Nieuws uit en OMTREK Nummer 1 van lijst 2 het Wat was de oorzaak van Grote Zwijgen Het begon in zwart fluweel met een wit kraagje HAMER-PU ZZLE LAATSTE BERICHTEN „Engeland moet spijt betuigen" ioscopen deze week ^fuiidfdnH Verwaarlozing van de geest WALDO Andere steden snakken naar een cultureel centrum Mgr. Beran eist zijn vrijlating Posthume onderscheiding van generaal Spoor ZATERDAG 18 JUNI 1949 PAGINA 2 BEIAARD-BESPELING VERKIEZING LEDEN GEMEENTERAAD BIJ DE FOTO VAN ST. LIDUINA SPOORWEGDIENSTREGELING BURGERLIJKE STAND Nog voor er na de oorlog sprake was van een Schiedanise Gemeenschap, rees de zalenkwestie in Schiedam. Het Passage theater was tè duur; andere zalen waren te klein. Wethouder Alberts zag dit als een handicap voor de ontwikkeling van het schuchter opbloeiende eigen Schiedamse publieke leven. Wij schrijven met opzet niet het culturele leven. Rotterdam had geen hart meer; het uitgaanscentrum in de nabijheid was weg geslagen. De tijd scheen rijp, om de trek van Schiedam naar Rotterdam niet alleen te stuiten, maar er een trek naar eigen stads-centrum voor in de plaats te stellen. EXCELSIOR-GYMNASTIEK E.N.S.O.-NIEUWS DE EERSTE NIEUWE BIJWAGEN MEDISCHE ZONDAGSDIENST BIJZONDERHEDEN OVER DE MATCH LAMOTTA—CERDAN PASTOOR ERAS TE ROME SC H I E 0 A M DE GIJN VAN EEN WEE MOEDIG verleden GRADUS VISJINSKY MISTE DE BUS IN BERLIJN VOOR ZIJN INDONESISCHE POLITIEK IN 1945 DE GROENTENUITVOER NAAR DUITSLAND HANS BRINKER, LEGEN DARISCHE REDDER VAN HAARLEM van de ondergang redde. PIJNACKER STICHTTE NIEUWE TUINDERIJEN Ontevredenheid is de spoorslag van de vooruitgang en het ideaal is er de teugel van. Op economisch terrein leidt de onte vredenheid tot het verbeteren van de productie-methoden, tot het invoeren van nieuwe machines, tot het investeren van nieuwe kapitalen, welke de vooruit-, gang tot stand moeten brengen. Op het sociale terrein leidt de onte vredenheid tot het vormen van kracht velden, die elkaar betere arbeidsvoor waarden. sociale maatregelen en sociale tekerheden betwisten. Hoe men in deze strijd ook staat; de ontevredenheid met de bestaande toe stand dwingt ons middelen te zoeken om vooruit te komen; dat wil zeggen, een grotere volmaaktheid te bereiken. De inzet van de sociale en economi sche strijd is overwegend een stoffelijk belang. Men wil er sommen voor over hebben, om zijn ontevredenheid te ver anderen in tevredeenheid. Men waagt bij een staking een weerstandskas aan het bereiken van betere levens-voorwaarden. Men koopt bij het her-installeren van een fabriek een dure machine-installatie, zelfs met grote risico's, in de hoop, dat het risico geen verlies, maar winst za> opleveren. Dit alles wordt als volkomen normaal beschouwd. In stoffelijke zin drijft de ontevredenheid de mensen ein deloos voort op zoek naar de volmaakt heid. Maar, wat doet men in geestelijke zin? in geestelijke zin schijnt men geen on tevredenheid te kennen. De ontevrede nen. welke eindelijk ook de vooruitgang op geestelijk gebied willen stimuleren, worden met hoongelach ontvangen; men heeft de geest z0 lan'S achtergesteld by de stof; men heeft die geest zo lang ver- waarloosd, dat in grote groepen het zuchten van de geest naar vooruitgang tot een onhoorbaar ziekelijk piepen is geworden. Men kent de ontevredenheid van de geest allang niet meer; men ver langt niet naar bevrediging ervan in vooruitgang. „Progressief" in dit opzicht is dan ook eerder een afkeuring, dan een ap preciatie. De oud-wethouder van Culturele Za ken, de KVP-er P. B. M. Alberts, was zo'n progressief élement. En waaruit be stond zijn afkeurenswaardige progressi viteit en die van tal van zijn fractie genoten? Die bestond en beslaat hierin: De ontevredenheid, welke'de verwaar lozing van het geestelijk leven in Schie dam bij hen opwekt, doet hen liet woord van Pius XI uit de Encycliek „Quadra- gesimo Anno" zo verstaan, dat zij onder bezitspreiding ook verstaan de spreiding van de schatten der schoonheid, der kunst en der wetenschappen onder ae brede lagen van de Sohiedamse burgers. Daarvoor zijn veel idealisme en veel werk nodig. Op het zo goed als maagdelijk, om niet te zeggen door het materialisme overwoekerde terrein, moeten nieuwe begrippen en nieuwe waardebepalingen worden geplant. Er moét belangstelling komen voor dingen ,die hier vrijwel on bekend waren, of die 't privilege waren van bepaalde standen. Deze arbeid aan het geestes-leven, voortgekomen uit een geestelijk bewustzijn en geïnspireerd door de ontdekking van zoveel braak lig