TOE TJES van rabarber
De wraak der liefde
„EXCELLENTIE, U heeft toch
werkelijk niet te klagen?"
Modepraat je
Fa rij se mode en
HOE BESTEL IK MIJN PATROON?
J. S. Fletcher
n«
Ons land le klein voor
helicopters
J
verd
Lam.
spor
be pa
In
van
het
van
I.
1.
i.
i.
Of
ZATERDAG 21 APRIL 1951
PAGINA 4
RECEPTEN
Rabarbermoes in flessen
Rabarber in Keulse potten
PURGACEEN tabletten
DOOR
BRIEF VAN GERARD
RUTTEN AAN MINISTER
RUTTEN
ONDERJURK VOOR ZW4RE
FIGUREN
"ir
Hei
Nede'
wat 1
Itjk b<
balspi
op ge
loze
lnroe
diend
Ma
niet t
reden
landg
W\j
neme
gevot
vergii
sinds
overv
van
Vo(
brPki
wist
NoVe
samei
Oran,
Olytn
revar
Hoi
beure
Belgi:
schijn
het
voort
verd.
de „r
U r
heer
ien h
natio
selecl
vóór
aan, i
Heysi
(Schs
H
DE
De
bijzo
van
dan
De
driez
z'n a
is 'n
or; tv;
Dat
va 11e
wekl
O
Ins
No
(tem
Wt
gTOU
nog
zeide
1.
en 1.
nog
D of
No
dreij
l.
bere
No
lost
Norc
N. G
Teef
Nc
H.
Tills,
Nc
-T v
Rots
Smith keek Hextall aan met een glim
lach van stille trots om de slimheid van
zijn kTerk.
Een slimme jongen hè? grinnikte hij.
Je zult zien, dat alles juist is, vast en
zeker!
Wat denkt je. dat 't betekent? vroeg
Hextall.
Smith en Styler keken elkaar aan. Bei
den glimlachten.
Aha, antwoordde Smith. We kun
nen je wel eerlijk bekennen, dat we daar
nog niets van weten .Daar het e-ch.er
ongetwijfeld om Portland gaat, dennen
w,e e kostbare krabbel slaat op een
plannetje, dat in verband staat met ae
een of andere heer, die op het ogenbl.k
gevangenisstraf ondergaat in dat gebou-v.
En daar we nog enige dagen tijd hebben
eer het de achttiende is, gaan Styler n
ik morgen per eerste gelegenheid na.<r
Weymouth, teneinde de dingen op de
plaats zelf te gaan onderzoeken
HOOFDSTUK XVII.
Juffrouw Broek.
Hextall glimlachte om de speurzin van
Smith en stond op om heen te gaan.
Maar de advocaat hield hem tegen.
Wacht even, zei hij. Dat is m t
alles. Nu we je zoveel verteld hebben
Hextall, kunnen we je ook nog meer ver-
tellen. Ik denk, dat je nog wel weet., c. t
ik je gistermiddag in de tuin van Lym e
Court vertelde, dat Styler gedurende zi.a
kort bezoek een interessante ontdekkr j
had gedaan en dat hij naar de stad was
te; uggegaan om m verband ctagrmee ec.»
en ander te onderzoeken.
Dat herinner ik mij, antwoordde
Hextall.
Ik zei je toen, dat ik je later over
die ontdekking zou vertellen, vervolgde
Smith. Goed, ik zal het je nu vertellen,
dan heb je alle feiten bij elkaar. Je her
innert je misschien wel, dat toen we met
Styler in Lynne kwamen, wij een gesprt k
hadden met Fowler en de inspecteur van
politie in de herberg. Daarna gingen vy;j
samen naar het huis en bleef Styier ach
ter omandere zaken te behartigen.
Goed. Bij het behartigen van die zaken
kwam Styler bij een aardig klein buiten
huisje in het bos bij Lynne Court. Dit
huisjo ligt ongeveer een halve mijl van
de plek waar het lichaam van Kesteven
werd gevonden. De herbergier had hem
van dat huisje verteld. Het was eerst
kortgeleden gemeubileerd betrokken door
een oude heer,' een zekere Samuel Peg-
ge. Styler kwam bij dit landelijk verblijf
en zag mijnbeer Pegge druk bezig met
het onschuldige v-'erk van koo lp linten.
Stol je eens voor, Hextail. Diezelfde mor-
gép, nog m'aipr «jen' paar' uur 'sèje^eh, was
er'een halve mijl bij bèta vandaan «en
moord geoeurd ónder eigenaardige; ge
heimzinnige bm >iandiglhedén en hu plant
te mijnheer Pegge bedaard zijn kool met
een landbouwwerktuig, dat men, ik meen,
een pootstok noemt. Verbeeld je eens!
Vertel me maar liever wat je te
zeggen hebt, Smith, zei Hextall. Laten
we de verbeelding maar liever er buiten
laten.
(Wordt vervolgd).
een poosje naar de stad te verhuizen. Je
woning daar is groot genoeg voor jou en
je zuster en broertje, nietwaar?
Dat is een goed voorstel en dat doen
we ook, antwoordde Dariell. Natuur
lijk is de flat groot genoeg voor ons
drieën en we gaan onmiddellijk. Sinds
die geschiedenis heb ik voorlopig genoeg
van Lynne Court. Zeg, we hebben geen
woord van juffrouw Broek gehoord.
De gouvernante? Neen., dat is een
tweede mysterie, antwoordde HextalL
Wat weet je van haar?
Niets! Paquita ep ik vonden, dat de
jongen een gouvernante moest hebben en
toevallig zeiden we dat legen Kesteven.
Hij vertelde onmiddellijk, dat hij juist de
geschikte persoon daarvoor wist en toen
kwam juffrouw Btock. Zeg., denk je,
dat zy soms meer weet van die geschie
denis?
