Jeugdtoneel is geen terrein voor beunhazen E 1 r llll Scholieren weerden zich met kinderpostzegels Conventies van Bonn in tweede lezing goedgekeurd Eindbeslissing echter nog verre Doof voor eigentijdse VRIJHEID EN GEHOORZAAMHEID D #1 '7® V,4i 'NV* 8i§ Meisje en man verdronken Een millioen voor het kind? Bandeloos tumult in Duitse Bondsdag Prins Bernliard bracht verslag uit Ned. Opera verstard in oud repertoire od en wereld „North Queen" wordt gelost Polen uit de Unesco :Sjte&V-a ZATERDAG 6 DECEMBER 195! PAGINA V ooruitgang De Witte Vogel Pm?1 lm* Op ondergelopen veerweg te Wamel NU DE NEDERLANDSE OPERA de eerste lielft van haar speelseizoen haast achter de rug heeft, lijkt 't moment gekomen zich een ogenblik le bezinnen over haar activiteit. Zoals we reeds verschillende malen hebben geconstateerd, heeft deze Nederlandse speelgroep bewezen tot méér dan middelmatige vertoningen in staat te zijn. Met name wanneer leiders van ongewoon formaat als Jozef Krips of Charles Bruck de scepter over deze muzikale gemeenschap zwaaien, blijkt tot welke bijzondere prestaties men in staat is. sséBBj&g'.s \'ijf sleepboten trokken vergeefs Het meest gevoelige publiek: R WORDEN in ons land heel wat toneelstukken voor de jeugd geschreven en opgevoerd. En voor het overgrote deel zijn ze van bitter weinig waarde. Lang hebben voor liet jeugdtoneel dezelfde richtlijnen gegolden als voor de jeugdboeken: hoe meer er in gemoraliseerd werd hoe heter men het vond. De beste „predikanten" waren hij gevolg de beste toneelschrijvers. Een reactie op deze hand over hand toenemende planlten- paedagogie was het amusementsspelhet moraaltje werd wat verdonkere maand, de óóóóóóh zo grappige kaboutertjes, de streken van de oliedomme Hans en de griezel van 'n heks toonden een andere mogelijkheid, het kinderstuk als louter tijdverdrijf. Van het ene uiterste viel men in het andere: naast het stemmige processievaandel met de symbolen van alle fchone deugden werd nu de bonte vlag met het „lachen-gieren-brullen" geheven. De koning heeft een haar in de soep gevonden en van zijn slecht humeur daarover wordt tenslotte de kleermaker het slachtoffer. Dat is het begin van een hele reeks verwikkelingen die tezamen het. spel „Van de koning die een kip werd". vormen 't Is inmiddels al lang geleden dat deze uitersten zo scherp tegenover elkaar ston den; het onderwijs is veranderd, en het opgelegd pandoer in het paedagogisch ge lichte toneel voor de jeugd werd steeds meer naar de achtergrond gedrongen, voor kinderfeesten in school en parochie zocht men naar betere stukken, naar stukken die de feeststemming in de kin derziel geen geweld aandeden door hun moraliserend toontje, Wanneer men nu aan de zijde der principiële leukerds ook maar een ontwikkeling in de richting van de gulden middenweg had doorgemaakt, zou alles in orde geweest zijn. Maar dat was niet zo, en daardoor kwam men bij de duvel te biechten. Bij de grappigaards bleef het lachen- gieren-brullen het hoogste ideaal. Het had succes, zonder twijfel; de kinderen lachten zich tranen, praatten thuis hon derd-uit over wat ze gezien en gehoord hadden; ze mochten van hun ouders ook naar de volgende voorstellingen van dat zelfde getzelschap en wisten er gemakke lijk vriendjes voor warm te krijgen. Het jeugdtoneéil werd een winstgevend bedrijf voor wier er uit wist te halen wat er in zat. Driehonderd maal vijftig cent is een niet te versmalden bedrag, wanneer men de onkosten tot een minimum weet te be perken. En wat is gemakkelijker dan dat? Een stuk vol dwaze achtervolgingen, dom me streken, gekke verkleedpartijen is gauw geschreven als men niet vies is van afgezaagde mopjes en grove effecten; spe lers