Studerende jeugd van Indonesië KLOOSTER- EN PRIESTER. JUBILEA IN 1952 Hofwijk naar Belgisch Congo HEEFT DE RUSSISCHE KERK NOG VRIJHEID? S.F.L.-Rotterdam in zware zorgen Brand in Tehuis Schiedamse Singel bracht grote schade Ainerik. vliegers in Hongarije veroordeeld r MI r Een niet te onderschatten kracht bij de kerstening Truck gleed te water Ontstellende communistische activiteit onder toekomstige Indonesische intelligentsia Vijf jaar cultured contact met Frankrijk Voor het Kerstdiner Perzië schrijft grote lening uit Duitsers nemen trawler» over Een brandendekwestie Eerste sociale werkster van Bouvigne beschermelingen Doen!!! Vanavond nog Uw Kerstdaad: liulp voor 500-S.F.L.- J Washington vat dit zeer hoog op MAANDAG 24 DECEMBER 1951 PAGINA 1| Bewust van een grote taak Missie onder bloem van het Oosten De hand aan de ploeg uit innerlijke noodzaak DE NEDERLANDER GEBRUIKT 150 LITER WATER De Amerikaan 700 liter per jaar Twee broers verdronken )Van onze correspondent) SCHILDERIJENVERVAL SER GEKNIPT Paters Dominicanen VERONTRUSTING OVER DE BEWAPENING Franciscanen Na Indië, Canada, de Ver enigde Staten en talloze repor tages over allerlei onderwer pen „waar ook ter wereld". nu Belgisch Congo. Onze redacteur, de heer J. W. Hofwijk, heeft opnieuw afscheid genomen van vrouw en kind(eren) en is bereids met de Belgische luchtvaart-maat schappij Sabena naar Afrika vertrokken. Zijn verblijf in dit interessante werelddeel, inte ressant bovenal door de uitge breide Missie-actie, welke in het betrokken aequatoriale gebied door onze Nederland se Missionarissen wordt ont plooid, zal enige maanden duren. Binnenkort zullen zijn Congolese correspondenties 'n aanvang nemen en zal de lezer o.m. uitvoerig op de hoogte worden gesteld van de wijze waarop onze missionarissen onder de brandende zon voor de uitbreiding van het Gods rijk op aarde te midden van de Congonegei-s werkzaam zijn. Terwijl wij voor deze be langrijke journalistieke onder neming nu reeds de belangstel ling van onze lezers vragen, zij tevens tot hen het verzoek gericht hun vrienden en ken nissen op de bedoelde corres pondenties opmerkzaam te willen maken, niet op de laat ste plaats degenen, die het voorrecht hebben onze Neder landse missionarissen tot hun familie-leden te mogen reke nen. Men nodige hen uit zich door het nemen van een abon nement (Januari t/m Maart 1952) de geregelde lectuur van „Hofwijk's vertellingen" te verzekeren. DE DIRECTIE. IJmuidense rederij geeft de vaart op TENTOONSTELLING „HET LANDBOUWWERKTUIG" TE ROTTERDAM Stichting voor de Landbouw ls er tegen RADICALE SCHEIDING VAN SCHOOL EN KERK De nachtredactie hing uit het raam Ander vuur Te huur of te koop Hier is Uw kans INTRODUCTIE VAN EEN „WERELDPOLIS" Geen extra-premie voor tropen-risico De katholieke Indonesische studenten in Nederland hebben onlangs een eigen vereniging opgericht, de I. M. K, L, welke naam bestaat uit de begin letters van .,Ikatan Mahasiswa Katolik Indonesia", zoals de vereniging heet in het Maleis. Gewone leden kunnen zijn die katholieke studenten uit Indonesië, die het Indonesische staatsburgerschap bezitten (wara negara). Buitengewoon lid kunnen zijn, die wara negara, die bezig zijn zich op het katholieke doopsel voor te bereiden, alsmede Nederlanders die het stand punt van de Oosterling hegrijpen en delen. Beschermheilige van de vereniging, wier statuten op weg zijn naar hun goedkeuring, is Franciscus Xaverius. de grote apostel van het Oosten. Voor de oorlog werd de student uit Indonesië veelal lid van zijn reeds in Nederland bestaande neutrale studentenvereniging: hetzij de Chung Hwa Hui, hetzij de Rupi. De katholieken onder hen vormden geen eigen Snoep in het Nederlandse leven, en slechts enkelen onder hen waren tegelijk lid van deze neutrale vereniging en de plaatselijke katholieke studenten vereniging, welke laatste een zuiver Nederlandse vereniging was. Voor de ooi log was het aantal studenten uit Indonesië overigens niet groot en het percentage katholieken! was daarmede in verhouding zeer gering. Maar enkele jaren geleden is de grote stroom van Indonesische studenten los gebroken. Het totale blok omvat op het ogenblik een groep van 1500 studenten, christenen en niet-christenen tezamen Volgens een van hen, die als hun woord voerder optrad, zal dit getal niet be langrijk meer stijgen. Want niet alleen naar Nederland gaan de Indonesische studenten, maar ook naatr Ameirika, India en de Philippijnen. De leden van I.M.K.I. weten zich, zo goed als al hun Indonesische mede-stu denten. de bouwers van de jonge staat Indonesia. Velen van de 1500 hier in Nederland aanwezige Indonesische studenten zijn door een beurs van de Indonesische regering in staat gesteld om te studeren. Onder hen is ook