Zr Maria Gertrudis leefde voorbeeldig en stierf te Echt als een heilig» Een boek over Prins Bernhard De ritmeester die voor geen keizer bang was Geen tiid voor heiligheid van de leek teï S VACANTIE SPREIDING sss&« -- - LEOPOLD STOKOWSKI, EEN ONSTUIMIG DIRIGENT Zij offerde haar leven voor de Paus Oudste dochter van Matthias Erzberger Speciale rijwieltrein Toch wetenswaardig Holland's icorking prince GOD EN ZIJN WERELD Holland-Festival in de Kurzaal Residentie-orkest leverde topprestatie PAGINA 3 Moordaanslag Haar eerste offer Liefde tot het Goddelijk Hart Onbloedige martelares tilKIi Jeugdherinneringen Taalles Soestdijk „Holland's working prince" •-* ffir gal Uit d. «tam opschieten;. I EGOCENTRISCHE DICTATOR vóór 15 Juli of na Augustus geeft méér rust - méér ruimte - méér reis gelegenheid door Het was 14 April 1921. Voor het Carmelitessenklooster van Echt stopte die morgen een auto. De chauffeur, die in onberispelijk uniform was gekleed, verliet haastig zijn plaats achter het stuur en opende hoffelijk de portieren. Maria, de oudste dochter, hielp haar moeder hij het uitstappen. Gaby, de jongste, een kittig meisje van zes jaar, wipte het eerst naar binnen, toen een buitenzuster de voordeur open maakte. Als laatste begaf zich de vader van dit gezin naar de spreekkamer, een deftig en ernstig man van middel bare leeftijd. Matthias Erzlierger was zijn naam. Hij was Duits staatsman en een van de voornaamste katholieke leiders van het Centrum. ,,God geve, dat je hier gelukkig wordt, Maria waren de laatste woorden, die de diep ontroerde man sprak, toen zijn dochter hem aller hartelijkst omhelsde, voordat zij de drempel van het pauselijk slot overschreed. .,1k schenk U mijn dochter", zei de vrome man tot moeder Priorin, .-Zij heeft ons nooit enig verdriet gedaan. Wij hebben haar veel vreugde en genoe gen mogen bieden. Zij had thuis zo'n aangenaam en prettig leven kunnen heb ben! Maar heel haar hart trok naar het klooster. Ik kan en wil haar -bij dit besluit niets i - dc weg leggen, omdat ik weet, dat de goede God ops een grote eer bewijst door ons kind voor Zijn dienst te bestemmen". Op de terugreis naar Berlijn moest de heer Erzberger tijdens een kort opont houd te München-Gladbach een spreek beurt vervullen. Midden in zijn reds kon hij zijn ontroering niet langer meer bedwingen. Men moest het hem maar riet kwalijk nemen, vertelde hij aan zijn onthutste toehoorders, want hij had van morgen zijn oudste dochter naar het klooster gebracht Aanvankelijk was Matthias Erzberger onderwijzer geweest, Later ging hij aan de katholieke universiteit van Freiburg in Zwitserland geschiedenis studeren. Daarop kwam hij in de journal stick te- recht. Zeven jaar lang van 1896 tot 1903 was hij als redacteur aan het Dcut- «ches Volksblatt te Stuttgart verbonden. In deze stad werd 13 October 1902 zijn dochter Maria geboren. Een half jaar later werd hij tot afgevaardigde van de Rijksdag gekozen en verhuisde toen met zijn gezin naar Berlijn, waar hij een woning te Charlottenburg betrok, Toen het in October 1918 duidelijk werd, dat Duitsland de oorlog zou ver liezen. nam prins Max van Baden hem als staatssecretaris in het kabinet op. in deze functie ondertekende hij te Corn" piègne de wapenstilstand. Het was rijn eerlijke overtuiging, dat de nauwgezet e vervulling van het vredestractaat va- Versailles voor zijn volk de enige mo gelijkheid tot redding uit nood en ellen de betekende. Voor dit standpunt is hij moedig durven uitkomen. Ook in het openbaar. Daarmede heeft hij zich een- ter de felle haat van nationalistische groeperingen op de hals gehaald, die hem van corruptie, ontrouw aan de Duitse zaak en verraad aan het volk beschuldigden. Een moordaanslag welke op zijn persoon ondernomen werd, doch mislukte .deed hem in 1920 besluiten als minister van financiën af te treden. H« wist dat zijn leven permanent gevaar liep Zijn vrouw en kinderen verkeer den in deze revoluttonnaire periode voortdurend in een pijnlijke onzekerheid. Maria Erzberger als zuster Gertrudis. Maria