Nederland herdenkt eeuwf eest van zijn postzegel Met een unieke tentoonstelling in Utrecht B WEES NOU EENS EERLIJK" Diefstal van kostbare doeken uit Parijs museum verijdeld Ontslag van dienstplichtigen ,u m Ui Tentoonstelling van internatio nale importantie FOKA n.v. O CONTAXS 12 Juli begint de opruiming -Zaterdagse mijmeringen NIEL STEENBERGEN: Drie meesterwerken zijn zwaar beschadigd wegens algemene diensteindiging Pickup vloog uit de bocht Nijmeegse studenten protesteren Film en Fotoin Amsterdam Industrienijverheidwetenschap en kunst reiken elkaar de hand „FILM en FOTO" ZATERDAG 28 JUNI 1952 PAGINE 3 BEZOEK^ EEUWFEEST NEDERLANDSE POSTZEGEL UTRECHT 28 3UNI-63UU „Nieuwe druk" emissie 1952 Om een idee te krijgen van de ont- f9» HOGER PENSIOEN VOOR KAMERLEDEN tegen Volkskrantartikel over (trof. Duynstee Poc.kel-cnmera Kleurenfilms Gedachten over pers Nogmaals krantentaak En morgen Harry Prikker EKIJKT u bij het ontvangen van uw correspon dentie wel eens het stempel, waarmee de post zegel is afgestempeld? Zo ja, dan zai het. u de laatste weken zijn opgeval len, dat, op poststukken, afgezonden uit Amsterdam, Rotterdam of 's-Gfavenhage naast het datumstempel een opwekking voorkomt tot een bezoek aan de In ternationale 'Tentoonstelling Eeuwfeest Postzegel (ITEP), ivelke hedenmorgen te Utrecht werd geo pend. r. 7 j-, i de enige manier, waarop de aandacht wordt gevestigd op de.-e Docli dit is mei affiche werd verspreid, een zestal met veel zorg uitgevoerde expositie. Een fra noar het buitenland om verzamelaars op de ITEP en de bulletins vondAW Nederland attent te maken, terwijl last not least een bezienswaardig ^euwfeest-zegels, ivelke vandaag verschijnen, alleen op de a"t 'mstetting verkrijgbaar zal zijn, zodoende tevens een stimulans vormend tot een bezoek. Zoals de naam reeds aan duidt vormt aanleiding tot deze tentoonstelling het leit, dat het op 2 Januari 1.1. honderd jaar geleden was, dat de eerste drie Neder landse postzegels aan de postkantoren verkrijgbaar werden gesteld. Het waren fraaie zegels, deze oudste uitgifte met de afbeelding van Koning Wil lem III; de staalgravure van J. W. Kaiser kon wea- üveren met de juweeltjes op het gebied der kiem kunst in die dagen: öe „Penny Black" van Enge land en de Belgische „epau letten". In het Ned. Maandblad voor Philatelie gaf °nZ,e grote Nederlandse pbuam- list, en deskundige °P. si- gebied der eerste cr™ssl.<"' de heer P. C. Korteweg, rn een artikel o.m.-de volgen de interessante bijzondder- heden over het in gebruik nemen van de eerste zegels hier te lande. Voor de somma van tien cent kon men zich een _„Beknopte_ ïfondleidmg'; een korte uiteenzetting over doel en opzet van deze expositie, verstrekte de heer J. Poulie een toelichting op het geen op postzegelgebied wordt gebo den, terwijl Dr R. Weber een en nnder mededeelde omtrent hetgeen op het gebied van de ontwikkeling van de postdienst is te zien. Onder deskundige voorlichting volgde hierop de rondlei ding. Het centrum van de royaal opgezette tentoonstelling wordt gevormd door de z.g. erekring, waar de eerste emissies worden getoond van de Posterijen van de elf landen (w.o. Vaticaanstad), die reeds voor 1 Januari 1852 postzegels uit gaven. Hier treft men ook aan een inte ressante inzending-emissie 1852 van het Ned. Postmuseum, welke voor het eerst buiten het museum wordt tentoongesteld. In de „erehof" is belangwekkend de inzending van Kardinaal Spellman uit N. York. Met een beperkt aantal zegels van een bepaalde voorstelling, zoals en gelen, kerken, Madonna-afbeeldingen, groepsgewijze opgezet en verlucht met door een eerw. zuster vervaardigde fraaie tekeningen, wil de inzender hier vooral voor de beginnende verzamelaar de phi latelie aantrekkelijk maken. Voorts zijn o.m. te zien de zeldzaam ste zegels van Mauritius, grote vel delen van de eerste Ned. zegels in originele exemplaren en in proeven, alsmede een gedeelte van een nog nimmer ten toon gestelde verzameling van Roemenië, wel ke de nieuwste ontdekking op het ge bied van