MET
KERSTMIS
PASEN
HET HEILIG JAAR IN ROME
Geestige film van Noël-Noël
Overvloed voor 't eerst na vele
magere jaren
Venl\
Kudde van zestig kamelen
KORTE
NEDERLANDSE VROUW
In de Sint Pieter is alles gereed
KERSTMIS IN DUITSLAND
Trip langs de etalages van Dusseldorp
Volleybal-dag met een
zes-steden-tournooi
PAGINA 4
DON
Gesprekke?i bij de stal van Bethlehem
-
Details van de kerstgroep van Frans Tuinstra, aangekocht voor de
kathedrale kerk in Roermond. Links: St. Jozef; rechts een koning.
Unica
De nieuwe mode eist hetl
(Van onze mode-medewerkster)
Slechts een korte, eenvoudige coiffure kan een modern toilet
harmonieus bekronen. Omwille van hoge kraag en cloche-hoed
lieten de mannequins zich in de mode-centra kortwieken en
sindsdien volgden vele vrouwen dit voorbeeld. Ook mannequins
die mode-experimenten toch heus wel gewend zijn, waren
eerst echter nog wat huiverig voor de schaar, die haar van
heur lokken beroofden. Het is dus niet te verwonderen, dat ook
wij Nederlandse vrouwen ons eerst nog wel eens bedenken, als
het er op aan komt een gedeelte van onze haardos aan de
schaar te offeren.
Neo-Barok
Geen puur-aesthetische
normen
I I
INDONESIË WIL LENEN
lm- en Exportbank en concrete
projecten
„LES CASSE-PIEDS"
Het jonge paar uit „Les Casse-
pie,ds", door de grote stad in zijn
liefde gehinderd
■AlltttiW. 4J&*.
het inwijdingsfeest van hetDingaansmonument hij Pretoria
uit vijftien uithoeken van Zuid-Afrika boodschappers van
te paard naar het monument.
Het speelgoed is naar kwaliteit en
kwantiteit weer voor-oorlogs, geen
wonder dat Sankt Klaus dus weer
met een vrolijk gezicht zijn
kindertjes onthaalt.
GEEN OPHEFFING PRIJS-
VOORSCHRIFTEN VOOR
DE TEXTIELHANDEL
NIEUWE BISSCHOP VAN
SOUTHWARK GEWIJD
(Van onze speciale verslaggever).
ondom ons stonden honderden heiligen en zelfs liet rad van Sinte
Katrien was niet vergeten, noch de haan van Petrus.Iemand,
die ons bereidwillig de introductie voor dit bezoek verschaft had,
merkte op, dat het wel.... de hemel zélf leek, hetgeen ons van
de fantasie des introducents nogal tegenviel, want van de hemel vol
heiligen, hadden wij toch een andere voorstelling. Terwijl we terugliepen
Jangs Vincentius a Paolo en Antonius van Padua, antwoordde onze rond
leider met zuidelijke humor: „Ja, en wij zitten dagelijks in die hemel,
maar of we er de échte hemel mee zullen verdienen, betwijfel ik, want
we breken te véél heiligen.... de nek." Dit wonderlijke gesprek noteer
den wij niet tijdens een of ander surrealistisch droomgezicht, maar in
een der grootste beeldenfabrieken in het zuiden des lands.
VTTITTTTTTVTYITT TP vooral naar een mooie figuur in een
Vljr lllLiiUILmooie dracht, Momenteel werken we
vraag naar religieuze beelden over- j vooral in de neo-barokstyl. De moderne
treft momenteel nog steeds het aanbod", j barok, ik geloof, dat die oorspronkelijk
eer kaarsje achter dat raampje branden
er> ia de rozenkrans mochten dc Drieko
ningen elke keer een centimeter dichter
naar de stal verschoven worden. Je kon
bijna niet wachten tot ze op 6 Januari
het doel van hun lange reis bereikten".
Wij dachten aan dat verhaal, toen we
enkele uren na ons bezoek aan de Venlosc
beeldenfabriek in Tegelen waren en daar
een andere kerstgroep zagen en een jonge
Maastrichtse kunstenaar ons zei:
,.De tijd van de ivoren toren is voor
dc kunstenaar definitief voorbij en zeker
in de religieuze kunst moet het accent
wel zeer sterk op het sociale element lig
gen, ook wanneer dit zogenaamde conces^
sies van de zijde van de kunstenaar met
zich brengt.
Hij stond bij de kerstgroep, welke hij
gemaakt had voor de Sint Martinus kerk
in Weert, en deze 26 jarige artist, Frans
Tuinstra, leerling van Charles Vos, had
bovendien nog een ander mooi succes,
daar ook de kathedrale kerk in Roermond
een kerstgroep van hem had aangekocht.
„Nee, dit is natuurlijk geen massapro
duct eik beeld van deze groep heb ik
zelf gemodelleerd in klei.
