DOLORES: top-mannequin in Engeland U wordt er heus niet te dik van! Ons ROMANBIJVOEGSEL De Boeren-Baron ONS SUCCES-PATROON VAN DEZE Granaten en zijde Maar Prinses Margaret werd liaar ontrouw j HOE BESTEL IK MIJN PATROON? Melkeen product voor iedereen ZATERDAG 23 FEBRUARI 1952 l'AGUNA t „Extra s" en vakbeweging. Menselijke „achtergrond „Miserabelste en meest onbevredigende van alle beroepen. Van 105 naar 4000 dollars per jaar. Eén woord: een kans om te worden „ontdekt Grade Fields is getrouwd. „Het is gebeurd. Ik ben ver- schrikkelijk gelukkig". Film en Sovjet-propaganda. Amusementsfilms eenvoudig verschrikkelijk. Politiek- culturele lijn. Regeringshulp aan de Franse film. Strengere selectie op de Biënnale van Venetië. hog erger dan de film? Vijf millioen pond DOROTHY, HARTNELL'S MANNEQUIN 'n Tikkeltje zenuwachtig In Hollywood heeft het er op sociaal gtbied voor de vele duizenden, die op enigerlei wüze bij de filmproductie waren betrokken, niet altijd zo roos kleurig uitgezien als thans. In het bijzonder geldt dit voor het grootste deel van het vrijwel on bekende leger der figuranten, die door lopend moeten klaar staan om op elk gewenst tijdstip op te treden. Dank *y de vakbeweging, het „Screen Extras Guild", is er de laatste jaren echter heel wat verbeterd aan de arbeidsvoor waarden van deze zogen, „extras". De salarissen van de figuranten-acteurs, dansers, zwemmers en schaatsenrijders, die als „achtergrond" in bepaalde ge deelten van een film onmisbaar zijn, maar die meestal slechts enkele secon den op het witte doek verschijnen en hoogst zelden een „sprekende" rol krij gen, waren nog pas enkele jaren geleden verre van hoog. In vergelijking met de bedragen, die de grote sterren te incas seren kregen, waren ze zelfs schandalig laag. Bovendien werken de figuranten op een veel ongeregelder basis dan men in andere beroepen pleegt te doen, om dat zij sterk afhankelijk zijn van de vraag naar bepaalde filmscenario's. Thans zijn zij echter georganiseerd in een sterke vakbeweging, het „Screen Extras Guild", dat is aangesloten bij de .American Federation of Labor" (AFL) en dat de belangen van deze moeilijk onder te brengen groep mensen behar tigt. Het gevolg daarvan is, dat vele „ex tra's" op het ogenblik een inkomen ge nieten van tussen de 2000 en 4000 dol lars per jaar en sommige zelfs meer. Vijftien jaar geleder}, toen het figu- rantenwerk bij „insiders" nog bekend stond als „het miserabelste en meest on bevredigende aller menselijke beroepen", was de toestand heel anders. In 1936 bijvoorbeeld moest het in Hollywood voor extra's beschikbare werk worden verdeeld over 23.000 mensen. Gevolg: iedere figurant had slechts ongeveer twaalf dagen per jaar werk en verdien de in die tijd gemiddeld niet meer dan 105 dollars. In 1940 was, dank zij het „Screen Actors Guild" (een voorloper van het in 1945 opgerichte „Screen Extras Guild") dit jaarlijkse inkomen gestegen tot 361 dollars. De oprichting van het laatste gilde betekende een aanzienlijke verbe tering ten goede. Het eerste contract, dat door bemiddeling van deze vakver eniging met verscheidene werkgevers tot stand kwam, had dusdanige salaris verhogingen tot gevolg, dat alleen al met terugwerkende kracht meer dan een millioen dollars aan de leden moest worden uitbetaald. Dank zij de goede samenwerking tus sen het gilde en de werkgevers is het op het ogenblik voor amateurs onmo gelijk, zich door het stellen van concur rerende voorwaarden van de beschikbare rollen meester te maken. Voor een werkdag van acht uur ont vangen de extra's 15 50 dollar. Dansers zwemmers en schaatsers krijgen meer dan 22 dollar per dag en het salaris van andere „geschoolde" figuranten kan naar gelang de capaciteiten van de werknemer de 50 dollar per dag be reiken. Als een extra het geluk heeft, dat hij met één enkel woord aan de dialoog mag deelnemen waardoor hij bovendien een goede kans maakt om te worden „ontdekt" heeft dat onmiddellijk sa larisverhoging tot gevolg. Het „Screen Extras Guild" wordt ge leid door een commissie, bestaande uit 33 bestuurders, die jaarlijks door de vierduizend leden van het gilde worden gekozen. In deze commissie hebben o.a. een neger, een Indiaan, een Mexicaan, een Hawaiiaan, een Filippino en een Chinees zitting. De secretaris is het enige lid, dat voor zijn werk wordt gehonoreerd. Gracie Fields en Boris Alperovici zijn getrouwd- Een half uur nadat zij van een driedaags bezoek aan het vasteland op Capri waren