zijn gauw gevonden als men ze zoekt onder lieden die dit alleen maar als een bijverdienste na hun dagtaak beschouwen, die daarom niet zo ruim betaald behoeven te worden (cn in dat geringe honorarium weer reden vinden om zich niet te moe te maken op hun rol). Per slot van reke ning: hel waren toch maar kinderen waar voor je speelt! Die waren nog niet zo verwend. AI mei al werd er geducht met het be kende petje naar gegooid en was het schmieren niet van de lucht. Tal van semi-professionelc dilettantcngezelschap- •ies speelden en bloeiden bjj de gratie van het feit dat de Schepper het kind niet onmiddellijk na zijn geboorte de gave des onderscheids gegeven heeft. Bovendien, er bestond eenvoudig geen goed vergelij kingsmateriaal! Dat is er pas later gekomen. Eerst was het Bob Geraerds die tegen de stroom op durfde roeien. Zijn stukken waren meer en beter op de kinderen afgestemd dan die der andere groepjes. Had hij die stuk ken willen laten spelen door goede ac teurs en er de nodige voorbereiding aan willen besteden, dan had hem dit op kos ten gebracht die de concurrentie met de slechts bijverdienste zoekende en dus veel goedkopere schmiergroepjes onmogelijk had gemaakt. En toch, misschien juist zijn streven naar de goedkope krachten (waar door zijn gezelschap een steeds anders be volkt doorgangshuis werd voor jonge ac teurs die tijdelijk geen emplooi hadden) deed hem tenslotte het loodje leggen. Na de oorlog is er echter een duidelijke veraijdering ten goede waar te nemen. Drie groepen hebben ernstig getracht om op een behoorlijke financiële basis, die het contracteren van goede acteurs en het spelen van goede en goedgemonteerde stukken mogelijk maakte, te komen tot 'n verantwoord jeugdrepertoire. ..De Gong" in Den Haag was daarin het minst consequent, en als we haar huidige manipulaties met „improvisatie" betitelen, dan is die benaming vrij galant. Beter slaagde „Puck" in Amsterdam, to neelgroep van en voor jongeren Dank zij de steun van verschillende regerings instanties, dank zij ook het grote aantal voorstellingen voor opgroeiende jeugd, kon deze groep het niveau dat ze zich als ideaal gesteld had, handhaven. Naast stukken van Vondel, Michiel de Swaan e.a. voor het middelbaar onderwijs heeft ze nu drie kinderstukken op het repertoire waarvan we er één „Als ik koning was....'', het prachtige fantasie tje over levend geworden poppen dat Jaap Hoogstra voor „Puck" schreef, ge heel geslaagd zouden willen noemen. „Feest in het Spinnebos" mist, met hoe veel fantasie en charme het ook gespeeld wordt en hoeveel trouvailles de regie ook vertoont, een strakke draad en gaat uit als een nachtkaars. Het laatste „Het geheim van de prins" is echter wel het zwakste het heeft verscheidene kinder lijke facetten maar is als totaal toch iets te intellectualistisch. Wat „Puck" die zeker de beste acteurs heeft en aan de entourage de grootste kosten en moeiten besteedt mist is een fi guur als Rolf Petersen, de leider van het derde gezelschap „De witte vogel" in Den Haag. De drie laatste stukken van dit groepjA zijn juweeltjes van kinderpsycho logie, het resultaat van jarenlange expe rimenten en wijzigingen, pogingen om de kinderziel te doorgronden, wéér experi menten en wéér wijzigingen. Petersen die zijn stukken zelf schrijft en regisseert spreekt niet tot de kinderen als een vol wassene die zijn taaltje wat naïever maakt om begrepen te worden; hij pro beert vanuit het kind zelf te spreken. Hij moraliseert niet, maar de loop van zijn verhalen geeft zijn jeugdige toeschouwer- tjes de gelegenheid zelf stelling te nemen. „Het wonderpaard van Marjolijntje", spelend in de poppenwereld der klein sten met een eenvoudig