Millioenen zwoegen op het
Russisch
Eén taal van Leipzig tot Peking,
Stalin's ideaal
De
Catechisten van Laetare''
vieren eerste lustrum
Pinksteren in ZOllllCSCllIjII
Nederland kan helpen
Drie Nederlanders vermoord
Pinkstergedachten
Wat was onze wereld
schoon als allen het
Pinksterfeest kenden
rn
Apostolaatswerk van de eerste rang
Zaterdag 12 Mei 1951
DAGBLAD VOOR SCHIEDAM EN OMSTREKEN
v..
In Moskou vergeet men gemakshalve
wat Lenin heeft gewild
Groots opgezet plan
Leken wijden zich aan bekeringswerk
VS" wir
Radiotoespraak van de
koningin
,-r
1 I
Uitstel opkomst voor
herhalingsoefeningen
IJsheiligen blijven echter wel in de buurt
Grieken willen meren droogleggen
Y erpleegstersschool
in Nijmegen
Consistories voor vijf
nieuwe Heiligen
'N
Mpt de a-religieuze moderne wereld-
ling voor zover hij tenminste niet
door het oneindige wordt gekweld en
zoekc tida.«chtor de waarheid heen jaagt
zullen we niet behoeven te spreken
over Drievuldigheid, doopsel en vorm
sel, over de H. Kerk en Verrijzenis;
met de symboliek en de realiteit van
het bovennatuurlijke heeft hij immers
volkomen afgetekend. Maar wanneer er
sprake is van de H. Geest en de cultuur,
zal hij wellicht de oren spitsen. Dit
laatste woord is hem in ieder geval niet
vreemd;
j
Geestelijke vorming
Zij gingen uit van de gedachte, dat als
het voor een katholiek vaak reeds be-
zwaariyk is om aan een pastorie of kloos
ter aan te bellen, het nog veel moeilij
ker moet zijn voor een niet-katholick.
Daarom huurden ze 'n huis in de Willem-
srtr 57 en richten dit als 'n normale woning
in met wat huiselijke sfeer en gezellig-
Voordelen
Successen
Klap in het gezicht
Stalin's visie op de taal
fe - i
ONZE WAANZINNIGE
WERELD
Bij bende-overval op Javaanse
onderneming
De verwachting, geldig wam heden- tot mor
genavond, luidt:
In heit Zuid-Oosten van het land overwegend
zonnig weer en weinig verandering in tempera
tuur, elders aaiwanikelijk weinig, maar later toe
nemende bewolking en lagere middagtempera-
turen dan vandaag. Droog weer. Vannacht wei
nig wind en hier en daar lichte nachtvorst,
morgen overdag meest matige wind tussen
Noord en West.
Zondag 13 Mei: Zon op 4.51 uur, onder 20.22
uur; Maan op 10.34 uur, onder 2.05 uw.
Maandag 14 Mei: Zon op 4.49 uur, onder 20.24
uur; Maan op 11.50 uur, onder 2.21 uur.
Dinsdag 15 Mei: Zon op 4.48 uur, onder 20.26
uur; Maan op 13.08 uur, onder 2.34 uur. J
Het grootse, goddelijke werk der
Schepping, door de almacht van de
Vader van de Verlossing, door de
wijsheid van de Zoon vindt zijn vol
tooiing in de Heiligmaking, door de lief
de van de H. Geest. Want het werk van
de H. Geest is: bezieling en ordening;
verfijning en veredeling; voltooiing en
voleinding. In de mysterieuze diepten
van het eeuwige Triniteitsleven is Hij
de persoonlijke liefdeband tussen Vader
en Zoon; van het begin der wereld af
is deze werking van de: „digitus pater-
nae dexterae: van de vinger van G^d s
rechterhand" zoals Hij in de hymne
wordt genoemd, van deze goddelijke
kunstenaar, overal naspeurbaar en zal
het blijven tot de jongste dag.