klassiek Roemenië zal bevatten. De postale geschiedenis van ons land wordt met een aantal afbeeldingen sug gestief voorgesteld; er wordt b.v. een overzicht gegeven van de wijze waarop poststukken in de loop der tijden werden gefrankeerd, men kan kennis maken met expeditie, sortering, enz., kortom met een volledig postbedrijf in werking. van 19 artikelen aanschaffen, waarbij men als premie cadeau kreeg de „port- lijst" van het kantoor van verkoop, welke lijst anders een hele cent kostte. Want de frankering was wat ingewik keld: het porto over afstanden tot 30 km. bedroeg 5 ct, van 30 tot 100 km. 10 ct en boven de 100 km. 15 ct. Bepaald was, dat het gebruik van .postzegels in geen geval verplichtend was Wel werd aanbevolen hele vellen van 100 stuks, of in blokken van 25. of in elk geval gemakshalve „reeksen te kopen, wier aantal door 5 deelbaar was maar ..het geachte publiek trok zich' van de postzegels bitter weinig aan en prefereerde, in geval van nood bij verplichte franco-vei zending, arti kel 1, 4e lid: Men kan, des verkiezende, zijnebrieven met geld blijven fran keren" Dit betekende niet, letterlijk gelezen, dat men het portgeld in lak geperst op rte brieven bevestigde, maar het betekende wèl. dat men de gelegenheid kreeg met zijn brief het postkantoor binnen te stappen, in de rij te gaan staan, zijn beurt af te wachten, om dan het gevraagde porto contant door het loket te betalen, waarna de ambtelijk geknipte zegels, ambtelijk op de brief werden bevestigd. Vandaar veelal drie „losse zegels naast elkaar, de schaarse uaartjes en strippen, de zeldzame ran- üen' de zeer zeldzame blokken, Het gebeurde dat grote postkantoren geen tien postzegels per dag aan het Publiek verkochten en de gehele fran- keerderij met postzegels een nodeloze controle werd op alle inschrijvingen m het re.gister der gefrankeerde zendin gen. merendeels naar de grenskantoren m de naburige landen, waarheen ge frankeerd moest, worden. De frankering, als verzendingswijze, werd verafschuwd; zes-zevende gedeel te van alle con espondentie werd on- gefrankeerd verzonden. Als de brief schrijver ongefrankeerd verzond en de geadresseerde ongefrankeerd antwoord de had men elkaar toch niet de min ste schade berokkend (eerst 1 Januari 1371 werd 5 ct port ingevoerd voor on- gefrankeerde brieven). Dus waarom zou men over en weer het risico ne men een brief vooruit te frankeren, mét de kans dat het afzendende kan toor de brief niet vervoerde, het kan toor van aankomst de brief niet be stelde, terwijl de frankeerzegel van de wikkeling van het drukproces van post zegels zal de firma Enschede Zonen met haar technische inzending het ver vaardigen van de oudste zegels demon streren. Dat wordt dus een „nieuwe druk" van de emissie 1952. Voor al te enthousiaste verzamelaars zij er echter bij vermeld, dat bij de vellen, gedrukt m blokjes van 25 zegels, de waarde-aandui- ding op de zegels zal worden weggelaten. Zoals reeds gemeld, worden vier her denkingszegels uitgegeven in twee se ries, welke onderling in kleur verschillen. De beide laagste waarden (met telegraaf palen en radiomasten) brengen in herin nering het eeuwfeest van de Rijkstele graaf, dat met een tentoonstelling van 19 Juli tot 28 September a.s. in het Nea. Postmuseum te 's-Gravenhage zal wor den herdacht. Een der series is tot 31 Juli a.s. aan alle postkantoren verkrijgbaar, doch de zegels in afwijkende kleur alleen op de ITEP tegen afgifte van een strookje dat zich aan het toegangsbewijs bevindt. Op de tentoonstelling wordt voor het eerst vertoond de film: „Het is maar 'n postzegel", waaraan wij reeds in ons nummer van Donderdag 1.1. aandacht schonken. Wij namen gisteren kennis van de mening van de philatelist E. A. Kehr, redacteur van de New York Herald Tri bune, die reeds gedurende vijftien jaar alle internationale tentoonstellingen over de gehele wereld bezoekt. Hij was van oordeel dat deze Utrechtse exposi tie naar opzet en organisatie en naar de kwaliteit van de inzendingen, de meest aantrekkelijke was, die hij