Nieuws „it STAD en OMTREK De jeugd heeft geen geheimen voor wie ze wil kennen Oogverlokkingen, hart-ontroer- ders en geest-verrijkers 50jaar TRADITION LANGS DE Reclamo Kruis woord - Puzzle HOUTMAN I.N VIRGIN IA- TRADITIE Aantrekkelijke Nieuwlichterij NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK n.v. Onthullende tentoonstelling in Sted. Museum Groot Kerstconcert van Orpheus In onze ogen Kersttentoonstelling van vertrouwde verschijningen WALDO IN Posities schepen met 1 roepen, repatriërenden en emigranten Maakt voor Uw zaak ZATERDAG 23 DECEMBER 1950 PAGINA 2 BURGERLIJKE STAND VIRGINIA r 1 ümbm KERSTVIERING BIJ DE M. A. INCASSO SNEL EN BILLIJK AFSCHEID MEJ. BOK SLUITING GEMEENTELIJKE BUREAUX medische ZONDAGSDIENST WIJZIGING OPENSTELLING BRUGGEN VOOR DE SCHEEPVAART READY-NIEUWS AANSLAG OP DAK PIANO'S De dertien stoelen (Passage) Jungle Jim (Monopole) „Wat U hier op rlit afschuwelijke ding mocht ontdekken, is dat dit een gezicht op een woelig meer moet verheelden, vanaf een balconnetje met een stenen muurtje en ter verfraaiing enige hakken met bloemen. Aan het gezichtseinder zult U misschien een paar mierennesten ontdekken met groene klodders. En verder een paar schuiten en kano's in het meer (wat die blauwe smeerboel moet vérheelden). Dan ziet U nog een gele strook met een paar tenten erop. Dat „gele" is het strand. Au verder is er niks meer van het ding te vertellen. U bedoelt toch niet, dat ik een opstel maak, wel? Want 't is toch tekenles en geen Nederlands." Dit is de verantwoording van een meisje uit de le klas van de HBS bjj een door haar geschilderd gezicht op een Ita liaans meer. Alle bravcur er sch tin hare minachting voor eigen werk ten spijt geelt dit mcis- ke ons een prent, die niet alleen zeer ge waagd van kleur, maar niet minder mo dern van opbouw is. Totaal gebonden door een artistieke visie. Hoe ze er aan komt? pe organisator van dit werk, de heer Albert Slot, tekenleraar van de R.K HBS en tiet Gymnasium alhier, noemt dit eigen werk. Een door de leerlinge zelf gekozen en uitgewerkt onderwerp, waarbjj wellicht van zijn kant hier on daar enkele aanwijzingen zijn gegeven, maar die overigens in de grootst moge lijke vrijheid tot stand zijn gekomen. Van een andere leerling is er een oer bos met een olifant, als de massale jung le-tank, die zich een weg baant door do lianen, eenrose krokodil en een menigte van andere wildernis-beesten, die -- zonder poging hun natuurlijke kleur te reproduceren geworden zijn tot een Coloristische impressie. Behalve nog een aantal van deze vrije opgaven zijn er tekeningen en aquarellen, welke ontstaan zijn onder inspiratie van muziek. De leeraar heeft bijvoorbeeld „Die Moldau" van Smelana voorgespeeld en daarna hebben de leerlingen hun erva ring van deze muziek door middel van het gehoor verwerkt en omgezet in een zichtbare expressie. Als men bedenkt, dat men hiervoor vijftig minuten had, is het duidelijk, dat onder de spanning van deze beperking een vaak kernachtige ontlading plaats vond. Hier kan niets anders dan van spontane weergave spra ke zijn. Als men dan de visualisering van het ontstaan, de doorwerking en de to tale openbloeiïng van de muziek van Smetana ziet, verrijkt met een aristo cratische paradijsvogel-achtig motief, kan meri nauwelijks geloven, dat dit werk is van een vertegenwoordiger van die jon gens en meisjes, die menig opvoeder tót wanhoop brengen, terwijl toch hier juist de oorlogs-goneratie aan het werk is. Op eenzelfde wijze ontstonden „Anitra's Dans" en „In het hol van de Bergko ning", na beluistering van de muziek van Grieg. Wat 'n literair intellectualisme spreelrt bljvoórbeéld uit het ogenschijnlijk