Dat is een vraag, gaf Hextall ten
antwoord, die evenais zovele andere,
op het ogenblik niet Deantwoord kan
worden. Et is heel wat geneimzinnigheid
aan deze geschiedenis verbonden, Tress,
en ik ben bang, dat we er nog pas 't begin
van hebben gehad. Ik zou wel eens willen
weten wat Smith en zijn klerk hebben
gedaan.
Zodra hij die middag in Londen kwam,
reed hy regelrecht naar de kamers van
Smith. De advocaat en Styler waren druk
bezig met het bekijken van kaarten en
papieren. Voor hij hun enig nieuws vroeg,
vertelde hij wat er die nacht gebeurd
was en wat Walters hem verteld had.
De getuigenis van die knecht zou nog
wel eens van groot belang kunnen zijn,
merkte Smith op. Ik hoop dat je hem
vertrouwen kunt. Ben je daar zeker va";
Uitstekend. Natuurlijk is Kesteven niel
dood geschoten waar hij gevonden is. J
is daarheen gebracht.. &at ta vasL
beginnen er te komen, Hextall - y
en ik hebben de laatste vmrentwintig uur
ook niet stil gezeten, dat kan ik je ver-
zclcsrsn
Ik ben benieuwd, zei Hextall, terwijl
hij naar de met papieren bezaaide lesse
naar van Smith keek.
In orde, luister maar. Op de eerste
plaats zal je je wel hennneren dat Styler
speciaal naar de flat van I ress is gegaan
voor dat oude pak van Kesteven. waarin
hij een poosje geleden die huwelijksacté
vond. Ik heb je toch verteld, nietwaar,
dat Fowler hem een sleutel van de flat
had gegeven?
Zeker, dat herinner ik me, zei Hex
tall.
Vertel dr. Hextall eens wat je gister
avond bij je bezoek aan de flat gevonden
hebt, Styler, beval Smith, terwijl hij
zich tot de klerk wendde.
Ik zag, dat iemand me voor was
geweest dr. Hextall, antwoordde Styler
onmiddellijk. En nog wel iemand, die
hetzelfde doel had. Wie het dan ook is
geweestdegene is regelrecht afge
gaan op hetgeen hij of zij
Zij zij! mompelde Smith. zij.
zonder enige twijfel.
Goed. op hetgeen zij wilde hebben,
vervolgde Styler. Alleen ben ik er
niet zo van overtuigd, dat het een zij
is als u, mijnheer. In de kamer, die door
Kesteven bewoond werd, lag de jas op 't
bed en iemand had de geheime zak open
gescheurd. En natuurlijk was de huwe-
lijksacte verdwenen.
Maar je hebt er toch een copie van?
vroeg Hextall.
We hadden liever het origineel ge
had, antwoordde Smith droogjes. Maar
dat is ons ontsnapt. In ieder geval....
weten we waar dat huwelijk plaats vond.
Waarom ben je ervan overtuigd, dat
een vrouw die huwelijksacte wegnam?
vroeg Hextall. Je zegt, dat het een
„zij" was?
Het was 'n vrouw, bevestigde Smith.
En die vrouw was de gouvernante,
juffrouw Broek. Daar verwed ik een rnil-
lioen onder! Styler is er niet zo zeker
van als ik.maar we zullen zien. in
tussen, Hextall. hebben we bet geheim
van die zonderlinge kaart °PgePat
wil zeggen: Styler heeft het gevonden
Ik heb je wel gezegd, dat Styler enorm
verstandig is: hij wordt no« een tweede
Sherlock Holmes. Leg het dr. Hextali
maar uit, Styler.
Styler, die zoals gewoonlijk weer on
der de inkt zat, snuffelde m de vele pa-
pieren, die tussen hem en Sonitfo inlagen.
u bent te zeker van uw zaak mijn
heer, zei hij ke®eheiden. u moest zeg
gen, dat ik geloof dat ik het heb opgelost.
Maar toch puk ik, dat ik niet ver van
de waarheid ben. Als u eens naar de
tekening wilt kijken, die mijnheer Smith
maakte dan zult u opmerken, dat deze in
vorm heel veel lijkt op een schapenpoot;
5®? .ls feitelijk een zeer onregelmatige
driehoek. En u ziet, dat er op bepaalde
punten van de tekening cijfers staan. En
cijfers corresponderen op de letters
tekening. Nu heb ik mijn her
sens de hele nacht gepijnigd over dat dmg
en nog een gedeelte van de morgen ook.
Ploteslniig kreeg ik het idee, dat die kaart
gedeelte van de kust voorstelt. Ik
moest dus een atlas nemen en onze kust
nagaan. En toen ik die erbij haalde, werd
het me duidelijk. Kijk eens! Dat schets
kaartje is Portland niet een stukje van
het achterland. De W. betekent Wey-
moutb.. De letters P. G. beduiden: Port-
land Gevangenis. Met de letters K. v. D.
wordt natuurlijk de kroeg bedoeld aan
de weg, de Koning van Denemarken. De
I. slaat op de inham een paar mijl aan
de kust. Wat zegt u ervan, dokter Hex
tall?
Knap gevonden, Styler! zei Hextall.
Het hangt natuurlijk allemaal van
de betekenis van de letters af, vervolgde
Styier. Mgar daar in Portland komen
al die letters voor en nergens anders aan
de kustnergens vind'je een "W, een
P. <5., een K. v'. 'D. 'en een l tesamen. 'En
nu d« rest U ziet deze regel: tedere
avond 12e, 18e. Ik denk, dat dit
betekent, dat iemand
Dat wil zeggen Tickellal? dat
zijn ware naam was, mompelde Smith.
Iemand waarschijnlijk Tickell
iemand anders kon ontmoeten, hetzij in
det Koning van Denemarken of anders
bij die inham, iedere avond tussen de 12e
en de 18e van deze maand en tussen half
negen en half tien. Wat de letters P. en
W. betreft en de woorden die er achter
staan, dat is duidelijk genoeg. P. betekent
parool en het parool is inspanning. W.
beteken wachwoord en het wachtwoord
is uitvoering. Tenminste volgens mij.
da; op zo dappere en deskundige wijze;
strijd voert voor de goede en artistiek;
verantwoorde film en tegen de exploitatie
van de „Kitsch" en de wansmaak, waar
aan velen in „het bedrijf" zich schuldig
maken, toejuichen.