gend terrein is, mits het leidt tot de wil om er verbetering in te brengen; cul tuur! Hier is het grote woord. Cultuur is dus geen eindstadium, maar een werksta- dium. Het eindstadium van de geestes cultuur is de kunstveiling, zoals 't eind stadium van de druivencultuur de West- landse afslag is. En nu we het toch over het Westland hebben. Wat kost het meeste geld: de periode, waarin het zaad wordt opge kweekt en onder glas tegen de koude beschermd moet blijven, of de periode, waarin de zon wel zorgt voor de was dom? Niet anders is het met de geestes cultuur. Het woord Cultuur is ontleend aan de landbouw. Het betekende oorspronkelijk het bebouwen van braakliggend terrein. Wie zich een voorstander van het cultu - rele leven durft noemen, zal daaruit de consequenties moeten trekken, dat dit culturele leven geld kost. Veel geld in den beginne. Maar en nu komen wij terug op ons uitgangspunt: heeft de on tevreden geest dafi geen rechten? Is dan alleen de materie goed om door het goud en het bezit gekoesterd te wofden en gebracht te worden tot vooruitgang. Of is het niet zo, dat de wanstaltige groei van de materiële vooruitgang, met als gevolg een nog grotere ontevredenheid, en de verwaarlozing van de ontwikkeling van de geest tot de afschuwelijke disharmo nie hebben gevoerd, waarin wij leven. De KVP is er trots op progressief te zijn in die zin, dat zij ontevreden is met de huidige toestand en wil werken in de richting van een Christelijke ontginning van de braakliggende geesten. Daarom zal de KVP elk initiatief steunen, dat in die zin cultureel werkzaam wil zijn. Daarom stemmen alle Katholieken met verantwoordelijkheidsgevoel op nummer 1 van lijst 2. Het programma voor de beiaardbespe ling op de St. Janstoren op Zaterdag 18 Juni a.s. van 8-9 uur des avonds door de stadsbeiaardier Ferd. Timmermans luidt: 1. Praeludium, St. Heller. 2. a) Naar zee, b) Een coning Prins of Heere, cl Al wat de mensch bejegent, Valerius-liederen. 3. Menuet (Esdur Symphonie) W. A. Mozart. 4. a) Hij die geen liedje zingen kan, b) De Gilde viert, c) Marleentje, E. Hul- lebroek. 5. Sonate nr. 6, V. Nicolai. 6. Impromptu, Ferd. Timmermans. 7. a) Rochers inaccessibles (onbereik bare rotsen), b) Plus ne suis ce que j'ai été (Ik ben niet meer wat ik geweest ben), c) Jesus bloemhof, Verzameling oud-Franse liedjes, Weckerlin. Burgemeester en Wethouders van Schiedam brengen ter openbare kennis, dat op Woensdag, 22 Juni a.s. van des morgens acht uur tot des namiddags vijf uur, zal geschieden de stemming ter ver kiezing van de leden van de gemeente raad. Herinnerd wordt aan de verplichting, opgelegd bij artikel 72, tweede lid der' Kieswet, dat ieder, die volgens de kie zerslijst bevoegd is tot de keuze mede te werken, zich binnen de voor de stemming bepaalde tijd ter uitoefening van' zijn/ haar kiesrecht moet aanmelden bjj het stembureau van het voor hem/haar op de kiezerslijst aangewezen stemdistrïct. Ingevolge artikel 150a der Kieswet wordt hij, die bij een verkieeing als ge machtigde stemt voor een persoon, we tende, dat deze overleden is, gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van ten hoogste duizend gul den. Tevens wordt de aandacht gevestigd op artikel 128 van het Wetboek van Straf recht, luidende: „Hij die opzettelijk zich voor een an der uitgevende aan een krachtens wette lijk voorschrift uitgeschreven verkiezing deel neemt, wordt gestraft met gevange nisstraf van ten hoogste één jaar". SCHIEDAM, 18 Juni 1949 GEHOOR Bedrijven of reizigers, die naar aan leiding van de nieuwe dienstregeling der Nederlandse Spoorwgen opmerkingen hebben te maken of bepaalde wensen hebben, gelieven daarvan spoedig mede deling te doen aan het Secretariaat der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zuid-Holland, Kantoor Vlaardingen, Handelsgebouw GEBOREN: Geertje d. van A. J. Ha- nemaaijer en J. O. R. Flamman, Willem J. z. van I. J. v. Gelderen en D. A. Gij- tenbeek, Marika M. d. van E. v. Brakel en M. v. d. Sloot, Johny z. van J. Zand- stra en M. Blom, Saskia d. van J. Ruiter en M. E. S. Vermeulen. OVERLEDEN: J. v. d. Lugt, 4 weken, A. Kalkhoven, 68 j. Tezelfder tijd, dat de Schiedamse kun stenaar André en Frits Henderickx bezig zijn aan de nieuwe staties voor de kerk in Maassluis, vervaardigden zij, naar een ontwerp van Frits, een Liduina-raam voor het R.K. Weeshuis in Leiden. Het herinnert aan Liduina's onuitput bare beurs, waarvan de armen profiteer den. Het raam geeft St. Liduina weer, lig gend te bed, omringd