De mensen zijn nog altijd een beetje
bang voor keramiek; ze begrijpen nog
niet wat het is, geloof ik en misschien
bl\ift de keramische kunst in deze vorm
ook niet; ze is onder de oorlog wel sterk
opgekomen, was korte tijd zelfs populair,
maar er is nu toch wel een teruggang
merkbaar.
Voor Tegelen zelf ligt de zaak natuur
lijk anders; het is hier het gebied van de
z.g. ,,rode klei" en veel mensen hebben
op een of andere wijze wel iets van het
vormgeven in hun bloed gekregen. Tot
nu toe werkte ik bijna uitsluitend aan
opdrachten; ik moet nu een kruisweg
maken voor een kerk in Batavia; haast
alles wat ik tevoren heb gemaakt, was
religieus
Hij iaat ons wat vroeger werk zien;
mogen we de enkele beelden als repre
sentatief voor een hele periode houden,
dan verwijdert Tuinstra zich geleidelijk
van de barok, misschien onbewust, want
wanneer wij opmerken, dat een Madonna
met kind, die hij twee jaar geleden
maakte, toch wel typisch barok is, zegt
hij: „Wat wilt U? Limburg....!", maar
voegt erbij, dat hij de Madonna wel wat
te „werelds" vindt voor een kerk.
Over zijn kerstgroep is hij echter ook
zelf op zijn eigen bijna verlegen ma
nier wel tevreden.
Wij zien een zeer tedere Moeder
Maagd, nog verstild om het sprakeloos
diepe mysterie van Haar goddelijk
Moederschap, knielen bij Haar Godde
lijk Kind in de kribbe.
Deze nederige kribbe is ook nog van
een andere lijn het vrome middelpunt. De
drie herders, één rechtop, de tweede
voorovergebogen en de derde geknield
vormen namelijk samen een dalende lijn,
die haar natuurlijk rustpunt vindt in het
voorwerp hunner verering, het Kindje in
de kribbe.
„De koningen", zegt Tuinstra, „bena
deren het kerstwondec weer op een ge
heel ander plan, zou ik zeggen; dat waren
niet. dc eenvoudigen van geest, zoals de
herders, dat waren meer ik zou bijna
zeggen, „intellectuelen''.
Sint Jozef vond ik het moeilijkst. Hij
is namelijk toch niet die ouwe man, de
man op leeftijd, waarvoor zoveel heiligen
beelden hem houden.
De groep is bescheiden gepolychro
meerd met een gekleurde klei (engobe),
waaroverheen een transparante glazuur is
aangebracht. „Ik hou niet van erg glim
mende glazuren, ze leiden teveel af, ze
doen schade aan de vorm, men ziet er
het beeld zelf minder goed door. Overi
gens zijn we op die engobe nog niet uit
gestudeerd".
Persoonlijk bleek ons dit het duidelijkst
in de schaapjes, wier vachten naar onze
smaak wel iets te nadrukkelijk en met té
weinig eerbied voor 't klei-materiaal ge
kleurd waren.
Maar 't geheel was van een bekoor
lijke en zeer vrome eenvoud, welke on
getwijfeld de doodgewone „herders",
de gelovigen, die elk jaar weer op
nieuw in hun parochiekerk naar de
kribbe komen, zeer zal ontroeren, ter
wijl ook degenen, die achter de konin
gen aan hun offergaven naar het Kerst
kind komen brengen zeker zullen wor
den geïnspireerd.
De verrukking van de knielende herder
was overigens geen andere dan die, waar
van wij U hierboven vertelden; grote on
schuldige kinderogen, glanzend om het ln
duizenderlei „beeldspraak" stuntelig
of verfijnd sober of barok verbeelde
Kerstwonder, en bedenk tenslotte dat
zelfs een invalide herder belangrijker
zijn kan dan een aan alle normen van 'n
verjongde, vitale katholieke aesthetica
beantwoordende Kerstgroep
ging de rondleider verder, „zelfs nu de
productie na de oorlog zo gestegen is-
Voor de oorlog waren, er in Nederland
als ik het wel heb een stuk of tien gro
tere en kleinere fabrieken; ik heb de na
oorlogse cijfers niet precies in mijn hoofd,
maar ik schat, dat er een kleine zestig
bijgekomen zijn. Weliswaar is het begrip
„fabriek" hierbij zeer ruim genomen,
want ook de z.g. „thuiswerkers" zijn er
onder begrepen, en U begrijpt wel. dat
hun productie niet zo hoog is als de onze.
Wij exporteren zelfs vrij veel. vooral
naar de beide Indien; die grote Fatima-
Madonna, die U daar ziet staan, gaat bij
voorbeeld naar Batavia, nee ze is niet van
gips. maar van gegoten beton. En verder
gaan er van ons religieuze beelden naar
alle delen van de wereld: er gaat bijna
geen week voorbij of we krijgen een ai
andere missionaris op bezoek, die hier
met verlof is, en van de gelegenheid ge
bruik maakt om bij ons een of ander hei
ligenbeeld te bestellen
„Heeft zo'n missionaris nu nog bepaal
de wensen ten aanzien van een beeld?"
