Eerste Walt Nieuws van de voedingsraad PARIJS IN HET WIT r MODEPRAATJE Het gouden waagstuk Januari-Maaltijden Witte week vult de linnenkast aan HOE BESTEL IK MIJN PATROON? J Door J. S. FLETCHER SATERDAG *3 JANUARI 1951 PAGINA 4 EftlNOMtSCHE NOODZ WK? Voor gezonde regelmaat V RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN STEWARDESSEN IN DE TREIN c.m. breed. aan: «eu ogVUbtek later verlieten zij samen bet Paul Ik gal je overtocht betalen en je Van haar? „S<TiaW-ilamr\ oon kleurenfilm naar liet hoek van Kuliert l.ouis Stevenson Binnenkort komt hier te lande „Srhzt- ciiand tTfeasure Uland) in vertoning, tic eerste \ulletiige speeijilm van Walt Disqc.v. Uaarmee lieetl Uc tovenaar Met tekenstift en penseel het pad van de „levende" (Uaxtuoduetie definitief be treden. Een uiterst belangrijke stap in het leven van deze kunstenaar, die op bet gebied van de tekenfilm ongeëven aarde prestaties heeit geleverd cn alie de wereld heeft verrijkt met figuren als Mieke.v Mouse, en Donald Duck. Wat Dixney tut deze. misschien voor vele» onbegrijpelijke slap heeft gebracht.' Waarschijnlijk op de allereerste plaats (ie economische noodzaak. De artistieke drang; om zich vrijer en meer onbelem merd ie uiten, kan hierbij onmogelijk een rol hebben gespeeld. De tekenfilm immers is in theorie de meest onbeperkte I vorm, waarin de zevende kunst zieh tot hft publiek kan richten. In de tekenfilm kan de kunstenaar zijn scheppende geest zander enige beperking de vrije teugel laten en de gehele productie volkomen beheersen. De handeling, de samenstel ling van het beeld wat betreft licht en kleur en de beeldwisseling heeft hij tot de kleinste details zelf in banden. Kort om de kunstenaar is door middel van de tekenfilm in staat aan de meest gedurf de scheppingen van zijn fantasie de door hem alleen gedachte en gewilde vorm te aeven- Er U cjiis geen enkele reden voor Walt Disney, wiens ongebreidelde fantasie juist een van zijn voornaamste, eigenschappen is. om tot het vervaardigen van speel films over te gaan, teneinde zijn artistie ke persoonlijkheid volledig te kunnen ontwikkelen. Maar de tekenfilm kent beperkingen, die op een heel ander gebied liggen. Al lereerst op financieel gebied en vervol gens in de persoon van de kunstenaar jjclf. Wat deze laatste beperking betreft, dient te worden vastgesteld, dat Disney min of meer schijnt te zijn vastgelopen. Zijn laatste films, waarin bij gedeeltelijk reeds „levende" acteurs, tezamen met SÜn getekende figuren, liet optreden, ver- tenen een zekere verstarring. Njet films gis „Sneeuwwitje", „Fantasia", „Pinoc- eio" en „Bambi" heeft hij hoogtepunten bereikt, die hij in aijn nieuwste, produet als h v- ..Assepoester" zelfs niet heen weten te evenaren. Toch geloven we niet, dat hier de oor zaak moet worden gezocht, waarom Dis-! ney tot het vervaardigen van uitsluitend speelfilms is overgegaan. Het financiële probleem zal bij het nemen van dit be sluit wel de doorslag hebben gegeven Het vervaardigen van tekenfilms is na melijk uiterst kostbaar. Er is, naast een uitgebreide teehnische outillage, een enorme staf van perseneel voor nodig. Alleen het samenstellen van het draai boek ook voor de tekenfilm wordt een draaiboek gemaakt is al een reusachtig werk, omdat de te tonen handeling te voren tot in de kleinste hljzonderheden en tot in onderdelen van seconden moet worden vastgelegd. Bij de speelfilm is wel eens improvisatie mogelijk, maar bij de tekenfilm mag onder geen voorwaarde van het draaiboek worden afgeweken, Het aanbrengen van het geluid hrengt geweldige moeilijkheden met zich. Maar het omvangrijkste, meest tijdrovende en dus kostbaarste werk fs het tekenen van Watt Disney in zijn werkkamer, het beeld. Men bedenke maar eens, wat er nodig is voor een allereenvoudigst filmpje van, laten we zeggen, tien minu ten vertoningsduur. Op het witte doek in de bioscoop wor den. zoals naen wellicht weet, bij het ver tonen van een kleurenfilm, 24 beeldjes per seconde geprojecteerd. Dat is dus voor een filmpje van tien minuten 10 x eo x 24 m 14.408 beeldjes. Gp de meeste beeldjes komen echter twee, soms meer bewegende figuren voor, die elk afzon derlijk warden getekend, zodat het aan tal tekeningen, dat ip werkelijkheid moet worden gemaakt, zeker driemaal zo groot is en dus minstens 43.808 bedraagt. Het spreekt vanzelf, dat de maker van zulk een film niet alles alleen kan doen. Daarvoor heeft hij een zeer uitgebreide staf van uitgezochte medewerkers nodig, aelf geeft hij de hoofdstukken aan: de standen van de figuren en het begin en