Als God's geest zweefde Hij over de
wateren „opdat het water toen reeds
de kracht der heiligmaking zou ontvan
gen" (Doopvontwijding); ziJn kracht
(al de schoonste en reihste, de gezegen
de onder alle vrouwen, overschaduwen,
tó. dat uit haar uiteindelijk, door en
mèt en in Christus, de „nova creatura:
het nieuwe schepsel de nieuwe mens,
zal ontspruiten; onder Vit gedruis van
een hevige wind zal Hij, in de vlam
van vurige tongen, als de onsterfelijke
ziel, het lichaam der jeugdige Kerk
binnentrekken eu haar tot het einde
der tijden, als het goddelijk heilsinsti
tuut, „sine ruga et macula: zonder vlek
of rimpel" bewaren; door Zijn „myste
rievolle inwerking zal de bron van het
doopsel geopend worden tot vernieu
wing van de volkeren" (Doopvontwij
ding); door de volle uitstorting van Zijn
zeven gaven zal Hij, het in het doopsel
begonnen bovennatuurlijke leven, vor
men tot volwassen christen; onafgebro
ken, eeuw na eeuw werkt Hij voort,
in en door de Kerk, aan de ware cul
tuur, want „die Kultur 1st das Gebiet,
das dem heiligen Geiste in eigentüm-
licher Weise gehort" 1); totdat Hij een
maal de wereld, niet meer zuchtend en
kreunend in barensweeën en de H.
Kerk, niet meer lijdend en strijdend,
maar' gloriërend, zal doen verrijzen in
onverwelkbare jeugd en schoonheid.
integendeel, het is misschien
de korte samenvatting van z«n geloof.
Bij de cultuur zal hij zweren,
mens van cultuur wil hij zijn
opgetogen zijn over alles, wat de cu
rele verheffing van de mens en e
mensheid bevorderen zal, ook al is de
afdwaling van zijn geest zover gegaan»
dat hij zelfs de werkingen van zijn
verstand nog beschouwt als uitingen
van de materie
Maar als men hem zou vragen;
wat is dat, cultuur? Wat verstaat gij
daaronder, is dat hetzelfde als be
schaving, welke zijn de cultuurgoede
ren, erkent gij een hiërarchie van
waarden daarin en zo ja, welke is haar
rangschikking?" hij zou U antwoor
den, maar ge zoudt spoedig ervaren, dat
ge wel zo ongeveer in alles naast elkan
der heen zoudt praten. Niet alleen gü,
als christenmens met hem, maar ook de
a-religieuze mensen onder elkander
zouden betrekkelijk weinig aankno
pingspunten hebben, geen gemeen
schappelijke vaste uitgangspunten; geen
overeenstemmende doelstelling; het zou
blijken een babelse spraakverwarring
te zijn. Noch van onder op, noch van
boven af zou hij een veilig-leidend be
ginsel blijken te hebben en het huidige
overheersende wereldbeeld kan uiter
aard hem helemaal geen houvast
bieden, want vertoont dat niet de som
van zijn innerlijke gespletenheid?
Be tijd boven de eeuwigheid; de stof
boven de geest; het lichaam boven de
ziel; de tegennatuur boven de natuur;
de echtbreuk boven de trouw; de be
schaving boven de cultuur; de techniek
boven het ambacht; het bijgeloof boven
het geloof; het heidendom boven het
christendom; de lol boven de vreugde;
de hartstocht boven de versterving; de
losbandigheid boven de heilige gebon
denheid; de winzucht boven de zaken-
moraal; de massa-mens boven de per
soonlijkheid; het lawaai boven de stil
te: sensatie boven ontspanning; de
macht boven het recht ach, deze
litanie van onvolkomenheden zou nog
langer kunnen worden verlengd.
