één enkel rijbewijsje, nee, hij haalde er vijf. Wilt u weten welke? Eén voor motor, één voor motor met Zijspan, één voor luxe wagens, één voor tractors en één Voor tractors met aan hangwagen. Een ruwe schatting leerde ons, dat Jan er zich zachtjes aan, alles bij elkaar een slordige 250.000 k.m. op heeft zit ten.... Niet bepaald een beginnelingetje! Wij wensen hem en zijn collega's veel succes en zullen met spanning zijn pres taties volgen. SEBASTIAAN. KOMT U OOK Dinsdagavond 28 December 8 uur naar MUSIS-SACRUM humoristische Danseres. IN ENTREE Leden K,K. en K.C.G. f 1.50 nlet-lederi f 2.50. Plaatsbespreken Zondag 26 December 12—1 uur In Musis Sacrum. Kaf Ai. Cultureel Genootschap Schiedam STRIP, NOCH GRIEZELVERHAAL Naar aanleiding van de opmerkingen, welke J. Th. K. op Woensdagavond in de rubriek „De stem van de lezer" maakte, ontvingen wij van de heer Piet Noorde- fneer de aanvahg van deze „roman": „Het verhaal van een doodgewone jongen". ieruit blijkt ons, dat de folder, waar van de inhoud door de heer K. gelaakt werd, ook anders gelezen kan worden. Het gaat hier niet om fictie, maar om een kro niek van feiten, of vermeende feiten, welke zich in de laatste jaren rond de heer Noordemeer hebben voorgedaan. De fol der, welke hij uitgaf, wil de belangstelling wekken voor een verantwoording van da den, welke hem na de oorlog met de Bij zondere Rechtspleging in aanraking brach. ten. Zonder op de waarde van de feiten of pseudo-feiten in te gaan, schijnt het ons juist te ontkennen, dat het onderhavige geval er een is van prikkel- of sensatie- lectuur (een veronderstelling, waartoe de inhoud van de folder aanleiding kon ge ven). Anderzijds kan men van verantwoor delijke mensen, zoals de heer K. zich Voelt, zefer goed begrijpen, dat zij he; euvel der papier-verknoeiing door schand- verhalen signaleren, waar dit opduikt. Door deze verduidelijking is aan beide standpunten recht gedaan, haar wij ho pen. Wegens de overgrote belangstelling voor de Kerstmiddag, die 2e Kerstdag in het gebouw wordt gebhouden, willen we nog een derdé gelegenheid openstellen. Voor hen, die nog geen kaart hebben, is er heg gelegenheid Woensdagmiddag 29 Dec. om 2 uur. Het programma hetzelfde air 2e Kerstdag. Allé kinderen van de bij K.A.B. aange sloten vakgroepen kunnen kaarten krij gen Dinsdag 28 Dec. Van 24 uur in het gebouw Lange Haven. Dit geldt dus alleen voor de uitvoering van Woensdagmiddag 29 Dec. om 2 uur. GEHOOR Het comité voor kinderzegels en -brief kaarten „Voor het Kind" te Schiedam brengt het volgende onder de aandacht van het publiek. Bij de zgn. scholenactie, Welke binnen het kader van de kinderzegelverkoop te Amsterdam zeer onlangs is gehouden, werd door de schoolkinderen een niet on belangrijk aantal bestellingen buiten Am sterdam geplaatst. Het was voor het Am sterdamse comité niet mogelijk-deze be stellingen uit te voeren en stuurde dit comité ter elfder ure deze bestellingen aan het comité alhier om ze te bezorgen. Het is voor het Schiedamse comité tót zijn grote spijt onmogelijk onverwachts enige honderden bestellingen klaar te maken, „bestellers en bestelsters" te vin den en rond te zenden. Iedereen, die dus bestellingen aan schoolkinderen heeft ge daan, wordt vriendelijk maar dringend verzocht zijn steun aan de kinderzegel- actie niet te onthouden, maar zelf de kin derzegels te kopen. Behalve aan de postzegelloketfen in het postkantoor, bij de beide postagent schappen, aan de stand in de hal van het postkantoor (thans zowel 's morgens als 's, middags) zijn de zegels en briefkaarten verkrijgbaar bij S. K. V. d. Berg, i Gerrit