Congres..Tito.. Congr es.. Tito" „Geen feesten meer" decreteert de Maarschalk Leerschool van het Gebed VOEDING voor a. s. moeders Een roman over de christelijke liefde IN- EN UITVOER IN OCTOBER WEER HOGER 59 Diezelfde avond heeft echter een overdadige receptie plaats Katholieke officieren congresseren in Den Bosch „Ik ben Keinak' Niet voor tivee eten en niet te veel zoetigheid GOD EN ZIJN WERELD iTdfk ifrt' u-16' <-• 82 37> ZATERDAG 25 NOVEMBER 1950 PAGINA 5 mm Heer discipline noodzakelijk Verlaging van de rantsoenen MICHAEL REDGRAVE NAAR -ONS LAND En toch overdaad Versterking der geestelijke weerbaarheid, nodig DEKKINGSPERCENTAGE STEEG TOT 76 (V.M. 71) Realistisch spel over de Nieuw-Guinea-Missie DE IMPASSE IN DE STATEN VAN SURINAME Ned. regering dringt aan op verzoening DAMRUBRIEK COCHRAN ZONDAG IN NEDERLAND Twaalfhonderd vrouwen begroetten Tito enthousiast op haar congres in Zagreb. Sommigen boden hem geschenken aan. Het was een overweldigende aanhankelijkheidsbetuiging. (Van onse speciale verslaggever) ZAGREB, November 1950. In de met vele nètionale en communistische vlaggen en een borstbeeld Van maarschalk Tito versierde hal van het jaarbeursgebouw schreeuwen twaalfhonderd vrouwen hartstochtelijk om de verschijning van haar leider. CongresTitoCongres.... Tito!" Minutenlang herhaalt men die massale kreet op de monotone cadans van vierwn-twintighonderd klappende handen. Men is eenvoudig niet tot bedaren te brengeit. Tenslotte slaagt de voorzitster erin zich verstaanbaat te maken. Het verzoek is aan kameraad Tito overgebracht. We moeten verder afwachten" En daarmee zet het Congres van de antifasistickog Fronta Zena. Yugo slavye: de grootste communistische vrouwenorganisatie met afdelingen tot in de verste uithoeken van het land zich aan haar tweedaagse besprekingen. hebben een «orgeiyke toestand geseha- verder reduceren van onvemuidel«k. Maar er vvrkwi tin^ °P veel bespanrd worden, rvn niw f »»et meer voorkomen. J i*"?" ^sobering moet doorge- enkelen t Geen Privilege» meer voor h«. l èJ' bet gehele land werden vele oaiiKettcn en recepties en feesten gege ven. Dat kan niet meer. Dergelijke din gen behoren tot het verjeden. Een een voudig toast fs voldoende om iets te vie ren. Daarmee zal men uit de impasse van het ogenblik komen. Zondagmorgen half negen. De twaalfhonderd congressisten ritten Vt'esr op haar plaatsen in de hal. De po- litie heeft zorgvuldig alle kaarten gecon troleerd. Er Is geen onbevoegde binnen. In grote spanning wacht men. Een offi ciële mededeling over de komst van Tito is Uit veiligheidsoverwegingen niet ge daan. Iedereen begrijpt echter, dat de maarschalk aan het dringende verzoek half uur. Ineens ontstaat er beroering, „Drug Tlto...,„" fluistert men. Maarschalk Josip Broz Tjto en zijn ge volg komen de hal binnen, Ben sterke militaire bescherming begeleidt hem. De vrouwen begroeten hem enthousiast. Het applaus zwelt aan tot een ovatie, leder- een staat overeind. Sommigen dringen naar voren. Twee, driemaal heft Tito zijn hand op om het gejuich te stoppen. Het is tevergeefs, „Drug Tito..,. Kameraad Tito! Men blijft roepen. Tito staat op uit zijn grote fauteuil op de voorste rij. De geestdrift laait nog meer op. Tenslotte beklimt hij het podium en houdt voor de vuist weg een rede van meer dan een uur. Eenvoudig en met groot gemak spreekt hij. Er gaat charme van hem Uit al zijn zijn ogen koud en uitdrukkingloos. Maar zijn woorden schijnen uit het hart te komen. Men hangt aan zijn lippen. En steeds weer uit men zijn bijval met een stormachtig applaus en een in spreekkoor aanheffen van zijn naam. „TitoTitoTitoTito Tito spreekt openhartig. Er klinken woorden van dank en be wondering, maar pok van kritiek en waarschuwing. Het is klare taal, die de harten beroert. Meeslerlijk weet hij °P het vrouwelijke sentiment te speculeren. Als een geboren volksredenaar brengt hij de juiste dingen in hot juiste licht naar voren. Ademloos luistert men naar zijn rede. Overal spieekt hij over: over de inspanning van de vrouwen in het verle den en de noodzaak om zich nog meer inspanning te getroosten. Hij heeft het over do gezinnen met veel kinderen en hun nut m de nieuwe staat, Krachtig dringt hij aan op meer disci pline. Men moet in het oog houden, dat •de eigendommen van de staat de eigen- domuien van het volk zijn. Die moet men ontzien ais de eigen bezittingen. Ook over politiek heeft hij het In de eerste plaats natuurlijk de bedreiging van de kominformstaten en de provoca ties aan de grenzen. Er heerst eenter geen oorlogspsychose en men is ook met bang voor een oorlog. Maar 't is belache- ]ijk om de wereld te doen geloven, dat Joegoslavië met een totale bevolking