Oude wet van 1937 is hiermee
herzien en aangevuld
fm
De kosten der
Deense schrijver trekt de
wereld rond
BUTLER VAART EEN
NIEUWE KOERS
Persberichten
Mis en Preek
Buitenlandse zaken
geleid door nazi's
Echtpaar neergeslagen
Groningen krijgt nieuw
Noorderstation
GOD EN ZIJN WERELD
DINSDAG 18 MAART 1952
PAGINE 3
Beierse radio:
met commentaar
Huismoeders in nachtploeg
Niet van brood alleen
Vrijheid van U weet wel
Nog zo iets
Vrijstelling en ontheffing
I r/'- rZiUt.óft.
/'^k ff Nty I&uAw
j
t - (Zei
Ze cAdZcfcZcWt'.fs.
tZudAy/edè*.
-Uc&Z JS>
rZZ> (Pitx jfl
iïscsf sy Zé t&ZUL N lim&h
ZAéA xZ+yf
de/f/^6 dbAyt /h&.
Wïee. uf&ctA es
FINANCIERING UIT LOPENDE
BELASTINGINKOMSTEN EEN
EXPERIMENT
EERSTE P.T.T.-KANTOOR IN
NOORD-OOST-POLDER
Harry Prikker
En tweede uitvalsweg naar het
Zuiden
PRIESTERWIJDING VAN
FRANCISCANEN
KRUPP NAAR BRAZILIë?
Locomotievenfabriek in
Sao Paulo
Volgens de Beierse radio is het West-
duitse ministerie van buitenlandse zaken
wat zijn leidende functionarisen betreft
voor 85 pet uit voormalige nazi's samen
gesteld. „Dit ministerie is een bolwerk
van voormalige trawanten van 't Derde
rijk", aldus werd gisteravond gezegd in
een uitzending van een groep van mede
werkers, die een eigen onderzoek hebben
ingesteld. Het aantal nazi's zou groter
zijn dan in Hitler's tijd.
Er zijn, zoals men zich herinnert, reeds
vroeger beschuldigingen van soortgelijke
aard gedaan. De Beierse radio verwees
naar een onderzoek, dat naar aanleiding
hiervan is ingesteld door een voormalige
rechter op last van kanselier Adenauer.
De resultaten van dit onderzoek zijn ech
ter nooit bekend gemaakt.
IN ENGELSE Katholieke kringen is
ernstig protest gerezen tegen een nieu
we werkregeling in de katoenindustrie
van Lancashire, waardoor huismoeders,
die in de katoenfabrieken werkzaam zijn,
in de nachtploegen worden geplaatst. De
„Knights of St. Columba" (De Ridders
van de H. Columba), een van de grootste
en invloedrijkste katholieke organisaties
in Engeland, heeft zich tot spreekbuis
gemaakt van dit protest. In haar uitgave,
„Catholic Bulletin", wijst de .organisatie
er op, dat de nieuwe werkregeling lijn
recht in tegenstelling staat tot de chris
telijke opvatting van het ideale gezins
leven.
De toestand van het land is wel ernstig,
aldus het blad. maar toch niet zo ernstig,
dat de moeders uit de gezinnen moeten
worden gehaald. En het wordt al te bar,
wanneer de moeder naar de fabriek gaat,
wanneer de vader des avonds van zijn
werk thuiskomt.
De organisatie wijst op de vernietigen
de gevolgen van een verbroken gezinsle
ven, waarbij de leden elkaar alleen maar
gedurende de weekeinden samen zien, en
vraagt zich af, hoe in zulke omstandighe
den een goede opvoeding van de kinde
ren verzekerd kan zijn, nog afgezien van
de zware schade, die de moeders door
een dubbele werkkring haar gezondheid
aandoen.
Er is dus weer een aardig karweitje
voor de organisaties.
Frans Necak, vroeger Consul-generaal
van Tsjecho-Slowakije en omwille van
den brode enige jaren geleden toegetre
den tot de communistische partij, heeft
de vertegenwoordiger van de H. Stoel in
Jeruzalem verzocht de H. Vader om op
heffing van de ban te willen vragen.