weinig ter zake doende landschapje, dat Anitra's dans moet verbeelden, maar waarbij de uitleg van de auteur ons meer van hemzelf dan van het werk vertelt: „ik wilde de tegenstelling in Anitra's dans weergeven tussen de stad met de be dorvenheid en de opeenstapeling en de open vrijheid en zuiverheid van bet vrije veld". Sterk zijn ook de sexuele accenten in een „Prélude l'après-midi d'un faune" en in de geestige strip-tekening. Als ooit sprake was van een sterke, innerlijke beleving en een onverwachte rijpheid bij onze hedendaagse jeugd, dan Wel in veel van dit werk. Men moet niet geheel en al de pose uitschakelen pose, die op zich weer onthullend genoeg is. Onder de zelfportretten is er een, waar van de maker zich vereenzelvigd moet hebben met 'zijn ideaal?). Troelstra. HU heeft zijn eigen trekken gevormd op de grondslag van een van de bekende por tretten van deze socialistische pionier. Merkwaardig is het, dat er onder deze portretten vrijwel geen zijn van ULO- of MULO-leeriingen. Dit bewijst niet, dat er minder talent onder deze categorie zou schuilen, maar wel, dat een terrein van grote rijkdom ook aan inzicht in de karakters door dit onderwijs wordt braak gelaten. Wat de bron van inspiratie kan doen bij deze menselijke Geigertellers der ar tistieke ontroering ligt voor hem, die ogen heeft om te zien, probleemloos op getast in de tafel met kleine werkjes, ge ïnspireerd op een beeldhouwwerk van Zadkine, op een gedicht van Marsman en op de eerste bladzijde uit een boek van Anne de Vries. Geprojecteerd werd een beeld van Zad kine, de Gevangene, waarbij de leraar affiche-kunst het vestigen van de aan dacht op 'n detail, de geketende hand; men vindt er de beklemtoning van het onbereikbare het raam met de tra lies. Het hyper-cxpresip'nistisch werk als dat van Zadkine, wördt door de leerlingen als zodanig ervaren en prac- tisch zonder uitzondering expressionis tisch doorgegeven, d.w.z. het medegevoel met de gevangene uit zich door een reeks vertekeningen, die de gevoelens van de maker, t.o.v. het slachtoffer ondubbel zinnig ja, bjjna overdreven eenzijdig moeten weergeven. En dan temidden van ai deze begane zielen is er een, die schijnbaar gevoel loos blijft. Hij tekent een cel met open gebroken speilen, gevangenenloos, en zet er bij „De ontsnapping van Gerrit de Stotteraar". Het zal u goed doen in de komende weken in het Sted. Museum rond te dwalen, mits u zich openstelt voor de taal, die hier gesproken wordt en mits u niet met vooroordelen bent dichtge groeid. Want de crisis zou groot zijn als deze hyper-sensitieve uitingen door ons ouderen onbeantwoord of genegeerd blij ven. Daan Schivagerman heeft een van de jongens, die steeds vol bewondering naar zijn werk komen kijken, op de stoel gezet en hem door spannende verhalen stil gehouden, uitleg gaf over het ontstaan ervan. Daarna werd aan de leerlingen gevraagd lop eigen manier dit gegeven te verwer ken. Men vindt er een prachtige dooreen- werking van een boevenkop' met gevou wen handen; men vindt er als in de Evenals het vorig jaar zal de Konink lijke Zangvereniging Schiedams Mannen koor „Orpheus" een Kerstconcert geven in de Grote Kerk. Medewerkenden zijn behalve Orpheus zelf, het jongenskoor „De kleine Stem" uit Rotterdam-West. Henk Kromhout, ba riton, Adri Slootmaker aan de vleugel en een strijkensemble. Het concert begint om half 4 en de vol gende werken worden uitgevoerd: door „Orpheus". jongenskoor en orkest: a. Stille Nacht. Fr. Gruber (bewerking Gijs- bert Nieuwland); b. Ave Verum Corpus, W. A. Mozart; c. Laudate Dominum, W. A. Mozart, (bewerking Potgieter); door strijkensemble; a. Pastorale, A. Corelli; b. Symphonie