van zestien milüoen zielen Rusland met een leger van zestien millioen zou willen aan vallen. Maar op alle mogelijke manieren probeert Moskou Joegoslavië in een on gunstig daglicht te stellen. Maar de rest van de wereld kan zich ervan overtuigen, dat het niet waar is. Er bestaat ontevre denheid in Joegoslavië. Niemand wil dat on! kennen. De mensen klagen echter openlijk en men is vrij dat te doen. Maar het zal tl'et leiden tot een burgeroorlog, waar Rusland op hoopt om dan in troebel water te kunnen vissen. De volle hal valt hem bij. „Wij zfjn van TitoTito is van ons!" roept men. Het is een bijna overdreven aanhankelijkheids-betuiging. Maar het patriotisme leeft hier zeer sterk. Het is de basis van het Joegoslavische karakter. En dat speelt een belangrijke rol. Dan komt de, economische toestand. „Er zijn nieuwe bezuinigingsmaatrege len nodig kondigt Tito aan. De droogte en de blokkade van het oosten De acteur en fllmspeler Michael Red- grave zal enkele v-oordrachtsavonden in Nederland geven. Op 13 en 14 December in de Kleine Com-edie te Den Haag en op 18 en 17 December in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Michael Redgrave zal twee verschillen de programma's ten gehore brengen: een Shakespeare-programma met fragmenten Uit, .Hendrik V". ..Richard II", „Hamlet". ..Macbeth" cn „King Lear" en ©en nieuw Programma van sprookjes van Andersen met o.e. „De sneeuwkoningin'', „Grote Klaus en kleine Klaus" er. „De herderin da schoorsteenveger". „Tito... TitoTito Men betuigt zijn instemming. Rhyth- misch slaan de handen weer op elkaar. De hal davert ervan. Tito gaat vex-der. .En als er iets iskomt naar me jullie"" °pen voor leder van Met een uitnodigend gebaar spreidt hö zijn armen. Daarmee zweept hil het con gres op tot een schier hysterisch enthou siasme. Het Is weliswaar de room van de communistische vrouwen van simpele boerinnen tot. ministers toe. Maar de spontaneïteit maakt op zich zelf toch in druk. .Broeder TitoBroeder Tito!" roept men. „Als een vader is hij.... overstemmen anderen. De hal neemt die woorden over. Het is een machtige manifestatie van liefde en eerbied en aanhankelijkheid. Deze vrouwen menen het ook zeker. En in zijn stemmige, zwarte uniform met rode galons over de pantalon en de ver sieringen van zilverdraad op kraag en mouwen staat maarschalk Tito daar als krachtige rots in die zee van geest drift. En in het hart van de eens eenvou dige metaalarbeider moet veel omgaan. *h het prachtige staatspaleis van de V olkst epubliek Kroatië is er diezelfde avond een luisterrijke receptie Alles straalt in het feestelijke licht van kristal- Icn kronen. In de vorstelijke zalen met kostbare tapijten en gordijnen van zware zijde en historische schilderstukken aan de wanden Ook causeert mers aan het congres (waaronder drie Nederlandse vrouwen). In vlot Duits geeft hij antwoord op de meest uiteenlo pende vragen. Een tolk vertaalt zijn antwoorden In het Engels. Maar scherp let Tito op, of die vertaling wei over eenstemt met zijn bedoelingen. Al spreekt hij geen Engels toch schijnt hij de taal wel te beheersen. „Wat is 't hier nu eigenlijk......" vraagt een van de dames, „socialisme of commu nisme?" Tito trekt eens aan bet kleine pijpje, waaruit hij onafgebroken de ene sigaret na de andere rookt. Dan geeft hij een onomwonden antwoord- „Nu is 't nog socialismemaar we streven ernaar communisten te worden". Anderen bestormen hem. Er schijnt zeer veel charme van hem uit te gaan. Alle vrouwen zijn diep van hem onder de indruk. Ook de met-communisten. En met bewondering kijkt men naar zijn hand, waaraan een ring met een diamant zo groot ais een kers prijkt. Maar het meest geïmponeerd is men toch wel van de buffetten, waaraan de gasten zich te goed kunnen doen. Een overdaad aan kostelijk voedsel staat er te kust en te keur. Prachtig-opgemaakte schalen met fazanten. Smakelijke vissen, die eruit zien als zalmen. Vleesschotels in allerlei vaneteiten. Er is kaas en gebak en frtiit- Amandelen en andere eetlust* opwekkenae versnaperingen. Likeuren in soorten en rode en witte wijnen. Alles in overvloed. Men lacht en eet en drinkt En het geheel speelt rich af in de vor stelijke sfeer van een historisch paleis. Het herinnert wei erg weinig aan het leven m een volksrepubliek, die door armoede en honger bedreigd wordt En vooral aan de ernstige woorden over ver sobering, welke maarschalk Tito enkele uren eerder op het congres gesproken En terwjjl de feestelijke receptie in volle gang is, staan buiten mensen in de koude avond in de rij voor een stalletje, waar men gepofte kastanjes verkoopt Een klein zakje vol kost ruim een gul den. Maar ze verdrijven tenminste het holle gevoel van een lege maag De algemene RK. officierenvereniging is Vrijdag en vandaag voor een tweedaags congres in Den Bosch bijeen. De voorzit ter der Bossche afdeling, overste L. F. C. Potjes, sprak het begroetingswoord uit, waarna de algemeen voorzitter, generaal- majoor J, A. Sitsen, uit Breda, de jaar rede hield. Geconstateerd mocht worden dat er een goede samenwerking bestaat met de zus terverenigingen en de Kath. stads- en vakorganisaties. Met de K.N.I.L.