zwart-wit-con- trast in de tekening der verschillende karakters, „Van de koning die een kip werd" voor iets ouderen die al kunnen onderscheiden hoe de omstandigheden een goed karakter tot slechte daden kunnen brengen, „De mantel van de zonnebloem", het zijn evenzoveel bewij zen van Petersen's liefde en begrip voor het kind, van z\jn rijke verbeeldings kracht en fijne smaak. Rolf Petersen is een man die bezeten is van jeugdtoneel: die een lucratieve posi tie vrijwillig verliet voor het ongewisse leven dat de leider van een goedwillende jeugdtoneelgroep nu eenmaal leiden moet. Want er zijn nog maar steeds te veel lie den die overdag in een winkel staan of fietsen repareren (gelijk de leiders van een der geregeld voor de jeugd spelende gezelschapjes inderdaad doen) en des avonds of m yC weekends een paar tien tjes willen bijverdienen aan de wens van de jeugd om in een andere wereld op te gaan. Een wereld die bij deze dilettanten bestaat uit een slecht geschreven stuk, uit slecht spel met maar half gekende rollen, 'n grove typering, schromelijke Overdrij vingen, botte grappen en goedkope effec ten, in veelal smakeloze décors en costu mes. De jeugd is immers nog niet zo ver wend? Neen. maar ze is ook nog niet be dorven. En het is niet te peilen hoeveel kwaad dergelijke vertoningen doen aan de zo gevoelige ziel van het kind dat door de volwassenen waar het tegen op ziet der gelijke botheden te aanvaarden krijgt voorgezet. Wie zal durven zeggen dat hier niet de kiem ligt voor het gebrek aan fijne smaak die deze kinderen in hun later le ven de ergste Kitsch op alle terrein als cultuur-ideaal doet zien? Het is duidelijk dat zij die geen tijd, moeite of geld sparen om tot een verant woorde en smaakvolle yerzorging van de hele opvoering in al haar onderdelen te komen, een hoger honorarium moeten be- kinderen dingen om het hoofd boven water te kun nen blijven houden. Het zou even duide- lijk moeten zijn dat ouders hun kinderen het goede niet mogen onthouden, ook al i is het slechte twee kwartjes goedkoper. LOU HOEFNAGELS N/ "j Een meisje, dat gisterenmiddag om streeks half zes over de overstroomde Veerweg te Wamel fietste, is tengevolge van de sterke stroom van het ongeveer 30 cm hoge water van haar rijwiel ge slingerd en verdronken. Een man, die achter haar fietste en het ongeval zag gebeuren, trachtte het meisje te redden. Ook hjj verdronk echter. Ondanks herhaalde waarschuwingen, reed omstreeks half zes een aantal wiel rijders over de ondergelopen veerweg. Zij waren juist door de veerdienst van Tiel naar Wamel overgezet in verband met het hoge water dat de uiterwaarden en ook de Veerweg heeft overstroomd. Daarom wordt van de aanlegplaats van de veerdienst af met kleine motorboten over het ondergelopen land een dienst onderhouden tot de dijk. Omdat deze motorboten een geringe accommodatie hebben, moeten degenen, die door de veerdienst zijn overgezet, enige tijd wachten bij de aanlegplaats. Een "aantal arbeiders en vrouwelijke werknemers van Tielse fabrieken stapte evenwel direct op de fiets. Zij stoorden zich niet aan de waarschuwingen van het veerpersoneel. Op de Veerweg ver loor plotseling een van de wielrijdsters de macht over het stuur. Zij kwam te vallen en werd door de sterke stroom meegesleurd. Een man, die achter haar reed, wilde het meisje hulp bieden, doch ook hij werd door de stroom meege sleurd. Het personeel van de veerdienst, dat het drama op enige afstaad zag gebeuren, spoedde zich naar de Veerweg om de drenkelingen hulp te bieden. Hun poging faalde evenwel. Men had te middernacht de lichamen van de slachtoffers nog niet gevonden. Een scène uit „Het wopderpaard van Marjolijntje Marjolijntje te midden