De Missie in de Literatuur
CONFLICT of ONTMOETING?
Luchtkasteel en reisprobleem
Nederlandse confectie toont wintermode
Dollarprobleem wordt weer
acuut voor Europa
WAAROM WORDT ER GEPREEKT?
H'
Een interessant Nijmeegs proefschrift
v
SS
Lonen in de landbouw
moeten omhoog
Katholieke werkgevers
bij Z. H. de Paus
Britten vertrekken uit
China
Drastische maatregelen zijn noodzakelijk
Leergierig Nederland
DINSDAG 20 MEI 1952
PAGINA S
Romantiek en Kruisvaart-
Jezuietenpropaganda
Verlichting
JONGEN DOOR AUTO
GEGREPEN
Predikant en kapelaan spraken over
Oecumenische Beweging
LONDEN:
V an een lord en
een Duitser
GOUDEN BRUILOFT OP
KASTEEL GOEDENRAAD
Buitejilandse inkopers tn het Amstel-Hotel
HERDENKINGSZEGELS
HONDERD JAAR NEDER
LANDSE POSTZEGEL
PRAKTISCH TANDHEEL
KUNDIG EXAMEN
Toelatingsterniijn verlengd tot
I Juli 1953
Over-expansie textiel
industrie
Meet dan twee millioen personen
ontvangen onderwijs
OM HET ELECTRICITEITS-
BEDRIJF OP ARUBA
Een succes voor Mevrouw Eman
WERELDKINDSHEIDDAG
WAS EEN SUCCES
10.
Het is jammer dat professor Brom wegens het bereiken van de 70-jarige
leeftijd de Nijmeegse Alma Mater gaat verlaten. Juist nu beginnen de
vruchten van zijn professoraat in de algemene letterkunde, dat slechts
enkele jaren geduurd heeft, aan de dag te treden, o.a. in het zowel voor
de literatuur als voor het Nijmeegse Missiologiscli Instituut belangwekkende
proefschrift dat vanmiddag door de Lazaristenpatcr M. J. Jocliems in de
aula der K. K. Universiteit werd verdedigd en dat tot titel draagt „De
missie in de literatuur
Tn dit hiek heeft de promovendu® de
"esc'.ifèdenis van de missiegedachte
„nn, zover deze in de
werehflftèratuur is te volgen vanaf de
middeleeuwen tot de Franse Revolutie.
V or Alen zal het een openbaring zijn
in het verband van de missieliteratuur
niet a een Dante, Anosto. Lope de Vega,
*<rnmU Morus, maar ook schrijvers ais
Erasmus, Rabelais, Voltaire, Goethe Her
der en zelfs onze Betje Wolff en Aagje
Btke i nopen noemen, zij het dan ook
dat lang niet al deze auteurs de missie
u't puur apostolische ijver in hun werk
betrokken
Het was geen puur apostolische ijver
die 'Je middeleeuwse legendenschnjvers
het verhaal van de geloofsverbreiding in
Frankrijk, de Rijnlanden en F n gel and
deed romantiseren en er, ter meerdere
glorie van het vnderland Hgurenuit
het Evangelie (Maria Magdalena. Joseph
v Ar.'matha en zelfs de H. Petrus) in
died betrekken. Evenmin waren de
kruisridders uitsluitend bezield van het
ideaal der geloofspronaganda. De litera
tuur uit de Kruistochtentijd (Chansons
de geste" etc.) geeft duidelijk te ver
staan hoe voor deze vechtersbazen de
strijd tegen de verachte en gehate heide
nen primair was, en de massadoop een
kriigstrjfce. hoewel in sommige verhalen
(„Floris ende Blancefloer" en de ..Roman
van Umborch") de liefde ook tot een
hoffelijker wijze van bekeren leidt.
Dit sllas wordt uiteengezet in het
eerst' hoofdstuk van het proefschrift dat
tot slot de meer liefdevolle, menselijke
toon van de stichters der bedelorden ten
opzie ote van dc heidenen signaleert,
schriftelijk tot uiting komend o.a. bij de
I3e eeuwae ridder-troubadour Raymun-
dus Lu: lus.
Erasmus: „liever missionaris'
Het. tweede hoofdstuk behandelt de
tijd der Spaanse en Portugese ontdek
kingsreizen, hoogtij voor de geloofs-
verbrciding, waarover Ariosto. Lope de
Vega en Camoëns jubelden. Maar ook
hier weer onzuivere bijmengsels wan
neer de conquistadores meer op rijk
dommen dan op bekeringen belust
blijken te zijn. Las Casas laat een felle
aankiaeht horen tegen de knechting
der Indianen.
Het is in deze tijd dat Thomas Morus
in „Utopia" zijn raad geeft aari de
pi iesler-missionarissen en dat de
Erasmus in een opleving van geloofsgloea
een wekroep richt
ïrëen merkwaardig Katholiek geschrift
Fcclesiastes" dat zijn verzuchting aan
nemelijk maakt, dat hij liever zou ster
ven als missionaris dan als jichtlijder".