Necak is van origine katholiek, maar
werd na 13 Juli 1949 voor de keuze ge
steld ofwel zijn ambt als Consui-gene-
raal neer te leggen, ofwel tot de com
munistische partij toe te treden, met alle
gevolgen van dien. Hij heeft het laatste
gekozen.
Necak heeft met het Tsjechische regi
me gebroken en vertoeft thans in Jor
danië.
NA DE ontdekking van de Poolse po-
litie-autoriteiten. dat vele schoolkinderen
medailles, scapuliers en plaatjes bij zich
dragen, heeft de communistische overheid
de leraren bevolen dit „godsdienstig
fanatisme" van de schooljeugd met kracht
te bestrijden. In Stettin liet een hoofd
onderwijzeres de meisjes aantreden voor
een inspectie. Zij verklaarde zelf een
onderzoek te willen instellen naar de
reinheid van de leerlingen. In werkelijk
heid echter controleerde zij de kinderen
op de aanwezigheid van genoemde devo-
tievoorwerpen. In een andere school gaf
de leraar zijn jongens de raad geen me
dailles meer te dragen. Aan iedere leer
ling, die dit advies zou opvolgen, beloof
de hij hogere cijfers voor zijn werk. Dat
moet je toch meemaken. Wat een misse
lijke omkoperij. Die hele stunt is overi
gens een nieuw bewijs, dat alle pogingen
worden aangewend de godsdienst uit te
bannen. Het geen wel nooit zal gelukken,
doch onderhand.
EEN EX-SCHOENMAKER is door de
regering van Hongarije aangesteld als
persoonlijke bewaker van de bisschop
van Szombathely, Mgr Alexander Kovacs.
Hij bewoont de kamer naast die van de
bisschop en controleert alles hetgeen de
bisscffop doet. De binnenkomende post
komt in zijn handen en hij geeft aan de
bisschop door, wat hem onschuldig lijkt.
De belangrijkste stukken behandelt hij
zelf met behulp van enige afgevallen
priesters. De herderlijke brieven en ver
ordeningen worden eveneens door deze
„heren" samengesteld. De schoenmaker
bewaker plaatst onder deze stukken het
bisschoppelijk zegel, dat hij zich heeft
toegeëigend. De bisschop verneemt eerst
uit de kranten, dat hij wederom een her
derlijk schrijven of een verordening heeft
uitgevaardigd. Radio Vaticana voegt hier
aan toe, dat de situatie van Mgr Kovacs
gelijk is aan die van de overige nog
„vrije" bisschoppen in Hongarije.
Het zou beter zijn als die rode schoen
maker zich bij zijn leest had gehouden.
neer zij aan nader te stellen voorwaarden
voldoen, eveneens een verklaring van
handelskennis of vakbekwaamheid afge
geven, mits het verzoek daartoe binnen
vijf jaren werdt ingediend.
De eisen van credietwaardigheid. han
delskennis en vakbekwaamheid worden
niet gesteld, als de weduwe of wettige
minderjarige kinderen van een vergun
ninghouder, die in zijn vergunning tevens
als bedrijfsleider of beheerder was ver
meld, de vergunning hebben gevraagd
uitsluitend met het ooi op diens ver
vanging als zodanig door zijn weduwe of
een zijner wettige minderjarige kinderen.
In het laatste geval vervalt de vergun
ning na vijf jaren. Bij een vestigings-
besluit kan een kortere termijn worden
vastgesteld en kan worden bepaald, dat
vergunningen, waarin de weduwe als
bedrijfsleider of beheerder is vermeld na
verloop van een bepaalde tijd vervallen;
ook kan de vrijstelling daarbij geheel
worden ter zijde gesteld.
De eisen van handelskennis en vak
bekwaamheid worden niet gesteld in ge
val van verplaatsing naar een andere
inrichting.
Van de eis. dat een in de vérgunning
vermelde bedrijfsleider of beheerder niet
tevens elders bedrijfsleider of beheerder
mag zijn. kan bij het vestigingsbesluit
worden afgeweken.