de toekomstige technische staf van het In donesische leger. Veertig of vijftig van hen zijn gewezen officieren uit de strijd om Indonesië's vrijheid. Zij zijn voort gekomen uit het Indonesische studenten- leger, dat bestond uit idealisten, die alles over hadden voor de vrijheid van hun land. Als katholieken weten de leden van I.M.K.I. bovendien, dat zij een grote zaak hebben in de kerstening van hun land. Zij zijn de toekomstige intellectuelen Van hun land en dat betekent in het Oosten meer dan bij ons. In het Oosten is iemand, die gestudeerd heeft, een »wijs man", die spontaan beschouwd Wordt als de meerdere van zyn omge ving. Hij is degene, naar wiens inzichten de omgeving en de familie zich con formeren, wiens raad mey vraagt, en naar wie men luistert. Die grote invloed is een niet te onderschatten kracht bij de kerstejuing van Indonesië. Niet langer zien deze jonge mensen de missie als een taak van buitenlandse priesters en kloos terlingen. ZU weten zich hier dragers van het eerstgeboorterecht en zij hopen, dat wellicht uit hun midden de priesters zullen voortkomen, die de Kerk van In donesia verder zullen doen groeien. Er zijn reeds inheemse priesters en er *ijn twee Indonesische Bisschoppen mgr #io«vapfana^ (1841) en mgr Manek 11951) Maar alle gedoopten van Indo nesia zijn nog lang geen christenen in de volle zin van het woord. Onder de katholieke Indonesiërs, die hier stude ren, zijn er evenwel, die hun verant woordelijkheid in dezen volkomen begrij pen. Zij zijn kinderen van het volk zelf. Zij zijn vertrouwd met de taal en de ge woonten van dit volk. Zij denken, voe len en zijn als hun landgenoten en zij kunnen straks hun overwicht van intel lectuelen op de meest efficiënte wijze aan hun volk ten goede doen komen. Onder de nu in Nederland aanwezige 3: 1500 Indonesische studenten vormen de katholieken slechts een kleine min derheid, n.l. 120 140. Een dertigtal stu denten heeft de wens kenbaar gemaakt meer van ons geloof te kennen. Dit kleine aantal katholieke aan hun vor ming werkende intellectuelen 10%) en het daarmede in vergelijking grote aantal catechumenen (ongeveer een vier de van het aantal katholieken) en dat alles gezien in het gehele blok, waarvan bovendien nog 10% protestant is, en 30% althans officieel Mohammedaan en 50% godsdienstloos, doet ons hier een taak zien voor de missie. Het Oosten is naar ons toegekomen, en wij geven er ons misschien te weinig rekenschap van, dat dit juist de bloem van het Oosten is, waarvan de toekomst van Indonesië voor een groot deel zal afhangen. Onze Indonesische zegsman maakte dan ook de opmerking, dat een deel van het geld, dat Nederland opbrengt voor de missie, besteed zou kunnen worden aan de mis sie onder de toekomstige intellectuelen van Indonesië die hier studeren. Katholiek Nederland moge zijn pHcht t a vers.tatn! Als «e nlet-christen «Unile Indonesische studenten die op het ogenblik in Nederland verbiuven?Pniet gewonnen worden voor Christus, dan ls er alle kans, dat zij onder invloed komen van anderen, die, zoals men misschien nog te weinig weet, een ontstellende activiteit onder hen aan de dag leggen. Sommige studenten bijvoorbeeld, die vroeger studeerden van een Nederlands- Indische beurs, studeren thans in Praag, van een beurs die men achter het ijzeren gordijn gaarne verstrekt. Met grote ijver en mensenkennis en gesteund door veel geld. Werken communistische apostelen In de universiteitssteden van het Wes ten. Het zijn dergelijke apostelen, die o.a. in Parijs een aantal communistische leiders van het huidige China hebben gevormd. Ook de protestanten zijn ons vooruit. Zy hebben een tweetal dominees, die het land afreizen en die niet anders doen dan werken onder de Indonesische stu denten. Zij hebben in Amsterdam boven dien reeds een huis geopend, waar Indo nesische studenten de maaltijden kunnen gebruiken en zich kunnen amuseren en onder elkaar zijn. Eveneens hebben de Mohammedanen hun missie onder de Indonesische studenten in Nederland. Het is een feit, dat hier voor Katholiek Nederland een prachtig terrein braak ligt. Alleen het protestantisme en het Mohammedanisme vormen momenteel hier dn Nederland onder de Indonesische studenten een dam tegen de wassende vloed van het communisme. WO, katholieken, dienen de hand aan de ploeg te slaan, niet omdat anderen (protestanten en Mohammedanen) ons voor zijn, ook niet omdat wij het com munisme duchten, maar omdat wij uit innerlijke noodzaak ons gedwongen voelen Christus bekend te maken zoals Christus ln en door de katholieke Kerk zich toont in werkelijkheid en volledig heid. Vooral zij die pas uit Indonesië komen, staan open voor alle invloeden. Zij willen de invloeden van het Westen ondergaan. En velen van hen zijn gods