van de levend geworden poppen, de koningin en haar slechte raadsheren. Op de achter grond links de poppendokter die ingrijpt als de poppen het te bont maken. De postzegel voor het kind heeft nu hier te lande ook wel definitief zijn plaats veroverd. Het idee om de jeugd hij de verkoopactie in te schakelen is een ongekend succes geworden. De opbrengst ging sindsdien met sprongen vooruit en dit jaar is het alweer beter. Ofschoon de verkoop nog meer dan drie weken duurt (de scholen-actie is beëindigd) meent het bestuur van de vereniging „Voor het Kind" te mogen zeggen, dat men dit jaar het millioen wel eens zou kunnen nade ren. Zoals dat sinds een paar jaar de ge woonte is, bracht Sint N-ieolaasavond ook gistenen weey voor de kinderen, die zich by de propaganda haddén ingezet de grote verrassing. .Voor de microfoon van Hilversum werd de uitspraak bekend ge maakt van de wedstrijd, welke aan de verkoop verbonden is: welke schoolklas sen namelijk de meeste kinderpostzegels hebben verkocht. Want de winnaars heb ben als klas een reis of reisje of 1 een radiotoestel voor schoolgebruik gewon nen. De verkoopactie had zo twintig prij zen, de klassikale luisterwedstrijd vijf. We vermelden er hier enkele van. Verkoopactie: le prijs (14 dagen vaean- tie in Nederland) de zesde klas van de openbare lagere Jan Ligthartschool te Delfzijl; 2e prijs (7 dagen vacantic) zesde klas St. Josephschool Hoensbroek; 3e prijs (schoolreisje van 2 dagen) klas 2a Dp Bazelschool, A'dam (N.) (van deze zelfde school won klas 1c de 7e prijs! 4e Prijs (schoolreisje van 1 dag) 2e klas RH BS. Assen; 5e prijs (id.) klas lb In dustrieschool voor meisjes, Blokland straat. Rotterdam. Luisterwedstryd: le prijs (7 dagen va- cantiel) 3e en 4c klas Chr. Nat. school, Akknam; 2e prijs (1 dag reisje) le klas M.M.S. Schiedamsesingel Rotterdam; 3e Prijs Creisje 1 dag) klas 5b St. Barbara- school, Leiden. Van de individuele inzendingen van °?fe zelfde luislerwedstrijd is die van tilke Smeets te Amstenrade met de eerste prjjs (een fiets) bekroond. (Telefonisch van onze correspondent) BONN, Zaterdagmorgen. In een rumoerige nachtelijke slag, waarin de afgevaardigden van links en rechts soms vrtislballend opstoven en de sprekers hun redevoeringen bij stukjes en beetjes moesten voltooien, is de strijd om de Europese verdragen in de Duitse Bondsdag voorlopig beslist. Dc Bondsdag heeft namelijk met een meerderheid van 54 stemmen de verdragen in tweede lezing aanvaard. De voormannen der regeringscoalitie wilden deze stemming nu laten fun geren als de politieke beslissing, die kanselier Adenauer heeft nodig geoor deeld, om de raderen van de Europese machine weer op gang te brengen. Het is echter duidelijk, dat van een echte beslissing nog geen sprake is. Deze valt hij dc procedure van de Bondsdag eerst na de derde lezing en die zal eerst plaats hebben, nadat het staatsgerechtsliof het zijne over het project zal hebben gezegd. Prins Bernliard was vanochtend in een I bijzondere vergadering van de Minister- 1 ajereel uit de opvoering van „Aida door de Nederlandse Opera. Goealioop raad aanwezig. D© prins heeft aan de Maar dan zal dit binnen een heel ander Het is bovendien nog niet zeker, dat de nu door de regeringscoalitie aan het Hof gerichte vragen alle twijfel#>unten zullen ophelderen. De geleerden schijnen er nog niet zeker van dat het gerecht op grond van deze klacht nu ook zal beslissen over de vraag, of de verdragen onder het veto recht van de Bondsi-aad zouden vallen. Zou dit niet het geval zijn, dan blijft de dreiging van 'n langdurig slepend blijven van de zaken ook na de derde lezing nog voortbestaan. Het sein stond op storm In de laatste uren van deze