Ook Grotius heeft zich over het missie
werk uitgelaten: „Geen gelooff en heeft
«00 verr gelopen" schreef hij in „Bewijs
Van den waeren Godsdienst". In Frank-
ynfc irt de litteraire neerslag: minimaal;
blijft vrqwel beperkt tot wat spot-
tTek van Mon^ne^^*™6'" ri-
L>e grootste bloei bereikte de geloofs-
verbreiding in de tijd der Contra
reformatie., De opleving van het kloos
terwezen doordesemt het missiewerk
Tie,,-H2ürac'1t*B. christelijke geest, de
Jez-neten organiseren een haast mo
dern propagandasysteem met missie
bladen. missieoptochten met Oosterse
vorsten op exotische dieren, en toneel
vertoningen waarin het heldendom der
missionarissen werd uitgebeeld. Nu
gaat Rome het centrum worden der
mis-'ionneringsactiviteit: in 1622 wordt
de Congregatio de Propaganda Fide
gesticht
Alle namen opnoemen van hen. die als
Caldcon Vondel, L0pe de Vega in deze
tijd dé missie verheerlijkten, of van
Franse missiepredikers als Bossuet en
Fénélon is in 'dit korte bestek niet
mogelijk, lp het derde hoofdstuk gaat
de schrijver uitvoerig op de vele literaire
missie uitingen van deze tijd in.
Tenslotte volgt het vierde hoofdstuk,
dat ov r de tijd van de Verlichting han-
dclt ei» over het enorme toenemen van
het ongeloof. Geen wonder dat ook de
missie hier onder moet lijden. Montes-
u JS een gevaarlijke tegenstander, en
de Chir.a-mode van de I8e eeuw wordt
de bron voor de legende van de wijze
Chinees, d.e geen christendom behoeft,
zoals Rousseau's leuze „terug naar de
natuur' voedsel geeft aan-de legende van
de goece wilde.
Profane belangstelling genoot het
missiewerk van Goethe en Herder, kort
zichtige spot had het te verduren van een
Horace Walpoie en van Betje Wolff cn
Aagje Deken in hun brievenroman „Sara
Burgerhart", Het hoofdstuk dat in het
begin nog gewezen heeft op de eerste
missieroman (1686) van de Zwitserse
Capucijn Rudolf Gasser, eindigt zodoende
weinig opwekkend bjj de Franse Revo
lutie.
De ichrijver heeft in een kleine twee
honderd pagina's een schat van gegevens
verzameld die in dit verband nog nim
mer bijeen zijn gebracht. Zijn zeer in
teressant boek zal door een tweede deel
dat d" missie in de moderne literatuur
behandelt worden gevolgd.
„De Missie in de literatuur" door dr
M. J. Jochems C.M. Uitg. Paul Brand,
Bussum.
Te Maastricht gebeurde Maandagmiddag
omstreeks half vijf het eerste dodelijke
ongeval van dit jaar, Op de Meerssener-
weg kwam de zevenjarige jongen Sch., die
de weg overstak, plotseling van achter
een stilstaande bakkerswagen te voor
schijn. Hij lette niet op het verkeer en
werd door een passerende Volkswagen
gegrepen en vrijwel op slag gedood.
Volgens een commissie uit de land
bouworganisaties, welke onder voorzit
terschap staat van de directeur van het
Landbouw-economisch instituut, moeten
de lonen van volwassen vakarbeiders in
het „grote loongebied" met 3,5 cent wor
den verhoogd. Voor de overige loonge-
bieden, namelijk Krimpenerwaard-Gouda
en Midden-Zuid-Holland zou de verho
ging 3 cent, voor het kustgebied van
Zuid- en Noord-Holland (behalve de Wie-
ringermeer) 2.5 cent en voor de N.O.
polder en de Wieringermeer 1.5 cent
moeten bedragen. De lonen der jeugdige
arbeiders zouden volgens de commissie
een evenredige verhoging moeten onder
gaan. Behoudens een kleine correctie in
het laagste loongebied zullen de lonen
der ongeschoolden niet dienen te worden
verhoogd.
De aangegeven verhoging betekent, dat
blijkens oordeel van deze commissie het
loon, dat thans 84.5 cent inclusief de
halve pensioenpremie bedraagt, na een
verhoging van die premie van 2.50 tot
3.per week, 88.5 zal moeten bedra
gen, met, evenredige bedragen in andere
sectoren.
In een, naar het ons wil voorko
men, vooral van katholieke zijde^ zecr
druk bezochte, de vorige
week te
Haarlem gehouden bijeenkomst, spra
ken dr F. Thijssen, kapelaan te Utrecht
en dr H. v. d. lande, Ned. Herv. pre
dikant te Utrecht over de Oecumeni
sche Beweging. Het initiatief tot deze
bijeenkomst was uitgegaan van enige
boekhandelaren in Haarlem,
aanleiding van hetverSchi|nenv««
het boek: „Geloofsinhoud en Geloofs
beleving. Een peiling binnen Ilefor
matie en Katholieke Kerk in Neder
land".
Ti- TCprk zelf aldus dr Thijssen, ge-
iuiet tn de instructie van het H. Offi-
rVi over de Oecumenische Beweging,
dat het het „drijven des Geestes" is,
dat met de dag in de zielen van vele
andersdenkenden het verlangen doet
groeien om terug te keren tot de een
heid van allen, die in Christus de
Heer geloven Geen katholiek mag daar
dus onverschillig tegenover staan. Het is
o.m. aan de openstelling van de Vali-
caanse Archieven reeds onder Paus
Leo XIII - te danken, dat we kun
nen spreken van een historische her
waardering van het ontstaan van de
Reformatie, de theologische achter
grond, die tot de Reformatie geleid
heeft. De Contra-Reformatie heeft om
redenen van pastorale aard sterk de
nadruk gelegd op die leerstellingen, die
door de Reformatie werden afgewezen.