dienstloos een godsdienstloosheid die veeleer een niet-weten is dan vijandig heid, veeleer een nog onbeantwoord ver langen dan een vooroordeel. Het is nog niet te laat, maar wel hoog tijd! In Te In ons lang wordt een ..nationale drink- waterpolitiek" gevoerd waarbij men het oog gevestigd heeft op het jaar 2000, als Nederland wellicht 13 miiiioen inwoners zal tellen. Het overigens zeer lage water verbruik per hoofd van de bevolking (Incl. industrie) is thans op 150 liter te stellen tegen de V.S. 700 liter. Het ver bruik in ons land zal in 2000 zeker 200 liter zijn, zodat dan minstens 1 milliard kublleke meter per jaar door de leidingen zal moeten stromen tegen thans nog niet een derde van die hoeveelheid. Thans is 82 pet der Nederlandse woningen op de waterleiding aangesloten. Aldus prof. W. Krul op de algemene vergadering van het Kon. Instituut van ingenieurs waarbij hij een overzicht gaf van de drinkwater voorziening van Nederland. Op de weg TerneuzenSas van Gent ter hoogte van de driesprong Driekwart, moest de bestuurder van een mét vry grote snelheid rijdende vrachtauto Zater dag plotseling remmen, toen uit een zijweg een andere auto naderde. De truck, die geladen was met klompen, kwam hierdoor dwars over de weg te staan en gleed langzaam het ter plaatse circa 7 meter diepe kanaal TerneuzenGent in. Beide inzittenden, de gebr. De B. uit Clinge, 27 en 18 jaar oud, konden de cabine niet tijdig verlaten en verdronken jammerlijk. Tengevolge van een aanklacht inge diend door een inwoner van Genève heeft de politie van Genève en van Lyon een belangrijke zaak van schilderijen vervalsing ontdekt. De beide schuldigen, de Fransman Ernest Levaillant en de in Oostenrijk ge boren Ernest Schlessinger, zijn gearres teerd en ingesloten. Schlessinger heeft bekend dat hij de handtekening van grote meesters na maakte en plaatste op schilderijen, die hij kocht op de „Foire aux croütes" ge legen in Clignancourt te Parijs. Hij ver kocht de doeken aan Levaillant, die ze in Genève van de hand deed. Men schat, dat zo 500 k 600 doeken zijn verkocht, gesigneerd Monet, Corot, Cé- zanne, Sisley, Picasso, Degas, Pisarro, Renoir, Courtoet, Gauguin etc. Het Frans-Nederlands culturele ac- coord bestond dezer dagen vijf jaar. Bij gelegenheid van dit eerste lustrum hiel den minister Rutten en de Franse gezant Zaterdag toespraken voor de K.R.Ó. In middels heeft de commissie tot uitvoe ring van het accoord nieuwe besluiten genomen. Zes Franse hoogleraren zullen worden uitgenodigd voor een in Februari te Utrecht te organiseren Franse week. In Frankrijk zal daarvoor een Nederlandse week in Montpellier worden gehouden, waaraan ook artistieke manifestaties, zo als een tentoonstelling en een concert verbonden zijn. In een wachthuisje op het station te Blerick trok dezer dagen het eigenaar dige gedrag van iemand uit Helmond de aandacht. Toen de gewaarschuwde politie een onderzoek instelde, trof zij behalve deze man een partij hammen aan, hetgeen aanleiding vormde hem aan een streng verhoor te onderwerpen. Hij bekende in samenwerking met iemand uit Blerick een inbraak gepleegd te hebben bij een Blerickse slager. De buit had 25 hammen bedragen, die gedeeltelijk in het wacht huisje en gedeeltelijk in een bietenkuil bij Blerick waren verborgen. Later bleek, dat de heren nog meer inbraken op hun geweten hadden. Dat wordt Kerstmis in Hotel de Houten Lepel, en zonder ham! 50 Jaar priester, 15 Augustus: A. Fennell, S. Dominicuskerk, Amsterdam; H. Hermans, Rozenkranskerk. Rotterdam; A. Kolenberg, Heiloo. 40 Jaar priester, 15 Augustus: Lect. M. Berntsen, Puerto Rico; R. van der Linden, Pastoor S. Albertuskerk, Rotterdam; A. de Mol, Pastoor S. Dominicuskerk. Leeuwarden; I. Verhoeve, Puerto Rico. 25 Jaar priester, 54 Juli: S. HummeUnk. Venlo; M. Meesters. Curacao: M. Nieuwen- huizen, Vic. Prov., Puerto Rico; P. Paanak ker, Curacao; H. Penninx. Curaqao; B. Troos ter, Kapelaan S. Jozefkerk, Alkmaar; Ang. Vismans. Socius, Nijmegen. 12"/4 Jaar priester, 23 Januari: M. Brink- mann, s. Janskerk. Schiedam; A. Engering, H. Hartkerk, Nijmegen; Lect. E. de Groot, Leuven; j. Hendriksen, Rozenkranskerk, Rotterdam; I. Korstenbroek, Venlo; J. Leeu wenberg, Curacao; M. Martin, Curacao; S. Martin. S. janskerk, Schiedam; N. simonis, Prior S. Thomasklooster, Zwolle; A. Willems, Rozenkranskerk. Schiedam. 50 Jaar professie, 23 September: J. Dick- mann. Pastoor Maria Geboortekerk, Nijme gen: C. Hartendorf, Langenboom; L. Wel- schen, Puerto Rico; Lect. J. M. van Wely, Catharinahuis, Zwolle. 40 jaar professie, 23 September: F. Bartel, Rector, Baexem; C. Gallé, Curacao; C. van Kalmhout, Puerto Rico; Lect. M. Meijer, Rector. Reuver: L. van Rooy, Vic. Prov. Curacao; H. Smits, Superior, Amsterdam; Mag. Th. de Valk, Zwolle; A. Winkel, Kloos ter. Huissen; Mgr Jacobus Antonius van der Veen, Zeppenveidt, Apost. Vic. van Curacao. M. Hulsman, Curacao. 