De betrokken minister kan ontheffing
verlenen voor een onderneming of een
inrichting, waarin in verband met de
aard der onderneming dan wel in ver
band met plaatselijke of regionale om
standigheden verscheidene bedrijven
tezamen plegen te worden uitgeoefend,
mits voor de uitoefening van ten min
ste één bedrijf, dat een hoofdbestand
deel van de bedrijfsuitoefening uit
maakt, een vergunning is verleend.
Voorts kan de minister ontheffing ver
lenen in bijzondere gevallen, wanneer
gewichtige belangen daartoe aanleiding
geven.
VOOR 'N pAaR GULDEN MEER
Volgens een artikel in de „New York
Times" zyn de huidige belastingen in elk
der landen, welke naar verwachting zul
len deelnemen aan de Europese defensie
gemeenschap hoog, doch kunnen deson
danks veie landen de kosten der herbe
wapening niet dekken. Het blad komt tot
deze conclusie op grond van een in de
betreffende landen ingesteld onderzoek.
Met de mogelijke uitzondering van Italië
is de belastingheffing in de betreffende
landen reeds hoger dan normaal aan
vaardbaar zou worden geacht, doch des
ondanks aldus het blad is uit het ingestel
de onderzoek gebleken, dat Frankrijk,
België, Nederland, West-Duitsland en
Luxemburg de nieuwe middelen vereist
voor de defensie niet kunnen vinden tenzij
door nog hogere belastingontvangsten.
Een aanzienlijk deel van de huidige
economische moeilijkheden in Europa
vormt louter een weerspiegeling van het
feit, dat door het niet-aanwezig zijn van
een functionnerende kapitaalmarkt, de re
geringen verplicht zijn het geheel nieuwe
experiment te verrichten van financiering
van een herbewapening op grote schaal
uit lopende belastingontvangsten. Ameri
ka is de machtigste staat in de wereld en
Amerika is niet in staat geweest dit klaar
te spelen.
Deze feiten zijn er de verklaring voor,
waarom Europa's enige kans tot het vor
men en handhaven van defensiekrachten,
zoals dit herhaaldelijk door de Amerikaan
se leiders is vastgesteld, ligt in een uit
breiding van de economische en vooral
van de industriële kracht, zodat hogere
staatsontvangsten en hogere reële bron
nen voor de defensie uit de stijging zou
den kunnen voortvloeien.
Volgens het blad schijnt de ervaring er
op te wijzen, dat elk der landen in de
Europese defensiegemeenschap heel wat
meer zou kunnen doen zowel ter verho
ging van de staatsontvangsten als voor
het verlenen van stabiliteit aan het mo
netaire systeem der betreffende landen
door een wijziging in het belastingwezen.
(Van onze correspondent).
Aan de Pottebakkersrijge te Groningen
werd in de nacht van Zaterdag op Zon
dag een echtpaar hevig bloedend aange
troffen. De politie werd gealarmeerd en
bij onderzoek bleek dat het echtpaar bij
het verlaten van een café in deze straat
onverhoeds was aangevallen door een
man, die beiden met een ijzeren voor
werp op het hoofd heeft geslagen. Zowel
■de man als de vrouw bleken flinke
hoofdwonden te hebben opgelopen. Zij
werden door de G.G.D. overgebracht
naar het Academisch Ziekenhuis. De po
litie slaagde er al spoedig in de dader,
zekere K.. op te sporen. Hij is ingeslo
ten en zal ter beschikking van de Offi
cier van Justitie worden gesteld.
Over ongeveer een jaar zal in Emmeloord
in de Noost-Oost-Polder 't eerste P.T.T.-
kantoor van de polder gereed zijn.
Het is de bedoeling in de hoofdplaats
van de N.O.P. een klein complex P.T.T.-
gebouwen te stichten. Een dier gebouwen,
dat een afmeting zal hebben van zestien
bij vijf-en-twintig meter, zal dienen als
post- en telegraafkantoor. In de andere
gebouwen zullen een knooppuntcentrale,
administratie en technische dienst van de
telefoon worden ondergebracht.
