HET GEBREK AAN SANATORIUMRUIMTE Vraagt nietf hoe het kan maar profiteert er van ZATERDAG 31 DECEMBER 1949 PAGINA Op intern al ionaal gebied Op sociaal gebied Terugkeer van de anders denkenden tot de Kerk TERUGKEER VAN DE WERELD TOT GODS PLANNEN De grootste meubelkeus Niet alleen goedkoper, maar ook beter. STATENWEG 208 »/o BLIJDORPTUNNEL ROTTERDAM van de een of andere vanwege de be perktheid van de menselijke natuur zelf moeilijk kan worden opgelost schenkt dat vertrouwen en die verwachting op de eerste plaats aan de beloften van God, Die niet bedriegt. Zorgt, dat de rechtmatige zorgen, die U kwellen voor het dagelijks brood en voor de passende woning onontbeerlijk voor Uw leven en voor Uw gezinnen geen beletsel vormen voor Uw hemelse bestemming, zorgt, dat zij Uw ziel en de onverganke lijke schatten, die God U in de zielen van Uw kinderen heeft toevertrouwd. U niet doen vergeten of veronachtzamen, dat zij U het gezicht niet verduisteren en de bereiking niet verhinderen van die eeuwige goederen, die Uw eeuwig geluk zullen uitmaken en die verwezen lijkt worden in het hoogste goed, waar voor wij geschapen zijn: nl. God, onze eeuwige gelukzaligheid- Slechts een maatschappij, die door de voorschriilcn van het geloof verlicht wordt, die' eer bied heeft voor de rechten van God, die er zich bewust van is. dat haar verant woordelijke leiders aan de opperste Rechter in het diepst van hun geweten rekenschap zullen moeten geven ten overstaan van de levenden en de doden, slechts zulk een maatschappij zal op de juiste wijze Uw noden en Uw rechtma tige verlangens weten te erkennen en te vertolken, zal Uw rechten weten te verdedigen en zal er voor weten te strij den en zal met wijs beleid U %i de ver vulling van Uw plichten weten te lei den volgens de hiërarchie van de waar den en de harmonie tussen de burger lijke en huiselijke samenleving, zoals die door de natuur zijn vastgelegd- Vergeet niet, dat de stoffelijke wel vaart, voor hém die haar niet bezit, zonder God een schrijnende wonde is en voor hem die haar heeft, een dode lijke verleiding. Zonder God is de in tellectuele en aesthetische beschaving een stroom, die afgesneden is van zijn bron en van zijn monding, hij word* een moeras en raakt vol zand en vuile modder. Tenslotte verwachten Wij van dit Hei lig Jaar de terugkeer van de internatio nale samenleving tot Gods plannen, vol gens welke alle volkeren bestemd zijn om in vrede en niet in oorlog, in samen werking en niet in afzondering, in recht vaardigheid en niet in nationaal egoïsme de grote mensenfamilie te vormen, ge leid naar de gemeenschappelijke vervol making, in onderlinge hulp en in een billijke verdeling van de goederen, die een schat zijn, die door God aan de men sen is toevertrouwd. Dierbare zonen. Indien ooit een gele genheid gustig bleek, om de leiders van de volkeren tot gedachten van vrede op te wekken, dan dunkt Ons dit Heilig Jaar wel uitermate geschikt. Het Heilig Jaar is en wil een machtige oproep be tekenen en tevens een bijdrage tot de verbroedering van de volkeren. Hier in Rome, de Moeder van de volkeren, zul len ontelbare groepen van pelgrims, ver schillend in ras, verschillend in nationa liteit, in taal, in zeden en opvattingen, bijeenkomen. Zij zullen binnen dezelfde muren leven, zij zullen elkander in de zelfde straten ontmoeten, zij zuilen in dezelfde hotels verblijven, zij zulten aan dezelfde ceremoniën deelnemen, zij zul len zich aan dezelfde geestelijke bron nen laven, zij zullen dezelfde vertroos tingen genieten, zij, die de opdracht had den de dood te zaaien en zij, die er tie afschuwelijke gevolgen van ondervonden, hij, die de inval deed en hij, die onder worpen werd, hij, die de kampen met prikkeldraad omgaf en hij, die er de harde gevangenschap verduurde. Heb ben Wij dan geen reden om te geloven, dat die duizenden en duizenden van Ons toegewijde zonen en dochters de trouwe voorhoede zullen worden van de kruis tocht van de vrede en dat zjj met Onze zegen naar hun vaderland de idee en de kracht van de vrede