25 Jaar professie, 18 September: dr Lect. L. Cornelissen. Nijmegen; H. Engering, Zuid Afrika; Lect. L. Heynsbroek, Puerto Rico; M. Hoenselaars, S. Albertuskerk, Rotterdam: B. Kranwinkel, Curaqao; Mag. dr S. van der Ploeg, Nijmegen: H. Schaeffer. Pastoor Rozenkranskerk. De Goorn; Drs A. Schoone- man. Neerbosch: J. Smulders, Rozenkrans kerk, Rotterdam; Lect. H. de Valk Puerto Rico. 25 jaar professie, 3 Februari: Drs A. See- len, Neerbosch. 25 jaar professie, 7 Maart: Mag. Jur. Th. Terwindt, Prior H. Hartklooster, Venlo. 50 jaar professie, 27 April: Br. Inn. v. d. Broek, Zwolle; Br. Alb. Staassen, Amsterdam. 40 jaar professie, 1 Januari Br. Mamertus, Schmidt. Zwolle. 40 jaar professie, 2 Februari: Br. Lucas van Kent, Neerbosch; Br. Gregorius Oorsprong, Nijmegen, 25 jaar professie, 20 Maart: Br. Dalmatius Vermue. Nijmegen. H. Verhey, L. van Veen en N. Beaufort. Zilveren kloosterfeest op 7 September: A. Rietjens. D. van Galen, D. Polana, R. Her mans, L. Everts, M. Goemans. H. de Klein, Vitalicus Spendel, R. Deken, N. Hutjens, F. Schouten, W. Chermin, A. Kwaaitaal, A. Pex, J. Grondheid, H. Nieuwenhuijsen, F. Laurant, A. van Liebergen. C. Schoonbrood, W. Groot huizen, V. van der Luur, C. van der Eijnden, S. Duynstee, T. van Kesteren, C. Liefrink, R. Verkoijen, H. van Koppen, I. Wouters en G. Boom. Gouden priesterjubileum op 9 Maart: C. van Oorschot, L. Moeskops, E. Tessers, P. Bou- ters, R. van Berkel, c. Hulgens, V. Hentzen. Mgr. J. de Haas en A. Thoonsen. Zilveren priesterjubileum 27 Maart: M. Arnoldy, O. Wismans. R, Rats. W. Schmitz, E. Uppenkamp, B. Knipping. J. Brouwer, O. Lemmers, L. Pothof, a. Steverlng. De Perzische premier, dr Mossadeq, heeft Zaterdagavond in een radiorede een beroep gedaan op het Perzische volk om in te schrijven op een grote nationale Perzische lening. „Engeland poogt Perzië door economische druk tot toegeven te bewegen, doch deze lening zal ons helpen voort te schrijden op de weg naar het ge luk", aldus Mossadeq. In een kanselboodschap, die gisteren in de kerkgebouwen der Ned. Hervormde Kerk namens de generale synode werd voorgelezen, werd o.a. opgemerkt, dat men met grote vrees en verontrusting de geweldige bewapening en de dreigende oorlogstoebereidselen aanschouwde. In deze boodschap werd opgewekt te bidden, dat de volken elkaar gaan verstaan en dat de wedloop der bewapening zou op houden. Diamanten kloosterfeest op 3 October: J. Gulikers, D. van Heel, B. Kruitwagen en P. Thieman. Gouden kloosterfeest op 7 September: L. Hol, J. van Hemert, M. van der Drift, V. Beekman. E. Zantvoort, N. van Heereveld, Ondanks de strenge grensbewaking vooral van Duitse zijde, wordt er toch gesmokkeld langs de Limburgs-Duitse grens. Tabakswaren, sigarettenpapier en koffie vielen de kommiezen in handen. De Duitse douane maakt gebruik van honden, die de smokkelaars aanvallen en tot stilstand pogen te brengen. Ér spelen zich soms verwoede gevechten af, maar in vele gevallen weten de smokke laars, zij het met achterlating van de buit, te ontkomen. Hofwijk tot vertrek gereed op het vliegveld van de Sabena te Brussel Een van de jongste IJmuidense rede rijen, de N.V. Verre Visserijmaatschappij, heeft onderhandelingen met Duitsland ge opend over de verkoop van haar ganse bezit: drie moderne stoomtrawlers, die in de oorlog als Engelse mijnvegerg hebben dienst gedaan en na de bevrijding tot vis serschip werden omgebouwd. Wanneer de verkoop doorgaat en de uitvoervergunning wordt verkregen, zal de N.V. liquideren. Dit is de tweede rederij, die in korte tijd het bijltje er bij neerlegt in IJmuiden, eerder reeds maakte de rederij „De Daad" haar bezittingen te gelde en staakte da visserij. Als oorzaak van deze voor de trawlvii- serjj ingrijpende gebeurtenis werden door de directie der N.V, Verre Visserijmaat schappij de economische moeilijkheden in de visserij genoemd, die onder meer resulteren in de sterk gestegen olieprijzen. De drie schepen („Claes Compaen", „Simon de Danser" en „Assan Reis") wor den namelijk met olie gestookt en de prij» per ton liep in een jaar op van 42 tot 85. Ook de andere visserijmaterialen zijn zeer sterk in prijs gestegen. Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw heeft in zijn dezer dagen gehouden vergadering kennis genomen van de plannen tot hat organiseren van een tentoonstelling door de stichting „Het Landbouwwerktuig", welke tentoonstel ling te Rotterdam zal worden gehouden enige weken voor de agrarische jaarbeurs te Utrecht. Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw betreurt deze gang van zaken en wijst alle pogin gen af om naast de agrarische jaarbeurs een andere beurs van landbouwwerktui gen te houden. De brandweer uit Diepenveen kreeg bij de blussingswerkzaamheden hulp van ds brandweer uit Deventer. Het bluswater moest van ver uit de wetering betrokken worden. De stallen, oogstproducten, woon huis en huisraad gingen geheel verloren. Hooi. en graanbergen konden worden be houden. De brand is zeer vermoedelijk te wijten aan kortsluiting op de electrische gelei dingen. Daarin zocht men juist naar een fout, toen de brand uitbrak. Alles was ver zekerd. De vorige keer bekeken wij het officiële standpunt der communistische partij te genover godsdienst en Kerk aan de hand van de nieuwe Sovjet-Encyclopedie. Deze keer gaan wij na, waarin de vrijheid van de Kerk bestaat en hoe de regering enige armslag aan de Kerk heeft verleend se dert de oorlog. De officiële partymensen zetten voorop aan de hand van de grondwet: Voor iedereen bestaat er „vrijheid voor gods dienstige oefeningen en vrijheid voor anti-godsdienstige propaganda". Vrijheid van godsdienstige propaganda wordt ook nu niet officieel toegestaan. Men mag op de ambtelijke bescheiden (passen, geboorte- en huwelijksbewijzen enz.) niet zijn confessie vermelden. Ook godsdien stige verenigingen mogen geen personen- standsregisters beheren. De grondwet waarborgt verder de „vrij heid voor het uitoefenen van de ere dienst". Dientengevolge is het de gelovi gen nu geoorloofd „overeenkomstig de voorschriften van hun confessie gods dienstige gemeenschappen te vormen, re gelmatig voor het houden van gods dienstoefeningen bijeen te komen, kinde ren of volwasssenen te dopen, huwelijken in te zegenen, rituele spijzen te nemen of binnen een bepaalde tijd geen voedsel te (Van onze oorrespondent) Voor de eerste maal heeft de school tot opleiding van maatschappelijke werk sters op „Bouvigne" te Breda een aantal geslaagden „afgeleverd". Twaalf meisjes mochten Zaterdag tijdens een feestelijke samenkomst uit de handen van het Tweede Kamerlid dr W. de Kort uit Goirle, voorzitter van het schoolbestuur, het diploma in ontvangst nemen. Ver scheidene genodigden, o.w. de burge meesters van Rijsbergen en Prinsenbeek, alsmede de wethouder van onderwijs van Breda, de heer J. Meijs en verscheidene ouders, waren hierbij tegenwoordig. Bij deze opleiding wordt wettelijk vereist, dat dé leerlingen aan het slot van de driejarige cursus tot de samenstelling J'an een scriptie komen. Elf cursisten hadden zodoende meegewerkt aan een demografie betreffende de Baronie van Breda, terwijl eeii meisje een scriptie "ad samengesteld omtrent de stichting "Bet .vierde prinsenkind". Achtereenvol gens werden deze geschriften besproken "oor drs Th. Platenburg uit Voorburg en ?r? A. v. d. Made uit Breda, die zich ■oeiden met grote voldoening konden uit baten. Dr de Kort prees de teamgeest on- ter-,de leerlingen en toonde zich erken- e'yk ten opzichte van de onderscheidene gemeentebesturen voor hun daadwerke- Jke belangstelling. Woorden van geluk- d»en* zi-"n no? gesproken door wetihou- n Meijs en mej. mr J. Verbeek, direc- van de school- „Wel, ik stond met mijn ene been in bed, letterlijk. Toen kwam die Donderdagavond 6 Dec. even na half twaalf, de ramptijding: het S. F. L. aan de Schiedamse Singel staat in brand. Er zijn records gesneuveld tussen de Calandstraat, ons woonhuis en de Singel. Maar ik kon daar alleen maar toezien, hoe ons gebouw, onze inboedel, voor een groot deel in vlammen opging- In de brand uit de brand? Het lijkt er niet op. Een strop, een formidabele strop, een slag voor ons werk, een ramp ook voor onze beschermelingen, voor de 500 jongens en meisjes, die dat gebouw dag-in dag-uit bevolkten." Pater R. Kwanten S.C.J., de president-directeur van het St. Franciscus Liefdewerk in Rotterdam, is waarlijk niet voor een klein geruchtje vervaard. Hij weet de zonzij nog te zien, waar ieder ander niets dan vier weken regen en storm kan ontwaren. Maar ,.hij bad het zwaar zitten", zeiden de jongens van het S. F. L. En geloof maar: die knapen kunnen 'n stemming verrassend goed peilen. ur "werkelijk zwaar, héél zwaar, want pater Kwanten en al zijn medehel- !r-lee!\„?oor die brand hun werk, dat t 'n Botterdam zo zegenrijk gevoelige knauw toege bracht. Enfin; na de eerste schrik werd er fe"o -stL £ZU 5 de •'as 'i<mgètrokken en toog pater Kwanten naar de buurlui op de Schiedamse Singel, naar de mannen van De Maasbode en Het Nieuwe Dagblad. En kort en bondig deelde hij mee: ,,Je weet van de brand. Ik kan die vijfhonderd jon gens en meisjes niet laten zwerven: vooral de vaders en moeders moet ik ook kunnen blijven ontvangen. Ik heb een flink bedrag nodig. Help me dat bij elkaar te krijgen." En daarna verdween hij weer, met achter lating van een heel archief. Zo gaat dat op een redactie: Tussen een eerste paal, een brok begroting in de ge meenteraad en een redevoering van de Wederopbouw-minister In 't Veld (dat laatste paste er wel een beetje bij, von den we) in, hebben we dat archief door geworsteld. Eerst zo maar eens gebladerd, later geïnteresseerd stilgestaan bij bepaal de feiten en tenslotte kwamen we tot de overtuiging; Wij móeten helpen, daaraan kunnen we ons niet onttrekken. Want het is ongetwijfeld een feit, dat het S.F.L.