het einde van iedere bepaalde beweging. De daar tussen liggende tekeningen wor den gemaakt door zijn helpers, die op hun hemt over een grote fantasie en een diepgaande kennis van de beweging moe ten beschikken om een vruchtbare samen werking mogelijk te maken en het be oogde resultaat te verkrijgen, dat in de verbeelding van de maker is gevormd. De zeer hoge productiekosten, die hier uit voortvloeien en die een rendabele exploitatie vrijwel onmogelijk maken, hebben Disney zonder twijfel er toe ge bracht, zich te gaan bezighouden met de productie van de gewone speelfilm. Tot onderwerp van deze eersteling heeft hij zich gekozen „Schateiland", een zee- roversverhaal van Robert Louis Steven son, één van Engelands meest bekende schrijvers. De voornaamste rollen in deze film worden gespeeld door Bobby Driscoll als Jim Hawkins, Walter Fitzgerald als Squire Trelawney, Denis O'Dea als dr. Livesey, Robert Newton als Long John Silver en Basil Sydney als captain Smol lett. Zoals bij de jaarwisseling gebruikelijk is, hebben de directies van de Amerikaan se bioscopen de acteurs aangewezen, die gedurende het afgelopen jaaar het meeste geld in het laatje hebben gebracht. Voor 1850 staat Jahn Wayne aan het hoofd van de lijst. Daarmee is Bob Hope onttroond, die op zijn beurt Bing Crosby van de eer ste plaats heeft verdrongen, welke deze gedurende vijf achtereenvolgende jaren heeft ingenomen. Dit jaar moet Bing met Zün fameuze stem, die hij zelf eens heeft beschreyen als een „tamelijk vermoeide baritun", zich tevreden stellen met de derde plaats. Overigens is 1950 het triorafjaar voor de acteurs geweest. Op de eerste tien plaatsen van de lijst komen slechts twee vrouwen namen voo en wel Bety Grable op de vierde cn Esther Williams op de achtste plaats. De tien eerste zijn: John Wayne, Bob Hope- Bing Crosby. Betty Grable, James Stewart. Abbott en Costelio, Clifton Webb Esther Williams, Spencer Tracy en Ran dolph Scott. De namen van de vijftien volgende luiden: Gary Cooper, Gregory Peck, Clark Gable, June Allyson, Betty Hutton. Burt Lancaster, Red Skeiton, Van Johnson, Roy Rogers, Cacy Grant, Dan Dailey. Barbara Stanwyck, Joel MacCrea, Doris Day en Judy Garland. Roy Rogers is voor het achtste jaar uitgeroepen tol „Meester" van de Wild West-films. Tijdens' de Kerslvacanlie heeft in loon den de première plaats gehad van Cecil B. (Blount) de Mille's nieuwste filmépes „Samson and Delilah". De reclame had natuurlijk voor de nodi ge slagzinnen gezorgd, die door mr Cecil B. dè-Mille in hoogst eigen persoon waren goedgekeurd en die de man en zijn werk kostelijk karakteriseren. Wat denkt U b.v. van: „Twee jaar geleden kon de Mille Samson's roep niet langer weerstand bieden....", of: „de vernietiging van de tempel te Gaza was precies in C. B. straatje....", of: „De Mille liet geen zoom onberoerd om Delilah er op haar voorde ligst te laten uitzien Zelfs Sam Goldwyn van Metro Goldwyn en Mayer in hoogst eigen persoon zou zo jets niet aandurven. Maar Cecil Blount de Mille maakt nu eenmaal epische film historie. Voordat hij aan Samson's roep gevolg gaf en de tempel van Gaza in zijn straatje kreeg, zette hij een commissie van onder zoek aan het werk, Die vond uit. dat alle oude schilders Delilah hadden afgebeeld als „dik en in de veertig". „Deugt niks van", klaagde C- B. „Ze moet aantrek kelijk en listig zijn, een combinatie van Vivien Leigh en Jean Simmons plus een snufje Lana Turner". Het werd tenslotte Hedy Lamarr. Mr C. B. de Mille is hoogst persoonlijk bij alle opnamen tegenwoordig en hij heeft daarbij altijd drie man, die hem op zijn hielen volgen. No. 1 is de Stoelenjongen. Die ziet nooit het ezicht van zijn meester, maar staat altijd achter hem klaar met de juiste soort stoel (hoog, middel of laag) voor de Grote Man om te gaan zitten. De Stoelenjongen he dt een assistent, die hem tijdens het lunchuur vervangt. No. 2 is de Microjongen. Dat is een man op leeftijd, die een microfoon achter zich aansleept, zodat de Mille die elk moment kan grijpen, om zijn bevelen en aan wijzingen te geven. No. 3 is de v rterjongen. ~eze staat klaar met een blad, waarop gekoeld wa ter, dat altijd op dezelfde temperatuur1 wordt gehouden, om C. B. de Mille te ver frissen- De manier, waarep de Mille films maakt, kust millioenen. Maar ze brengen gewoon lijk nog meer op. Hue dat komt? „Omdat", in zijn eigen woorden, „Samson and Deli lah" een liefd historie is als elke andere. Hetzelfde recert met alleen maar een andere jong. en eisje". 