„Nee, over het algemeen neemt hf) ge
noegen met de bier gebruikelijke opvat
tingen; alleen willen ze liefst de gezich
ten van de heiligen wel wat donkerder".
„Dus waarschijnlijk is de zwarte koning
bij de kribbe in Uganda wel „favoriet?"
„Ze worden allemaal vier maal geverfd,
voor ze de fabriek verlaten.... alle grote
ook uit Duitsland gekomen is, wordt te
genwoordig zeer veel gevraagd".
Het is wel zonder meer duidelijk, dat
noch van deze fabriek, noch van de ont
werper enige vernieuwing der katholieke
ikonografie zal uitgaan, dat bovendien
een publiek, dat volgens deze laatste „een
mooie figuur in een mooie dracht" wenst,
vooralsnog niet toe is aan de bestaande
actualiteit van katholiek aesthetische pro
blemen en dat enig werkelijk revolution-
nair experiment zeker nooit uit deze
hoek, die een voorraad heeft van 'n
50-000 religieuze beelden, moet worden
verwacht.
Er staan ergens op een schap 'n zestig
kamelen gestald, alle keurig in het gelid;
elders verven penselen tientallen drie
koningenmantels, krijgt het gipsen stro
in de gipsen kribbe 'n grondverfkleurtje.
Men bezit van alle beelden modellen,
waarvan gelatine-negatieven bestaan; de
twee donkerbruine gelatlne-helften pas
sen in een gipsen kap, welke ze bijeen
houdt tijdens het gieten. Nadat de vloei
bare gips tussen de twee gelatine-nega-
tief-helften gegoten is, wordt het geheel
enkele malen stevig 'geschud om even
tuele luchtblaasjos te verwijderen. Bin
nen het kwartier is de gips hard genoeg;
kap en gelatine-vorm worden verwijderd,
de beeldjes verhuizen naar de droogka-
mer, worden daarna afgewerkt (gietna-
den worden verwijderd, kleine oneffen
heden bijgeplamuurd etc.) en tenslotte
beelden tenminste, de kleinere toch min- zonodig gepolychromeerd. Elke gelatine-
stens tweemaal. Aan kerstgroepen alleen
hebben we dit jaar een productie gehad
van 3000 stuks. En als U weet, dat een
normale kerstgroep, compleet met „Glo
ria-engel" dus, vljftiendelig is, waaTbij de
schaapjes (vijf stuks) voor één tellen, dan
kunt U wel begrijpen, dat voor ons de
kerstvoorbereidingen al met Pasen be
gonnen zijn".
„Hoe is het met de prijs"?
„De prijs is zeer gestegen en varieert
natuurlijk naar gelang de grootte der
beelden; we hebben hier groepen van
12>,] cm., maar er zijn ook beelden van
I meter hoog",
„Is het allemaal gips"?
„Practisch wel, maar elk beeldje, dat
uit de Yorm komt, wordt helemaal met
de hand afgewerkt en daarna ook met de
hand geschilderd".
„Hebben de opvattingen zich nog be
langrijk gewijzigd?"
„Van het gietprocedé nietwij gie
ten nog bijna net eender als vijftig jaar
geleden.
Eti de artistieke opvattingen. Och, dat
blijft een zoeken, de smaak van het
publiek wijzigt zich voortdurend en
beeldjes in de strakke, sobere opvattin
gen van de dertiger jaren, weet V wel
die overslanke Toorop-achtige beeldjes,
raken we nu niet meer kwijt. De grote
schok is eigenlijk al na de eerste we
reldoorlog gekomen, maar het wonder
lijke is, dat we beeldjes in de stijl van
vóór die oorlog wèl nog verkopen".
Een ontwerper, die een H. Hartbeeld
aan het modelleren was, merkte beschei
den op:
..We moeten wel verder zoeken natuur
lijk maar 't gewone publiek vraagt
vorm kan ongeveer 25 keer gebruikt
worden, moet dan vervangen worden
door een nieuwe, die om het bestaande
gipsen model gegoten wordt.
Uiteraard heeft men weinig last van
schoonheidsontroering, wanneer men ge
confronteerd wordt met legioenen van
gipsen herders op een droogschap, maar
terwijl we een der talloze Mariabeeldjes
opnamen, volkomen traditionele knielen
de Mariabeeldjes, moesten wij plotseling
denken aan het verhaal van iemand, die
in de strijd voor een gezonde, sterke,
vrije katholieke aesthetiek zijn sporen
wel verdiend had. Toen hem na een ful-
minade op alle gipsen pseudo-vroomheid
in onze massa-ikonografie gevraagd
werd, wat hij de mooiste kerstgroep
vond, zei hij: „Op gevaar af van door ve
len totaal te worden misverstaan de
kerstgroep, die mij in mijn leven het
meest heeft ontroerd, was die, welke wij
zelf thuis hadden.