Verschenen is no. 9 van „Katholieke
Filmkeuring", waarin de keuringsuitslagen
van de K.F.C. gedurende het tweede half
jaar van 1950 gijn opgenomen.
Uit een afzonderlijk overzicht blijkt, da'
in genoemde periode 232 hoofdfilms en 362
korte films, dus in totaal 594 films bij de
KF.C. ter keuring zbn aangeboden. Bij
}84 films week de K.F.C. niet a.f van de
centrale keuring, bij de hoofdfilms ging
zij over tot een hogere classificatie, ter
wijl 10 hoofdfilms ontoelaatbaar werden
verklaard.
Moderne coiffure met sterk naar achter
wijkende lijn. De voorpartij van het hqq.r
is in een fraaie golf op het voorhoofd
gelegd. Model „Haute Coiffure Frangaise".
Net als appelmoes kan ook rabarber
zowel als groente als bij wijze van toetje
gegeten worden. De rode stelen van de
rabarberplant hebben immers een geu
rige, frisse vruchtensmaak, waarom zij
faarne bij de maaltijden worden gebruikt.
>egenen, die zelf rabarber verbouwen,
weten bi) ervaring dat daar niet veel
kosten en moeite aan verbonden zijn.
Het oogsten kan van April af geschieden.
Een nadeel van rabarber is echter, dat
ze veel suiker vraagt. Vooral nu de sui
kerprijs is gestegen, doet dit bezwaar
zich wel degelijk gevoelen. Gelukkig is
er wel een hulpmiddel om iets van de
zure smaak te verzachten: men kan nl.
een theelepeltje zuiver krijt (bij de dro
gist verkrijgbaar) per kg rabarber toe
voegen, wanneer het moes gaar is. Ook
bespaart men suiker, wanneer men deze
pag toevoegt als de rabarber na het ko
ken van het vuur is genomen.
Rabarber is zeer geschikt cm te wor
den ingemaakt, omdat ze niet gesterili
seerd of gepasteuriseerd hoeft te worden.
De grote hoeveelheid zuur werkt vol
doende conserverend.
De rabarbersteiep wassen (niet schil
len), in stukjes snijden met aanhangend
water opzetten en snel tot moes koken.
Wijdmondse flessen (ook melkflessen
kunnen dienst doen) en bijpassende kur
ken uitkoken of uitzwavelen. De flessen
vullen met het hete raberbermoes. De
kurken stevig in de flessen drukken en
ze luchtdicht afsluiten door ze in ge
smolten lak, kaarsvet of paraffine te
dompelen.
Deze methode van rabarber inmaken
is nog niet algemeen bekend. Toch is het
zeer goed mogelijk om rabarber in Keul
se potten in te maken en op een koele,
donxere frisse plaats 649 maanden goed
te houden.
De rabarberstelen wassen (niet schil
len), in stukjes snijden en tot moes. ko
ken met aanhangend water. Het moes af
laten koelen. De Keulse potten goed
schoonborstelen met heet sodawater en
naspoelen met schoon heet water. Ze
goed uit laten lekken op 'n schone doek,
doch niet afdrogen. Het rabarbermoes
overdoen in de potten en deze tot boven
aan toe vullen. Gesmolten paraffine op
het moes gieten. Vochtig gemaakt cel-
lophaanpapier over de potten spannen
en dit met een touwtje om de rand vast
maken.
Deze Inmaak moet af en toe gecontro
leerd worden, daar zich, evenals bij zuur
kool, enige kim kan vormen. De kim dan
verwijderen, de rand van de pot met een
schoon doekje afvegen, de paraffine af
spoelen en even opsmelten, waarna ze
weer op de rabarber gegoten kan worden
en men het cellophaan er weer over kan
spannen.
Rabarberkoekjes
2oo g (ruim 2 kopjes) bloem en 10
g bakpoeder, of 200 g zelfrijzend bak
meel, plm. 2% dl (1% kopje) water of
melk, zout, 130 g (plm. 1 steel) rabar
ber, suiker, boter, margarine of olie.
De rabarber schoonmaken, wassen en
in dunn.e reepjes snijden. De2e ongeveer
H uur met iets suiker wegzetten. De
bioem met het bakpoeder of het zelf
rijzend bakmeel en zout in een kom
doen en aanmengen met het vocht.
Wat boter, margarine of olie in de
koekenpan heet laten worden, steeds
dunne laagjes beslag in de pan doen, de
stukjes rabarber er op leggen en ieder
koekje afdekken met een dun laagje
beslag De koekjes langzaam aan weers
zijden bruin en gaar bakken en opdienen
met suiker. Het uitgetrokken rabarber-
vocht kan er, desgewenst gebonden met
aangemengd aardappelmeel, als saus bij
gegeven worden.
(Van onze mode-medewerkster)
De coy.turière Carven uit Parijs zot begin Mei met Franse mannequins en haar
nieuwe zomer-collectie naar Nederlandkomen. Niet alleen de nieuu ste créaties
van dezg bekende mode-ontwerpster gaq.ii echter bij die gelegenheid otize aandac,it
vragen, liet kapsel, belangrijk onderdeel van het totaalbeeld der modi., komt can
vooral in het brandpunt der belangstelling te staan! Nederlandse kappen., aangeslo
ten bij het „Syndicat Haute Coiffure Frangaise." krijgen dan namelijk ae gelegenheid,
de Franse mannequins, die de Carventoiletten lanceren, naar eigen inzicht te kappen.
Een dergelijke grandiose demonstratie van Nederlandse coiffure-kunst in een
Franse omgeving is uniek voor ons land.