uit het Weihnachtsorato- rium. J. S. Bach; door jongenskoor; a. Kerstliedje, J. Mackenzie: b. Kerstliedje, H. van Tussenbroek; c. De Kerstklokjes, Anna Lambrechts—Vos; d. Gloria in Éx- celsis Deo, bewerking Cath. van Rennes; door „Orpheus": aHodie Christus, G. P. da Palestrina; b. The Holy City, St. Adam (met bariton); c. Jubilate, Dimitri Bortni- anski; d. Ere zij God, Dimitri Bortnianski (bewerking Jos. Vranken); e. Deep River, arr. H. T. Burleigh; door bariton; a. Im- manuel, Kerstlied uit de 14e eeuw, bewer king Ed. Nössler; b. Ich danke dir Herr, aria uit „Paulus", F. Mendelssohn. Deze krant is vol van Kerstmis; vol van de geboorte van Christus; vol van de vernieuwing, die Hij heeft gebracht. Staan wij niet bij elke geboorte voor die overweldigende indruk, dat er een leven begint met oneindig veel mogelijkheden? Is er niet bij iedere geboorte dat vurig verlangen om dit nieuwe leven te kun nen houden buiten alle spanningen, welke het nadelig-zouden kunnen beïnvloeden? Wekt iedere geboorte niet de moed op om te trachten het aanschijn van de wereld te veranderen om het voor de kinderen tot een betere wereld te maken? En dan bedoelen wij niet op de eerste plaats een verandering van gelaatstrek ken van het Medusa-hoofd, dat momen teel het collectieve ouderschap van de wereld hypnotiseert onder de dreiging van een geniale formule. Het gaat ons veel meer om het ver lammend inzicht door onze tekortkomin gen, onze kinderen niet te kunnen be hoeden voor geestelijke ondervoeding in eigen huis, rond eigen haard en in eigen stad. Want deze wereld, levend onder hypnose, heeft alle aandacht gefixeerd op de kop pen van de dagbladen, die elke dag nieuwe afschuwwekkende trekken toe voegen aan het schijnbaar- vergiftige aan schijn van deze wereld. Maar er is veel meer dan dat punt van aandacht. Er is ook een mensdom, dat in zichzelf en in zijn godsdienstig beleven onuit puttelijke bronnen van schoonheid heeft aangeboord. Een mensdom, dat zijn vreugde en smart, zijn geluk en zijn overgave niet heeft geuit in hysterie en paniek, maar in monumenten van mense lijkheid, in bronnen van meditatie, in prikkels tot waarachtige vreugde. Niet het minst hebben zij dat gedaan, die de genialiteit of het talènt bezaten om buiten zichzelf een gedachte, een emotie, een ontroering te plaatsen, die in staat bleek een eigen leven te gaan leiden, dat door de eeuwen heen zou blijven getuigen van de grootheid van die gedachte, de diepte van de emotie of de innigheid van de ontroering. Die „zij" waren onze kunstenaars. Bij de Geboorte van het Kerstkind, Dat het aanschijn der aarde vernieuwt, is dit GEBOREN: Ingrld, d. van J. van Scha verbeke en A. A. Schot; Johanna M„ d. van P. Meijer en E. Hoogeveen; Pieter K„ z. van K. de Winter en J. A. van Leeuwen; Elsje A. C., d. van J. v. d Mark en E. v. d. Pas; Christtaan, z. van G. J. Toering en J, C. v. d. Vlies; Anthony R., z. van H. J. van Lange en C. v. d. -Velden. OVERLEDEN: G. v. d. Pluijm, 8 dagen. Een en twintig schilderstukken en een oud Balinees beeldje in tufsteen hebben de kamers en salons van hun Schiedam- se bezitters verruild voor de boven-zaal van het Stedelijk Museum, waar zij voor de bezoeker, die tegelijk schoonheid-zoe ker is als oogverlokkingen, hart-ontroer- ders en geestverrijkers hangen. Dwars door de laatste honderd jaar trekken wij via deze schilderijen, terwijl wij terloops nog even de 16e eeuw aan doen om er het Mansportret van Aert. Pietersz. te situeren droog, rechtuit gemaakt werk. Na alle impressionisten, die in de laat ste jaren in het Museum te gast zijn ge weest, weten we nu langzaam aan wel, dat Eugene Boudin het atelier de rug toe heeft gekeerd om onder wisselende luchten de stemming van landschap en riviergezichten vast te leggen. Advertentie. GEHOOR Advertentie L Gisteravond heeft op de hoek van de Marconistraat en de Galvanistraat voor het eerst de nieuwe T.L.