Neem TIJD VOOR 't ONTBIJT
ABDIJSIROOP
Ons Succes-patroon
van deze week
11
D
GRIEPHOEST
r
Goed en smakelijk
HOE BESTEL IK MIJN PATROON?
ROMAN VAN CHARLES GA RVI CE
PAGINA 4
ZATERDAG 9 JANUARI 1954
Geestelijke adviseurs bij de filmindustrie. Onjuistheden
over Kerk en geloof. Geen onwilmaar onwetendheid.
Katholieke film moet ook technisch goed zijn. Samuel
Goldtvyn opent offensief tegen keunngs-normen. tlowara worden gespeeid door zijn zoon.
Hughes trotseert Breen Office. Film op doodzonde verboden
sabu heeft eigen productiemaatschappij. Stanley Kramer
Na 3 D
door Columbia ontslagen. „Filmforum Na 3 U en
Cinemascope, Plaslorama
Waarom ive speciaal deze
spijzen kiezen
CACAOPRIJZEN WEER
SCHERP GESTEGEN
TWEE REGELS VOOR
KONINGIN ELIZABETH
Geautoriseerde vertaling door F. van V eisen
(wordt vervolgd)
nieuwe film worden opgenomen volgens
het CinemaScope-systeem naar de vin
ding van professor Henri Chrétien.
Reeds de volgende maand hoopt Sabu
zijn films voor het eerst in Parijs te ver-
7 T f,-.l 1 tonen. De rol van de olifantsjongen zal
(Van onze filmredacteur)
rpIJDENS DE BIJEENKOMST van liet Katholiek Filminstituut in
X Engeland^ die aan het eind van elk jaar wordt gehouden, heeft
kardinaal Griffin, aartsbisschop van Westminster, er zijn vreugde
over uitgesproken, dat de filmindustrie in toenemende mate gebruik maakt
van geestelijke adviseurs bij de vervaardiging van haar producten.
„Het gebeurde nogal eens", aldus de kardinaal, „dat ons christenvolk
zijn verontwaardiging uitsprak over onjuistheden, die met betrekking tol
de H. Kerk of de praktijk van ons geloof in een film voorkwamen. In dc
meeste gevallen was dit evenwel geen kwestie van onwil, maai van
onwetendheid. Indien er maar voldoende competente geestelijken en leken
beschikbaar zijn om de filmindustrie Van advies te dienen, zullen dei gelijke
dwalingen zeker niet meer voorkomen
De kardinaal erkende, dat de katho
lieke films, die na de oorlog in roulatie
zijn gebracht, van uiteenlopende kwa
liteit waren. „Toch is het van het groot
ste belang", zo vervolgde de kardinaal,
„dat, nu de filmindustrie zulk een tech
nisch hoogtepunt heeft bereikt, ook de
katholieke films technisch goed zijn,
maar tevens godsdienstig naar inhoud
Hij verwees daarbij naar de woorden
van Paus Pius XI, die heeft verklaard,
dat de verantwoordelijke personen ge
bruik dienen te maken van de techni
sche vaardigheid der vaklieden, wan
neer er films moeten worden gemaakt
om in de behoeften van het onderwijs
en van de vorming van het christe
lijke geweten'te voorzien. Zij moeten geen
geld weggooien door alleen maar in zee
te gaan met amateurs.
Tot slot legde de kardinaal nog eens
de nadruk op de noodzakelijkheid, dat de
katholieken preventief worden gewaar
schuwd tegen moreel gevaarlijke films.
ons katholieke volk op doodzonde te
verbieden haar vertoning bij te wonen".
Vóór de bioscoop, waar de film draait,
wordt door vrouwen en kinderen gepost:
Leden van de plaatselijke zedenpolitie
hebben de film gezien. Uit hun rapport
blijkt, dat twee scènes verwerpelijk zijn,
maar tot nog toe zijn van officiële zijde
geen stappen ondernomen.
Later is door Eric Johnston meegedeeld,
dat zeven grote filmstudio's (Columbia,
Metro Goldwyn Mayer, Paramount, Re
public, 20 Th Century Fox, Universal en
Warner Bros) zich hebben verzet tegen
de eis tot modernisering van de keu
ringsnormen. Zij hebben „hun volledige
vertrouwen" in de huidige code uitge
sproken en „betreuren de schending van
de code door welke producent ook".
OEWEL DE BEKENDE producent
Stanley Kramer slechts elf van de
dertig films heeft vervaardigd, die hij
volgens zijn contract voor Columbia zou
maken, is de overeenkomst met weder
zijds goedvinden hetgeen wil zeggen
op dringend verzoek van Harry Cohn, de
grote man bij Columbia verbroken.
Kramer heeft niet beantwoord aan de
verwachtingen, die men van hem koes
terde. „The Fourposter" (Het Hemelbed)
en „Death of a Salesman" (De Dood van
een Handelsreiziger) hebben bijvoorbeeld
diepe bressen geschoten in de balans van
de filmmaatschappij.