door behoeftigen. De techniek is hier en daar verrassend. Er is een prachtige lichtspeling door ver schillende scherven in een ruit-techniek uit te voeren. Zonder te vervallen in een extreme vormgeving, blijkt het raam niet in oude schema's te vervallen, maar zich geheel aan te passen aan het eigen karakter van deze glazeniers: de paring van nieuwe inzichten aan wat eer- en waardeerbaar is in de traditie. Wat betreft de staties in de kerk van Maassluis. Vier, wellicht acht, hiervan zullen aan Pastoor Hazelaar worden aan geboden bij zijn 25-jarig priesterschap. Wij zullen nog gelegenheid krijgen deze staties te bespreken. De techniek is zeer bijzonder. Het speelse oppervlak van de zelfkant van board, het moderne bouw materiaal, is hiervoor gebruikt. Later meer hierover. Van het gemeentebestuur werd bericht ontvangen, dat de gymnastiekzalen in de Anthonie Muysstraat, Prins IViauritsstr., Frans Halsplein en Edisonplein zijn aan gewezen als stembureaux voor de op 22 Juni a.s. te houden gemeenteraadsver kiezing. In verband daarmede kan op Maandag, Dinsdag en Woensdag a.s. van de genoemde gymnastiekzalen geen ge bruik worden gemaakt, zodat op die da gen de lessen in die zalen niet kunnen doorgaan. Alle leden worden verzocht dit bericht zoveel mogelijk door te ge ven, daar er geen gelegenheid meer is, allen persoonlijk in te lichten. Gisteravond Is met de gewone trein naar Hoek van Holland vertrokken een groepje van een 15-tal dames en heren tennisspelers, die onder leiding van dr. Hoogendijk een tegenbezoek aan onze partner-gemeente Wandsworth gaan brengen, en daar tot Zaterdag 25 dezer zullen vertoeven. Naar verluidt is door de gastheren en -vrouwen een zeer aan trekkelijk programma van wedstrijd- en vriendschappelijk spel benevens de no dige „social events" klaar gemaakt. De cricket-uitwisseling in dit verband, zal, naar het zich nu wel definitief laat aanzien, dit seizoen niet doorgaan, het geen wel zeer jammer is. Hopelijk komt het voor het volgend jaar wél voor el kaar Half Augustus gaat een grote groep zwemmers (dames en heren-senioren als ook meisjes en jongens-junioren) onder leiding van de heer Max v. d. Meer ook aan het tegenbezoeken. Dit bezoek duurt van 13-21 Augustus a.s. Beide overtochten (heen en weer) worden per dagboot ge maakt, hetgeen als het tenminste schappelijk weer isvoor de luitjes die voor het eerst het brevet „Engeland vaarder" verkrijgen, wel zo aantrekkelijk is. De mogelijkheid bestaat dat onze bur gemeester de reis en het bezoek mede maakt; ook voor een tegenbezoek. Goede reis en veel plezier Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, opmerkzaam gemaakt op de toestand in Schiedam, achtten de tijd reeds lang ge komen, om aan Schiedam een eigen cul tureel centrum te geven. Willem Andries- sen, de wereldvermaarde pianist zei let terlijk tegen de redacteur van dit blad, tijdens 'n bezoek aan Schiedam: „Hebt u geen schouwburg in een stad van 70.000 mensen? Dat is gewoon absurd!" Vanaf die tijd dateert het streven naar een eigen cultureel centrum voor Schie dam. Maar, al was de medewerking van diverse departementen aanwezig, de fi nanciering en de materialen leverden moeilijkheden op. Wel werden er plan nen gemaakt, maar deze bleken op dit moment niet uitvoerbaar. Zij waren veel te groots. Terwijl men wrochtte aan het het omwerken van het gewoon publiek in een cultureel leven, had zich een in zicht baan-gebroken, dat van niet te on derschatten betekenis zou blijken. De Schiedammers waren niet afkerig van to neelvoorstellingen en van muziek, mits het in georganiseerd verband gebracht werd en mits er een gezelligheids-element aan verbonden kon worden. De Kunst kring had deze ervaring reeds opgedaan; de Katholieke Kring leerde haar waarde ren. Wat lag dus meer voor de hand, dan deze eigenschap aan te wenden bij het tot stand brengen van de plannen voor een eigen centrum. Musis Sacrum was intussen klaar geko men, maar de verbouwing had zich be perkt tot het uiterlijk. Achter het toneel was niets veranderd; er waren artisten, die weigerden terug te komen op deze Bühne, vanwege dé slechte kleedkamer- en toneelaccomodatie. Onveranderd bleef de behoefte aan een grotere zaal bestaan. De tendenz tot het vormen van een gezamenlijke werkgroep, die Schiedam een eigen centrum zou geven,bracht verschei dene mensen bijeen. Zij kwamen lang zamerhand tot de conclusie, dat het schouwburgbezoek aan de Schiedarfimers geleerd zou moeten worden. Want de eer ste na-oorlogse zucht naar