Maria hield zielsveel van haar Vader, Het heeft haar dan ook een harde strijd gekost om de nobele man van haa. kloosterplannen op de hoogte te stellen. Jaren geleden had een jêugdige Fran- gaise - Thérèse Martin - dezelfde moeilijke stap moeten zetten en de Der- ste Pinksterdag - waairop die Geest de mensen immers op speciale ver licht uitgekozen om met haar nemen voor de dag te komen. Toendlt Duitse meisje op een wandeling aoor een der parken van Berlijn aan haar vader vertelde ,dat zij sinds haar ver blijf te St. Moritz er vurig naar ver langde om in een streng slotklooster eerherstel te brengen en boete te doen voor de zonden, die door wufte en mon daine mensen werden begaan, gedroeg Matthias Erzberger zich op dat ogenblik niet minder edelmoedig en offervaardig dan de vader van de H. Theresia van Lisieux. Hij verzoende zich aanstonds met de gedachte, dat zijn dochter het gezin ging verlaten om Carmelites in Mn Nederlands klooster te worden. Als postulante te Echt bleef Maria Frzber'er zich bewust, dat haar vader vanwege zijn politieke overtuiging aan ernstig levensgevaar was blootgesteld- In kinderlijk vertrouwen legde zij dan ook zijn foto op het altaar van de kapel r.eer, Op de achterzijde had zij. geschre- ven .Lieve Jesus, hid U van ganser harte, beschaam mijn vertrouwen niet. beschut en bescherm mijn lipve Vader, Moeder en Gaby". Doch in ZUn ondoorgrondelijke Voorzie nigheid heeft God anders gewild. Op de avond van de 26e Augustus 1921 ont ving Moeder Priorin een telegram uit Grlesbach, waarop het ontstellend be richt stond vermeid, dat de vader van Maria Erzberger tijdens zijn vacantie, die hij doorbracht in het Zwarte Woud, lafhartig was vermoord. De vreselijke waarheid drong niet di rect tenvollc tot Maria door. Tegen alle waarschijnlijkheid in hoopte zij dat deze tijding slechts een loos gerucht zou zijn. Toen de dagbladen de volgende morgen met grote opmaak vermeldden, dat twaalf kogels een einde hadden ge maakt aan het leven van Matthias Erz berger en de moordenaars Tillesen en Schulz naar het buitenland waren ge vlucht, móest zij daarentegen wel met zekerheid aannemen, dat zij haar vader op aarde nooit meer zou terug zien Dit was het eerste zware offer, dat God in de Carmel van haar vroeg. Het zou allerminst het laatste zijn. Geheel liet kloosterleven van zuster Maria Gertru dis Theresia a S. Agnete de naam die zy bij haar inkleding ontving zou in het teken van de liefde en het lijden staan. Na een langdurig ziekbed overleed in het jaar 1899 in het klooster van de Goede Herder te Porto in Portugal de overste, moeder Maria del Divino Amore. Onder deze naam ging de Duitse gravin Maria Droste zu Vischering schuil, die uit het oud en katholiek adellijk geslacht was voortgesproten, waartoe ook de moedige en onverschrokken tegenstander van de Pruisische huwelijkswetgeving, 8™" Clemens August, aartsbisschop van Keu len. behoorde. Gedurende haar korte leven heeft deze heilige kloosterzuster vurig geijverd voor de toewijding aan het H. Hart van Jesus. Diep getroffen door «ie geschriften van deze vrome vrouw legde zuster Gertrudis een speciale gelofte af, waarmede zij zien verplichtte God alleen uit liefde te dienen en van iedere beloning vrijwillig afstand te doen. In een onbegrensd verlangen naar offers en lijden wilde zij aan Jesus voldoening geven. Dit groots ideaal is de voornaamste stuwkracht van haar reli gieuze leven geworden. naars van haar vader edelmoedig ver giffenis te schenken. Op ondubbelzin nige wijze heeft zjj dat getoond jegens een religieuze, die tot een Duitse onder wijscongregatie behoorde en een bloed eigen zuster was van een van de boos wichten, die Matthias Erzberger hadden neergeschoten. In October van het jaar 1932 is deze Zuster naar de Carmel van Echt gegaan om aan Zr Maria Gertrudis vergiffenis te vragen voor al het ver driet, dat haar familie door haar broer was aangedaan. Zij sloten vriendschap en beloofden samen te bidden voor de bekering van de schuldige. Het is mij niet bekend of deze intentie verhoord