-officie- ren is er een contact, dat naar tevreden heid verloopt. Het contact met de gedemo biliseerde reserve-officieren wordt aan gehouden. Thans telt de A.R.K-O. een dui zend leden. Er is in alle afdelingen een verblijdende activiteit. Een rapport over de Katholieken in de Strijdkrachten, toegezonden aan alle af delingen, werd besproken door de réserve- kapitein drs J. Hornix en de aalmoezenier majoor W. G. Vroom. Eerstgenoemde wees op het grote euvel van deze tijd: een eenzijdig uitgroeien van de techniek, waarmee de geestelijke groej geen gelijke tred hield. Er is gebrek aan religieuse ijver, met als gevolg verslap ping en miskenning van de dingen des geestes. Noodzaak is: versterking van geestelijke weerbaarheid en samenbunde ling van alle Katholieken, zowel officie ren en onder-officieren als alle anderen, die de geest willen redden. In zijn toelichting op bet rapport, zeide majoor Vroom dat het aantal dienstplich tige Katholieken meer dan 40 pet. be draagt. Er is verslapping en achteruitgang van geloofsleven. De A.R.K.O. heeft daar om mede tot taak te waken voor de gees telijke verzorging van militairen. Vandaag. Zaterdag, wordt het eongres voortgezet en zullen de congressisten offi cieel ten gemeentehuize van Dén Bosch ontvangen worden. De Nederlandse te- en uitvoer bereikte in October opnieuw een recordhoogte. Volgens de voorlopige gegevens van het C.B.S- bedroeg de waarde van onze invoer in deze maand 740.000.000, of 86.000.00U meer dan in September. Nog belangrijker was de stijging bij onze uitvoer. Deze ver meerderde nl. met ƒ06.000.000 en bereikte to October een bedrag van 562 000.000. Als gevolg hiervan steeg het dekkings percentage van 71 te September tot 78 in October. In October van het vorige jaar was dit cijfer echter 87. Enkele vergelijkende cijfers zijn opgeno men in onderstaand overzichtje tin l millioen); Dekkings tavoer Uitvoer percentage October 1939 11S.0 SM 73 Idenj 1949 «9.1 296,2 69 Idem t«50 «35,4 419,2 October- 1919 434,9 377,5 87 September X»5# 653,5 466,5 71 October 1950 739,8 IS2.2 76 De belangrijke stijging van onze invoer komt voor een belangrijk gedeelte voor rekening van de verhoogde import van oliehoudende zaden, plantaardige oliën en vetten, ijzer en garens en weefsels. Tegen over deze verhogingen staat echter een min of meer aanzienlijke daling van enkele andere posten, waarvan vooral de granen genpemd moeten worden. Bij de uitvoer gaven de textielproducten en de post oliën en vetten de belangrijkste vermeerdering te zien. Daarnaast kan ge wezen worden op een aanzienlijk ver hoogde export van electrische machines, aardappelen, tin in blokken en vlees. Hoe wel ook in deze maand de uitvoer van bloembollen nog zeer omvangrijk was, bleef deze niettemin belangrijk beneden het peil van September, Een aanzienlijke daling valt eveneens voor de aardolie export waar te nemen. In de navolgende staten vindt men een gedetailleerd overzlbht van de in- en uit voer voor de voornaamste goederensoor ten tin 1 millioen): Oct. Maandgem. Sept. 1950 Jan./Qct. t95fl 1950 INVOER X) Totaaj w.v. slachtvee en vlees 739,6 4.3 635,4 4,1 553,3 3,6 Granen, zaden. peulvruchten en meel daarv. (heb. olteh. zaden) w.v, granen Veekoeken Plantaardige en dierlijke oliën en vetten Ruwe tabak Kolen, cokes en briketten Minerale oliën Ertsen Plaat, staaf, pro fiel en bandijzer (ine}, blik) Fabr. van Uzer en Staal Qnbew. en eenv. bew.-nonf. met, Electr. machines, toestellen UITVOER X) waarv. vlees, vis. schaal- en schelp- tinei. conserven) w.v. vlees (teel. conserven) Melk. zuivelprod. en eieren Granen, zaden en peulvruchten Groenten en fruit (vers en vgrdrz.) Aardappelen Plantaardige en dlerl. oliën en vetten Suiker en suiker werken BloemboUen, Planten e.d Minerale oliën Kolen, cokes en briketten Tin te blokken Ruw ijzer, staal en schroot Fabrikaten van ijzer en staal Electr. machtnes, toestellen e. delen Garens, weefsels, Stoffen en touw 82,6 (42,9) »,0 1.6 «49 (8941 23,0 3.7 63,5 (34,7) 13,4 6,5 10,2 6,7 14,3 7,6 19.» 49.3 16,7 20,6 40,2 16,4 17,1 83,a 19,3 14,1 2S,0 36.» 