driedaagse debatten, waar in zeventig sprekers aan het woord kwa men. Zelden nog hebben in de Bondsdag de fronten van regering en oppositie zo vijandig tegenover elkaar gestaan. Wanneer het debat één ding heeft be wezen, dan is het wel, dat de Europese plannen een gevaarlijk diepe kloof tus sen beide helften van het ernstige politieke leven in Duitsland hebben ge schapen. De socialisten dreigen ermee, dat de vorming van een Duits troëpen- contingent op basis van de nu bestaande plannen deze scheidslijn ook dwars door het Duitse volk za) gaan trekken. Zij voorspellen zoveel onwil bij een groot deel van het volk on de weg der ver dragen mee verder te gaan, dat daardoor de Duitse soldaat bij voorbaat al een moreel geknakte figuur zou worden. Al de onheilen, die de socialisten nu al een jaar lang van de bewapening hebben geschilderd werden nog eens uitgestald. Duitsland zou volgens hen niet ais gelijke worden behandeld en het zou zijn kan sen op het verlossen van de 18 millioen Duitsers achter het IJzeren gordijn ver minderen. Pas wanneer de laatste kans op een conferentie der grote vier verke ken zou zijn, zouden de socialisten er volgens hun leider Ollenhauer over gaan denken, Duitsland te gaan bewapenen. ligheidsklep voor Duitse gevaren was be doeld. Heel het Straatsburgse samenstel van Europese plannen moet overigens vol gens de socialist naar de rommelzolder worden gezonden. Het was alleen maar ontstaan, omdat de regeringen niet vol doende Ijver hadden getoond, om Etiropa via de O.E.E.C. tot een economisch ge heel samen te smelten. Men moest vol gens ihem volledig en opnieuw starten en de afwijzing van het verdrag zou het startsein kunnen geven. „De Westelijke landen zijn, omdat zij ons niet kunnen missen, gedwongendaags na de afwijzing nieuwe onderhandelingen te beginnen", 2o zeide de socialist Erler. Dr Adenauer heeft deze socialistische illusie met vlijmende scherpte beant woord. De oppositieleiders hadden door menige verklaring het wantrouwen tegen Duitsland versterkt en ook hun crediet bij buitenlandse socialisten goeddeels ver speeld, zo zeide hij. Dit onverkwikkelijke dispuut werd gevoerd temidden van een soms bande loos tumult, waarin de president zich nauwelijks verstaanbaar kon maken, bo ven de kreten die van alle kanten op stegen. De Bondsdag heeft tegelijk met de verdragen besluiten aangenomen, waarin de Duitse wens tot revisie, van verschillende bepalingen werd aange meld en waarin werd verklaard. dat Duitsland zijn grenseisen in Oost en West blijft stellen. Voorts werd een be sluit aangenomen, volgens hetwelk bet Duitse contingent zo lang mogelijk uit vrijwilligers zou moeten bestaan, ,'j ziet het er niet bepaald uit. ministers verslag uitgebracht over zijn j kader moeten gebeuren dan dat van de reis door Zuid-Amerika. E.D.G., die volgens hem te zeer als vei- WIE als mens op aarde leeft, heeft zich aan tal loze dingen te onderwerpen. Hij vangt het - angt leven aan in strikte afhankelijkheid, ontvan kelijk voor alle komende indrukken cn invloeden, maar evenzeer daaraan onderworpen, daarop aan gewezen. Hij kan zichzelf niet redden en dient te aanvaarden, dat er huiten hem om machten zijn, die, in volledig bewustzijn of volstrekt willekeurig, op hem jnwerken, en waaraan hij zich niet kan onttrek ken, nat Miift zo, heel het mensenleven lang. De physieke natuurwetten verliezen hun algemene gel ding niet voor de mens. Als organisch levend wezen is hij gebonden aan de golfslag, het rhythine en de wetmatigheid van het leven, dat gevoed en be schermd nioet worden, dat zich moet uiten en ont wikkelen. Levend naar de geest, als mens, ervaart hij de druk der materie en dc binding aan onover komelijke psychische wetten. Hij onderwerpt zich; hij kan niet anders. Tóch is de mens vrij. D.w.z.: naar de hoofdlijnen bepaalt, de mens zélf het verloop van zyn bestaan. In moreel opzicht, h.v. kwalificeert, hy zichzelf tot een goed of,slecht mens; zelf maakt hy uiteindelyk en koninklijke onderwerping aan de Schepper en Zijn Schepping. 