Erg breed hadden wij 't niet en daarom
had mijn vader er een van karton ge
maakt.
Ik vergeet nooit die kerstavonden,
waarop wij, nog heel klein, moeder
helpen mochten met de kerststal: de
„beeldjes" waren eenvoudig op een
houten voetje geplakt, en een gescheur
de herder was later .vrij primitief bij
getekend; die mocht het dichtst bij 't
kribje knielen, omdat ie tóch al zo ge
handicapt was.
Achterin de stal was een raampje van
donkerblauw cellophaan papier met gou
den sterren en wanneer dan 's avonds
bij de rozenkrans de kaarsjes werden
aangestoken voor het kribje mocht er ook
De sampietrini, de vaklieden belast met
het onderhoud van de Sint Pieter, hebben
het metselwerk van de H. Deur in het
portaal van de Basiliek geprepareerd voor
de opening daarvan door dc H. Vader.
De pauselijke troon zal in het voorpor
taal naast de H. Deur worden opgericht,
evenals ae plaatsen voor het Corps Diplo
matique en de Prelatuur van de Romein
se Curie.
Na de opening van de Deur zal de Paus
de Basiliek binnentreden. Deze zal vóór
de opening van de Deur reeds met gelo
vigen gevuld zijn, om het publiek gele
genheid te geven, de Pauselijke Zegen te
ontvangen.
De Sint Pieter zelf is ook zo goed als
gereed voor de opening van het Heilig
jaar- Altaren en monumenten zijn voor
zien van indirecte verlichting. Het graf
monument van Pius XI nadert zijn vol
tooiing. De bronzen deur, die de ruimte
zal moeten afsluiten, ontstaan door het
wegvallen van het metselwerk van de H.
Deur, bevindt zich nog in Florence voor
een algehele restauratie-
Naar uit Batavia aan de „Osservatore
Romano" gemeld wordt, stichtte in 1948
mgr. De Jonghe d'Ardoye, apostolisch de-
legaat voor Indonesië, een Nationaial Co
mité voor het Anno Santo 1950, met de
bedoeling, uit Indonesië een zo groot mo
gelijk aantal pelgrims naar de Eeuwige
Stad te doen gaan. Het Comité verenigde
onder leiding van Pater C. Damman van
de Missionarissen van het Heilig Hart de
vertegenwoordigers van de verschillende
bevolkingsgroepen in Indonesië: Indone
siërs, Nederlanders en Chinezen.
Om ook de armen in staat te stellen
naar Rome te pelgrimeren, werd door het
Comité een fonds opgericht, dat het reis
geld zal verstrekken aan arme, maar ver
dienstelijke Katholieken.
In verband met het voorgenomen be
zoek van H.M. Koningin-Moeder van Bel
gië aan Rome, waar zij op 24 December
de openingsplechtigheden van het H. Ju
bileumjaar zal bijwonen, verneemt het
K.N.P-, dat de reis van de Koningin, die
deels per auto en deels per trein zal wor
den gemaakt, en overigens evenals haar
verblijf in de Eeuwige Stad, een zuiver
particulier karakter draagt. Maandag is
Koningin Elisabeth op reis gegaan. Hare
Majesteit, die heden te Rome zal arrive
ren, zal gedurende een achttal dagen in
de Italiaanse hoofdstad verblijven, tijdens
welk verblijf zij, na de opening van de
Heilige Deur, door de Heilige Vader
in audiëntie zal worden ontvangen. De
Belgische ambassadeur bij de H. Stoel
treft de nodige schikkingen voor de an
dere bezoeken, die Koningin-Moeder Eli'
sabeth nog zal afleggen.
In aansluiting op ons .bericht omtrent
de vijftigduizend pelgrims, die het Hei
lig Jaar zullen bezoeken, kunnen we nog
mededelen, dat dé president der Duitse
Katholiekendagen, erfprins Karei zu Lö-
wenstein, de organisatie er van ter hand
genomen heeft en als propagandist voor
een Anno Santo pelgrimstocht het land
rond reist. Hij wenst een zo groot moge
lijke Duitse deelneming, als protest te
gen het verbod van de sovjet-autoriteiten
voor reizen van Duitsers in de Russische
zone naar Rome. Zoals bekend, hebben
de sovjets ook aan Katholieken in hun
satellietstaten verboden, aan het Heilig
Jaar deel te nemen.
-«'S*-?
'V
Op Zaterdag 24 December a.s- woi
te Rotterdam een „Volleybal-dag" gehou
den; een groot iteden-tournooi, dat men
kwart voor 9 's morgens tot half 5 's mid
dags zal duren. Het tournooi wordt ge
houden in de gymnastiekzaal van de
school aan de Eendrachtsstraat 79.
