Kom, kom, er is nog variatie NEMESIS SCHONE SLAAPSTER IN HET FILMBELASTINGBOS SATERDAG 70 DFCEMBER 1949 Voor de filmcamera PAGINA Menu VOOl* Ueceilioer bovenstaand menu: alleen de boerenkool CINETONE-STUDIO BOUWT WOONARKEN Interdepartementale commissie op zoek naar een weg uit de moeilijkheden Bing Crosbey, die dit jaar wederom tot de meest populaire filmster werd gekozen Lilian Harvey kon nog lachen, toen deze foto werd gemaakt. Toen had ze zich nog niet in Frankfort laten „permanenten" door J. KILMENEY KEITH zicht schijnt hij een uitzondering te zijn. Want de filmster Jean Hersholt, die lei der is van het plaatselijke ondersteu ningsfonds in Hollywood, heeft de ster ren de raad gegeven, zoveel mogelijk geld te sparen. „Ik geloof niet", aldus Hers holt, „dat er meer dgn 12 van onze grbte namen zijn, die financieel onafhankelijk zouden zijn, als er morgen aan de dag aan hun loopbaan als ster een eind kwam". De in Londen geboren ster van heel wat vooroorlogse Duitse films, Lilian Harvey, is verleden week uit Frankfort vertrokken om een tournee te maken door Duitslandmet tot op haar schou ders afhangende valse krullen aan haa> korte, stoppelige haar gespeld. Tijdens haar optreden draagt ze een fluwelen kapje om de spelden te verbergen. Voordat ze de stad verliet, dienden de advocaten van Lilian een eis tot schade vergoeding in tegen een der meest be kende dameskappers van Frankfort, die, volgens de verklaring van de ster, heur haar afbrandde, toen zij zich zes weken geleden bij hem- liet permanenten. De avond daarop viel mijn haar met handen vol uit, zodat ik in een ommezien een gemilimeterd ,,Wehrmachts"-hoofd had" Egp maand lang heeft de ster van „Het Congres danst" zich toen in een kleine villa verborgen gehouden, tot het haar voldoende was aangegroeid om er valse krullen aan te kunnen bevestigen. Het is nu ongeveer vijf centimeter lang. Lilian, die thans de middelbare leeftijd heeft bereikt, ziet er nog even aantrek kelijk uit als de „pin-up girl" van het Duitsland uit de tijd vóór Hitler en eist van de Duitse kapper Yost 15.000, voor het verlies van heur haar (Das gibt's nup einmal, dat kommt nie wieder), 4.000,smartegeld en een nog nader vast te stellen bedrag voor het verlies aan gage, dat zij tengevolge van de tijdelijke ontsiering ,van haar vrouwelijke schoon heid lijdt. Hf„„„ pi I. Dat dit wel wat overdreven ts, bewijst Het Voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt: Zondag: Vermicellisoep met balletjes - aardappelen, spruitjes, varkensrollade - vla met bitterkoekjes- Maandag: Best vermicellisoep (met versé gehakte selderij en peterselie) aardappelen, koolraap, rest koud vlees- Dinsdag: Rijst met kerrie, andijviesla - yoghurt met stoof peertjes. Woensdag: Aardappelen, gestoofde prei, ei - havermoutpap. Donderdag: Aardappelen, bruine bo nen, h&ché - appelmoes. Vrfjdag: Bruine bonensoep - aardap. pelen, gestoofde vis, winterwortelen. Zaterdag: Boerenkoolstamppot met worst - appel. Er is zo weinig variatie in groenten! verzuchten vele huisvrouwen zo tegen de winter. Alle dagen kool, kool en nog eens kool Herhaaldelijk reeds hebben wij ge nezen op de onoverkomelijke moeilijk heden, waarvoor de Nederlandse speel filmindustrie zich ziet geplaatst- Thans heeft, zoals men weet, een interdepar tementale commissie van de regering opdracht gekregen, het vraagstuk van productiemiddelen en -mogelijkheden nog eens onder de loupe te nemen. Het spreekt vanzelf, dat belanghebbenden zeer benieuwd zijn naar de resultaten van die studie. Na de oorlog is. de Cinetone-studio in Duivendrecht in een stichting omgezet, waarin de Nederlandse bioscoop-bond a fonds perdu een millioen heeft gestort. Deze studio staat thans vrijwel renteloos, hoewel de technische outillage modern is. In- elk geval worden er geen films