Kramer zelf, die door de Amerikaanse
critiek wordt beschouwd als een soort
wonderman, wijt zijn mislukkingen aan
de druk, die van hogerhand op hem is
uitgeoefend. „Vroeger", aldus verklaarde
hij, „toen ik mij geheel aan één film kon
geven („Home of the Brave" en „Cham
pion") en haar daarna verkopen, bracht
ik goed werk op de markt. Aan de lopen
de band werken is moordend. Ik keer
dus naar mijn vroegere manier van wer
ken terug: voor eigen rekening produce
ren en films maken over onderwerpen,
die me aanspreken".
„Filmfo-
E ACTEUR SABU, die beroemd werd
door zijn rol in „Elephant Boy van
Robert Flaherty, heeft in Bombay
Deze waarschuwingen zullen van nog
groter belang worden, als Samuel Gold
wyn zijn zin mocht krijgen. Mr Goldwyn,
een der meest bekende Hollywoodse
filmmagnaten, heeft namelijk aan Eric
Johnston, de voorzitter van de Vereni
ging der Amerikaanse filmindustrie, ver
zocht om de Hollywoodse keuringsnor
men van het Breen Office waaraan Holly
wood zich vrijwillig houdt, „te moderm-
seren, teneinde het leven eerlijker te kun
nen uitbeelden". Volgens Mr Goldwyn
is er kans, dat de producenten tegen
de normen in verzet komen en er zlcn
niet langer aan zullen storen, als dit
verzoek niet zou worden ingewilligd.
Dit bedekte dreigement van Sumuel
Goldwyn is al uitgevoerd door de beken
ds millionnair-producent Howard Hughes,
die zijn nieuwste driedimensionale film
The French Line" (Zo zijn de Fransen)
met Jane Russell in de hoofdrol heeft
vertoond ondanks het verbod van het
Breen Office, dat een door Miss Russell
gedragen danscostuum onvoldoende acht
te. Miss Russell zelf woonde de première
niet bij. omdat zij het eens is met het
Breen Office en niet in verband wil wor
den gebracht met een film, die met is
goedgekeurd.
Mgr Joseph Ritter, aartsbisschop van
St. Louis, heeft intussen in alle kerken
van zijn aartsdiocees een herderlijk
schrijven doen voorlezen, waarin hij de
gelovigen „op doodzonde" verbiedt deze
film te gaan zien.
„Aangezien geen enkelê katholiek
zulk een immorele film met een zuiver
geweten kan zien", aldus schrijft mgr
Ritter, „achten wij het onze dure plicht
een eigen productie-maatschappij opge
richt om van zijn eerste succes een nieuwg
versie te maken. In het dorp Salwapur,
waar in de zomer van verleden jaar de
buitenopnamen werden gemaakt voor de
film: „De Schat van Bengalen", waarin
de Franse acteur Georges Poujouly en
Sabu de hoofdrollen spelen, zal deze
In het jongste nummer van
rum" publiceert Jan Wiersma naar aan
leiding van een interview een uitvoerig
artikel over de Nederlandse filmer Jan
Hin die o.a. in 1936 een documentaire
film' maakte over het krantenbedrijf „De
Maasbode". Bijzonder interessant Is, dat
Hin, die in 1950 zijn werkzaamheid als zelf
standig filmer heeft gestaakt met betrek
king tot het probleem film en geluid tot
vrijwel dezelfde conclusie komt als Jsc:
Dirkse in zijn artikel „De Filmdialoog zij
het in eenvoudiger bewoordingen, Jan Hin
betoogt, dat de geluidsfilm, vergeleken
met de stomme film, verloren heeft aan
rhythmische kracht door de sterkere ver
bondenheid met het woord. De duur van
het woord is namelijk gebonden aan de
tijd die het nodig heeft om te worden uit
gesproken, terwij! dezelfde situatie bil de
stomme film in een „flits" kan worden
meegedeeld. „Dit is visueel gesproken
aldus gaat Jan Hin voort, „onjuist. Het zijn
twee ongelijksoortige vormen van rhyth-
me, waarvan de één de ander kan rem
men. De opdracht is en blijft het woord
los te maken van het visuele beeld, dat
wil zeggen:.zoeken naar de juiste verhou
ding tussen deze twee elementen
Jac. Dirkse besluit zijn betoog over de
filmdialoog als volgt: „Daarom heeft het
criterium „veel of weinig dialoog" voor
het beoordelen van een belangrijk film
werk weinig te betekenen. Het komt er
maar op aan, of de gebruikte dialoog-ele-
menten voldoende onstoffelijk zijn om in
een innerlijke wisselwerking met de even
eens van loutere zakelijkheid gezuiverde
beelden de dimensie op te roepen, die elke
kunstvorm met het haar beschikbare ma-
teriaal oproept: de wereld van de geest
Fred Bredschneider constateert in zijn
jaaroverzicht van de hier te lande ver
toonde films, dat 1953 het jaar is geweest
van de miskende films, waartoe hiji om
rekent „Umberto D", „De Wrede Zee
„Een nieuwe morgen" en „Europa 51
welke laatste film elders in het nummer
wordt besproken door A. van Domburg,
die zijn reeks artikelen over Walter Rutt-
mann en de ontwikkeling van de film
kunst afsluit.