- werk sinds de oprichting voor de Maas bode- en Ni Dagblad-redacteuren een grote aantrc' -skracht heeft gehad en hoeveel Hnr.s'd' Oeuvres Père Hyacinth Hermans O.P. er in de loop der jaren niet aan gewijd heeft: we zijn er de tel bij verloren. Neen, we blijven niet achter. Niet alleen, omdat we tegenwoordig bijna buurlui zijn (de hele nachtredactie hing hoogst geïnteresseerd en elegant uit de ramen toen deze brand zich vergeef ons dit pater Kwanten Zo geriefelijk naast de deur voordeed), maar ook om dat het nu eenmaal volslagen onmoge lijk is om het St. Franciscus Liefdewerk géén goed hart toe te dragen. Wat het S.F.L. dan eigenlijk is? Een reeds geslaagde poging om jongens en meisjes uit godsdienstig en dikwijls ook maatschappelijk zwakke gezinnen bij de meestal verwarde haren te grijpen (figuurlijk natuurlijk, maar eerlijk het geschiedt ook wel eens tijdens een ietwat rumoerige bijeenkomst in de meest letterlijke zin) en ze te redden van het hellende vlak (altijd naar beneden) waarop ze zich bevinden. Dóaraan geven nu die paters (officieel Priesters van het H. Hart) en hiin helpsters en helpers al hun tijd, hun werkkracht en dikwijls ook hun gezondheid. De moeite waard? Komt er van die knapen, van die meisjes nog wel eens U gaat dit lezen hopen we. U heeft 't gelezen? En op deze Kerstavond zegt u: ik ga ze heipen. Pracht-idee. Maar vergeet het nu niet. Hebt u giro. Schrijf dan n u het biljet. (Giro: 1 0 9 3 6 4 ten name van het St Franciscus Liefdewerk, Rotterdam). Ligt er nog een postwissel: vul hem n u in. (Adres St Franciscus Liefdewerk, Koningin Emmaplein 14. Rotterdam). U hebt geen van beide. Leg dan het geld, wat u geven wilt. in een enveloppe apart. Laat uw goede voornemen niet verzanden in de stroom van dingen, die we wel zouden willen doen, maar die ons helaas later weer door het hoofd gaan. Een tip? U die dit leest in nw gezin, in de gemeenschap waarin u op het ogenblik vertoeft: Neem u nu eens het initiatief om dat, wat anderen in uw nabijheid ook wei zouden willen geven, te in casseren en de verzenden Toe, leg die krant nu niet weg en denk niet: komt straks wel. Eerst doen! Vijfhonderd jongens en meisjes (en niet minder de paters) zullen u dankbaar z(in- En namens hen: Zalig Kerstfeest 1 ongeveer dertig (verlate) eerste commu nicantjes hebben?): vader en moeder waren er tegen. Hoewel van huis uit katholiek voelden ze er niets voor. Het kind wordt ziek en smeekt zijn moeder herhaaldelijk: laat me toch dopen. Hij weet dit zo lang vol te houden, dat moe der radeloos tenslotte toestem- Het jongetje is dood gegaan, maar vader en moeder zijn beiden tot de Kerk terug gekeerd. Ik kan zo nog wel een paar uur doorgaan: vind je dat ons werk de moeite waard is?" ooit iets terecht? Met zo'n vraag moet U pater Kwanten eens persoonlijk attaque ren, zoals wij deden, Want dan brandt hij los: „Om te beginnen: als er van al die honderden en nog eens honderden zielen ook maar één voor de eeuwig heid gered wordt, dan is al ons werk in al die jaren al voldoende gemotiveerd. En wat weten wij van de genadewer king? Maar natuurlijk, zo'n krantenman wil feiten. Ik kan je er onder begraven, méér dan jij plaatsruimte hebt. Luister. Een man lag in het ziekenhuis op ster ven. Hopeloos mis, uit godsdienstig oog punt bezien.. Twee keer gescheiden en ga zo maar door. Maar plotseling krijg ik een telefoontje: of er een pater van het S.F.L. wil komen. Ik hol er heen: in zijn jeugd is de man op ons patronaat geweest. En nu hij op het uiterste ligt herinnert hij zich zijn jeugd en de tijd van het S.F.L. Enkele uren later was er een ziel voor de hemel gewon nen. Een van onze beschermelingetjes kon gedoopt worden. (Weet je. dat we alleen al op de Schiedamse Singel jaarlijks Vijfhonderd kinderen met ouderlijke belangstelling hadden hun gedeeltelijk home op de Schiedamse Singel, in die oude school van meester Van Term, waar vroe gere geslachten katholieke Rotterdammers hun eerste schoolwijsheid opdeden. Daar kunnen ze niet meer in. Aan nieuwbouw valt niet te denken; herstel len zal schatten kosten. De beste oplossing zal zijn een nieuw huis en mogelijk op een geschikte plaats te kopen- Natuurlijk is er een voorlopige oplossing gevonden. Weet U waar het S.F.L.