GEEN BEST JAAR - r BÖNHOFF NOORDUYN ZWEEDSE KERSTGEBRUIKEN Het koudste Kerstfeest? ACHTER DE TEERSTOOF SCHIEDAM - TEL. 66039 bij J. W. F. Werumeus-Buning Kerstbok in Zweden Waar de Kerstkribbe wordt bewaard J Wijnkoperij Anno 1871 Gerenommeerd Huis voor exquise Bordeaux en Bourgogne Wijnen ME r EEN GLAS WIJN r~ De witte wingerd van Frankrijk V Door elkaar geraakte spreekwijzen; voeg ze juist aaneen De Heilige van de week Letterraadsel Oplossing van de vorige keer SATERDAG 22 DECEMBER 1951 /AGINA 5 mmm Van onze Parijse correspondent - N Een vrolijk jaar is 't in de wijngaard niét geweest. 1951 is wel een der slechtste wijnjaren sinds mensen-heugenis. Geen zon en al maar regen. Zelfs de hoop, dat de Septemberzon nog wel wat zou goedmaken, vervloog. K rdf ----- I (»w Alles monnikenwerk CORRESPONDENTIE-ADRES: POSTBUS 8, HILVERSUM 2e Kerstdag: H. Paulus HUWELIJK VAN VA/IJN EN TAFEL sÉ$5 wijnvelden van Bourgogne, juister gezegd de hellingen met de wijnstok, vond Caesar reeds, toen hij Gallië veroverde. Toen bestonden ook reeds de rijke vel den van de beste Bordeaux-gebieden. Toch kan men moeilijk aannemen, dat de Romeinen, die de wijnen der ver overde gebieden naar hun weidse fes tijnen haalden, iets geproefd hebben van wat wij thans in de Franse tafelwijnen vinden. Die finesse en die prachtige kwaliteiten zijn slechts langzamerhand door monnikenwerk verschaft. Aan de monniken dankt Frankrijk zijn wijnriem en daar waar de beroemde wijnvelden worden betreden, wandelt men in de ontginningen der vroege kloosters. Saint-Emilion bijvoorbeeld was één mon- nikengebied, in de middeleeuwen telde men er meer dan vijftig kloosters. Met Clos Vougeot is het even zo ge gaan. Men weet niet precies wanneer de Cisterciënsers van Citeaux de stenige heuvelrug zijn gaan bewerken, aanvan kelijk voor hun weldoeners, de grote heren, die het land bezaten en de mid delen gaven voor de machtige klooster- bouw. In 1367 bouwden zij het kasteel van Gilly met de enorme opslagplaatsen voor de wijn, maar het is 1551 geworden eer de monniken het vermaarde kasteel bouwden met de geweldige wijnpersen en dat zij zich eindelijk de meesters kon den beschouwen van het gehele om muurde wijngebied, zoals men kasteel en „clos" thans nog kent als een der schoonste sieraden van monumentaal Bourgogne. Dat vierde eeuwfeest is on langs prachtig gevierd, zoals over tien jaar met evenveel reden het zesde eeuwfeest ge arrangeerd kan worden van GillyVougeot en, daar men in Bourgogne van feesten houdt, zal men intussen ook wel het een of ander 1000ste jaarfeest bedenken. De Cister ciënsers zijn er sinds de Fran se Revolutie verdwenen; de wijngaarden zijn tot het uiter ste verkaveld en als om te doen zien hoe de wijn de vrucht is van eigen bodemge steldheid, is het aantal fijne wijnen van Clos Vougeot, ieder met hun eigen kwaliteit, even groot als het aantal lapjes grond, waarin het terrein werd verdeeld. Maar ook verder langs de „gouden hellingen" volgen de grote namen der Bourgognewijnen elkander op, de Nuits, de Beaune's. De rijk dom, die ze verschaften, vindt men nog afgedrukt in de wereldvermaarde stichtingen, waarvan het beroemde „Hos pice de Beaune" de kroon spant. In dat ziekenhuis, waar in de zusters nog de schilder achtige middeleeuwse kap dra gen, hebben de jaarlijkse vei lingen plaats van het beste, dat Bourgogne oplevert. Deze Advertentie. Een wijnproever te Saint-Emilion Het wereldvermaarde „Clos Vougeot In geen jaren werd zo laat geoogst, j^as meestal in eind September de most de gistbakken aan het borrelen, dit Har werd October wijnmaand en werd n°g tegen het eind der maand geperst, helaas vergreep