Kopstukken uit de hoogste regionen dér Parijse kappers-wereld hebben hun
medewerking verleend, dit contact tussen Nederlandse coiffeurs en de Parijse mode
lot stand te brengen.
De Haute Coiffure" in Parijs streeft er
steeds naar nauw samen te werken met
de couturiers en vooral de modistes. Het.
nieuwe lente-kapsel, dat door de voor
naamste Franse kappers is gecreëerd, is
dan ook geheel aangepast aan de hoeden-
lijn, die nu en vogue is. De hoedjes ko
men dit seizoen weer recht op het hoofd
te staan en vertonen zelfs een sterk naar
voren hellende lijn. Dit m tegenstelling
met de hoofddeksels van deze winter, die
juist het achterhoofd bedekten.
Het nieuwe hoeden-model legt het ac
cent van het kapsel vooral op de hals
partij. Aan de zijkanten wordt het haar
bij de moderne coiffure geheei naar ach
teren gekamd en in de hals, waar het haar
bijzonder kort is gehouden, even opgebor
steld. Het vóór- en bovennaar wordt
daarentegen zoveel mogelijk naar voren
gekapt. Dóór deze harmonische verdeling
van de haarpartijen krijgt de coiffure of
een asymmetrische óf een ..envelopperen-
de" lijn. die de vorm van het hoofd geheel
volgt. Naar gelang de gelaalsvorm van de
draagster worden deze beide types toe
gepast.
Enkele bij de Nederlandse sectie van
het „Syndicat" aangesloten kappers uit
Amsterdam, Rotterdam en Dgn Haag,
gaven ons in een demonstratie reeds
een voorproefje van hetgeen ae Neder
landse vrouw tijdens de show van Car
ven op het gebied der coiffures te zien
gaat krijgen. Zowel enkele dag- als
avond-kapsels in nieuwe coupe werden
Een jeugdig zeer kort geknipt kapsel met
accent op de halspartij. Model „Syndicat
Haute Coiffure Fransaisé".
daarbij getoond. Dat ook een kórt en
zelfs een zeer kort kapsel een vrouwe
lijke allure kan hebben, bleek bij deze
coiffures wel heel duidelijk. Hoewel de
lengte van het haar slechts tussen de
3 d 5 cm varieert, weet de geroutineerde
coiffeur dit zo te bewerken, dat het kap
sel tenslotte een flatteuze en charmant
vrouwelijke indruk maakt.
De in Parijs aangegeven richtlijnen
voor de moderne korte coiffure worden
door de Nederlandse kappers aangepast
aap het type van de vrouw m ons land.
Met heel eenvoudige middelen is een der
gelijk kort kapsel ook gemakkelijk tot
een meer effectief avond-kapsel om te
werken. Sierlijke ornamenten van veren,
nylon, (Juweel, kant of gelakt haar en
?elfs sleehtg enkele bloemen qtoen in dit
opzicht reeds wonderen.
En wat vooral belangrijk is: deze spor
tieve ep toch sierlijke kapsels zijn dooi
de speciale coupe in de P ragt ijk makke! ik
in het model te houden. Wie daaraan n->g
mocht twijfelen, kreeg tijdens deze de
monstratie een overtuigend bewijs. E n
van de vrouwen, die als model fungeer'e,
kamde, zelfs zonder spiegel. :o enkele mi
nuten de pas aangelegde coiffure op, zon
der dat aan de lijn van het kapsel iets
bedorven werd.
De „Stichtipg Hefschroefvliegtuigen" zal
haar werk wegens gebrek aan werkkapi
taal móeten staken. Haar doel: het -n-
derzoek van de mogelijkheden van ;st
hefsehroefvliegtuig. is in hoofdzaak be
reikt. „Na al onze onderzoekingen is on :e
eindconclusie dat dit toestel een belang
rijke rol zal gaan spelen in de lychtvae'l.
De stichting heeft nuttig werk verricht -n
daardoor de basis gelegd voor het gebr k
van helicoptèrs en misschien ook w,'!
voor de bouw van helicoptèrs in ons iar.
Dit deelde de voorzitter der sticht, g,
de heer T. van Houwelingen, gistermk. i
in Den Haag mede, tijdens een bijeenkor =t
waarop een afsluitend verslag werd uit
gebracht over de verrichtingen der stin
ting.
Proefvluchten uitgevoerd In opdra -ht
van de Ned. Spoorwegen, Avio Diep' ;u,
KLM en PTT, hebben uitgewezen, dat is
land te klein is om door middel van et
hefsehroefvliegtuig een belangrijke tij i-
winst te boeken in vergelijking met de »-
staande middelen van vervoer. Daar k ut
nog bij dat de capaciteit van de huid; e,
niet voor „research" bedoelde, helicopi. 'i
te gering is en de kosten daardoor in
verhouding te hoog zijn.
Advertentie
Een gezond uiterlijk houdt nauw
verband met een goede stoelgang
waarborgen U 'n gezonde regelmaat
i-d AiML,^?nv£%r,£PR,ESZ1JDE van een briefkaart naast en behalve de
hrankeERZEGEL het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels an
zend deze aan:
ATELIER CROON BEATR1JSSTRAAT 4 ROTTERDAM
Schrijf aan de andere zijde duidelijk naam - adres - woonplaats - mjmmei
(staat ondei de afbeelding) en maat van het gewenste model.
Plak nooit meer dan L— op een briefkaart, want wat meer geplakt
wordt is waardeloos.
Girostortingen op nummer 2 712 91 eveneens ten name van Atelier Croon.
Afhalen elke dag van 9 tot 12 en van 2 tot 6 uur, behalve Zaterdags.
KORTE INHOUD VAN HET VOORAF
GAANDE
Kesteven, een „vriend" van
Darrell Tress, wordt vermoord ge
vonden op Lynne Court, het land
goed van Darrell en diens zuster
Paquita. Dr. Hextall en zijn vriend,
de advocaat John Smith, trachten
uit te vinden wie de moordenaar is.