'T^OEN Christus in onze wereld kwam heeft Hy X zich volkomen in deze orde der dingen ingeleefd, zó grondig en zonder omzien, dat. Hij eraan ge storven is. Zijn onderwerping en Zijn gehoorzaamheid droegen het, kenmerk ener absolute, goddelijke vrij heid. Er was voor Hém geen enkele noodzaak hiér te zijn en in afhankelijkheid te leven. Hij kwam en stelde zich zelf in afhankelijkheid, naar vrije keuze, in een onafhankelijke beslissing. Zo was Zijn levens loop volstrekt dienstbaar zonder enige slaafsheid; onder,worpen schijnbaar aan een heilig noodlot (Hij moet lijden, Hij moet sterven), maar toch boven alle noorlint uit doelbewust geleid volgens de wil van de Vader. itTt'nf"hU rhdTnl'dienen ia of neen, of hij een offer 1>c gehoorzaamheid van .Tesus Christus is niets an- Ifit °f- _hi! .God 5aLizol Ziin cn eerliik. ders dan bet vrijwillig Offer, dat Hij ter verlossing van de wereld m deemoed brengt, als middelaar tus- sen,.., en de mensen. Zijn gehoorzaamheid ligt we- zenlyk verankerd in Zijn priesterschap. Zó, niet deze wezenlijke gehoorzaamheid, deelt Hij Zijn priesterschap ook nice aan Anderen, aan de priesters en de lekengelovigen die Zijn arbeid in de geschiedenis hebben voort te zetten. Deze mensen, die geen eigen, persoonlijk verworven of uit hun eigen krachten opbloeiend apostolisch middelaar schap bezitten, zijn dragers van een eeuwig en on veranderlijk priesterschap, dat zij zelf niet kunnen beëindigen of wijzigen. In hen leeft het priesterschap van Jcsus, en dat priesterschap is voor ééns en voor altijd een stuk gehoorzaamheid aan de belangen van God en de belangen der mensen. MET dat priesterschap staat de christen dus niet verloren in de ruimte der talloze ondoorgron delijke werkelijkheden, eenzaam, onafhankelijk en zelfstandig. Hij is ergens geplaatst, opgenomen in een levend geheel, in een georganiseerde gemeen schap, in het Rijk van God, in de Kerk. De christen kan niet tot God zeggen: „Ik dank U voor het apos tolaat van Uw Zoon, dat Gij mede in mijn handen hebt gelegd. Nu zal ik' het als een kostbaar geheim zal brengen, of hy rechtvaardig zal zyn en eerlijk consequent, en edelmoedig, dienstvaardig en menslie vend. Maar zélfs om deze vrijheid te kunnen verwer kelijken, heeft hij God en de mensen nodig, tegen over wie zou hij anders rechtvaardig, eerlijk conse quent, edelmoedig, dienstvaardig en menslievend moeten zijn? Bovendien: de mens js zich op sommige ogenblikken fel bewust van zijn menselijke beperkt heid, zodat hij beseft niet zonder meer, roekeloos en ongereserveerd, uit eigen kracht te kunnen putten. Ook hier stoot zijn menselijke vrijheid op onverbid delijke barricades en heeft de mens zich te onderwer pen; hij gehoorzaamt, of hij wil of niet, aan de heer schappij van het leven. Zo is de mens van nature iemand, die gehoor zaamt, iemand die opgenomen is in een groot, har monisch geheel, in een kosmos, die samengebonden wordt door ijzeren wetten, een samenhang van din gen en verschijnselen, waar hy zich onmogelijk in absolute zelfstandigheid buiten kan plaatsen. Deze natuurlijke gehoorzaamheid kan in vrijheid worden aanvaard; dat. betekent: wat in de mense lijke natuur gegeven is kan men erkennen als goed en dus ook buiten alle noodzakelijkheid om aan vaardbaar. Men kan m.a.w. deze gehoorzaamheid cultiveren tot een heilige gehoorzaamheid, een vrije In mijzelf