-Schie- damse Singel nu zit? U mqet maar eens wandelen door Dijkzigt, het Winkelcen trum. Achter aanplakbiljetten „Te huur of te koop" waar de firma Ter Meulen voor haar verhuizing winkelde (dat met een edel gebaar door deze firma tijdelijk ter beschikking werd gesteld) huist het S.F.L. Een schot heeft het winkelpand in twee oelen gescheiden. In een daarvan heefL men een kapel ingericht; het andere stuk is de zaal. Een pracht daad van die zaken man: maar het S.F.L. zit los-vast. Dat bordje „te huur of te koop" bezorgt ze rillingen. Men moet zo snel mogelijk weer naar een eigen tehuis. Daaraan kan en zal katholiek Nederland meewerken. Morgen is het Kerstmis, voor U, voor ons allen, ook voor die vijfhonderd „dakloze" be schermelingen van het S.F.L. ZU vieren hun Kerstnacht In dat winkelmagazijn op het Rotterdamse Dijkzigt; er iz een ontbijt, men wil ze vasthouden, ze hebben het S.F.L. nodig ze hebben ook U nodig, lezeres en lezer. Zonder U gait het zelfs niet. Wéér een bedelparty? Als U het zo wilt: ja. Maar een bedelparty met de hoogste inzet die er op de wereld maar mogelijk Is: kinderzielen. Zal katholiek Nederland, zal Rotterdam hen in de steek laten? Verlicht die wurgende zorgen van pater Kwanten en zijn helpers. U künt dat, al is Uw gave neg zo klein. Geen mens be hoeft zich hieraan te onttrekken. Het SFL wéét wat het zeggen wil, wanneer er iets uit een kleine beurs moet komen. Ze heb ben er dagelijks mee te maken. En U die een royale gift kunt geven: laat U deze kans niet ontnemen. Help deze kinderzielen redden! Zijn beschermelingen zullen hem als het lukt heus wel weten te vertellen: „Nou pater, is-ie effe fjjn, in de brand uit de brand!" nemen (Urasa het vasten der Moslems), Zij behoeven hierbij niet bang te zijn voor een verbod van de staat. Als het nodig is, komt de staat hen zelfs te hulp door ruimte voor het houden van gods dienstoefeningen beschikbaar te stellen, georganiseerde gemeenschappen econo misch te ondersteunen en bouwmaterialen voor herstel en nieuwbouw van bede huizen te verstrekken. Erkennend, dat voortdurend nieuwe geestelijken ge vormd moeten worden, belemmert de staat niet de oprichting van bijzondere instituten, maar ondersteunt dit streven door woonruimte, papier uit eigen voor raden ter beschikking te stellen. Evenmin hindert de staat het inrichten van werk plaatsen om kaarsen te maken, priester kleren, kerkbenodigdheden en andere voor de eredienst nodige voorwerpen te vervaardigen. De staat stelt drukkerijen en de benodigde papiervoorraden voor de heruitgave van missaals, kerkboeken, ri tualen, godsdienstige kalenders en tijd schriften. etc. ter beschikking. Met het oog op het voorschrift van de Islam aan .zijn onderdanen om bij gelegenheid een bedevaart te ondernemen naar de heilige tempel van Mekka, verleent de Sovjet staat de Mekkapelgrims zyn ondersteu ning". Aanvrage voor vorming van een gods dienstige gemeenschap kan enkel uitgaan van een petitie van minstens 20 personen boven de zeventien jaar. Zij worden in de Sovjetorganen geregistreerd. In deze ge vallen „stelt de staat aan de gelovigen bijzondere bedehuizen en de nodige cul- tus-voorwerpen gratis voor onbepaalde tijd ter beschikking, met de verplichting weliswaar dat de gemeenschap het haar toevertrouwde in onbeschadigde toestand teruggeeft en de materiële verantwoorde lijkheid draagt. Alle godsdienstige ge meenschappen voorzien in hun onderhoud door vrijwillige bijdragen der gelovigen en krijgen geen subsidies van de staat". in het uitoefenen van de cultushande- iingen waarborgt dus de staat aan de ge lovigen vrijheid, maar op één voor waarde, namelijk, dat ze „de openbare orde niet storen en niet indruisen tegen de rechten van de burgers der Sovjet republiek". Aan de „plaatselijke over heid" wordt het oordeel in dezen overge laten. Dit lijkt ons een zeer bezwarende beperking, want een bepaalde vooringe nomenheid kan hier een fatale rol spelen! De armslag aan de Kerk verleend blijkt echter nog zeer gering en zich te beper ken tot de strikte „eredienst". „De Sov jetstaat stelt zich op bet standpunt (dat communisten over wezen en taak van d» Kerk welt blijvend de bron van een diep gaand conflict, dat voor de katholieke en Westers-protestantse Kerken veel nijpen-, der blijkt dan voor de Russisch-orthodoxe. Immers in de orthodoxe Kerk heeft men de eredienst en liturgische handeling steeds het meest wezenlijke geacht voor de Kerk; een verandering in de liturgi sche practijk achtte men meestal een ernstiger ketterij dan een theoretische af wijking van de dogmatiek. In de Katho lieke Kerk en ook bij de Protestanten speelt het leren en verkondigen der chris telijke "waarheid op vrijwel alle levens gebieden een veel belangrijker rol dan bij de Russen. Daarom zal