het jaar zich niet alleen '®gen de antieke kalender. Voor wat de hoeveelheid betreft, kon men zelfs de Pessimistische schattingen niet bereiken, hfen bleef voor de Franse wijnvelden beneden de 50 mlllioen hectoliters, min der dan wat de Fransen ieder jaar van hun volksdrank gebruiken, aan „ordinai re" natuurlijk, de wijn, die- als voedings middel wordt gedronken. Gebrek zal dat niet geven, want er zijn stevige voorra den en de laatste der vorige jaren waren goed. Maar de wjjn van dit jaar heeft ook niet veel te presteren. De kwaliteit ont- Mm - ■M' De keuken van het Hospice de Beaune breekt. De overmatige en geregelde regenval en het daarmee gepaard gaan de gebrek aan zon, heeft de wijnstok belet de vluchtige oliën en de looistof fen uit de bodem te halen, en de zon op te nemen, die aan de wijn zijn adel geeft. En zo is het alcoholgehalte gering ge bleven en verkreeg de vrucht niet veel van die talloze hoedanigheden, die aan de wijn zijn voedende en opwekkende betekenis geven. Hier en daar lichtpunten Is dus over het algemeen de teleur stelling der wijnbouwers, die elke dag van het jaar voor de wijngaard onver moeide en kostbare inspanning moeten verrichten groot, hier en daar was de natuur wat milder. Het slechte voorjaar en de ontmoe digende zomer hebben niet heel Frank rijk overschaduwd. Over het algemeen heeft de scheidingslijn van slecht en dragelijk weer zich uitgestrekt van Frankrijks Westpunt tot Straatsburg. Boven die lijn is de wijn van dit jaar van de kalender te schrappen. In de gebieden van de Rhone en in het on metelijke wijnveld van de Hérault is de toestand heel wat minder slecht ge weest: voor de „ordinaire" is dat van betekenis, te meer, daar die toch altijd versterking krijgt van de Noord-Afri kaanse wijnen. Maar het-jaar had toch wel zijn terug slag op de vreugde van de oogsttijd. Dat heeft natuurlijk niet belet, een van de mooiste Franse wijnakkers, de 57 hecta ren van het Clos Vougeot te eren. De veilingen zijn dan ook prijsbepalend. Maar ze kunnen niet plaatshebben zonderr „Paulée", de folkloristische wijnbou wersfeesten, waarop elke nieuwe wijn in het huwelijk treedt met de gastrono mie. Dat merkwaardige „Hosplce" heeft dan ook een van de mooiste keukens ter wereld. Ook een van de meest artistieke apotheken. En er is geen groter eer voor een „maitre-queue" dan het speenvar ken te braden, overgoten door een fijne, veeljarige bourgogne, 'met assistentie van de vriendelijke zusters, die uit de middeleeuwen schijnen overgebleven. Wie van Frankrijk houdt en wie doet dat niet), doch niet in de gelegenheid is aan deze liefde uiting te geven door op de trein naar het Zuiden te stappen, hij neme het charmante boekwerkje ter hand van 3. W. F. Werwneus Buning „De witte wingerd van Frankrijk". Hij waant zich dan niet alleen spoedig in ,JL,a douce France", doch krijgt daar nog bij: een glas, vele glazen wijn, dat ver rukkelijke product, zo nauw met Frank- rjjk's goede grond verbonden. Hij hoort de invitatie: Fr oef nsen hij houdt zich eraan, want drinken, werkelijk drinken, zou zonde zijn De lezer begrijpt natuurlijk, dat Ad Donker, Rotterdam, die dit door Frans hammers pittig geïllustreerde boekske uitgaf, reeds alleen uit zakelijke over wegingen zich niet geroepen achtte elk exemplaar op zijn reis naar een koper een goede fles wijn mee te geven. Dit is beslist niet het geval. Desondanks durf ik beweren, dat men onder het lezen zich er op een gegeven ogenblik op kan be trappen met de tong langs de lippen te wrijven, als wilde men nog even in de herinnering terug roepen de smaak van die Sylvaner '1/6 of die Riesling 45, om zich even tot de Elzassers