Jane Russell, hier in de film „Mont-
belle", heeft geweigerd de première
van haar eigen film „The French
Linebij te wonen.
Stephen Garutso, die er zestien jaar aan
heeft gewerkt, maakt gebruik van een
combinatie van lenzen en een vierkantige
beeldopening, die op iedere camera kunnen
worden aangebracht. Dit systeem heeft
het voordeel, dat de voorgrond, het mid
denplan en de achtergrond van elke scène
met dezelfde scherpte gelijktijdig kunnen
worden opgenomen.
De beste projectie krijgt men op een
scherm, dat ongeveer anderhalf maal zo
breed als het hoog is. maar een normaal
doek of een CinemaScope-scherm zijn
er eveneens geschikt voor.
eerste Plastorama-film wordt mo-
De
menteel vervaardigd in de studio s te
Hamburg onder de titel „Een Liefdeshisto
rie". Hildegarde Neff en de Weense acteur
O. W. Fischer, de populairste „jeunge
premier" in de Duits-talige landen, spelen
er de hoofdrollen in.
Eric Pommer, een veteraan op het ge
bied van de internationale filmproductie,
heeft „Plastorama" van Amerika in Eu
ropa geïmporteerd.
Een goed begin is het halve werk.
Een goed ontbijt maakt fit en sterk.
Dit is weliswaar geen gedicht van vader
Cats, toch zouden wij uit de eeuw waarin
hij leefde wel iets kunnen leren op het ge
bied van het ontbijt. In zijn dagen maak
ten de mensen zich er vast niet af met
een kop thee en een boterham met jam of
muisjes. Het ontbijt moest een flinke basis
zijn, waarop men een paar uur voort kon.
Een groot deel van onze bevolking be
seft dit nog steeds. Velen zijn van mening,
dat het ontbijt er niet erg op aan komt en
nemen het niet zo nauw. Dit is onjuist,
want om te kunnen werken heeft ons
lichaam voedsel nodig, en om in de
ochtend te kunnen werken, is het goed om
te putten uit de energie, die een ontbijt
geeft.
Of dit ontbijt een kleine, dan wel een
flinke maagvulling geeft, is een kwestie
van persoonlijke aard en behoefte, maar
een vulling moet er in ieder geval zijn-
Ga niet met een lege maag aan het werk!
Natuurlijk, degenen die slank willen
blijven of worden, vallen meer af wanneer
ze geen ontbijt gebruiken, dan wanneei
ze dit wel doen. Tenminsteindien ze
hun schade niet inhalen door later op de
dag extra veel te eten of te snoepen. Door
geen ontbijt te nemen zullen zij zich
eerder slap 'voelen en dat zal toch niet de
bedoeling zijn, zij zullen bovendien de
neiging hebben de volgende maaltijd te
veel te eten.
Voor iedereen, jong en oud, groot of
klein geldt: ontbijten, met een goed ont
bijt. Met „goed ontbijt" bedoelen we met
een uitgebreid ontbijt, maar een ontbijt
bestaande uit gezonde spijzen:
pap van melk of karnemelk en gort,
havermout of andere volkorenproducten,
of volkoren-, bruin-, krop- of regerings
brood met kaas als belegging en een melk-
drank,
eventueel fruit erbij.
Wij kiezen melk bij het ontbijt, omdat
melk eiwitten en andere waardevolle voe
dingsstoffen bevat, die de voedingswaarde
van het brood en de graanproducten aan
vullen. Brood, havermout en dergelijke
zijn op zich zelf al gezond, maar pas in
de combinatie met melk komt deze waarde
geheel en al naar voren. Dit is niet het
geval, wanneer we alleen thee bij het
brood drinken of waterpap maken. Even
als brood en melk is de combinatie brood
en kaas uitstekend, niet te verwonderen,
als we bedenken, dat kaas uit melk wordt
bereid.
De donkere broodsoorten kiezen we
omdat deze rijker zijn aan voedingszouten
en vitamines dan het wittebrood. Om
dezelfde reden verdienen stroop en appel
stroop de voorkeur boven suiker. Als vet-
soorten zijn boter en margerine beter dan
vet spek en reuzel. Fruit en rauwe groen
ten zijn fris en goed voor de spijsvertering.
Nu degenen, die slechts een zeer klein
ontbijt wensen te gebruiken. Laten zij
yoghurt of hangop nemen, met wat fruit,
of een dunne boterham met een beker
melk of karnemelk. En' dan degenen, die
beslist een paar koppen thee wensen te
drinken op de vroege ochtend; laten zij
een melkgerecht vooraf nemen of hun
brood met flink wat kaas beleggen.
Hoe het zij, laat er een ontbijt zijn, een
goed ontbijt, een smakelijk ontbijt.
Het nieuwe jaar is wat cacao be
treft niet gunstig begonnen, aldus een
bericht van de fa C. W. M. Heslenfeld.