is. Wel staat het vast, dat de beide moordenaars hun gerechte straf niet ontlopen zijn, wan; na de ineenstorting van het z.g. Derde Rijk zijn zij hoewel hun strafbaar feit inmiddels verjaard was alsnog gearresteerd. Tillesen hoorde in 1947 door een gerechtshof in de Franse bezettingszóne 15 jaar tegen zich eisen en Heinrich Schulz, die tevens tot de S.S. was toegetreden, werd te Offenburg tot 12 jaar tuchthuisstraf veroordeeld. „Lijden of sterven, het Kruis of de dood heeft de H. Theresia van Avila, de beroemde hervormster van de Carmel, eens uitgeroepen. Zr Maria Gertrudis heeft zowel het lijden als de dood moedig aanvaard Go>i heeft haar op talrijke manieren beproefd. Haar tenger gestel was tegen de vermoeienissen van het Carmelleven ternauwernood opgewassen. Met kordate wilskracht zette zij zich over alle bezwaren heen en gaf zich aan de haar opgelegde taak met geheel haar per soon. Zij gedroeg zich zo flink, dat haar omgeving weinig of niets bemerkte van de hevige stormen, die haar geestelijk leven onophoudelijk in beroering brachten Bfl uitzondering werd haar ziel ge koesterd door de milde gloed van een Thaborzon. Dan was er op de gehele wereld geen gelukkiger schepsel te vin den dan zr Maria Gertrudis, die zich in haar armoede onmetelijk rijk voelde Doch als regel was het in haar naar Goddelijke opbeuring verlangend hart even kil als de winterse temperatuur op haar sober ingerichte en niet ver warmde cel. Gevoelens van dorheid, troosteloosheid, vertwijfeling en geeste lijke verlatenheid folterden haar ge moed en stemden haar niet zelden wan hopig. Ook haar levensweg was groten deels in de beangstigende duisternis van de nacht der zinnen gehuld. In haar van nature vrolijk en opgewekt karak ter heeft zij de kracht en het uit houdingsvermogen gevonden om deze beproevingen geduldig te verdragen. Toen zij vernam, dat Z. H. Paus Pius XI met een hardnekkige ziekte aan zijn voet Jeugdportret van Maria Erzberger. sukkelde, bood zij haar leven vrijwillig aan God aan. De H. Vader genas, >:och nog datzelfde jaar werd het been van zr Maria Gertrudis aangetast door een ge heimzinnige kwaal, welke de artsen aan vankelijk moeilijk konden vaststellen. In het ziekenhuis De Goddelijke Voorzienig heid te Sittard werd ten slotte geconsta teerd, dat de oorzaak in 'n ernstige bloed ziekte gezocht moest worden. Bloea- transfusies mochten niet meer baten. ,,lk sterf graag, verklaarde zij, maar zou nog eenmaal mijn moeder willen zien". Dr Schoonhoven van Beurden, de De- handelende geneesheer, heeft zich vee moeite gegeven om mevr. Erzberger waarschuwen, doch hij kon haar niet be reiken, aangezien zij met haar jongste dochter Gaby op reis was naar Gourdes en Lisieux. De laatste wens van zuster Maria Gertrudis is derhalve niet in ver vulling gegaan. Ook dit offer heeft zij aan O. L. Heer moeten brengen. Vrijdag middag 17 September 1937 omstreeks hall vier is zij overleden. Toen haar moeder en zusje de volgende morgen te Echt arriveerden, stond het stoffelijk overschot opgebaard achter de tralies. Bij gelegenheid van haar sluierfeest heeft zij verklaard: „Tegen elke Pnri w,, ik een onbloedige martelares worden Dit heroiek voornemen heeft 'te jeugdige vrouw, die op 34-jarige leeftijd stierf, uit gevoerd. Menigeen roept thans haar voor spraak bij O. L. Heer in. Zij wordt veel vereerd. Niet alleen in Eoht en omgeving ook in haar vaderland. E. LOHMAN O.F.M. Voor vacantiegangers is het van be lang te weten, dat hun rijwielen, die zij per trein wensen te verzenden, van 29 Juni tot en met 1 September voor namelijk met speciale rij wieltreinen zullen woiden vervoerd. Wil men verzekerd zijn van verzen ding in de loop van de nacht, volgenc.e op de d: van aanbieding dan moeten de rijwie.en om uiterlijk 20.00 uur doch liefst vroeger ten vervoer aar: de stations worden aangeboden. Reizigers, die in dit tijdvak een rij wiel willen verzenden naar Amsterdam, kunnen dit alleen doen naar het Am- stelstation, dus niet naar de stations u.s>. en Muiderpoort. Omgekeerd kunnen al