Vaderland, uit bloed en zweet geboren
Joden vonden eindelijk hun bestemming
Israël, jonge, krachtige en
ambitieuze staat
'f W eer wordt niet veel
e scmeöam^the ftptvx
Wm
E
v.
r
M
s
Buiig en konder
Chaotische lol
Zaterdagse
mijmeringen
r
Eén naam aan de top: Chaim Weizmann
Doorn in 't oog
u
Observator
Teheran vierde
Mossadeq's terugkeer
GOD EN ZIJN WERELD
„In het geloof weten wij een
verborgen oplossing aan
wezig voor het mysterie van
het kwade...."
Harry Prikker
ZATERDAG 24 NOVEMBER 1951
PAGINA S
-j
Sleutelpositie
„Als toerist naar Israël
Duizenden kwamen
Bezeten van een ideaal
5s Het zag er treurig
uit
Begin van vele
moeilijkheden
Dit was het begin van een einde
loze reeks moeilijkheden. De Engel
sen wilden na de oorlog de Ara
bieren, die hen in de strijd tegen de
Turken geholpen hadden, niet voor
het hoofd stoten. Er braken op
standen van de Arabieren uit. De
Balfour-verklaring bleef een ver
klaring en in 1931 kwamen de
Engelsen met het voorstel Palestina
in twee delen te verdelen, een
Arabisch en een Joods. Tenslotte
werd de oplossing van de Palestijnse
kwestie aan de Verenigde Naties
toevertrouwd. Het gebeurde na de
afgelopen oorlog. En in November
1947 stelden de Verenigde Naties de
grenzen tussen het Joodse en het
Arabische gedeelte vast. Ook nadien
zijn er moeilijkheden te over ge
weest. De jonge staat Israël keerde
zich zelfs tegen zijn grote bescher
mer Engeland, in zoverre dan, dat
extremistische politieke groepen, als
b.v. de befaamde Stern-groep, tegen
de nog tijdelijk in het land ver
toevende Engelse bezettingstroepen
ageerden. Maar de staat Israël ver
klaarde prijs te stellen op vreedzame
samenwerking, ook met zijn in hun
hart zo vijandige naburen en tot dus
ver is de regering er in geslaagd de
vrede te handhaven. Chaim Weiz
mann had de voldoening, als eerste
president van de nieuwe staat ge
kozen te worden en verklaarde thans
zijn moede hoofd hij was toen een
zeventiger gerust neer te kunnen
leggen
Uit alle landen
n.v.A. DAALMEYER schiedam
.J
S. JELSMA.. MSA I
Het toetreden van de staat Israël lot het Atlantisch Pact zal voor
velen zowel verrassend als merkwaardig zijn. Het is dit ook. Want
Israël is immers een jonge staat, na de afgelopen oorlog ontstaan,
voortzetting van de Joodse Staat, die enkele duizenden jafen geleden
door het Romeinse Rijk werd overweldigd en later door de Arabieren
overstroomd Verrassend en merkwaardig. Verrassend, omdat Israël
in luttele jaren tijds tot een staat uitgroeide, die ondanks grote
binnenlandse moeilijkheden naar buiten een opmerkelijke kracht
tentoonspreidde.
Het is nog slechts kort geleden, dat het jonge Israël zich tegen de aan
vallen der omliggende Arabische staten verdedigen moest en zelfs de strijd
tegen Egypte moest aanbinden. Maar zotvel de Egyptenaren als het
Arabische legioen onder de befaamde Glubb Pasja, het keurcorps van de
onlangs te Jeruzalem vermoorde koning Abdoellah, werden teruggeslagen.
De Israëli bleken goede soldaten en nog betere strategen en de Arabische
buren, die gehoopt hadden, het nieuwe land der Joden onder de voet te
lopen, konden niets anders doen, dan vrede sluiten. Het internationale
aanzien van Israël werd door deze overwinning danig versterkt en het lijdt
nauwelijks enige twijfel, dat de geleverde prestaties mede aanleiding zijn
geweest, dat aan Israël werd voorgesteld, zich aan te sluiten bij het grote
verdedigingsstelsel van het Westen in het Nabije Oosten.
Er zijn aan deze aan
sluiting grote bezwaren
verbonden. Immers Israël
is een doorn in bet oog
van de Arabische landen.