Het ongunstige aankoopcijfer van Accra
over de dertiende week van het aan-
koopseizóen met 9.232 ton, tegenover
12.240 ton in het vorig seizoen, gaf Maan
dag 4 Januari opnieuw aanleiding tot
dekkingsaankopen op grote schaal te
Londen en te New York, waardoor de
cacaoprijzen verder scherp opliepen. De
Board, die zich op die dag als verkoper
had teruggetrokken, verhoogde opnieuw
haar vraagprijs voor Accra, waarop de
markt alarmerend reageerde.
Ook op 7 en 8 Januari bleef de markt
voortdurend stijgen en bereikte een nog
nimmer gekend buitensporig hoog ni
veau. De markt sloot zeer vast.
U/acht niet tot Uw/ griep-
hoest tot een bronchitis
is verergerd- Verdrijf, mèt
het slijm, dat in Uw lucht»
wegen vastzit, de ziekte
kiemen die Uw ademha
lingsorganen bedreigen.
Neem onmiddellijk voor
Uzelf en Uw kinderen:
AKKERS
-s Werelds beste hoestsiroop -
De burgemeesters van de tientallen
plaatsen, die koningin Elizabeth van En
geland op haar reis door Australië zal
bezoeken, zullen slechts de eerste twee
regels van hun welkomstredevoeringen
uitspreken en daarna de volledige tekst
van de rede aan de koningin overhan
digen Zij zal op haar beurt slechts enke e
zinnen uitspreken als antwoord en een
volledige rede, voorzien van haar hand
tekening, overhandigen. Deze maatregel is
genomen om de koningin -,zo veel als
menselijkerwijze mogelijk is te beschermen
tegen vermoeidheid".
Sabu („Elephant Boy") heeft in
India zijn eigen filmmaatschappij
opgericht.
Na „3-D" oftewel de dieptefilm, is de
CinemaScope-film hier te lande nog niet
eens in openbare vertoning gekomen, of
er wordt al weer een nieuw systeem aan
gekondigd: de Plastorama. Plastorama,
een vinding van de Russische Amerikaan
Voor een verandering eens een leuke
overgooier, waaronder verschillende
blousjes en truitjes kunnen worden ge
dragen.
Dit kledingstuk kan zowel van geruite
als van elfen stof gemaakt worden.
Het blousje is met een boog kraagje
en sluit voormidden tegen elkaar.
De mouw is met een omgeslagen
manchet afgewerkt.
Het patroon van bet blousje 0.50 c.
Verkrijgbaar in maat 70, 80, 90, 38.
De overgooier kost 0.65 c., verkrijgbaar
in 70, 80, 90, 38. Te zamen 1.—.
Plak aan de «dreizilde van een briefkaart! naait en bullen bet trankeereesel
het verschuldigde bedrag a,„ geldig, postzegels e, zend deze naar
ATELIER CROON, BE AT RIJ SST RA AT h, ROTTERDAM
Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat
en nummer van het gewenste model.
Plak nooit meer dan 1- aan postzegels op een kaart, wat meer gepiam
wordt is waardeloos. 071901
Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op numme!
Bestellingen onder rembours worden niet uitgevoexd.
Patronen worden niet geruild.
KLEIN NEST
Och Daan, het feit dat Furber hier gedacht hebben, hè ouwe I^gen?^^
bewijst al, dat er iets gaande xs; hxj is de - niet,, verxxa
ties op hun gemak er naar keken en hun
pijpje rookten. Het was een hete dag en
sommigen van die mensen waren aan dat
taria en alles wijst er op 't ogenblik op,
dat er een revolutie broeit, 't Zou niets
te verwonderen zijn, indien de Prins de
samenzwering steunde en weer op de
ÖUXXU'H^Vll 1
soort werk niet gewoon en hoe harder tróön"lcwam'te^zittên. Dat is alles, wat er
zij transpireerden des te meer verkneu- a T Hp honn nit.snre-
enige man die met de toestanden hier door
en door op de hoogte is. En je zal mis
schien vragen, waarom ik op het toneel
ben verschenen. Nu, dat was een overeen
komst die Furber had getroffen voor The
Banner met The Bugle. Indien een van
ons beiden in de uitoefening van zijn
nlirht on het veld van eer valt en uai
Fs volgens Furber heel goed mogelijk in
dit vervloekte land - dan is de over
geblevene verplicht het werk voor beide
kranten voort te zetten. Begrepen
Ja, dat begrijp ik, zei Daan ernstig
Maar van ophanden zijnde troebelen
heb ik niets gehoord; het is hier bijzonder
rU—1 Ja nu nog wel, verklaarde Furber
drooaie's - Maar dat was de Etna ook,
toen wij er voorbij kwamen, doch morgen
kan er een uitbarsting komen en dan heb
■o rio nonnen aan het dansen. Het is ech
ter heel goed mogelijk, dat Gradovitch
niets met d.e Mariterla-gesch.edems heeft
m dèfene' staat °e°ts gFbeurt, de andere er
ZiCj! BefmeS61 evenals mazelen en in-
buiten die moeilijkheden, of wat he dan
gebeur.,.zo.™I r-»t k„'S
waarschijnlijk. I, hebt er
van Norton, dat dit grote werK van
Mount joy de troebelen in Mantaria
verhaasten, hè?