bewaren en er goed mee doen en mee han delen, naar gelang het. mij zélf uil komt. Ik zal mijn plaats en mijn gelegenheid wel zoeken en vrucht baar zijn, daar waar ik naar eigen keuze zal gaan. Ik zal arbeiden op m ij n manier; de anderen zullen ongetwijfeld hun weg wel vinden, en waar ik^ niet kan komen, zullen zij apostolisch aanwezig zijn". Zo opgevat, zou het priesterschap van alle gelovigen, dat wij kennen, een versplinterd priesterschap zijn, willekeurig en zonder enige ordening uitgebreid over duizenden individuele mensen, die Jos van elkaar een priesterlijke functie uitoefenen, in het wilde weg en dus inefficient. IN werkelijkheid ontleent elke christen het geheim van zijn priesterlijk apostolaat aan de Kerk. De Kerk is immers het mysterie van de voortlevende Heiland, Zijn menswording, Zon concrete aanwezig heid in ons midden. De Kerk is de gemeenschap van mensen, waarin over alle grenzen van individu, nationaliteit, cultuur en ras neen-- Christus, met de rijkdommen van Zyn godmenselykheid en van Zijn verlossing, levend tegenwoordig is. E jonge Kerk luisterde en boog het hoofd voor zóveel goddelyke, universele en stoutmoedige opdrachten, aan de uitvoering waarvan zii niet kon beginnen, vóórdat de Heilige Geest over de ge meenschap der apostelen en gelovigen was neerge daald. Van dat moment af werd de Kerk gestuwd en bijeengehouden tot een levende eenheid door die goddelijke Geest. Waar de Kerk van Jesus is,- daér is de Geest des Heren. Waar de arbeid van Jesus wordt voortgezet, daar geschiedt dit uit kracht van die Geest. Waar het priesterschap van Jesus van geslacht op geslacht, tot het einde der dagen, aan mensen wordt meegedeeld, daar wordt dit gedaan door dezelfde Geest, die alles doet leven en groeien en die alles in stand houdt. Hij maakt liet priesterschap van ons allen tot het éne priesterschap der Kerk van Chris tus, waarin de functies worden verdeeld en de krach ten gebundeld, waarin alles deel uitmaakt van één samengegroeide gemeenschap, één Heilige Kerk. Niets van hetgeen wij met apostolische vruchtbaar heid doen, gaat huiten die Kerk om. In deze Kerk zijn wij tot apostelen gewyd in Doopsel, Vormsel (en Wijding)in gehoorzaamheid en totale afhankelijk heid. Het is wezenlijk een gehoorzaam aposto- laat. te-, s S. JELSM-A Dit alles is echter niet voloende om een opera te fhrmeren. Daarvoor is ook een doelbewuste leiding nodig met inzicht, èn met durf bezield. \V:j hebben nu niet het oog op de ups and downs waaraan iedere artistieke instelling in haar manifestaties onderhevig is. Dal een Pêcheurs de Perles een der laatste creaties over de hele linie mid delmatig was cn de Noze di Figaro superieur, houdt met allerlei accidentalia verband die nu eenmaal aan een muziek- bedryf zijn verbonden. Maar als wc voor dc zoveelste maal weer een uitnodiging tot een persconferentie krijgen toegezonden en dit voor de zoveel ste maal verband houdt met een over- a - i' eJ,cr'°irestuk (in dit geval Verdi's 'j, a_,cn er volstrekt niets gezegd wordt dat ook maar enig nieuw licht op deze voorgenomen heropvoering zou kun nen werpen, dan komt men vanzelf fot de Beklemmende vraag: „Vervult de Neder landse Opera ten opzichte van de heden daagse muziek wel een taak?" Men werkt met mensen die leven cn den ken in onze tijdmen put uit materiële bronnen, die alleen door de hedendaagse culturele structuur met haar gereglemcn teerde overheidszorg mogelijk zijn, en wat het belangrijkste is wij leven in een tijd die gist van nieuwe ideeën; mag dan de kracht van de Nederlandse Opera niet op de eerste plaats op het eigentijdse gericht worden? Of is het al leen bij de gratie en donatie van een Holland-Festival dat het