leen op het Amstelstation rijwielen ter verzending worden aangenomen Uitslui tend op Zondagen kan de verzending van Amsterdam uit ook op de stations G.o. en Mp. geschieden. Wie zijn rijwiel naar of van Rotte;" .aam wil verzenden, kan dit uitsluitend doen naar of van de stations D.P. en Maas. Alleen op Zondagen kan men van Rotterdam uit ook rijwielen ter verzen ding aanbieden op de stations Fijenoord en Beurs. Voor Den Haag geldt de beperking het, station Hollandse Spoor dat op Maan dagen, Donderdagen, Vrijdagen en Zatei- dagen voor rijwielvervoer gesloten zal ziin. Rijwielen van en naar Den Ha»_ moeten op de genoemde dagen dus wor den verzonden via het station Staatsspoor. Post naar Nieuw-Guinea. Met een vlieg tuig, dat Maandag 2 Juli naar Biak ver trekt, kan luchtpostcorrespondentie voor Nieuw-Guinea worden verzonden. Het ver dient aanbeveling de stukken niet later dan 29 Juni ter post te bezorgen. Ongeval met twee Britse duikboten. Twee Britse dikboten, de Sirdar" en de .Scythian", hebben gisteren bevel gekre gen voor onderzoek naar haar basis terug te keren na een licht ongeval bij oefenin gen op de Noordzee. De admiraliteit maakte bekend, dat niemand gewond was geraakt en dat geen der boten in enig gevaar verkeerde. De onderzeeërs namen met veertien andere waaronder twee Nederlandse deel aan een schijnaanval op een convooi. Kath. dagblad te New York. In Septem ber van dit jaar zal te New York een katholiek dagblad verschijnen, dat, behal ve de algemene nieuwsberichten, ook spe cifiek godsdienstig nieuws zal bevatten. De redactiestaf van katholieke journalisten zal namelijk speciaal tot taak hebben, in de berichtgeving het godsdienstige element meer tot zijn recht te doen komen dan dit in het algemeen in de pers geschiedt. „Vrije Duitse jeugdbeweging" verboden. De Westduitse bondsregering heeft Dins dag de (communistische) „vrije Duitse jeugdbeweging'' verboden, omdat deze 'n gevaar opleverde voor de grondwettelijke orde. De bondsregering zal de nodige stappen nemen om te zorgen, dat ook de verschillende Westduitse staten de jeugd beweging verbieden. Paderborn anno 1907 zal er nog dagenlang over gepraat hebben. Over dat incident tijdens de parade op het exercitieveld, waar een jonge ritmeester der huzaren het stoute stukje uithaalde de Keizer nota bene Wilhelm II op het top punt van zijn glorie een lesje in militaire stiptheid te geven. Regiment na regiment had reeds voor de keizer gedefileerd. Een nieuw eskadron bracht hem 't eresaluut, maar, in plaats van terug te groeten, wendde de keizer achteloos het hoofd af, sprekend met iemand van zijn gevolg. Een oncorrectheid die de commanderende rit meester brutaalweg af strafte door z'n eska dron prompt links uit de flank te doen weg- galopperen, de keizer lijke tribune in ver bijstering achterlatend. Öe ritmeester, die met dit huzarenstuk zijn Op jacht. Prins Bernhard tijdens een bezoek aan wijlen Koning Gustaaf van Zweden bij een jacht partij. Uit „Onze Prins in het publiek en binnenskamers fiere karakter toonde, was Prins Bernhard zur Lippe Biesterfeld, de vader van onze prins Bernhard. concern een brillante carrière gemaakt 'had. en zich nu met grote voortvarend heid wierp op de bestudering der eco nomische problemen van zijn nieuwe vaderland. Overal dook hij op, hartelijk en eenvoudig, vol belangstelling' vra- gen stellend die een scherp inzicht ver rieden, plannen makend voor hulp waar die nodig was. „Holland's working prince" zou een Amerikaanse journalist hem jaren later noemen. De grondslag voor die benaming werd reeds ir de eerste jaren gelegd. Zo groeide zijn populariteit snel. Maar geheel de onze werd de prins eigenlijk eerst in de bloedige en som bere jaren van de samen met zijn nieuwe landgenoten tegen het Hnier- dom gevoerde oorlog. Zijn strijdvaar dige vaderlandsliefde, zijn rusteloos werken in Londen, zijn meeleven met de ellende in het bezette gebied, zijn resoluut leiderschap in de dagen der bevrijding hebben de band tussen het Nederlandse volk en zijn vechtende, vliegende