'in dat legert nu eenmaal miihoenen op in de bioscoop. Alle dagbladen in New York, op één en kele uitzondering na, prijzen om strijd de Engelse atoomhom-film „Seven days to noon". „Het beste melodrama van het jaar, verklaart de meerderheid. „Onzinnig en dom", zegt de minderheid van één. Mickey Rooney gaat het voorbeeld van Advertentie. Het ideale laxeermiddel vele zijner oudere collega's navolgen. Hij is voornemens in de regiestoel plaats te nemen. Als hij klaar met de rol, die hij op het ogenblik als acteur in de film „He's a Cockeyed Wonder" speelt, zal b j zijn debuut maken aan de andere zijde van de camera. Mickey zal dan de film „My true Story" regisseren, een filmdra ma, dat is gebaseerd ep een radiohoorspel van .v.eifde naam. Tot slot nog een bericht, dat: uural de dames zai interesseren: Onder de titel ..Module exclusif" zal er in Parijs een Amerikaanse kleurenfilm worden ver vaardigd over de mode. Het is de geschie denis van een jonge vrouw, die in Parijs modellen komt kopen voor rekening van e-.i modehuis in het Amerikaanse Midden westen. Ze vindt in Parijs niet alleen de nieuwste modesnufjes, maar ook haar levensgeluk. De meeste scenes in deze film zullen in Parijs worden gedraaid in de eerste maan den van dit jaar en wel in de salons van vooraanstaande modekoningen als Chris tian Dior, Jacques Fath, Balenciaga, Moly- neux, Schiaparelli en Paquin. Parijs, II Januari 1851 AU de Kerstmis- en Nieuwjaarsdrukte afgelopen is, steekt Parijs zich m het wit. Wel niet in de sneeuw, die trouwens nooit langer dan een kwartier smetteloos Walt, maar warenhuizen eri textielwinkels kon digen met grote letters de Witte Week aan. Eri die Witte Week U voor de Franse vrouw van het grootste belang. Hoe goed gevuld haar linnenkast ook moge zijn, on herroepelijk koopt ze wat bij. Dat is au eenmaal traditie en daar wijkt ze nooit van af. Het is hier gewoonte, dat de gesalarieer- den, onverschillig of ze veel of weinig verdienen met 1 Januari een maand extra betaald krijgen. Die extra maand komt juist goed te pas als de Witte Week is aangekondigd. Geen Parisienne verzuim, een tocht naar de grote magazijnen, ze weet precies welk warenhuis het meeste werk maakt van lakens en slopen en welk zich speciaal toelegt ep zakdoeken en tafelgoed. Die Witte Week heeft met uityerkoop niets te maken, hoewel de winkels de gewoonte hebben met ophef aan te kondi gen, dat zulke koopjes zijn te halen, dat zg Robert Neu ton en Hobby Driscotl in ff alt Disney's speelfilm „Schateiland" naar het boek van Robert Louis Stevenson. haast met verlies werken! Geen Parisien ne, die daar invliegt. Zij weet mam al tc goed, dat speciale besteUingen al maanden te voren zijn gedaan voor de Witte w cex. Boze tongen beweren, dat veel ^n wm dan aangeboden wordt van iets mm&ee kwaliteit is dan anders. Pat doet toe, want in de regel heeft de vrouw hiei verstand van textiel. Sinds het ondergoed tot" het allernood zakelijkste is teruggebracht en smds de mode in de lingerie steeds verandeit, neen niemand meer 3 of 4 dozijn van elk stuk. In de regel brengt men het zelfs met tor één dozijn. Maar men stelt zich tevreden met 3 a 6 onderjurken en pantalons Nachtjaponnen hebben sommige vrouwen wat meer, maar meestal blijft liet bij zes Op dat punt is dus heel wat veranderd, maar de Frangaise haalt haar schade in met lakens en slopen, keukendoeken en handdoeken. Zelfs na de oorlog, toen zil sedert jaren niets hadden kunnen kopen, hadden de meeste vrouwen iu de bourgeoi sie nog 4 of 5 dozijn handdoeken eu keu kendoeken, die nog nooit waren gebruiki. En de stapeltjes lakens lagen nog naast elkaar alsof er niets was afgedankt, 't Leek of ze niet waren verminderd. Doch ters, die tijdens de oorlog trouwden, kre gen heel gemakkelijk nog twaalf lakens mee om van het overige linnen nog maar niet te spreken. Maar ze kwamen uit de eigen linnenkast van moeder, Hoe dit mogelijk was? Ieder jaar tijdens de Witte Week kopen de Franse huisvrouwen min stens één stel maar meestal meer lakens bij. Een vrouw, die niets koopt tijdens de Witte Week'voor' haar linnenkast bestaat ntet, Zelfs al moet ze er lange tijd kroip voor liggen: één laken moét ze kopen. Want ze 'wii haar linnenkast tonen. Lakens en slopen, zakdoeken, tafellakens en ser vetten zijn met de hand gezoomd. De Frangaise weigert machinaal gezoomd goed en de winkelier, die dit aan zou bie den, zou stellig met zijn voorraad blijven zitten. Wel is het borduurwerk bijna altijd .eenvoudiger dan voor de oorlog. Hoewel het meeste in kloosters en stichtingen wordt vervaardigd, is het werkloon schrik barend duur. De lakens met breed geborduurde rand behoren nu tot de zeldzaamheden. Ook het tafelgoed is minder rijk geborduurd, of schoon elk gezin tenminste één magnifiek tafellaken rijk is dat soms alleen maar bij verlovingsdiners van de kinderen te voor schijn komt. Voor het dagelijks gebruik worden de individuele kleedjes en matjes hoe langer hoe meer mode. En het afgrijselijke zeiltje, hier bij de kleine burgerij veel gebruikt, begint gelukkig te verdwijnen. Èeij oude bekende, het damast, komt daarentegen weer opduiken. Het voordeel er van is, dat het niet geborduurd behoeft te worden en daardoor nog binnen het bereik van velen valt, Diny K.