eeuwen geleden stierf Franciscus Xaverius Vier St. De Saro „Princess" vliegboot I Banierdrager van christelijk in het Oosten geloof 89.25 25. De laatste der Mohikanen mm Plaats en taak van „St. Adelbert Betere vooruitzichten op cle vrachten- markt Allen zi jn wij moordenaars" van André Cayatte Duitse eenheid, desnoods ten koste van zware offers" -Tl V- VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1952 PAGINA 3 Rusteloos zwoeger en vooruitziend pionier Tweede Sint Paulus HERFST 1952 Esders geeft de toon aan in de nieuwste model- 1 cn en tie laagste prijzen! voor nieuwe WINTERMANTEL WINTERJAPON Deze beide modellen wor den met groot succes op onze Najaarsshow getoond. STATENWEG 184 WINKELSTAD BLIJDORP PLEINWEG hoek Wolphaartsboeht Vermoeid van het vele dopen Een geboren leider ,-v s v- 1 J Steeds in nieuwe cultuurkringen alph. mulders. CONSOLIDATIE DER TARIEVEN VERWACHT Voorzitter pleit voor samenwerking van sociale organisaties Veelzijdige Kerkvorst Braintrust Sprekend over de interne taak der vereniging bracht spreker naar voren, dat gepoogd wordt het Thijmgonoot- schap, de vereniging tot het bevorderen van de beoefening der wetenschap onder de Katholieken in Nederland, als braintrust van Katholiek Nederland in 99' verfilmd Geen probleemfilmmaar een probleem Ollenhauer volgt Schumacher De kleine wereld van Don Camillo" Samemcerking Vertrouwen Zes jaar nadat Columbus Amerika ontdekt bad, landde de Portugees asco da Gama op de kust van Malabar in Voor-Indië (1498). De out- nieuwe perspectieven. Van de eerste tocht af werden de Portugese zee vaarders door u aantal missionarissen vergezeld, t raneiseo de Jassu v Xavier, bekend en vereerd als de H. Franciscus Xaverius, t vierde eeuw feest van zijn verscheiden wordt Zondag in Nederland gevierd zou de banierdrager worden van 't christelijk geloof in de Indische gewesten, waar zijn medebroeders in de pas gestichte Sociëteit van Jesus zich allengs de eerste plaats veroverden onder de missionarissen. De vurige aard van de Navarrees, de tact van de edelman, de wetenschap van de Parijse magister en de taaie moed van de Bask waren bij deze tweede Sint Paulus in één persoon verenigd. Op 7 April 1306 op het Castillo de Xavier In Navarra geboren, studeerde hi.i in zijn jeugd vele jaren aan de universiteit van Parijs en schaarde zich bij de eerste vol gelingen van Ignatius van Loyola. Deze ontbood hem in 1540 te Rome bij zich en gelastte hem, in plaats van Bobadilla, die aanvankelijk hiervoor bestemd, doch door ziekte verhinderd was, als missionaris naar Indië te vertrekken. Aanstonds ondernam Xaverius de moeilijke reis van Italië over de Alpen naar Portugal en scheepte zich op zijn 35c verjaardag te Lissabon in. Na ccn langdurige en afmattende zeereis ver- scheert Xaverius in 1542 als apostolisch gezant in opdracht van de Koning van Portugal te Goa in Voor-Indië. Eerst werkte hij hier enige maanden on der de losbandige kolonisten en de be keerde inheemsen, daarna drie jaar lang onder de Paravers aan de Visserskust cn 'n het nabije Travancore, met veel vrucht, doch niet zonder grote moeilijkheden. De schone verwachtingen, die hij koesterde ten opzichte van de missie-arbeid op Cey lon, dat hij in 1544 bezocht, werden ver ijdeld door de vijandige gezindheid der re gering van Jafnapatam. In 1543 ver trok hij over Madras en Malakka naar de Molukkcn; op Ambon gelukte het hem het geloof der pasbekeerden op nieuw te bezielen en in de vesting Ternate trachtte hij een centraal punt voor de missionering te vestigen. Na twee jaar keerde hij naar Voor-Indië terug; hier wachtte hem bittere teleurstelling door de vervolgingen in Travancore, de ergerlijke levenswijze der Portugezen cn de ver deeldheid der priesters te Goa. Van Malakka uit vertrok hij in 1549 naar het pas ontdekte Japan