Ze zien in Israël bet
grote obstakel tegen het
Arabische Rijk. waarvan
ze dromen. Bovendien,
een der grondslagen,
waarop de gedaebte van
bet grote Arabische Rijk
en de toekomstige een
heid van alle Arabieren
is gegrondvest, is de ge
meenschappelijke haat
tegen de Joden.
Deze haat is nog versterkt, door
dat toen de Joodse staat gesticht
werd, honderdduizenden Arabieren
uit Palestina moesten wegtrekken en
thans merendeels nog door de
Arabische landen rondzwerven, als
Displaced Persons. Dat die landen
zo goed als niets gedaan hebben, om
hun rasgenoten een nieuw bestaan te
verschaffen, verhoogt nog de
animositeit, want de slachtoffers en
de met hen svmpathiserenden wijten
alles aan de Joden.
Een karakteristiek plekje in Safad.
Maar de jonge staat is energiek en am
bitieus en de leiders er van weten heel
goedl, dat bJj slechts in het kader van
een vrije wereld en met steun van het
Westen kan blijven voortbestaan en ze
zijn daarom ook bereid, hun aandeel en
hue offers bij te dragen, om de Aziati
sche stortvloed tegen te houden, ofschoon
ze tot de eersten behoren, die er door
bedreigd worden. Maar misschien wel
juist daarom....
Israels positie in het Nabije Oosten is
een sleutelpositie, terwijl het tevens dui
delijk gedemonstreerd heeft, wat er be
reikt kan worden, indien er slechts de
hand aan de ploeg wordt geslagen.
In het moderne Israël zijn streken, die
eeuwenlang braak hebben gelegen, in
cultuur gebracht. Er werden plantages
aangelegd, dorpen en steden gebouiwd.
wegen geconstrueerd en moerassen ge
dempt, waar de (malaria heerste. De Val
lei van Jezreël, Gal'ilea en de woestijn,
de Negel, wprden ware lustoorden, ver
geleken bij de desolate toestand, waarin
ze tijdens de heerschappij der Arabieren
verkeerden. Joodse pioniers uit alle
delen van de wereld, in grote getale uit
Duitsland, Polen en Sovjet-Rusland,
waar ze van hun haardsteden verdreven
werden, bewerkten in het zweet hun
aanschijns de bodem, tot de toppen der
t gen toe en ze slaagden er in, het
voedsel te verbouwen, nodig voor de één
nuilioeu bewoners van de nieuwe staat.
Er is daar in Israël een machtig werk
et, door idealisten, die van de grond
af aan begonnen en letterlijk tegen alles
moesten opboksen. Maar nu er prachtige
resultaten van te zien zijn, treden ze ook
voor het front van de wereld. En aldus
is er in Parijs en zijn er ook te Londen
on New York reisbureaux van Israël, die
propaganda maken voor een bezoek aan
het herboren Heilige Land. „Als toerist
naar Israël", is het devies van deze
bureaux en, het moet gezegd worden, ze
kunnen terecht propaganda maken, want
Israël heeft met Jeruzalem, Bethlehem
en Nazareth etc. pelgrimsoorden zonder
weerga. Maar terwijl het zich richt tot
de Christenen, om hen de" heilige plaat
sen te doen bezoeken, wijst het tegelij
kertijd! op zijn nieuwe steden als Tel
Aviv en op tal van andere bezienswaar
digheden, die een reis naar Israël tot een
evenement maken.
Israël bestaat als souvereine staat sinds
de veertiende Mei 1948. Sindsdien, nadat
een zware strijd om de vrijheid was ge
streden, zijn er honderdduizenden het
land binnengekomen, vaak clandestien,
omdat het aantal, dat in een bepaalde
periode mocht binnenkomen, overschre
den was. Soms lagen oude, tot het dek
volgepropte emigrantenschepen voor de
kust te wachten, tot er verlof werd
gegeven, de opvarenden te ontschepen
of*er een gelegenheid zich opende,
om in het geheim aan land te gaan.
De historie van Israël is inmiddels
in belangrijke mate de geschiedenis
van één man. En wel van de chemi
cus Chaim Weizmann, een der uit
vinders van het proces, om op kunst
matige wijze rubber te produceren.