ge maakt. Wel bouwt men er op het ogen blikwoonarken. Speelfilms zijn er trouwens sinds de oorlog slechts enkele „Niet tevergeefs" en „Een Koninkrijk voor efen Huis" gemaakt. De oorzaak daarvan mag algemeen be kend worden geacht. De belastingen zijn zo drukkend, dat iedere producent er door wordt afgeschrikt. De kosten van een Nederlandse speelfilm bedragen ge middeld twee ton tot een kwart millioen gulden. De hoge vermakelijkheidsbelas ting maakt, een lonende exploitatie van zulk een film onmogelijk. De directeur van de Cinetone-studio heeft op deze moeilijkneid nog eens ex tra nadruk gelegd. Hij heeft vérklaard met zekerheid te weten, dat in Neder land hoogstwaarschijnlijk twee producen ten terstond aan het werk zouden gaan, zo dra zulks door verlaging van de verma kelijkheidsbelasting mogelijk zou wor den richting. Het zou daar in Rhenen een volledige filmstad worden met grote stu dio's, laboratoria, synchronisatiegebouw, kantoren, werkplaatsen, garage, drukkerij bungalo's, hotel, theater en recreatie ruimte. Bij de opzet werd zelfs rekening gehouden met de productie van kleuren films. De voorbereidingen voor dit plan zouden al f 70.000,hebben gekost aan ontwerpen, studiereizen en onderhande lingen. Dat deze plannen niet werden verwe zenlijkt, wijten de initiatiefnemers aan gebrek aan belangstelling, tekort dan kennis van zaken, alsook de vrij grote verwarring in ambtelijke kringen kort na de oorlog. Thans schijnt men in overheidskringen eindelijk zover te zijn, dat men de plan nen serieus onder de loupe heeft geno men. De initiatiefnemers hebben tenmin ste een uitnodiging voor een nadere be spreking ontvangen. Intussen valt het sterk te betwijfelen, of de mogelijkheden tot het verwezenlij ken van de plannen nog zo groot zijn als voorheen. Het filmbedrijf floreert niet meer zo. Kleinere en middelgrote studio's in Engeland en Amerika, die weliswaar gedeeltelijk verouderd zijn, staan leeg. De Franse studio's kunnen voor een deel slechts met'moeite aan het werk worden gehouden. In Duitsland worden met gro te spoed nieuwe productieruimten ge bouwd en de Italiaanse filmstad bij Rome heeft reeds zeer veel Amerikaanse pro ducenten getrokken. De productiekosten in Nederland mogen dan al voordelig zijn, het goede ogenblik voor de stichting, die enige millioenen zou vergen, schijnt toch voorbij. Buiten de kring van de initiatiefnemers zelf, hoort men in Nederlandse filmkrin gen weinig goeds van de Rhenense plan nen zeggen. Men wijst er op, dat ons kli maat niet bijster geschikt is vóór een ge regelde productie door buitenlandse maatschappijen met het dog op buiten opnamen en verblijf. Indien buitenlanders werkelijk belangstelling hadden vóór ons land, zouden ze allang een eigen centrum hebben opgericht. Door het „Box Office Magazine" in New York is over het hele gebied der Verenigde Staten een stemming georga niseerd, welke ten doel had, de twaalf meest populaire filmsterren van 1949 aan te wijzen. Aan deze stemming is deel genomen door filmcritici, eigenaars van bioscopen en vertegenwoordigers van organisaties. Het bieek, dat Bing Crosby, evenals in 19411, als de populairste filmster wordt beschouwd. Op hem volgen, wat de po- pulairiteit-betreft, June AUyson, Loret'a Young, Olivia de Havilland, Clark Gable. Cary Grant, Gary Cooper, Bob Hope, Jane Wyman, Ingrid Bergman, Claudette Colbert, en James Stewart. Volgens de directeur van de Cine tone-studio kan men het plan-Rhenen slechts betitelen met bijvoeglijke naam woorden, die sterker zijn dan „dwaas". De buitenlandse belangstelling voor Dui vendrecht is al uiterst gering, hoewel de outillage zeer modern en de ruimte vol doende voor een flinke productie is. De initiatiefnemers van de Rhenense plannen achten op hun beurt dé Cine- toné-studi'o te klein 'om ér een