eft wist hier ondanks 't Boeddhisme, onder ein deloze opofferingen en ontberingen een kern te vormen voor een later bloeien de Christenheid. Tot overste benoemd van de pas opgerichte Indische provin cie der Sociëteit, keerde hij in 1551 naar Goa terug, regelde er de gehele missie, schreef om medewerkers naar Vlotte en royale van zuiver wollen fantasie mohair in geraffineerde kleur stellingen Deze mantel heeft een brede shawl en is zowel met als zonder ceintuur te dragen. Elegante in moderne grijze anthraciet kleur met zeer apart streep- dessin nc 75 Ook in geklede wintermantels en speciaal jn grote maten zijn wij zeer ruim gesorteerd „Winkelcentrum Wereldhaven Zuid" Ignatius en Simon Rodriguez, de pro vinciaal van Portugal, en vertrok naar China. In de vroege ochtend van 3 December 1552 stierf hij op 46 jarige leeftijd, in de uiterste verlatenheid, op het eilandje San-tsjan voor de haven van Kanton, waar hij op scheepsgele genheid wachtte om het felbegeerde Chinese rijk te betreden. In 1622, het oprichtingsjaar van de S. Congregatie de Propaganda Fide, werd Franciscus Xaverius door Paus Gregorius XV hei lig verklaard en Paus Pius X verhief hem in 1904 tot patroon van het Ge nootschap tot Voortplanting des Ge- loofs. De bestudering van zijn levensbeschrij ving. gebaseerd op de bronnen, en zijn talrijke brieven, thans in critische uit gave voorhanden, doen ons Franciscus Xaverius kennen als een vurig missiona- lis, een energiek leider, een vooruitziend pionier. Als vurig missionaris was Xaverius bezield met een brandende zielenijver. In dc leerschool van Ignatius had hij het woord van ChristA; leren verstaan: ..Wat baat het de mens, dat hij de hele wereld wint, doch schade lijdt aan zijne ziel". (Luc. 9.25). Deze gedachte liet hem niet los, zodat hij in een van zijn brieven schreef: „ï-toeveel mensen zou men hier kunnen bekeren, als de mannen maar niet ontbraken, om dit heilig werk op te nemen Bjj millioencn cn millioencn zouden de heidenen Christen worden, als cr maar werklieden waren. Dikwijls komt bij mij dc gedachte op naar al dc universiteiten van Europa en vooral naar dc Sorbonnc te Parijs te gaan, om daar als een dwaas allen, die meer geleerdheid bezitten dan ijver om deze nuttig te gebruiken, toe te roepen, hoeveel zielen door hun nalatig heid van dc hemelse glorie beroofd blij ven en naar dc hel gaan. Wilden zij maar, naast dc studie, zich evenzeer toeleggen op de overweging, hoe God hun eens rekenschap zal vragen; dan zouden zij zich meer naar Gods wil schikken dan naar eigen neigingen en zij zouden zeggen: „Hier ben ik, Heer, wat wilt Gp dat ik doe" Zend mij, waarheen Gij wilt, ook „aar Indië. „Zo groot is het getal van degenen, die zich in dit land ^a^wills keren. - schreef h« elders - dat dikwtfIs mijn armen vermoeid zijn van het vele dopen cn de stem mij in de steek laatdo°r •t onophoudelijk herhalen van de geloofs belijdenis". _j._ Het is hier niet de plaats om te onaer- zoeken, of wellicht de toenmalige theolo gische opvatting omtrent de heilsmogelijk- heid van de heidenen van invloed geweest js op Xaverius' missiemethode. Zijn me thode was overigens verschillend naar ge- (ang de personen tot wie hij zich richtte. z,eker is ook, dat hij, in tegenstelling tot andere missionarissen van zijn tijd, het ?r aanpassing erkend heeft. In kiam 'net de Japansen bonzen kwam hij tot het inzicht., hoe hoog het waaruit Vhii rie hCn ,stond aangeschreven, waaruit hij de conclusie trok- aio bet Christendom langs China tot hen kwam! zouden de Japanners bereid zijn het aan 16 tbeTnb Va°°r de beoordeling van zhn methode houde men trouwens het kenmer kend karakter van zijn missie-arbeid in het oog, hetwelk hierin bestond, dat hii pionierswerk verrichtte; pioniers brengen de zaken, die door hen ondernomen wor den, niet