—W. Zeven eenvoudige, voedzame maaltij den voor Januari vindt U hier ontwor pen. Het vlees, dat in het algemeen te duur is voor dagelijks gebruik, wordt daarin verschillende keren door een goedkoper eiwitrijk gerecht vervangen. Bonen en erwten kunnen als een vlees- vervangingsmiddel dienst doen, mits zij tezamen met aardappelen worden gege ten. Hierbij dient dus ook nog groente gegeven te worden. Voor gebakken kaas- plakken gebruike men jonge kaas; 75 g. kaas weegt ongeveer op tegen 100 g. vlees. Stokvis een zeer eiwitrijk en voed zaam levensmiddel. De rookworst in de hete bliksem van Zaterdag kan achter wege blijven, wanneer men inpiaats hier van pap of een ander melkgorecht toe geeft.. De haché voor Dinsdag maakt men van uien en bruine bonen op ongeveer dezelfde wijze als vlees-haehé. Zondag: aardappelen, spruitjes, gehakt (griesmeelpudding niet appelmoes). Maandag: aardappelen, bruine-bonen, witlofsja (gebakken spek). Dinsdag: aardappelen, bruïne-bonen- haché, bieten (fruit). Woensdag: aardappelen, prei met ap pel, bloedworst (wentelteefjes). Donderdag: aardappelen, gebakken kaasplakken, koolraap. Vrijdag: stokvisschotel of stokvis met aardoPI,elen. mosterdsaus, gebakken uien, gort of rijst. Zaterdag: hete bliksem mef rook worst. graten en vellen en er rolletjes van ma ken. welke men met een draadje vast bindt. De geweekte stokvis in ruim ko kend water met 10 g. zout per liter water zachtjes gaar koken (zorgen, dat het water tegen de kook aan blijft). De kooktijd bedraagt 1 a 1% uur. De vis opdienen met aardappelen, mosterdsaus, gebakken uien en gekookte rijst of gort. Voor een stekvisscliotel js de verhou ding: 300 g. gekookte stokvis 1 lé kV aard appelen, jS0 g. rauwe rijjft U kopje) 'of 300 g. gekookte rijst, I kg uien. 2U dl (plui. 1% kopje) melk, boter of marga rine of vet. Prei met appel: 1% kg prei, 50Q g. appel, boter of margarine, zout (peper). De prei schoonmaken, (de gave groene bladeren ook gebruiken), in stukken snijden en goed wassen. De prei opzetten met aanhangend water en een klontje boter of margarine en de groente hierin 10 a 15 minuten smoren. De appelen schillen en in kleine stuk jes verdelen of snipperen. De appelen op het laatst bij de groente voegen en hier in even mee shoren. Zout (en peper) naar smaak toevoegen. Door de frisse appélsmaak zijn er geen andere toevoeg sels nodig. Stokvis koken: 200 g. ongeweekte of 300 g. geweekte stokvis of meer, water, zout. Wanneer men de stokvis ongeweekt koopt, de vis in stukken hakken en ge durende tenminste 24 uur in koud water, dat men af en toe ververst, weken. De stokvis vervolgens ontdoen van vliezen, Dc directie van de Italiaanse Staats spoorwegen heeft een plan in studie om op de treinen, bestemd voor langebin nenlandse trajecten en voor de internatio nale dienst, treinstewardessen aan te stel len om reizigers, die bijzondere hulp be hoeven, zoals kinderen en ouden van da gen, bij te staan. Binnenkort zal dezelfde directie cursussen instellen om meisjes voor deze dienst op te leiden en hun vooral gelegenheid geven zich verschil lende Europese talen maehtjg te maken- De donkerste winterdagen zijn gelukkig weer voor bij, ep in de natuur is hef al zeer goed merkbaar, eike dag is het al weer een paar minuten langer licht. Maar voor de lente er weer is, met haar mooie dagen en nieuwe mede zullen wij toeh nog even geduld moeten hebben. Wat kunnen wij daarom beter doen, dan nu reeds onze onder- en nachtkleding in orde te maken. Jasschorten, nachthemden, onder- jurken en dergelijke dingen zijn niet zo erg aan mode onderhevig en wat is het niet prettig als dat alvast klaar in de kast ligt. En juist in deze en de volgende maand, kunnen wij er zo echt goed aan opschieten, want aan de grote sehoonmaak kan toch nog niet begonnen worden. En juist voor de schoonmaak is het prettig als U een flink jasschort heeft, waar alles pnder zd. Komt er eens onverwachts bezoek, dan trekt U het gauw uit en U ziet er toch netjes uit. Van nevenstaand model is het patroon te krijgen in maat 40, 44. 