en werkende prins eerst voorgoed geklonken. Zo is in grote lijnen de gesch'edenis van de prins zoals iedereen hem kent Men kan al deze dingen in het boek van prof. Waterink nog eens uitvoerig lezen- Maar wat dit boek zijn bijzondere charme_ geeft, dat zijn de kleine intimiteiten, de jeugd herinneringen, de anecdotes die met zo algemeen bekend zijn. In een hoofdstuk vertelt prinses Arm gard met moederlijke trots over prins Bernhard's jeugd op Reckenwalde, het landgoed der Lippe's, in de buurt van Polen. Over de onverwoestbare vrolijk heid van de steeds zingende Bernilo over de toneelvoorstellingen o.a- uit „Wdhelm Teil" die de 10-jarige Bernhard samen met zijn jonger broertje Aschwin gaf prinses Beatrix zet de traditie thans met het geven van circusvertoningen voort over zijn trouw aan eenmaal ges.oten vriendschappen. Een ander hoofdstuk schetst prins Bernhard's studiejaren, tweemaal onder broken door een ziekte die hem aan de hard een leraar op soortgelijke wijze van repliek diende als zijn vader het in Paderborn eens de keizer had gedaan. En dan is er het verhaal van prof. Scholte, de Utrechtse hoogleraar, die de opdracht ontving de Nederlandse uit spraak van de prins te perfectionneren; -r j i.-:i->nl W6l APT"l de vorstelijke leerling 'zal wel een heimelijk onze taal verwenst heb ben wanneer zijn leraar hem zin netjes voorlegde als „de schrandere schreeuwers schijnen scherpe schimp scheuten niet te schuwen". Hoofdstukken over de activiteit van de prins in Londen, over „ondergrondse lotgevallen van prinses Armgard en prins Aschwin tijdens de oorlog het zal met algemeen bekend zijn dat de laatste via een Argentijnse relatie nog wel eens een aardig berichtje voor radio Oranje leverde zijn zeer lezenswaard evena.s dat over de prins in zijm dagelijkse om gang: vriendelijk, maar zeer „clever" en terzake. Onnodig gezwets prikkelt hem soms tot een rake sneer, zoals de man ondervond, die de prins een wegenplan, dat hij reeds kende, uitvoerig wilde uit leggen en die te horen kreeg: „Zeg, ja moest je verhuren bij Cook!" In het laatste hoofdstuk worden we verplaatst naar het paleis Soestdijk, in de werkkamer van de prins vol souvenirs o.a. het gebroken stuurwiel, herinne ring aan zijn auto-ongeval in 1937 aan de Muiderstraatweg. Tenslotte zijn er de prinselijke chauffeur die over het Ko ninklijke gezin aardige dmgen vertelt en de ex-secretaris van de prins om de rij te sluiten van de ingewijden die iets aan het beeld van Prins Bernhard toevoegen. De samensteller is £rin geslaagd dit beeld te maken tot een goedgehjkend portret. Het portret van een harte. ïjae, dappere, hardwerkende mens, die aan de zijde van onze Koningin met volle krach, meewerkt aan de welvaart van het va derland. Men zal de prins het fraai geïllustrer- de, uitstekend verzorgde werk bij zijn veertigste verjaardag die hij de volgends week hoopt te vieren, als geschenk aan bieden. N a v Onze Prins in het publiek en - Watennk- In de liefde voor het Goddelijk Hart van de Zaligmaker heeft zfl ongetwijfeld de kracht gevonden om aan de moorde- Matthias Erzberger, wiens foto door zijn dochter in kinderlijk vertrouwen op het altaar van de kapel werd neergelegd. Aan de achterzijde had zr Maria Gertrudis de volgende woorden ge schrevenLieve Jesus, ik bid U van ganser harte, beschaam mijn vertrouwen niet: beschut en bescherm, mijn lief" Vader, Moeder en Gaby Beter dan welke lyrische verheerlijking ook tekent deze feitelijke gebeurtenis, waarmee dr J. Waterink zijn boel. ever prins Bernhard begint, de geestelijke onafhankelijkheid, de vrijheidszin, de besluitvaardigheid en de moed, die voor het geslacht der Lippe's kenmerkend zijn en die ook onze Prins sieren. In het hele boek toont de schrijver trouwens dat hij meer houdt van fs.telijke gegevens dan van lyrische ontboezeming. Op feiten, niet op verheerlijkende bom bast is het portret gebaseerd dat hij van de Prins boetseert, een portret dat won derwel overeenkomt met het beeld dat het volk zich gaandeweg van Prins Bern hard heeft