tot volmaaktheid, maar hun ver dienste is hierin gelegen, dat zij de eersten zijn, die op een bepaald gebied iets doen. Daarbij zag Xaverius als overste van alle Jesuietenmissionarissen in het Oosten en als apostolisch gezant zich met de zorg voor een onmetelijk gebied belast; geen wonder, dat hij voortdurend vooruit wilde. Voor de missie in Japan zijn zo schreef hij aan Ignatius mannen nodig, die niet alleen bevestigd zijn in de deugd, maar ook doorkneed in de wetenschap, zo dat zij in staat zijn om ook in de univer sitaire milieus op te treden. Tevens moti veerde hij in zijn brieven, waarom hij zich voor Japan gaarne bij voorkeur Neder landse of Duitse missionarissen zou zien toegewezen. Xaverius' optreden, dat van gezagbe- wustheid sprak, zijn manier van bevelen en besturen, zijn onbevangen en vrijmoe dige toon tegenover de koning van F°r" tugal tonen de geboren leider. Veeleisend voor zijn onderdanen, was hij op zijn beurt kinderlijk-onderworpen aan zijn eigen overste Ignatius, de „zeer vereerde vader van mijn ziel", zoals het in zijn brieven beet, en nog; „terwijl ik dit schrijf, lig ik neergeknield op de grond, alsof ik u hier voor mij tegenwoordig zag". Als vooruitziend pionier besteedde hij grote zorg aan de keuze der gebieden voor de uitbreiding van het Godsrijk op aarde. Eerst won hij zo goed mogelijk in lichtingen in, daarna begon hij te wikken cn te wegen, terwijl hij aldoor bad om de wil van God te kennen; tenslotte nam hij een onwrikbaar besluit. Zijn grootsheid van visie werd ge ëvenaard door de diepte van inzicht in d'e vraagstukken, welke voor de missio nering van belang zijn. In dit verband vermelden we slechts de opleiding van de inheemse geestelijkheid; onze natio nale viering van Xaverius' eeuwfeest wil trouwens de actie stimuleren, <jie in ons land zal gevoerd worden ten bate van het Pauselijk Liefdewerk van de H. Apostel Petrus t<jt opleiding van de in heemse geestelijkheid- Niet zodra was Xaverius te Goa aangekomen, of hij be gon zich te bemoeien met het aldaar be staande college voor icte inheemse gees telijkheid; immers zo schreef hij naar Ignatius „er is niets dringerder nodig en deze noodzakelijkheid neemt nog da gelijks toe". (Van onze luchtvaartmedewerker). TIJDENS de grote Farnborougs-luchl- vaartshow in Engeland verscheen tij dens de demonstraties, o.a. het groot ste ooit in Engeland gebouwde vliegtuig boven het veld. De door haar zeer gra cieuze lijnen allerminst lomp aandoende „Princess '-vliegboot gaf hier acte de pre sence om het publiek een indruk te geven, waartoe dc Engelse vliegtuigbouwers in staat zijn. Het ziet er echter naar uit. dal de rol van deze 140 tons luchtreus al bij zijn voltooiing is uitgespeeld. Oorspronkelijk gebouwd voor passa giersvervoer, bleek de B.O.A.C. er weinig interesse meer voor te hebben, nadat zij al haar vliegboten uit de vaart had genomen en vervangen had door het economischer landvliegtuig. De fabriek, die een bestel ling onder handen had van drie stuks, waaraan de B.O.A.C. contractueel vast zat, bouwde echter onverstoorbaar ver der. Goede raad was duur en tenslotte goed weg werd men het er over eens, dat de toe- mee weet. stellen zouden worden gebruikt voor ;s dan troepentransport. |ook ZQ lang_ Thans blijkt echter, dat men voor het j zamerhand plan om drie „Princess"-vliegboten voor dit doel in dienst te stellen, toch ook al niet zo enthousiast meer is. Juist toen het eerste toestel voltooid was, was de stand van zaken zo, dat het tweede exem plaar, keurig ingepakt doch zonder mo toren, in reserve werd gehouden, terwijl de derde machine in onderdelen werd op geslagen. Het ziet er dus naar uit, dat de Princess dezelfde weg opgaat als de Bristol Brabazon, waarvoor men ook geen emplooi heeft. verlegen zit. Toestellen met een accom modatie van