Maar is dat geen zwart, donker, troos
teloos pessimisme? Ziet het er inder
daad zo hopeloos uit in de wereld van
heden Geen lichtpunten in deze on-
beilzwangere nacht
We zeiden: het huidige wereldbeeld,
veroorzaakt door de a-religieuze mens,
dat is door de van God vervreemde
mens, door de onverloste mens, waarvan
St. Paulus ons reeds in sombere lijnen
het beeld heeft geschetst: „Omdat zij de
juiste kennis van God verwaarloosden,
het God hen over aan een verkeerden
zin, vervuld als ze zijn van allerlei on
gerechtigheid, boosheid, hebzucht en
•lechtheid, vol van nijd, moordlust,
CHIEDAMSCHE COURANT
,Nederdaling van de Heilige Geest", ff' andschildering van Titiaan in de
Santa Maria della Salute te Venetië.
Vier millioen kinderen in Oost-Duitsland zwoegen iedere week vijf uur
lang op de grondbeginselen van de Russische taal. Ieder kind, dat de lagere
school verlaat, moet minstens een Russische courant kunnen lezen. Slechts
hij of zij, die het Russisch voldoende beheerst, kan zich op de middelbare
school handhaven en de universiteit bezoeken. Zelfs de leerlingen op de
ambachtsscholen breken drie jaar lang hun hoofd over een taal, die hun
ouders amper „van horen zeggen" kennen. In talloze cursussen voor vol
wassenen proberen ongeveer 500.000 ambtenaren, partijleiders van de
rommunistische „Freie Deutsche Jugend", alsmede vakbondsbestuurders,
toekomstige onderwijzers en journalisten, leden van de volksdemocratische
rechtspraak en van de volkspolitie de „algèmeen geldende voertaal tussen
Leipzig en Peking" zo 8nel mogelijk zonder haperen te leren spreken.
Wat hier In de Oostelijke zone van
Duitsland gebeurt, ts niet, zoals dik
wijls wordt verondersteld, een kwestie
van uitsloverfl van een onderdanige
en slaafse regering, maar een onder
deel van een groots opgezet plan, dat
beoogt een eenheidstaal te scheppen
voor het gehele Sovjet-Russische
machtsgebied. Nog tn deze generatie
zullen alle leidende groepen, zowel in
Midden-Europa, in de Oeral als In
Peking, zich met elkaar In het Rus
sisch moeten kunnen onderhonden, zo
bestaat het plan althans.
In Oost-Duitsland, in Polen, Tsjechoslo-
wakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije,
Albanië, Litauen, Letland en in China
proberen daarom de schoolkinderen zich
het voor hen onbekende en ongewone
Russische letterschrift eigen te maken.
In steeds toenemende mate probeert men
(Van onze Haagse redactie)
Geen klooster niet slot en ascetisch sober ingerichte vertrekken, maar een
doodgewoon huis met gezellig ingerichte kamers; geen zusterkens, gehuld
in donker habijt en kap, maar jonge vrouwen in fleurige moderne kledij,
die iedere morgen de deur uitgaan om in een gesalarieerde betrekking haar
eigen 011 erioud te ^verdienen, dat is het saeculiere instituut van de „Cate
chisten van aetare gevestigd in de Rusthoekstraat 5 te Scheveningen.
In 1946 weid dit instituut van Catechisten, die wel de drie geloften afleg
gen, maar zie i vei der als gewone leken in het leven bewegen en zicli geheel
wijden aan het apostolaat onder niet-katliolieken en afgedwaalde katholie
ken, door pater all M.S.C. gesticht en met Pinksteren vieren deze
lekenzusters haar eerste lustrum.
Nu dit instituut Jaar "jzyn Iheid. Dat bleek goed gezien, want hun
woning, die ze „Dn. S.»e,,~ noemden,
ander omtrent ontstaan, doel en werk
wijze te vertellen. „-tare" ziin h»
De „Catechisten van Laetare -^be
gonnen als catechisten van
de instelling van de paters
sen van het H. Hart, waar
derricht wordt gegeven aan niet-
lieken en afgedwaalde katholieke,
zich daarvoor aanmelden. Het wer
„Una Sancta" is in de oorlogstijd ont
staan. De grenzen waren gesloten en o~
paters konden niet naar hun missieg--
bieden vertrekken. Zij gingen zich toen
wijden aan het bekeringswerk in eigen
land. Zij vestigden zich daartoe in Arn
hem, Eindhoven en Rotterdam en in 19"
kwam pater Gall met enkelen van zijn
confraters ook naar Den Haag.
twist, bedrog, trouweloos, harteloos,
zonder mededogen" (Rom. 1 2832).