van Christus zullen mededragen om daar dan nieuwe recru- ten voor een zo heilige zaak te werven? Moge God verhoeden, dat deze „Gods vrede" met haar gelukkige bezieling voor vreedzame beraadslagingen niet al leen tussen de volkeren, maar ook tus sen de verschillende groepen van een zelfde land. door krankzinnige plannen verstoord of geschonden wordt. Die hei- Iigschennende hand zou zichzelf tot de gerechtigde toorn van God veroordelen en zou de onvermijdelijke afschuw van de gehele wereld op zich laden- Wij verwachten dus in dit Jaar van buitengewone genaden een grote terug eeuwen van droeve ervaringen en afdwa lingen bekennen allen, die nog gezond van geest en hart zijn, dat dergelijke regelingen en bepalingen, die wel de naam, maar niet het wezen van de orde bezitten, de beloofde resultaten niet hebben gegeven, noch aan de natuurlijke verlangens van de mens beantwoorden. Deze mislukking heeft zich op tweeërlei gebied geopenbaard: op het gebied van de sociale verhoudingen en op het ge bied van de betrekkingen tussen de vol keren. Op sociaal gebied heeft men Gods plannen aan de wortel zelf vervalst door het goddelijke beeld van de mens te misvormen. In de plaats van zijn ware gedaante van schepsel dat zjjn begin en einddoel in God heeft, heb ben zij het valse beeld van de mens gesteld met een zelfstandig geweten, die vry van elke controle zichzelf de wetten maakt, die geen verantwoording aan zijn gelijke of aan de samenleving verschuldigd is, zonder andere bestem ming dan de aarde, zonder ander doel dan het genot van de tijdelijke goede ren, zonder andere maatstaf dan die van het voldongen feit en van de on beteugelde bevrediging van zün be geerten. Daaruit is die buitenmatige individua listische orde voortgekomen, die zich ge durende tientallen van jaren in de meest uiteenlopende toepassingen in het open bare en particuliere leven heeft ge grondvest en die thans bijna overal een zware crisis doormaakt- De daarop vol gende vernieuwers hebben echter niets beters gebracht. Uitgaande immers van dezelfde valse veronderstellingen en langs een andere zijde afwijkend hebben zij tot niet minder rampzalige gevolgen ge leid, tot de totale omverwerping van de goddelijke orde, tot verachting van de waardigheid van de menselijke persoon, tot de ontkenning van de meest funda mentele en heilige vrijheid, tot een over heersing van een enkele klasse over de andere, tot het dienstbaar maken van alles en iedereen aan de totalitaire staat, tot het wettig maken van het ge weld en tot het militant atheïsme- Moge voor de verdedigers zowel van het ene als van het altdere maatschap pelijke systeem, beide ver verwijderd van en strijdig met de plannen van God, moge voor hen de uitnodiging overtuigend klinken om tot de natuur lijke en christelijke beginselen terug te keren, die de gronslag leggen voor de wezenlijke rechtvaardigheid in de eerbiediging van dc wettelijke vrijheid zodat door de erkenning van de gelijk heid van allen in de onschendbaarheid van hun eigen rechten de nutteloze strijd worde beslecht, die de zielen tot broederhaat verbittert. Behalve deze wensen, die de voortdu rende zorg uitmaken van Ons Apostolisch ambt, richten Wij nog een Vaderlijke aansporing tot hen, die al hun hoop ge plaatst hebben op de beloften van een leer en leiders, die uitdrukkelijk belij den, dat zy materialisten en godlozen zijn. Gij, kiemen en verdrukten, hoe droe vig ook Uw toestand.JEPge züp en hoe duidelijk het blijft vaststaan, dat gij het recht hebt te eisen wat billijk is, en dat de andere de plight hebben dit te aan vaarden vergeet toch niet, dat gij een onsterfelijke ziel bezit en dat gij tot een hoger doel bestemd zijt- Geeft töCh de hemelse en eeuwige goederen niet in ruil voor vergankelijke en tijdelijke, vooral niet in deze tijd, nu overal rechtschapen mensen en wijze instellingen Uw noodkreet krachtiger hebben opgevangen en Uw drama heb ben begrepen en besloten zijn U langs de wegen van gerechtigheid te leiden. Dat vertrouwen en die verwachting, die gij niet zelden