Deelnemende steden-ploegen zijn: Den
Haag. Groningen, Zaandam, Amsterdam
Leeuwarden en Rotterdam,
Voor deze bedenksels is nu echter
ook in ons land geen enkele reden
meer. Vele vakkundige kappers heb
ben reeds een grote routine gekregen
in het modelleren van een moderne
korte coiffure. Teleurstellingen zijn
dus practisch uitgesloten, mits wij onze
haren aan een goede vakman toever
trouwen. Zo vertrouwd zullen wij
spoedig met. onze korte haren zijn, dat
wij ohs eenvoudig niet meer kunnen
voorstellen, er ooit een probleem van
te hebben gemaakt. Immers deze mo
derne coiffures zijn bijzonder practisch
en staan meestal heel jeugdig
met het nieuwe mode-silhouet in over
eenstemming moeten brengen. De heer
J. Gisolf Jr. uit Den Haag, die met dc
mede door hem georganiseerde demon
stratie „Show de Paris" in Nederland
en ook buiten onze grenzen zoveel succes
had, was zo vriendelijk ons als deskun
dige iets over deze moderne kapsels en
hun toepassing in Nederland te vertellen.
Want deze haarkunstenaar heeft, als
Kort kapsel met een gladde halspartij, waar
bij het haar naar voren in enkele eenvoudige
krullen is opgewerkt en over het voorhoofd
harmonieus uitloopt in een halve ponny.
rijs ontstaan vraagt in elk land weer
een andere toepassing. Het kapsel, dat
alo dc ï'rancaise met een klein hoofdje en
verschillende van zijiT"collega's "op het meestal een vrij scherp profiel flatteert,
gebied der moderne coiffure reeds een I 28 van een typisch Ne-
grote ervaring. Juist de korte kaosvls derlands gelaat niet altijd een succes zijn.
immers vereisen een zeer speciale be- I De coltty.Ve vraaSt in ons land weer een
handeling, die alleen een first class vak- i andere lijn. een andere karakteristiek,
man in al haar perfectie kan toepassen I wil 2Ü hct "j?01" Van d,e Nederlandse
Ook de Nederlandse vrouw dus een pcrsoonlijk bezocht de heer Gisolf de vrouw niet alleen oen modieusc, maar
kort kapselStelt zij prijs op een mo-j salon a'ux Femmes" en de „Salon de i ook ecil bekoorlijke bekroning bezorgen.
dieus uiterlijk, dan zal zij haar coiffure
De Nederlandse vrouw kan nog niet zo ge
makkelijk afstand doen van haar krullen.
Dit kapsel is een compromis tussen deze
gehechtheid en de lijn van het moderne
kapsel.
Beauté" te Parijs om zich hier aan de
bron der „Haute Coiffure" te laten voor
lichten. Ook achter de schermen der be
roemde Parijse modehuizen, waar vele
bekende Parijse coiffeurs zoals Antoine
en Rombaud. de kapsels der mannequins
verzorgen, nam deze Nederlandse kapper
een kijkje. Hier werd hij er nog meer
van overtuigd» hoe nauw het contact is
tussen kapsel en kleding. Kleding zowel
ats coiffure dienen immers binnen de
algemene mode-richtlijnen geheel op het
type der draagster te zijn afgestemd.
De „Show do Paris"
Om deze harmonie tussen kleding en
kapsel ook in ons land te demonstreren,
kwam hij er toe, in samenwerking met
Verscheidene Nederlandse kappers
vonden voor deze toepassing der Parijse
haute coiffure in eigen land reeds een
goede oplossing. I)e fotos tonen daar
enkele voorbeelden van. Het zal slechts
een kwestie van gewenning zijn om
deze korte pn veelal zeer gladde kap
sels ook In Nederland, naar Parijs voor
beeld, algemeen ingang te doen vinden.
Juist voor deze gewening van het pu
bliek aan de moderne haardracht ble
ken deze shows, georganiseerd door een
vooruitstrevend kappersdriemanschap,
waartoe naast de heer Gisolf de heren
H- v- Buuren en J. de Vree behoorden,
van zoveel belang. Hoe aardig deden
v - het deze korte, eenvoudige kapsels bij
enkele collega's, een show samen te stel- i het nieuwe mode-silhouet en flatteerden
len, waarbij door Nederlandse kappers zij ook de Nederlandse mannequins, die
ontworpen coiffures bij couture uit eigen
land werden getoond-
Deze „Show de Paris" werd in samen
werking met Tonny Waagemans, Neder
landse kleed-kunst uit Amsterdam en
Mevr. de Jongh, couture, uit Rotterdam
in verschillende steden van ons land ge
houden en trok ook in het buitenland
de aandacht. In Brussel kreeg deze Ne
derlandse kapsel-show zelfs een onder
scheiding' van bet „Institut de la Coif
fure Beige". De op deze demonstraties
getoonde kapsels waren speciaal voor de
Nederlandse vrouw ontworpen. Immers
de korte coiffure, zoals elke mode in Pa-
deze show verzorgden, met bijzonder
Wanneer men deze ontwerpen van Ne
derlandse haarkunstenaars ziet, is er
gieen lange aarzeling meer nodig, om ook
zelf tot een kort kapsel over te gaan.