teruggekeerd, zegende Maandag j.l. pastoor Luigi Lembo hun huwelijk in en stak Boris voor het hoofdaltaar van de San Stefane-kerk de huwelijksring aan de vinger van Gra de's linkerhand. Het was een korte, zeer eenvoudige plechtigheid, die niet veel langer dan een minuut of vijf in beslag nam. Daarna begaf het pas getrouwde paar zich naar Gracie's villa, waar zij naar de telefoon rende om haar vrienden op te bellen: „Het is gebeurd. Ik bij ver schrikkelijk gelukkig". De wittebroodsweken brengen ze door in een driekamer-woning in de nabij heid van de villa zonder telefoon En dan? Het enige zekere is, dat Gra cie begin April naar Engeland gaat om daar voor de filmcamera's op te treden. Maar er is ook sprake van een bezoek aan Amerika zonder Boris, die als vluchteling uit Bessarabië nog steeds geen paspoort heeft. In Oost-Duitsland hebben de Sovjets geprobeerd, de mensen ook door middel van de film voor het communisme te winnen, ongetwijfeld Lenin's woorden gedachtig, die heeft gezegd: „de film is voor ons een heel belangrijke kunst uiting". Ze hebben echter, als we een vluchteling uit de Russische zone mogen geloven, volkomen gefaald. Volgens deze zegsman hebben de Rus sische films op de eerste plaats al geen succes, omdat ze als amusementsfilms worden aangediend, maar in werkelijk heid druipen van de politieke propagan da en bovendien bijzonder zwaar op de hand zijn- Hij had woorden van lof voor enkele sprookjesfilms, die hij .uitstekend noemde. De culturele films zijn goed. de documentaires buitengewoon slecht en de amusementsfilms eenvoudig ver schrikkelijk. Het vorige jaar hebben de bioscoop exploitanten in de Sovjet-zone de ver zenen tegen de prikkels geslagen. Toen protesteerden o.a. negentig ondernemers in de Sovjet-sector van Berlijn tegen de bestaande filmcontracten, die hun voor schreven, zestig procent Russische tegen veertig procent Duitse films te vertonen. Van Amerikaanse films of films van andere nationaliteit was eenvoudig geen sprake. De exploitanten betoogden, ,dat deze politiek hun zaken met de onder gang bedreigde. Het gevolg was, dat de betrokkenen werden „gewaarschuwd", omdat ze blijk hadden gegeven niet <3\e juiste ideolo gische houding te bezitten en van de politiek-culturele lijn af te wijken. De communisten lopen nu met plan nen rond om de bioscopen te onteigenen, maar alleen al voor Oost-Berlijn zouden daarmee enorme bedragan zijn gemoeid, die niet beschikbaar zijn. Overigens heb ben ze al 25 bioscopen in handen. Men hoopt in filmkringen in Oast- Duitaland dit jaar een congres te kun nen Toeleggen, waarop man zal aandrin gen op verhoging van het percentage te vertonen Duitse films, terwijl men te vens zal proberen te bereiken, dat de Sovjets gemakkelijker „verteerbare" films zullen gaan maken. De Franse regering heeft maatregelen aangekondigd om de Franse filmindus trie te helpen, de ernstige crisis te boven te komen, waarin ze thans verkeert. Het plan, waaraan pas uitvoering zal worden gegeven, als de resultaten be kend zijn van het werk der Commissie voor cinematografie van de nationale vergadering, ziet er aldus uit: 1. Reorganisatie van de filmindustrie door: hergroepering van de filmdistribu tie langs reglementaire weg, aandeel van producenten, artisten en technici in de recettes, verbetering van het peil der te vertonen films, soepelheid bij het vaststellen van de prijzen der entreebil jetten, verlichting van de belastingen en maatregelen om het geknoei met de recettes onmogelijk te maken. 2 Wijziging van de wet op de steun aan de filmindustrie. jaar een strengere selectie worden toe gepast, waarbij meer zal worden gelet op kwaliteit dan op kwantiteit. De landen, die aan dit festijn deelne men, zullen naar gelang van hun pro ductie, één tot vier films mogen -inzen den. Ook zullen films kunnen worden inge zonden, die reeds op andere Festivals zijn vertoond, mits -deze niet in Italië zijn gehouden. Artistieke of technische films, die niet aan de gestelde etsen voldoen, worden geweerd evenals rolprenten, die de na tionale gevoelens kwetsen. Politieke censuur zal echter niet worden uitge oefend. Voor de tweede maal zal dit jaar tij dens de Biennaie pen tentoonstelling worden gehouden van fihntijdschriften en boeken over de film. Op de Biennaie van Venetië zal dit Buddy Baer, de menselijke mammoet, die voor een scène in de film „The Big Sky" met een roeiboot het Jackson-meer in Wyoming moest oversteken, verloor daarbij zijn evenwicht en