ontspanning verslapte snel en er kwam niets voor in de plaats. Men voelde, dat er iets goeds zou kunnen ontluiken, mits men het ver zorgde stimuleerde In georganiseerd ver band. Dat moest niet gebeuren door een groep, die niets met de burgerij te maken had. Nee, deze initiatieven moesten door mensen uit de burgerij vóór die burgerij tot wasdom komen. Maar om deze men sen op de duur bij elkaar te houden, moesten zij een ideële basis tot samen werking krijgen. Zo werd de Schiedamse Gemeenschap geboren. Er kwam een bestuur, dat de be sprekingen voerde, die uiteindelijk zou den leiden tot het samenbinden van de verschillende verenigingen, welke zich bezighielden met de georganiseerde vrije tijdsbesteding van de volwassenen. Ook nu weer zeggen wij opzettelijk niet met de culturele behoeften. Zo ontstonden de zuilen van de gemeenschap, de secties, Er kwam een sectie muziek, waarin de harmonie-gezelschappen, de koren en Toonkunst tot elkaar kwamen. Er kwam certie toneel, waarin de Kunstkrin gen en de amateurtoneelgezelschappen elDeazreV°befdee secties moesten de harde kernen worden voor de voorbereiding van deGem?enschapsgedachte. Hun werk zou on haar beurt door de Gemeenschap ge steund worden door de stichting van een Cultureel Centrum. Elkaar stimulerende krachten waren aan het werk. maar zoc ten naar dat Centrum, dat allen zou bin den en allen tot steun zou zijn. Enxeie projecten waren afgeketst, anderen ble ken momenteel onuitvoerbaar. If/en kwam het Plantage-plan naar voren. Nog steeds was er de steun van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Het ging er nu maar om het Ministerie van Weder opbouw mee te krijgen. Geen beter mid del was er, dan van het begin af aan het centrum te projecteren, gebouwd uit se- mi-permanente materialen, die niet kon den worden onttrokken aan de huizen bouw. Zeker, er is een bepaalde hoeveelheid bouwmateriaal gereserveerd voor cultu rele bouw; die bouwmaterialen kunnen dus niet voor woningen bestemd worden, maar het bouwen met semi-permanent materiaal zou gemakkelijker de goedkeu ring krijgen. Er werd dan ook niet de indruk ge wekt, dat men beter huizen van dat materiaal had kunnen bouwen. Omdat er maar een bepaalde hoeveelheid bouw materiaal gereserveerd is voor culturele bouw in den lande, waren er dus vele kapers op de kust. Enkele provincie plaatsen, kleiner dan Schiedam, maar met een actief geworden culturele be langstelling hadden eveneens gedon gen naar die materialen. Toen uiteinde lijk in beginsel vaststond, dat Schiedam recht had op het culturele centrum, ge bouwd met semi-permanente materialen, was het zaak om te zwijgen, ten einde geen slapende honden wakker te maken, voor alles definitief was. Dat en niets anders is de oorzaak van het grote zwij gen. Dit zwijgen had slechts verband met de coneurrerentie tussen Schiedam en andere provincie-plaatsen. De pers werd er in gekend, om vroegtijdige publicatie door het vernemen van geruchten, te voorkomen, juist met het oog daarop. Die geruchten begonnen uit te lekken en de exploitant van een zaal in deze stad, zag een gevaar voor de vraag naar die zaal. Daarom kwam hij naar voren met het project voor die verbouwing. Voor dit project was nog geen gespe- cifeerde kostprijsberekening gemaakt, maar hij sprak van een verbouwingsprijs groot 100.000, het geen 1/7 deel was van de kosten van het Cult. Centrum. Het was deze zelfde exploitant die kort na de oorlog zijn zaak had verbouwd. Welke garanties waren er, dat deze nieu we verbouwing wel aan de eisen zou voldoen? De bedoeling van de bouw van een Cultureel Centrum was het brengen van beroeps-toneel in Schiedam. Het te genwoordige toneel vraagt een goede technische accomodatie. Door toneel-experts, o.a. de directeur van de oude Rotterdamse Schouwburg was de becijfering van een zodanige in stallatie bekeken en goedgekeurd. Zij bedroeg een veelvoud van de som. welke de eigenaar van de genoemde zaai aan de verbouwing ten koste wilde ieggen. Wie kan ontkennen, dat de kans groot was, dat er wel een ruimere zaal voor meer mensen zou zijn ontstaan, maar dat er geen 800 mensen zouden zijn gekomen, omdat zij nog niet vonden, wat zij zoch ten. Daarom kon op deze plannen niet serieus worden ingegaan. De som, die besteed zou moeten worden aan het scheppen van een zaal met een goede technische toneel-outillage, zou de eige naar niet geheel op eigen risico aan zijn verbouwing ten grondslag willen leggen. De ligging van deze zaal was weinig ideaal voor het aantrekken