Gedurende de vorige oorlog be
kleedde hij in de Engelse oorlogs
economie een belangrijke functie en
het is in niet geringe mate daaraan te
danken geweest, dat ten slotte zijn j
ideaal: een vaderland voor alle
Joden ter wereld verwezenlijkt werd.
Hij heeft hiertoe niet alleen tegen
niet-Joden moeten ageren,' doch
tevens tegen andere Joden, die er
voorstanders van waren, dat de
Joden in de landen bleven, waar ze
gastvrijheid genoten en daar Jang
een nationale Joodse staat, zoals deze
door de pionier Theodor Herzl het eerst
op internationale wijze gepropageerd
werd. Talrijke Joden, vooral de rijkere,
wezen een dergelijke oplossing van liet
Joodse probleem af, Ze zagen in Pales
tina slechts een pelgrimsoord en ze ston
den op het standpunt, dat er geen Joodse
natie was, slechts een Joods volk. over
de wereld verspreid.
Maar Chaim Weizmann heeft van het
begin af aan naar een nationale Joodse
staat in Palestina gestreefd en hij ver
zette zich met hand en tand tegen een
Engels voorstel, om Oeganda in Afrika
aan de Joden als vaderland toe te wijzen.
Zijn verzet had succes en ten sloitte is
hij de eerste president van de Joodse
staat Israël geworden.
Chaim Weizmann was de zoon van een
Joodse houthandelaar, die in de buurt
van Minsk woonde, een der steden, waar
in onder het reigiem der tsaren de Joden
verblijf mochten houden. Hij was de der
de van vijftien kinderen. Het gezin leef
de van wat dé vader moeizaam ver
diende en wat de moestuin en het vee
opbrachten, dat het zelf onderhield.
Vader Weizmann kwam, toen Chaim
wat ouder werd, in vrij goede doen en
hij was in staat zijn veelbelovende zoon
naar een goede school te sturen. Maar
voor een studie aan de universiteit De
stonden grote moeilijkheden. Er werden
aan Joodse studenten bijzonder zware
eisen gesteld en het was zelfs de vraag,
of hij daarna verlof zou krijgen, te Sint
Petersburg of Kiev te studeren. Hij be
sloot, leraar te worden aan een school
te Darmstadt in Duitsland, waar men
iemand nodig had, om Hebreeuws te do
ceren. Het was een Joodse kostschool.
Hij gaf er les in het Hebreeuws en Rus
sisch en studeerde tegelijkertijd aan de
Technische Hochschule te Darmstadt. Na
een jaar werd het hem echter te zwaar.
Ook d'e sterk anti-Joodse stemming te
Darmstadt bracht hem er toe, zijn studie
op te geven en naar Rusland terug te
keren. Hij aanvaardde in de stad Pinsk
een baantje als assistent in een chemisch
laboratorium.
Maar hij was reeds bezeten van de
Zionistische gedachte, van het ideaal,
alle Joden, die in de verdrukking
leefden, naar Palestina te voeren. En
hij werd propagandist van de vereni
ging Choveve Zion, de vrienden van
Zion. In zijn vrije tijd liep hij de
huizen der Joden af, om hen op te
wekken, aandelen van de eerste
Joodse Bank te kopen en afgevaar
digden te zenden naar het eerste
Zionistencongres, dat in 1897 werd
gehouden.
Na korte tijd was zijn vader in staat,
hem naar Berlijn te sturen, om daar te
studeren. Hij werd echter steeds meer
door zijn Zionistisch ied'aal in beslag ge
nomen. In 1898 was hij zelf afgevaardig
de op het tweede Zionistische congres.
Hij 'had een jaar lang in Rusland ge
heime bijeenkomsten van Zionisten ge
leid, die -meestal in een synagoog gehou
den werden. Wanneer de politie een in
val deed, werd voorgegeven, dat er juist
een godsdienstige bijeenkomst werd ge
houden en Chaim Weizmann gepreekt
had.
In dë loop der jaTen slaagde hij er in,
Theodor Herzl er van te overtuigen, dat
hij alleen met de financiële steun van
rijke Joden en Christenen niet verder
zou komen en zich tot het volk moest
wenden, waarna de „Vrienden van Zion"
een belangrijke rol begonnen te spelen.