tuimelde over boord. Toen de 250 pond wegende Baer op de kant krabbelde, riep Kirk Douglas, een van de andere spelers: „Wring hem eerst boven het meer uit de water spiegel is een stuk gezakt!" Nog erger dan de film? Dezer dagen was ergens in New York een troep kleine jongens, gehuld in cow- boy-costuums, op straat aan het spelen, waarbij ze dreigend met r wolvers naar elkaar zwaaiden en bovendien onophou delijk neurieden. Toen een voorbijgan ger aan de jochies vroeg, waarom ze dat deden, antwoordde één hunner: „O, dat is de achtergrondmuziek net als bij de Wild West-films op de televisie, snapt u". In „Hans Christian Andersen", de muzika le film in technicolor, die naar het leven van de beroemde Deense sprookjesverteller wordt gemaakt en waarin, zoals bekend, Danny Kaye de titel rol zal spelen, zal ook Farley Granger optre den. Het is de eerst® maal, dat Granger een rol in een „musical" te vertolken krijgt. (Van eer» bijzondere medewerkster) De Engelsen beweren, dat ze de beroemdste mannequin ter wereld is. Eet wel; dat beweren de Engelsen. Ze reist over de hele aardbol, drapeert toiletten om zich heen, die door een koningin van Egypte, een keizerin van Iran of door de gade van de een of andere maharadjah voor de een of andere feestelijkheid worden nitgekoznn. Ze heeft verder steeds pertinent en een tikje hooghartig geweigerd in Amerikaanse dienst te treden, al verdienen mannequins in New-York per show méér, dan zij in een hele week hij de Londense firma Hartnell het hare mag noemen. Maar aan het Huis Hartnell is ze verknocht; diens huis heeft standing, vindt ze. En bovendien en bovenal: dat huis is Engels en Dorothy Stephenson is ook Engels. Engels in hart en nieren, al zou U haar met heur razenzwarte lokken en donkere ogen ongetwijfeld voor een Zuiderlinge verslijten en al vinden U en ik dan dat de naam Dolores, die ze zich in plaats van Dorothy heeft aangemeten, nogal Spaans of Mexicaans aandoet. FABLEY «BANGER In het korruende voorjaar zullen zeer veel blouses gedragen worden. Met een blouse onder rnantelcostuums, bij sport, op kantoor en in het werk, kortom bij elke gelegenheid ziet het jonge meisje en ook de iets oudere dame, er altijd aardig uit. Vooral als er in dit opzicht voor wat variatie wordt gezorgd. Boven dien zijn de blopses gemakkelijk en vlug zelf te maken, ien er gaan maar kleine lapjes stof in. Bijgaand leuk model is verkrijgbaar in maat 38, 42, 46 éi 0.50. Er is 1,10 tot I>25 Mtr. stof van 90 cM. breed voor nodijg en voor de galon of -het kantje 1,75 li 2,00 Mtr. Het is met 'n aa ngekpipte mouw, met 'n omslag, waar eesrt galonnetje uitkomt. Voor midden uit -de hals naar de zijnaad loopt een naad, waar ook een randje uitkamt, Een eenvoudige garnering, practisch in de was en toch voldoet het buitengewoon. De punthals is met een strik gegarneerd. Het modehuis Hartnell ligt in Londen's fameuze luxe-wijk Maifair. Daar laat de aristocratie voor zover deze het zich dan veroorloven kan zich kleden en deze meent, dat Hartnell in één adem genoemd kan worden met Parijse be roemdheden als Fath, Dior, Balenciaga e.a. Norman Hartnell is dan ook een knappe ontwerper, wiens smaak, hoewel op traditie gegrondvest, toch de man van fantasie en orginele distinctie verraadt. Hij ontwerpt de japonnen voor Konin gin-Moeder Elisabeth, voor Prinses Mar- garet-Rose en ook voor de nieuwe Ko ningin Elizabeth II. Rijn modellen, vooral die, welke hij voor het huwelijk van de toenmalige Prinses Elizabeth ontwierp en wier trouwjapon toen een sensatie in de vrouwelijke wereld werd, geven de toon aan voor honderdduizenden vrou wen en meisjes in het gehele Britse koninkrijk en zelfs in de gehele Engels sprekende wereld, de Verenigde Staten inbegrepen. C 706 Plak aan. de adfeszijde van een briefkaart, naast en buiten de frankeerzegel het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar ATELIER CROON, BEATRIJSSTRAAT 4, ROTTERDAM Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat en nummer van het gewenste patroon. Plak nooit meer dan f 1op een kaart, wat meer geplakt wordt 15 waardeloos. Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291. Afgehaald elke dag van 8 tot 12 en van 2 tot 5 uur. Behalve 's Zaterdags. Zestien jaar is Dolores in dienst bij Hartnell en in die tijd toonde zij voor een waarde van twee millioen pond aan toiletten (waaraan dan nog voor de kleinigheid van 3 millioen pond aan juwelen was bevestigd). De afstand, die deze mannequin al lopend (indien U tenminste het deinen van een Dolores lopen wilt noemen) op shows heeft afgelegd is ook niet mis, namelijk £>50 mijl. Er zü bij aangemerkt dat dit niet al te veel luxe schoentjes heeft gekost, daar het meestal ging over of liever in vingerdikke tapijten of lopers. Tamelijk lang, met een gezicht dat je in alle landen ter wereld kan ontmoeten (zegt ze zelf), met haar olijfkleurige huid, ziet ze er wat mysterieus uit. Haar handen zijn niet bepaald mooi, maar des ondanks heeft ze de „handigheid" van een actrice in het West End. Als kind wilde ze kunstenares worden, begon als decoratrice, maar zwaaide later over naar het modevak. Dat was nu drie en twintig jaar geleden. Haar eerste baan als mannequin was een mislukking: de CQiifectie-fabrikant, die haar engageerde, stuurde haar al gauw weet heen: ze zou het wél nóóit leren, meende hij. Via enkele andere betrekkingen kwam ze tenslotte bü Hartnell, die haar niet be paald een mislukking vond. In burger In de oorlog werkte zein een mu nitiefabriek, maar daarna ontving Nor man Hartnell haar weer met, grote vreugde. Hij had juist een nieuwe col lectie samengesteld en de aankweek van mannequins had gedurende de oorlog niet zoveel belangstelling getrokken als het klaarstomen van vaardige munitie arbeidsters! „Ik ben altüd wel een beetje zenuw achtig, wanneer ik model moet staan voor de leden van de koninklijke fami lie", zei ze in een interview, maar ze zal er vermoedelijk wel aan wennen. Want Norman Hartnell heeft alle leden van de Royalty tot klant, ook de om haar goede smaak en charme bekende Hertogin van Kent, de vroegere prinses Marina van Griekenland. Het leven van een mannequin gaat echter niet louter over rozen en zachte tapijten. Prinses Margaret-Rose heeft haar een diepe teleurstelling bezorgd, toen deze 1>Ü een bezoek aan I'arjjs haar toiletjes ging hestellen bü Christian Dior, waarbij prinses Ghislaine de Boys- son als model diende. Maar wat wilt U? Ghislaine hoeft precies dezelfde maat als Prinses Margaret met een lengte van 1.61 meter en een taille van 52 c.m.. Zegt U nu niet dadelijk: „dat is niets voor mü, ik ben geen kind meer", of ,,ik Jioud niet van melk. Zelfs al mom pelt U: „ik hen al dik genoeg", clan nóg zult U in de volgende „lofzang" iets naar Uw gading vinden! Want welke bezwaren ook tegen dit wondermiddel mogen bestaan, er zjin al tijd wel manieren om die te omzeilen. Bent U bang voor vellen, dan neemt U gepasteuriseerde melk. Houdt U niet van de smaak van melk, dan maakt U er chocolademelk, koffie of een andere meljcdrank van. U verwerkt ze in soepen, groéntesausjes, stamppotten, in pap, vla of pudding, of U gebruikt ze in de vorm van yoghurt of karnemelk. Hoé U ze ook 'nuttigt, melk doet jets voor Uw gezondheid. Dat is niet maar een bewering van studeerkamer- of la- bnratoriumgeleerden, die ontdekt hebben dat bjjna alle voor ons nodige voedings stoffen in melk voorkomen vooral eiwit, kalkzouten en de viamines A, B en D neen, het is ook al in vele gevallen in de praktijk gebleken! Verschillende ontdekkingsreizigers ver- lellen bjjv. dat. het bp ltrachtjge volks stammen dikwijls opvalt, welk een grote plaats melk in hun voeding inneemt. Zo bericht de onderzoeker MacCay, dat her- dersstammen in India, die melk drinken, gezonder zijn dgn, en in glle opzichten uitblinken boven hun buren, wier voe ding louter plantaardig js. En, om wat dichter bü huis te komen, hebt U ge hoord van hét Haagse srhoolkinder-on- derzoek m 1949 en 1950, waarbij o.m. werd nagegaan of het gebruik van sehoolmelk (viermaal per week li liter) invloed had op lengte en gewicht van Advertentie. TjpsriAT MÊ VERKRIJGBAAR S0 M JR. JHT GOUD-BONBONNIÈRES CAMÉE PASTILLES en TJOKLAT HOPJES Verkrijgbaar bij banketbakkers en chocolaterieën de kinderen? Zelfs deze kleine hoeveel heid bleek verschil te maken: de melk- drinkende jongens en meisjes ontwikkel r den zich voorspoediger; zij werden niet bolrond, maar wel flinker en steviger dart de anderen. Zou dat niets voor Uw kinderen zijn? En wat Uzelf betreft: al voelt U zich altijd volkomen gezond, zou het niet heter kunnen? Het is het pro beren waard! Tenminste een halve liter, of beter nog 94 liter melk per dag per persoon is in het algemeen aan te bevelen voor vol wassenen en kinderen. Aanstaande en jonge moeders hebben ongeveer een hele liter per dag nodig. Van deze porties melk zal in normale omstandigheden niemand, mits hij zich ook verder niet overdadig voedt, dik