van bezoek uit Rotterdam West en Vlaardingen. Dat intussen de prijs voor de huur van het grote theater veranderd was, zullen wij tot uitgangspunt nemen van een vol gende beschouwing over de historische achtergronden van de vraag naar het Cultureel Centrum. De eerste nieuwe losse bijwagen van de R.E.T. is niet op JÜn 4 doch op 8 inge schakeld, naar wij gisteren constateer den; in ieder geval toch wel op de zwaar belaste verbinding BotterdamSchiedam. Mevr C. Duyster-Jamin, Burg. Knap- pertlaan 156, Tel. 699M, A. U J. Kunze, Singel 70, Tel. 67760, fir. m 't .Ueld,>.W. de Zwijgerlaan 23, Tel. 68569, Apotheek v* Westendorp, Singel 81. Met betrekking tot de overwinning van de Amerikaanse uitdager en nieuwe kam pioen Jake La Motta op de Franse titel houder Marcel Cerdan om het wereld kampioenschap middengewioht (waar over wij gisteren berichtten) bereikten ons later nog de volgende bijzonderheden: De eerste vier ronden gingen in een onophoudelijke slagwisseling vrijwel ge lijk op, maar daarna tekende het over wicht van La Motta zich steeds duide lijker af. Beiden waren spoedig gebles seerd, Cerdan aan de schouder, La Motta aan de linkerhand. De Fransman onder vond zoveel hinder van zijn blessure, dat hij steeds meer in de verdediging werd gedwongen. In de achtste en ne gende ronde werd de strijd eenzijdig en moest Cerdan ontzettend veel incasse ren; bij de tiende ronde kon hij de strijd niet meer hervatten. La Motta, die zich met enorme energie over zijn blessure had heengezet en duidelijk de partij be heerste, werd dus winnaar door technisch knock out. De secretaris van het Ned. Comité voor het H. Jaar, pastoor Eras uit Vught, be vindt zich momenteel te Rome, waar hij besprekingen voert met het Centrale Comité inzake pelgrimsreizen uit Neder land en andere met het H. Jaar samen hangende kwesties. Horizontaal: 1 gedruktheid, 9 afsche pen. Verticaal: 1 bergplaats, 2 voegwoord, 3 voorzetsel, 4 soort onderwijs, 6 voedsel, 7 dubbelklank, 8 academische titel. Verticaal over de gehele hamer: een spreekwoord. Halve cirkels: 1016 herhaaldelijk, 1115 stad in Indo-China, 11—17 timmeren, 12—14 belofte, 1216 zoogdieren, 1315 deel van het jaar, 16—22 zeer bedaagd, 17—21 Afrikaan, 1723 bijbelboek, 18—20 maat, 1822 deel van de dag, 19—21 Insect, 22—28 stad in Albanië, 23—27 bevestigingsmiddel, 2329 tfldwrjzer, 2426 ontkenning, 24—28 zuiver, 2527 onvruchtbaar. De woorden op de halve cirkels bestaan uit vol gende lettergrepen: a-a-a-al-an-dar-dor-du-e-eed- ger-ha-ha-he-kens-ker-ma-me-mei-mi-nak-ne-ne- nee-net-noi-oud-raz-re-ren-stok-tel-to-vond-zels-zo Oplossingen tot Donderdagmiddag inzenden. De oplossing van het kruiswoordraadsel van vorige week: Horizontaal: 1 sinopel, 2 ramenas, 12 ar, 13 reu, 15 Ier, 16 s.t., 17 wel, 18 erg, 20 Spa, 22 ara, 24 sigaret, 27 rem, 29 none, 31 de, 32 al, 33 reep, 34 N.T., 35 te, 37 lip, 39 me, 40 re, 41 vaak, 43 pols 45 sol, 46 leder, 47 aas, 49 lamp, 51 erts, 54 ad, 56 ga, 57 bes, 59 pi, 60 ba, 61 zone, 63 ja, 64 af, 66 ever, 68 era, 69 Senegal, 72 ode, 73 ton, 75 koe, 76 els, 78 eg, 80 pil, 82 zee, 83 e.t., 84 negatie, 85 negotie. Verticaal: 1 savanne, 2 ir-, 3 ore, 4 pels, 5 en, 7 ai, 8 mest, 9 Erp, 10 as, 11 stempel, 14 dra, 17 wan, 18 egel, 19 grap, 21 are, 23 rot, 25 id., 26 el, 28 eer, 30 etalage, 33 relatie, 36 e.a., 38 Indië, 39 m.o., 41 vol, 42 kip, 43 pre, 44 sas, 48 mazelen, 50 ma, 52 R.P-,' 53 Tarente, 55 dor, 57 bank, 58 sage, 60 bed, 62 nat, 63 je, 65 fa, 67 vos, 69 snit, 70 Eos, 71 leeg, 74 opa, 77 Leo, 79 ge, 81 li, 82 ze, 83 ei. De prijs is gewonnen door J. v. d. Moo. len, Dwarsstraat 6, Schiedam. Er is geen bezoeker van het Passage- theater. die. Walvis ziende, zal denken aan een knaapje in een zwart fluwelen pakje met een wit kraagje, die schuchter aan de hand van zijn zusje het toneel opwandelt. Oh nee, knap was hij met, maar het ging niet om zijn uiterlijk De bezoekers van het Casino kwamen om de twee wonderkinderen te zien spelen en dus maakte Walvis zijn artiesten- debuut. Dat was in 1916. Nog minder zal iemand in deze kleine Walvis een staking-breker zien en toch was het rond 1920, dat Walvis in korte broek achter de piano plaats nam, die zijn vader midden onder de film had dicht-gegooid. Dat was in de tijd, dat de heren Tuschinsky en Gersehtanowitsch operateursjassen aantrokken en achter de cassa plaats namen. De eerste staking in het bedrijf moest overmand worden met alle muzdek-makers, die de kennis senkring telde, want de stomme film snakte naar