4fi, 4a, 50, 52 a i 0,75. De rug van dit pipdel is gohpel glad en heeft in de taille twee coupepaaöjes. Hef voorpand sluif flink over elkaar en wordt met een strik gesloten. De fevers met het aangeknipte schouderstuk}» worden er vast opgestikt, dat blijft netter zitten en. is. bovendien veel practischer in de was, vooral met het strijken. Men kan dit ook van dezelfde stof nemen en er een wit of gekleurd goed wasbaar galonnetje langs zetten. Aan de rech terkant is or een zak opgezet welke evenals de onderkant van de mouw ook mét iets afgeweikt wordt. Voor dit model is 4 tot 5 m stof nodig van 70 a 80 Plak aan de ADRESZIJDE van een briefkaart naast en behalve de FRAN KEERZEGEL het versohuldigde bedrag aan geldige postzegels en zendt deze ATELIER CROON - BE AT RIJ SST RAAT 4 ROTTERDAM Schrijf aan de andere zijde, duidelijk, naam - adres - woonplaats - nummer (staat onder de afbeelding) en maat van het gewenste model. Plak nooit meer dan f 1.— op een briefkaart, want wat meer geplakt wordt is waardeloos. i De patronen kunnen ook per giro worden besteld en betaald, n.L op giro nummer 2 112 9 1 eveneens ten name van Atelier Croon te Rotterdam. RONANBMVOE6SEL I huis. En de man, die alle bewegingen van laat ving de man de sigaar op, weljce Bed- liet meisje had gadegeslagen, van hét i ford hem toewierp, zoals men een hond ogenblik, dat zij de woning van Laurence een been toegegooit KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE. Jahn Bedford, leider van «cn groef bedriegers. Irecht tie jeugdige uitvinder Laurence Workman diens vind In# af- hen dtp te maken. Hij wordt echter tegengewerkt door Lilian Delomosne en Charity, twee meisjes, die voor Laurence liefde hebben opgevat. Lilian licht Laurence in over de practijken van Bedford. Toevalligerwijze had Charity besloten hetzelfde te doen, met het gevolg, dat de belde meisjes elkaar in Laurence's woning ontmoeten. Zij .1 feite"- Laurence voor zijn uitvinding U' voltooien in een schuur can de heer WopIe. Charity's oom. die in, Canter bury woont. IR) Prachtig.dus u heelt eigenlijk niets anders nodjg dan een rustig P*33'®" ie om uw machine te voltooien, v or die anderen er mee klaar zijn. Mijnheer Werkman, u moet UW machine vannacht nog weghalen van bet terrein van Ar- mandate. r- Vannacht? JaU heeft toch zeker op alle Ogen blikken toegan§ tot het terrein? -r Inderdaad- ik heb van pjekie vernwitn, dat uw machine licht is en gemakkelijk te vervoeren. Ook dat Is waar. Zou zij te vervoeren zijn op een grote vrachtauto? Ja. gemakkelijk. Luister. U gaat nu onmiddellijk naar een garage en laat een vrachtauto naar Armandale komen. Dat zai u niet heel veel moeite kosten, daar het betrekkelijk vroeg is, half elf pas. Die auto moet uw werkplaats inrijden en daar moeten u en Dickie met hulp van do chauffeur het vliegtuig opjadtm waarna u het naar mijnheer Waple in Canterbury laat brengen- Laurent* slaakte een kreet van ver wondering en keek zijn bezoekers vra- Merici aan Mijnheer Waple heeft namelijk een grote schuur die op het ogenblik leeg staat en waar u uw werk rustig zult kunnen voltooien, ging het meisje en- Ihousiast verder. En Juffrouw Wrnye heeft .mij verteld dat u niet bang be hoeft te zijn vqcu' qrjggwsnstfi besoeJiBlfi, zo nog ■Is a mijnheer Waple van het een en ander op de hoogte brengt. Met een vlugge beweging sprong Lau rence uit zijn stoel op, Prachtig! Prachtig. Dat is een heel goed idee. Een heel regement infanterie zou de woning van mijnheer Waple niet voorbij kunnen trekken als hij het niet wilde. Wie is op die gedachte ge komen? Dickie, antwoordde Charity. Ik dacht toevallig aan die schuur, weersprak Dickie bescneiden - Het is een flinke ruimte En jij bent een bwtc kerel, dat je daar aan'gedacht hebt, antwoordde Lwu- reneo lachend m Kom mee», laten wij zo vlug mogelijk opschieten- Alles wat wij nodig hebben is een groto vracht auto «n een betrouwbare chauffeur. Als Dickie mee moet, zei Charity zullen wjj nog moeten zorgen voor een paar warme dekens. En hij zal iet? moeten eten. Ja. Dickie, als je bet niet doet word jc ziek en dan heeft mijnheer Workman niets meer aam je. Uw zuster heeft gelijk, antwoordde Lilian Delomosne Mijnheer Workman, kan uw hospita niet iats*warms voor Dic kie klaar maken, terwijl u naar die garage gaat Als it dan terug' komt Is hij klaar -- Natuurlijk, meende Laurence", die al bezig was allerlei papieren en toiletartike len m een valies