Op een avond ontdekt Hextall dat
Paquita slaapwandelt en m deze toe
stand naar de plek gaat waar Keste
ven werd omgebracht.
12).
Dat waren de feiten.
in het kort
uit die toestand halen. Die wetenschap!
maakte dat Hextall een excuus bedacht
om Paquita de volgende morgen zo vroeg
mogelijk te bezoeken. Hij vond haar goed
en normaal en overtuigde zichzelf ervan,
dat zij absoluut niets wist van haar nach
telijk avontuur. De theorie betreffende
hypnose ging hierdoor natuurlijk over
boord. Er was geen hypnose toegepast, ver
zekerde hij zich zelf, het was een geval
van gewoon slaapwandelen.
Later op de dag slaagde Hextall er in
Paquita en haar twee verpleegsters uit
huis te krijgen door hen uit te sturen voor|
een ritje. Toen zocht hu Darrell op en nam
hem mee naar Paquita s kamer.
Nu is er iets, begon hjj, dat we
verteld. En Walters had niet gezegd.i onmiddellijk moeten doen, Tress. We moe-
tenminste Darrell had niet verteld dat hij ten die geschiedenis van die revolver eens
zoiets had gezegd dat zijn jonge mees- nagaan. Walter zegt dat je zuster een
teres in haar slaap wandelde. Hij had revolver bij zich had. Dus.die revolver
alleen verteld dat hij haar op een bepaald moet in haar kamer zijn. Je moet hem
uur had gezien op een bepaalde plaats I vinden.
terwijl zij een revolver bij zich had. Mis-Dat zal niet moeilijk zijn, antwoordde
schien had hij niet gezien dat zij in haar Darrell. Paquita en ik zijn altijd ge-
slaap wandelde. Hij zou wel niet dicht bij woon geweest een paar revolvers bij de
haar zijn geweest. Het was ook waarschijn-j hand te hebben sinds we kinderen waren
lijk, dat de mogelijkheid van slaapwande-i we woonden op een eenzame plek voor we
len nog nooit bij de knecht was opgeko- naar Engeland kwamen. Hij ligt waar-
reen. En het was waarschijnlijk, dat het
niet langer zou duren of de man zou tot
schijnljjk in de la van haar toilettaie
Binnen een paar minuten was de revo!-
zchzelf gaan zeggen: Nu loopt die Tickell ver gevonden. Hij lag in een klein kastje
een enortn gevaar opgehangen te worden naast Paquita's bed. Het was een revol-
>oor de moord op Kesteven en toch kan ver met zes kamers en uit een daarvan
ik bewijzen dat Kesteven waarschijnlijk haalde Darrell een lege huls.
c oor mijn meesteres werd doodgeschoten.
;v eens iets toevalligs gebeurde....
xtall trachtte zich alles te herinnere
ais er
Iiextau tracnue zich alles te herinneren
-vat hij van slaapwandelen wist. Hij wist
dat er verschillende soorten van slaap
wandelaars waren. Er was een soort slaap
wandelen, waarbij de zintuigen niet hele
maal sliepën..., een soort van halfslaap.
.Dan was er het gewone slaapwandelen,
HOOFDSTUK XVI
Deductie door methodische redenering.
De twee mannen zagen elkaar zwijgend
aan toen Darrell revolver en hulp op 'n
tafeltje legde en het duurde lang eer
Hextall sprak.
Dat, zei hij met zachte Stem, kan
waarbij iemand uit zijn bed stapt en rond- we' de Patr00in z'Jn; d'f Je zuster by on-
wandelt. gewoonlijk schijnbaar zonder doel Seluk afvuurde op je nat in Londen,
voor ogen, doordat een geestelijk proces Maar Darrell schudde verslagen het
gedurende de slaap wordt voortgezet hoofd.
Maar er was ook een derde manierde Neen, mompelde hij. Want het is
slaap die veroorzaakt werd door hypnoti- niet dezelfde revolver. Ik heb die, welke
sche invloed. In dat geval, dat wist hij, ze daar had weggenomen of Keste-
lijkt het precies alsof het slachtoffer m ven heeft het gedaan. Hoe dan ook, die
het volle bezit van zijn zintuigen is, alsof revolver is achter slot en grendel in mijn
hij inderdaad klaar wakker is. terwijl nij slaapkamer in Londen,
in werkelijkheid absoluut onder de invloed Hextall nam het wapen van het tafel
is van degene, die hem hypnotiseert. Hijtje en bekeek het.
wist ook. dat iemand uit een dergelijke Ik heb weinig verstand van die din-
slaap niet op de gewone manier gewekt gen, antwoordde hij. Jij misschien? Kun
kan worden: alleen de hypnotiseur die de je me ook vertellen of dat ding onlarg3
«laap verwekt heeft, kan hem ook weer1 is afgevuurd?
Darrell nam de patroonhuls op en keek
bijna onverschillig naar de kamer.
Ik zou zeggen van wel, antwoordde
hij. Hij nam de revolver van Hextall over,
haalde er de overgebleven patronen uit
en stopte ze in zyn zak. Ik zal eens zoe
ken, of Paquita er misschien nog meer
heeft, vervolgde hij. Als ze gewend is aan
slaapwandelen te doen en zuike dingen
bij zich draagt, komen er ongelukken van,
Maar wat moeten we doen, Hextall?
Wat bedoel je? vroeg Hextall, die
trachtte over het geval na te denken-
De manier, waarop Darrell hem aan
keek, was veelbetekenend.
Die Walter*, antwoorde hij. Grote
goden, die heeft ons in zijn macht! Ver
onderstel
Veronderstel niets, viel Hextall hem
in de rede. Houd je kalm. Ik zal met
Walters praten. Ik zal het onmiddellijk
doen.
Maar terwijl hij dit zei, bedacht hij
meteen, dat alles, wat hy tegen de knecht
kon zeggen, nutteloos zou zijn. Als de
man vertelde, wat hy wist, zouden er
zich zeker complicaties voordoen, waar
van niemand het einde zou kunnen voor
zien.