ooit zag. Wanneer een alleszins deskundige uit het buitenland spontaan zulk een mening te kennen geeft, wanneer vele verzame laars uit verafgelegen landen de reis naar ons land aanvaarden om de ITEP te bezoeken, dan moge stellig geen enkele Nederlandse philatelist en in het alge meen niemand, die belang stelt in de ge schiedenis van ons postbedrijf verzuimen een bezoek aan deze expositie te brengen. Tot en met Zondag 6 Juli a.s. is deze dagelijks van 1019 uur voor het publiek geopend. De vier speciale zegels, welke heden werden uitgegeven ter herdenking van de eeuwfeesten van de Ned. postzegel en van de Ned. Tele graafdienst brief „geplukt" kon worden vóór de afstempeling? Nederland stond uitermate afwijzend tegenover het gebruik der postzegels. De ambtenaren verzonden maar weer in voorkomend geval gefrankeerd zon der zegel, met een aantekening achter op de brief omtrent het betaalde P0^. Totdat er een order kwam dat de amb tenaren alle contant betaalde brieven van postzegels moesten voorzien, om de zegels meer bij het publiek te in troduceren, waardoor de animo tot ge bruik zou worden verhoogd. Maar se dert eeuwen waren de brieven onge frankeerd verzonden, de Nederlanders waren nu eenmaal een zeer behoudend volk, zodat de postzegel dus maar langzaam veld won. Vergelijk daarmede nu eens de plaats, die de postzegels in onze huidige samen leving innemen! Een expositie ook voor niet- verzamelaars In overleg met de besturen der organi saties van verzamelaars en handelaren wordt op de ITEP niet alleen de nadruk gelegd op de postzegel, maar een kern van de tentoonstelling is de ontwikke ling van het postbedrijf in de loop der tijden, waarin de postzegel een belang rijk element vertegenwoordigt. Zodoen de kali de expositie ook voor de niet- verzamelaar van betekenis zijn. Wij waxen gisteren in rtc gelegen- heid deel te nemen aan de voorrond- Ieiding, welke voor binnen- en buiten landse pers was georganiseerd. Onder het geroezemoes van een tentoonstel ling in opbouw gaf de heer T. v. JIou- welingen, vice-voorzitter van de ITEP en oud-directeur-generaal der P, T. T. (Telef. van onze Parijse correspondent) Een museum-diefstal, die weliswaar mislukt is doch drie meesterstukken in erbarmelijke toestand heelt ge bracht, houdt de gemoederen in Parijs zeer bezig. Wel tracht men de publieke opinie te kalmeren door te verzekeren, dat restauratie der doeken gemakkelijk zou zijn, maar dat neemt de onrust niet weg. Met het oog op de vele be hoorlijke tentoonstellingen, die te Parijs worden gehouden, vraagt men zich toch met zeker onbehagen af of de bewaking wel voldoende is. Om half twee in de nacht van Don derdag op Vrijdag hoorde een nacht waker van het grote Nationale Museum voor moderne kunst op het ogenblik, dat hij zijn ronde had afgelegd, een ven- dacht geluid. Hij sloop naderbij en zag in de tentoonstellingszaal voor de mees ters der twintigste eeuw twee personen voor een Picasso staan. Hij trok zijn revolver en de beide mannen, die be zig waren de Picasso uit de lijst te snijden, lieten zich gewillig meevoeren naar het wachtlokaal, waar de politie weid gewaarschuwd. Een kwartier later bleek op het po litiebureau, dat men met 'n paar jon gemannen van 19 jaar te doen had, van wie een student in de medicijnen is en de ander 'n zoon van een bar man in Versailles. Zij verklaarden een vijftal moderne meesters te willen bezitten en dat zij daarom hadden gepoogd de doeken uit de lijsten te snijden, hetgeen reeds met een Bonard, een Ronoir en 'n Picasso uit de „blau we tijd" gelukt was. Het was niet hun bedoeling de mees- terstukken te verkopen, beweerden ze, maar ze hadden de doeken willen opber gen tot de diefstal vergeten zou zijn om ze daarna thuis te kunnen ophan gen. Dit. is natuurlijk een verhaal dat nader onderzocht moet worden, want juist de meest waardevolle stukken wa ren gekozen. De Renoir is op 40, de Pi casso op 20, de Bonard een zelf Por tret op 10 millioen franc geschat, overeenkomstig de veilingen van de laat ste tijd. De Renoir