gevormd. Gaandeweg, want wie met zijn gedachten de 14 jaar. dat de prins een der onzen is, overziet, zal bemerken dat dit beeld in de loon -er jaren aanzienlijk rijker en rijper gewor den is. Zeker, direct accepteerde Nederland de sportieve prinselijke verloofde van iprinses Juliana, die met zijn ioviale hartelijkheid in het wat vereenzaamde paleis der Oranje's hieuw leven en nieuwe blijheid bracht. Maar weldra kwam bij de aanvankelijke waardering ontzag, toen er verhalen doordrongen over de werkkracht en de intel.'gentie van de prins, die bij het I. G. Farcen- J i7.nu hebben, als men haar vertelde, dat zij bestemc va met me en om ons In deze kostbare monstrans, die in de kapel van het Carmelitessenklooster te Beek (L.) wordt gebruikt, heeft de Utrechtse edelsmid Jan Eloy Brom ae juwelen, onderscheidingen, eretekenen en nrdeversierselen verwerkt, welke aan ae Duitse katholieke staatsman Matthias Fr-hpraer tijdens diens politieke loop- baan werden toegekend. Het kunstwerk „„(,,,nrnen in de vorm van de Mystieke Roos. Het ^TjVtnflol rST ejTaecendet. (Een loot zal Doordenkend op hetgeen hier de vorige week werd aangetekend bij Gerard Walschaps ^uster Virgiha Muit men gemakkelijk op de vra®|'gelijk geproi"c- dar. de christelijke heiligheid zo gemakkeujK geproj-c teerd wordt tegen de achtergrond van het klooste.- teven? Enige tijd geleden kon men, vooral in kringen van katholieke jongeren, een gevoel van on g merken, dat in hen werd gewekt by h*t lezen van Louteringsberg" door Thomas n d;e het deelde men, „hier heb je nu een en I,.ven kent en geproefd heeft in al zljnA\ Jj heeft hi'er heid, die er zich aan verzadigd en gewon „1 die om met zichzelf en met deze wereld tot, klaarheid en tot een christelijke opiossmg te k „n andere weg weet dan de weg naar de kloosteic-i. Au dat vandaag de enige christelijke u wat moeten wij dan, die niet voor het kloos.er hapen zijn? Is die ideale persoonlijke heiligheid van het christendom op de dag van heden s. irreëel voor ons? Moeten wij het win.hold en met die wereld in ons en heilighei ar op een acCoordje zien te gooien? Of is twen aan dat wy min of meer „ons best'' doen, in A wetenschap dat we eigenlijk met een soort önwe-enlijke heksentoer bezig zijn? Zullen we dus tot ïf unm moeten komen, dat onze eeuw in christelijk de slotsom m me slechts waarachtig gelegenheid bpsicht voor 1 virgiiia's" en „paters Trappisten"? bied- aan „Zus tenminste eerlijk en onverbloemd Goed. laten v. terugtrekken uit de wereld reld klaar te komen. Toch „rz.lt Kor'S lot heiligheid geroepen zijn: klo°sterÜltëen, ker*K_ ders, priesters, melkboeren, zusters, Asc00r,bezóek»rs. meesters bedelaars, kerkgangers en bioscoopoezoeK. Merweridathet'ideaal" dat. Christus aan de we^ld en aan iedere mens persoonlijk in prediking beelu voorhoudt, niet, gebondenisaantjdenplaatsru culturen en omstandigheden. Alléén voor deg.enen - dit weten en tot hun bewustzijn lieten doordringen, kan er een probleem ontstaan Inzover is het een ge lukkig teken, dat nog betrekkelijk velen boeken ms het laatste van Gerard Walschap en „Louteringsberg niet geheel bevredigd terzijde leggen. Hun onbehagen ;s bef rijpelijk en zou onmogelijk kunnen ontstaan, indien zij nog niet ergens in hun hart geloofden in de werkelijkheid en waarachtigheid van het .gestelde ideaal. Voor een deel en in zekere zin hebben zij gelijk. Het volledig en consequent doorleefde christendom kan nooit het monopolie van kloosters en kluizen wor den. terwijl het vaststaat, dat God, afgezien van wat Via krant en radio heeft men kunnen vei- nemen dat naar aanleiding van de polemiek, die enige weken geleden in deze kolommen gevoerd werd over het onderwerp „De jongeren en de politiek", in Drakenburgh een weekend wo.at belegd op 14 en 15 Juli a.s. Ten onrechte hebben sommige kranten het doen voorkomen alsof tij dens dit weekend prof. Romme en ondergete kende tegen elkaar ten strijde zouden trekken in een soort openbaar geestelijk duel „De Nieuwe Eeuw" sprak zelfs over een „elkaar te ^InSfeite is bet weekend bedoeld