-verlichting gebrand. Twee buizen zijn staande gemonteerd op de sokkels van een oude gaslantaarn. Mooi is het natuurlijk niet, want de strakke lijn van de buizen vloekt met het ouder wetse ornamentwerk, maar de verlichting gaat momenteel voor de schoonheid. Om er overdag geen al te anachronistisch mengsel van te maken, heeft men de palen aluminium geschilderd. Nog voor de Kerstnacht zal een tweede paal verlicht zijn en daarna zullen er nog meer op de Marconistraat volgen. Omdat er nog wel een paar honderd van die oude palen zijn, waarvoor geen emplooi en geen koper meer te vinden is, zal de mo dernste verlichting wel op de ouderwetste paal moeten blijven branden voorlopig. Behalve in de Prof. Kamerling Onne*- laan en de Boerhaavelaan, waar nu wel spoedig begonnen zal worden met het aan brengen van de lichtbakkeh met T.L.-bui- zen midden boven de straat. Het is interessant om eens op de hoek van de Galvanistraat te gaan kijken, want men kan van daaruit vier verschillende openbare verlichtingen zien: de gaslan- taarn-pities akelig petieterig, vergele ken bij de T.L. de gewone electrische straatverlichting, de verlichting met kwik damp-lampen boven de weg over het Marconiplein en boven de verkeerspuzzic op de hoek van de Lange Singelstraat en de Swammerdamsingel en t enslotte de nieuwe T.L.-verlichting. Deze verbruikt het minst van allen. Als een dikke wollen deken ligt de sneeuw over het Sterrenbos gespreid. De struiken zijn omhuld met tule, die hier en daar al wat rafelt. De mussen zitten bollig kou te lijden op de natte takken. De roodborstjes hippen hongerig over de moltonnen paden en de meesjes kibbelen met de spreeuwen om het laatste stukje brood door goede mensen neergestrooid. Op het dak van het Sint Jacobsgasthuis zitten grauwe meeuwen te gapen en boven in het topje van een klein popu liertje kwettert het winterkoninkje zijn metalen lied over de witheid. In de stad ruikt het naar dennengroen en de winkel-étalages zijn stemmig or- sierd met kaarsen en rood lint. Over een paar dagen is het Kerst- lis. „Vrede op aarde aan de mensen van goede wil". Zijn die er nog, mensen van goede wil? Ja, die zijn er nog. Er zijn nog moeders met grote gezinnen, moeders, voor wie een dag alleen maar werkuren heeft, maar die blij en dank baar zijn dat God haar kinderen gaf. Er zijn nog vaders, die bijna niet weten, hoe ze de eindjes aan elkaar moeten j knopen, maar die toch zo nu en dan wat 1 geld laten zakken in de offerblok achter in de kerk. Er zijn nog huishoudens, waar elke dag gezamenlijk een rozenhoedje gebeden wordt voor de bekering van de wereld. Er zijn nog jonge mensen, die samen ter H. Communie gaan. Er zijn nog mensen, die zich beschik baar stellen voor een ondankbaar werk: de Katholieke Actie. Vincentius, Jeugd organisaties. En dan zijn er nog de kinde ren, de kleine, heel kleine kinderen, die allen van goede wille zijn, omdat zij nog niet weten wat. afgunst, haat en zonde is. God. ik bid U, om wille van al dezen, geef Vrede op aarde. SEBASTIAAN. «i—"■wv - »w»r «w; Picasso is doorgedrongen tot in de vingers van de jeugdige lI.B.S.