begeleiding. Donderdag is Joop Walvis 25 jaar in dierjt van de Maatschappij Tuschinsky Zijn eerste kennismaking met de man, die een legende werd binnen het bedrijf, vond plaats via een sollicitatie van zijn vader, die pianist-kapelmeester m Breda was, maar een aanlokkelijke advertentie had gelezen. Schuchter als de oude heer Walvis was, durfde hij zelf de brief niet te brengen en gaf haar aan zoon Joop mee. Tuschinsky zou gelijk krijgen, toen hij zei: „Je zult in ons bedrijf groot wor den". Maar voorlopig was daar nog geen sprake van. Tia de lessen van zijn vader ging Joop naar het conservatorium; kreeg theorie en harmonie van Willem Landré, pianoles van Tom Blazer en orgellessen van de organist van de oude St. Laurens, Hendrik de Vries, De begeleiding van de stomme films bracht voor de vader een ononderbroken werktijd mee van 's middags 2 uur tot 's avonds half 12. Toen hij de wens uit sprak te willen gaan eten, werd dit goed gekeurd op voorwaarde, dat de zoon zou invallen. Tijdens de film bestonden de aan de artiesten verstrekte consumpties uit twee glazen bier en een sigaar, maar de jonge Walvis was voor beiden te klein en daarom sloeg de buffetjuffrouw een voorraad toffees in, waarvan hij er per dag vijf kreeg. In 1924 volgde de officiële in dienst treding. De begeleiding van de stomme film vroeg om grote routine en een nog grotere belezenheid in illustratie-mate riaal. De films gingen wel vergezeld van grove aanwijzingen, omtrent de te ge bruiken muziek, maar hier bleef het bij. De muzikanten moesten zelf de muziek uitzoeken en uit-timen. Het gebeurde wel. dat er 60 nummers ter begeleiding van een film moesten worden aangespro ken. In Tuschinsky Amsterdam rees intussen een ster naar het firmament der faam. Pierre Palla, de Venlonaar. bespeelde er het orgel en zijn spel betoverde velen. Zijn roem'drong naar Roitprdam en Joop Walvis trok de stoute schoenen aan, om voor zich ook zo'n orgel te vragen. De heer Tuschinsky had hiernaar wel oren en er werd een berekening aangevraagd bij Standaart in Schiedam. 8 000 was de gering. Hij zou wel eens even zijn wen sen te kennen géven. De nieuwe begro ting, die op tafel kwam, was dubbel zo groot. Maar Walvis kreeg zijn zin. Thalia, Rotterdam, kreeg een prachtig orgel, waarop hij speelde. Eer het zover was, had hij met zijn neus gehangen op elk schroefje, dat m zijn geesteskind werd gedraaid. Hij kon geen minuut vrij zijn, of hij stond bij het orgel De verdwijning van Pierre Palla uit Amsterdam bracht een totale verschui ving van musici in het concern mee. Aan het nieuwe orgel van het Grand Theater werd Joop Walvis pas werkelijk bekend. Hij was toen reeds een onmisbaar deel van het bedrijf geworden, want de be zuinigingen, welke moesten worden door gevoerd in verband met de crisis, troffen hem niet in zijn werk (wel in zijn porte- monnaie!). Wij gaven deze week reeds de geschiedenis van het pendelen tussen Rotterdam en Schiedam Langzamerhand burgerde hij in Schiedam in. De oorlog kwam en daarmee een einde aan zijn activiteit. De verhoudingen binnen het concern waren tot op dat ogenblik die van een familie-bedrijf gebleven. Br moest hard en lang gewerkt worden, maar er was „gijn" en bovenal was er een band tussen de bazen en de mensen. Wie uit die periode hoort vertellen, ver moedt vaag hoeveel er verloren gmg. dat slechts beseft wordt, als er met zoveel smaak en humor van gewaagd wordt. Het is uit die tijd, dat Charles Tronet's „Au grand café" moet stammen; het verhaal van de goed-geklede zwerver, die in een café belandt, er prachtige verhalen op dist, zodat diplomaat en graaf gespannen toeluisteren en de juffrouw van de gar derobe stil voor zieli heen in haar zak doek huilt, tot de gerant komt met de rekening en de zwerver voor de rest van zijn leven moet bordenwassen om de nota te betalen. Want kwam daar, tijdens hét afscheid van de Poolse gezanrt, geen figuur binnen in rok, die aan de officiële tafel plaats nam en er oesters en champagne savoureerde, terwijl zijn directie met grote ogen stond toe te kijken hij was immers geëngageerd als pianist? Een vliegende ochtend vol verhalen is er op te dissen en wie het gesprek afbreekt, heeft rode ogen van het lachen. Maar dan mag hij niet denken aan de stomme piano op die Schiedamse kamer, die da gelijks bespeeld werd en die ook niet rustte, toen de treinen naar het Oosten rolden, wegvoerende een stuk volks- en artiestenleven, dat langzaam met deze laatste der oude garde zal verdwijnen. „Here's te make everything O, K.", klonk het weer op na de oorlog, zo gauw de stroom door de kabels voer. Walvis wist nog. hoe hij de handen op elkaar moest krijgen. Hij had niets verloren van zijn aanpassingsvermogen en van zijn contact met de artiesten, die hij weer even feilloos volgde. De dagen van de stomme film en zijn muzikaal talent had den hem een routine gebracht, die on- evenaarbaar werden. De artiest van naam die naai Schie dam moest, vroeg laatdunkend; „Maar een orgel?" en na een week zei hij tegen zijn collega's; „Maar een orgel!" En hij hoefde er niet eens het bekende „zo!"