r Jhr. mr. Victor de Stuers baande de weg ■af*•-= v ■S1IJ& t -.MM mm mm I FmmK '0 Geen ornamentiek Jhr. mr. Victor de Stuers Monumentenzorg m ^MÊÈm t VRIJDAG 7 JÜLI 1950 J iSP wm (Van onze Limburgse redacteur) f „z4//e daden van vandalisme op te noemen, die in die laatste jaren in Nederland gepleegd zijn, zou een reuzenwerk wezenschreef jhr. mr. Victor de Stuers in De Gids van i8yj. Overdreef de Maastrichtse edel man met deze straffe beweringNeen, hij heeft wel etens krassere woor den gebruikt om uiting te geven aan zijn felle verontwaardiging over de grove, onverantwoorde en van eerbied voor het kunstzinnig verleden ge speende wijze, waarop de monumentale schoonheid onzer vaderlandse steden en dorpen tijdens de gezapige negentiende eeurw geschonden werd. pgpgmm mm mm V 'témm pi m j - i'-i »i§i yBiBMflife Mm Wat Nederland aan Monumentenzorg te danken heeft Men sloopte destijds maar raak. In Utrecht verdwenen achtereenvolgens het Bisschopshof, de monumentale St. Marie- kerk, gebouwd naar het model van een Milaanse basiliek en het stadhuis met zijn prachtige gevel uit de tijd van Karei V, waarvan slechts enige brokstukken over gebleven zijn; de'grjjze St. Thomaskapel, een zeer interessant bouwwerk, dat dateerde uit de tijd van St. Willibrord, werd eveneens tot puin geslagen en ook het merkwaardige huis Frerenburg, dat van de 13e eeuw dagtekende, viel aan de vernielende houwelen ten offer. In Sittard heeft men het prachtige Gilde- huis totaal bedorven en in Maastricht moest het plaats maken voor een stijlloos winkel pand; ..en toen men daar aan de Noordelijke zijde van het Vrijthof in 1914 het statige Statenhuis had afgebroken, had rijksbouw meester Ir. D. E. C. Knuttel de euvele moed op deze plaats een monstrueus postkantoor neer te zetten, dat tot op de dag van vandaag een van de meest karakterloze bouwsels van Nederlands oudste cultuurstad is gebleven. En hoe heeft men in Woerden, dat karakteristieke stadje aan de Oude Rijn, huisgehouden! De Leidse Poort en 't kasteel der Utrechtse bisschoppen waren reeds dooi de mokerwoede geschiedenis geworden toen de vroede vaderen ernstig overwogen het schilderachtige stadhuis met de grond gelijk te maken, omdat zij een nieuw wilden hebben. Gelukkig werd dit plan bijtijds verijdeld. De toegepaste kunsten werden al even min ontzien. Alle fijn gebeitelde bladorna menten, welke de koorkapitelen van de Grote Kerk te 's-Gravenhage versierden, werden door een werkman meedogenloos weggekapt, omdat „al die stofnesten opge ruimd moesten worden". Om dezelfde reden moest het fraaie hek voor de preekstoel verdwijnen. In de Nieuwe Kerk van Delft zijn de mannen van de verlichte 19e eeuw al even barbaars te werk gegaan. Het magnifieke koorhek van 1627, de in fraai snijwerk uit gevoerde preekstoel en 't gothische orgel uit de 15e eeuw werden daar als artistiek brandhout verkocht. En te Wittem, waar de latere Kardinaal van Rossum het Redemptoristenklooster bestuurde, werd de hardstenen fagade van de kerk een zeldzaam kunstwerk bij besluit van 8 April 1894 met algemene stemmen afgebroken en vervangen door êen afschuwelijke voorgevel van baksteen. Toen jhr. mr. Victor de Stuers op zekere dag het South Kensigton-museum te Londen bezocht en bemerkte, dat het jubé uit de St. Janskathedraal van Deii Bosch een meesterwerk van renaissancestijl dat om streeks het jaar 1868 in de bladen publiek te koop aangeboden was de voornaamste plaats van een der zalen innam, nam hij in een vinnige bui de pen ter hand en schreef zijp geharnast en beroemd geworden artikel „Holland op zijn smalst", waarin hij het tot dan toe gevolgde standpunt dat kunst geen regeringszaak zou zijn, met krachtige argumenten te lijf ging. Daarmede heeft hij