te bepalen. Men ontkomt hier niet aan, zfg het dan, dat men zich bewust mee moet laten voeren door Werumeus Buning op zijn vreugdevolle tocht door Frankrijk s rijke gaarden. Men heeft dan een goede gids en een, die niet beroepshalve, maar uit eigen overtuiging verhaalt van de rijk dommen, die God het moet een zon nige dag geweest zijn de aarde heeft geschonken. Want hierin ligt de kracht van de schrijver, bij wie men zich wel eens af vraagt, ivat wint het van hem, zij» dichterschap of levenskunst f Hij toont u in een kleine negentig bladzijden enige facetten vali Frankrijk, zijn geaardheid, liefde en savoir vivre, waarover boeken vol geschreven zijn. En hij doet dit op een manier, die het lezen van al deze boeken eigenlijk overbodig maakt, d.w.z. summier, maar raak. Dat hij de lezer de zonnige dingen, welke hij in Frankrijk wist op te sporen (ze bestaan nogvia een goed glas wijn mededeelt, is zijn goed recht. Daarom is dit boekje trou wens geschreven. Geen mens zal hem dit recht betwis ten, die met Werumeus Buning zo'n glas aan de lippen zet. F. R. „Nadat Zweden voor liet Christelijk geloof was gewonnen" aldus heeft het Zweedse Instituut voor cultuur, vertegenwoordigd te Rotterdam, de vriendelijkheid ons te schrijven „werd liet oeroude Noordse Midwinterfeest geleidelijk aan vervangen door het (christelijk) Kerstfeest. Een aantal gebruiken zijn, evenwel, blijven bestaan, die niets met dit christelijk feest te maken hebben". Een wijnkelder in 't lend van De Lamartine Wjj zouden onder die „gebruiken" ook willen rekenen de Kerstboom, die hier en daar, jammer genoeg, de Kerstkribbe dreigt te verdringen. We weten eigenlijk niet goed waar de Kerstboom vandaan komt. De oude Romeinen schonken elkaar, tegen Nieuwjaarsdag, groene takken als zovele onderpanden voor een geluk kig Jaar. Omstreeks 1500 is van een Kerstboom ergens in Duitsland sprake en wel te Straatsburg. Deze „Dan- nenbaum" was kwistig versierd met allerlei giften en gaven. Het schijnt, dat het plaatsen van 'n Kerstboom uit Duitsland naar ons land is over gewaaid; zijn rol bij het Kerstgebeu ren is zeker niet zo duidelijk als krib be en stal, Sint Jozef en de H. Maagd, herders, schaapjes en de H. Drieko ningen. Voor de Zweden is het zo, dat een zeker aantal „vruchtbaarheidssym bolen" is blijven bestaan. Tot deze „zinnebeelden" behoort bijv. het Kerstvarken en de Kerstham. Met be trekking tot Bethlehem en de stal IS het verband hier wel heel ver te zoe ken. De herders hadden hun „schaap jes geteld!" De H. Driekoningen voer. den kamelen en dromedarissen met zich mede. Maar varkens? De verkla ring is deze: het varken was, tijdens het heidendom, aan de god Freyr ge wijd. Deze heer Was zijn tijd ver vooruit: hij reisde per luchtschip, dat, bovendien, nog opvouwbaar was ook. Zijn zwaard streed vanzelf., en zijn paard.was eên gouden zwijn, luis terend naar de naam van: Gullin'cur- sti. Freyr werd vereerd om de vrucht baarheid ven de akkers te bekomen. Zijn zuster Freyjft „Meesteres" haar wagen werd door katten getrok ken (soort zoekt soort?) behoort ook tot de vruchtbaarheids-goden uit de Germaanse godenleer. Aldus be grijpen we nu wel, hoe de Zweden aan dat zwijn gekomen zijn. Op de Zweed se Kerstdis mag de Kerstham in geen geval ontbreken de ham is voor de Zweden wat de mistletoe voor de Engelsen is (mare-tak) en de Kerst gans voor de Amerikanen. Een ander, heidens Kerst-symbool is, in Zweden, de „Julbok". Het „Joel feest" was een Germaans winterfeest. Bij dat feest kwam de voornaamste plaats aan de oppergod „Odin Jolnir" toe; onder zijn hoede stond het Joel- varken, „Joel" schijnt iets met „feest" te maken