Chaim Weizmann trok van Berlijn naar
Freiburg, waar hij de doctorstitel in de
chemie haalde. Hij aanvaardde een' leer
stoel in Genéve en maakte in dit inter
nationale centrum met tal van vooraan
staande personen kennis. Zijn positie in
de Zionistische beweging werd steeds
sterker. Hij slaagde er in, financiële on
afhankelijkheid voor zichzelf te verwer
ven, door aan I.G. Farben een patent te
verkopen, dat hem voor heel zijn leven
een bescheiden inkomen verzekerde. In
1904 werd hij assistent van de Engelse
geleerde Perkin van de universiteit van
Manchester. Hier kwam hij in contact
zamerliand in de bevolking zouden
opgaan.
Ohaim Weizmann droomde echter van
met vooraanstaande Engelse politici. En
hij verdiende nu genoeg geld, om zich
een reis naar Palestina te kunnen ver
oorloven.
„Het zag er treurig uit in Palestina",
aldus schreef hjj jn een boek, waarin
hij de geschiedenis van het Zionisme
beschreven heeft. „Een der meest ver
waarloosde uithoeken van het in diep
verval verkerende Ottomaanse Rijk. De
totale bevolking bedroeg ongeveer
600.000 zielen, Waaronder tachtig duizend
Joden. Het was generaties lang een
vroom gebruik onder de Joden geweest,
op hun oude dag naar Palestina te trek
ken en daar te sterven. Het was vooral
baron Eómond de Rothschild, die hiertoe
de nodige gelden verstrekte. Aldus kwa
men er hoofdzakelijk oude Joden raar
Palestina. Evenals degenen, die er woon
den, hadden ze geen begrip, van wat een
nationale, Joodse staat kon zijn en in
dien er al eens over gesproken werd,
huiverden ze voor de moeilijkheden,
welke de stiching er van zou opleveren."
Nadat Chaim Weizmann in Manchester
was teruggekeerd, werd dit een centrum
voor het militante Zionisme. Hij kwam
in contact met politici als Lloyd George,
(Van onze weerkundige medewerker.)
De grote depressieacti viteit heeft voor
ons weer van de bijna afgelopen week
kwade gevolgen gehad. Vooral de depres
sie, die zich Woensdag via de Noordzee
naar Scandinavië verplaatste, heeft heel
wat regendruppels laten vallen. Het cen
trum van het land heeft daarbij de meeste
vagen uit de gevreesde nan van Pluvius
moeten incasseren, Donderdag was het er
bijna niet droog. Het Noorden en ook de
lichtschepen signaleerden toen hagelbuien
en zelfs enkele donderslagen, 'zodat het
najaar in al 'zijn onstuimigheden was
losgebarsten, want er stond ook een
straffe wind.
Gisteren was de hemel alweer geheel
met wolken bedekt, doordait een warme
stroming naderde. De warme lucht begon
toen op te glijden tegen de boven West-
Europa aanwezige koudere lucht, het
geen de waterdampen deed condenseren
tot waterdruppels, tot wolken dus, waar
uit telkens lichte regen, soms ook mot
regen, viel. Aan het aardoppervlak was
de warme stroming nog niet doorgedron
gen, dit is pas vannacht gebeurd. Hele
maal tegen de draad in begon de tempe
ratuur in de loop van de nacht te stijgen,
zodat in dé vroege ochtend bijna overal
11 a 12 graden werd gemeten. Alleen in
de Noordelijke provincies was de warme
lucht toen nog niet doorgedrongen en
daar wees de thermometer toen nog zeven
graden aan.
Lang zullen wij echter niet van dit
zachte weer kunnen genieten, daar is het
trouwens ook veel te abnormaal voor. De
depressie bij Schotland werd vanmorgen
nog steeds dieper en de hoge druk bij
Portugal hield krachtig stand, zodat de
wind in grote gebieden aanwakkerde.
Daardoor moet worden verwacht, dat ook
het front, dat de begrenzing vormt van
een nieuwe koudere stroming, in de ko
mende nacht reeds ons land zal passeren- j
Zondag zal het dus kouder zijn en de
vele wind zal het guur maken buiten.