Daar tegenover, tegenover dat rijk
van de Vorst dezer wereld en diens on
heilige geest, die alles bederft, bezoedelt
en besmet, wat hij aanraakt staat het
Rij k van de H., Geest, van de Geest,
door Christus gezonden, Die door Zijn
genade, Zijn ingestorte deugden en Zijn
zeven gaven, allen reinigt en heiligt,
troost en versterkt, opbeurt en ver
kwikt, heelt en verlicht. Wiens vruch
ten zijn: „liefde, blijdschap, vrede,
lankmoedigheid, welwillendheid, goed
heid, trouw, zachtmoedigheid en ge
matigdheid" (Gal. V, 22—23)
Zo vormt en verheft Hij. stil en on
gezien, de sterke zielen, de goeden, die
de wereld zullen behouden en voor
al de heiligen, die ze telkens weer zul
len vernieuwen.
JOS. POELS, pr
1) Die Gabe des H. Pfingstfesten'
door*Moritz Meschler S.J., p. 367.
trok al spoedig veler belangstelling. Het
aantal godsdienstleerlingen steeg voort-
hurend en ten slotte konden de paters,
die met slechts enkelen waren, het werk
met meer af. Zij riepen de hulp in van
an leken, zowel dames als heren, die
h„_"n opleiding en geestelijke vorming
hiin waren wekelijks enkele uren van
hef Hjd beschikbaar te stellen voor
n van godsdienstonderricht.
aanboden?ewanren en! V°°r d" W"k
die zich geheel "n iuC 'T ™uwen'
wn z.ii „„ij aan dit werk wilden gc-
maarelWCl de drie geloften af-
ferkinstituutrcl^C rater Ga" *U»« «««»-
ier mstituut der „Catechisten van Lae-
ontwierp waa'voor hy statuten
Drie punten
De grondgedachten van deze statuten
waren geheel ingesteld op de aard van
het catedhistenwerk. De drie voornaam
ste punten daarin waren: le leek blijven
2e de Evangelische Raden volgen om zich
in totale binding aan het cateohistenwenk
te kunnen geven, en 3e een opleiding
volgen en een vorming doormaken, waar
door de catechisten zich onder alle om
standigheden op het godsdienstig-,geeste
lijk niveau, dat dit werk nodig heeft,
kunnen handhaven.
Het uiterlijk geheel als leek leven
biedtvoor het catechistenwerk bijzon-
dere voordelen. Vooreerst wendt e^n
niet-katholieken zidh gemakkelijker tot
'n leek dan tot 'n priester of klooster
ling in een
ordeskleed. Ook voelen zij
zich meer op hun gemak in een huise
lijke omgeving dan in een sfeer van
een klooster, die zij aanvoelen als een
vlucht uit de wereld. Vervolgens maakt
het de catechist beter voor zijn werk
geschikt, wanneer hij midden in net
volle leven staat en zelf ook de strijd
om het bestaan kent, die zovelen, lie
tot haai- komen, moeten voeren. Het
werken in loondienst voor hele of ha.-
ve dagen, waardoor iedere catechist in
eigen onderhoud voonziet, ontlast het
instituut niet alleen van vele financiële
zorgen, maar het geeft de catechist ook
gelegenheid. wanneer zij althans in
niet-katholieke omgeving werkt, zoals
hij voorkeur geschiedt, om het aposto
laat door woord en voorbeeld ook in
die omgeving uit te oefenen.