gesteld hebt op mensen, die even volhardend zijn in het beloven als zij er zeker van zijn, dat zij de snelle oplossing niet kunnen verwezenlijken van al Uw problemen, die zij voor Uw ogen laten schitteren problemen, waar. voorbijgaande terugkeer. Zij bedriegen zich, zo zij menen een christelijke en Gode welgevallig leven te leiden, zonder dat de heiligmakende genade blijvend in hun harten woont. Door al te gemakkelijke compromissen tussen aarde en hemel, tussen tijd en eeuwigheid, tussen zinnen en geest, wor den zij in gevaar gebracht van honger en ellende te sterven, ver van die Jezus, die hen, die twee heren willen dienen, niet als de zijnen erkent. Voor deze geestelijke gewonden, melaatsen, ver lamden, voor deze afgescheurde ranken zonder levenssap, moge dit Heilig Jaar een tijd van genezing en berouw wor den. De Engel van het Schaapsbad wil voor hen allen het wonder hernieuwen van het geneeskrachtige water; wie zou er zich niet in willen baden? De oude vader van de parabel uit het Evangelie staat op de drempel van de Heilige Deur met verlangen uit te zien, dat de verloren zoon berouwvol terugkeert; wie zou hardnekkig willen blijven in de verlatenheid van zijn zondeschuld? O, indien dit Heilig Jaar ook de grote en reeds eeuwen verbreide terug keer tot de ene, ware Kerk mocht kun nen begroeten van velen, die ofschoon gelovend in Christus, om verschillende redenen van haar gescheiden zyn! De Geest, die in de harten van de goeden leeft, doet vandaag met onuitspreke lijke verzuchtingen als een smekende roep het gebed van-de Heer zelf opstij gen: ut unum sint (dat zij één mogen zijn, Joh. 17, 11). Met recht bezorgd om dc driestheid, waarmede het militant atheïsme in gesloten front optrekt, roe pen zij thans met luide stem, hetgeen men zich reeds sedert lang afvroeg: Waarom nog afscheiding, waarom nog scheuring? Wanneer zullen zich alle krach ten van de geest en de liefde eendrach tig verenigen? Indien reeds vaker de oproep tot een heid van de Heilige Stoel is uitgegaan, bij deze gelegenheid herhalen. Wy deze drin gender en vaderlijker, daartoe gedreven door het verzoek en de smeekbede van zovele gelovigen over de gehele aarde verspreid, die de noodlottige gebeurte nissen hebben medegemaakt en thans hun ogen op dezelfde Stoel richten als op het reddingsanker voor de gehele wereld. Voor allen, die Christus aanbid den inbegrepen diegenen, die in een oprechte, maar ijdele verwachting Hem aanbidden als de in de voorspellingen der profeten beloofde en nog niet geko men Messias voor hen allen openen Wij de Heilige Deur en door een ondoor grondelijke Beschikking van Jesus, de Verlosser, van allen Vader geworden, tevens Onze armen en Ons hart. Moge tenslotte dit Jubileum het jaar zijn vin de grote terugkeer van de ge hele mensheid tot de plannen van God Op dezelfde wijze, waarop deze moderne wereld het zoete juk van God heeft trachten sf te schudden, heeft zij tege lijkertijd de orde verworpen, die Hy had vastgesteld en met dezelfde hoog moed als de opstandige engel aan het begin van de schepping heeft zij de pre tentie gehad een andere orde naar eigen goeddunken te stichten. Na bijna twee Enkele ▼oorbeelden Prachtige blank eiken salon huiskamer met clubs van f. 695.- voor f. 595.-,. blank mahonie salon-huis kamer, le klas fabrikaat van f. 89S.- voor f. 795.- Engelse kamers compleet met clubs geen f. 595.- maar f. *93.- Edelhout slaapkamers (avodlré) met gr. linnenkast compleet nu van f. 585.- voor f. *75.- ook in blank mahonie, met pracht sprei cadeau. Bankstellen van f. 795.- en f. 950.-, nu voer 1 695.- en f 795.- Onze reclame-kamer, eiken dressoir, schuiftafel, 2 fauteuils, 4 stoelen, 16 m2 balatum nu f. 295.- Rookfauteulls met dubbel verende kussens f. 79.50. Damesfauteulls f. 29.- Grote heren-clubfauteuils voor f. 103.-, schuiftafels f. 37.50, verlichte draaibare looktafels met rookstel compleet f. *5.- Radiotafels 29.30 en hoger. Komt U eens rustig kijken bij; hoebe

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1949 | | pagina 9