het non-confor- misme aan de communistische opvatting over de taak van de Kerk in het Westen veel sterker blijken te zijn dan in het Oosten. De communisten zullen, evenals de nationaal-socialisten, in de aanspraken der Kerk op prediking harer beginselen over heel het leven (en bijzonder in haar houding tegenover het onderwijs- en opvoedingsprobleem der jeugd) slechts een „politieke" usurpatie der Kerk zien. Hier ligt vooral de zwaarwichtigste con flict-stof, ja onoverkomelijke verschil van standpunt tussen Westers Christendom en communisme. De Sovjetmachthebbers menen met één pennestreek dit conflict uit de wereld te hebben geholpen, namelijk door hun radi cale scheiding van school en Kerk. Met een verbluffende eerlijkheid schrijven zij hierover het volgende: „Door de scheiding van school en Kerk maakte de staat een einde aan een met de belangen van de Sovjetmaatschappij strijdende toestand, waarbij aan de scholieren een dogmatipk kon worden opgedrongen, geheel tegen- overgesteld aan de materialistisch» wereldbeschouwing!" Met dit laatste citaat besluiten wij, want het spreekt voor zichzelf. De jeugd wordt weerloos overgeleverd aan het ma. terialisme, waartegen de kerkelijke pre diking deze jonge zielen niet mag be schermen. Zo blijkt de armslag aan gods dienst en Kerk gegeven, wel zeer bedroe vend klein! Dr A. v. d. WEY, O.Carm. Naar wij vernemen, heeft een Neder landse levensverzekeringmaatschappij be sloten van 1 Januari 1952 de voorwaarden van verzekering aldus te verruimen, dat van die datum af voor verzekeringen in Nederland op individueel tarief gesloten, overigens ook door vele godsdienstige ge- bij verblijf in de tropen, geen extra- meenschappen wordt gedeeld), dat de premiën meer verschuldigd zullen zijn. Kerk uitsluitend zich wijdt aan de ere- Voor zover ons bekend, is dit een unicum dienst. Een propagandistische, moralise rende en opvoedende activiteit (inzover die buiten de grenzen gaat van de gods dienstige gemeenschap) is de Kerk niet toegestaan. Zij is slechts een vereniging van gelovigen, wier uitsluitend doel in de godsdienstige oefening bestaat en die ook voor dit doel in het leven werd geroe pen". In deze beperkte en fatale opvatting der in het levensverzekeringwezen. De af te geven polis zal van de aanvang af „wereldpolis" zijn, d.w.z. dat geen extra-premie verschuldigd zal zijn, waar ook ter wereld de verzekerde later ver blijven of zich vestigen zal, en dat zonder uitzonderingsbepalingen voor Indonesië, ook niet ten aanzien van molest. Dit zal eveneens gelden van 1 Januari 1952 af voor reeds eerder gesloten verzekeringen. Op een gesloten zitting van het mill-1 tegen de vliegers „hoogst ernstig zonden taire gerechtshof te Boedapest zyn giste- I opnemen". Ook biykt Washington zich ren de vier vliegers van het Amerikaanse terzake met het Kremlin in verbinding - te hebben gesteld. De Amerikaanse zaak gelastigde te Moskou heef- Zaterdag on der-minister Zorin gewaarschuwd voor de slechte uitwerking, die een eventueel proces op de Amerikaanse openbare mening zou hebben vliegtuig, dat boven Hongarije door Rua sische jager» gedwongen werd te landen, veroordeeld. Ieder kreeg een boete van ongeveer 118.000 gulden, subsidiair drie maanden gevangenisstraf. Volgens een officieel Hongaars com munique hadden de vliegers bekend, dat zij bij uitstekend zicht het Hongaars luchtruim hadden geschonden; dat tij Ze- durende 1 uur en 41 minuten boven Hon. gaars gebied hadden gevlogen; dat zij zich niet aan internationale voorschriften had den gehouden en dat zij voortdurend met Frankfort in verbinding waren ge bleven. Het communique voegt er aan toe, dat de vliegers geen voldoende verklaring hebben kunnen geven over de aanwezig heid van de in het vliegtuig gevonden kaarten, radiotoestellen, valschermen ea dekens. De Amerikanen waren zeer verrast door het plotselinge proces. Zaterdag avond nog werd te Washington verklaard, dat de Ver. Staten een eventueel proces Ondanks dit alles heeft Boedapest het dreigement uitgevoerd. Verwacht wordt, dat de Amerikaanse legatie te Boedapest de boete zal betalen. Zoals bekend, heeft Washington reeds eerde; om teruggave van het toestel geëist. Het is echter met 'i.ln ladin» door he* milit-!re gerf-his- „p-V, Intussen heeft een nieuwe H beschuldiging aan het adres van d( V St. de toch reeds gespannen verhouding nog meer vertroebeld. De Hongaarse veilig heidsdienst heeft namelijk de arrestati» bekend gemaakt van vier personen, waaronder een zekere Janos Weissengru- ber. die in dienst van de Ver. Staten in Hongarije zouden hebben gespionneerd en die zich aldaar aan ..ondergrond* bedrijvigheid" schuldig zouden hebben gemaakt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1951 | | pagina 11