-er, die deze tekenles-impressie gaf Er heeft een vreemde omkering plaats gehad in het schilderij „Haven van Rot terdam". Datgene wat op een havenge zicht meestal dynamisch is,, zoals schepen en mensen is vrijwel statisch, geworden en wat meestal statisch is, zoals de lucht en het water, is van een origewone be wogenheid en levendigheid. Wij hebben in onze Museum-schat een prachtige Isaac Israëls. Het café-gezicht dat op deze tentoonstelling hangt, wijst erop, dat hij de zucht naar de ongebon denheid kende, die nog tot nu toe als nawee van de romantiek doorwerkt. Hij is begonnen met zijn dame zwierig op te zetten, maar naderde steeds meer het einde van het doek, zodat de heer, die er ook nog bij moest meer even lukraak er tegenaan geplakt heeft. Eenden aan de slootkant van Willem Maris geeft het bekende tafereeltje van zonlicht vangende snaterbekken in de rust van een zomerse slootoever. Anecdotisch en zonder grootse visie burgerlijk in de meest letterlijke en niet ongunstig bedoelde zin is „Leg er eens aan" van Jan Hendrik van Mastenbroek. Van Antoon Mauve is de aquarel „De Ossekar" vol liefde voor het onderwerp met groot vakmanschap opgeroepen, maar voor de moderne mens van een lieflijkheid, die zelfs de mestgeur van de kar niet verdraagt. Rijk aan bezonkenheid en meditatie is Rueter. Een typisch Noord Nederlands schilderij mag het Vróuwenportret van VV. C. George Rueter genoemd worden, omdat onze volkstrekken van eenvoud, strengheid en naar beschouwing neigen de religiositeit erin vastgesteld zijn te zamen met arbeidzaamheid en werke lijkheidszin. De boomgaard van Willem Hitsen is omhangen met de geuren van nevel en wei, die het in een dichterlijke stemming uitbeeldt. Witsen had in zich de aanleg om meer te willen geven dan dc ervaring van een luchtige werkelijkheid vastge legd in impressionistische trant, maar hij was te vroeg voor het expressionisme. Vergelijk eens de witte pioenroos van Kees Verweij, die de kleuren naar bin nen schijnen op te slorpen tot er een stemming van over-stille schoorsteenman tel sluimering is overgebleven en de uit de lijst spattende Zomerbloemen van Jan Sluyters, die het volop kleur zijn uit schreeuwen. Experiment in kleurontleding was een van de liefhebberijen van de na-impres sionisten. Jan Toorop maakte een Wal- cherense boer, die men met moeite op roept uit een met kleine kwast-drukjes gedaan schilderij. Er zit we! iets in, maar men mist gebondenheid en spanning. Het bluft experiment. Voor het eerst exposeert Daan Schwa- germann in Schiedam. Zijn stilleven met ■?r®naatappel en vaas in pastel geeft dui delijk zijn voorkeur weer voor de vibre rende werking van de kleur. Het tekenen met de penseel is hem even vreemd als het klodderen met de verftube. Hij doet de eigenschappen van zijn kwasten alle eer aan, zonder grof te worden; h(j waagt het kleur te gebruiken zonder daarbij uitbundig te zijn. Zijn visie is op de eer ste plaats die van de schilder, die een aardig object heeft gevonden; niet die van de man, die meer in zijn schilderij wil leggen. Als het joch uit de buurt in zijn atelier komt, ziet hij in hem noch de humor van een wonderlijke ontmoeting, noch de innemendheid van de kinderlijke verwondering, maar allereerst het aar dige onderwerp zonder meer. Origineel op een stoel te zetten en dan te gebrui ken om er meesterschap over kleur en vormgeving op te botvieren. Vandaar naar geestelijke instelling geheel een impressionist. Wie de tentoonstelling bezoekt, vindt er voorts werk van Mesdag, Termeulen, Neuhuis, Suze Roberthson, Willem Roe- lofs en Tholen. De tentoonstelling is geopend tot 7 Januari, iedere dag van 105 uur en op Zon- en feestdagen van 25 uur. Op I Nieuwjaarsdag is zij gesloten. tot een gelijke geraffineerd-hoogstaande expressie van eigen innerlijk, terwijl uit deze expressie de onverbreekbaarheid van bovennatuurlijke en natuurlijke gestelte nis blijkt, zullen wij Kerstmis kunnen vieren met de glorieuze zekerheid, dat