Maar daardoor bleef de vraag door de
Reformatie aan de Kerk gesteld eigen
lijk onbeantwoord. Dat antwoord was
ópertd van een gesprek. Alles wat de
Reformatie vraagt is te vinden binnen
het geheel van de Katholieke waar"
heid, maar binnen het leven van de
katholieken sluimert er veel van die
waarheid. Zo meende spr. te kunnen
zeg, dat het persoonlHk-vroomhe ds-
|£eaal van de katholiek, zjjn persoon
lijk gebedsleven niet gedragen wordt
door een bijbels aspect Wel de Litur-
gevan de Kerk: ,dat is één brok
■JÏÏ aanzien van de vraag naar de
nanfil6 fmeende spr. een zelfde discre-
I tie te moeten constateren tussen
de leer van de Kerk en het leven
van de katholieken. En toch, zo luidde
zijn klemmend beroep op de katho
lieke toehoorders, iedere katholiek moet
'"eigen geloofsleven in staat zijn het
geheel van de katholieke waarheid
te manifesteren. Dit is de verant
woordelijkheid, die iedere katholiek
draagt. Dit ook de vraag, die terecht
aan hem gesteld kan worden. Spr ein
digde met een vraag aan 'de Refor
matie. Teveel immers is het beeld dat
men daar heeft van de Katholieke
Kerk, liet beeld van de zestiende eeuw-
se Kerk. Hij stelde nu de vraag oog
te hebben voor de ontwikkeling in de
Katholieke Kerk.
Dr v. d. Linde constateerde een groei
ende vraag naar éénheid binnen de re
formatorische kerken. Men lijdt daar
onder de verdeeldheid. Men bptreurt
het, dat de houding van de verschil
lende reformatorische kerken ten op-
"J®1' h®1 sluimeren En zozichte van elkaar hoogstens correct ge-
?if» mi?!1-Katholieke Kerk^en^ Reforma-1 noemd kan worden, maar dat men niet
werkelijke ge-
dat geen ge-
mgen en verenigingen.
neneathW^e ontwikkeling ook bin-
Kerk deed hen el-
de Reformatie vrat?"' D° vraf nf van
nadc en SchriftwfrS "aar >reloof- 8e"
men en daarmede d®del^!e"s Sen°-
ue öe mogelqkheid ge-
(Van onze correspondent)
LONDEN, Maandag
DAT Schotland en die Schotten
komen de laatste jaren nog wej
eens in het nieuws. Eerst was
het de mysterieuze verdwijning van
de „Stone of Scone", die de Britse
pers maandenlang bezig hield; later
waren het de bezwaren tegen het
tweetje achter de naam van konin
gin Elizabeth. En thans ziet het er
naar uit dat de openlegging van da
nog in natuurlijke staat ve^k®r!"^
Schotse Hooglanden een ander punt
van dispuut gaat worden.
Lord Malcolm Douglas-Hamilton,
broer van de hertog van Hamilton
en Lagerhuislid voor Inverness („In
capital of the Highlands i is de(gees-
teliike vader van een plan, ciat ten
doel heelt het woeste en vrijwel on
bewoonde Noorden van Schotland
tot een welvarende streek te maken.
In een soort „wild west -stijl (cow
boys, lasso's en rinkelende sporen
incluis) wil de edele Lord grote km.
den vee in de verlaten valleien plan
ten. Er zou voor millioenen koeien
plaats zijn en de in Schotland te bou
wen slachthuizen zouden binnen niet
al te lange tijd heel Groot-Brittan-
nië van vlees kunnen voorzien. De
kostbare vleesimporten uit Argen
tinië, Australië en Nieuw-Zeeland
zouden hierdoor
overbodig worden,
de natie zou onein-
dig veel deviezen
besparen en de
Britten zouden
weer met recht
„beefeaters" ge
noemd kunnen wor.
den.
Lord Malcolm wil
zich niet alleen op
ranches concentre-
ren. Hij wil de Hooglanden ook in
dustrieën geven, in het bijzonder
spinnerijen en weverijen. Daarnaast
wil hij nog een groot aantal hotels
doen verrijzen. Om touristen aan te
trekken, wil hij verder een gebied,
zo groot als Nederland en Belgie te
zamen, ongerept laten.
Niet iedereen is even enthousiast
over deze plannen als de Schotse
Lord zelf. Pessimisten zien nauwe
lijks of geen mogelijkheden in de
Hooglanden omdat ze, volgens hen,
totaal onvruchtbaar zijn. De regen,
zo beweren ze, spoelt de grond ai
eeuwenlang van de heuvels weg. Het
klimaat is volkomen ongeschikt om
koeien het hele jaar* door buiten .e
houden en er is nooit voldoende na
tuurlijk voedsel aanwezig. Sarcas
tisch voegen deze lieden hier meest-
al nog aan toe dat „die fantast van
„en Dord" maar eens naar al die
ervallen Schotse dorpjes moet gaan
i« ,,«n; ^eer dan de helft der huizen
lanow omdat de bewoners niet
konden lever"6 VrUcMen der aarde
Om deze sceptische zielen te om-
pp^erienISnn#°rd ^alcolm een maand
geleden op een boot naar Ampriira
gestapt om een paar zonen va™?,Un-
Ha nï+„ j j J ------ -- I iiucmu Jvo.IL vvumni moa.
schannii",tot "twee geloven" ook maat-kan spreken van een:
fnstemni1 eIk volledig met zijn eigen „menschap als christen;
n meensohappelqke dienst mogelijk is.