Volgens deze principes is het lekenin-
stituut der „Catechisten van Laetare" vijf
jaar geleden opgebouwd en met vijf jon
ge vrouwen begonnen. De bisschop van
Haarlem gaf er spoedig zijn goedkeuring
aan en ook de Provinciaal der Missiona
rissen van het H. Hart stelde zich er vol
komen achter. Thans hebben reeds 17
jonge vrouwen de drie geloften afgelegd
en zijn er vier in opleiding, zodat het huis
in de Rusthoekstraat te klein is gewor
den en enkele catechisten in de omgeving
van het moederhuis kamers hebben moe
ten betrekken. Dit is helemaal niet erg,
want als straks de catechisten over ver
schillende plaatsen van het land Uit
zwermen, zullen zij ook met drie of meer
op zich zelf moeten wonen.
Met uitzondering van de algemeen
overste en de novicen-meesteres hebben
alle „Catechisten van Laetare" een baan,
hetzij voor hele, hetzij voor halve dagen.
Iedere dag gaan ze naar hun werkkring
en na daar haar taak te hebben volbracht,
wijden zij zich aan het geven van gods
dienstonderricht. Zij moeten daarvoor in
het bezit zijn van het godsdienstdiploma
B.
In de 5 aren van haar bestaan hebben
de „Catechisten van Laetare" reeds »an
275 leerlingen godsdienslessen gegeven,
waarvan er 93 na voldoende voorberei
ding het H. Doopsel hebben ontvangen.
Op het ogenblik bedraagt het aantal leer
lingen nog 75.
Met Pinksteren zullen de „Catechisten
van Laetare" het 5-jarig bestaan van het
instituut feestelijk herdenken. De Eerste
Pinksterdag wordt het feest in eigen
kring gevierd en op Tweede Pinksterdag
houdt pater Gall met zijn catechisten van
2 tot 4 uur een receptie in „Huize Lae
tare", Rusthoekstraat 5 te Scheveningen.
In verband met het hoogfeest van
PINKSTEREN
zal de eerstvolgende editie van onze
courant op Dinsdag 15 Mei a.s.
verschijnen.
DE DIRECTIE.
bovendien gedaan te krijgen, dat het La
tijnse alphabet door het Russische alpha
bet wordt vervangen. Sedert korte tijd
kan men in de Sovjet-Unie het streven
waarnemen, dat men het Russische alpha
bet ook wil invoeren voor alle niet-Sla-
vische volkeren in de Sovjet-Unie.
Slechts de Baltische republieken», Est
land, Letland en Litauen, alsmede de Ar-
menen en Georgiërs mogen nog hun eigen
schrijfwijze volgen. De talrijke andere
volkeren hebben het Russische eenheids
schrift reeds noodgedwongen aanvaard.
Het betreft hier vooral de Mongoolse re
publieken, de Ugro-Finnen en de onge
veer 20 Turkse volkeren Het feit. dat in
de talen van deze volkeren verschillende
klanken zijn, die door het Russisch alpha
bet niet kunnen worden weergegeven,
was geen beletsel. Voor de Jakoeten (een
Mongoolse stam in Siberië) werd het
alphabet aangevuld met nieuwe letterte
kens voor de niet om te zetten klanken.
Het czarendom heeft, zelfs tijdens 't
bestuur van de meest Imperialistisch
gezinde czaren, het nooit gewaagd
dergelijke maatregelen te nemen.
Daarbij komt, dat deze maatregelen
een klap in het gezicht zijn van het
marxistische ideaal, zoals dit nog wei
nige jaren geleden in de Sovjet-Unie
gold. Lenin immers leerde, dat de vol
keren van de Sovjet-Unie voor alles
recht hadden op het behoud van hun
eigen nationale taal Men deed alles om
zelfs de achterlijkste bevolkingsgroepen
in het Oosten van het Sovjetrijk van
eigen woordenboeken enz. te voorzien.
Dat is echter al lang vergeten. Uit de
Stalin, die eenmaal geloofde aan het
dogma van Marx en Engels, dat de
staat na de socialistische revolutie
moest afsterven, is een imperialistische
heerser gegroeid, die zich schijnt te
hebben voorgenomen het stempel van
Rusland op de gehele wereld te druk
ken.