maximaal 100 passagiers zijn thans wel de grens. Wat de vliegboot betreft: groot of klein, deze heeft, wat de burgerluchtvaart be- I treft, haar tijd gehad. Op de laatste po ging van Engeland om met de „Princess" aan te tonen, dat de vliegboot zich zou kunnen handhaven, is wel een zeer duide lijk antwoord gevolgd. Iets anders is het met de militaire luchtvaart. Hiervoor zal de vliegboot nog zeer bruikbaar zijn, we denken alleen maar aan het reddingswerk op zee al hoewel daarbij zeker geen vraag zal zijn Het verschijnsel doet zich niet alleen in Engeland voor, dat luchtreuzen uit eco nomisch oogpunt bekeken geen succes zijn. Hetzelfde is het geval in Amerika, J naar boten van reusachtige afmetingen, waar we b.v. de grote Lockheed „Constitu tion" aan treffen en de reusach tige Convair XC-99, waar wel duide lijk gewor den, dat de heden ten dage aller minst om luchtreuzen (Advertentie) Als men Xaverius belangstellend volgt op zijn apostolische tochten, vraagt men zich af, welke de drijfveer was van dit rusteloos zwoegen? Het levendig bewust zijn van de algemene bestemming van de blijde boodschap gaf Franciscus Xave rius durf en moed om zich telkens op nieuw in nieuwe cultuurkringen te wa gen Vurig en vasthoudend van aard, vervuld van Godsvertrouwen, begeesterd voor de eer van Christus, werd h(j j voortdurend voortgejaagd om het „lu men ad revelationeni gentium" te doen schijnen. Talloos velen zij" getreden in het lichtend spoor van deze Pionicr. van liet Godsrijk op aarde cn hebben zich laten bezielen door zijn begeesterend voor beeld. Zelfs dc herinnering aan zijn tra gische dood, nog aangrijpender mis schien dan zijn leven door de uiterste ontbering, de diepste verlatenheid cn de bitterste teleurstelling- heeft naar wij mogen veronderstellen reeds me nige missionaris gesterkt en getroost. Moge de viering van het vierde eeuw feest van Xaverius' verscheiden de volle nadruk leggen op de geestelijke achter- j - doen m -t'inc. Tien motoren met. teza men 35.000 paardekrach- ten, trekken de 1>i0 tons Saro ,,Princess"-vlicgboot naar hoger sferen. Op bovenste foto is duidelijk zichtbaar, dat de vleugel tips, wanneer de boot op het water rust, omlaag hangen; terwijl in de lucht de draagvlakken iets naar boven doorbuigen. bare mislukking pijnlijke ontgoocheling, lijden en leed op bovennatuurlijke wijze gedragen, de bouwstenen zijn, waarme de het nieuwe Jerusalem moet worden opgebouwd Zondag a.s. zal het honderd jaar gele den zijn dat mgr Paul Wilhelm Keppler werd geboren. Veelzijdiger figuur is zel den op de bisschopszetel van Rottenburg, die hij van 18981926 bekleedde, versche vervoer van Queenslandsuiker, hetgeen 27 sh. 6 d. meer is dan verleden maand en 37 sh. 6 d. meer dan de tarieven van eind Juli. Voor de verscheping van graan van de West kust van Amerika naar 't Ver. Koninkrijk werd 81 sh. 3 d. per ton bedongen, ver geleken met 72 sh. 6 d. per ton begin Sep tember cn 70 sh. midden van deze maand. Voor het vervoer van tarwe naar Japan betaalt men nu 3 8.25 tot 8.50 per ton, tegenover 5.85 begin September. Op dc Londensc vrachtenmarkt werden 1 j20 sh oer ton betaald voor het gisteren door het Engelse ministerie van van o.'.A.n.landsuiker, hetgeen 27 voedselvoorziening inlichtingen ingewon nen t.a.v. het vervoer van graan van de Zwarte Zee naar het Ver. Koninkrijk. De tarieven lagen op omstreeks 40 sh. per ton, vergeleken met 92 sh. 6 d. per ton. die in September van het vorige jaar betaald werden, toen het ministerie, als gevolg van ccn handelsovereenkomst met Rus land, 1 milliocn ton graan moest versche pen. Door een zegsman van het ministerie werd verklaard, dat de regering nog geen contract voor 1952 met Rusland heeft ge sloten, doch in voortdurend contact stond met de Russische handelsdelegatie. Het was daarom niet