en opgezet a.s een rustige bijeenkomst van een aantal jongeren, riif. zich wensen te bezinnen over de verhoudin„ vahTe jongeren tot de politiek. Prof. Homme en ondergetekende houden beiden een inleiding, waarna alle aanwezigen tot gedachtenwisseung kunnen overgaan. Dit klinkt minder sensatio nëel doch In werkelijkheid zal het waarsemjn- lijk nuttiger zijn. g j de christelijke heiligheid werd in het nart van inomas Merton geboren en ontwikkelde zich, toen hij nog in de wereld was, in deze wereld wel te verstaan. Overigens wat is er in deze wereld aanwezig dat ons onweerstaanbaar van de zelfheiliging zou afhou- den? Wie noemt een concreet ding, dat God zou kunnen belemmeren hetheilig mens-zijn van Zijn Zoop in mensen van de twintigste eeuw voort te zette en na te beelden? Men bedenke immers dat zelfhei - gfng niet betekent heiliging door zichzelf maar heili- Het beregelde concertleven plaatst ook de wat doorgewinterde criticus nov wel eens voor typisclie verrassingen, vooral wanneer die van de over zijde van de Oceaan komen. Wij hoorden destijds Bernstein en het was een sensatie, die behalve het sensationele toch ook muzikaal verrassend wa.. Stokowski mist het verrassende element als dirigent «gj deel. Hij is een eersterangs virtuoos van de lessenaar, ook al gebruikt hij deze weinig en de dirigeerstok in het geheel met. begrijpelijk. Alle hulde voor een der de mensen zélf willen, lang niet allen in kl°osters en kluizen wil hebben. God heeft met name - dit neeft Hij duidelijk genoeg laten merken ^geen enkel be- zwaa- tegen huiskamers, getuige het feit dat Hij zei gedurende een kleine dertig jaar Zijn ie ven me huiskamer doorbracht. Ook daar kan men blijkbaar groeien in welbehagen bij God en bij de mensen. De wereld van vandaag echter probeert ons mts wijs te maken. Zij probeert ons te suggereren dat_er twee mogelijkheden zijn: ofwel de wereld aanvaaraen met prijsgave van het christelijk heiligheids ofwel het christelijk heiligheidsideaal aanvaarden met prijsgave van de wereld. Dat laatste zou dus betekenen, dat je tegenwoordig practisch met de wereld mei klaa-.- kunt komen, tenzij door te trachten er van al te Komen Gevaarlijker bedreiging voor het meest .we zenlijke der christelijke boodschap en werkelijkheid is nauwelijks denkbaar. Het behoort immers tot het vm»eu van het christendom in 'de wereld zijn. En noe wil het christendom in de wereld zijn, tenzij door christenen die als christenen, d.w.z. als door Chns.us aeheüigden, in de wereld vertoeven. Hebben Gerat d Walschap, Thomas Merton e.a. dan een vals en be- drieelijk beeld der moderne christelijke heiligheid ontworpen en voor de lezers tentoongesteld? Neen, dat hepben zij zeker niet. Zij hebben laten zien hoe een concieet mens heilig werd of probeerde heilig te worden Zij hebben laten zien, hoe het kloosterleven n >g steeds een radicale vorm van zelfheiliging kan zijn En ïr.zover schreven zij alleen maar waarheid. Maar Zuster Virgilia was reeds heilig, toen zij nog nauwe lijks wist, wat een klooster eigenlijk was en gelachen ging van zichieüHeffe der zelfheiliging is en blijft God, die door Zijn onnaspeurlijke Geest liefde uitstort in de harten van mensen. Dcch is het voor de mensen in deze barre en ovei rompelende tijd dan niet stukken moeilijker zich open te «tellen en ontvankelijk te maken voor de mwerKing van de goddelijke Geest? Er zijn zoveel dingen, die onze aandacht vragen; steeds sterker worden wij ons tvwu'-t tot deze wereld te behoren; toen wij haar aan ons onderwierpen, werden wij zelf de onderworpenen, en kunnen we er nu practisch nog wel onder ui. Is men tegenwoordig haast met gedwongen min meer materialist te zijn, d.w.z. zichzelf o pent es te 11 en en ontvankelijk te maken voor het materiele. Wordt he religieuze mysterie niet noodzakelijkerwijs verdrongen door economische, politieke, sociale en existentie!