Bovendien zijn er buien t wachten, zodat
het weer er niet zo erg verleidelijk uit
ziet voor het grote sportevenement van
de Zondagmiddag. Men zal het dan van
de enkele opklaringen, die morgen ook te
wachten zijn, moeten hebben.
Balfour Lord en Herbert Samuel, de
latere politieke commissaris voor Pa
lestina. Deze relaties en zijn kennisma
king met Winaton Churchill maakten
het hem mogelijk, de kwestie van een
vaderland voor de Joden in het Engelse
ocrlogska|bmet ter sprake te brengen.
Het gevolg was, dat in 1917 de bekende
Baifour-verklaring werd afgekondigd, die
de Joden in Palestina een eigen staat
beloofde.
De staat Israël wordt bewoond door
een mengelmoes van allerlei soorten
Joden. Er zijn Russsische, Poolse, Roe
meense, Engelse, Amerikaanse en Duitse
Joden. En tussen hen in wonen Joden uit
alle landen ter wereld, ook talrijke Ne
derlandse. Zowel het culturele als het
economische aspect van het land is daar.
door bijzonder veelkleurig. En naast zeer
ontwikkelde, intellectuele Joden trok het
nieuwe vaderland ook Joden, die b.v. in
Rusland en Tsjecho-Slowakije sinds eeu
wen als boeren het land bewerkten. Ook
uit de talrijke ghetto's ter wereld kwa
men Joden, kleine handelaars en har.ds-
werkslieden. Ze proberen ui+ alle macht,
eér. natie te worden en aangezien de
jongeren onder hen de meerderheid vor
men, zullen hun pogingen ongetwijfeld
met succes beloond worden. De meesten
hunner bedienen zich reeds van de of
ficiële landstaal, het Hebreeuws, waarin
de kranten verschijnen en vele tijdschrif
ten en boeken. Natuurlijk wordt er veel
Engels gesproken en de bezoeker kan,
als hij een beetje geluk heeft, zich vaak
van zijn moedertaal bedienen.
Op het platteland hebben vele Joodse
boeren zich tot coöperaties er, dergelijke
collectieve ondernemingen verenigd en
ook in dit opzicht biedt Israël een merk
waardig schouwspel.
Een van de prachtige watervallen.
Premier Mossadeq is gisteren van zijn
bezoek aan Lake Success, Washington en
Cairo in Teheran teruggekeerd, waar hem
een uitbundige ontvangst bereid werd
door een menigte van naar schatting
honderdduizend mensen. Een volslagen
ontoereikende politiemacht trachtte het
enthousiasme in ordelijke banen te leiden,
hetgeen niet gelukte, zodat op het vlieg
veld een wildé chaos heerste, waarbij
tenslotte jammerende moeders naar haar
kinderen zochten, honden blaften om hun
meesters, de politie te keer trok, en dit
alles onder de door luidsprekers versterk
te klanken van de ter plaatse opgestelde
militaire kapel.
Mossadeq begaf zich onmiddellijk naar
de Sjah om rapport uit te brengen over
zijn missie. Het onderhoud duurde ruim
zeven uur. Toen hij het paleis van de Sjah
verliet, meldt Reuter, scheen Mossadeq
half slapend.
6 Zeer Oude Genever
De overwinning is verzekerd
..-0W
JÉ$É
Een karavaan trekt door de woestijn.
R schuilt in het christendom een dynamiek, die
vooral op het einde van het Kerkelijke Jaar
telkens weer zichtbaar wordt in de liturgie. Het
is de vaart naar het einde, naar de uiteindelijke vol
tooiing, naar de vervulling van alle beloften. Het Is
de hunkering, die leeft in de Kerk, naar de „Dag van
Jezus Christus". In deze dynamiek, zo geloven wij,
zal het kwade en zal al het wereldleed worden mee
gesleurd. Daarom weten wij In dit geloof ook een
verborgen oplossing aanwezig voor het „mysterie van
het kwade".
Het kwaad en het Inden zijn niet in de eerste plaats
onderwerpen om over te praten. Het zijn werkelijk
heden. Wij moeten echter hun geweld en macht niet
overschatten. Er Is geen scherper tegenstelling denk
baar dan tussen God en het kwaad. Daar God de
volheid van het zijn betekent, is liet kwaad de lege
afgrond van het niet, van het nlet-zijn, van het tekort.