meer dan natuurlijk, dat men zich ook van de beweging op de vrachtenmarkt op de hoogte hield. Als gevolg van de vastere tendenzen, waarover wij reeds eerder berichtten, in de vaart op de Stille Oceaan en op Austra lië, en de bedrijvigheid in andere sectoren, mag men aannemen dat, alhoewel de vraag naar Amerikaanse steenkool dit jaar niet zo groot zal zijn als verleden jaar, de tarieven zich ongeveer op het huidige gestegen' niveau of misschien nog iets hoger zullen consolideren. Door 't Engelse ministerie van voedsel- r v,_ l voorziening werd enkele dagen geleden (jie langs elkaar heen werken. Vooral in (Van onze Amsterdamse redactie) De voorzitter van het hoofdbestuur van dc St Adelbert Vereniging heeft gis teren tijdens een lunch, die was belegd door de hoofdstedelijke afdeling \an de vereniging, gesproken over plaats cn taak van „St Adelbert" in de komende jaren. Mr F. J. G. Baron van Voorst tot Voorst gaf als zijn mening te kennén, dat er voor de katholieke intellectueel te veel beroeps- eii standsorganisaties bestaan, de afdelingen van de St Adelbert Vereni ging zal ernaar gestreefd dienen te wor den. dat de standsorganisaties met de beroepsorganisaties gaan samenwerken. „St Adelbert" moet een homogene groep zijn om daar door te dringen, waar de leden nog worden geweerd. Ontiars taande verdere yellklaringen van genoemde voorzitter brengen wij om reden van informatie, aangezien we van mening zijn, dat zijn mededelingen nog t wel st-of voor discussie zullen opleveren- In principe is de St Adelbert Vereni ging de prima inter pares als stands-1 organisatie, omdat zij als leden telt j degenen, die door hun ontwikkeling, maatschappelijke functie, cultuur en bc- schaving geacht kunnen worden te be- j horen tot de leidende stand. De Katho- lieke Arbeiders Beweging heeft zich wel- j iswaar prachtig ontwikkeld, maar het gevaar bestaat, dat zij als alleenstaande organisatie ook meent alleenzaligmakend te zijn. te bouwen in de St Adelbert Vereni ging. Als doel stelde rar Van Voorst tot t oorts, dat het lidmaatschap van een vereniging, in casu St Adelbert Vereni ging. met z.icb brengt het automatische lidmaatschap van een bepaalde be roepsorganisatie en van 't Thijmgenoot- schap. Als externe taak voor de St Adelbert Vereniging ziet spreker het doordrin gen van de leden in andere organisa ties en instellingen, ook daar waar zij nog geweerd worden. In dit verband werd als voorbeeld de Anti-Revolutio naire partij gesteld, waar een soort gelijk strelen zeer sterk wordt ge steund. Deze film is door de Franse regisseur Julien Duvivier vervaardigd naar het be faamde boek „Don Camillo" van Giovanni Guareschi, die met het scheipste wapen, dat hem ten dienste stond: de humor, het communisme in z'n land te lijf ging- In zijn film „N«us sommes tous des as- zaak met hartstochtelijk vuur bepleit- Hij boek scp,iidert Guareschi de fi- sassins", die hier te lande zal worden heeft zich niet voldoende gerealiseerd, dat ur van een strijdvaardige pastoor in een vertoond onder de titel „Allen zijn wij overdrijving het evenwicht verstooit cn kjejn Italiaans dorpje, waar de polemie- moordenaars". houdt dc Franse regisseur innerlijke reacties kan wekken, die twij- kcn tussen zwart en rood worden gevoerd André Cayatte, die y.yn loopbaan begon fel doen ontstaan aan de juistheid van cadans van vuistslagen en waar als advocaat, een fel requisitoir tegen de zijn betoog. Geen wonder, dat de uit- geweerschoten beter worden verstaan dan doodstraf. spraak van de jury die op het Filrofesti- umenten. De zeer menselijke pastoor, De verschrikkingen van de cel, waar de val te Cannes aan ,,Nous sommes tous hes jneer vertrouwt op zijn lichaams ten dode gedoemden in worgende angst assissins" de „Grand prix spécial' toe- <3^ 0p de zegen van boven en de wachten op