is van het Museum van Chicago geleend, (jg Bonard kwam uit de Amerikaanse collectie Wildenstein en de Picasso uit New York. De drie stuk ken zijn ruw uitgesneden door middel van een scheermesje, op acht tot tien centimeter van de lijst af. Een Gauquin was op te zwaar doek geschilderd dan dat de dieven er het mesjes in konden zetten. De conservatoren hebben na het alarm ook de verfschilvers kunnen ver zamelen en ze zijn vah mening, dat een grondige restauratie de stukken kan herstellen. De vraag hoe het tweetal zich toegang tot het museum heeft kunnen ver schaffen, kon snel opgehelderd worden. Het museum, dat voor de tentoonstelling van 1937 werd gebouwd, is overhaast opgetrokken en eiste thans grote dak reparaties. Daarvoor'was naast de hoofd ingang een stelling aangebracht, die men extra liet bewaken door twee agen ten. Met een kleine auto, waarvan het nummer verwisseld Was, konden beide indringers ongezien tot vlak bij de stelling naderen cn langs de ladders konden ze naar boven klauteren zonder dat de agenten iets bemerkten. Door een dakvenster is het tweetal naar bin nen gegaan. Een van de jongemannen had een vals paspoort naar hij verklaarde om bij ontdekking te voorkomen, dat zijn vader zou schrikken. P de markt te Breda is deze week een beeld onthuld. Een verze's- monument. De altijd enigs zins lege ruimte van de Bredase markt kreeg er in eens '11 ander gezicht door. Het ruim 7 m. hoge granie ten beeld voelt zich won derlijk goed thuis in het stadsgewoel en het vindt op deze centrale plaats de juiste toon voor een herin neringsteken: niet te luid ruchtig maar ook niet te bescheiden. Helaas kan dat niet van alle monumenten in ons land gezegd worden. Het schijnt dat ons vaderland nu eenmaal meer goede beeldhouwers telt dan lie den die weten waar een beeld geplaatst moet wor den. Hoe dit zij, in Breda heeft men zowel een goed beeld als een goede plaats weten te vinden. Dit laatste tot grote voldoening uiteraard van de beeldhouwer Niet Steenbergen, geboren Bra bander en ingezetene van de Baroniestad. Om precies te zijn van Tetcringen, want zijn witte huis (een vroeger café), ligt verscholen ach ter een boomgroep m 7iet Brabantse landschap, juist even buiten Breda. In wat eens de gelagkamer was hebben wij een praatje met deze jonge, steeds meer op de voorgrond tredende beeldhouwer gemaakt. zegt „dat jaren geleden op 't punt waar nu het beeld ge plaatst is, een lindeboom stond. Dat hadden onze voorvaders niet zo gek ge zien. Juist daar heeft de Bredase markt een accent, een onderbreking van de ruimte nodig. en de beeldhouwer die hier, naar Steenbergen ons vertelde, op voorbeeldige wijze hebben samenge werkt. Het is in Nederland niet gemakkelijk de mensen te overtuigen van het nut van dergelijke vrij kostbare stadsmonumenten. „Hoe staat men in Breda tegen over het nieuwe beeld?" vragen wij. „De Bredanaars zijn het er niet allemaal mee eens", zegt Steenbergen. „Dat kost weer twee auto's", hoorde ik zelfs ergens ncgal materia listisch opwerpen. Maar mijn hemel, als ze vroeger in Perugia en Florence zo geredeneerd hadden, dan en de recente geschiedenis van Breda. Het is in ieder geval weer eens iets anders dan de gebruikelijke alle gorische figuren met of zonder fakkel". „Maar de hele opzet van 't beeld met rond het voet stuk de vier tafrelen: vreugde om de bevrijding, troostende vrouwen, mar cherende soldaten en het verzet, en met bovenaan de zuil waarop Judith staat de vier dierkoppen, die de hoofddeugden symbolise ren, is langzaam gerijpt. Geen peperkoek „Het hakken in de harde Belgische graniet dat is waarachtig geen peperkoek Ecu der drie zegels van de eerste emissie in 1852in die dagen juweel tjes op het gebied der kleinkunst. De regeringsvoorlichtingsdienst bericht1 ons: Ingevolge de Dienstplichtwet eindigt de dienstplicht: a- voor dienstplichtigen zonder rang met ingang van 1 October van het jaar. waarin zij 35 jaar oud worden. b. voor dienstplichtige onderofficieren (korporaals daaronder begrepen) met in gang van 1 