Hij stelde zich al voor, dat de politie dit
nieuwtje kreeg' Het zou voor een door
tastende detective een kans zyn, zoals
maar zelden voorkwam. Iets van hetgeen
hij dacht moet op zijn gezicht te lezen
zijn geweest, want Darrell, die hem aan
zag, kreunde.
Alles goed en wel, Hextall, zei hij.
maar we zijn in zijn macht. Als we hem
laten merken, dat
We moeten hem niets laten merken,
viel Hextall hem in de rede. Ik wil hem
spreken hem de pas afsnyden.
Walters, die naar Darrell's studeerka
mer geroepen werd, stond voor zyn heer
en dr Hextall met een ernstig, oplettend
gelaat. Hij antwoordde kalm en beleefd
op alle vragen van de dokter. Het was
inderdaad waar, dat hy juffrouw Tress
had gezien op de avond van Kesteven's
dood en onder de omstandigheden, die hij
al beschreven had. Hij was niet erg dicht
bij haar geweest, maar hij had opgemerkt,
dat zij een revolver in de hand hie^d. Hij
had met niemand over de zaak gesproken
behalve met mynheer Tress- Hij luis,
terde met aandacht, toen Hexta'i met
hem sprak. Juffrouw Tress was de iaatsie
tijd geestelijk zeer overspannen, vertelde
Hextall en zij had blijkbaar de gewoonte
aangenomen te slaapwandelen. Vermoe
delijk had de een of andere gedachten-
associatie veroorzaakt, dat zij de revolver
had meegenomen in die bewuste nacht.
Hoe dan ook het zou het beste zijn
als Walters voor het ogenblik tenminste,
met niemand over de kwestie wilde spre
ken.
Walters knikte begrypend.
Ik zal niets zeggen, dokter, zei hy.
Ik was nooit van plan iets te zeggen. Ik
meende, dat het myn plicht was met
mynheer Tress erover te spreken, maar
het is nooit in me opgekomen om er met
anderen over te praten. U kunt op mij
rekenen, dokter.
Goed, antwoordde Hextall. Daar ben
ik bly om. Nu wilde ik je nóg wat vra
gen, Walters. Je vertelt my, dat je op die
avond van mynheer Kesteven's dood on
geveer om middernacht over de terreinen
en in het park hebt gewandeld.
Wel een uur dokter, antwoordde
Walters. Van ongeveer kwart voor
twaalf tot tien voor één.
Was het een kalme nacht? vroeg
Hextall.
De nachten zyn hier altyd stil, dok
ter. Je hoort hier niets, oehalve een en
kele keer het blaffen van een hond op
een boerderij of een trein m de verte.
Juist. Hoorde je in het uur dat je
buiten wandelde, een schot lossen?
Neen dokter beslist niet. Ik heb
daar zelf ook aan gedacht toen ik die
revolver in de hand van de juffrouw
zag., tenminste, ik dacht eraan, toen ik
de volgende dag hoorde, dat mynheer
Kesteven dood was.
Als er ergens in het park, in het veld
of in de tuin om die tijd een schot was
gelost toen je buiten was zou je het
dan gehoord hebben?
Dat moest ik gehoord hebben, dok
ter. Het geluid zelfs van een klein revol-
vertje zou ver geklonken nebben in een
stille nacht. En daarom was ik er zeker
van, dat juffrouw Tress lie revolver niet
afgeschoten had, terwyl zy buiten was.
Ik ben niet ver weg geweest van het huis
en ik zou ieder schot gehoord moeten
hebben, dat een myl in de omtrek was
afgeschoten.
Ik ben biy dat je daaraan gedacht
hebt, merkte Hextall op Hy wendde
zich tot Darrell toen de knecht was weg
gegaan na een hernieuwde belofte om te
zwygen en hij glimlachte bemoedigend.
Dat is het beste nieuws^ dat we nog
hebben gehad, Tress, zei hij. Ik moet
dat dadelyk aan Smith vertellen, zei hij.
Begrijp je niet, wat het oetèkent.dat
Walters helemaal geen schot hoorde?
fliet direct, antwoordde Darrell.
Het betekent wat ai meer van ons
hadden opgemerkt, zei KextalL Het
betekent, dat er veel reden is om te ge
loven, dat Kesteven niet werd doodge
schoten, daar waar hij gevonden werd,
maar elders. Zijn lichaam is later in de
nacht naar dat bosje georacht. Ik moet
dit Smith onmiddellijk uiten weten, als
ik vanmiddag in de stad kcm.
Ga je weg? riep Darrell spijtig uit.
Ik moet wel., ik heb maar twee
dagen vrij genomen. Maar ik heb je een
voorste] te doen. Ik zou je zuster graag
nog wat langer onder behandeling heb
ben. Bovendien geloof ik niet, dat het
bepaald goed voor haar is hier te blijven.
Ik geloof, dat je er goed aan zou doen
„In „Cinemagla.", het orgaan van de
Nederlandse cineasten, publiceert de Ne
derlandse filmer Gerard Kutten onder de
titel „Aan Rutten van Rutten", een arti
kel, waarin hy zön naamgenoot de mi
nister van Onderwiis, Kunsten en Weten
schappen, prof. dr F. J Th. Rutten, enige
vragen stelt en hem tegeiykertyd enkele
suggesties aan de hand doet met betrek
king tot de Nederlandse filmindustrie.
Het artikel van Rutten opent op deze
belangrijke kwestie zeker geen gezichts
punten, die al niet eens eerder in deze
rubriek ter sprake zfln geweest. Maar de
persoon van de schrijver en vooral de
sarcastische, maar geestige wyze waar/ip
hy zijn gedachten, die in vele Nederland
se filmliefhebbers leven, aan het papier
heeft toevertrouwd, geven ons aanleiding,
er enige aandacht aan te besteden.