Toen Hitler in Europa de macht in
handen kreeg, verbood hij het gebruik
van het Duitse schrift van couranten,
boeken en op de scholen, ofschoon hij
tien jaar daarvoor ditzelfde schrift nog
uitdrukkelijk had verdedigd. „Ik wil",
zo verklaarde Hitier deze maatregel, „dat
het Duits zo gemakkelijk mogelijk ge
leerd zal worden teneinde als tweede
taal overal in Europa ingang te vinden"
Toen Stalin na de oorlog de weg naar
de wereldheerschappij openzag, gooide hij
eveneens het voorheen aangebedene van
zich af en roeide hij de marxistische
taalwetenschap, die van een bovennatio
nale kunstmatige taal van het proletari
aat had gedroomd, grondig uit. Na het
voorbereidende werk van zijn taaispecia
listen publiceerde de „Prawda" in de
zomer van 1950 een viertal brieven, die
(door Stalin waren geschreven. Daarin
werd aangevoerd, dat de taal geen klas
se-aangelegenheid is, zoals Marx leert
maar iets eeuwigs, ontstaan uit de inspan
ningen van honderden generaties van een
volk. De geschiedenis heeft beiwezen.
aldus Stalin, welke een centrale plaats
de taal inneemt bij de opbouw van een
rijk. Zijn kameraden, die zich niet kun
nen losmaken van hetgeen zij in hun re-
volutionnaire verleden hebben geleerd,
worden door Stalin „Schriftgeleerden,
Talmudisten en kleine geesten" genoemd,
„die niet in staat zijn tot het wezen van
een grote zaak door te dringen". Bedoel
de kameraden zijn overigens reeds lang
tot de orde geroepen
Er is echter lets ln deze nieuwe leer
van Stalin, dat zeer belangrijk kan
worden genoemd. Er blijkt namelijk
uit, dat de leiders van het communis
me, dat tenslotte een reactie is op
eeuwenlang sociaal onrecht onder de
czaren, geworden zijn tot imperialisten.
Wat Stalin betreft blijkt uit zijn taal
hervormingen en uit de theorieën, waar-
op deze worden gebaseerd, dat hij zich
beschouwt als een der grote rijksop
bouwers van de geschiedenis.
De radiotoespraak die H.M. de Koningin
Zondag ter gelegenheid van Moederdag zal
houden, zal niet worden nitgezonden des
middags om 13 uur, zoals eerst het plan
was, maar Zondagavond van 20 uur tot
20 uur 10.
HCIPT 06 BISSCHOP
KERKEN BOtHVEN/
In de koepokinrichting te R'dam
draaien de glazen koepokstofmolens
thans dag en nacht door voor de
vervaardiging van entstof. Links een
fles met vaccin.
MORGEN vieren wij Pinksteren en
deze hoge feestdag moet voor de
katholiek meer betekenen dan twee
vrije dagen. Het is immers het feest van
de H. Geest, tot Wie wij bidden om in ons
het vuur Zijner liefde te omsteken en
dat Zijn geest het aanschijn van de aarde
zal vernieuwen.
Aan de H. Geest dienen wij echter ook
te vragen om ons verstand te verlichten
en de geruide te schenken om ons geloof
ongeschonden te bewaren.
Deze verlichting en genade hebben wij
allen in deze waanzinnige wereld hard
nodig, immers, hoeveel gebeurt cr niet
in onze dagen, dat menselijkerwijze ge
sproken krankzinnig schijnt ons en m de
ban van ons beperkt mensenverstand voor
komt in strijd te zijn met Gods Voor
zienigheid. Hoe sterk lokt niet de dwa
ling, welke ons geloof dreigt te onder
mijnen bij een niet begrijpen.
Als sterveling staat men hier voor raad
sels bij de onnaspeurlijke wegen van God
en het is vaak heel moeilijk ie berusten
in de overtuiging, dat elke kruisweg uil-
eindeiijk leidt tot de glorie van Fasen.