Volgens spr. dragen de verschillende
kerken eigenlijk ten onrechte de naam
Kerk. Het zijn veeleer denominaties,
confessies, maar niet de éne Kerk van
Christus. De vraag, die spr. persoonlijk
het meeste bezig hield, was de vraag
naai- de „catholiciteit", naar de „heel
heid" van de Kerk. Die is er in do re
formatorische kerken zeker niet, wat we
er ook kunnen vinden aan diepte, in
gang en orthodoxie. Bij de vraag naai
de eenheid van de Kerk mag men zich
niet. beperken tot de reformatorische
kerken alleen. Dan blijven we besloten
in protestantse „vóóronderstellingen".
we moeten wijd zien en ver terug gaan
in de geschiedenis van de Kerk tot
waar zich de eerste afscheiding voor-
d°®*' Noch Rome, noch de Oosterse,
noen de Anglicaanse Kerk mogen van
eenheidsstreven worden uitgesloten.
cle Sam" voor zijn project warm te
krijgen. En het moet gezegd worden
dat hij hier wonderwel in is ge
slaagd. Bij terugkomst in Engeland
verklaarde de gelukkige Lord dat
hij, tezamen met dertig „big busi
ness-men" een corporatie had ge-
l^pht, die zich de openlegging der
de?-. Hooglanden voor ogen stel-
Yorkr„Was reeds een kantoor in New
nenkoff0?*"? en een andar zou bl"i
het kanitlInverness verrijzen. „Al
heb ik 1 A dat ik hebben wilde,
fantelijk ®ft*r®gen!" riep hij triom-
Interessante vm
rikaanse" bii? k,; ag: ziJn deze Ame-
ke grote fanta,te 'n®f "men" net zul!
zijn die Engelse rritf -°nz® Lord' of
kleingeestige twyieï"a„? aUeen maar
OP de Britse sr)n„„
veel aan te merken®8®" maK
service weten ze in a1Jn' va'ï
mee te praten. Dit ondervnnage^
alleen een Engelsman wtl
een halve minuut te vrop^nS t5el,n
en die ter compensatie ePn n
Rolls Royce kreeg aangebod n s"®lle
ook een Duitser, die wel i„ u-
zondere moeilijkheden verkppL!^"
De man, de 36-jarige "ZfktLr
Gargantua, moest naar Dublin
zijn Ierse tegenstander Jack
moeten n|n';e ont"
bleem wa^^C;
woog. Geen Lkefa
Engelse trein™!
was op hem bere
kend en do
was dan ooiThn8
men Gargantuah(?®
comfortabele Ua£
kon bezorgen
Over het instappen behoefden de
Britse spoorwegbeambten zich niet
ongerust te maken. De Duitser kon
zich zijdelings door de deur heen
wringen: eerst het hoofd en
schouders; dan de benen. Maar daar
na begonnen de moeilijkheden pa<i
Voor een gewone zitplaats was hii'
te groot en voor een gewone staan
plaats te lang. De enige mogelijkheid
was een ligplaats, doch waar?
Na veel wikken en wegen werd
tenslotte besloten dat Gargantua een
plaats in de goederenwagon zou krij
gen. Om het hem zo aangenaam mo
gelijk te maken, liet men een Spe
ciaal versterkte" zitbank voor "hem
aanrukken, waarop de reus zijn be
nen zou kunnen strekken. Van hei
schone Engelse landschap heeft dë
Duitser echter weinig gezien, want
ofschoon men de mogelijkheid heeft
overwogen, vond men het aanbren
gen van een nood-raam toch enigs
zins overdreven.
Noot: Gargantua slaapt gewoonlijk
over de breedte van twee twee
persoonsbedden. Hij eet ais car.
nera drie keer zo veel als gewone
mensen en slaat bij elke maaltijd
twee liter bier naar binnen. Zijn cos-
tuums kosten zeshonderd gulden per
stuk, omdat hij meer dan acht meter
stof nodig heeft.
7" H.\. p?us Pius II heeft dezer dager»
in audiëntie ontvangen het bestuur van
de Internationale Unie van Kath. Werk
geversverenigingen. De voorzitter, de heer
Charles Harmei (België) heeft daarbij aan
de K- Vader een boekwerk aangeboden,
dat het verslag bevat van de reeks ge
houden studiedagen in Tilburg, Parijs,
Oxford en Brussel.
Van Nederl. zijde waen ter audiëntie
aanwezig de heren P. J. Spoorenberg,
Rotterdam; mr R. Dobbelmann, Nijmegen
en drs L. van Son, Den Haag. Verder
waren er vertegenwoordigers van Frank
rijk, België, Canada, Italië, Duitsland en
Zwitserland.
De H. Vader onderhield zich enige tijd
met de afgevaardigden en informeerde
naar de problemen der verschillende
nationale organisaties.
Tijdens de vergadering van het bestuur
der Unie werd de Fransman B. Jousset
gekozen tot voorzitter en de heer P. J
Spoorenberg tot vice-voorzitter.
(Van onze correspondent)
Op 22 Mei zal het feest zijn op het te
Eijs tussen Simpelveld en Wittem
gelegen kasteel Goedenraad, waar dertig
jaar geleden mr dr W. F. .J. Frowein,
oud-president-directeur van de Staats
mijnen, zjjn intrek nam met mevr. I. B.
Frowein-d'Abo. Beide echtelieden vieren
n.l. op 22 Mei hun vijftigjarig huwelijks
feest.
De muzikanten en de schutters van
Eijs zullen dan het gouden paar, dat
steeds Intens meeleefde met het wel en
wee van Eijs, een aubade brengen. De
andere dorpsgenoten krijgen op de feest
dag gelegenheid de kasteelheer en zijn
echtgenote hun gelukwensen aan te bie
den.
Hoewel mr dr Frowein en zijn echt
genote protestant zijn, zal ter gelegen
heid van hun gouden bruiloft een Hoog
mis van dankzegging worden opgedragen
in de parochiekerk van Eijs op verzoek
van de beide kinderen van het echtpaar,
die het katholieke geloof hebben aan
vaard.