Verböonstraat; A. Boender, Lidwinastr.; J. Degenkatop, Singel hoek Oostsingel; A. van Duinhoven, B.K. laan hoek Wa rande; B. Guis, W. Brouwerstraat; J. S. v. Leeuwen, Broesvest; Wed. A. Nie- mandtsverdriet, Lange Kerkstraat; H. Rebers, Hoogstraat; A. Roodibol, Rubens plein; A. M Schoof, Lange Haven hoek Branderssteeg; P. J. Venemans, Gerrit Verboonsbraat;-P. A. Wiersinga, Lidwina- straat. De kinderzegelacUe eindigt dit jaav vroeger dan vorige jaren. De laatste dag van de verkoop is 31 December. Op de Vellevestsingel werd Donder dagmiddag pm half twee de voetganger S. uit Schiedam aangereden door een vrachtauto, bestuurd door V. uit Breda. De voetganger kreeg schaafwonden en een zware verwonding aan de voet. Hij is naar het ziekenhuis overgebracht. De sproei-ijsbaan had gisterenmiddag volop bereden kunnen worden. Zo zag het er althans aanvankelijk uit. Maar na enige krullen en banen toonde de vlakte zich tooh nog te slap, zodat de ijspret enkele uren moest worden uitgesteld. Bij doorzettende vOr&t hoopt men tooh nog ijspret met Kerstmis te beleven. Mocht dat zo zijn dan is de baan Van 912, van 25 en van half 811 uur open. Het 'bestuur van de sectie toneel van de Schiedamse gemeenschap heeft in verga dering van 23 December besloten Schie dam te Lier te laten vertegenwoordigen door de toneelvereniging „Brederode". Deze zal het stuk „Kinderen van ons Volk" spelen. De 61-jarige J. R. uit Schiedam is we gens frauduleuze slachting verbaliseerd. Bij juiste invulling van de gevraagde woorden ontstaat op de dubbele rij vette cirkeltjes een bekend spreekwoord. 1. Plaats in Noord-Holland. 2. Scheeps materiaal. 3. Lichaamsdelen. 4. Stad in Nederland. 5. Een andere plaats 'geven. 6. Mooi weef. 7. Plaats in Zeeland. Inademing. 9. Dorp in Zeeland. 10. Fanta seren. 11. Rond stukje hout. 12. Spits. 13. Vol ontzag. 14. Tot het wezen behorend. 15. Dorp in Zuid-Holland. 16. Hoofd van een inrichting, 17. Bevalligheid. 18. Genoegens. De gevraagde woorden bestaan, uit de volgende lettergrepen: a - an - bee! - hie - blik - de - de - den - dem - der - dig - e - eer - ga - gan - gè - ge - gen - gro - ha - hae - hoe - in - in - in - ken - klaas - kloe - klos - la - le - len - man - me - mer - neu - neug - nin - ren - rent - ten - ten - ter tie - tie - tin - touw - va - ver - voor - waal - weer - wees - zen - - zet - zo. In verband met Nieuwjaarsdag oplossingen 'Pr inzenden tot Woensdagmiddag. De oplossingen van het kruiswoordraadsel van de vorige week is: Horizontaal: 1 das, 3 veter, 6 roman, 10 of, 11 keg, 12 rük, 13 si, 14 roe, 15 ban, 17 wel, 19 Erie, 21 regel, 23 rok, 25 rot, 26 materie, 28 tor, 30 ga, 31 erf, 32 na, 34 me, 36 bate, 38 belt, 40 proleet, 41 serpent, 42 tolk, 44 egel, 45 ei, 47 Po, 48 doos, 50 in, 52 lef, 54 Tarente, 57 lak, 59 ras, 61 furie, 62 Rome, 64 ton, 66 kit, 67 mes, 68 re, 70 net, 71 oom, 72 de, 73 krats, 74 agent, 75 por. Verticaal: 1 Dover, 2 af, 3 vee, 4 eg, 5 etagère, 6 ruw, 7 oker, 8 as, 9 nis, 11 koe, 14 rit, 15 bete, 16 nerf, 18 lot, 20 ros, 21 Ra, 22 li, 24 kom, 26 matelot, 27 energie, 29 rente, 30 galop, 33 Alpen, 35 appel, 36 bot, 37 eek, 33 bee, 39 tel 43 voering, 46 Ier, 48 druk, 49 snit, 51 kam, 53 fat, 55 af, 56 te, 57 los, 58 keper, 60 Sont, 62 rem, 63 ark, 65 nes, 67 mot, 69 ert 71 on, 72 do. De prijs is gewonnen door: mej. Joh. Tenwplde, Rijnstraat 26b, Schiedam. Deze fèsólutie luidt als volgt: De Veiligheidsraad veroordeelt de hou ding der Nederlandse regering, welke óp- nieuw door het ondernemen van een mili taire actie tegen de republiek de Ren- ville-övereenkomst geschonden heeft. De Veiligheidsraad eist: 