Hoe zou ik? Wat heeft ons werk daar
mee te maken? vroeg Daan verKbnH.
Omdat, onbetaaibaar groentje
iMovinr hieroD in omdat, zocira j
Srlijn kïaar is. voor de machtige na
buur van Maritaria Gravonia heet dat
land de gelegenheid is geschapen om
hinnen enkele uren troepen en munitie te
vervoeren in plaats van, zoals vroeger,
Fangs een'eindeloos lange moeilijke weg.
langs ee zei Furber. De spoorlijn
Al wat ik hier te doen heb is om de spoor
lijn te helpen aanleggen. Waarvoor hu
moet dienen, met dat vraagstuk heb ik
mijn hersens nooit vermoeid. Maar met
dat al ben ik toch blij jullie hier te heb
ben en ik hoop. dat jullie lang bij mij
blijven logeren. Ik ben wel. met luxueus
ingericht, maar hiernaast is Hamer
met twee bedden, die geheel tot jullie be
schikking staat.
Reuze vriendelijk yan je, Norton,
maar ik vrees, dat we niet in staat zij
van je vriendelijke gastvrijheid gebiuik te
maken, tenminste 'deze keer niet.
Helaas niet, bracht Naylor in. t mid
den en zuchtte theatraal. Zodra het don
ker is. gaan mijn geachte collega en ik, als
echte martelaren van hun beroep verder
op het doel van onze reis af.
Er staat buiten het dorp een man met
twee paarden voor ons gereed en wij zul
len voor zonsopgang Maritaria bereiken.
Op dat ogenblik deed Grey de deur open
en stak zijn hoofd door de opening.
Alles in orde voor de nacht, mijnheer,
Het was z'n gewoon dagelijks rapport.
waarna hii weer verdween.
waarna nj Daan, kom binnen,
ke7el en'rook nog een pijp met ons. Ik
vertelde juinen furber en Naylor dat
we in 't begin nog al moeite met sommige
mensen hadden.
Ja, grinnikte Grey, t®rwij j,t duur-
zitten en een pijp opstak. Maar d
dc niet lang. Hij wierp een bUK naar
Daan.. Norton houdt er een korte
voudige manier op na, om met die mense
om te gaan. U moet weten hu wendde
keiden zich onze mannen.
Dat is beter dan je revolver gebrui
ken, riep Naylor lachend. Net iets voor
Daan, vind je niet Furber.
Een knik en een zweem van een glim
lach verschenen als antwoord op Naylors
vraag.
Dat zal wel een einde aan het inci
dent gemaakt hebben, zei hij.
Precies wat u zegt, verklaarde yJGy-
Zij hebben nooit meer iets vernield na
die dag
En hoe gaat het in onze club van „de
Nijveren?" vroeg Daan, van onderwerp
veranderend.
Nu volgde een lang verhaal van Naylor,
waarin hij alle mogelijke g^furtenissen
en grappen, die zich in de club hadden
afgespeeld, vertelde, hetgeen een alge
meen gelach zelfs van Furber
gevolge had.
XVIII.
alge
ten-
Onder het vrolijk gesnap van Naylor
vlogen de uren om, doch al die tijd werd
Daan beheerst door een vaag gevoel van
angst betreffende Stella. Want bestond
niet de mogelijkheid, dat de heer Landon
was betrokken in de ophanden zijnde
beroeringen van het naburige landje?
Toen Grey en Naylor naar buiten waren
gegaan om te zien, of het een voldoende
donkere nacht was om hun reis voort te
zetten, nam Daan die gelegenheid waar
om Furber apart te spreken.
Zeg Furber. kan je mij over die aan
staande onlusten soms iets meer vertel-
lpn° vroef? hii.
- Er valt werkelijk niet veel rneer over
mede te delen, antwoordde Furber. Nie
mand weet, hoe de omstandigheden zich
zullen ontwikkelen. Op 't ogenblik is de
toestand zo; Maritaria wordt geregeerd
door President Slamonet, die enige jaren
geleden een revolutie op touw heeft
en Prins Yovan van de troon gestoten. Vol
gens de beschikkingen van die revolutie
had Slamonet de Prins willen ter dood
doch Yovan vluchtte met een
van te zeggen is. Laat ik de hoop uitspre
ken, dat het geen stagnatie m je werk
tengevolge heeft.
Dat hoop ik inderdaad niet, zei Daan
ernstig. Dat zou erg jammer zijn.
't Is pikdonker, zei Naylor en kwam
de hut binnen. Het beste is, geloof ik.
maar dadelijk te vertrekken We zien
elkaar nog wel, Daan. Misschien kan je
ons wel eens komen opzoeken, als je e
eens een paar dagen kan uitbreken WU
zullen je het adres van onze schuilplaats
nog wel zenden. Ergens m een kuil of m
'n hol onder de grond.