October van het jaar, waarin zij 40 jaar oud worden. c. voor uit de dienstplicht voortgekomen reserve-officieren met ingang van 1 Oc tober van het jaar, waarin zij 45 laa![ °ud worden. Dit ontslag is echter na 1 October 1938 in verband met de buitengewone omstandigheden niet meer verleend ge worden. Bij Koninklijk besluit is 11 u be paald, dat de opschorting van ontslag met ingang van 1 Juli 1952 eindigt, behalve voor reserve-officieren en overig reserve-personeel van de Kon. Landmacht en enkele groepen van vrijwillig dienenden, geen beroeps militair zijnde. Als gevolg hiervan worden de des betreffende dienstplichtigen met in gang van 1 Juli 1952 uit de dienst ontslagen, zodat na deze datum op hen geen dienstplicht meer rust. Ter voorkoming van een enorme ad ministratieve arbeid zal slechts in de gevallen, waarin een belanghebbende dienstplichtige er bijzonder prijs op stelt een schriftelijk bewijs van dat ontslag te ^ontvangen (bijv. in verband met emi gratie), 'n zodanig bewijs op zijn schrif telijke aanvraag worden toegezonden. Om te weten te komen tot welke autori teit een zodanige aanvraag moet worden gericht, moet de dienstplichtige eerst in lichtingen vragen ter gemeente-secretarie van zijn woonplaats. Urnoet weten", Steenbergen, Harmonie „In Italiaanse en Zuid- franse stadjes kom je van die prachtige marktplein tjes tegen, waar een pomp of een simpele fontein, pre cies in de juiste proporties en precies raak neergezet, de volmaakte harmonie van het marktbceld teweeg brengt. Iets dergelijks be reikten de oude Bredanaars met hun lindeboom. En zo hebben wij getracht het nieuwe monument in te passen in het geheel van 't marktbeeld". „Wij", dat zijn de leden van het comité, de planolo gische dienst te Den Bosch hadden die steden nooit iets moois gekregen!" Judith hebt als hoofdge stalte van uw mo- nument de figuur van Judith gekozen. Welke gedachte heeft u daarbij geleid?" „Het idee van het monu ment is natuurlijk langza merhand gegroeid. Ik ben er eigenlijk al vijf jaar mee bezig: geweest. Maar dat de Judithgestalte het beeld zou bekronen, stond voor mij al gauw vast. De be vrijding van een stad, en het kleine aandeel van de list daarbij gebruikt, schept een zekere overeenkomst tussen het Bijbelse verhaal heeft natuurlijk veel tijd gekost. Maar het denken „wat ga ik maken", het rij pingsproces tot het geheel de benadering werd van wat ik wenste, dat is het meest tijdrovend". IN de tot een prettige huis kamer omgetoverde ca- fézaal zien we opmerke lijk weinig beelden. „Die reliefrand rond de (zelfge bouwde) schouw is 't enige van mijn werken dat ik zelf bezit", lacht Steenber gen. „En het ontwerp van Judith dat in de tuin staat. Alle overige beelden zijn in andere handen gegaan". Krijtjes Dat geldt ook voor de eerste werkstukken die de jonge Niel op de middelbare school met een kroontjespen in afgedankte stukjes krijt ..hakte", geduldig pikkend in het weke materiaal tot er een man met een pijp of een expressieve kop te voor schijn kwam. Voor de lera ren 'telde echter het vergrijp tegen de klasdiscipline zwaarder dan de kunstvaar dige uiting van een opko mend talent. Niel kreeg een standje en zijn plastiekjes verdwenen in de prullemand. Het zal niemand verba zen dat deze krijtjesvir tuoos naar de Antwerpse academie ging en later naar Amsterdam, waar prof. Bronner hem opleidde en waar hij in 1938 de Prix de Rome won. Met. veel pleizier denkt hij aan zijn Italiaanse reis en hij is nog verbaasd hoe hij, met niemand minder dan mr Jan Derks achter op zijn motor, nog juist voor de oorlog langs de krampachtig bewaakte Ma- ginotlinie glipte. Er zijn er weinig De naam van zijn reisge zel brengt het gesprek op de journalistiek en de kunstcritiek. „Er zijn er maar weinig die werkelijk met kennis van zaken kun nen oordelen over beeld houwkunst", vindt Steen bergen, die in elk critisch oordeel drie aspecten be licht wenst te zien: het „maken" in zijn hoogste vorm, de expressie en de traditie. „Als je zo eens op een tentoonstelling rondkijkt, dan