in Christus' teken onze kinderen het aan schijn der wereld zullen veranderen. PERSOOG. Advertentie ■■■■■J onze ontsteltenis; dat het eeuwen in staat bleek kunstenaars te ontroeren; gedach ten te wekken en kunstenaars-acten te stimuleren, zodat een stroom van meester werken over het Kerstgebeuren zich door onze cultuurgeschiedenis slingert. Ter- wijl ditzelfde gebeuren op dit moment geen dieper rijkdom weet los te slaan dan de stroom van reproducties uit ons cul tuurbezit, die de jaarlijkse hoop- en wan hoop van de opmakers van kerstnummers en kerstboeken moet uitmaken. Bij deze geboorte vragen wij ons af, of wij om ons heen— in onze gezinnen, in onze stedelijke gemeenschap dit geeste lijk klimaat geschapen hebben, dat tege lijk het diepe besef van het Christelijke gebeuren tot wasdom kan brengen en de gevoeligheid en ontvankelijkheid voor de schoonheid tot zo krachtigq uitingsdrang heeft gemaakt, dat beiden elkaar ont moeten in een liefdevolle verwekking van nieuwe schoonheid; in kunst van onze eigen tijd. Die angst om de waardeloosheid van wat waard wordt genoemd verdedigd te worden, te weten de Westerse Christelijke Beschaving, wordt benauwend voor die- gene, die deze week de tentoonstelling van werk van leerlingen van de H.B.S. en het Gymnasium gaat bezoeken. Elders in dit blad vindt men er een bespreking van, maar het probleem ver dient een in het oogvallende plaats. Wie gevoelig is geworden voor de expressie van de mens, staat verbijsterd dit is geen protserige karakterisering voor de gevoeligheid, welke er bij onze jonge mensen leeft t.a.v. het reproduceren van hun innerlijke ontroeringen en ge voelens. Hier legt de jeugd zichzelf ter aanschouwing voor met een openhartig heid. die men niet voor mogelijk zou houden. Het is doorlichting door zelf expressie. Maar tegelijkertijd legt zij bloot de nalatigheid Van ons. ouders. Niet alleen ln dit opzicht, dat vel? ouders In onge voeligheid voor deze expressié-taal hun schouders zullen ophalen voor de experi menten van een tekenleraar, die afge stapt is van het tekenen naar de z.g. werkelijkheid. Nee, veel meer, dat er in al dit open gelegde leven en streven wel sprake is van een soms bijna brutale natuurlijkheid, maar vrijwel nergens van een ook maar latent besef van bovennatuurlijk leven, of zo men wil van hogere geestelijke waarden. Nu moet men dit niet op de eerste plaats wijten aan het feit. dat hier sprake is van werk van kinderen van neutrale scholen. Want men heeft hier het voor deel, dat er geen pose is; dat er niet ge daan wordt alsof iets waarvan we bij een gelijk experiment op Katholieke scholen nog niet zo zeker zouden zijn. Wij menen reden te hebben om aan te nemen, dat deze tentoonstelling represen tatief is voor wat betreft de ondergrond van waaruit zij voortkomt, voor grote delen van onze Katholieke jeugd even goed I Terwijl wij in eerlijkheid de vra ig Dezer dagen vierden bestuur, leer krachten en cursisten van onze plaatse lijke Mater Amabilis-school haar voor bereiding op het naderend Kerstfeest. Zoals alles in de school er op gericht is om de meisjes voor haar latere schone en verheven taak voor te bereiden, zo had ook dit intieme schoolfeest, gezamen lijk opgezet en gevierd, ten doel de cur sisten te leren, hoe zij in eigen gezin van nu en later het Kerstfeest kunnen en moeten zien als een rijke en weldadige gebeurtenis in het grauwe leven van iedere dag. Onder het lof, waarmee de avond be gon en waaronder de zanglerares mej. Ph. Maassen, op het orgel begeleid door haar collega mej. Tr. CJeiberg, beide oud leerlingen van het conservatorium van Den Haag, enkele ontroerende kerstliede ren zong, sprak