Na hun vertrek zat Daan alleen, diep
in gepeins verzonken en zwaar aan z
pijp trekkend. En hoe dieper hij nadacht
des te meer maakte hu zich bezorgd, want
het scheen hem toe. dat Furber de
van het geheim betreffende, de familie
Landon had gegeven. Natuurlijk wa|,e™
van die trouwe aanhangers van Prins
Yovan die met hem was gevlucht, nie
mand anders, dan hun voormalige huur
der en ongetwijfeld was hij nu in Grado-
vitch. om bij het uitbreken van de revo
lutie aanwezig te zijn. Dat was alles goed
en wel, maar Daan had liever gehad
en dat wenste hij uit de pond van zijn
hart dat hij Stella met had medege
bracht. Revoluties lopeTnniet°,?n de°BaG
bloedvergieten af, vooral niet in de Bal
kan Stella zou toch veel veiliger ge
weest zijn, indien haar vader haar in En
geland had gelaten. Bij z«n moeder m
Selby Gardens had zij gedurende de re
volutie toch een veel rustiger verblijf ge
had. Voor Daan was het ergste van de
toestand gelegen in het feit, dat hij haar
niet kon beschermen. Hij ^°n er tegen
over Stella niet op zinspelen, dat hij van
de zaken op de hoogte was en het doel
kende, waarvoor haar vader hierheen
was gekomen.
Maar zijn angst overheerste, niettegen-
helemaal
veranderen' en de gevolgeh'Fulien gewei
dig zijn.
'^"inderdaad een openbaar geheim,
v „4-^ Hint on
enige van onze werklieden hen op heter
daad betrapt en gearresteerd.
- Ja dat ken ik!" viel Naylor hem n
de rede' Dat heb ik dikwijls genoeg in
jongensboeken gelezen. Je hebt er een
tesen een boom gebonden en hem a,s
afschrikwekkend voorbeeld doodgescho-
te- Neen, lachte Grey. - Dat wilde onze
chef mijnheer Anderson doen maar mijn-
dat Gravonia de meeste dmten
finnorUintie van jou heeft gestoE—,
weerde Naylor. Het is zowel een politiek-
als een handelszaakje. Dat zou je nooit
dat! heer Nortor, had een ander idee. Hij liet
dte mensen onder .eiding van een paar
van onze werklieden herstellen, hetgeen
zij hadden vernield, terwijl onze manne-
evenals in Engeland, verborgen houden.
Dat spijt me, zei Daan ernstig.
Zij was weer op de kei gaan zitten en
had plaats voor hem vrijgelaten, zodat hij
zeer dicht bij haar zat. De verzoeking, om
haar hand te vatten, was bijna onweer
staanbaar; misschien begreep zij dat, want
zij vouwde haar handen en liet ze op haar
schoot rusten. Dan antwoordde ze:
Och men raakt er aan gewoon. Ge-
loof niet.' dat ik te beklagen ben.
Neen, u zal nooit klagen, bevestigde
Daan.
Waartoe dient het? vroeg ze lachend
Bovendien ben ik hier heel gelukkig, zei
ze en wendde haar blikken naar de heer
lijke vallei. Ik ben in lange tijd niet zo
gelukkig geweest. Misschien wist ze zeil
niet, dat het een nieuw geluk was en dal
ze het gisteren had gevonden; maar mo
gelijk begreep zij het toch. Het is hier zo
overweldigend mooi; niet, dat ik niet veel
van Engeland houd, voegde zij er met een
teder glimlachje haastig bij.
Ik ben blij, dat u van Engeland
houdt, juffrouw Stella, zei Daan dromerig
Dromerig omdat zij de lof van Engeland
had gezongen i_n hij met een soort droeve
wanhoop overdacht, welk een grool geluk
het voor hem zou zijn, indien hij haar met
zich mee kon nemen naar z'n vaderland
Hij stelde zich reeds voor, dat hij er
gens, b.v. in Woodford, dicht bij het Ep-
pingwoud een huisje zou huren, een nestje,
dat hij als een heiligdommetje zou inrich
ten voor het mooie meisje, dat hij bemin
de. Hoe hij voor haar zou werken; heel
zijn vrije tijd aan haar gewijd zou zijn. Hij
zag zichzelf na volbrachte dagtaak reeds
thuiskomen en haar in de kleine hal van
hun lief huisje ontmoeten, hoe hij haar
dan in z'n armen zou nemen en haar zou
kussen Het bloed steeg naar z'n hoofd
een ogenblik slechts en hij slaakte
een diepe zucht.
Wat een diepe zucht, mijnheer Daan,
zei ze en sloeg haar ogen op. Is er iets
verkeerd gegaan op het werk? Wat scheel
er aan?
O. het werk loopt goed genoeg van
stapel, zei Daan met een gedwongen
glimlachje; en mij scheelt mets - ieii
minste niet iets, dat ik u kan veitell
Waarom niet? vroeg ze vleiend. In
de goede oude tijd vertelde u me altijd,
wat u hinderde, weet u nog we
Ja maar toen was u nog een kind
pardon ik bedoel een heel jong meisje, zei
Daan.