zie je al die mensen met plechtige lange gezich ten naar de uitgestalde kunstwerken kijken; de ge zichten worden plechtiger en langer naarmate de kun stenaar meer ruimte in de kunsthistorische handboe ken in beslag neemt. En dan denk ik wel eens „Wees nou in hemelsnaam eens éérlijk. Vind je dat nu werkelijk mooi of loop je alleen mee aan de leiband van het snobisme". Deze aggressieve Niel Steenbergen zien we even later, met zijn jongste op de arm ons ten afscheid vriendelijk toezwaaien als we langs een landweggetje naar Breda terugkeren. Zo zijn Brabanders, fel, maar met een hart vol warmte. Door een tot nog toe onbekende oor zaak is Maandagochtend een „pickup" van de onderneming Santosa in het ge bied van Pengalengan bp Bandung uit een bocht gevlogen en 60 meter lager in een ravijn terechtgekomen. De bestuur der, de administrateur F. b. ,T. Koning werd op slag gedood. Hij laat zijn vrouw en zeven kinderen achter. Binnenkort zal een algemene maatregel van bestuur afgekondigd worden, waar bij voor de aanstaande seizoen-opruiming het tijdvak, aanvangende op 12 Juli en eindigende op 9 Augustus a-s. wordt aan gewezen voor de navolgende groepen van winkelneringen: De kleinhandel in electrische verbruiks- toestellen; in glas, porcelein cn aarde werk; in huishoudelijke artikelen; in luxe- cn kunstnijverheidsartikelen; tn galanterieën; in speelgoed; in gouden en zilveren werken en juwelen; in koffers en lederwaren; in meubelen; in parfume rieën, cosmetische artikelen en toiletarti kelen; in schoenen: in textielgoederen 111 al zijn vormen; in verwarmings- en kook- apparaten en tenslotte de warenhuizen. De regering heeft een wetsontwerp in gediend, waarbij zij voorstelt het pen sioen voor Kamerleden, welke sinds 1 Januari 1947 187.50 bedraagt voor elk jaar. gedurende hetwelk de betrokken persoon lid is van Tweede Kamer, tüan3 met terugwerkende kracht van 1 Januari 1951 af te verhogen tot 207.50 voor elk jaar, tot een maximum van 3750, ter wijl de reeds verleende pensioenen van ■gewezen Kamerleden en van weduwen en wezen van overleden Kamerleden en overleden gewezen Kamerleden dienover eenkomstig zullen moeten worden her zien. Deze herzieningen zifllen het Rijk 25 mille per jaar kosten. Het Nijmeegse Studentencorps „Carolus Magnus" heeft aan de hoofdredactie van het dagblad „De Volkskrant" het volgende schrijven gezonden: „Hét Nijmeegsch Studenten Corps, zich volledig onthoudende van enig oordeel over de politieke inhoud van het ar tikel van de heer M. Smedts in „De Volkskrant" d.d. 25 Juni 1952, is van mening, dat door de uitlatingen van deze journalist de Nijmeegse hoog leraar prof. mr F. J. F. M. Duynstee op zeer onhoffelijke wijze is bejegend en zou het bijzonder weten te waarderen, indien door de hoofdredactie van „De Volkskrant." deze vergissing zou wor den hersteld". (Advertentie) V t (Van onze redacteur) Het initiatief voor de internationale tentoonstelling voor fotografie, cinemato grafie, röntgenologie en reprografie, die van 28 Juni—6 Juli a.s. in het R.A.I- gebouw te Amsterdam gehouden wordt, werd genomen door de Stichting „Film en Foto". Nog nooit ls in ons land op dit gebied een expositie georganiseerd van dusdanige omvang en betekenis. Zij omvat practisch het gehele uitgebreide gebied dat door de wonderlijke uitvinding van de Franse schilder Daguerre bestreken wordt en tracht aan te tonen tot welke mogelijkheden zij thans ruim honderd jaar na haar ontdekking 111 staat is. Handel, industrie en nijverheid, landbouw, wetenschap en pers, archief- en bibliotheekwezen kunnen niet meer buiten film en foto. Ook op sociaal, politiek cn cultureel terrein vervullen deze moderne publiciteitsmiddelcn een onmisbare rol. Onderde artistieke leiding van architect Staal is de enorme ruimte van dit glazen gebouw omgetoverd tot een paradijs, waar vaklieden en amateurs vele gelukkige en onvergetelijke uren kunnen doorbrengen. De tentoonstelling is uitgegroeid tot een internationale show, die de jaarlijkse Pho. tokina van Keulen naar de kroon steekt en zelfs overtreft. Alle vooraanstaande firma's uit binnen- en buitenland tonen op deze expositie de mooiste en aller nieuwste apparaten die zij op het gebied van f°f° en cincmat°Srafie in de handel brengen. Daar is op de eerste plaats de N.V Philips uit Eindhoven, die binnenkort de pf 3 flitslamp goedkoper dan de pf 1.4. 