worden; snoepjes, koekjes e.d. zijp in dat opzipht veel ge vaarlijker! Wie werkelijk moét verma geren, neme, althans voor een deei, kar nemelk inplaals van melk. Al mist hü daardoor behalve het vet ook pog fie vitamines A en D van de nielk, de be langrijke stoffen eiwil. kalkzouten en vitamine B kan deze frjszure drank hem wèl verschaffen. Melk en karpemelk zijp wel de goed koopste voedingsmiddelen, die ons eiwit van hoge waarde leveren. Daar kunnen we gebruik van maken wanneer er geen vlees vis of ei bij de warme maaltijd is. Dan kan een flink bord tkarnemelkse) pap ervoor zorgen dat. het gezin op die dag toch geen tekort aan eiwit hebben zal. Wel moet dan daarngast ook de ge wone dagelijkse halve liter, melk per persqon gebruikt worden. Yoghurt heeft dezelfde voedingswaar de als melk, doch is nog wgt Jiehter ver teerbaar. Bent U mot 51 deze mogelijkheden om van de voedingswaarde van melk en melkproducten te genieten niet tevre den, dan kunt U nog Uw toevlucht ne men tot de kaas. Maar we waarschuwen U, dat. dot wat meer kost; een binkje kaar van 35 g. weegt in voedingswaarde ongeveer tegen 14 1. melk op. Wellicht kunt U die twee combineren: met enkele kopjes chocola of koffie met veel melk en daarbij kaas als bropdbellegging, werkt U ook in de goede richting! 11) Wat wilt u daarmee zeggen? Heeft u knechts? Natuurlijk heb ik knechts, maar ik werk zelf ook hard mee. Ik ploeg en hooi en zaai, ik zou best kunnen melken, maar dat doet mijn nicht Jane Beck. Verwondert het u nu nog, dat ik er schrik voor had, een jonge dame uit de grote wereld te ontmoeten? Lady Anna, die wat verder aan tafel zat, keek onder haar gesprek eens, hoe Roger 't maakte en zag, hoe geanimeerd hij met zijn tafeldame zat te praten. Zij kunnen goed met elkaar op schieten dacht zij. Dan keek zij naar Bet ty ,die tussen de majoor en Piers Mon tagu in zat. Al zaten zij schijnbaar vro lijk te praten, toch zag Betty er bleek uit. In haar hart was lady Anna boos. Hoe kon Roger zich laten inpalmen door zc'n popje als Rita? Haar Betty was toch veel knapper en flinker en had tienmaal zoveel verstand en inzicht. Dan lachte zij om zichzelf; Roger Beck, zo arm, zo vreemd, zo eigenzinnig. Dat was toch niets voor haar Betty. Toen Betty de volgende avond bezig was met haar toilet, schrok zij van een tikje op de deur. Wie is daar? riep zij scherp. Ik. Dick. Ik zag licht onder je deur. Kom binnen, zei Betty. Dick kwam binnen, zijn houding ver raadde onderdrukte opwinding. Het is al laat, ik heb veel te lang met Sylvia zitten kletsen. Wat is er. Dick? Ik heb slaap. Dick ging zitten, stak een sigarette aan er. lachte. Die arme oude Roger heeft het te pakken, riep hij uit. Nog nooit zo iets gezien. Finaal te pakken. Ja. het lilgt er dik op. zei Betty met een voorgewende geeuw. Hij is niet van haar weg te slaan. Je hoeft mij niet uit mijn slaap te houden, om me dat te zeggen, dat zie ik heus zelf wel. O, doe niet zo vervelend, Betty. Als ik het niemanc kan vertellen, 'barst ik. Hij begon te lachen, dat hij schudde. De oude jongen is onbetaalbaar. Je moest meer met hem meevoe len. zei Bctty. Hoe dikwijls ben je zelf verliefd? Ja ik ben chronisch, bekende Dick. Maar niet zo hevig. Roger wordt woest, als ik mijn bevliegingen met de zijne vergelijk. Heb je er hem dan mee geplaagd? vroeg Betty en schudde het haar uit haar ogen. Goden! Hij wou het niet hebben. Iemand, ik geloof Herbert, begon er mee, zei, dat hij niet zo helemaal beslag moest leggen op de dollar-prinses en dat hij óók wel eens een keertje met haar had willen dansen, maar Roger werd ineens giftig, erg giftig. Herbert trok dadelijk terug natuurlijk, hij weet, dat Roger mijn neef is en dat we geen herrie wil len hebben. Maar je moest Roger eens zeggen, dat hij niet zo hard van stapel loopt. Van jou neemt hij het wel aan. Heb jij hem wat gezegd? Nou, toen de anderen naar bed wa ren. wou ik hem de les lezen. Maar ik kreeg geen kans. Hij werd bleek en zei niets. Keek me aan, of hii me op wou eten. Toen ben ik maar gauw weg ge gaan! Betty borstelde haar dik haar en zei: Ze is niet afkerig van hem, geloof ik. Neen, dat niet, zei Diek en stond geeuwend op. Neem jij hem maar eens onder handen en zeg, dat -hij het niet forceren moet. Nacht, Betty. Wel te rusten, zei Betty en ging ook naar bed, maar kon de slaap niet vatten, hoewel zij zich een poosje gele den vreselijk moe had gevoeld. Nu moet ik Roger helpen, zei zij bij zichzelf. Ik had nooit gedacht, dat hij zo gauw