Doch zoals door de H. Geest op de eerste
Pinksterdag aller eeuwen aan de Apos
telen duidelijk werd gemaakt, hoe alles
geleid werd tot glorie van God en lot heil
der mensheid, zo moeten wij de H. Geest
bidden met Pinksteren, ons evenzo te ver.
lichten opdat het heilig Pinkstervuur mi
ons worde ontstoken en wij ondanks onze
krankzinnige wereld en het slechte voor
beeld van zovelen. blijven geloven ni ce
goddelijke Voorzienigheid en de heilig
heid van de Kerk zelf, waarvan de leden
tens lotte mensen blijven met ode mense
lijke gebreken.
Als mens zonder geloof kan
deze aarde niet begrijpen; met geloof
evenmin doorgronden, maar wet aanvaar-
dev'ragcn wij daarom morgen de H. Geest
om Zijn licht, op dat bij alle eller.de wij
ook nog niet ons hoogste gcestenjn goed
n.1. ons geloof verliezen zuilen
ANALYST
De Legervoorjchtlngsdienst bericht ons:
„Aan al het in de gemeenten Tilburg.
•s-Hertogenbosch. Vught, Eindhoven en
Geldrop woonachtige reserve- en dienst
plichtige personeel, dat een oproep in zijn
bezit heeft om op 15 Mei 1951 voor her
halingsoefeningen onder de wapenen te.
komen, wordt medegedeeld, dat voor hen
de opkomstdag wordt uitgesteld tot nader
te bepalen datum".
(Van onze weerkundige medewerker)
Het weer heeft zich in de eerste helft
van deze week niet van z(jn zonnigste
kant laten zien. Vooral in het Noord-
Oosten van het land is de ene bui na de
andere gevallen en de stad Groningen
kreeg in vijf dagen tjjds dan ook meer
regen dan gewoonlijk in de hele maand
Mei naar beneden komt. In Eelde was
het iets minder slecht, maar toch wel
zodanig, dat het vliegveld daar gesloten
moest worden. Elders viel veel minder,
ofschoon de hoeveelheden b.v. in Bra
bant zeer aanzienlijk waren.
Donderdag werd het echter beter en
als de voortekenen niet bedriegen, zal
deze verbetering nog enkele dagen aan
houden, zodat het er voor de Pinksteren
gelukkig niet slecht uitziet, al is er ook
geen reden om nu het neusje van de zalm
te verwachten. De temperatuur kan niet
In Griekenland bestaan concrete plan
nen om tot drooglegging van een achttal
strandmeren en draslanden over te gaan.
Bij elkaar beslaan deze acht objecten een
oppervlakte gelijk aan de Noordoostpol
der, namelijk ruim 45.000 hectaren. De
Griekse regering, geadviseerd door de
E.C.A., heeft contact gezocht met de N.V.
Grondverbeterings en Ontginningsmaat-
schappij dat op cultuur-technisch gebied
na de oorlog reeds talrijke opdrachten
buiten de grenzen ten uitvoer bracht.
De directeur van de Grontmij ir J. Han-
raets is onlangs met de Haagse ir H, Tel-
hoog oplopen, omdat de hoge druk zich
boven de Britse ejlanden handhaaft en
in Scandinavië de barometers een lagere
stand aanwijzen. Dë toevoer van lucht
uit het Noorden blijft daardoor besten
digd, zodat het vooral aan de kust fris
zal blijven. Bovendien is boven de Noorse
Zee een niéuwe depressie aan het meteo
rologische firmament verschenen, die de
barometers in Scandinavië verder zal
doen dalen en die de toevoer van tame
lijk koude lucht zal versnellen. Het
front van deze depressie zal Zondag de
bewolking in ons land doen toenemen.
Naar het zich vanmorgen liet aanzien,
zal dit front Zondagavond passeren, het
geen ten hoogste enkele spatjes regen
zal kunnen veroorzaken. Maandag zijn
dan opnieuw opklaringen te verwachten.