Het kwaad is verschrikkelijk in zjjn aanmatiging, om
zich als niets te stellen tegenover alles. Het is een
aanval van het bezitloze op het volle bezit, van het
zinloze op de rijkste en schoonste diepzinnigheid. De
kracht der menselijke vrijheid poogt een bres te slaan
in het volle zijn en in het alles-omvattende bestaan
van den Ene die is en die leeft. En wij verstaan de
woorden van Joannes, waar hij in een brandend
visioen oprijst uit zijn door het kwaad geïnfecteerde
menselijkheid en plotseling opblikt in het volle licht
der Godheid: „Toen ik Hem zag, viel ik als dood aan
Zjjn voeten". Verbijsterd en grondeloos dnizelH het
kwaad weg onder de overweldigende aanwezigheid
Gods, die gaat spreken.
HET kwaad kan God niets doen. Het kan Zijn grote
plannen niet in de war sturen. Het raékt Hem
niet. Het mysterie der ongerechtigheid dwaalt
onrustig over deze wereld, neemt bezit van het men
selijk hart en pleegt opstand tegen God in een mach
teloze revolutie. Doch zie: God lééft in de eeuwen der
eeuwen. En onder het vuur van Zijn ogen krimpt het
kwade ineen tot dorre onvruchtbaarheid; het dwarrelt
weg, terug in het niet, op de adem van Zijn mond.
Als wij staan voor het geheim van het kwaad en
ons afvragen, hoe God dit kan toelaten, dan moeten
we hier naar de sleutel zoeken van dit geheim. God
wordt door het kwade niet gedeerd. Uiteindelijk wordt
het altijd weer teruggeworpen op zichzelf in een
vruchteloze nederlaag. De plannen van God blijven
bestaan en worden werkelijkheid. Niets of niemand
kan dit tegenhouden.
TOEN het kwade onder de mensen begon wortel te
schieten in de eerste zonde, werd het, nog vóór de
dreiging van het lijden hoorbaar werd in godde
lijke woorden, door God zelf vervloekt: „Omdat ge
dit gedaan hebt zijt ge vervloektIk zal vijand
schap wekken tussen u en de vrouw, tussen uw kroost
en haar kroost. Dit zal u de kop verpletteren". Van
moment mS was fte Riet langer
onzeker. Met één ruk trok God grendels en omhei
ningen weg, om ruimte te geven aan allerlei mogelijk
heden. Het kwaad en het lijden bléven, maar God zou
er raad mee weten. „Ik zal vijandschap wekken"; en
we kunnen gerust zijn, want Hij zal Zelf optreden in
de kracht van Zijn Majesteit. Groter dan alle mense
lijke mogelijkheden tot kwaad en bederf zijn de god
delijke mogelijkheden tot het goede en tot herstel. Het
positieve, het goede, het herstel, krijgen weer de volle
menselijke aandacht. Het kwaad Is niet het eerste.
God is de Eerste. Hem spreken wij aan, en in het
Onze Vader durven wij met Hem over allerlei goede
en schone dingen praten, alvorens ons gebed te be-
eindigen met het rustig verzoek ons niet té leiden in
bekoring en ons te verlossen van het kwaad. In de
nabijheid van God verzyakt het gerucht van de zonde
en de belangstelling gaat uit naar het goede, dat te
verwerkelijken valt. Zo sterk zal het aanwezig zijn,
dat het kwaad verpulverd zal worden en overwonnen.
Als God het kwaad gaat hanteren ten goede, wat
kan er dan al niet uit te voorschijn komen? Een god
delijke belofte wordt altijd werkelijkheid. Inderdaad,
kwaad en lijden verdwijnen niet; overal zullen we
deze twee grootheden blijven ontmoeten, niet abstract
en onwezenlijk, als vertegenwoordigers uit het rijk
der geesten, maar gecombineerd met het goede en
gestalte aannemend in mijn medemens, in een boek,
een studie, een film, een geestelijke stroming, een
oorlog of revolutie, in een gesprek of in gesprekken
van een bepaald milieu. Met veel schittering zal het
zich dikwijls aandienen in al het lelijke, onsmakelijke,
ongezonde en onjuiste, waarmee het menselijke leven
vergiftigd wordt. Kwaad en lijden verdwijnen niet.