Nu ben Ik nog niet veel ouder; een
woordelijkheid, die uw uiterlijk zo heeft
veranderd. Maar ik heb liever, dat u1 maar
doet als mijnheer Daan uit de oude tijd en
vergeet, dat ik volwassen ben.Wat een
akelig woord is dat! En dat u denkt, dat
ik nog steeds uw kleine bakvisje ben. uw
kleine nest!
Haar stem was allengs zachter en
vloeiender geworden, terwijl zij sP^a
Daan kneep z'n vuisten -^Xiden
begreep, dat indien hu dat
toegestoken handje zou
zoals Naylor 't zou hebben uitgedrukt
olie in 't vuur geweest zou zijn.
u heeft volkomen gelijk, zei hij bijna
ruw. Ik mag, zoals u zegt, veranderd zijn,
maar in mijn gevoelens ten opzichte van
u, zoals in de oude tijd is geen verande
ring gekomen. Geloof niet, dat ik niet
aan u heb gedacht. Altijd, elke dag, elke
nacht heb ik u voor de geest gehad zo
zelfs, dat ik mij dikwijls verbeeldde
stem te horen en u zelfs te zien
Een rilling doorvoer hem op dat ogen-
blik die misschien haar beschroomdheid
wekte want met een lach onderbrak zij
de stem, die een vaag begin van opwel
lende hartstocht verklankte.
Dat zijn de vriendelijkste woorden
die u sedert ohze ontmoeting heeft ge- ,xiij ccii
zegd. Neen, ik geloof niet, dat u mij bankbiljetten aan waarschijnlijk valse
mij af of het wel veilig voor u is, geheel
alleen hierheen te komen 0„,„,nnrdde
Ik ben toch niet alleen, antwoordde
op liet ogenblik niet, zei de arme
Daan, toen hij zich had ontworsteld aap
deze betoverende combinatie van onschuld
en coquetterie.
O, ik ben volkomen veilig, stelde ze
hem gerust.
De mensen hier hebben alle eerbied
voor vrouwen; zij houden mij voor een
boerinnetje - teminste bijna iedereen.
Bovendien heb ik altijd mijn revolver_nog.
Fn ik weet 'm goed te gebruiken tefeen
woordig, want vader heeft 't mij grondig
geleerd.
Hetgeen bewijst dat hij van oordeel
is, dat u hem wel eens nodig kon hebben,
was het logische antwoord van Daan.
Misschien, stemde zij zeer ernstig toe.
Herinnert u zich nog de avond, toen wij
door die twee mannen in Stepney werden
aangerand?
Nu en of! zei Daan. O ja, wat ik zeg
gen wilde, ik heb die twee kerels nog eens
ontmoet, nadat u bij ons vandaan was.
Hè9 Dat is belangrijk nieuws, zei ze.
En spraken zij u aan? Wat wilden zij van
u?
Och zij wilden, dat ik hun zou zeggen,
waarheen uw vader was vertrokken. Hij
lachte. Een van hen bood mij een stapel
u iiiuei weien brengen, doen i
zich nu tot Furber en Naylor 1 getrouwen en houdt zich sedert die.
meergegoeden onder de inboorlingen tiici schuil. Enige jaren heeft Slamonet
onaangename gewoonte hadden, om aes j die met vry g0ed succes geregeerd,
nachts te laten vermelen wat wij over- j M itaria kwam onder zijn regering wer-
dag gemaakt hadden. Wij hebben toen on-| bloei, doch hij was reeds een
derzocht. wie dat waren en^ toen hebben ,J n toen hij aan 't bewind kwam en
£0 verminderde langzamerhand z'n ener
gie Aangezien hij zich, zoals de meesten
van die snuiters, ten koste van de staat
heeft verrijkt, is het met moeilijk de rest
te raden.
Vertel me dat liever, als t jou t
zelfde blijft, zei Daan begerig.
Nu dan, vervolgde Furber De be
volking had genoeg van hem en er waren
genoeg aanhangers van Prins Yovan over
gebleven om een samenzwering te orga-
staande zijn blijdschap en het aar 'jaar "aïecWti; denk dan maar, dat ik
1 ben.
v lit[ Dat is onmogelijk, verklaarde Daan
was Stella de volgende dag geen ^genblik i
bewustzijn van 'haar aanwezigheid, al zijn I__ - bpn
emoties. Ondanks de ingespannen arbeid j nog een
was Stella de volgende dag geen ogenM.al - Dat
uit z'n gédachten. Doch toen hij die a
vond ernstig. U is nu een vrouw geworden, iuf
naar de afgesproken plaats ging en haar,| frouw
rustig op de grote kei zag zitten, was er
niet veel plaats meer voor vrees m z n
hart. En toen hij in haar ogen blikte,
moest hij onwillekeurig begrijpen, dat,
welk gevaar haar ook mocht bedreigen
zij nooit zou wankelen of de moed ver
liezen.
Ik heb een boodschap van vader mee
gebracht, mijnheer Daan. zei ze en trok
zacht haar hand terug, die hij. naar t
scheen vergeten had los te laten Het zal
hem heel veel genoegen doen u weet te
zen Ik geloof, dat hij wist. dat 11 hier was.
voedde zij er licht 't voorhoofd fronsend,
hij heeft u niet bezocht omdat
niseren wïï dan ook werkelijk fs gebeurd, bij. maarhuJieeRu me^oern
Revoluties zijn zeer periodiek in Man- nu ja, mijnheer uaan, u
Stella.