de komst van de beul, en de kende, verzet heeft uitgelokt. communistische burgemeester, die meer nen In het episcopaal vervulde hifTVn laatste ogenblikken van mensen, die aan Deze overdrijving moet des temeer heü ziet in een dikke stok dan in de de- leidende positie. Vooral gedurende dc handen en voeten gebonden naar de guil- worden betreurd^ omdat CayaUes^wer^, mocratie, z,jn vrienden en vijanden te- strijd tegen het Reform-katholicisme, als theoloog en als predikant had hij 'n grote reputatie, hij was voorts een bekwaam kunsthistoricus en schreef bovendien een bestseller over de kunst van het leven, ge titeld „Mehr Freude". Misschien heeft dit werk, dat in honderdduizenden exempla ren werd gedrukt en in 13 talen vertaald, voor mgr Keppler de weg naar de publie ke roem geëffend; zeker is dat zijn groot ste verdiensten lagen op het terrein van de kerkelijke politiek en van de gewijde welsprekendheid. Verschillende bundels met preken en homilieën, die een ware re volutie in de preekstijl teweeg brachten, zagen van zijn hand het licht, o. a. het postume „Wasser aus dem Felsen", dat in 1927, een jaar na mgr Keppler's dood ver scheen. r>c waarnemende voorzitter van de West- duitse socialistische partij, Erich Ollen hauer, heeft gisteren in een grote rede voor bet jaarlijkse partijcongres te Dort mund een felle strijd tegen de buitenlandse nolitiek van dc Wcstduitse regering aan gekondigd. Zijn standpunt week niet af van het program van dc onlangs over leden socialistische ieider Kurt Schuma cher. De socialistische partij stelt als voor naamste doel dc hereniging van geheel Duitsland, ook al zou de Sovjet-Unie daar een zware prijs voor vragen, aldus Ollen hauer. Hij kondigde een grote campagne aan tegen de ratificatie van de conventies van Bonn en het Europese Defensieverdrag. Mochten de verdragen geratificeerd wor den, dan zou de socialistische partij de strijd om een herziening aanbinden. Ollenhauer eiste een onmiddellijke Viermogendheden-conferentie over de Duitse eenheid, „want de verdeeldheid van Duitsland is de verdeeldheid van de wereld". Niet de volgorde van de agen dapunten, maar de uiteindelijk onder nomen actie is beslissend, zei hij, hier mee indirect de jongste Westerse nota aan Moskou critiserend. Ollenhauer vroeg zich af, waarom het Westen niet hetzelfde geduld in Europa aan de dag legde, als de V. S. in Korea doen. Ook de socialistische afwijzing van het Schuman-plan werd bevestigd, met de zelfde argumenten ais ook thans weer in Straatsburg kunnen worden vernomen. Congresvoorzitter Henssen zei na liet donderende applaus, dat Oilenhauer's rede ontlokte, dat door deze bijval het congres Ollenhauer voor alle practische doeleinden reeds tot opvolger van Schumachter had gekozen. De formele verkiezing moet eerst morgen plaats vinden. Als écn der buitenlandse gasten voerde onze landgenoot Koos Vorrink het woord, die de nadruk legde op de band welke het gehele Westen in een strijd op leven en dood tezamen bond. Hij wees op de schul dige passiviteit der democratieën en der democratische socialisten jegens Hitier. Vorrink drong aan op een gemeenschap pelijke internationale socialistische poli tiek. Hij hoopte, dat een oplossing der ge schillen nog mogelijk is. «aiiUCJl CJI ww «uw» j rl O IllULldUCi É.JJÜ viw.iiwi.ii lotinc worden gesleept, vormen daarbij naast zijn pleidooi tegen de aooastiai. ae ergjijk, een verhouding die dateert uit de zijn voornaamste argumenten. toeschouwer confronteert met JjetJjro- toen ?e samen jn de ondergrondse „Dit is geen probleemfilm. maar een ble(=m van de sociale ve^ntwoordelijk- treden Tegen de Duitse overweldiger. robleem", heeft André Cayatte ^d^ecn Duvivicr heeft. zondcr het wezen van zijn we allen geen moordenaars, we zijn het boek aan te tasten, het buitengewoon tenslotte