21,S 32,1 19,2 23,5 13,1 30.» t '9,2 174 -Oct. Maandgem. I960 Jan./Oet. 1950 IT.» Sept. 1950 562,2 619,2 465,5 31,1 26,4 13,1 (13,1) (15,9) (9,4) 87,4 65,6 «3,1 9,9 7,8 6,1 19,6 12,5 19.8 5,8 16,1 4,5 28,1 H,1 10,5 7,8 7,9 3,7 30,9 20,3 13,2 23,2 48,3 34,8 3,9 14,6 4,6 10,2 3,9 7,1 7,1 5,4 5,0 16,5 16,5 10,1 30,4 33,2 30,7 57,5 38,6 41,0 't, Gaat alweer naar Sint Nicolaas en Kerstmis, en als we dan constateren hoe de boekhandel ons overstroomt met dikke catalogi met allemaal nieuwe uitgaven, en de dagbladen onj iedere avond kolommen voorzetten met recensies van de jongst verschenen romans, dan lijkt 't ons toch niet onredelijk om ook eens een keer de aandacht der lezers te vestigen op een mooi gebedenboek. Een contemplatieve monnik uit een streng buitenlands klooster heeft er zich toe gezet onder de titel „Nova et Vetera" een gebedenboek samen te stellen voor de mensen in de wereld, gelijkelijk voor onze mannen en vrouwen, meisjes en jongens, die in onze drukke en verwar rende tijd er toch naar moeten streven de eeuwige zaligheid te bereiken door God te zoeken, en te trachten met Hem in contact te blijven. Men zou de vraag kunnen stellen: heb ben wij nog geen kerkboeken genoeg? Zeker de keuze is veel en groot, méér ben wij nog ge enkerkboeken genoeg? gebeden wordt. Algemeen is tegenwoor dig de klacht dat er zo weinig gebeden wordt, en dat juist in een tijd dat er zo dringend gebeden moet worden. Als straks de ramp van pen ïxieuwe wereldoorlog ons overkomt, dan stromen onze kerken te morgen en te avond vol. en wordt de hemel een heilig geweld aan gedaan, maar zo lang 't nog niet zo ver is, lopen en bidden wij nog niet hard. Onze kerkelijke verplichtingen komen wij nog wej na, maar de echte smaak voor het gebed schijnen wij te hebben ver loren. Wij hebben voor bidden geen tijd i te druk en te jaehtig, wij worden teveel door aüe levensomstandig- besli meer, wij leven te druk en -rdi genomen. Alsof 1 een voorname levensomstandigheid is. heden in lag Alsof bidden s bidden dan zo moeilijk? Deze vraag moet hier beantwoord worden met een hartgrondig ja. De contemplatieve monnik, die boven genoemde gebedenbundel samenstelde, heeft zich naar eigen erkentenis gedu rende vyf en twintig jaren onx zo te zeggen gespecialiseerd in het gebed, het beoefend in al zijn vox-men, er zijn voor naamste bezigheid van gemaakt, het bo vendien bestudeerd in zijn theorieën, en geobserveerd in de practijk bij zich zelf en anderen. En aan de slotsom van zijn bevindingen gekomen, moet hij bekennen dat bidden allesbehalve zo eenvoudig en gemakkelijk is als sommige auteurs 't weieens voorstellen. Zelfs de H. Theresia, de grote Lerares van het gebed erkende ootmoedig, dat een Onze Vader of een Weesgegroet behoorlijk, werkelijk met godsvrucht en aandacht ten einde te brengen, al niet mee viel. De contemplatieve monnik nu, deze specialist van het gebed, die deze bundel „Nova et Vetera" samenstelde met zijn veeljarige ervaring en beleving van het gebed, heeft ons in dit keurige boek, dat bijna 800 pagina's telt, een leerschool van het gebed, een volledige cursus in het bidden willen geven. In een serie van 31 beschouwingen en overwegingen geeft de auteur ons even- zovele men zou kunnen zeggen ge bruiksaanwijzingen voor het goede en krachtdadige gebed, dat ons een dag en levensheiliging kan worden van da ingang des levens af tot aan onze uit vaart toe. Een practische beleving van het dichterlijk woord van een Guido Gezelle, die al zijn verzen tot gebeden maakte: „Werken, rusten, lezen, leeren zal ik in de naam des Heeren; bidden is 't dat leven doet, bidden maakt het sterven zoet". Het is zeker niet nodig, dat wij bij deze 31 reeksen precies de cijfers en nummers volgen, die de auteur syste matisch opgeeft waar wij dit rijke en rijpe gebedenboek ook openslaan, overal zullen we raak stoten op het ac tuele, warm-levende gebed, het gebed dat voor ons genade wordt. „Nova et Vetera" omvat nieuw# ea oude gebeden .ontleend aan Brevier, j Missaal, Liturgie, het gebed der Kerk «n andere bronnen, gebeden die op alle om standigheden des levens zijn afgestemd. Wij leren hier te bidden voor ons zelve, maar qok voor anderen, voor wie ander» nooit gebeden wordt. Zelfs onze veld wachters en politie-agenten worden niet vergeten, en dat. weer volgens de ver maning van de H. Paulus: „Vóór alle* dring ik er op aan, dat er gebeden, smekingen en dankzeggingen worden opgedragen voer alle mensen, voor ko ningen en voor alle overheden, opdat we een stil en rustig leven mogejj lei den in alle vroomheid en eerbaarheid". De firma J. H. van Wees Jr., te Utrecht, die de uitgeefster is van dit wer kelijk breed opgezette gebedenboek in ro verrassende verscheidenheid, heeft liet geheel typografisch aangenaam verzorgd en met stijlvolle tekeningen en vignet ten van C. van