vuur zou vatten. De volgende middag deqd zich de ge legenheid voor, omdat zij allermal lie ver in de tuin bleven zitten dan te gaan wandelen. Zij hield Roger, die op weg naar de tuin was met een stapel kus sens, tegen, Kom eens even hier, Roger, zeide zij. en liet hem in haar eigen zitkamertje. Ik moet nu weg, zei hij. Ik breng deze kussens naar juffrouw de la Rive. Het duurt maar een minuutje, Ro ger en het is juist ever juffrouw de la Riva, dat ik je spreken wil. Roger kwam naar binnen, maar bleef staan met een handvol kussens. Zij deed de deur dicht. Kijk eens hier, Roger, heb ik niet beloofd, je altijd te helpen? Ik geloof, dat nu mijn tijd daartoe wel gekomen is. Hij keek haar aan, terwijl een vuur rode blos hem naar de wangen steeg, maar antwoordde gedwongen kalm: Kijk eens hier, ik heb haar ontmoet als je dat bedoelt. En zie niet inik bedoel, dat ik dat toch zelf moet weten. Ik moet mijn kans waarnemen. En hij keek naar de kussens. Roger, Roger, vermaande Betty met opgeheven wijsvinger, als je te veel haast maakt, kon je de zaak wel eens heaerven. Maar wat kan ik er aan doen. Bet ty? De tijd is zo kort. Morgenvroeg moet ik weer weg. Betty lachte. Je bent een rare vent, Roger. Moet je absoluut morgen weer weg? We zijn met de h&ver-oogst bezig, herbaalde Betty, zonder te merken, dat zij hem eigenlijk napraatte. En misschien ben je ook met de levens-oogst bezig. Waarschijnlijk kun je beter over je ge voelens oordelen als je haar een pops r.iet ziet. Trouwen is een ernstige zaak, weet je dat wel? Je kent haar nog niet halt en haar karakter is ook een punt van overweging. Roger's gezicht betrok. Hoor eens, ik doe geen sombere voorspellingen, ging zij voort, maar ik denk aan jou. Bedenk maar eens goed. hoe verschillend jullie omstandigheden zijn. Denk jij niet, zei Roger langzaam en bedaard, dat, als twee voor elkaar bestemde mensen elkaar ontmoeten, zij 't beid envoelen? En wat komt de rest ei dan op aan? Je kunt je leven toch aanpassen. Toen Betty dat hoorde, gaf zij het op. Roger die praatte van: zijn leven aan passen! Maar zet niet te veel op het spel door overhaasting, drong zij nog aan. En blijf nog 'n paar dagen. De knechts kunpep toch wel zonder jou verder. En al ging het een beetje scheef op Beek- ford, dat zou toch niet hinderen, als je Rita trouwt. Weer trok er een wolk over Roger's gezicht. Dat is juist zo beroerd, dat zij zo rijk is. mompelde hij. Maar daar kan ik ook verder niets aan doen, ik zal het een beetje langzamer aanleggen. Maar denk je niet, dat zij net zo over mij denkt als ik over haar? Betty keek naar de flinke jonge kerel met de nieuwe zachtere trek op het ge laat, en haar stem was een beetje schor topn zij antwoordde. Dat kon heel goed zijn, Roger, en ik wens je het allerbeste. Toen was hij weg. HOOFDSTUK XIII. Maar toch mochten Betty's plannen niet gelukken. De vader van Rita zou haar 's Maandags in Marrogate ontmoe ten en de volgende dag zouden zij naar Londen gaan on} een autootje te zien, dat speciaal voqr haar gebouwd was. Het is een snoezig klein wagentje, verfelde zij aan Betty, met glinsterende ogen. Precies iets voor mij, met remmen en alles op de juiste maat Ik snak er ngar om het Paps te laten zien. Blijft je vader dan in Engeland? vroeg Betty. Dat weet ik nog niet. Misschien gaan we, als 't wagentje klaar is, er 'n toer mee maken, om 't te proberen, of we gaan naar Dieppe. Geen van beide plannen scheen Roger genoegen te doen, maar Rita voegde er vlug aan toe: Nu, Roger, kijk maar niet zo sip, het is nog niet klaar. Rita's houding stak Roger en hij nam zich voor dat hij zijn plannen ook niet zou veranderen. Ik ga morgen terug, voor de haver, kondigde hij aan. De laatste avond had 'hij zich een beetje afzijdig gehouden en Diok en de anderen ook eens een dans gegund. Zijn humeur verbeterde ineens, toen, later op o'-e avond Rita een partner in de stéék liet om met hem te praten. Betty zag hen en het scheen haar toe, dat Rita een weinig spijt had, dat haar plannen Ro ger de pas afsneden. Klaarblijkelijk wil de zij toch niets doen om ze te verande ren, maar wenste van de andere kant haar aanbidder beter te leren kennen. Wat ben je nu morgen weer, boer of kluizenaar? vroeg Rita. Allebei, zei Roger, die al ontdooid was. Meer boer dan kluizenaar, ik ga maaien. Met een zeis? vroeg zij, naar hoofd schuip houdend, als een klein vogeltje. Neen, zei hij met een maaimaphine Ik rijd er zelf op, want het is een nieu we en ik wil zien- of