25 en 38 op de markt zal brengen. De belangrijkste noviteit dezer firma vormt het nieuwe projeetieapparaat dat de wereldpremière van deze tentoonstelling vormt. Prijs en leveringstermijn van dit prachtige toestel, dat na een lange periode van serieuse voorbereiding geconstrueerd werd, zijn momenteel nog niet bekend. Men heeft afgezien van een kwiklamp en voor dit doel een speciale smalfilmgloei lamp ontworpen van 750 watt, die met behulp van een ingebouwde spiegel dubbel zo veel licht geeft als de gangbare projec toren. De technici hebben er naar ge streefd een fors apparaat te ontwerpen dat uit een zo gering mogelijk aantal onder delen zou bestaan. Zij zijn in deze opzet geslaagd. De Nederlandse Fotografische Industrie N.V. te Soestduinen bekend om haar films en papier komt met een nieuw soort snel chlorobromide-papier uit en toont met een schitterende collectie kunst foto's, opgenomen door de Rotterdamse artist Steef Zoetmulder, aan welke voor treffelijke resultaten men haar producten verkregen kunnen worden. Met behulp van haar films wordt thans onze bevolking doorgelicht en onderzocht op t.b.c. De Donka-apparatenfabriek vervaar digde van roestvrij staal een ontwikkel- installatie voor röntgenfilms. die thermos- tatisch verwarmd wordt. Tevens exposeert zij een droogkast, waarin röntgenfilms niet meer hangen maar liggen. Meijlink's Fotogroqthandel C.V. te Rotterdam importeert een juweel van een pocket-camera, die door Goerz in Wenen gefabriceerd wordt. „Minicord" heet dit reflex-toestel dat met een Goerz-lens is uitgerust en gemakkelijk in de hand ligt. De Adoxfabriek in Frankfurt am Main, die door deze firma vertegenwoordigd wordt, brengt thans behalve haar films ook camera's van 6 x 6 en 6 x 9 in de handel, die op deze stand te bezichtigen zijn. Bell Howell, sinds jaren gevestigd te Chicago, demonstreert voor het eerst in Europa het optisch zowel als magnetisch projectie-apparaat, model 202, waarop men het allernieuwste snufje op een en dezelfde geluidsband meerdere teksten tegelijk kan vastleggen. De Plaubel Makina bracht een nUuwe. uitvoering van haar technische camera en de Linhof uit München komt met een indrukwekkende Kardancamera ^°or ce dag, waaraan drie tot vier balgen beves tigd kunnen worden en voor afmetingen van 9 x 12 tot en met 18 x 24 toe gebruikt kan worden. Door de lange balguittrek is dit toestel tevens voor reproductiedoelein den geschikt. Voigtlander demonstreert de Prominent-kleinbeeldcamera (met verwis- selbare optiek, en gekoppelde afstands meter) en de Vitesse, die speciaal op sne. filmtransport berekend is. De Leica I is thans gesynchroniseerd en de firma Leitz brengt ook een nieuw projectieapparaat voor 16 mm m de del Franke Heidecke ontwierp voor de Roilei een nieuw flitsapparaat: de Rollei- flash. In haar donkere kamer Agfa aan de bezoekers de Seriograph F die ingericht is voor afdrukken op colourpaper. Verdei demonstreert zij nog diverse anaere vin dingen: een nieuwe tankverwarmer, ge maakt van rubber, en een roterende spoel, bak zonder motor. Ford brengt hooggevoelige persplaten in alle formaten. Gevaert, van wier Antwerpse fabrieken een uitgebreide maquette te bezichtigen valt specialiseerde zich op een voortref felijke collectie kleurendia's en kleuren foto's. Verder hangen op deze verzorgde stand indrukwekkende foto's afgedrukt op het onovertroffen Gevalux. Bij Zeiss Ikon, die Dresden verlaten heeft en een nieuw fabriekscomplex te Stuttgart gebouwd heeft, trekt vooral de nieuwe Movikon 8 smalfilmcamera de aandacht. Dit toestel, dat als een Con- tax in de hand wordt gehouden, kan zonder voorzetlens tot 20 cm worden ingesteld. Het apparaat vormt een on derdeel