1. onmiddellijke stopzetting der vijan delijkheden; De grote beproevingen, waaraan de Kerk van Christus heeft blootgestaan «inds de oorlog en de grote moeilijkhe den. welke zij ondervond in het voorbije moed. waaraan de geschiedenis der laar, hebben de grote voorbeelden van Kerk zo rijk is, in deze kerk doen her leven. De Kerk weigert ook thans de opvat ting te erkennen, als zou de staat een ab soluut autonoom lichaam zijn. En tot hen, die zeggen, dat oorlogstoe bereidselen nodig zijn, om de vrede te handhaven, zeggen wij, dat ze de vrede in gevaar brengen. De christenen, wier vredeswil alom erkend wordt, moeten zich hoeden voor kwesties van prestige, welke leiden tot oorlog, althans tot een oorlogsdreiging. De christelijke vredes wil is realistish, hij wil de oorlogsoorza ken uit de weg ruimen. Ook daarom had de gehele christenheid gehoopt, dat Pa lestina onder een internationaal regime zou zijn geplaatst. Iedere daad van agressie zou absoluut voor alle landen een noodzaak moeten zijn, het aangevallen slachtoffer te hulp te komen. Een passieve neutraliteit is waardeloos Zij kan alleen dat gevoel van isolatie tot gevolg hebben, dat de in dividuele staten voortdurend verder brengt op het pad dar bewapening. Men schrijft ons: „Gezellig en keurig correct" dat is de sfeer, die de avonden van het R. K. Jeugdgezelschap kenmerkt. Het zou wel eens prettig zijn, om de vaders en moe ders ook eens een kijkje te laten nemen op de avonden, waar ze hun jongens en meisjes aan toevertrouwen. Maar we hebben er heus geen plaats voor. Ook helaas niet op de grote clubavond, die we natuurlijk deftig „Groot bal" dopen, en die wordt gehouden op Woensdag 29 Dec. om half 8 in Musis. Ook deze avond blijft in de opzet van „Onder Ons". Alleen zij, die een deel nemerskaart hebben, zijn welkom. We zouden weinig niet-leden een plaatsje kunnen geven, als we tenminste nog met alle tenen willen thuiskomen. Voor de leden van S.O.O. is er gelegenheid, om hun kaart voor de balavond op 29 Dec. af te halen bij de bestuursleden: Nel Zoetmulder, Boterstraat 87: Cor Hertog, Villastraat 30; Jeane Foet, Vlamd.dijk 29b; Lies van Kuyk, B. K. Laan 222a; Hans van der Minnen, Brugmanstraat 27. Haal je kaart zo gauw mogelijk af. Er zijn nog enkele kaarten als introductie vrij. Het kan ziin. dat een broer of zus mee wil komen. Of een goeie vriend of vrien din. De S.O.O.-ers weten wel, wie er op de avonden al of niet welkom zijn. De avond staat o.l.v. de heer Mulders. Een nracht band zorgt voor muziek. Zelfs is er gezorgd voor mooie prijzen. Om 1 uur gaat de deur dicht. Ja vaders en moeders voor die ene keer de vingers maar wat open. U weet. waar ze zijn. Ze bliiven, wat ze waren. Dus S.O.O.-ers gauw je kaart bemachti gen! Het wordt een heerlijke knalavond! Vanavond moet ik denken aan de her ders op de velden, toen zij het lied der Engelen hoorden en de boodschap, dat Christus was geboren in een stal. „Laat ons naar Bethlehem gaan, om te zien wat er gebeurd is, en wat de Heer ons bekend heeft gemaakt. Ze snelden er heen, en vonden Maria en Jozef met het Kindje, dat in de kribbe lag", aldus ver haalt ons St. Lucas over hun reactie. Het oude Kerstlied vergeet deze pas sage aan te vullen. Alles goed en wel, dat de herders naar het stalletje snelden, maar ze waren ge huurd om de wacht te houden. Zo oud als de wereld is, zijn er nooit werklie den aangenomen en uitbetaald om werk te doen, dat er niet was. Op de schapen moest gepast worden. Dus zingen wij met de practische kijk van het gelovige volk: „De herders bevalen te weiden hun schaapjes aan de Engelen-schaar." Voor hun meditatiën