wèl allen zondaars, die door humoristische relaas van Guareschi in zijn onze gebreken en tekortkomingen toijdra- éigen, teJwaarderen. weergegej gen tot de verstoring van de zedelijke en maatschappelijke orde. verfilmd pr. zelf van zijn werk gezegd. ,,Ik heb geen verhaal willen vertellen, maar een ver zoek om gratie willen indienen bij de ven, waarbij hij van de Franse komiek Fernandel gebruik maakte om de belli- gerente Don Camillo een groteske en toch volkomen aanvaardbare gestalte te geven. Volop zal men bij het zien van deze film kunnen genieten van de komische inval len van Guareschi, die door de geestige vondsten van de filmer Duvivier nog worden geaccentueerd. Maar dan moet De kleine wereld van Don Camillo" men zich bewust zijn van plaats en tijd. Petit Monde de Don Camillo), de waarin het verhaal speelt. Guareschi tweede film die van de week de aandacht schreef zijn boek kort na de bevrijding en zijn artistieke kunnen als filmer in het aj heeft zij een nog veel meer omvattend geweer geroepen om dit verzoek om gra- probleem de strijd tussen christendom tic met de meeste klem van argumenten en communisme tot achtergrond, tc steunen. Argumenten, die niet steeds president van de republiek, daarbij de re- waarin denen opsommend, die tegen de doodstraf (Le Petit Monde de Don Camillo), de schrcef PlCayatte heeft heel zijn kennis als jurist vraagt! houd?zich niet op met problemen v an ttalie toen de verhoudingen daar artistieke kunnen als filmer in het *i hLrt ,u nosr veel meer omvattend heel anders Jagen dan sinds het Decreet van het H. Officie: de excommunicatie van de communisten. In Italië zelf is men, na de eerste opgetogen reac ties in de pers, tot de er kenning gekomen, dat deze film hoe voortreffelijk en humoristisch op zich ook zonder meer „ge vaarlijk" is. Guareschi zelf heeft daarop zoals onze Romeinse correspondent indertijd schreef gewe zen. Wij leggen hierop te meer de nadruk, omdat de Katholieke Film Centrale deze film toelaatbaar heeft verklaard voor alle leeftij den, hoewel jeugdige toe schouwers niet zo gemak kelijk het vereiste onder scheid zullen kunnen ma ken tussen de personen, zoals de film ze toont en het beginsel, dat zij ver tegenwoordigen. Maar wie zich reken schap geeft van deze be zwaren, zal zich onver deeld met dit meesterlij ke brokje humor kunnen amuseren. F. van een zekere zucht naar sentimentali teit en zelfs sensatie zijn vrij te pleiten, omdat hij ze hoofdzakelijk ontleent aan de martelgang, die de ter dood veroor deelde gaat van zijn menselijke rechters naar de guillotine. De argumenten van hen, die de moreel te verdedigen en theoretisch te rechtvaar digen doodstraf voorstaan, worden daar entegen minder duidelijk in het licht ge plaatst van do schijnwerpers, die zijn camera omringen. Daartoe is het vijftal gevallen, dat Cayatte zich tot staving van zijn requisitoir heeft gekozen, te gering. Met deze vijf willekeurig gekozen geval len is de veelheid van motieven, die de mens brengen tot daden, waarop de dood straf staat, immers nog lang niet uitgeput- Cayatte geeft in zijn met groot vakman schap gemaakte film, waarin intussen het beeld wel eens teveel ondergeschikt is aan de dialoog, de toeschouwer geen ogen. blik van verademing. Maar juist deze on onderbroken dramatische spanning, ge voegd bij de emotionele, zelfs sensationele schokken, die hij zijn publiek toebrengt door een gedetailleerde, van een zeker ziekelijk welbehagen niet geheel vrij te pleiten vertoning yan het afschuwelijke, mensonwaardige ritueel, dat aan de can- didaten voor de guillotine wordt voltrok ken. verzwakt veeleer zijn pleidooi tegen de doodstraf dan dat het er door word) versterkt. Cayatte is teveel de advocaat van de verdediging gebleven, die zijn Don Camillo (Fernandel) weigert aan vankelijk liet kind