Een goede vakman zal bovendien nooit
de schaar in onze haardos zetten als hij
er niet van overtuigd is. dat een mo
derne coiffure ons zal flatteren. Korte
kapsels ook voor de Nederlandse vrouw.
Wat op deze demonstraties aan vakman
schap werd getoond geeft ons het ver
trouwen. dat vele van onze kappers in
staat zijn voor elk type een moderne
korte coiffure te ontwerpen.
De heer Baasuki Djatiasmoto, van het
Indonesische Republikeinse Kantoor te
New York, is op het ogenblik op weg
naar Indonesië om daar verslag uit te
brengen over de besprekingen die hij de
vorige week heeft gevoerd met de directie
van de Export- en Importbank na de
souvereiniteitsoverdracht. Tot dusverre
hadden de besprekingen die tot nu toe
hebben plaats gevonden, ook de vooraf
gaande met dr. Sumitro, slechts een voor-
lopig karakter en de directie van de bank
heeft duidelijk gesteld, dat zij niet verder
kan gaan voordat Indonesië een onaf
hankelijke staat zal zijn geworden.
Ook heeft z(j dc grootte van het aan
gevraagde bedrag niet bekend gemaakt,
doch in ieder geval zal dit afhankelijk
zijn van de goedkeuring door de Export,
en Importbank van dc aard der met
het bedrag te financieren projecten in
Indonesië, daar de bank als vaste ge
dragslijn heeft, alleen leningen te ver
strekken voor welomschreven en in de
tails overgelegde projecten, die naar
de mening van dc bankdirectie aan het
gestelde doel zullen beantwoorden.
Naar verwacht wordt zullen vertegen
woordigers van de Indonesische regering
spoedig na de overdracht der souvereini-
teit dergelijke projecten aan de directie
voorleggen. In herinnering wordt ge
bracht, dat vertegenwoordigers van de
pre-federale regering enige jaren geleden
met de directie der Export- en Import
bank hebben onderhandeld over een le
ning van 100 millioen, die echter nooit
werd verstrekt tengevolge van de tweede
politiële actie en waarvan in de loop
van 1949 geheel werd afjezien.
Noël-Noël, ex-komiek van talloze Fran
se filmkluchten, heeft zich de laatste
jaren ontwikkeld tot een humorist van
bescheiden en licht-ironische allure, die
zich als scenarioschrijver of mederegis
seur steeds meer bemoeide mot de pro
ductie van de films, waarin hij de hoofd
rol vervulde.
Zo ontstond zijn laatste film, „Les
IM—litff'l'i1 'h -«gjcy-*— *T
Politieke heibeltjes in Bonn, discussies)
over bewapening, de laatste sensaties uit
de Sovjetzone, dat alles zijn dingen, die
„de gewone man" in Duitsland op dit
ogenblik niet zo heel erg kunnen interes
seren. Het behoort alles tot de sfeer der
politiek, die hij grondig moe is Met een I
weinig overdrijving kan men zeggen, dat
de Duitser in deze korte dagen geen an
dere zorgen heeft dan die van 'n ouder
wets Kerstfeest-
Dit is het eerste jaar na dc oorlog, dat
de voorbereiding voor het grote feest
van de jaarkrans weer herinneringen op
wekt aan de vette jaren. Ja, wanneer
men nu een wandeling maakt door de
winkelcentra van de Duitse steden, dan
is het, alsof de vette jaren in al hun
glorie zijn teruggekeerd. Stromen van
welgeklede mensen jagen er naar Kerst
geschenken. Zij verdringen zich voor. vi
trines, die in overddad niet langer behoe
ven onder te doen voor die van Parijs
of Amsterdam-
Dusseldorf's oude Koenigsallee is her
rezen als een grote stadsboulevard, waar
een eindeloze stroom van automobielen
langs de welverzorgde gazons schuift en
waar men zich op de brede trottoirs
slechts met moeite een weg kan banen,
's Avonds is 't een kakelbonte reeks van
lichtreclames, zoals het was in de dagen,
toen Nederlanders nog in massa naar
deze stad plachten uit te zwermen. Een
collega kwam gisterenavond regelrecht
uit Parijs voör zijn eerste bezoek aan het
na-oorlogse ^Duitsland: Dit was n open
baring voor hem.
De Kerstmanhen. ontmoet men nu
allerwegen. In Wuppertal werden de
zer dagen de automobilisten verrast,
doordat de verkeersagenten naar
oude traditie ri|k bedacht in deze tijd
zich in de bontgerande pij van Sankt
Klaus hadden gestoken. De Kerstman
verschijnt in etalages, in nachtelijke
cabarets en'op politieke spotprenten.