te hebben? en een en ander behoorde te leiden tot herleving van de (als afgestorven) plantengroei. Verkleed als bok, trok ken door de Straten wel de kinderen, die huis aan huis om Kerstgeschenk- les bedelden. Soms droeg de „Joel bok" 'n hamer in de hand en die hamer verwijst dan weer naar 'n hei dense grootheid, en wel naar de vruchtbaarheidsgod Thor, de Donder god, („Donderdag") zoon van Odin Wodan) en de reeds genoemde Freyja, godin van de huiselijke haard. De kleine Kerstbok van stro mag in geen enkel huisgezin in Zweden ont breken schrijft ons het „Svanska Institutet" (Zweeds instituut). Er is nog 'n overoud gebruik: op de vloeren wordt stro uitgespreid. Wan neer de feestdagen achter de rug waren, verhuisde dit stro uit de wo ningen naar de akkers. Wie dat ge bruik in ere hield, mocht zeker zijn van 'n goede oogst in het komende Jaar. Het geloof aan 'n geheimzinnige kracht, die het koren doet groeien, leeft nog voort in het bewaren van de laatst gebonden garve tot Kerst mis. „De laatst gebonden schoof", ja, want juist in die schoof, en wel in laatste halmen van de akker, daar zetelde de geheimzinnige kracht, die het graan zijn wasdom verleende. Met de laatste garve werd die kracht ge lijk „gevangen". Ook heeft het koren uit de laatste schoof een zeer bijzon dere betekenis: men bakt er een aparte koek, of 'n apart brood van, de Sakakan. de „Zaaikoek". Van die „Sakakan" krijgt met de Kerstdagen het vee zijn deel. Dit gebruik herin nert aan een Kerstgebruik in Duitse landen. Daar wordt op 2e Kerstdag zout. water, haksel, en haver geze gend en aan de paarden gegeven; het heet, dat de H. Aartsmartelaar, St. Stephanus (2e Kerstdag!) de Patroon van deze dieren is. Sommigen menen, dat paarden hierin 'n rol spelen, om dat Wodan zulk een ros bereed, nog wel een met acht benen, zinnebeeld van de stormwind. Hoe dan ook, 'n deel van de Zaaikoek komt het vee ten goede. Het restant wordt over de akkers gestrooid, om deze vruchtbaar te maken. Dikwijls komt de laatste schoof aan de hongerige vogeltjes ten goede. 1 Wie veel wil sparen, geeft het meeste licht. 2 Boontje komt om 'n lege dop. 3 Kreupel moet lan® &arerj- 4 Beter 'n half ei dan zijn loontje. 5 De kaars, die voorop gaat, maakt nog' geen zomer. 6 De morgenstond heeft de mond verbrand. 7 Beter hard geblazen dan een zwaluw. 8 Die lange messen .dragen van dik hout. 9 Goud in de mond wil altijd vóór- dansen. 10 Zaagt men planken: het zijn niet allen koks! Mogelijk is het koudste Kerstfeest ter wereld ooit gevierd het Kerstfeest in het Zuidpoolgebied geweest, tijdens Amundsen's reis in die barre streken. Hij en zi. n makkers hadden de Zuid pool bereikt, 15 December 1911; tegen de 25ste waren ze, natuurlijk, al lang en breed op die terugweg. Het heilig Kerstfeest naderde en de kleine groep van vijf personen wilde het zo feeste lijk vieren als de omstandigheden maar toelieten. Dat ging al heel moei lijk met de geringe voorraden, die zij op een slede met zich voerden. Er moest een opslagplaats van levensmid delen bereikt worden, reeds 'cvoren aangelegd. Nu, dat gelukte wonder wel. „Het was een heerlijke, rustige. ropa hadden overgebracht. Vermoe delijk is dit plafond als 'n troon hemel wel het fraaiste en rijkste der gehele stad. Nu dat mag ook wel. Want, vooreerst, is de basiliek da grootste kerk aan de H. Maagd ge wijd; vandaar de naam: de Meerdere. Vervolgens bewaart zij, geschilderd op cypressenhout, een afbeelding der Madonna, die aan niemand min der dan Sint Lucas wordt toegeschre ven. En, ten laatste, prijkt een rijk „baldakijn" boven de kribbe van Bethlehem, welke in de „confessio" Wordt bewaard. Daar omsluit