der Steene versie' d. Zelfs het notenschrift boven de kerke lijke liederen is niet vergeten. Wie kiest zich niet gaarne een kir:: c keurbibliotheek uit zijn liefste litter; e boeken, waarom dan ook naast het da gelijkse missaaltje niet nog een goe." cn rijk gebedenboek, dat wij telkens weer met voldoening kunnen openslaan om onze devotie te sterken? „Nova et Vetera" zal ons leren bid den. Bij Pagl Brand te Bussum verscheen; Thomas dan Kempen, Gebeden en over wegingen over het leven van Christus. Een klassiek onder de gebedenboeken. Ook de bekende pater G. van Gestel S.J. liet bij J- J. Romen en Zonen te Roermond een meer eenvoudig gebeden boekje verschijnen: „Met Christus te ge bed1'. Kostelijk van inhoud om zyn oude Christus-gebeden uit geestelijke schrij vers der zestiende en zeventiende eeuw. Tezamen een trilogie van gebedenboe ken, die al onze aandacht waard zijn. P. HYACINTH HERMANS. 6» 1) Zonder pakketpost en diamant. Het Zuid-Nederlands Toneel is, onder toezicht van een stichting van die naam, getransformeerd tot de Speelgroep „De Phoenix", die onder de naam „De Witte Vogel" opvoeringen geeft voor de Ka tholieke jeugd. Deze toneelgroep nu heeft Woensdag avond haar repertorium uitgebreid met de première van een toneelstuk, geschre ven door een van de paters Missionaris sen van het H. Hart (M.SC-), onder schuilnaam van E. Vaimonte. Onder de titel „Ik ben Keinak" behandelt dit spel het tot stand komen van de Chris telijke beschaving onder de Kaja-Kaja's van West Nieuw-Gutoea. De schrijver verzekerde ons, dat het gegeven op wer kelijkheid berust. Het verhaal begint met de stichting van een nieuwe be stuurspost door een commandant van 't K.N.J.L. Grote tegenstand ondervindt de missionaris, wanneer hy met zyn werk begint, van de zyde van een medisch ethxxoloog riie het betreurt, dat het Pa- puaanse volk door het Christendom de pude gebruiken zal afzweren. Deze oude gebruiken blijken dan de meest verwer pelijke huweiyksgewoonten en koppen snellen te zyp .die door infectieziekten en moordpartyen het volk met ontzet tende snelheid doen uitsterven. Na een oproer onder de Papua'». waarby verschillende leden van de stam gedood, de dokter gewond en het zie. keuhui® en een model-kampong afge brand worden, komt, na laks toezien van Jaren, het Nederlandse Gouverne ment tussenbeide, gelast de gezonde le den van de Papua-stam zich in model kampongs af te scheiden van de geïn fecteerde stamgenoten, verbiedt de tra ditionele huwelijkspraetijken en schept daardoor de gelegenheid het volk van de ondergang te redden. Het spel is suggestief geschreven, wel iswaar hier en daar wat melodramatisch van sfeer, maar geeft toch de toeschou wers voldoende gelegenheid zich een objectief beeld te vormen van de pro. blematiek. De opvoering door het gezelschap van Pierre Balïedux, die plaats vond in het Missiehuis van de Paters van het H. Hart tg Tilburg, liet wel het een en ander te wensen over- De mogelijkheden tot ietwat sentimentele pathetiek werden prompt gebruikt, waardoor de strekking van het spel niet geheel en al tot haar recht kon komen. Ook de toneelmachine haperde nogal eens. De figuur van Pas toor van Santvoort (waarin Pater Ver- tente M-S.C. wordt uitgebeeld)werd be. vredigendi vertolkt door Pierre Balïe dux, maar dit sterke spel kon door de acteurs van de andere rollen slechts halvelings benaderd worden. hoeveelheden dan gewooniyk, dat is het, geen U nodig hebt. Ook lichaamsbewe- Jh. ÏIE'NNE DE GREEFF is in zijn boek „La nuit est ma lumièrc" niet zuinig met critiek op bepaalde binnenkerkelijke situaties. Dit boek is pnlangs m een Nederlandse vertaling uitgegeven by „Pax" onder de titel „Het duister is mUn licht". Vooral de 7i„ ifS fV,an inrichting voor geesteszieken, waarin «e nootdpersoon met een dementia praecox wordt opgenomen, moeten het ontgelden. De schrijver stelt deze communiteit voor als een tamelijk imbeciel stel letje wezenloze wezens, die om een of andere obscure reden in het klooster zijn terecht gekomen en die nu hl een volkomen irreële en gemakzuchtige onder danigheid hun dagen siyten met het verknoeien van de aan hun zorg toevertrouwde patiënten. Elizabeth, die hoofdfiguur, wondt ©en paar daigen na haar opneming als gevolg van de kleinzieligheid en persoonlijke bedilzucht dezer nonnen bijna vermoord. Zuster Lucile de Jesus is de verpersoonlijking van alieg wat een kloosterzuster maar aan domheid, ver waandheid, naargeestigheid en farizeïsme vermag op te leveren. De overste is een tyram bij de gratie Gods, die zich totaal heeft ingekapseld en verstopt ip het idee, dat alle gezag van God komt, vooral het hare en jtet zij orde, tucht en blinde gehoorzaamheid moet