Ergens in een Beiers dorp had hij zijn
mantel zelfs geleend aan een minnaar,
die zichzelf 'n ongewoon Kerstgeschenk
wilde bezorgen, door het meisje van
zijn dromen te schaken.
En er is weer koopkracht
Over het algemeen zien de Kerstman
nen, die over de Kerstmarkten rondwan
delen, er wat florissanter uit dan enkele
jaren' geleden. Toen wekten zowel hun
plunje als dc geschenken, die zij voor
duur geld hadden aan,te bieden, de in
druk, dat het hele gilde zojuist uit de
Sovjetzone ontvlucht was. Textiel is nu
niet meer zo schaars, konijnenbont ook
niet en vrijwel elke Kerstman heeft zien
de weelde van een splinternieuwe baaid
kunnen veroorloven-
Belangrijker is evenwel, dat ook aues,
wat hij i:i zijm zak draagt en wat hij m
de etalages ten toon stelt zoveel beter
is, dan in achter ons liggende jaren.
De schamele na-oorlogse Kerstgeneug-
I ten van Duitse gezinnen, hebben zich tot
en met vorig jaar voornamelijk gericht
op het Kerstmaal. Het grootste deel van
de inkopen werd toen besteed in de le
vensmiddelenwinkels. Dat is nu grondig
veranderd.
De •omzetten in ganzen en witte
brood zijn nu niet meer zo opvallend.
Zij zijn weliswaar groter dan vroeger,
doch steken niet meer zo hoog boven
het normale uit. De koopkracht richt
zich nu meer op textiel en schoenen,
tapijten en meubelen. De magen zijn
hier reeds lang zat, doch in kleren
kasten en woonkamers is nog veel ach
terstand op te halen- Te oordelen naar
de drukte in de winkels is er een aan
zienlijke koopkracht, die overigens ge
stimuleerd wordt door de mogelijkheid
van credietverieniing bij aankopen, die
iets boven de normale hoogte uitgaan.
De grootste zaken worden evenwel ge
daan door de speelgoedwinkels, die
van de morgen tot de avond als het
ware worden belegerd-
Technische revolutie in speel-
goedbedrijf
Wanneer er een- gebied is, waarop
zich het herstel van dc Duitse produc
tiekracht en vindingrijkheid Illustreert,
dan is het wel de speelgoedfabricage.
Het mechanische speelgoed heeft op de
Duitse markt met één slag zijn oude
.positie heroverd. Wat Sinterklaas in
Nederland in dit opzicht aan zijn jeug
dige vrienden had te bieden, staat mij
lenver achter, bij wat de Sankt Klaus
in zijn mars heeft-
De miniatuur-spoorwegen zijn weer
troef en zij zijn-voorzien van de aller
nieuwste snufjes. De afwerking is vol
komen in de oude kwaliteit, slechts de
stijl is gemoderniseerd. Zo kan men nu
ook de gestroomlijnde locomotieven aan
treffen, tot in détails uitgevoerd volgenis
de Amerikaanse originelen. Het nieuwste
iS de in raketvorm ingevoerde rail-zep
pelin, die door een propeller wordt aan
gedreven en met 'n snelheid van 18 kilo
meter per uur door de etalage bromt.
Honderden huisvaders nemen het speel
goed van hun dromen de electrische
locomotief, nu weer deskundig en lief
kozend in de hand. De automobiel neemt
in de speelgoedwinkels de tweede plaats
in. Zij heeft de Amerikaanse revolutie
van het klassieke model doorgemaakt,
hetgeen niet te verwonderen, is, want de
productie is voor een groot deel op de
doUarmarkt ingesteld. De reeds vroeger
bekende auto's met vier versnellingen
hebben allerlei verrassende perfecties
ondergaan. Zij hebben heuse claxons,
worden door middel van een draad op
afstand bestuurd of gehoorzamen aan
mondelinge bevelen'- Er worden complete
garage-installaties bij geleverd. Zo kan
men de miniatuur auto's laten voorrijden
bij tankstations, daar heuselijk zien tan
ken en weer wegrijden- Do veer-gandrij-
ving heeft soms plaats gemaakt voor
echte dieselmotoren- Tractoren en rups-
anto's in onverwoestbare uitvoering zijn
het autopark komen aanvullen.
De legertank treft men evenwel niet
aan, -die wordt weliswaar gemaakt, doch
uitsluitend voor export. Trouwens, ook
de spcel'goedsoldaten zijn schaars géwor
den, zij het, dat men ze veelal nog ont
waart onder de camouflage van Indianen-
Het enige iegertuig, wat zijn glorietocht
door de Duitse winkels blijft voortzetten,
is do jeep, die nu in perfecte nabootsing
wordt geleverd.
Ook het meisjes-speelgoed maakt in
Duitsland nu 'n soort technische revolutie
door- Weliswaar is de pop natuurlijk niet
direct in deze revolutie betrokken de
productie van celluloidpoppen bedraagt
bovendien nog slechts een fractie van
de vroegere doch wel baar omgeving.