Mr dr Frowein werd tot president-di
recteur van hel Staatsmijnbedrjjf, dat
onder zijn leiding zijn grootste ontwik
keling meemaakte, benoemd in 1907. Hij
was toen 31 jaar oud. Hij bleef in functie
tot 1 Januari 1942, toen hij samen met
prof. Van Iterson uit de directie trad
wegens het bereiken van de pensioen
gerechtigde leeftijd.
(Van onze mode-medewerkster)
OP de uitgebreide show van wintermodellën, die voor de buitenlandse bezoekers
van de „Fashion-Week Amsterdam" werd gehouden in het Amstel-Hotel,
toonde een groot aantal Nederlandse mannequins de nouveauté's van dc
kleding-industrie in ons land.
Het is prettig te kunnen constateren dat hetgeen de confectie bij deze gelegen
heid naar voren bracht, de toets der critiek i>i alle opzichten kon doorstaan.
Inkopers uit Frankrijk, Engeland en Zweden, die wij na afloop van de show
spraken, verklaardendat zij zeer verrast v:aren door het uiterst modieuze peil
van het geheel en dat de zeer verzorgde collectie die Amsterdam dit voorjaar
lanceerde, door deze manifestatie nog was overtroffen. Zo bewonderden zij vooral
de coupe van de tailleurs, de prestaties van de mantel-industrie en de noviteiten,
die op stoffengebied getoond werden en tevens de manier, waarop deze waren
verwerkt.
Met een kieurigetollectie regenkleding
opende de show, die tenslotte in een rijk
assortiment van avondtoiletten haar be
kroning vond. Regenmantels in aparte
kleuren zoals steenrood en mandarine,
dan wel donkergrijs of donkergroen, vlot
van allure en met sierlijke details, brach
ten wederom nieuwe mogelijkheden op
dit gebied naar voren. Deze mantels wer
den gecompleteerd met regenhoedjes van
een geheel nieuw model, die het kapsel
afdoende tegen regen beschermen en te
vens heel flatteus zijn.
De Nederlandse wollenstoffen, die de
mantelconfectie voor de wintermode ter
beschikking staan, zijn op zich reeds zo
büzonder mooi, dat, zij geen enkele over
daad in het model verdragen. Daarmee
wisten de confectionnairs rekening te
houden en de rustige, weloverwogen stijl
van de wijde mantels en getailleerde jas
sen, gaf de stof dan ook alle gelegenheid
tot haar recht te komen.
Lichte peluche-achtige mantelstoffen
van het flauche- of zibeline-type en bou-
clé-weefsels met grote noppen in effen
of tweekleurige uitvoering, waardoor
deze stof enigszins een changeant-effect - -- -
krijgt, behoren tot de noviteiten voor het eveneens veel tailleurs gebracht en deze deren
komende seizoen. Fijne wollen kamga-
rens. wollen flanel en wollen ottoman
werden bij de jurken het meest toe
gepast.
Zeer donker grijs, variërend van muis
grijs tot Chinees grijs, is de modekleur
voor de komende winter. Zwart blijft
echter eveneens een grote plaats inne
men, doorgaans verlevendigd door witte
accessoires. Aparte schakeringen van
rood en nieuwe tinten tussen bruin en
beige, zoals havannah, burnt sugar en
caramel brengen naast goudgeel en eme
rald de nodige afwisseling in dit palet
van vrij gedekte kleuren.
Aangeknipte mouwen, die zeer laag
ontspringen, of „diamond sleeves" met
driehoekige inzet, werden bij de mantels
het meest toegepast. Daardoor wordt een
schouderlijn verkregen, die de modellen
reeds op zich een sierlijk accent geeft.
Een ronde soepele Hjn karakteriseert
ook de tailleurs, waarbij de portefeuille-
rok favoriet is en het model van de
kraag het meest voor variatie zorgde. z'ju uitgevoerd in satin duchesse. gros-
grain of faille. Bij de avondtoiletten wa
in het cocktail-genre worden ditmaal ren diverse exclusieve stoffen te bewon-
rl„^an an dp WPK naar de eenheid niet
H«» «i'''""en Rome terug en daar
aff kVlV ,n®orPoreren? Volgens spr. is
d't met mogelijk. De twee grote obsta
kels hiervoor vormen het leergezag en
de manologie, zoals die zich in de
Katholieke Kerk ontwikkeld hebben.
De enige »veg, die een omweg kan lij
ken, maar in wezen de directe weg is,
is volgens sjir. dat we allen „als kerk"
beginnen te worden, wat wc zijn. De
refoinntorisclie kerken moeten weer
worden „evangelische" kerken. Niet
„protestant", renctionnair. De Katholieke
Kerk werkelijk katholiek, waar ook dé
Reformatie zich veilig voelt. Zelfver
nieuwing overname van hetgeen
waarachtig door de Geest is ingege
ven en zelfverwerkelijking zal bljj-
ken dé eigenlijke en directe weg naar
de eenheid te zijn.
F. v. R.
Alle grote Britse firma's in commu
nistisch China treffen voorbereidingen
om haar zaken af te wikkelen en tc ver
trekken, aldus verklaart de Britse rege
ring in een nota, die door haar zaakge
lastigde te Peking, Lamb, aan de Chinese
is overhandigd.
Minister Eden zal heden in het Lager
huis een verklaring over de kwestie
afleggen. In gewoonlijk welingelichte
kringen te Londen meent men te weten,
dat de minister zal verklaren, dat Groot-
Brittannië voor het ogenblik niet van
plan is de diplomatieke betrekkingen
met de regering te Peking te verbreken.
Zoals bekend heeft Groot-Brittannië deze
regering erkend.
Ter herdenking van het feit van het
honderdjarig bestaan van de Nederlandse
postzegel en van de Nederlandse tele
graafdienst zullen speciale postzegels in
vier waarden worden uitgegeven.