Kort samengevat zouden wij kunnen
zeggen, dat het weer met Pinksteren
naar alle waarschijnlijkheid droog zal
blijven met af en toe wat overdrijvende
bewolking, maar ook met fraaie perioden
van zonneschijn, terwijl de temperatuur
iets aan de frisse kant blijft. Zelfs is er
enige kans op nachtvorst, die ook in de
afgelopen nacht plaatselijk zich nog heeft
doen gevoelen.
legen naar Griekenland gegaan om een
indruk te krijgen van het enorme dioog-
leggingswerk. Zij kwamen tot de conclu
sie, dat de droogmaking van de aangewe
zen acht strandmeren en draslanden. in
grootte variërend van 12.000 to, 300 bun
der en hoofdzakelijk aan Griekenlands
Westkust gelegen, inderdaad mogelijk is.
Met de Griekse regering kwam de
„Grontmij" reeds tot overeenstemming
en de verwachting is, dat binnenkort een
grotere groep experts uitgezonden zal
worden, welke tot taak krijgt bmnen een
half jaar een algemeen adviserend rap
port uit te brengen. Daarna volgt de de
finitieve studie van de het eerst uitge
kozen objecten en tenslotte (naar ver
wacht wordt reeds volgend jaar) de uit
voering van het grote werk.
De Zusters van de H. Carolns Borro-
meus (Onder de Bogen) nit Maastricht
zullen binnenkort een z.g. Monitriecen-
school openen in Nijmegen. Op deze eri Mazzarello worden heiligverklaard,
school worden religieuze- en ieken-ver- terwijl op 21 October de heiiigverkla-
pteegstersopgeleid voor leidende functies ring van de zalige Gianelli. Bianchi en
in de verpleging. I Ignatius van Laconi zal volgen.
Z. H. de Paus zal op 28 Mei de Kar
dinalen ln een Geheim Consistorie hij-
eenroepen teneinde hun mening te vra
gen over de heiligverklaring van do
zaligen Emitie de Vialar, Marie Domi
nique Mazzarello, Antonio Gianelli,
Franciscus Xaverius Bianchi en Igna
tius van Laconi.
Op 4 Juni a.s. zal het semi-openbaar
consistorie worden gehouden, waartoe
mede de Kardinalen, de Aartsbisschoppen
en de Bisschoppen, binnen de afstand van
100 mijlen van Rome verblijvend, zullen
worden toegelaten.
De heiligverklaringen van de vijf za
ligen zullen tijdens twee grootse plech
tigheden ln de Sint Pieter geschieden.
Op 24 Juni a.s. zullen de zalige de Vialar
Opnieuw heeft de bende-terreur op Java
neming een politiewacht heeft van twintig
man.
Plotseling echter werd Gunung Buleud
overvallen door een goedgewapende bende
van twee a driehonderd man, die gekleed
slachtoffers geëist." Deze keer waren het waren in politie- en legeruniformen. De
drie Nederlanders, namelijk de heren ft. politiemacht verweerde zich hardnekkig.
Timmerman, C. A. de Voogd en F. Meeter. nadat twee politiemannen en twee
allen cmployé's van de onderneming Mira vrouwen waren gedood en een derde
Montana in het Snkabnmise en voorts Politieman zwaar gewond was, moest de
twee Indonesische politiemannen en twee kleine groep voor de overmacht zwichten.
Deze zes nclub-directors'recreatie-officieren van het Amerikaanse leger in
Duitsland komen op uitnodiging van de A. N. V. V. de kennismaking met
Nederland hernieuwen in verband met de verloven van de Amerikaanse
vrouwen van Indonesische politiemannen.
Zoals gewooniyk waren de 3 employé's
gisteravond na het werk om veiligheids
redenen naar de naby gelegen onder
neming Gunung Buleud gegaan om daar
ta overnachten, omdat deze laatste onder-
Daarna sommeerde de bende de Neder
landers naar buiten te komen, waar z.y,
toen zy aan deze sommatie voldeden, A
bout portant werden neergeschoten.
Toen uit Sukabumi politiehulp kwam
opdagen, verdween de bende met mede
neming van ruim tien geweren.