bij het stalletje voor hun beschouwing van de mens-ge- worden-God bleef het economisch verkeer geen ogenblik stilstaan. Daar had de baas, die hen in dienst nam, geen boodschap aan. Werden de wolven minder roofgie rig? Werd van de huurling iets anders verwacht dan volslagen dienst aan de meester, opdat geen schaap verloren zou gaan? Dus gaven de herders aan de engelen opdracht, om hun taak zolang over te nemen, want zij hadden de stem van God. van een belangrijker Baas. gehoord en konden daaraan niet ontkomen. Zij moesten en zouden de Bonitas. de Goed heid Gods aanschouwen. Van hun standpunt uit bezien, zijn de woorden uit „De herdertjes lagen bij nachte" nog zo fantastisch niet. Christus zou zelf later de huurling hekelen, omdat deze de schapen in de steek liet bij het naderen van de wolf. Zou Hij dan Zelf oorzaak zijn, dat de herders hun plicht zonder meer verzaakten? Hier ligt een sleutel voor onze houding ten opzichte van het contemplatieve leven. Willen wij Christenen genoemd wórden, moeten wij dan niet leven vanuit Christus' stand punt: vanuit de visie, die hij op hoofd zaken en bijzaken had? De herders werden van hun werk ge haald, om niets anders, niets belangrijkers te doen, dan te kijken, dan de schoonheid en de liefelijkheid van dat kleine hulpe loze kindje te bekennen; zij snelden heen, om niets anders te doen. dan.... te bid den. Dat gebeurt ook in onze tijd nog. In deze mechanische wereld, waar geen her der meer waakt over een kudde scha pen; waar het hemels licht van Engelen scharen zou vloeken met de blatende Neon-reclames, dwingt God keer op keer mensen, zoals wij, hun werk hun werk te laten en zijn Goedheid te komen overwe gen. Zij moeten Zijn werk komen doen. Niet anders. Durven wij in de Kerstnacht vragen: „Waarom bleven die herders niet. waar zij behoorden te zijn. Waarom snelden ze naar de kribbe in plaats van netjes te wachten op de nieuwe dag en eerst dan, als de kudde onder veilige hoede was, naar de kribbe te gaan? Nee, dat wagen wij niet. Het verhaal is oud en heilig. Maar de vraag is vergeleken bij onze denkwijze in soortgelijke zaken zo gek nog niet. Achteraf, nu we alles weten, zijn we romantisch genoeg om ons een stalletje met een stralend Goddelijk kind je te denken, waaromheen herders in extatische aanbidding geknield zijn. Voor de herders was die oproep niet zo zoet en aangenaam zonder schokken. Het was een bliksemend openschieten van een duisternis, die heerst van de afdrij ving af van Adam uit het Paradijs. Zij, de eenvoudigen, hadden wel een Messias- verwachtlng zoals alle joden maar wie had hun ooit gezegd, dat zij de uit verkorenen waren aan wie de heerlijk heid van de mens-geworden God geo penbaard zou worden. Dat was maar een bliksemende genade-stoot, die hen voort dreef naar het onbekende en wanneer de angst voor de wolven of de schapen rovers wanneer de zorg voor huri ma terieel bestaan ook maar even groter was geweest, hadden ze wellicht gewacht op een tweede of derde waarschuwing. „Je kon nooit weten, of het geen droom was. Als er een schaap geroofd werd!" Maar van een dergelijke aarzeling was geen sprake. Deze herders zaten niet tot over hun oren In de zorgen voor hun stoffelijke belangen. Hoe vreemd, hoe sensationeel, de verschijning van engelen voor hen ook was; zij volgden het gebod op, opdat zij open stonden voor de wek roep van God. In de Kerstnacht kunnen wij begrijpen, dat de herders naar de kribbe snelden. Begrijpen wij ook in het. leven van alle dag, dat de kloosterlingen een wekroep volgen, die hen dwingt tot een leven, waarvan wij het directe belang niet altijd