De afbeeldingen op deze zegels hebben
betrekking op verleden en heden van de
post- en telegraafdienst. Van 28 Juni t.m.
31 Juli zullen deze herdenkingszegels
verkrijgbaar zijn op alle postinrichtingen
en bovendien van 18 Juli t.m. 28 Septem
ber op de telegraaftentoonstelling in het
Ned. Postmuseum te Den Haag. Daarnaast
zullen zij in afwijkende kleuren verkrijg
baar zijn op de Itep (internationale ten
toonstelling eeuwfeest postzegel), die van
28 Juni t.m. 6 Juli a.s. in Utrecht in de
Jaarbeursgebouwen zal worden gehouden,
tegen afgifte van een strookje, dat zien
aan het toegangsbewijs voor deze expo
sitie bevindt. Per strookje zal men even
wel niet meer dan 1 serie kunnen krijgen.
Van het klassieke iccrk van Charles Dickens, de Pickwick l apers wordt
in Engeland een film gemaakt. Een scène uit de film, die opgenomen wordt
°P de golflinks van Ontland Park in Surrey. De heer Pickwick zoekt met
overleg een pistool uit. voor de heer Winkle. Dc figuren worden gespeeld
door James Donals, de heer Winkle, James Uayter, de heer Picknick,
Raymond Lovell, dr Payne en een sextant, gespeeld door Max Adrian.
Het dollar-probleem wordt weer acuut
voor West-Europa. Dit is de voornaamste
conclusie van de Organisatie voor Euro
pese Economische Samenwerking in een
zo juist gepubliceerd rapport over de
economische toestand. Europa zal het
tekort moeten reduceren door de inflatie
tc benerken en dc voortbrenging van
producten die nog uit de V.S. ingevoerd
moetien worden, zoals steenkool en voe
dingsmiddelen, te verhogen. De O.E.E.S.
werk' momenteel practische methodes
uit om tot een verhoging van de dollar
export tc geraken.
In het rapport van de O.E.E.S. wordt
Amer'ka wederom aanbevolen de hinder,
palen voor de invoer uit Europa te ver
minderen terwijl er tevens bij de regering
der V.S. op aangedrongen wordt haar
sëneepvaartpolitiek te liberaliseren,
waardoor een vrijere concurrentie tussen
d? koopvaardijvloten van Amerika en de
OiE.E.S.-landen mogelijk zou zijn.
De O.E.E.S.-landen wordt weer aan
bevolen de dollarinvoer tc verminderen
door: 1. de productie van de goederen die
deze landen tegen redelijke kosten voort
kunnen brengen te verhogen; 2. meer uit
dc landen buiten het dollargebied te
importeren- en 3. zuiniger in het ver
bruik van dollargoederen .te zjjn. Verder
wordt gesteld, dat de dollarontvangsten
verhoogd zouden kunnen worden door de
exportfaciliteiten voor het dollargebied
te verruimen en meer loeristen tot zich
te trekken.
Het tekort.op de handelsbalans van de
O.E.E.S.-landen met Amerika en Canada
beliep in de tweede helft van 1951 1.411
millioen. tegenover 853 min in het
eerste halfjaar en $483 min in het tweede
halfjaar 1950. Deze cijfers tonen duide
lijk de sterke stijging van het tekort
aan. ciat veroorzaakt werd door de ver
groting van de invoer der ledenlanden
tot 2.557 min in het tweede halfjaar
1951 ,1e halfj. '5i 2.054 min; 2e halfj.
'50 1 513 min). Hoewel de dollarexport
eveneens steeg, nl. tot $1.146 min (le
halfj. '5i 1.201 min; 2e halfj. '50 1.030
mm). w:s deze stijging bij lange na niet
voldoende
De handel met andere gebieden, die
niet tut de O.E.E.S. behoren, gaf in de
tweede helft van 1951 een overschot te
z'en ven $229 min tegenover een tekort
van 818 min in do eerste helft van 1951
en een overschot van $6 min in het
tweed" halfjaar 1950.
Bij een wet van 4 Augustus 1947 werd
bepaald. dat zij, die het theoretische
tandheelkundige examen met goed gevolg
hadden afgelegd, tot 1 September 1951
op de oude voet werden toegelaten tot
het. praktisch tandheelkundig examen,
welke termijn met een jaar (dus tot 1
September 1952) werd verlengd voor de
gene, die bij het afleggen van dat examen
werd afgewezen. Een thans bij de Tweede
Kamer ingediend wetsontwerp beoogt nu
de termijn, dat het examen alsnog mag
worden overgedaan. te verlengen tot
1 Juli 1953.
ET is gezien de onmacht onzer menselijke taal
niet verwonderlijk, dat wij er niet in slagen
datgene wat God voor ons doet in Zijn verlossing
op bevredigende wijze te noemen, foch moet het
onvolledige woord een poging doen dit mysterie aan
de mensen voor te houden, opdat zij er in zouden
kunnen geloven en door hun geloof ervan zouden
kunnen leven. Iemand wiens opdracht en zending het
is, tussen God en de mensen te bemiddelen, zal er
niet langs kunnen, tot de mensen te spreken over het
feit en de betekenis der goddelijke verlossing; hij zal
aangewezen zijn oj) de prediking van het woord.
De bemiddeling, dio God in Jesus Christus de. wereld
heeft aangeboden, wordt immers eerst concreet en
vruchtbaar voor hem die gelooft. Want hoe kan
er tussen God en mij bemiddeld worden, ais ik in de
bemiddelingspogingen van God niet geloof? En hoe
kan ik erin geloven, als er niet gepredikt wordt?