- gebaar voor te maken, want de ander wist al, dat dp kleine man achter het orgel weet was bioseoop-muziek is en wat een goed gi.intje op kosten, maar nooit ten koste, van de optredenden is. Dat bewijst |'e harteliike medewerking ,,r.v.A4-X De Londense „Economist" oppert in zijn nummer van Vrijdag het idee, dat Enge land er goed aan zou doen tegenover Nederland spijt te betuigen voor de Britse politiek in Indonesië in 1945. „Zowel voor de Nederlanders zelf als voor hun partners in de Westelijke Unie en het Atlantisch pact", zo schrijft het blad, „is het van het grootste belang, dat de militaire kracht van Nederland niet bij voortduring wordt verspild in pogin gen om met kracht van wapenen controle uit te oefenen over een gebied, dat op duizenden mijlen afstands van Europa ligt en met een bevolking die tien maal zo» groot is als die van het moederland, ter wijl zij tevens onherroepelijk is wakker geschud uit haar vroegere volgzaamheid. Er is hier een speciaal vraagstuk voor de EngelsNederlandse betrekkingen en nog wel een, dat een nieuw begrip dringend noodzakelijk maakt aan beide kanten voor het bereiken van een waarachtige samenwerking tussen de twee naties. De bittere gevoelens in Nederland heb ben een schaduw geworpen over de wa penbroederschap, welke zo reëel was in de jaren van de oorlog en zoveel beloof de voor de toekomst. Om de wrok te ver drijven, die de EngelsNederlandse be trekkingen heeft vergiftigd, zou men hier te lande (in Engeland) openhartig zijn verantwoordelijkheid moeten erkennen voor wat in Indonesië in 1945 is gebeurd. Volgens een bericht van „Ass. Press" zou de aartsbisschop van Praag, mgr. Beran trachten hedenavond zijn vrijla ting uit zijn eigen paleis, waar, zoals men weet, een gewapende politiemacht hem gevangen houdt, te verkrijgen. De aartsbisschop zou voornemens zijn. naar het Strahovsky-klooster te gaan, teneinde daar te preken. Dit grote kloos ter ligt hoog op de hebvel boven Praag. Van regeringszijde is medegedeeld, dat een officiële verklaring zal worden gepu bliceerd over de politie-huiszoeking in het aartsbisschoppelijk paleis en inbe slagneming van een stencil-machine. Alleen wanneer er aan Britse kant bereidheid bestaat toe te geven, dat in 1945 ernstige vergissingen zfjn begaan en spijt te betuigen voor een gedrag, dat de geschiedenis niet als eervol zal kunnen kenschetsen, alleen dan kan En geland verwachten, dat de Nederlan ders een spons over het verleden zul len halen en met frisse moed in ge meenschappelijk pogen de politieke problemen in Europa en Zuid-Oost Azië aanvatten." Het blad doet tenslotte een beroep op Nederland om spoedig tot resultaten te komen met de regering van Sukarno en Hatta. Op voordracht van de raad van minis ters heeft Hare Majesteit de Koningin generaal S. H. Spoor posthuum bevor derd tot commandeur in de militaire Willemsorde. De besprekingen, welke deze week in Duitsland zijn gevoerd over een hervat ting van de export van Nederlandse groenten, hebben, naar wij vernemen, tot heden nog tot geen enkel resultaat geleid. De onderhandelingen zijn echter nog niet beëindigd en Maandag worden ze voortgezet. POSITIES TROEPENSCHEPEN De „Waterman", op de thuisreis naar Rotterdam, passeerde gisteravond 10 uur Ouessant. De Zuiderkruis", op reis van Rotterdam naar Batavia, passeerde gisteren Guardafui Beroemd in Amerika, nog onbekend in Nederland Wat Pietje Bell en Dik Trom voor de Nederlandse jongen zijn, is „De zilveren schaatsen" (The silver skates) voor de Amerikaanse jeugd. In dit Amerikaanse kinderboek staat het romantische helden verhaal te lezen van de Haarlemse jon- gen Hans Brinker, aie zijn geDoorteStaa Het verhaal wil, dat zo omstreeks de vroege Middeleeuwen ten tijde van Gijs- brecht van Aemstel, d ejonge Brinker, huiswaarts kerend, door een gat in de dijk bij Spaarndam water zag stromen. Ondanks de vrieskou heeft de knaap da hele nacht met zijn hand het gat