„Verleden jaar", aldus opent Rutten
rijn brief aan de minister, „heeft u het
initiatief genomen om de „Nederlandse
Film" te stimuleren door het originele
idee van een „Prijsvraag". Een prijsvraag
voor "n filmmanuscript over een „Neder
lands onderwerp". Om de toekomstige
deelnemers aan deze Nationale Prijsvraag
een Idee reap, een inspiratie te geven en
het 'begrip „Nederlands onderwerp" te
verduidelijken, kwam u op de brillante
en originele gedachte om als voorbeeld
van een echt Nederlands filmonderwerp
de „strijd tegen het water" te noemen.
Aan dat onderwerp had nog nooit iemand
gedacht.... en velen hebben dan waar
schijnlijk ook dankbaar van deze magni
fieke suggestie gebruik gemaakt I"
Na er aan te hebben herinnerd, dat de
minister tien „letterkundigen" had uit
genodigd om aan de prijsvraag deel te
nemen, die dan, ongeacht de kwaliteit van
hun inzending („Men moet in alles groot
blijven!", merkt Rutten sarcastisch op)
het vorsteiyke bedrag van 300 gulden van
de Staat der Nederlanden zouden ontvan
gen vervolgt hy: „Maandenlang worstelde
de jury met de berg papier en waanzin,
die in uw Departement binnengestroomd
was. Velen droomden van roem en geld
en Hollywood, of minstens Duivendrecht.
Want.... (welk een groots, maar vaag
voornemen!) Uwe Excellentie zou „be
vorderen", dat één van de bekroonde
manuscripten „verfilmd" zou worden. Dat
zou dan betekenen, dat de, ten dele toch
ook onder Staatstoezicht staande Woon-
echepenwerf Cinetone (by gebrek asm
filmwerk vervaardigt het technische per
soneel in de studio's van Duivendrecht
woonschepen Red.) weer aan haar oor
spronkelijke bestemming teruggegeven
zon worden en wellicht zouden de schyn-
werpers weer hun stralen kunnen wer
pen op onze edele nationale kunstenares
Henriëtte en de microfoons zouden weer
de meeslepende klanken van een Lou
Bandy of Kees Pruis kunnen opvangen".
ér
Gerard Rütten vraagt zich vervolgens af
waarom het rapport van de Jury, die uit
raak over de Prijsvraag moest doen.
og steeds niet is verschenen: „Tenslotte
willen we toch - behalve het vele geld
opstrijken - ook nog wat leren
Nadrukkelijk verklaart Rutten, dat hij
goen eisen, maar bescheiden vragen stelt:
Van ons, Nederlandse Filmkunstenaars-
ressorterende onder Uw Departement,
onder de Afdeling „Kunsten", onderaf
deling .film", bent U slechts bescheiden
heid en geduld gewend. U heeft toch
werkelijk niet te klagen.... vindt U?
Nog geen enkele „cineast" (het woord
is niet van mij) heeft ooit één Uwer j
woonschepen tot zinken gebracht als pro
test tegen het misbruik van een mooie
en kostbare studio voor dergelijk tim-1
merwerk. Integendeel.... een aantal van!
ons zwerft nederig en eerbiedig en vaak
zeer vroom om Uw Departement, in de
hoop eens een mooi klein opdrachtje te
krygen. Of een klein grappig subsidietje
om dan weer eens een beetje met een
camera te kunnen spelen".
,.Ik weet natuurlijk", gaat Rutten voort,
„dat op Uw begroting de „steun" aan de
Nederlandse film tot uitdrukking is ge
bracht met het cyfer van 80 000 gulden.
Dat is natuurlijk iets, dat alle waarde-1
ring en bewondering verdientDei
.film" brengt in ons land per jaar i
14.188-000.- op aan vermakelijkheidsbe- i
lastingen en daarvan gaat het bedrag van
80.000 gulden weer terug om de Nationale
Filmkunst te steunen. Ik las dezer dagen,
dat een uur schieten bij een mllitoire
oefening 20.000 gulden kost. De Nationale
Filmkunst is dur vier uren „schieten"
waard. Men moet klein en onwelwillend
van geest zyn, om daar iets op aan te
merken! Voor de waarde van vier uren'
schieten mogen enkele van onze 84 aan
gesloten „cineasten" zioh - dank zij Uw
generositeit - uitleven in hun geliefde
celluloid. Het is geen wonder, dat er
reeds enige opwindende meesterwerken
ontstonden en dat enige honderden film-
scenarioschrijvers hun pennen sneden cm
deze filmkunstenaars nieuwe onderwer
pen te kunnen toevertrouwen."
Rotten stelt de minister dan voor om
bijvoorbeeld 10 procent van de door de
film opgebrachte vermakelijkheidsbelas
ting af te zonderen voor een fonds om de
Nationale Filmindustrie daadwerkelijk te
steunen. Een zyner argumenten - een ar
gument. waarvoor de minister van finan
ciën byzonder gevoelig is - is de devie
zen besparing, welke bijvoo»-beeld de ver
toning van vier Nederlandse sneelfilms
per jaar in de bioscooen zou meebrengen:
„Vie Nederlandse films per jaareen
voudige. goede filmsgeen pogingen
om Hollywood te imiterenWe heb
ben geen schrijvers", zegt U (of iemand
anders). Om eens bij één voorbeeld te
blijven. Jan de Hartog's toneelstuk is net
in Parijs verfilmd. Had ook hier kunnen
gebeuren. Een goed. sterk onderwerp -
binnen de mogelijkheden liggend van ons
(voorlooig) technisch en artistiek kun
nen. „Wij hebben geen regisseurs, geen
cameramensen, architecten, cutters, soe-
lers! roept het koorZe zyn er alle
maal en hun capaciteiten ziin zeker niet
minder dan wat men - in doorsnee - in
de buitenlandse studio's vindt. Om DAT
te bewijzen, behoeft men slechts gere
geld de doorsnee films in onze bioscopen
te gaan zien.
steun, die zeer terecht gegeven wordt.