Maar God ook niet. En Zijn goede plannen met ons
evenmin.
VOOR het eerst, zo onmiddellijk na de menselijke
zonde, wordt in de Paradijs-belofte een vragende,
heilige verwachting gewekt omtrent de komst van
Iemand, die van dat ogenblik af de wereld in spanning
zal houden. Wij hebben de geschreven openbaring van
God nog slechts op haar eerste bladzijden open
geslagen en reeds zien we uit naar de komst van Hem
Die zal overwinnen; in Wie God al het kwade ten
goede zal leiden en in Wie Hij alle leed vruchtbaar
zal maken. Waar het kwade wil gaan heersen, neemt
d«-swrw»chting bezit jwm het menselijke hart. En die
verwachting zal er blijven, tegelijk met het kwaad en
het Hjden, tot op het laatste blad der openbaring,
waar Joannes neerschrijft: „Hij, die dit alles getuigt,
Hij zegt: Ja, ik kom haastig! Amen, Heer Jezus kom!"
Deze laatste kreet is overgenomen door de duizen
den, die het lazen of die ervan hoorden en nog van
daag, vanavond, leeft de verwachting bij allen, die
vertrouwen op de komst van Hem, Die komen zal.
Hoe zal het dan worden? Hoe kom ik uit de ban
van mijn leed en hoe raak ik bevrijd uit de gevangen
schap van het kwaad? De zonde van mijn onrecht
vaardige medemens schreit naar de hemel. Mijn kind
js gestorven en ik zag het niet meer terug. De
demonen van het boze en wrede en onrechtvaardige
zijn mij op de rug geklommen en misschien lig Ik plat
tegen de aarde gedrukt onder ellende, waaraan lk
geen enkele schuld meen te hebben. Mijn gedachten
gaan uit naar geld, naar klein geluk en naar de wel
vaart van mijn lichaam; maar ik ben ontevreden en
zou mij zo graag losrukken uit alles wat mij vasthoudt
en wegtrekt van het grote en ruime en goddelijke.
Wie verlost mij uit mijn diepste eenzaamheid? Wie is
voortdurend dicht om mi) heen, als iemand die bij mij
woont en vast en zeker bij mij kan en wil blijven. Wie
wist de tranen uit mijn ogen en vaagt de dreiging
van de dood weg voor mijn gezicht? Wie verdrijft met
reddend gebaar de rouw en het geween en de smart?
Zó zal het zijn: zó zal het worden. Bij zonde en
kwaad, bij lijden en dood, blijft de wereld niet
staan. Want de belofte is er, en is reeds groeiende
werkelijkheid geworden. Hij Die beloofd is, zal komen:
„Zie, de Woonstede Gods bij de mensen:
Hij zal Zijn tent bij hen spannen.
Zij zullen Zijn volk zijn.
Hij: God met hen!
Elke traan wist Hij weg uit hun ogen;
en nooit zal de dood er meer zijn,
geen rouw, geen geween en geen'smart;
want het vroegere is voorbij!
En Die op de troon is gezeten, sprak: Zie, ik maak
alles nieuw En Hij vervolgde: Schrijf op! Want deze
woorden zpn trouw en waarachtig. En Hij sprak tot
mp: Het is geschied! Ik ben de Alfa en de Omega;
het begm en het einde! De dorstige zal Ik te drinken
geven uit de bron des eeuwigen levens, voor niets.
Die overwint, zal dit alles beërven. Ik zal hem tot
God zijn, hp Mij tot Zoon".
Er is een Rijk op komst, dat alle kwaad en leed zal
veroveren. Het heeft een plaats in ons dagelijks gebed.
Er wordt over gegsproken aan het begin en aan het
einde van het Woord Gods en overal daartussen in.
6611 eindel°°s Rijk van genade en heerljjk-
kome over mp en het kome over u allen.
Met Paulus kunnen wij geloven, dat al het lijden van
?.e^ w'er®!d niet opweegt tegen de toekomstige heer-
ipkheid, die ons geopenbaard zal worden.