de Rijksdienst voor Monumentenzorg voor bereid, waarvan hij zelf de eerste Referen daris werd. In deze vooraanstaande functie toonde hij zich een man van de daad. De Munsterkerk te Roermond, de Dom van Utrecht, de stad huizen van Nijmegen, Gouda en Harlingen, de Koppelpoort te Amersfoort zijn slechts enkele grepen uit de indrukwekkend lange lijst van monumentale gebouwen, die onder zijn toezicht werden gerestaureerd. Hij was het, die het vermaarde Huis van Maarten van Rossum te Zaltbommel van de onder gang redde en het voor sloping bestemde Schotse Huis „Het Lammeke" te Veere opkocht, dat hij later aan de Staat der Nederlanden vermaakt heeft. Op de voortreffelijke en zeer interessante tentoonstelling, welke momenteel ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Rijksdienst voor Monumentenzorg te Maastricht gehouden wordt, kan men aan de hand van uitstekend fotomateriaal zien, dat deze instantie aan de idealen van haar moedige en vastberaden pionier trouw ge bleven is. Ons land heeft aan Monumenten zorg ontzaglijk veel te danken. Door de bemoeiingen van deze Rijksdienst zijn tal rijke uit architectonisch oogpunt waarde volle gebouwen behouden gebleven en in hun oorspronkelijke luister hersteld. Wijzen wij slechts op het Prinsenhof te Delft, het Raad huis van Doesburg, protestantse kerken te Waalwijk, Giessen-Oudekerk en Ressen- Bemmel, Huize Bethlehem te Gorinchem, Het Bolwerck te Zutphen, panden met fraaie Oud-Hollandse geveltjes o.m. te Amersfoort, kastelen te Haarzuylen, Helmond en niet te vergeten Hoensbroek. Wel zeer bewogen waren de lotgevallen van het magnifieke Romerhuis te Venlo, dat totaal was uitgewoond, doch in 1938 stijlvol gerestaureerd werd. In November 1944 ging het door oorlogsgeweld bijna geheel verloren, doch reeds vijf jaar later was het weer in zijn klassieke schoonheid hersteld. De oorlog heeft Monumentenzorg werk in overvloed bezorgd. Er werd meteen flink aan gepakt en verscheidene monumentale kerken zijn reeds gerestaureerd. In Venray is de gothieke „kathedraal van de Peel" alweer in gebruik genomen en de St. Martinuskerk van Venlo is schoner herbouwd dan zij voor de brand geweest is. Al resten van de toren nog slechts ruïneuze steenklompen, toch is de St. Christoffel te Roermond reeds onder dak en ook het Romaanse Godshuis van St. Odiliënberg wordt in zijn oude vorm her bouwd. En in Middelburg is er weer tekening gekomen in het beroemde Stadhuis, dat grondig werd verwoest. Holland, dat zich gedurende de negen tiende eeuw op monumentaal gebied van zijn smalste zijde liet kennen, is in onze tijd heel wat breder van opvatting geworden. Dank zij Monumentenzorg! - Links hoven: Hoe men verknoeide. Deze kunstzinnige voorgevel met een in zwierige barok gekapt beeld van St. Jan van Nepomuk, hetwelk de kloosterkerk van Wittem sierde, moest in 1894 plaats maken voor deze afschuwelijke facade, welke werd opgetrokken van bakstenen, die van de verbouwing van het Redemptoristenklooster waren overgebleven en moesten worden „opgemaakt". Beneden: Hoe men bouwde. Het statige Statenhuis aan 't Vrijthof te Maastricht uerd in 1914 afgebroken en vervangen door dit monstrueuze postkantoor. - M .is-V -V- Boven: Deze karakteristieke oud-Holland se gevel aan de Appelmarkt te Amersfoort werd van de smakeloze cementlaag ontdaan en in de oorspronkelijke toestand hersteld (onder). f*;- M ■- Het fraaie van bah- en R. K. Weeshuis te Venlo, dat van 1577 dagtekent, werd onder leiding van architect ir. J. Kayser deskundig gerestaureerd (midden). Rechts: Het kasteel van Hoensbroek, dat verkeerde in zeer vervallen staat, maar werd op voorbeeldige wijze gerestaureerd. 1650 %oerd verbommf

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 4