De bouw van het complex zal Vrijdag
a.s. te Zwolle worden aanbesteed door
de directie van de Wieringermeer, namens
het hoofdbestuur van de P.T.T.
merkelijk heeft uitgebreid, verkeert
op het ogenblik in grote moeilijkhe
den. De aanvoer van schroot uit
De Groningse gemeenteraad heeft in
zUn vergadering van gisteravond een be
langrijke wijziging gebracht in de uitbrei
dingsplannen van de stad. Zo zal de
Noorderstationstraat in de toekomst deel
gaan uitmaken van de hoofduitvalsweg
naar Friesland. Het Noorderstation zal
hierdoor moeten verdwijnen. Ten Noorden
van de huidige plaats zal een nieuw sta
tion gebouwd worden. Ook zal er een
tweede uitvalsweg naar het Zuiden ge
maakt worden, ter ontlasting van de hui
dige Hereweg.
Z.H. Exc. mgr. dr J. H. G. Lemmens,
Bisschop van Roermond, zal op 23 Maart
in de kloosterkerk te Weert de H. Pries
terwijding toedienen aan de-fraters;
Maurus de Haas, Haarlem; Cleophas
Ruigrok, Zilk; Beatus Meurs, Heerlen;
Meinard Moes, Bussum; Ansfried Krou-
wels, Haarlem; Jan-Jozef van den Berk,
Eindhoven; Crispinus Severins, Den Haag.
Alfridus Andela, Dokkum; Columbanus
Snijders, Utrecht; Laurentius Bosse. Haar
lem; Silvinus van Harteveld, Roelofarends.
veen; Martialus Bak, Den Haag; Prosper
Vergeer, Snelrewaard; Silvius Chapel,
Eindhoven: Agnus Beekman, Den Haag;
Aagelius Grasveld, Doorn; Leofried van
der Zwaan, Amsterdam; Gerbrand Korst-
jens, Haarlem en Sigismond Verheij
Didam, allen van de Orde der Minder
broeders.
van Evangelie-verkondiging dan? Zeker, zij laat af
en toe, bij bepaalde gelegenheden, de mensen bijeen
komen, speciaal voor het aanhoren der prediking, in
meditaties, conferenties, retraites of recollecties voor
bepaalde groepen. Gedurende de Zondagsmis wordt
na de voorlezing van Epistel en Evangelie een kort
woord door de priester gesproken. Voor iedereen is
het echter duidelijk, dat dit alles beschouwd wordt
als bijkomstigheid, vergeleken bij de plechtige hande
lingen van het Eucharistische Offer.
TT IER dreigt een onvruchtbaar misverstand te
11 ontstaan. Laat ik het eerst in één sin samen
vatten. Het dreigend misverstand is dit: men
ziet over het hoofd, dat de Katholieke Kerk óók en
zelfs VOORAL het Misoffer ziet als een werkelijke
verkondiging van de Blijde Boodschap, een verkon
diging, zó duidelijk en zó alles-omvattend, dat alle
menselijke uitleg van het Woord Gods erbij in het
niet verzinkt.
Wat moet er immers in de Blijde Boodschap ver
kondigd worden? Alles Wat in en door Jezus Christus
op deze wereld is gekomen en nog komende is: Zijn
leer, Zyn verlossing, Zijn rijk, Zijn leven, dat zich
één uur, dat wat deze levende en concrete verkon
diging van de Blijde Boodschap der liefde betreft
speciaal Zijn uur kon worden genoemd; het uur
waarin Hij omwille van God en omwille van de
mensen in offervaardige edelmoedigheid tot het einde
alles prijs gaf. Nooit werd zo duidelijk, zo onomwon
den, zo roekeloos, zo bloedig, zo onmiskenbaar met
zulk een mateloos geweld de boodschap der liefde
verkondigd als óp het kruis van de Calvarieberg.