te bergen. Ik zal haat- even bellen en haar opdracht geven een heerlijk soupertje voor m klaar te maken Eet maar op je gemak Dickie en kom dan maar naar dc werkplaats. Charity legde haar ilfttld OP ïun arm, toen hij wilde bellen. Doet u het maar niet, zei ze Ik zal ev$n met hem naar huis gaan. Ik weet beter dan iemand andei's wat hij nodig heeft. Kom mee Dickie..,, en on danks de protesten van dc jonge nam zij hem mee. Ik zal dan wal mot u naar die werk plaats gaan, bood Lilian. Delomosne aar. V? vroeg bij verwonderd. Ja, waarom filet? Ben ik niet vee! sterker dan dte jongen. En als u me daar vertelt wat ik doen moet 2uh u helemaal feen last meer van me hebben. Neen, u ehoeft niet bang te zijn dat men mij zal herkennen. Ik ben nog maar éénmaal op het terre'n geweest en zal bovendien een sluier voordoen. Goed, gaat u dan maar mee. Laurence knipte zijn valies dicht en Workman verlaten had at begon hen be hoedzaam te volgen. HOOFDSTUK 25 Jo'han Bedford was de volgende morgen vroeger dan gewoonlijk op en om 8 uur zat hij reeds aan het ontbijt. Er waren die morgen vrij veel brieven voor hem gekomen maar hij legde ze alle terzijde en opende alleen een enveloppe, welke aan hem geadresseerd was in het forse hand schrift van Paul Sabatier. Mijn waarde vriend en collega, luidde het schrijven -- Na veel tegenslagen en oponthoud heb ik nu eindelijk zekerheid gekregen dat mijn pogingen binnen zeer korten tijd met succes bekroond zullen worden, mogelijk reeds binnen acht-en- veertig uur. Alleen dient u er voor te zor gen dat in de andere richting het werk geen voortgang kan hebben. Ik heb reed? maatregelen getroffen dat cje afgevaardig de van bedoelde regering overmorgen bü mij komt. om een proefvlucht te maken Onze Servische vriend moet nog steeds ziin kamer houden, als gevolg van het betreu renswaardige ongeluk dat hem is overko men, maar ik ben er van overtuigd dat hii van Belgrado uit onze handelingen zal volgen met de grootste belangstelling- Uw vriend Dat is Julft iets voor Sabatier, grom de Bedford Hij is zeker van zijn succes maar stelt de zaak toch weer can paar dagen uit. Wtlson ging hij voort, toen zijn nieuw? bediende de kamer binnentrad, ik verwacht iemand, die mij tegen half negen een boodschap zou brengen.' Laat die per soon maar onmiddellijk binnen, zal je? Daarna las hl) zijn andere brieven en zijn kranten door en precies half negen werd de deur geopend en kondigde zijn bediend» aan: De persoon, die u verwacht, mijnheel. Ga zitten! voegde John Bedford de man toe en enige minuten lang schonk hij hem niet de minste aandacht. De bezoeker keek eerst eens naaf Johu Bedford, dan naar zijn omgéving cn een eigenaardige gloed kwam in zijn ogen. Het was een lange knappe man, met een bleek gelaat en een gejaagde uitdrukking in zijn ogen. Hij was keurig gekleed en goed geschoren. Jahn Bedford scheen éin delijk klaar te zijn met «ijn ontbijt en wendde zich nu tot zijn bezoeker. w Wel? vroeg Rij eenvoudig. Ik ben haar gevolgd, was het ant woord. En? Zij is düar geweest. Zo, is zij daar geweest? Hm! Goed Vertel alles maar op je eigen manier. Hier steak een Sigaar op schenk je zelf maar een kop koffie in als jc er trek in hebt. Mei een. blos van schaamte op het ge- Ik ben onmiddellijk naar het adres gegaan, dat u me had opgegeven, begon de man te vertellen. --Ik zag haar binnen komen toen het donker begon te worden. Even later kwam pen slanke, vrij tengere man naar buiten-,.- Ja, dat. ig Laurence Workman, Gh verder, Die, man verliet but huis. Korte tijd daarna gingen een jonge vrouw en een mvalide jongen naar binnen. Die ken ik ook- Nadat zij qen ogenblik binnen waren geweest, keerde de man weer torug. Na enige tijd verlieten dc jongen en het meis je weer het huis en even later ook zij. Zij liepen ieder een andere richting, maar aan het eind van het plein keerde zij zich om en liep de twee anderen achterna. Zij bleven een ogenblik ataan praten en gin gen dan gezamenlijk naar de kamers van die jongen en het andere meisje. Een half uur later gingen zij weer naar de kamer van Workman en toen keerden de jongen en zij-n zuster een kwartier later naar hun eigen kamers terug. Ik heb toen nog on geveer vijf minuten gewacht. Toen verlie ten Workman en juffrouwehu weet wol, gezamenlijk het hui*. Gezamenlijk? - Ja, en zij gingen naar een autogarage. Een paar minuten' later kwamen zij weer naar buiten en een flinke vrachtauto reed achter hei) aan. Zij begaven zicji naar de fabriek cn nadat Werkman even had on derhandeld met de nachtportier werden de deuren