nieuwe, het eigentijdse kan doorbreken om onmid dellijk daarna in de doofpot van de rc- quisietcnbergplaats te verdwijnen? Hetzelfde gezelschap dat bewezen heeft een H a 1 e w ij n van Pijper, als meest gerijpte product onzer eigen dramatische muziekkunst, in een zeer aanvaardbare vorm te kunnen ten tonele brengen; dezelfde vocale en instrumentale krachten die Strawinsky's Oedipus rex of diens Rossi gnol tot evene menten maakten in ons jong dramatisch- muzikaal leven, diezelfde krachten blijken sinds deze gelukkige zomermaanden ver stard, gelijk met het eigenlijke concert seizoen. Het is alsof deze brillante ,,be- drijfsreserve" een „bevroren crediet" ge worden is zodra de winter aanbreekt. Op onze vraag naar hedendaagse wer ken in het ktjmend repertoire gaf de lei onze kleinere theaters niet mogelijk". en instellingen Maar in meer beperkte verhoudingen blijft zulk een Aïda-opvoering hoe-sneu het accent ook legt een bijzonder Kost bare aangelegenheid. Zou nu een heden daags werk nóg meer eisen stellen aan het opera-budget? Er is geen eigentijds werk, van Debus sy's „P e 11 a s" tot Berg's ,,W o 7.7.0 k", dat ook maar bij benadering zulk eau bombastisch décor vereist als Aïda. Inte gendeel: Debussy, Berg en Pijper streven naar zakelijke versobering, en Strawinsky voert zelfs deze tendens tot het uiterste door met zijn bijna schematische aandui- dingen'en bezettingen. We kunnen ons dus moeilijk voorstellen dat hier niéér eisen van materiële aard gesteld zouden worden dan aan pathetisch- spectaculaire vertoningen als een „Aïda". Tot dusver neemt men in Nederland uit sluitend eigentijdse stemmen waar in .het repertoire der orkesten en koorverenigin gen. Daartegenover brengt de Nederlandse Opera een exclusief huldebetoon aan het voorgeslacht. Maar het gevaar bestaat dat daarmee de tijdgenoot doof wordt voor zijn eigen spraakvermogen. MARIUS MONNIKENDAM. der van de Nederlandse Opera als enig bescheid: „De financiën!" Nu is op bedoelde persconferentie voor de heropvoering van „A d a" door de regisseur de volgende opmerking ge maakt; „De Aïda is een werk dat, geschreven als het destijds is voor de opening van het Suezkanaal, een Oos terse praal vereist. „De Ned. Opera", aldus de woordvoerder, „kan wat pronk betreft niet concurreren met Hollywood. En wat men in een arena van Verona of in een Staatsopera te Wenen zich kan veroorloven waar men 50 olifanten, dromedarissen en een hele exotische menagerie ten tonele brengt is..met Gisteravond tijdens hoog water hebben de sleepboten „Humber", „Blankenburg", „Argus", ..Pernis" en .-Kinderdijk" van L. Smit en Co's Intern. Sleepdienst voor de derde maal tevergeefs getracht het Don derdagavond bij de Zuidwal even beneden de haven van Maassluis gestrande Panamese schip „North Queen" vlot te trekken. Het schip maakt bij laag water enigszins slagzij. Gisteravond zou nog een aanvang worden gemaakt met het gedeeltelijk lossen van de lading, be staande uit stukgoederen. Zondag zullen de sleepboten van L. Smit en Co dan opnieuw een poging doen om het schip vlot te trekken. Polen is. uit protest tegen de toela ting van Spanje, uit de Unesco, de V.N.- organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur, getreden. Radio-Warschau heeft omgeroepen, dat de Poolse zaakgelastigde in Parijs- op het secretariaat van de Unesco een nota heeft overhandigd waarin werd verklaard, dat Polen zich terugtrok om dat „de Unesco een gehoorzaam werk tuig in de door liet Amerikaanse im perialisme ontketende koude oorlog is geworden". De toelating van Spanje was „de bekroning van dit soort activiteit* aldus de nota, -

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1952 | | pagina 5