Het Kruisoffer van Jezus, dat door de Eucharistie
onder onze aandacht en in onze nabijheid wordt ge
bracht, zodat wij er met lichaam en ziel, met geest
en hart by aanwezig kunnen zijn, is dus telkens
opnieuw voor ons een levende en allerduidelijkste ver
kondiging des geloofs. In het Misoffer wordt het
Woord Gods niet gesproken, maar is het vlees ge
worden, woont het onder ons. keert het terug naar
de Vader. In het Misoffer vinden wij alles wat het
Christendom aan de wereld te zeggen heeft. Vandaag,
morgen en elke dag opnieuw klinkt over de wereld
in de Eucharistie de boodschap van het Kruis; déze
boodschap: „Mensen, ziet hoe God de wereld heeft
liefgehad en nóg liefheeft op bijna wanhopige wijze,
zodat Hy Zyn enige Zoon geeft tot uw heil en om
het geluk, waarvan gij droomt en waarnaar gij hun
kert tot zekerheid en tot werkelijkheid te maken.
hoe de liefde van God bij u is gekomen, zo
dichtbij, dat ge slechts een paar stappen hoeft te
zetten en van uw huis uit maar een paar straten hebt
over te steken en een gebouw hebt in te gaan, om
binnen het mysterie van deze liefde, die van alles de
oorsprong is, betrokken te worden. Ziet, hoe God
liefde is!
Volgens een bericht van de Deutsche
Zeitung zou de Friedrich Krupp A. G
het plan hebben in Brazilië een locomo
tievenfabriek te bouwen. De fabriek zoo
in Sao Paulo worden gebouwd en in 1953
beginnen met een productie van zestig
locomotieven. Na drie of vier jaren zou
de productie tot het dubbele (moeten
worden opgevoerd. De fabriek zou de
naam „Fabrica Nacional de Locomotivos
(Fanal S. A.)" krijgen.
„Atoomkanon". Volgens het Amerikaanse
tijdschrift „Newsweek" zal bij de binnen
kort te Texas te houden manoeuvres voor
het eerst gewerkt worden met een „atoom
kanon", waarvan de vuurkracht gelijk zou
zijn aan die van „enige duizenden batal
jons artillerie met de traditionele kanon-
ren". Het blad zegt, dat tot nu toe nog
geen proeven zijn genomen met „scherpe"
atoomprojectielen, doch dat dit zeker bij
de komende atoomproeven op Eniweitok of
m de woestijn van Nevada zal geschieden.
onsterfelijk voortzet in mensen die in Hem geloven.
Kortom; wat verkondigd moet worden is het wonder,
dat God de mensen liefheeft en menselijke liefde zoekt
en aan mensen tot deze liefde de goddelijke kracht
geeft. Op deze liefde, die van alles wat Jezus predikte
en door Zijn voorbeeld leerde het diepste motief en
de laatste bedoeling was, legt Hij Zelf voortdurend
de volle nadruk. Door Zijn Heilige Geest laat HU een
Zijner Apostelen schrijven: „God is liefde", en Zelf
verklaart Hij onomwonden op een vraag, die Hem
gesteld wordt, dat de liefde de volledige samenvatting
is van alles wat in de Wet geschreven staat en wat
door de profeten in hun heiligste visioenen is gezien
en eeuwenlang verkondigd.
DE voornaamste manier, waarop Christus deze
liefde predikte, was niet door er over te praten.
Hij maakte de liefde levend en concreet en gaf
haar een boeiende en bovenmenselijke gestalte in Zyn
eigen bestaan en in Zijn eigen omgang met de mensen
van dag tot dag en van uur tot uur. Echter: er was
EN oók: het is niet alleen God Die door Jezus
liefde schenkt aan de mensen; in dezelfde Jezus
schenken de mensen liefde aan God. Waar déze
Mens Zich offert ten koste van heel Zijn schone
menselijkheid, ziet, tot welke een onstuimige en grote
liefde gij mensen geroepen zijt! Want deze Jezus, Die
hier sterft, is meer dan alleen maar een toevallige
mens, Die Zijn leven aan een kruis moet eindigen en
Die in de eenzaamheid van de dood zal verdwijnen.
Deze Jezus, zoals Hij Zich daar aan de Vader op
draagt, is de mens; een beeld, dat u wordt voor
gehouden en waarmee u wordt duidelijk gemaakt,
Onontkoombaar, hoe de mens krachtens goddelijke
roeping is en hoe ook gij dus moet zijn. De mens
Jezus immers, die gekruisigd wordt en gekruisigd wil
worden, laat u zien, hoe uw bestaan slechts zin en
betekenis heeft, als gU God en uw medemensen lief-
hebt uit alle kracht".
S. JELSMA, M.S.C.