de Moderator, p- Willems over Maria's voorbereiding op Haar Moederschap en spoorde hii de cursisten aan om dit Beminnelijk Voorbeeld bij zondér deze dagen te overwegeh en naar best vermogen na te volgen. Hierna werd het feest, overgebracht naar de stemmige bovenzaal van de R. K. Volksbond, waar een warme kerstsfeer was geschapen door zelfgemaakte wand versieringen en tafelbedekking, voortge zet met een sober maar smakelijk souper voorafgegaan en gevolgd door kerstliede ren en -gedichten, alles verzorgd door dê meisjes zelf. Zo vierden 140 kantoor-,' winkel- dienst-, atelier- en fabrieksmeisjes eens gezind, tezamen met bestuursleden en leraressen haar voorbereiding op Kerst mis. kantoor Schiedam LANGE HAVEN 90 look van 1 i dm a a tseha pbe w Ij zenver zorgen wij Mej. Bok zal op 2 Januari officieel af scheid nemen als directrice van de Gem. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. De gemeentelijke bureaux zullen op beide Kerstdagen gesloten zijn. Het bureau van de burgerlijke stand. Nieuwstraat 26, zal de 2e Kerstdag can 99.30 geopend zijn uitsluitend voo» het doen van aangiften van overlijden, welke geen uitstel gedogen. Voor Zondag 24 December: J. A. H. v. d. Berg, L. Nieuwstraat 175, Tel. 68881; J. J. G. de Mayer, BUrg. Knap- pertlaan 20, Tel. 63113; H, J.; Ormel, Sin. gel 76, Tel. 68250. Apotheek F. Backer. St. Ld.binastr, 58, Voor Eerste en Tweede Kerstdag: J. W. Beukers, Burg. Knappértlaan 76, Tl. 68004; W. H. F Meyer, Swammer damsingel 43, Tel. 69696; W. A. de Ridder, Stadhouderslaan 46, Tel. 67590; J. Ris, Tuinlaan 92, Tel. 67356. Apotheek; v. Westendorp, Singel. 81. Ter algemene kennis wordt gebracht, dat van 1 Januari 1951 af, bij wijze van proef, vóór de Oranje- en Koemarktbrug de volgende sluitingstijden voor de scheep vaart zullen gelden: Maandag t/m .Vrijdag: van 8—8.30, 12 —13.10 en van 16.45—17.45; Zaterdag: van 8—8.30, en 11.30—12.30 De eerste tafeltenniscompetitie-helft is nu bijna afgewerkt en over het algemeen genomen hebben de vier teams van READY het in deze helft er góed afge bracht. READY I speelt deze week twee wed strijden. De eerste ging tegen KV 3 en werd met 73 gewonnen. De tweede en tevens de laatste van dit jaar voor READY I was de zeer belangrijke ont moeting tegen ALLAN I. Deze wedstrijd had een zeer spannend verloop en de be slissing viel eerst in de laatste game. ALLAN wist deze ontmoeting met 6—4 te winnen. READY 4 had wederom een zeer sterke tegenstander, nl. -„Eagle Star" 2. Met 82 trokken de mannen van .Eagle Star" aan het langste eind. Het wachten is nu weer op een overwinning van READY 4. READY 2 en 3 waren vrij! Voor de volgende week staat er slechts één wedstrijd op de lijst. Donderdag 28 Dec a.s. Stavero 4—READY 4, gebouw Cooisingel 107, R'dam. Aanvang 19,45 uur. Toen gistermorgen een grote vracht wagen een andere vrachtwagen die ge parkeerd stond op de Breedstraat wilde passeren,weëk de eerste te veel uit en pleegde een aanslag op het dak van een van de huizen. De schade bleef beperkt tot een gat in het dak. c.-ïmcmnra. ffurtéc*. M TTcc 'ff u.S te:-HoS!c V^n I^Otlanji verwacht, ontscheping te Rot- terdam '9 UUf. Groote Beer, thuisreis Amsterdam. 22 Dec. op 1050 ZO. van Dondrahead. Willem Ruys, thuisreis Rotterdam, 22 Dec (li4 u.y van- Pt. Said, Zuiderkruis, thuisreis 29 December (2 u.) te Rotterdam verwacht. Rechtbank te Middelburg. Bij K. B. is op zijn verzoek aan mr. Th. Portheine, met ingang van 1 Maart 1951, eervol ont slag verleend als president vah de rechtbank té Middelburg.