een urn enige langwerpige stukken hout. Wanneer men die stukken ineenvoegt, krijgt men wel geen „kribbe" zoals wij ons die voorstellen, maar 'n „eulla", 'n soort wieg, gelijk men die ook tegenwoordig nog in het Oosten Onder de zeven Hoofdkerken van Rome wordt ook gerekend de „Santa Maria Maggiore" (mad-zjóó-ree) de H. Maria de Meerdere. Anderen noe men haar; de Liberiaanse basiliek, omdat zij in 360 door Paus Liberius is gesticht. Zij ligt, veel meer dan de St. Pieter, in het hart van Rome; 'n andere hoofdkerk, de St. Paulus-bui- ten-de-Muren, ligt zelfs., buiten de stadsmuren. Bijzonder mooi is het plafond van de Maria basiliek. Onder Paus Alexander VI (1500) werd dit bekleed met het eerste goud, dat de Spanjaarden uit Amerika naar Eu- En nu maar direct naar pen en inkt gegrepen om die dom me Maasbode-man aan zijn verstand te brengen, dat we, op 2c Kerstdag, niet de H. Apos tel Paulus, maar de H. Ste phanus herdenken, de Aarts- martelaar Schrijf maar gerust, hoor, Sfc Stephanus kennen we hier ook wel, maar dat we St. Paulus genoemd hebben, is niet zon der reden: want als de H. ste phanus het gebed verzuimd had voor z«n moordenaars, dan.. zouden we de H. Paulus niet gehad hebben. En daarom is het heus niet zo vreemd van daag eens aan die H. Paulus te denken op de voorbede van St. Stephanus heeft de li. Kerk des te eerder Haar Apostclvorst verworven. Niet St Paulus, maar Saulus, de onbekeerde Farizeeër was by de steniging van de Marte laar tegenwoordig. Om zich makkelijker te kunnen bewe gen, ontdeden de getuigen zich van hun opperkleed. Zij „leg den hun klederen neer aan de voeten van een jonge man, die Saulus heette" luister maar goed op 2e Kerstdag naar het Epistel. Jongeman bleef men in die dagen tot zijn veertigste jaar! Pas daarna werd men „oud". En Saulus paste op de neer gelegde gewaden, om daardoor, als het ware, zijn instemming met de lynchpartij te kennen te geven. De H. Schrift, zegt zelfs, dat Saulus behagen vond in Stephanus dood. Wij kunnen ons dat moeilijk indenken. Het kan Saulus niet ontgaan zijn, dat het gelaat van de Diaken glinsterde als het gelaat van een Engel en dat God hem bBgevolg, hoge eer bewees. Zijn vreugde was lou ter uiterlijk! Het blinkend Engelen-gelaat van St. Stepha nus zou de eerste aanleiding tot zijn bekering worden op de weg naar Damascus. warme nacht", bericht Amund sen; „warm" wil zeggen: minder koud dan anders; 20 graden onder nul heet bij Amundsen „een zomerbriesje" Het depot werd geopend; de benodigde hoeveelheid levensmiddelen te voor schijn gehaald. Binnen de enigste tent, die hun ten dienste stond, 1 e- reidden de mannen het Kerstmaal hoofdzakelijk bestaande Uit pap Van verkruimelde beschuit. „Ik geloof niet",schrijft Amundsen, „dat onze landgenoten in Noorwegen heerlijker gesmuld hebben dan wij binnen onze tent in het Zuidpoolgebied". Het top punt der feestvreugde werd bereikt, toen Olaf Bj aalandsigaren uit deelde, echte sigaren, en dat op de barre Pooivlakte. gebruikt. Op de vooravond van Kerstmis wordt de „kribbe" naar de Sacristie gedragen, 's Morgens daarna staat zij op het hoofdaltaar. Na de vespers draagt Zijne Em. de Aartspriester- Kardinaal haar naar de confessio terug. Op de acht kruisjes komt de naam van een dier, dat de Zweden thans m huis halen. MIDSCHEEPS. 1 Meden; 2 i-grec; 3 dogma; 4 Stère; 5 curve; 6 hitte; 7 enfin!; 8 ezajis; 9 piano; 10 safes. X X X X X X x x 1 Letter, klank; 2 Sociaal Economi sche Raad; 3 Schieten met vuurwa pens; 4 'n Soort karpers; 5 Oude mun ten a 12% cent; 6 Matig, karig; 7 Zeker slu.w roofdier; 8 Helft van twee pond,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 5