Men kan werkelijk NTEMAND in Ne
derland het verwijt maken, dat hy geen
kapitaal op tafel legt en tegen ons zegt.
„vooruit, jongensmaak een mooie
film'" Deze zin voor de reahteit ont
breekt ons werkelijk niet. Maar dat NIE
MAND dat durft of KAN, is onder meer
Uw schuld U zult zeggenmijn De
partement heeft geen geld!" Maar het is
Uw taak als minister om te zorgen, dat de
belemmeringen voor een Nationale Film
industrie op zy geschoven worden, en dat
die onzinnige vermakelijkheidsbelastingen
voor producten van eigen bodem vermin
derd worden, of dat van deze enorme in
komsten een redelijk percentage terug
vloeit in een fonds ter WERKELIJKE
bevordering van een Nationale Filmin
dustrie-
Waarom krijgt, b.v. de opera een grote
steun van Uw Departementen het
Concertgebouwen het Theater? Een
maar legt U ons, „cineasten" nu eens
eindelijk uit, waarom de Nederlandse
film afgescheept wordt met het belache-1
lijke sommetje van 80.000 gulden??
Ik weet van tevoren al de argumenten!.
Het eeuwige liedje. Er is geen gelden:
het geld dat er is, is in de eerste plaats
nodig om te kunnen schieten. Ik zal de'
laatste zyn om de enorme uitgaven voor
bewapening voor de eventuele verde
diging va» onze vryheid te beerjtiseren,
maar met kanonnen ep vliegtuigen alleen
komen we er toch niet. Film is een mach
tig medium en dat medium wordt volko.
men verwaarloosd.
Geef ons Nederlandse cineasten de
mogelijkheden, waarop wij recht hebben.
Wij kunnen zeer zeker één of meer
productiegroepen vormen, die voor een
gedeelte ook voor een productiekapitaal
zorg kunnen dragen, mits U de belem
meringen wegneemt, een gezonde commer
ciële basis mogelijk maakt en voor een
eerste periode de eventuële risico's op
vangt.
Geef ons Cinetone tegen redeiyke voor
waarden en laat die woonschepen het IJ
opvaren. De tonnen, die, Cinetone gekost
heeft, krUgen dan tenminste zin en alles
wat wy in vaak lange en moeilijke ja-
Ten van on? vak hebben geleerd, waarde.
Velen van ons vinden beslist geen be
vrediging in het maken van films over het
Bier is Best" of „Gebruik Pin Up"
Daarvoor vinden we ops te goeden
terecht".
In de Hollywoodse filmwereld maakt
een bedrag van 80.000 gulden per jaar wel
een heel armzalige indruk, als men weet,
dat daar de filmproducent Howard Hughes
de Britse acteur Robert Newton en diens
medespelers een sommetje van 2400.—
per dag uitbetaald krygen om-.,, niets
te doen. Maar mr Hughes kan zich zo iets
veroorloven. Behalve films maakt hij ook
vliegtuigen en bezit hij een stelletje luch -
lijnen. Bovendien is hij multi-millionnaïr
in de olie. Zijn inkomen wordt dan ook
geschat op ruim 100.000.— per dag.
Newton en de andere acteurs waren op
22 Maart j.l. door Hughes geëngageerd om
te spelen in de filmversie, die van G. B.
Shaw's „Androcles and the Lion" wordt
gemaakt. Maar Hughes wilde de komiek
Alan Young voor de rol van Androcles
hebben en Young is niet beschikbaar vóór
15 Mei. Dus krijgt iedereen tot die datum
een prachtige vacantie met behoud van
volledig salaris.
Toch bespaart Hughes nog geld op deze
affaire, want hy heeft zyn vrouweiyke
ster, Jean Simmons, tot 15 Mei aan een
andere studio „uitgeleend" voor de film
Queen Bess" en in Hollywood schat men
het salaris van Jean op „iets boven de
tienduizend gulden per week"
Het strijdbare filmtijdschrift Film
front-Filmstudiën", dat 'enkele maanden
niet is uitgekomen, is thans weer versche
nen, echter in een nieuwe gedaante. Hoe
wel de drukkosten by het bepalen van
deze nieuwe gedaante zonder twijfel een
zeer grote rol zullen hebben gespeeld,
merkt de hoofdredacteur A. van Domburg
in zyn artikel „Hergroepering", waarmee
hy het blad in zyn nieuwe vorm introdu
ceert: ..Filmfront is dus een strydblad en
de redactie is tenslotte met de uitgever
overeengekomen, dat het militante karak
ter van Filmfront ook in het uiteriyk
waarneembaar moest zijn. Daarom zijn
wy overgegaan tot het formaat, dat doet
denken aan een krant, niet aan een tyd-
schrift, houwel Filinfront een tijdschrift
blijft".
Ofschoon de trouwe lezers van „Film
front" zullen betreuren, dat hun tijdschrift
zyn vroegere, veel meer aantrekkelyke,
vorm heeft verloren, zullen zij zonder
twijfel het voortbestaan van dit orgaan,
°T ROMANBIJVOEGSÉL]
Voor zware figuren is het evenals vóór alle kle
ding, ook zeer moeilijk een goed passende onder
jurk te krygen. De wijdte zou dikwijls nog wel
gaan, maar de lengte is het grootste bezwaar. Voorai
onder een dunne japon staat het niet mooi als er
zo'n korte onderjurk onder zit. Oók houden de
meeste dames die iets zwaarder zyn, niet van
smalle schouders.
Nevenstaand model is met aangeknipte schouder,
rond armgat en vierkante hals.
De rok is iets klokkend.
Het lijfje valt van voren schuin over elkaar en is
iets ruim aan de rok gezet, welke van voren met
een puntje omhoog loopt.
Het geheel is afgewerktmet een smal kantje.
Het patroon is verkrijkbaar in maat:
40 44 46 48 50 52 af 0,50.
2,50 tot 3.00 meter stof van 90 cm breed is er voor
nodig.