geepend en reed de auto het tarrein ep. En meer heh je zeker niet gezien. Ik bleef staan wachten en zag d® auto weer naar buiten komen. Maar even daarvoor werden de invalide jongen ep het andere meisje ook tot het terrein toegelaten. Met de auto kwamen allen weer mee naar buiten. Workman en de jongen stapten naast dc chauffeur in de auto, zij riep een rijtuig aan eri keerde naar het Eatonplein terug. Maar die vrachtauto? Waar is die heen gegaan? Dat weet Ik niet. Ik had alleen op dracht gekregen haar te volgen. Maar man, had dan toch je verstand gebruikt. Vertel me eerst eens, was die auto geladen toen zij het terrein afkwam? Ja, er lag een groot voorwerp op. maar 'wat het was heb ik niet kunnen Zien, want het was geheel bedekt met een bruin wil. Rn weet je waar ze die auto ge huurd hebben? Ja. Dan moet je te weten zien te komen waar die auto heengegaan ls. Maar als zij de chauffeur nu eens opdracht gegeven hebben niets te zeggen? Dan moet je zijn mond openbreken met wat geld. En Penrose, denk er aan, geen dingen doen, die ik je niet heb op gedragen of ik geef je onmiddellijk aan bij de politie- Vergeet niet man, dat ik je helemaal in mijn macht heb. Penrose zei niets maar liet zijn kin PP de borst zakken. Een minuut later was hij uit zijn stoel opgestaan en had het vertrek verlaten. Buiten voor de deur bleef hij nog even staan en in zijn ogen kwam een uitdrukking, welko niet veel goeds voorspelde voor John Bedford. Dan begaf hij zich naar een postkantoor en vroèg daar een vergunning tot het dra gen van vuurwapens aan onder een andere naam. Gewapend met die ver gunning toog hij naar «en wapenhandel en kocht een revolver met oen aantal patronen. Ik kan die kerel niet verder ver trouwen dan ik hem zie, mompelde hij. Ik moet op m'n hoodc zijn en die revol ver komt toch wel van pasvoor Shopheaid. Daarna bereikte hi;i door smalle straten de garage waar Workman die nacht een vrachtauto had gehuurd. Het toeval wilde dat terwijl hij op (je binnenplaats heen en weer liep, juist dc vrachtauto van zijn verre tocht terug keerde. De wielen waren bedekt met een dikke laag mod der en Penrose begreep dat de wagen een flinke afstand had afgelegd. Hij begon een praatje met do chauueui en kwam al heel gauw te weten dat de route was geweest naar Canterbury, hij bood de man een glas bier aan en in het cafe besloot hij zijn kans te wagen. Luister eens even, zei hij, zich ver trouwelijk over het tafeltje buigend. Ik heb je gisteravond zien wegn, don van Avmandale en zou gr»*g willen weten waar je geweest bent. ik neb er een souvereign voor over om dat te weten. De man keek hem een beetje achter dochtig aan, je bent toch geen detective, waarde heer? Met zulke mensen heb Ik liever niets te maken, ziet u? Neep, het is zuiver nieuwsgierigheid van mij- Ik heb me alleen maar afge vraagd wat daar ZO midden in de naeht vervoerd moest worden. Ja, wat zal ik zeggen. Ik kan mij niet herinneren dat men mij gevraagd heeft niets te zeggen, antwoordde de man en daarom heb ik er geen bezwaar tegen u te vertellendat het een vlieg machine was. Ja mijnheer, daar kijk je vreemd van op, hè. Een vliegtuig, mijn heer.... bijna helemaal lclaar. Ik denk dat liet een machine was. waarmee die snulter de Oceaan wil oversteken. Zo, heeft hij zijn machine dan naar de kust laten brengen. Wel neen, mijnheer. We hebben het ding gebracht naar een grote schuur achter de uitspanning „De drie reizigers' aan de weg naar Canterbury. Ik denk dat hij er daar eerst de laatste hand aan moet leggen voor hij vertrekt. Penrose stelde John Bedford telefonisch, van een en ander in kennis en kreeg van hem opdracht zich nog diezelfde avond te vervoegen aan Bedford's adres in Queen Anne Mansions en zich voor te bereiden op een overtocht naar Frankrijk Maar die gehele dag wist John Bedford eigenlijk niet, wat voor tegenmaatrege len hij zou moeten nemen. Hij was er nu van overtuigd dat Lilian Delomosne ge heel naar het kamp van dc tegenpartij was overgelopen en dal Workman zijn machine van het terrein had laten halen op aandringen van haar. Wanneer Saba tier nog succes wilde hebben zou hij de plannen van Workman moeten verijdelen... maar hoe? De gehele dag trachtte John een plan te bedenken om zijn dool to be reiken en eindelijk tegen het lnvallen van de schemering keerde bij naar zijn woning terug. Zodra hij op z'.m kamer was, belde hij zijn bediende. Da man, die vanmorgen hier is ge weest, zal straks nog even kamen, zei hu- Laat hem onvniddellük binnen. Daarna ging hü »aar zijn studeerver trek, haalde uit sbn