Zo is het begrijpelijk, dat Christus aan de opperste
daad van Zijn verlossing door het Offer in Ijjden en
dood de prediking laat vooratgaan. Ilij is leraar.
Laten we nagaan wal dit betekent. Men noemde
Christus „Meester", en Hjj zegt, dat het goed is Hem
zo le noemen. H(j raadt zelfs aan, niemand anders
ieraar te noemen; „Eén is Uw leraar, de Christus".
Alle anderen, die iets aan mensen te zeggen of te
onderwijzen hebben, vallen zonder meer weg naast
Hém, omdat hetgeen Hjj te zeggen heeft onmiddel
lijke, persoonlijke, definitieve en absolute betekenis
heeft voor iedereen. Hjj leert de mensen n.l. niet,
hoe zij een of ander belangrijk detail in het leven
moeten zien, of hoe zij het best een of ander werk
kunnen verrichten.
Hjj leert hun, hoe zij alles moeten zien in het
nieuwe, stralende licht van Zijn universele verlossing,
en hoe zjj uit de kracht van die verlossing moeten
leven, om in God gelukkig te kunnen zijn en om zó de
diepste hunkering en het intiemste heimwee van hun
mens-zijn te kunnen vullen. Hij presenteert zichzelf
aan de wereld als de weg naar God, als de God-met-ons,
als de enige werkelijkheid waarin God en mens
elkander voortaan waarachtig en levend ontmoeten.
Hij stelt geen andere mogelijkheid dan zichzelf. Hjj
zegt niet; „Probeer het eens met Mjj, en stel uw
vertrouwen eens in hetgeen Ik voor u onderneem!
HU zegt:'„ik ben de weg, de waarheid en het leven..
Allen die Mij zijn voorafgegaan zun dieven, rovers
en moordenaars!" Onbarmhartig wordt alles wat
leraart en een boodschap verkondigt in deze wereld
weggevaagd en vernietigd, wanneer Hij vel®?™Jn
Jesus Christus, Gods enige Zoon onze Heer! Niets of
niemand bliift over. Als het licht van bleke sterren
boven een laaiende wereldbrand verdwijnen alle woor-
den, die door mensen gesproken worden en alken
Zijn woorden blijven.
TT IJ is de leraar, die allereerst zichzélf predikt,
jrl dc mensen de ogen te openen vooi Zgn
doen inniaste ovhditi. A-ls vwn Hein ytcigff t
vat moet. ik doen? dan antwoordt Hij: Gelóóf in Mij.
En als men wil weten, wat men van Hem te geloven
heeft, dan is Zijn uitleg: Dat Ik de Zoon van God hen
en dat de Vader Mij gezonden heeft om de wereld tc
verlossen. Hij zegt: „In Mg vinden God cn niens
elkaar. Moet 'er eenheid groeien tussen u en uw God,
dan ligt hier, in Mij, dc concrete mogelijkheid daartoe.
Zoek het niet ergens anders. Houd er mee op uiv
eigen godsdienst te maken. Zeg niet: als ik maar
goed leef, naar mijn eigen inzicht, dan behoef ik my
voor de ,'est toch nergens aan te binden. Zeg dit niet,
want het gaat niet om uw eigen inzicht; er is hier
een God die spreekt, en gij moet luisteren; er is een
eeuwige Waarheid, die hier in vlees en bloed voor u
staat, en aan Mij moet ge u binden! Wanneer ge
daartoe besluit, omdat ge in My gelooft, gal een
nieuwe wereld voor u opengaan, een wereld, waarin
God mét n en in u leeft, en die daarom het. Koninkrijk
van God genoemd wordt. Dit Koninkrijk zal komen
over allen, die waarachtig geloven en die door te
geloven zullen gaan delen in Mijn reuwig, goddelijk
leven, om met elkander en met Mij één te zijn
zover een mens dat kan verdragen met de Vader
in de eenheid van onze Heilige Geest".
DOOR zó te spreken legt Christus het eerste con
tact tussen de verzoenende God en de mensen
die van goede wil zjjn en zonder vooringenomen
heid bereid naar Hem te luisteren. Dat is het eerste
wat Hij in de wereld wenst te bereiken, het eerste
waar mee Hij Zijn opdracht denkt te kunnen vervullen
Uit het luisteren der mensen naar hef Woord van God
kan het geloof ontstaan en dit geloof is het werkelijke
begin van de verzoening, het herstel, de verlossing, de
heiliging en de hernieuwde eenheid.
Ais Jesus Christus niet gepredikt had en als Zjjn
prediking niet zou zijn voortgezet in goddelijke op-
dracht en met goddelijke garanties, dan was er ner
gens ter wereld geloof ontstaan in Zijn Verlossing.
En zonder dit geloof zou geen mens ter wereld deze
verlossing naar zich toe kunnen halen. Christus zou
niet meer zijn dan een grote, eenzame Onbekende,
die in de duisternis van een volstrekte onwetendheid
gestorven is voor het heil van mensen, die Hem nooit
kunnen bereiken. Niemand zou immers automatisch,
onwetend of gedwongen door Hem worden verlost en
meegetrokken naar de Vader. De menselijke vrijheid,
door God zelf ontworpen en geschapen, wordt gere
specteerd. Daarom is het nodig, dat Christus als
Leraar door de prediking van het Woord op deze
menselijke vrijheid eerst een beroep doet.
DAAROM is het, nodig, dat niet alleen Zijn verlos
singsdaad, Zijn Offer, voortleeft in het geheim
der Eucharistie, maar dat ook Zjjn woord bljjft
gepredikt worden en dat Zpn Leraarschap blijft be
staan.