gestopc, totdat voorbijgangers hem in de vroege ochtenduren ontdekten en in triomf naar Haarlem voerden. Ter ere van deze legendarische held wordt momenteel door de Haagse beeld houwster Greta Rueb een standbeeld .ontworpen, dat zal worden opgedragen aan de Amerikaanse jeugd. De helden figuur zal worden geplaatst op de plek, waar volgens de gangbare Haarlemse op vatting de redding het best zou kunnen zijn geschied nl. bij de z.g. Woerdersluis op de dijk in Spaarndam, dat door an nexatie destijds Haarlems grondgebied is geworden. De Amerikanen zullen dus voortaan de populaire jeugdige held kunnx aanschou wen. Het „Come tot Holland and see Hans Brinker" zal een slagzin worden voor de komende Amerikaanse generatie. Door noodzakelijke uitbreiding van de kom der gemeente Pjjnacker, werden verschillende tuinders van hun land ver dreven. Het gemeentbestuur is het ge lukt, na vele onderhandelingen, een be langrijke oppervlakte van rond 70 H.A. grasland ter beschikking te krijgen, waar op een 4 tal tuinders een nieuw bedrijf kon stichten. Om dit nieuwe gebeid te ontsluiten was het nodig een weg aan te leggen van ongeveer 2 k.m. lengte, die een verbin ding vormt tussen de Overgauwse weg en de Zuldeindseweg. Deze nieuwe weg werd Vrijdag in gebruik gesteld waarbij ba ronnesse Schimmelpenmnck Oye het laatste beletsel verwijderde door het doorknippen van het lint. Tal van personen hebben bij deze ope ning het woord gevoerd. toen kapitale som. Maar het aantal stem- van vele var-été-artiesten aan de huldi men van dit orgel was Walvis veel te ging op Donderdagavond a.s. Gentleman Jim (Monopoly) De onlangs in Schiedam vertoonde „Body and soul" was als verhaal, over de wantoesta bokswereld in Amerika veel oeter dan deze „Gentleman Jim en t mh han,gter rond deze film een sfeer van P^tig-aan- doende sportiviteit en van optimisme. Misschien mogen we aannemen, dat de bokssport in Amerika ooi zo sportief ge- weest is in het grijze verleden, waarover de film spreekt. Ei zit vaaft in de ver telling (en m het voetenwerk van Errol Flynn), van sentimentaliteit is nauwelijks sprake en het oer-frisse familie-leven, dat de Amerikanen zo graag uitbeelden, raakt hier op sommige momenten in een gro- ver genre de onvolprezen film „De Sulli- vans Een jongen utf een eenvoudig milieu van hardwerkende en bokssport- lievende^ mensen in hun omgeving is "P® Poe"s vechten weer" een bekende strijdkreet komt via zijn baantje aan de bank in aanraking met een amateur wereldkampioen bokser. Hij verslaat deze; wordt gefuifd en komt zonder het te weten in handen van een manager terecht. Zijn ster rijst snel tot ergernis van een lief meisje, dat Jim in zijn van zelfsprekendheid steeds overdondert, zo dat zij hem graag eens verslagen ziet. Daarom verschaft zij hem steeds het geld om uit te kunnen kVmèn tegen een be roemdheid. Hij versla hen allen tot en met de wereldkampioen John L. Sullivan. „Ik sla iedere man in de wereld voor de vlakte". Als hij zover is, kan ook het meisje geen weerstand meer bieden. Niet de slechtste van de reeks, welke wij de laatste tijd ih dit theater zagèn. 14 jaar. Noodlot (Passage) Een verwend moederskereltje van 30 jaar (Robert Montgomery) trouwt de juffrouw van gezelschap van zijn moeder (Ingrid Bergmaim) om uit te vinden, of zij niet meer van zijn vriend (George Sanders) dan van hem houdt. Tot zijn verontschuldiging voert de film aan, dat de man psychopaath is. Inplaats van dit soort gegevens dan ook binnen de muren van een kliniek te hou den. pleegt men er een vervelend ver haal van, waarin de man achter sleutel gaten en via niet gemaakte zakenreisjes zijn vrouw bespionnéert met het gevolg dat de jalousie hem tenslotte tot zelf moord drijft. Er zou dan niets meer aan zijn. als de vriend niet van moord verdacht werd. Maar het dagboek van het moeders kereltje brengt alles aan het licht. Tussen, de* bedrijven door weeft men voor de verandering nog een Arbeidsconflict door deze intrigue heen. De film is' van Maart 1941 en dus een van de eerste Bergmann- films; zij behoefde er zich toen nog yiet voor te schamen. Boven 18 jaar. Bijzondere vermelding verdient wel de behandeling van de parade voor de En gelse koning in het wereldnieuws. Daar wordt een groot stuk aan gewijd, maar dit stuk brengt de machtige indruk van zo'n gebeuren eindelijk evenredig over. Enkele close-ups zijn bijzonder suggestief- De voorfilm over .Storm" is eveneens een pakkend vertelde documentaire.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 2