handhaven en eisen, koste wat koet: God. wil het! Zij hééft, bij wijze van spreken, Gods Wil volkomen gelijkvormig gemaakt aan die hare. de pastoor, die af en toe bij die familie van Elizabeth op bezoek komt, treedt nogal zielig uit de roman te voorschijn, ofschoon hij er wed iets beter afkomt, voorzover Hij van tijd tot tijd nog mens blijkt 1:e zijn. Hij leeft echter voor een groot deel buiten de realiteit, verstaat niet de kunst zich geestelijk te ver plaatsen naar mensen, die enigszins anders denken en voelen dam hij en verkondigt het geloof vam zijn Ketrk op een wijze dtie doet vermoeden, dat zijn gehoor enkel uit klandestiene schurken en openbare zondaars bestaat. Dam is er nog de scherp getekende figuur vam de hivsverpleegster, juffrouw Deie-uze, die zich als leek geheel aan God heeft toegewijd, en die zeer doelbe wust een vroegtijdige heiligheid nastreeft. Zy acht zich ver verheven boven haar omgeving, is er van overtuigd, dat de mensheid bestaat uit onverbeterlijke zondaars en uitverkoren zielen (tot welke laatste categorie zij dan toevallig behoort) en tracht met inschakeling van al baar krachten en talenten zichzelf. God en de wereld van haar heiligheid te overtuigen. Heit valt haar weliswaar niet mee, maar met vastbe radenheid weet zij vol te houden, voornamelijk gedreven docxr een geraffteeerde haat voor haar patient, die zij liever wil verbeteren eten genezen. Juffrouw Deleuze is jp de Greeff's roman toet toon beeld der onpersoonlijke liefde, welke volgens de auteur geen liefde is. Als de verpleegster door de zieke, die de talloze kleine maar systematische plage rijen niet langer verdragen kan, wordt aangevallen en hevig toegetakeld, draagt zij de volheid van haar lijden op aan God voor haar ondankbare belaagster. En een ogenblik lang geniet zij zelf zozeer van deze geste vooral als er veel over gepraat en geschreven wordt dat zij het beeld van baar eigen moeizaam maar dan toch eindelijk veroverde heiligheid reeds verzaligd en met ontroerde devotie begint ta vereren. Een en ander zou de indruk kunnen wekken, dat de Greeff in deze nieuwe roman te scherp en te weinig genuanceerd beschrijft en oordeelt. Misschien doet bti dat ook wel. Misschien werkt hij te veel met zwart wit en te weinig met reële kleuren. Misschien char geert hy omwille van die tendenz. Het kan zijn, maar dan dient men daarbij niet te vergeten, dat dit boek eerder een romantisch betoog dan een betogende roman is en dat de schrijver, door de tegenstellingen die hij schept, graag op een paar dingen heel sterk de na-druk wil leggen. Hij wil duidelijk maken wat formalisme is en hij wil dat formalisme radicaal afwij zen, zeker het religieuze formalisme. Hij wil vooral het begrip „liefde" zuiveren van alle onechtheid en onwaarachtigheid, waardoor dit allermenselijkste en aliergoddelijkste wordt gedenatureerd. Hij wil onder zoeken wait lief-de is en wat niet. Ik weet niiet, of dit onderzoek tot. een volledig resultaat heeft geleid en of de auteur erin is geslaagd voor eens en voor altijd het ideaal der liefde zuiver te stellen. Het zal wel niet, M-aar puttend Rit zijn docu mentatie als psycholoog en bewogen door een rasechte menselijkheid viel het hem ongetwijfeld gemakkelijk zijn roman te behoeden voor de loutere analyse, waardoor hij er stellig in geslaagd is zijn lezers te confronteren met levende persoonlijkheden, die ieder vpor zich een bepaald aspect van de liefde belichamen. Ook om de christeiyke liefde maakt Etiènne de Greeff zich uitermate bezorgd. Ik zou dit zelfs het meest positieve van zijn boek willen noemen. Dat zijn hoogachting voor het christelijke liefdes ideaal hem herhaaldelijk inspireert tot radicale critiek, valt te begrijpen en zelfs te waarderen. Elk idieaail is slecht? gebaat met eerlijkheid. Men moet da-airbU niet struikelen over hét schijnbaar gechar geerde en overdrevene. rit vindt n-1. zyn verkla ring nooh- ta onwaaraahityxeid noch in sexxeatielust, doch slechts in de vooropgezette wil om de posi tieve exx negatieve begrippen, weerom het te dit boek ga-at, zo scherp mogelijk af te grenzen, Niet de volledige realiteit zelf, maar wel een zeer belangrijk aspect van deze realiteit wordt er zo volledig mogelijk mee getekend. Wanneer het op deze wereld inderdaad begonnen is om de christelijke llefd-e. dan is het altijd de moeite waard elke vorm van liefdeloosheid te signa-leren en desnoods overdreven en min of meer bespottelijk voor te stellen. Als men uit de wijze van voorstellen en uit heel de sfeer, die erdoor wordt opgeroepen, maar kan afleiden, dat de autexir geen spelletje speelt en dat hij zijn breed Uitgemeten critiek niet lanceert, om zijn publiek eens e#ji paar