Dit jaar is bijv. de electrische was
machine voor de jeugdige huisvrouw be
schikbaar. Ook electrische kookkachels
zijn aanwezig-
Zo herwint dc materiële zijde van
Kerstmis in West-Duitsland zijn glorie.
Tenminste voor de gezinen, wier vaders
niet met lege zakken voor de volle eta
lages staan- Want dc republiek telt nu
1.4 milioen werklozen en 7 millioen be
rooide vluchtelingen. Zij en hun kinderen
moeten zich tevreden stellen met de aan
blik van kerstbomen, die nu in lange
reeksen de hoofdstraten sieren-
Casse-pieds", in samenwerking met de
bekende regisseur Jean Dréville, maar
zij blijkt zo geheel afhankelijk te zijn van
idee en scenario, die beide van Noël-Noël
zijn. dat de rol van Dréville niet anders
dan van zuiver technische aard geweest
kan zijn.
„Les Casse-pieds" werd in fragmenten
vertoond gedurende het Holland Festival
van de afgelopen zomer en men zal zich
dus waarschijnlijk herinneren, dat zij een
verhandeling is over de kleine onaange
naamheden van iedere dag. die zowel
door onze lastige medeburgers kunnen
arljn veroorzaakt aln door d«; dode dingen,
die ons tegenwerken en ons irriteren
door hun redeloos verzet.
De lift, die buiten werking is, de tele
foon die ons op ongelegen ogenblikken
komt storen, de kletskousen, die onze
kostbare tijd verpraten en de leuke
vriend, die ons in pijnlijke situaties
brengt, dat zijn de hoofdpersonen in deze
originele film. die op niet minder origi
nele wijze is gerealiseerd. Met gebruikma
king van talrijke verrassende technische
vondsten heeft Noël-Noël zijn betoog on
weerstaanbaar komisch en voortdurend
gevarieerd gehouden. En door een uitste
kende nasynchronisatie met de stem van
Cor Ruys heeft het filmverhuurkantoor
Nederland gezorgd, dat van de geestige
inleidingen en explicaties weinig verloren
gaat, zonder daj het beeld bedorven wordt
door lange teksten.
Zo is ook deze Nederlandse versie van
„Les Casse-pieds", die „Zeg, luister 'ns
even" gedoopt is, een genoeglijke, gees
tige film geworden, die op spirituele
wijze het wapen van de spot hanteert en
daarvoor het praedicaat Film van de
maand heeft verdiend.
C. B.
Op vragen van het Tweede-Kamerlid
v. d. Heuvel betreffende de opheffing van
de prijzenbeschikking voor de textielhan
del heeft de minister van Economische
Zaken geahtwoord, dat de marges voor
de textielhandel weliswaar per 1 Jan. a.s.
worden verlaagd, doch dat in verband
met de opgetreden «tijging der prijzen
uit deze lagere percentages een groter
winstbedrag in geld voor de handel re
sulteert. Bovendien geniet de handel een
extra-voordeel, doordat hij de bestaande
procentuele winstmarges tot 1 Januari
1950, mag blijven berekenen, ook voor
die goederen, die inmiddels reeds in prijs
zijn gestegen. Voor de detailhandel komt
daar nog bij, dat deze ook na 1 Januari
1950 de thans geldende marge mag blij
ven calculeren voor alle goederen met
uitzondering van huishoudelijke die
vóór 1 Januari 1950 zijn ontvangen.
Met de vakgroepen van groot- en klein
handel werd overeenstemming bereikt
over de nieuwe margeregeling. Voor de
handel heeft de minister geen andere
maatstaven aangelegd dan voor de In
dustrie is. De minister is de mening toe
gedaan, dat het ogenblik voor de gehele
of nagenoeg gehele opheffing van de
prijsvoorschriftcn voor de textielhandel
nog niet is gekomen.
In de tot de uiterste hoeken gevulde
kathedraal van Westminster heeft kar
dinaal Griffin, aartsbisschop van West
minster, gistermorgen ugr Cyril Cow-
deroy, de nieuwe ordinarius van South
ward en opvolger van mgr Amigo, tot
bisschop gewijd. Kardinaal Griffin werd
geassisteerd door mgr Neil Farren, bis
schop van Derry en mgr Andrew Beck
A.A., bisschop-coadjutor van Brentwood.
De plechtigheid werd bijgewoond door
talrijke kerkelijke en burgerlijke auto
riteiten, de oversten van de orden en
congregaties in het bisdom Southwark,
delegaties van de katholieke organisaties
en een ontelbaar aantal priester» en leken.
Het feit. dat de nieuwe bisschop ook
mgr Neil Farren, de bisschop van Derry
in Ierland, had uitgenodigd om bij d»
H. Wijding te assisteren, is een aanwij"
zing dat de nieuwe bisschop dc sterkt
bancxen, waarmee Southwark door mgf
Amigo met het Ierse volk verbonden wa*.
wil handhaven en versterken.