brandkast een rond stalen voorwerp, ongeveer zo groot als een cricketbal- verpakt in een zwart lederen étui, van binnen bekleed met een dikke laag wol. Hij bekeek het eigenaardige voorwerp aandachtig on legde het toen voorzichtig in oen lade van zijn bureau. HOOFDSTEK 28 Toen Penrose die avond het studeer vertrek van John Bedford binnentrad, trof hij Bedford in een buitengewoon goede stemming aan. Hij zat in een van zijn luie stoelen, een geurige sigaar in de mond on een glas whiskey naast zich. Aan de andere kant van het tafeltje stong nog r.o'n stoel, van waar uit men heel gemakkelijk de whiskey-fles en de sigaren kon bereiken en Bedford verzocht zijn bezoeker plaats te nemen en zich van al die heerlijkheden te bedienen. De nitui wqs nu niet zo beledigend als die morgen en verwonderd vroeg Penrose zich af, wat er op komst zou kunnen zijn. Dus, begon Bedford een beetje spot tend, onze vriend heeft zijn machine laten overbrengen naar „De drie reizi gers" in Canterbury nietwaar? Ben jtl bekend in Canterbury? Neen ik ben er nog nooit geweest, antwoordde Penrose. Des te beter. Dan zal men Je daar niet licht herkennen ook. Wat Ik zeggen wil. heeft men foto's van je laten ver spreiden? Weer kwam die gejaagde uitdrukking in de ogen van Penrose. Dat geloof ik niet. Ik heb alle kran- nagekeken, maar ik heb niets kunnen vinden. Gisteren las ik dat men nu van mening is dat ik ergens in Devonshire van de rotsen gevallen ben. Uitstekend.... en het is maar goed dat je niet bekend bent In Canterbury, aangezien je daar een werkje voor mij moet opknappen. Penrose scheen dat niet zo erg aan te staan. - IV; dacht dat u me zou helpen om naar Frankrijk te reizen, zei hij- Ja. als ik met je klaar ben. Eerst werk en dan pas betaling. Maar alsje eenmaal aan de overkant van het Ka naal gekomen bent, wat denk je dan te gaan doen? De Franse politie is bijzon der waakzaam en houdt steeds voeling met Sootland-Yard. Ik wil naar Argentinië gaan of naar Brazilië Daar heb je geld voor nodig. Penrose gaf geen antwoord. nog een Paal" honderd pond meegeven ala je het tenminste wilt verdienen. Penrose keek hem onrustig aan. Is het gevaarlijk? vroeg hij. Och, er zijn maar weinig avonturen, waarin geen gevaar schuilt, antwoordde Bedord. Maar buitengewoon gevaarlijk' is het nietvoor jou tenminste niet. Wat moet ik dan doen? Je hebt me vandaag verteld- dat die vrachtauto naar Canterbury is gereden met iets dat heel veel op eon vliegtuig leek en je hebt inderdaad gelijk gehad- Het is een vliegtuigeen vliegtuig bo vendien. dat een openbaring zal zijn door de drijfkracht die voor de motor wordt toegepast. En het geheim is het oigen- clom van de jonge uitvinder, dio van nacht zijn machine in veiligheid meende te brengénop aandringen van haar! Ja, op aandringen van haar. En hij hoeft die machine naar Canterbury ge bracht om de laatste hand er tian te leg gen En? Bedford boog zich naar voren en zei: Die laatste hand mag er niet aan gelegd worden! Waarom niet? Dat zijn mijn zakon. Uit zakelijk oogpunt? Ja, uit meer clan zakelijk oogpunt. Mijn vrienden en ik zijn namelijk aan een dergelijke uitvinding bezig en wij willen beslist liet eerst aan de markt zijn. Daarom moet er een eind gemaakt* worden aan de werkzaamheden van Lau rence Workman. Penrose begreep er nu wel iets van, maar nog niet alles en daarom bewaarde hij een diep stilzwijgen. Het wil mij voorkomen, dat jij op het ogenblik iemand nodig hebt. die je verder helpt en daar hulp doorgaans niet voor niemendal te krijgen is ben iii de aangewezen man om dit zaakje voor ons in orde te maken. Penrose rag hem een ogenblik strak aan. veranderde van kleur en met een sprone T.I->h onrlobipnd riep Hii: sr wij God, ik leep me niet voor een moord! ■5— Fen menrd!.... laeVifp Rndfnrd smalend. B««(e vriend zip ie me nu aan voor zó dom dn) ik (nu mp o-«zetten lot een mnnrd Won kom je er bii? Wat wil je dan? Ga ritten en ste«k nog een risaar op. Ik wil alleen dat iii een eind maakt aan de mogolllkheid dat die man zijn vlieptniw voltooit Dat ie alles. Waarom doet U het zelf dan niet? Omdat men mii onpelukkieei-wiizc heel goed kent in Canterbury en dc mensen die in de zaak betrokken ziin. zuilen buitengewoon op hun hoed,, rijn. Maar jou kent men niet en- als je dat zaakje even handig aanpakt als Ja, ja, taat dat maar rusten), beet Penrose hem toe, met een angstige blik in de richting van de deur. Wat moot ik doen? Bedford stond on en haalde het lederen étui uit zijn bureau te voor schijn. (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 4