avonden gezellig te onderhouden. Bij de Greeff ia echter van een dergelijke goedkope instelling geen sprake. Hij weet, dat al zijn op- en aanmerkingen slechts rammelende bekkenslagen en toonloze cymbelkiaken zijn, indien zij niet aan de liefde ontspruiten. Het typische van die christelijke liefde is, dat zij alle baatzuchtighei-d mist, dat zij eerlijk is en radicaal en dat zij in een volstrekte universaliteit God en alle mensen wenst te omvatten zonder de persoonlijkheid in deze universaliteit te doen verloren gaan. Daarom teat de christelijke liefde zich maar moeiiyk organi seren. Nog minder dan menselijke kan men deze goddelijke liefde afkopen door een soort geldelijke contributie of door een persoonlijk offer, op een bepaald ogenblik gebracht, zonder dat het doorwerkt in de rest van het bestaan. Men komt er te de christelijke liefde niet met een goedkope algemene intentie of met een zelfgenoegzaam medelijden met „alle anderen", die tenslotte voor het merendeel verstokte zondaars zijn en waarvoor men zich dan maar „opoffert", in de hoop dat Go-d nog i-ets van hen zal weten te maken. Deze liefde „over de hoofden heen" heeft niets met het christendom uitstaande, ofschoon men haar wel licht nog dikwijls genoeg bij een deel der christenheid aantreft. Het christendom en de christelijke liefde streven slechts naar één ding „dat God alles zij in allen!" Wanneer wij aannemen, dat God Liefde is en da-t dus Zijn weze-n door de Liefde bepaald wordt, dan betekent deze laatste schriftuurlijke slagzin niets anders dan dat de goddelijke Liefde a-Mes in allen moet zijn. Het christendom is met dit ideaal nog lang niet -klaar. Het. Rijk Gods is nog komende. En het 3 die verdienste van schrijvers als de Greeff, dat zy over elementen, die voor da1* Rijk Gods van zeer wezenlijke betekenis zijn, het vc Je licht van hun geert laten stralen. S. JELSMA M.S.C. I® het van speciaal belang, hoe een aan staande moeder zich voedt? Ja, dat ls zelfs van zeer groot belang en niet alleen voor het verjoop van de zwanger schap en de bevalling. Ook de gezond heidstoestand van de pas geboren baby en de toestand van de moeder na de ge boorte (men denke hierbij ook aan het voeden van het kindje) worden er door beïnvloed. Tijdens de zwangerschap im mers wordt het lichaam van het kind gevormd uit de stoffen, die het bloed van de moeder aanvoert- Dit zjjn in de eerste plaats opbouwende stoffen, o.a. eiwit voor de spieren en organen, kalk voor het ge bit en de beenderen en ijzer voor de vor ming van rode bloedlichaampjes. Verder zyn vitamines nodig voor de groei en de weerstand van de zuigeling. Tekort aan vitamines kan afwijkingen tengevolge hebben; Engelse riekte bijv. komt voort uit een gebrek aan vitamine D, Al deze stoffen moet de a.s. moeder door middel van haar voedsel aanvullen, anders zou de baby groeien ten koste van haar eigen lichaam. Zij kan dan ook o.m. bloedarmoede en afbraak van het gebit voorkomen door een goed samen gestelde voeding. Voldoende bouwstoffen (eiwit, voe- dingszouten en water) en beschermende stoffen (vitamines) krijgt de a.s. moeder alleen, wanneer zij dagelijks 1U liter melk gebruikt en geregeld rauwe en ge kookte groenten en vruchten (vooral si naasappelen, tomaten, of tomatensap, ci troen en grapefruit), bruinbrood, kaas en gevitamineerde margarine of boter eet. Daarbij is het innemen van levertraan vanwege haar hoog gehalte aan vitamine A en D zeker aan te bevelen. (Vitamine preparaten mogen alleen gebruikt wor den op advies van de dokter. Ook laxeer middelen neme men niet op eigen initia tief in). Groenten zijn zeer rijk aan vitamines en voedingszouten. Is het kopen van fruit soms bezwaarlijk, dan gebruike men wat extra groente, liefst rauw (als een sla- tje). Belangrijk is ook, de groenten steeds op de juiste manier te bereiden, dus: zo kort mogelijk vóór het eten wassen en snijden en slechts korte tijd in weinig water koken. Zo blijven de vitamines en voedingszouten het best behouden! Veel bouwstoffen bevatten verder nog vlees (vooral lever), vis, eieren en peul vruchten. Bij de dagelijkse maaltijd dient men zeker één van deze vier levensmid- delen te gebruiken. Van de dranken noe men we vooral melk (en yoghurt), kar nemelk en vruchtensappen. Af te raden is het gebruik van alcohol en sterke koffie; verder is een ruim ge bruik van zoetigheden en gebak (die geen bouw- of beschermende stoffen bevatten) al evenmin aan te bevelen; men wordt daar alleen maar dik van. Beter is net, als attractie eens wat extra fruit te ge bruiken. Als broodbelegging is fruit, een groenteslaatje, appelstroop, gistextract verre t^ verkiezen boven zoete belegging zoals jam, suiker en hagelslag. Nog