van zijn vriend en rivaal, de communistische burgemeester (Gino Cervi), te dopen. Beeld uit Julien Duvivier's film „De Kleine fP ereld van Don Camillo''. Er zyn tal van werkzaamheden, waar mee de St Adelberlsleden zich moeten bezighouden. Zo b.v. de onderwijsver nieuwing (zowel functioneel als persoon lijk, de ouders moeten doordringen in de schoolbesturen, een onderwerp waarover wij enige tijd geleden in dit blad reeds uitvoerig spraken), de strijd tegen de nivellering, de positie van de midden groepen (waarbij het niet primair om materiële belangen gaat). In het Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel Overleg, (de officiële voort zetting van de vroegere Raad van Over leg tussen de Katholieke Standsorgani- saties en de Katholieke Actie in Neder- I land, gevormd door St Adelbert Vereni- ging, Alg. Kath. Werkgeversver., Kalh. Ned. Boeren- en Tuindersbond, K.A.B., Ned. Kath. Middenstandsbond. Katho lieke Actie in Nederland en de Werk- nemende Middenstand met doel o.a. de homogeniteit van het maatschappelijk en cultureel beleid van de samenwerkende standsorganisaties te bevorderen door permanent overleg), zullen de grote vraagstukken van de toekomst dienen te worden besproken. Tot nog toe is er te weinig samenwerking geweest tussen de grote sociale organisaties. Er is onvoldoende samenwerking en begrip geweest, omdat de eenheid, die in de oorlog was verkregen, weggevallen is; door dc omslag van de S.D.A.P. naar een burgerlijke P.v.d.A. en door het doorzet ten van het N.V.V. inzake de gerecht vaardigde verlangens van de arbeiders. Maar de nieuwe basis is er en er is een kentering in zicht. De Herdenking 1853—1953 zal een prachtig aanknopingspunt zijn om de eenheid onder de katholieken te stimu leren. De K.V.P. moet een katholieke partij zijn en de katholieke staatkunde is progressief noch conservatief. „Wij hebben heel wat beters te brengen in Nederland dan De Weg naar de Vrijheid. Waarom komen wij niet met promineme katholieken uit de P.v.d.A. en K.N.P. samen?" vroeg de voorzitter zich af. Er Is een ontzettend tekort aan vertrouwen. De heer Dc Bruijn ver trouwt professor Duynstee niet; de K. V. F. vertrouwt Adelbert niet, maar ieder van hen heeft goede dingen te zeggen. Alle katholieken, ook uit de P.v.d.A. en K.N.P. kunnen meewerken, stelling nemend tegen de suprematie van de staat en de ongebonden vrijheid". Deze desiderata zijn reeds door het bestuur van dc St Adelbert Vereniging aan het Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel Overleg doorgegeven. Er zal een commissie door dit bureau worden benoemd om een en ander te bestuderen. De St Adelbert Vereniging heeft ten aanzien van deze commissie reeds con crete wensen. Z(j moet breed van opzet z(jn; duidelijk afstand nemen van het socialisme in de P.v.d.A. en hei neo- liberalisme in de V.V.D.: zich ook duide lijk distantiëren van A.R. en C.H.U. Zij moet voor alles in hoofdlijnen aan geven het eigene van de katholieke poli tiek in de komende jaren. Zij moet aan dacht besteden aan de persoonswisseling in de organen van de katholieken (in dit verband memoreerde spreker een uit lating van prof. Duynstee of de huidige fractieleiding van de K.V.P. wel het katholieke volk vertegenwoordigt, een vraag, die mr Van Voorst tot Voorst uiterst gerechtvaardigd achtte). De voor lichting moet niet worden verwaarloosd maar op het tweede plan worden gesteld de bestudering van de sociale eendracht moet die van de bestudering van de politieke eenheid voorafgaan. De waarde en plaats van de diverse standsdrgari- saties zal duidelijk door de commissie moeten worden bestudeerd en levens moet zii een uitsluitsel geven over de principiële noodzaak van de vakorgani saties. En vóór alles: vertrouwen in elkaar.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 3