- problematiek, die de mens van morgen tot nacht bezighoudt en inwendig verontrust of verwoest? Niets van alles wat in deze vragen verborgen ligt aan tra giek öieiging en onheil mag onderschat worden. Een- ter. de gelovende mens blijft het altijd^ mogelijk ruimte te scheppen voor de Geest die waait waar Hij wil. Alléén het geloof ontwaart de betrekkelijkheid van het vele dat om aandacht vraagt. Alléén het geloof kan moed schenken aan moedelozen, die niet meer weten, Hos christen te zijn en hoe door de verstikkende zor gen heen toe te groeien naar de volledige mannenmaat van Christus. Dit lijkt natuurlijk een goedkope cliché-oplossing Hoe kom ik immers aan een geloof, dat bewust en levend genoeg is, om er in de crisis iets van te kunnen verwachten? Tr Er is daarop maar één antwoord: indien U nog steeds gelooft in iets (in een aantal waarheden, in een bepaalde levensbeschouwing), probeer dan eindelijk eens te leren geloven in Iemand; probeer vertrouwd te raken met de enige mens, die over voldoende zeker heid en aarzeloos zelfbewustzijn beschikt, om ook op de meest vertwijfelde vraag te kunnen antwoorden. Voor wie mij goed wil verstaan durf ik te formuleren: houdt op te geloven in „het katholicisme"; geloof in Jesus Christus. S. JELSMX M.S.C. Het is ontegenzeglijk een van formaat, maar daarbij dient Ecd"f omschreven te worden van Een heerser in de meest ab;solutistische zin een dictator over de musici, aan wiens wil en wet geen ontkomen is. Dit rijn factoren die wij meestal gaarne aan een dirigent gunnen, mitshetgeen hij oplegt ook aesthetisch verantwoord is Ten slotte is een dirigent een bemidde laar en heeft als zodanig onverbiddelijn rekening te houden met degene waarvooi hij bemiddelt, te weten de componist. Stokowski is in dit opzicht wel zeer egocentrisch geaard en legt bij net traditore-tradutore teveel het accent °P het laatste woord; misschien deels ontoei wust uit kracht van zijn heersersnatuur maar wij geloven ook dat de typiscn Amerikaanse mentaliteit hier van grote invloed is. Wij kenden zijn figuur al van de muzikale „inmaak" in film en gramo- foon, maar nu in levende lijve hij lei°d« gisteravond in de Haagse Kurzaal het Residentie-Orkest komen de uitnemen de en minder uitnemende kwaliteiten eerst goed in richt en oor. Stokowski weet inderdaad het orkest te doen spelen en zoals hij met name de violen laat zingen, is buitengewoon. Maar in zijn houding tegenover de componisten speelt zijn dieper onstuimige natuur hem nog al eens parten. Hij legt zwaar da nadruk op de rhythmiek ten koste vaak van het klankwezen. De accenten worden hem zeer sterke sforzandl en de gelijke volgzaamheid en kunde. Twee bewerkingen, een van het koraal „Wachet auf" van Bach en een van een piano-prélude van Sjostakowitsj, toonden dat Stokowski de symphonische pen weet te hanteren. Al moet men even aan de Amerikaanse vertolking van deze Bach wennen. Een werkje „Recordare" een tragische exie van d.e jonge Amerikaanse componist Lukas Foss lijkt knap geïnspi reerd doch doet in de uitwerking pom- tille-achtig aan. Tsjaikowsky's „Romeo en Julia", romantiek-pur-sang, verloor in de onstuimige vaart wel enkele mooie veren maar was overigens wel te aan- vaarden. De Kurzaal puilde uit en de hulde was warm, zij het niet bepaald ovationeel J. K. terugslag ervan ls een fluister-pianisslmo. Hierdoor kreeg met name het eerste en tweede deel van Beethovens Zevend» Symphonie een gestalte die v€r" geve ons bet woord bijna caricaturaal werd. Stokowski kent geen mezzo-tinten, zeker niet wanneer hij zich op de stuwing van zijn onstuimigheid laat gaan. Dat kon hij in overige delen van Beethovens werk naar hartelust doen, waardoor de dionysische roes de kracht van razernij verkreeg. Dat het orkest in zijn muzikale voegen bleef, heeft ons deels verwonderd, maar gezien het fan tastisch aanpassingsvermogen van het Residentie-Orkest wee ha* ook weer Weeldebelasting op postpapier. De fede ratie van Ned. verenigingen voor de kan toorboekhandel heeft een protest gezon den aan de minister van Financiën tegen de voorgenomen invoering van het weel debelastingtarief ad 30 procent op post papier.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 3