rij goed werkt. Zoiets als ik. ik rijd in mijn nieuwe auto, riep Bita. Dan doen we Dinsdag hetzelfde. En zul je dan aan me denken? vroeg hij. Als ik boven op de maaimachi- ne zjt en jij in je nieuwe wggentje rond rijdt? Als ik het niet vergeet, zei Rita en hij zonk weer in zijn sombere stemming terug. Ik weet niet, of ik er wel aan denken kan, ik moet veel met vader pra ten. over jou. kluizenaar en boer, dat zal hij interessant vinden. Ik zou toch je machine wel eens willen zien, peinsde ze verder, dan zou ik me je 'beter kun nen voorstellen. Wanneer zie ik je weer? zei Ro ger hees gri weer schrok hij van 'haar wat luchthartig antwoord. —O. nog wel eens, ga je niet eens naar Londen? Alleen voor zaken, antwoordde hij. Hij liet zich nu niet meer intimide ren en toen Cuthfoert kwam om een dans, liet hij haar zonder protest gaan. Toen Roger Rita goede nacht zei, was dat meteen hun vaarwej. Ik ga morgenvroeg weg, voor jullie op zijn, legde hij uit. Hij meende, dat haar gezicht even be trok en toen 'hij de volgende morgen weg reed, heel vroeg, leek het hem, dat een pqntje van haar gordijn bewoog. Betty had toch gelijk, zei hij tot zichzelf, toen hij de laan uitreed, ik ben te hard van stapel gelopen, zij is bang geworden. Maar ik houd haar vast, ze geeft al een beetje op me. Er kwamen al 'kleine plannetjes in Ro ger's brein op, of hij niet eens naar Lon den kon gaan, of hij Rita zou durven Schrijven, of Betty hem niet nog eens kon vragen op Hawkhurst, met de jacht in het najaar. Zij had er al iets over los gelaten. Maar toen hij terug was op Be-ckford, hleef hem niet veel tijd tot dromen over. Allés was klaar voor de groje slpg. Toen hij het erf opreed, was Tom juist bezig de paarejen voor de nieuwe maaimachine te spannen- Dadelijk was Roger weer he lemaal boer Ik heb al ontbeten! riep hij nicht Jane toe. Ik kom zó, Tom, pas op, en hij rende naar binnen. Bijna dadelijk verscheen hij weer, in zijn werkpak, en met veel gerinkel werd de grote machine weg getrokken. Grote grutten- sir Roger, maar dat is een akkefietje! zei Abel, terwijl b(.i et rend om liep. Dat had je grootpa moeten zien. En hij maait en bindt tegelijk? Ja, jong, zei Roger gemoedelijk. Hij maait en bindt fijp. Nou, sir John zou het maar wat prachtig gevonden hebben- Ik ben pnj, dqt u er bent, ik zou het alleen njet ge durfd hebben, zei Tom. HUP, Bob- "up Bles. De paarden trokken aan en al spoe dig stapten zij over de rand stoppels, die van te voren rondom het gro koren veld met de hand gemaaid was. uat be gonnen de glinsterende sdnaien te wer ken. De aren kpakten en met regelmati ge tussenpozen verden de sc.joven op zij geworpen. Tom 14®P er ademloos ach teraan, met eindeloze m rileP®n van be wondering. Roger had de handen ypj en had geen tijd voor gemijmer, want Bles was een beetje schichtig door het daverende geklep van de machine. Hij merkte dan ook niet. dat et op de hoek van de o-prit een auto stil hield, enige dames stapten pit, een paar kameniers ep een chauffeur bleven m de auto. Rita en Netta hadden stilletjes het plan gemaakt om Roger eens in zjjn i10i op te zoeken, en toen de auto Netta kwam halen om haa1" "aai" tylis te bren gen, zagen zij, dat het maar een kleine omweg was om -ven langs Béckford te rijden. Onderweg was Rita een beetje stil geweest en nu stonden beidie meisjes aan de rand van het stoppelveld en ke ken naar Rog-er. Het was een wol- de warmte. Waar de machine gepasseerd kenloze zomerdag en de lucht'trilde van was, hing een fijne gouden stofwolk en het staande koren leek een golvende zee van goud. De zon sloeg neer op Roger's hoofd en apen-gehangend wit hemd. Zijn blonde haar woei in de wind tot een krans om zijn bruin verbrand gezicht. De nieuwe glanzende machine, rood gelakt en van glinsterend staal en de paarden met hun glimmend tuig le verden een prachtige aanblik. Weet je waar hij je aan denken doet, riep Netta uit, apn Aipolla, de zoh- negod in zijn vurige wagen. Rita antwoordde niet en het andere meisje merkte, dat zij mpt glanzende ogen ep half-geopende lippen vpor zich uitstaarde. Toen zei zij met iets drome rigs in haar stem: Ik weet het niet, bij--.