inzien? Ons leven trilt van de actie; van de uiterlijke inspanning. Niemand heeft in onze ogen waarde dan hij, die zijn pres- .tatie in werkuren op tafel kan leggen. Wereld-records worden toegejuicht en officieel vermeld. Zelfs de mate van godsdienstigheid wordt afgemeten naar het aantal officiële functies, dat iemand in Katholieke verenigingen vervult. Als herders, die bij de schapen blijven, zijn wij in tel. Als herders, die hun kudde bevelen aan de engelenschaar en ter kribbe snellen, worden wij aangehouden met de vraag; „Is er voor U geen beter werk te doen, dan in medidatie neer te liggen voor een kind op wat stroo?" Er zijn onder ons mensen, die van hun dagelijkse arbeid zijn weggehaald om hun leven lang God's Goedheid te over wegen. Zij hebben aap hun stoffelijke wacht moeten verzaken en betrekken een nieuwe wacht bij de schaapsstal van Christus' Kerk. Van de herders verhaalt ons St. Lucas, dat zij terugkeerden en God's Lof zon gen om wat zij gehoord en gezien had den. Deze herders zijn huurlingen geworden van een andere Meester. En deze Meester is wel een Goede, maar geen gemakke- lijke Herder. Hij heeft zich aan hen meer geopenbaard als de Kruis-offeraar dan als het Kribbe-kind. De herders van Bethlehem zongen God lof, om wat zij gehoord en gezien had den: de Goedheid van een Kindje in de kribbe. Als de Kartuizers God lof zin gen, is het om het ontwakend begrijpen van een Goedhèid, die zelfs voor een ondankbare horde, als wij mensen zijn, geslachtofferd wilde worden; Geen rozig wiegekindje met mollige handjes en voetjes, gelegd in een voeder bak met knappend stroo, maar een voor dwaas gekreten Afgemartelde, gerekt tus sen de nagels van het hout der schande. Zich in liefde met De Laatste te ver enigen: door die liefde te begrijpen wat Zijn offer waard was; dat vraagt een af gestorven zijn van materiële dingen. Wij kunnen dat' nooit bereiken; wij moeten blijven in de tredmolen van dit alledaagse leven, in een bestaan, dat bij het Kar tuizer leven gemakkelijk is. Voor wie dit nog moeilijk tc begrijpen valt, moge dan nog eens St. Liduina's voorbeeld worden aangehaald Acht en dertig jaar lang aan de vrese lijkste pijnen en ziekten te zijn overge leverd met dat ene doel: in Christus' Goedheid dat is in Christus' Lijden op te gaan, mij dunkt, dat is zwaarder opgaaf dan een maatschappelijke car rière van krantenjongen tot pers-magnaat - Vpn Zou men aan de contemplatieven, waar onder de Kartuizers in de schoot gewor pen worden, waarvoor St. Liduina acht en dertig jaar lang, dag in, nacht uit moest vechten? Een zware voetbalwed strijd duurt twee maal drie kwartier. Met trainen erbij hoogstens achttien uur per week. Als men kampioen wordt heet zoiets een prestatie. Liduina's lijden duurde 365 maal 38 maal 24 uren? Een record??? En nogmaals, zou de geestelijke pres tatie, die van de contemplatieve klooster orden. die o. a. van de Kartuizers, ge vraagd wordt, niet evenredig ziin aan het offer, dat God van Liduina vroeg, wilde zij de vruchten van de contemplate smaken? Mof nadruk wranon wü ..everrpa,*#". Ond'fi onna-nan-mi. 'nffaar Hii beeft bet devpnon vikh +-4 Hem T-p„-dpn nonit eemakkellik gemaakt. Als we ons dat eens goed w'lden in prenten. dan zullen vele innerlijke weer standen tegen die orden, die alleen maar geld kosten en er niets voor terugleveren, zeker belangrijk afnemen. De herders snelden naar de kribbe. Wij vinden het lncrisnh. Laten we even goed begrijpen dp torM van een contemplatieve geest naar God, naar Hem alleen. 