grote speelfilm te maken. Technisch zouden volgens hen hun èige'n plannen zeker alle mogelij khèden geven. Het is op het ogenblik dus zo, dat Ne derland met een voorlopig niet-rendabele studio zit, terwijl de'andere niet "verder is gekomen dan het papier, waarop ze is getekend. „Cinetone is onbruikbaar door de be lastingdruk", aldus de leden van deze Stichting. „Rhénen kon' niet worden verwezenlijkt dooi-' tekort, aan belangstelling/inzicht en het uitblijven van toestemming", kla gen de initiatiefnemers. Thans zal'het dé taak zijn van de inter departementale commissie óm uit al' die problemen wijs te worden en er eeri op lossing voor te zoeken. Er was eens een tijd, Hoen de beste films van Hollywood altijd begonnen mét:' „B. P."SchulBérg presenteert.'..'." Schulberg. die toen hoofd van de Pa ramount was," verdiénde 500.000 dollar per jaar met het werk, dat door deze woorden werd vertegenwoordigd. Hij maakte een enorm succes met de film „Gunga Din" met Cary Grant, Victor MacLaglen, Douglas Fairbanks jr en Joan Fontaine in' de hoofdrollen, een film, welke zo góed was, dat zij nu, 'na tien jaar, opnieuw in ons 'land wördt. ver toond. Hij „ontdekte" Shirley Temple, Sylvia Sidney. Gary Cooper, Claudette Colbert, George Raft en Frederic March. Thans, op 57-jarige leeftijd, grijs en zonder werk, heeft Schulberg een deel van zijn spaarpenningen besteed aan een advertentie óver een hele pagina in ver schillende Amerikaanse bladen, waarin hij om een baantje vraagt. „Het kan mé niét schelen, of ik nu moet kruipen voor mensen, over wie ik vroeger de baas heb gespeeld", heeft hij verklaard. „Zeker, ik heb in mijn tijd fouten begaan. Maar wat wil Holly wood? Levenslang voor een enkele mis stap? Dit" is het enige werk, dat ik ken. Ik ben In staat om even hard te werken als wie ook en even goed. Ik neem elk baantje aan". Maar tenslotte is Schulberg nog goed af, want hij had geld genoeg over om grote advertenties te plaatsen!" In dat op- Een der opmerkelijkste Amerikaanse romans is de trilogie „The valley of decision", dat in een zeer goede Neder landse vertaling verscheen bij de uit geversmaatschappij Leopold, Den Haag, onder de titel „Het dal der beslissing". Deze familie-roman van Marcia Daven port is zo breed van opzet, zo knap gecomponeerd en gaaf uitgewerkt, dat hij zeker de aandacht waard is, al dient vooropgesteld, dat deze trilogie enkel bestemd is voor critische, rijpere lezers. Want ook in het gezin van William Scott, de eigenaar van een staalfabriek in Pittsburgh, komen „zwarte schapen'1 voor en de schrijfster spaart hen niet, maar ze spaart evenmin de lezer de bepaalde details. Marcia Davenport koos als centrale fi guur die van het dienstmeisje Mary Raf fel-.;?, die in 1873 bij de familie Scott kwam en het lief en leed van vier geslach ten deelde. En hoe! Als een toegewijde, als een vertrouwde, eigenlijk als een lid van de familie. Via haar leren wc 'alle personen kennen, in hun deugden en on deugden. Zo werd dit boek niet alleen de kroniek van een familie, maar tevens het verhaal van de tróuw, van dc die nende liefde. Maar er is nog meer: de staalfabriek, gesticht door de vader van William Scott, een familiebezit. Mary wist, wat deze fa briek voor William en diens zoon Paul betekend heeft. Zij stelde haar leven niet enkel iii dienst van de familie, maar ook van de fabriek. Zij was de verborgen, stuwende kracht, die telkens als dc fa briek in gevaar wan haar wist té redden. Het boek sluit af in 1541 en omspant dus een tijdsbestek van bijna 'zeventig jaar. Mairy Raffevfy is dan een oud dametje, dat een veelbewogen leven achter de rug j heeft, veelbewogen vorg al om wat zij be leefde door en met de afstammelingen De oorlog heeft ons vijf jaar lang verstoken gehouden van de voort brengselen der Engelse en Ameri kaanse