van een vernuftig uitgedacht systeem, waarin een inrichting voor titelopname, verlichting en truckopname zijn verwerkt. Haar Contessa heeft een zusje gekregen in de Contina, die wat eenvoudiger van uitvoering is Op de uitgebreide stand van Kodak komt deze wereldfirma met haar grote verrassing n.l, de Brounie Movie-camera, die een reeks van aantrekkelijke eigen schappen bezit. Het is onmogelijk om in kort bestek alles op te sommen, want er is nog veel meer te zien: vergrotingsapparaten van Liesegang en Kindermann en vele andere merken meer. Deze tentoonstelling is groots van opzet. Zo is er b.v. een afzon derlijke bioscoopzaal aan verbonden die plaats biedt aan 350 personen. Het meest spectaculaire is wel de medische stand, waarop dokters aan een operatietafel met een patiënt bezig zijn. Deze thorax-chirurgie en oogoperatie wordf in kleuren verfilmd. Daarom zijn de geneesheren en hun assistenten in het blauw gekleed. RUIM 200 persmensen zijn te Evian les Bains voor een congres bijeen. De Nederlandse gezant te Parijs hield op de eerste dag een speech waarin hij o.a. de volgende gedachten lanceerde: „Voor ons Nederlanders heeft een vrede zonder vrijheid, gerechtigheid en waarheid geen zin; omdat beschaving tenslotte berust op het geheel van vrije uitwisseling van gedachten. De pers is echter veel meer dan alleen een middel tot verbreiding van gedachten, zij is de vertolkster ran de betrekkingen, die er in de menselijke gemeenschap bestaan, de vertolkster van de feiten en handelingen van die grote geestelijke familie, die tot richtlijn voor haar morele handelingen zich laat lei den door de Verklaring van de Rechten van de Mens". Dat is een hele opgaaf voor ons zwakke mensen. DE HEER. Duf or ge. voorzitter der Internationale van Katholieke journalis ten betoogde, dat in deze tjjd de krant enerzijds de spreekbuis, anderzijds de vormer van de publieke opinie is. Dat verplicht haar niet alleen inlichtingen te geven, maar ook leiding. De beslissing over de voorrang van het algemeen wel zijn maakt naar het oordeel van Del- forge de journalist tot een getuige, die er alles uit kan gooien, maar die vaak moet zwijgen. Daarom ziet hij in de pers vooral een openbare dienst, maar een dienst, die aanwijzingen geeft. De pers heeft de taak te informeren en te vormen. Dat laatste heb ik in deze krant ook al eens gelezen. Een blad is dus niet alleen een nieuwsbron, DE KATHOLIEKEN staan voor een dubbele taak, die van het apostolaat en die van het actief werkzaam zijn m de samenlevingteneinde de verwezenlijk!ng van de sociale orde op christelijke basis door te voeren. Dit verklaarde prof. Gedda, president van de Katholieke Ac tie in Italië, tijdens een K.A.-bijeenkomst te Milaan, En hij vervolgde: Sommigen onzer tegenstanders zouden de taak van de Katholieke Actie gaarne beperkt zien tot het zuiver geestelijke terrein. Ande ren zien haar liever als een politieke partij. Geen ram beide echter zijn juist. De Katholieke Actie is geen politieke partij, maar zij moet wel blijven getui gen van de christelijke beginselen cn waarden, ook in het politieke leven. waardering van deze beginselen en waarden is de enige behoorlijke basis, aldus prof. Gedda, voor de ware demo cratie. Met deze uitspraak kunnen we liet voor vandaag wel doen. MORGEN is het iveer heerlijk Zon dag. Vergeet in die heerlijkheid niet de collecte-schaal voor de nieuwe kerken evenmin als het apostelwoord in het Epistel dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de toekomstige heerlijk heid, Het Évangelie brengt ons de ge schiedenis van de wonderbare visvannst met de moraal van: vertrouw tot in der blinde toe op Onze Lieve Heer! Voor rest een heerlijke Zondag met een gelee zo verheerlijkt alsof de K.V.P. 35 zetelt had verworven. Havengezichtvan de Rotterdamse kunstfotograaf Steef Zoetmulder. De .foto is afgedrukt op Daibroma-papier (Ned. jabrikaat). ADMIKALITEITSSTRAAT 8 a-b-c ROTTERDAM demonstreert op stand 37 van de nieuwe

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 3