- m Advertentie SINGEL 114116 stellen of onze jongens en meisjes zo rijp zijn in het ongehinderd en artistiek .uiten van hun innerlijk als deze leerlingen van de heer Slot? Deze vrees benauwt ons op deze Kerst toonstelling, die eens temeer voor de Katholieke ouders duidelijk moet maken, dat cultuur een verbruiksartikel in het gezin moet zijn en dat zonder die gezins cultuur ons bankroet erger zal zijn dan bij het uitbreken van de gevreesde oorlog, omdat wij vechten voor het be houd van wat er niet is. Als wij in eerlijkheid kunnen beweren en bewijzen, dat onze jeugd in staat is De gesjochte kapper Heinz Rü'hmann krijgt van zijn tante een erfenis, die uit dertien stoelen blijkt te bestaan. In arren moede verkoopt hij deze aan een anti quair (Hans Mosor), maar spoedig laat eer. ander onderdeel van het testament hem weten, dat in een van de stoelen een grot som genaaid zit. Aangezien de antiquair de enige is, die weet, waar de stoelen zijn heengegaan moet hij deze in zijn geheim kennen. Het gevolg is een komische jacht op de stoel met het geld. Het is natuurlijk de laatste en wat ermee gebeurd is, zal de film U wel duidelijk maken. Merkwaardig is het, hoe bij alle druk- doe de firn toch een trage indruk maakt, het geen waarschijnlijk te wijten is aan het feit, dat zij reeds voor de oor log gemaakt werd. Men kan kostelijk lachen. Johnny Weismüller zit weer eens ach ter éen juffrouw in een luipaarden-vel letje aan. Zij héét haar hele léven m het oerwoud te hebben doorgeoracht, maar zij loopt nog steeds, of ze bang is eik ogenblik in een spijker te huppelen. Behalve Johnny zijn er natuurlijk lelijke inlanders en brave inlanders en lelijke blanken en brave blanken. In de film komen een paar prachtige passages voor van het vechten van dieren onderling, zoals van een buffel tegen een luipaard, van een python tegen een zwar te panteren van een tijger tegen deze sluipende monsterkat. Andy Clide lost met zijn .bloedhond- jongens een valse munters-complot op in het voorprogramma en er is ook een tekënfiim te zien. HORIZONTAAL: 1 kafferwoning; 6 vorstelijke persoon; 11 graag; 12 vertrek; 14 gewicht; 15 vorm; 16 schop; 18 Euro peaan; 19 gravin van Holland; 20 beken de Haagse voetbalclub; 21 havenplaats in Finland; 22 hetzelfde 'afk.i; 24 nauw te; 27 technicus; 28 wond.vocht; 31 hoop 32 gez'.cht: 34 levenmaker; 36 zoon van Ze us in de Griekse mythologie, 37 voge: 33 Tg inden 'raad; 41 opstandig 4., lijn, 46 wapen; 48 oorlogs u g. 49 ..n, c deelbaar door twee; 50 tussenwerpsel 5:: riviertje in Friesland; 53 echtgenote; 55 keukengerei; 56 soort onderwijs; 57 dorp in Zuid-Holland; 58 schietwapen; 60 boom; 61 kleur; 62 uitslijting door stro mend water; 64 bijenhouder; 66 met- jood; 67 meer dan erg. VERTICAAL: 1 zuivelproduct; 2 schaap 3 voertuig; 4 positieve electrode; 5 Oos telijk deel van de Middellandse Zee; 3'plek; 7 dqrp in Drente; 8 persoonl'jk voornaamwoord; 9 vochtig; 10 joodse vrouwennaam; 11 vogel; 13 wankelbaar: 14 vis; 17 verschuldigde vrachtprijs; 23 voorschrift; 25 auto-bergplaats; 26 Ver enigde Naties; 29 naar het punt van uit gang; 30 vlegel; 32 spaak; 33 met olie bevochtigen; 35 vrouw van Aegir in Ger maanse mythologie; 36 Schijn van v.j r- naamheld: 38 drinknao. 39 afmeting 40 bron; 42 erg. 43 scheldnaam 44 hatelijk heid. 46 wijze; 47 leren: 30 ieunng: -51 voorda'z 54. tiidof .v 57 e.ke ,59 gevan genis; 61 in orde; 63 muzeknoot; 65 miii- tair gezég. Oplossingen inzenden tot Donderdag middag. Over de puzzle-rubriek kan niet worden gecorrespondeerd. De oplossing van de doolhof-puzzle van verleden week is: Die groot wil zijn in kleine staat, die krijgt het vroeg of laat te kwaad. Prijs gewonnen door: S. v. Klink, Edi- sonplein 3, Schiedam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1950 | | pagina 2