2. onmiddellijk al® een. eerste stap voor een regeling van het conflict, het terug trekken van de Nederlandse troepen naar de plaatsen welke zij voor de actie inna men; 3. de onmiddellijke invrijheidstelling van de president der Indonesische repu bliek en van de andere republikeinse leiders; 4. besluit, om een commissie vain de Veiligheidsraad in te stellen, waarin alle leden van de raad vertegenwoordigd zijn, 5. geeft opdracht aan de commissie om de uitvoering van de bepalingen inzake het staken der vijandelijkheden en het terugtrekken der troepen te controleren en haar medewerking te verlenen tot regeling Van hét gehele conflict". Vervolgens nam het woord de vertegen woordiger van Engeland, mr. Maberley Dening, de expert voor Zuid-Oost-Azië van het Engelse ministerie van buiten landse zaken. Zoals bekend is de perma nente vertegenwoordiger van Engeland bij de Veiligheidsraad, Sir Alexander Ca- dogan, op het ogenblik in Londen voor besprekingen. Bij alle aanvallen en tegenaanvallen 'Le zowel Nederland als de republiek Uier op elkaar hebben doen horen was er toch één ding, waarin zij hat eens wa ren, namelijk dat de Indonesiërs onafhan kelijkheid wensten. Het verschil gaat er alleen om hoe ze deze onafhankelijkheid zullen verkrij gen, waarbij ze zich niet vastleggen op de juridische kwestie oetreffende de competentie van de Veiligheidsraad. De regering van Engeland wordt gedreven door wat xU beschouwt als een breder gexichtspunt, namelijk dat de toestand Van de wereld ie ernstig fs voor een conflict als van de aard, dat xich thans afspeelt, om toe te staan dat dit conflict met al zijn onbereken bare gevolgen voortduurt. Wij hopen, dat beide partijen onze houding zullen begrijpen volgens de geest, waarin ik haar heb gedefinieerd Wij geloven, dat wanneer de raad de voorgelegde reso lutie (van Amerika) aanvaardt, hij het verwijt zal ontgaan dat liij zich niets aantrekt van een toestand, welke om remedie schreeuwt. Tenslotte wees de Engelse gedele geerde er op, dat de discussie over het Indonesische vraagstuk de geesten wat verhit heeft en dat er beschuldigingen tegen Nederland zijn geuit, welke dit land terecht kan beschouwen als beledi gingen voor zijn nationale waardigheid. Het Franse standpunt De tweede spreker was de Franse ver tegenwoordiger, Parodl. Deze behandelde uitvoerig de kwestie van de competentie van de raad. De C.V.G.D., zo zeide hij, is opgezet zonder dat de raad over de kwes tie der competentie heeft beslist. Dit was een kwestie die intussen ernstig moest worden behandeld inplaats van er licht over te stappen, welke neiging in de raad bestaat. Parodi zelde, dat de raad het handvest der V.N. moet toepassen en ten volle dient te respecteren. Hij achtte het niet nodig uit het handvest te citeren. De geschillen waarover de raad kan spre ken zijn uitsluitend die tussen souvereine staten. Op last vap de Officier van Jus'ftie te Amsterdam is gisteravond in de hoofdstad bijna de totale oplaag van een extra-editie van het communistisch© dagblad „De Waarheid" in beslag geno men. Op de bureaux van het dagblad werden 5000 kranten gevorderd. In ge heel Amsterdam werden ongeveer 50 colporteurs aangehouden, die de kran ten aan de man trachtten te brengen- „De Waarheid" publiceerde n.l. de rede van jhr. Van der Goes van Naters (P.v.d.A.). die hij na de regeringsverkla ring in de Tweede Kamer gehouden had. voorzien van een voor de Neder landse regering beledigende critiek. De „G-roote Beer" op reis van Batavia n. Amsterdam, vertrok Woensdagavond 8 uur van Aden. De „Waterman" wordt morgen van Rotter dam te Batavia verwacht. INSTRUCTEURS-DIPLOMA K.N.A.C. J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1948 | | pagina 2