DE EUROPESE correspondent van
het grote Katholieke persbureau der
Nation-Si Catholic Welfare Conference in
Washington, dr Max Jordan, zal op het
feest van Maria Onbevlekt Ontvangen
tot priester worden gewijd in de abdij
kerk der Benedictijnen te Beuron in
Duitsland. Dr Jordan is S6 jaar en een
vooraanstaand katholiek journalist. Als
verslaggever bereisde hy gedurende zijn
30-jarige journalistieke carrière de ge
hele wereld, In 1945 begon hij zijn theo
logische studies bij de Paters Benedic
tijnen. Mgr A. J. Muench, bisschop van
Fargo en Apostolisch Nuntius in Duits
land, zal hem de priesterwijding toedie
nen. Dr Jordan is een bekeerling.
De Geest Gods blaast, waarheen Hy
wil. Of is deze levensgang niet merk
waardig. Wanhoop nooit in moeilijk
heden.
PASTOOR Gustave Lampron van
Foleyet in Noord-Canada heeft van
Amerikaanse vrienden een vierpersoons-
vliegtuig cadeau gekregen, teneinde
beter in staat te zjjn zijn reusachtige
parochie van 490.000 kmZ te bedienen.
Zijn parochianen bestaan voornamelijk
uit houthakkers, trappers en arbeiders,
die bij de aanleg van nieuwe spoorlijnen
in deze uitgestrekte gebieden werk vin
den. Vrienden van de pastoor in de staat
New York brachten een kleine 50.000
bfj elkaar. Pastoor Lampron is thans
druk bezig met de bouw van een hangar
voor zijn vliegtuig, welke hij, evenals
zijn kerk, zelf zal bouwen. Tot dusver
heeft hij zijn parochianen bezocht per
kano, of 's winters op sneeuwschoenen.
Het gevolg was, dat h\j het grootste deel
van het jaar op weg was van het ene
punt in zijn parochie naar het andere.
Vorig jaar heeft hij zijn vliegbrevet ge
haald. Arbeid en steunactie van de beste
soort.
DE GEZONDHEIDSDIENST voor de
katholieke scholen te Vancouver is dezer
dagen gesloten wegens gebrek aan fond
sen. Dit is het zoveelste slachtoffer van
de schoolstrijd, die evenals in zovele
andere landen, ook in Canada woedt. Da
Gezondheidsdienst werd in 1939 opge
richt met subsidie van de gemeente. Deze
heeft thans deze subsidies stopgezet,
omdat zij dit de taak acht van de rege
ring. De aartsbisschop van Vancouver,
mgr William Duke, heeft in een verkla
ring de regering verantwoordelijk gesteld
en haar „een harde ongevoeligheid jegens
het Katholieke volksdeel" verweten.
We behoeven als katholieken niet alles
te nemen. Offervaardigheid is prachtig,
maar strijdlust is ook een factor op de
weg naar de volledige emancipatie.
DE TALRIJKE kloosterbibliotheken in
Tsjechoslowakije zullen door de Dienst
voor inzameling van grondstoffen te
Praag worden gesorteerd en aan het
buitenland worden verkocht. Jn een
schrijven aan de regionale besturen
heeft deze dienst bevolen, dat de boeken
voortaan rechtstreeks naar Praag moe
ten worden opgezonden, waar ze door
deze dienst, die zich anders met af
producten bezighoudt, vakkundig z<
worden gesorteerd. In de biblioth
bevinden zich namelijk vele 7c;
boeken, waarvoor, aldus het schr:
het buitenland een goede markt te
is. De kloosters zijn dus nog erger-
voor. 'tls anders wel het toppun.
ongegeneerdheid.
MORGEN is het weer Zondag. Bv
collecte voor de nieuwe kerken. Verg
het nu eens echt niet. Het epistel brengt
een stuk brief van St Paulus, een der
brandende kwesties, naar voren, nl. het
kennen van Gods wil in alle wijsheid en
geestelijk inzicht, om aldus een leven te
leiden, dat God waardig is en in alles
Hem behaagt. Genoeg meditatiestof voor
deze week f Het is de laatste Zondag na
Pinksteren, dus het evangelie over de
ondergang van de wereld. Desondanks
een rustige Zondag met een gezicht als
van een heilige in het volle licht!
..Lij,