Als Leraar heeft Jesus Christus zich niet meer uit
de geschiedenis teruggetrokken. Zijn stem blijft klin
ken, en van het moment af dat Hij langs de synagogen
van Palestina ging en in het openbaar Zijn Blijde
Boodschap predikte, worden altijd Zijn woorden er
gens herhaald en zijn er altijd mensen die ernaar
luisteren. Immers „wie u hoort, hoort Mij", zegt
Christus, „en wie u versmaadt, versmaadt Mij
Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u;
gaat en onderwijst alle volkerenIk zal met u zijn
tot. het einde der dagenHemel en aarde zullen
voorbijgaan; Mijn woorden zullen nooit voorbijgaan!"
S. JELSMA M.S.C.
De O.E.E.S. deelt nog mede, dat de
industriële productie der Europese lan
den ir. de tweede helft van 1951 na de
scherpe stijging, die op het uitbreken
van dKoreaanse oorlog was gevolgd,
een neiging tot stabilisatie vertoonde In
verschillende landen vielen schommelin-
g"n in hef niveau der industriële pro
ductie waar te nemen, welke schomme
lingen het grootst waren in Duitsland
en Griekenland. In elke industrie was
de situatie anders. De productie van
kapitaa'goederen bleef zich in de meeste
landen in stijgende lijn bewegen, doch in
andere takken van nijverheid, 'zoals de
textielindustrie onderging de productie
een daling
Dit was zowel in Europa als in de Ver.
Staten het geval en is volgens de O.E.E.S
toe te schrijven aan een zekere overë
expanrie van de textielindustrieën, die
eerst, aan de dag is getreden, toen
Duitsland en Japan weer op de export
markt verschenen.
In Oostenrijk, IJsland en Frankrijk
zijn de kosten van levensonderhoud het
meeste gestegen. In Maart 1952 waren zij
in vergelijking met het tweede kwartaal
van 1950 resp. 50, 49 en 38 procent hoger.
rd,e z°iuist verschenen, door het
voor de Statistiek be.
werkte, publicatie „De Nederlandse jeugd
en haar onderwijs 1950/'51 blijkt, dat 22
milhoen personen (w.o. 1 millioen vroü-
welijke) m ons land onderwijs ontvangen.
Kleuteronderwijs ontvangen 340.000 kin-
1^8non laH®r v1,2 u.l.o.
1 „8.000, dag-V.H.M.O.: 84.000, dag-vak-
onderwijs: 130.000 en hoger ondérwiW
30.000. Bijna 220.000 personen tenslotte
ontvangen „part-time" (meestal avond-)
onderwijs.
Van het 7e tot en met het 13e levens
jaar ontvangt vrijwel de gehele bevol
kl"8..^derwijs. Van de personen in de
lik 78 Hl1 ai tA™' is dit respectieve
lijk (6, 51, 44, 35 en 27 pet. Daarna daalt
ouderedann2a5gfa alle ^'sonen
ouaer dan 2d jaar is nog slechts 1 net ai«
leerling ingeschreven.
In de genoemde cijfers zijn het sehrif
telijk onderwijs en de particuliere oplei-
begfepen0°znria^deh adi"inistratie niet
stnLSj10^ het werkelijke aantal
studerenden zeker nog enkele honderd,
duizenden hoger zal zijn.
d I?e rechter in eerste aameg mr C A
stad mtsn?' ,hee" Saterdag 'in Will'emë
door ,iPraak ge-daan in de vordering
□oor de eigenaresse van het od Aruha
Emarfe?m»e f ^'r/citeitsbedriif, mevrouw
"gesteld tegen een dochteronder-
FW?g-fVa,n de NV- Overzeese Gas- en
waaraan h uChappij tfr Rot|erdam.
„'ataan. b'J overheidsbesluit de concessie
U i, electriciteitsvoorziening van
Aiuba was gegund.
Pekelharing heeft indertijd, bij
schuvking van 25 Maart, aan mevrouw
a" reeds machtiging verleend tot het
instellen van een rechtsvordering tegen
de.N.y. Overzeese Gas- en Electriciteiis-
Mij, alsmede tegen de minister van Unie
zaken en Overzeese Rijksdelen als ver
tegenwoordiger van de staat, in welke
laatste zaak j.l. Dinsdag door de raads
lieden van partijen voor de rechtbank te
Rotterdam de pleidooien zijn gehouden.
Indertijd heeft de directie van de N.V.
Electriciteismfj „Aruba" de dochter
onderneming van de Overzeese Gas- en
Flectriciteitsmij. aan mevrouw Eman
een schadevergoeding aangeboden van
Cf 608.130 wegens de onteigening door het
gouvernement. Mevrouw Eman weigerde
deze som te accepteren. Het geld is toen
gedeponeerd bij de ontvanger van het
eilandgebied Aruba. Daarop werd Joor
de maatschappij „Aruba" bij het gerecht
in eerste aanleg een verzoek ingediend
tot waardeverklaring van het aanbod van
ae „Aruba".
Thans is door rechter Pekdiharing de
waardeverklaring van het aanbod afge
wezen. hetgeen impliceert dat ook de
verrichte beialing aan de ontvanger van
Aruba ongeldig is.
De Directeur der Pauselijke Missiege
nootschappen, mgr H. J. J. van Hussen.
deelt mede, dat de viering van de Wereld-
kindheidsdag in Nederland op voorbeel
dige wijze is geslaagd. Mgr Bressolles, de
algemene directeur van de H. Kindsheid,
die de plechtigheden in ons land heeft
meegemaakt, toonde zich uitermate tevre
den. Hij was tegenwoordig bij de viering
in Volendam, Meerssen, Nijmegen en
Voorschoten. Zowel in als buiten de ker
ken is de deelneming der kinderen over
weldigend geweest.