-- bij lijkt op nietswat ik ooit gezien heb. Ineens zag Roger hen en hield de paarden in. Tom kwam aanlopep en nam oe teugels van hem over. Toen hij de k'eine handjes van Rita in de zijne had, kwam er een hfel nieuwe blik in zijp ogen, iets wat zij er nog nimmer in ge zien had. Ik zal Abel sturen, ga jij maar door, riep Roger Toni toe ep zij gingen langzaam naar het huis. terwijl Netta vrijwel alleen het wpord voerde. Rita merkte ihqt schilderachtige van het buis ap, het mos op het dak. de ro zen langs de -grijze muren, de koerende duiven, die trots op de tuinmuur heen en w«*r hepen. Tqeii zij de kleine ha] waren doorgegaan en ip de huiskamer s«ond, klapte zij in haar handen en riep: T~ Netta, is het niet enig. Het is een echte boerderij. Ik zal eens gaan zien, wat nicht Ja ne voor jullie heeft, zei Roger. Jullie moeten maar piet verbaasd zijn, als je haar ziet. Toen zij jong was, was de 'amilie arm ep zij heeft dapfdoor Plet Veel educatie, het arme sphaap. Maar inch is zj.j een dame en helpt me goed... voegde 'hij er bij, met een aarzelende Mik op Rita. Netta keek met grote venbazmg rond, het was een heuse boerderij. Zelfs de stolpen met de gemaakte 'bloemen ont braken -niet. De vroiiw, d'ie nu spoedig verscheen, was opk volmaakt in de toon. Zij droeg een verschoten katqenen japon ep een wit schort. Zij schrok bij het zien van ge bezoeksters. O, jong, ik wist nipt. dgt je vql-k had! riep zij Uit- Roger stelde ze aan elkaar voor en vroeg thee voor zijn gastpp. Als ik bet msar.geweten had, zei njcht Jane. Maar er js nog brood en bo ter en een stukje kip. Ep het is nog wel wasdag. Kijk eens, je h'eht je mouwen nog niet omlaag gedaan, jarigen'en ik ook nog niet Roger sloeg haastig zijn hemdsmou- wep neer. Wat heb Jij 'n spieren- zei Nafta- Ook Rita had dat goed gezien, maar er niets van gezegd. Zij vond Roger een ephte kerel. Hoger had zijn toilet vervolmaakt door een oude blazer aan te trekken, die hij in Oxford dikwijls gedragen had. Netta herkende dadelijk de kleuren. Je was op hetzelfde college als Dick en Hubert, niet Roger? vroeg zij. Maar ruim een jaar, antwoordde Roger. Ik ging weg, toen mijn groot moeder stierf, omdat er niemand was om toezicht te houden. Netta glimlachte, dit was een wonder lijke jongeman, half student, half boer. Molly kwam met veel dirukte binnen om de tafel te dekken, zij was quder ge worden, maar no,g fris cn keurig, haar japon kraakte van helderheid. Zij glim lachte vriendelijk, terwijl zij het oude züver hard neerzette. Jullie zult wel honger hebben, zei ze en keek Roger vragend aan. Nee, honger niet, zei Roger, wel goede trok. Drinken ze bier? vroeg zij- Nee,® thee. antwoordde hij vlug. Vraag juffrouw Beek maar- Best. zei Molly en verdween Praat je altijd dialect met de be dienden? vroeg Netta. Ik verstapd er wei iets van, het is Lancashire, niet, Hoger.' vroeg Rita. Roger lachje. Molly kwam terug met de eetwaren cn prachtig 0dd parcejein, zoals Netta qpmerkte. Ga maar zitten, iklireng zo de thee, noodde zij. Roger ging even weg en onrn'ddellijk stoof Molly binnen en zei; En die me'djes binnen in de wagen, motten die wat hebben en die man met die hlaqwe jas? Gelukkig kwam Roger terug en ®af order, dat ook de chauffeur cn de ka meniers iets moeste!} hebbed- Hoeft niet, zei Netta, we gaan toch zo weer weg. q «pen. weerde Rita af- Ik wou zo graag 'nog het huis en de tuin zien. Ik hoef de trein van vier uur pas te halen. Maar zou het niet lastig zijn? vroeg Netta. Helemaal niet ze'i Roger haastig. Na de thee rookte NPfa een sigaret en begon al spijt te krijgen van het toertje. Roger woonde wei in een gat en zij had Cqthbert toch maar liever. En pu zou zü liet hele huis moeten door sjouwen, ter wijl Roger toch alleen maar oqg en oor voor flita had. Wat konden haar de var kens en de kippen scheien? En de paden waren zp nauw, dat je maar met zijn tweeën k°n lópen, dus sleepte zij er steeds achteraan. Gaan jullie maar alleen, zei zij. Ik zit hjer heeriijk. Én dat deed zij, zij zat als eefi rode kat in het zonnefje. zoals Rita opmerkte. Eorfra de twee andere echter weg waren, sprqng Netta op- rende naar de keuken en vroeg juffrouw Beek om een vel papier en een pen. Ik zal even de sleutels aan Roger yragen. dat} kun je aan z'n bureau- zit ten, zei deze. Zij kwam gauw terug met een bos sleutels en ontsloot het antieke bureau in een hoek van de kamer. Roger iaat het nooit open, legde zij pit. Bjr zitten van allerlei papieren in. 4e stamboom ook. Een stamboom? vroeg Netta ver veeld. Ja, zo is er geen tweede in het land. Wij Becks zjjn van de opeiste families. Ik zou hem wel eens willen zien, zei Netta. O, Roger zal 'm wel 'ns laten zien als hij terug komt. Ik mag er niet aan komen. (Wordt vervolgd)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 4