literatuur en het is daarom nauwelijks te verwonderen, dat van de zijde der lezers na de be vrijding een in vergelijking met vroeger veel groter belangstelling voor" boeken in dc Engelse taal bestond en de uitgevers opmerke lijk veel vertaalde boeken brach ten, om altlbans iéts van de „ach terstand" in te halen. Er zyn onder deze boeken zeer zekér enkele verrassingen, hoewel tegen één groot deel ervan vooral die van Amerikaanse her komst ernstige bezwaren van andere dan litteraire aard moeten worden gemaakt. Brutaliteit en grofheid, zowel wat onderwerp als beschrijving betreft, ontsieren me nig Amerikaans kunstwerk. Daarnaast zijn er nogal wat incidenteL plannen voor filmproductie, die op ui; voering wachten en met de productie vai. drie tot vier films per jaar zou de Stich ting Cinetone kunnen draaien. Dat wil intussen niet zeggen, dat Cine tone zelf zou produceren, doch dat de studio aan productiegroepen zal worden verhuurd. Uiteraard is daarvoor een deskundige technische staf nodig, welke mèt de stu dio, ter beschikking kan worden gesteld van de producent. Handhaving van zulk een, staf vereist echter geregeld werk en dat is er niet. Zodoende is Cinetone een „Schone Slaapster in het Filmbelasting- bos". De exploitanten van de Nederlandse bioscopen zijn in de grond van de zaak wel bereid, om een producent, die met behoorlijke plannen komt, een garantie bedrag te geven en dat zullen ze ook zonder twijfel doen, als de exploitatiemo gelijkheden beter worden. Zolang even wel de belastingdruk" de vertoning van Nederlandse films uiterst riskant maakt, nemen de heren de grootste voorzichtig heid in acht. Intussen is een studioproduct, dat on geveer drie jaar geleden wereldkundig werd gemaakt, doch dat nog steeds niet is uitgevoerd, wederom in het middel punt van de belangstelling komen te staan. Het betreft hier de plannen van het „Filmcentrum Rhenen" n.v. in op- van William Scott. En in het verre Euro pa is dan een wereldoorlog gaande. Er zijn familieloden, die wapens hadden wil- leh leveren aan de ,,as", maar mede dank zij Mary kan dat worden voorkomen en kan de staalfabriek (evenals het reeds twee maal eerder gpbeurd was) in dienst worden "gesteld vah de vrijheid. Een veelbewogen leven: er was haar grote liefde voor Paul; er was de zorg voor Edgar, een zwakkeling, die later rust vond in een klooster; er was het zorgen kind Constance, die lichtvaardig een hu welijk aanging en een ongelukkige vrouw werd, ondanks al haar weelde. Mary liet haar nimmer in de steek en later is het vooral Claire, de kleindochter van Con stance, dia haar liefde geniet, omdat zij in dit meisje iets van'de overgroótmo'eder Clarisse terug ziet. Deze "Claire, een KORTE INHOUD VAN HET VOOR AFGAANDE: Sir John Ryman nodigt in zijn huis een paar families uit om de verloving van zijn pupil, Eva Chauncey, met Fe lix Mountain, 'n jonge dokter uit Lon den, te vieren. Zij ontmoet daar o.a. haarneef Michael, die op Eva verliefd is. Men spreekt over het oude huis en op verzoek van Eva haalt Ryman dit door haar amicaal wordt aange sproken met Guardy (gfkorting van Guardian: voogd) een oud boek, dat de hele familiegeschiedenis van het huis bevat. Zelfs een geest komt er aan te pas, In 1700 is een zekere Lady Francis vermoord en wel op 8 Oct. Op elke verjaardag van de moord ver schijnt zij in het Luis en aangezien de dag. waarop de party wordt gegeven, 7 October is. wachten de gasten met spanning de loop der gebeurtenissen af. Er is in het familieboek voorts sprake van een geheime gang en er staat iets in over een dikke boom. Het is niet verwonderen, dat de stemming tijdens he,t diner zeer gespannen is. Om wat afleiding te bezorgen, gaat Sir John enkele messen halen om die aan het gezelschap te tonen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 4