Dat ben ik wel, geloof ik, zei ze en
haalde met een zuchtje haar schouders op
Maar hoe 't ook zij, dat vergeet ik, als ik
bij u ben; gisterenmiddag en vandaag 00
leek 't me of ik niet ouder was ^^den,
een beetje veranderd slechts en dat wij
samen op weg waren om in het Park te
gaan wandelen
Dit was een foltering voor Daan, maar
hij lachte moedig eri zei niets.
Maar u is werkelijk veel veranderd,
zei ze na enige ogenblikken van weder
zijds zwijgen.
U kijkt veel ernstiger, nu vooral Ik
bedoel niet, dat ik er u minder aardig om
vind. Het is natuurlijk de grote verant-
vergeten; dat is uw karakter niet. En het
was heel goed van u, dat u zich dat u mij
zou vergeten; dat is uw karakter me
het was heel goed van u, dat u zich
alles herinnerde. En nu moest u m
Peppino gaan; ik heb hem Bfz®| h„
u zou meebrengen. Utzal:tien,-
veranderd is: hij heeft het eg-
al nu schiint hij bijzonder veel aan z'n
hoofd te hebben, voegde zij er met een
gebaar van twijfel en onzekerheid bij
Wat het is, weet. ik met. Ik vraag mets
en vader zou het toch niet zeggen, als ik
het deed. Enige ogenblikken zweeg ze.
Mijn hele leven heeft 't mij toegeschenen,
of wij door wolken omringd waren, even
als de mensen in een Londense mist en
niet weten, waar zij op een gegeven ogen
blik lopen.
Daan fronste zijn voorhoofd, want hij
meende dat hij het begreep.
- Ik wou dat ik u van dienst kon zijn,
sprak hij zeer ernstig.
- Ik wenste dat u het kon, antwoordde
zij openhartig. Ik ben er van overtuigd
dat u het zou doen als u kon; er is nie
mand op de hele wereld, aan wie ik zo vol
vertrouwen om hulp zou vragen en nie
mand van wie ik zo zeker zou zijn. hulp te
krijgen. Maar ik zou niet weten, mijnheer
Daan, op welke manier u ons van dienst
zou kunnen zijn.
Enkele ogenblikken liep Daan zwijgend
naast haar en raadpleegde zichzelf, of het
per slot van rekening niet beter voor
haar en hem zou zijn, indien hij haar zijn
vermoeden bekend maakte en een paar
woorden sprak om haar te waarschuwen
Het waren echter slechts vermoedens, en
bovendien, welk recht had hij, zich met de
privé-aangelegenheden van de heer Lan
don ln te laten?
- Ik zou een lief ding willen geven om
uw gedachten te weten, zei Stella schert
send, terwijl ze een steelse blik op zijn
ernstig gelaat wierp.
- U zou al mijn gedachten gratis kun
nen krijgen juffrouw Stella - en mi.i ook
voegde zijn- hart er bij Maar ik vraag
als ik 't wilde mededelen.
En sloeg u die mannen tegen de grond
vroeg ze met een glimlachje.
Weineen, antwoordde Daan spijtig. Ik
strooide de bankbiljetten in de wind en
liet 't aan hen over om ze op te zoeken.
Wilden ze weten waarheen mijn vader
was vertrokken? vroeg Stella peinzend.
Ja en dat kon ik niet zeggen, al zou
ik het gewild hebben. Zij schenen te den
ken, dat ik het wist en niet alleen dat,
doch ook dat ik wist, wie mijnheer Landon
was.
Verward keek zij naar hem op.
En u wist het niet; u weet het niet;
maar wie zou hij anders zijn dan wie
hij is?
Ik weet het niet, zei Daan,
Zij haalde haar schouders op en zuchtte.
Als ik er over nadenk, wat voor een
soort leven wij hebben geleid, vraag ik mij
wel eens betzelfde af. Ook waarom wij ons
steeds moeten verschuilen; en om welke
reden die mensen mijn vader aanrandden.
Natuurlijk bestaat er een reden voor. Maar
ik weet het niet. Enfin, laten we deze
avond niet door sombere vragen bederven.
Het is hier zo mooi, zo vreedzaam; precies
alsof wij samen in het Victoria Park wan
delen en naar de roeibootjes kijken. Laten
wij maar net doen als toen; alsof de oude
tijd weer teruggekomen is.
Ik wens met heel mijn ziel, dat het
nog zo was! viel Daan voorzichtig hierop
in
Zij maakte een plotselinge beweging van
verrassing en wierp een vlugge blik naar
hem waarna zij haar ogen op de grond
gericht hield.
Wat zegt u dat allemaal ernstig, zei
ze terwijl een ogenblik een glimlachje om
haar lippen zweefde.
Het hikt wel. of er iets bijzonders
ophanden is. iets vreselijks.