één raad: eet U niet „voor twee Een afwisselende voeding volgens boven staande richtlijnen en pas in de tweede helft van de zwangerschap iets grotere De -gouverneur van Suriname heeft gis teren achtereenvolgens een bespreking 'gehad met de oppositie in de Staten, met de regeringsraad (het ministerie) en met de coalitie in d-e Staten, zulks naar aan leiding van een van de Nederlandse rege ring ontvangen telegram. De tekst van dit telegra-m werd nog niet officieel be kend gemaakt, doch naar v-erliuidit zou de inhoud zijn, dat de Ned. regiering aan de gouverneur opdraagt, po-gingen tot ver zoening te ondernemen. Indien deze pogingen mochten mislukken, zouden de bet-rokken partijen een delegatie naar Nederland m-oeten zenden. ging en veel buitenlucht zijn van groot nut. De bovenstaande adviezen gelden ook voor de moeder, die zelf haar kindje voedt. In Ret vouwblad De voeding van de a.s. moeder verkrijgbaar by het Voor lichtingsbureau van de Voedingsraad, Koninginnegracht 42, 's-Gravejxhage, vindt U meer uitgebreide wenken en re cepten. De kosten ztjn met extra post zegel van 5 cent, geplakt op de adresztide van een briefkaart, te voldoen. Alle correspondentie te richten aan- I. J. v. d. BROEK, Nwe. Binnenweg 461, Rotterdam-C. PROBLEEM No. 2325. A. P. HOOGVelT, Eindhoven le plaatsing. Merle Cochira-n, de ambassadeur dier Verenigde Staten in Indonesië, za-1 Zon dag a.s. met een vliegtuig van de K.L.M- op Schiphol aankomen uit de Ver. St-aiten. Een zeesman van de Amerikaanse am bassade te "s-Gravenhage kenschetste Co chran's bezoek aan Nederland a-Is te zijn „van zuiver particuliere aard" en deelde voort-s mede, da-t dit bezoek in generlei verband staat met het standpunt der Ver enigde Staten ten aanzien van de kwestie- Nieuw Guinea, Ook zal de heer C-oehran in Nederland geen verklaring afleggen met betrekking tot de Amerikaanse poli tiek jegens Indonesië in het al-gemeen. Naar voorts wordt medegedeeld, zal de heer Cochran te Amsterdam lun chen met minister Moh. Roem, waarna hij onmidd-aliyk Nederland verlaat voor een week vancantie in België, Frankrijk en Zwitserland. Vervolgens zal hy naar zijn standplaats Djakarta doorreizen. uw«,°p: 'w PROBLEEM No. 2326. A. F. HOOG VELT, Eindhoven, xe plaatsing. (motxef Douwes.) 2aZ3W0aen13°3.aChi3Ven °P: 8' W' 1S' 45^n 49SChijven °P; 81. 34, 39, 40, 42,4» PROBLEEM No. 18327. A. F. HOOGVELT, Eindhoven. Ie plaatsing- (Hielslag.) 25?29aetn936ChiJVen °P: 3' 9U' %1' U' 9 schijven op: 18, 22, 28, 33, 35, 38, 40, 41 en 44. PROBLEEM No. 23S8. A. F. HOOGVELT, Eindhoven. Ie Dlaatsing. (Een bekend motief.) Zwart 8 schijven op: 7, 9, 10, 17/20, 36, Wit 8 schijven op: 27/9, 34, 38/9, 47 en 50. Oplossingen in te zenden binnen drte weken. OPLOSSINGEN. Probleem No. 2305. (D. Vmirboom.) Zwart: 7/10 13, 16/9, 23, 25 en 38. Wit: 27,29,30,33/4,37.39/41,43.46/7 en 48. Wit: 27—22 (zw. 17:28 gedw.), 33:22, 29 18, 47—42, 4321, 37—32, 39—33, 34L 49—44, (zw. 45—50 gedw.), 1—8, (zw. 50:28), 46—41 en 6:5. Ook wint 33—28, 29—23 (18 29A), 341, (25 45), 49—44, (45—50), 37—32. (A op 1928), 47—42 en 43 5. Probleem No. 2306. (D. Vmxrboom-) Zwart: 2, 4, 7, 10/2, 19, 21, 28 en 30. Wit: 15, 22, 31, 33, 36-7, 41, 43'4 en 49. Wit: 44—40, 22-17, 31-26, 26 8. 36 9, 15 4, (zw. 30—34 de beste). 4 1 (zw. 34 45), 49—44, (zw. 45—50 gedw.), 1—28 en 235, Probleem No. 2307. (D. Vuurboom.) Zwart: 3, 5, 11, 13, 15, 18, 22-3, 28 en 32. Wit: 14, 24, 29, 33/4, 37, 39, 41/3 Wit: 24—19, 29 20, 14—9, 34—29. 39 10 37:6, 6-1 en 1:5. Probleem No. 2308. (D. Vuurboom Zwart; 1, 8/10, 12, 14, 17, 20<2, 24 en 30 Wit: 26, 28/9, 33. 357, 39, 41, 43, 45 en 47 Wit: 39-34, 45-40, 367. 28-22, 2617 4742, 4034, 35:2, (zw. 3339) 2li' OPLOSSERS. Van de problemen Nos. 2305'8 zonden goede oplossingen in: A. Hagenaars, C. v. Ssu i? Romeyn, J* Groene veld, Th. Rombouts, J. J. Kleijn, allen Rotter dam: M. W. Diels, Dreumel; W. A. Mol en A. H. Mol, beiden Pynacker; L. P. de Caluwe Wateringen; allen 4 punten: C. v. d- Weide, Rotterdam; S. Korpershoek, Vlaardingen; J. Pennings en H. M. Kip ping, beiden den Bosch en A. de Groot, den Haag, allen 5 punten, hebben ook de bijoplossing van no. 2305 ingezonden. Nogmaals epn verzoek aan onze oplos sers. illeen de zetten van wit opgeven, dus NIET van zwart, tenzij bij eind spelen, CORRESPONDENTIE. J. G. Ik kan tot mijn spijt uw mening niet delen- Volgt u de oplossing, welke in de rubriek No. 738 wordt gegeven. C, v. d. W. Uw bijoplossing van No. 2311 levert nog te vee! spel op, hoe wel wit zeer veel voordeel heeft. In een probleem moet de eindstand voor het oog gewonnen zijn, tenzij er een eindspel aan vast zit.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 5